Kaksi kysymystä uskoville

1) Miksi tavoittelet ikuista elämää?

2) Voitko ymmärtää etteivät kaikki tavoittele vaan katsovat tämän maan päällisen riittävän. Ja sitten. Loppu. Ja ilman, että ajatus ahdistaisi.

30

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jankutat!

    • Anonyymi

      Itse asiassa elämä on jatkumo, elämän lineearinen jatkumo, joka syntyi aikojen alussa ja jatkuu meissä ja meidän jälkeläisissämme jne. Meidän elämämme on osa sitä jatkumoa, kuten toisella palstalla muuan amer. biologi elämää kuvaa ja mikä tieto löytyy astrobiologian pohdinnoista. Elämä itsessään on "ikuista" verrattuna sihen, minkä ajan me täällä vaellamme. Me siis olemme osa sitä ketjua ja elämä ei katoa, vaikka ruumiimme maatuu matojen ja pieneliöstön sen hajotettua. Ei sitä ikuisuutta tarvitse tavoitella, vaan se on jo meissä. Meidän huolemme ja valintamme onkin, missä me sen lopun iäisyydestä vietämme. Tieteellinen ja uskonnollinen pohdinta alkavat taas lähestyä toisiaan, tosin eri tasoilla.

      • Anonyymi

        Ja siksipä vastustat aborttiakin? Älä viitsi pelleillä anonyyminä.

        IR


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siksipä vastustat aborttiakin? Älä viitsi pelleillä anonyyminä.

        IR

        Asiaa? Oliko sinulla edes nyt jotakin mielipidettä asiasta?
        k_v


      • Toki tuossa fysikaalisessa jatkumossa elämämme jatkuu jäänteidemme hajotessa ja mahdollistaessa uuden elämän. Luonnon kiertokulku jonka pääsääntö on ettei ilman kuolemaa ole elämää.

        Tietoisuuteen sammuu kuitenkin lopullisesti kun kuolemme.


    • Anonyymi

      Olipa siinä taas oletuksia. Mistä päättelet, että uskovaiset ovat uskovaisia ikuisen elämän vuoksi?

      Minä olisin uskovainen, vaikka ikuisesta elämästä ei olisi puhuttu mitään. Se ei missään nimessä ollut motivaatio uskolle. Tykkään elää tässä hetkessä. Ja olen uskovainen siksi, että se antaa paljon nimenomaan tähän hetkeen. Voiton puolella ollaan joka tapauksessa.

      Tottakai ymmärrän eri tavoin ajattelevia. Jos uskoo, että tämän elämän jälkeen ei ole mitään, niin lyö vetoa sen puolesta. Minä uskon, että elämä jossain muodossa jatkuu. Ja loppupeleissä nähdään kenen hevonen voittaa.:)

      • Saattoi olla ensimmäinen järkevä pohdiskelu uskovalta.

        Tulevaisuus on mitä on; emme voi sitä tietää. Noin se juuri on. Itse ajattelen joskus, että olemme täällä uudestaan jossain muodossa. Saatan olla jo toista kertaa, sillä aiemmin koin olleeni samassa paikassa ennenkin, vaikka olin varmasti ensimmäistä kertaa; kaikki oli vaan ihan tuttua.


      • On tuolla elämän jatkumisella kuoleman jälkeen uskonnoissa kuitenkin aika korkea luokitus. Se on ykköspriorisoitu, elämän jatkuminen tavalla tai toisella.


    • Anonyymi

      Kumpi häviää enemmän väärässä ollessaan:

      1.) Ateisti joka luuli "kaiken olevan nyt tässä" -mutta herääkin iankaikkiseen tuomioon helvetin tulessa?

      2.) Uskovainen joka uskoi ikuiseen elämään, mutta lakkaakin vain olemasta sillä "kaikki oli nyt tässä" ?


      HALOO?????

      • Anonyymi

        Mistäs päättelet, että ateisti heräisi ikuiseen helvetin tuleen? Todistappa, että helvetti on olemassa. Siinä sinulle riittää miettimistä iltapuhteiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäs päättelet, että ateisti heräisi ikuiseen helvetin tuleen? Todistappa, että helvetti on olemassa. Siinä sinulle riittää miettimistä iltapuhteiksi.

        Voi mikä ateistipuupää!

        Oletko niin umpityhmä ettet edes tajua että kyyseessä oli hypoteettinen kysymys?


        ...mutta eihän sitä voi kauhalla vaatia kun lusikalla on annettu...


      • Anonyymi

        Ei tainnut älykkyysosamääräsi riittää, vaan piti käydä henkilökohtaisuuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tainnut älykkyysosamääräsi riittää, vaan piti käydä henkilökohtaisuuksiin.

        Tällasii ne on ne uskikset, kauhalla ja lusikalla mittailijoita. Monet niistä aika sietämättömiä lähimmäisiä, sellaisia laatuisiaan besserwissereitä. Vaikkei ne edes tiedä, vaan uskoo tietävänsä.


    • Anonyymi

      Kyllä elämä on aina parempi kuin kuolema. Aloittaja ei taida olla ihan viisas?

    • Anonyymi

      Minun mielestän ikuista elämää ei voi tavoitella, koska se on luvattu vanhurskaille. Jos yrittää olla vanhurskas, jotta saisi ikuisen elämän, ei todennäköisesti ole vanhurskas.

      "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
      Mat. 25:46

    • Ihan hyvä aloitus. Siinä aloittaja ei tee paljoa kristinuskon vastaisia oletuksia ja kirjoituksen sävy on asiallinen.

      1) En minä tavoittele ikuista elämää sinänsä, vaan tavoittelen uskoa Jeesukseen ja Jumalan tahdon toteuttamista. Kristityt eivät rakasta lähimmäistä palkkion toivossa, vaan puhtaasta epäitsekkäästä rakkaudesa.

      2) Voin aivan hyvin ymmärtää, että kaikki eivät usko Jeesukseen ja Raamattuun, ja jotka katsovat tämän maan päällisen riittävän. Ajattelin juuri noin itsekin aikaisemmin eikä se ahdistanut minua.

      Mutta valitettavasti tällainen ajattelu on itsepetosta ja valhetta. Huoleton elämä oli yksi asia, jonka Hesekiel mainitsi Sodoman synniksi, joten pelkkä ahdistuksen puuttuminen ei tarkoita, että olisi oikella tiellä.

      • Ei elämän kertaluonteisuuteen uskominen tarkoita huoletonta ja/tai vastuutonta elämää.

        Oikeastaan se on jonkinlainen motivaattori sille, että jotenkin säälillisesti eläisi tämän elämän.

        Toista tilaisuutta ei tule.


      • a-teisti kirjoitti:

        Ei elämän kertaluonteisuuteen uskominen tarkoita huoletonta ja/tai vastuutonta elämää.

        Oikeastaan se on jonkinlainen motivaattori sille, että jotenkin säälillisesti eläisi tämän elämän.

        Toista tilaisuutta ei tule.

        Nuorena voi elää vastuuttomasti. Kuuluu asiaan. Elämänkoulu sitten opettaa hiukan vakavuuttakin mutta ei sekään ole mistään kotoisin, jos pipo kiristyy.

        Hyvä periaate on, että pitää isot linjat kunnossa ja säätelee sitten niissä rajoissa missä se on mahdollista. Ei tylsisty.


      • "Voin aivan hyvin ymmärtää, että kaikki eivät usko Jeesukseen ja Raamattuun, ja jotka katsovat tämän maan päällisen riittävän. Ajattelin juuri noin itsekin aikaisemmin eikä se ahdistanut minua."

        Et siis aina ole ollut kristitty? Vaikutat hyvinkin konservatiiviselta uskovalta. Kuinka se prosessi tapahtuu, ei-uskovasta konservatiivikristityksi?

        Kysymys kiinnostaa enkä ole tähän koskaan vastausta saanut vaikka olen asiaa joskus kysynytkin.

        Kyseessä on kuitenkin kaiketi melkoinen maailmankuvassa tapahtuva muutos.


      • a-teisti kirjoitti:

        "Voin aivan hyvin ymmärtää, että kaikki eivät usko Jeesukseen ja Raamattuun, ja jotka katsovat tämän maan päällisen riittävän. Ajattelin juuri noin itsekin aikaisemmin eikä se ahdistanut minua."

        Et siis aina ole ollut kristitty? Vaikutat hyvinkin konservatiiviselta uskovalta. Kuinka se prosessi tapahtuu, ei-uskovasta konservatiivikristityksi?

        Kysymys kiinnostaa enkä ole tähän koskaan vastausta saanut vaikka olen asiaa joskus kysynytkin.

        Kyseessä on kuitenkin kaiketi melkoinen maailmankuvassa tapahtuva muutos.

        "Kysymys kiinnostaa enkä ole tähän koskaan vastausta saanut vaikka olen asiaa joskus kysynytkin."

        Kiitos kommentistasi. Tämä palsta tai oikeastaan mikään muukaan keskustelupalsta ei tunnu oikealta paikalta vastata tällaiseen kysymykseen.

        Mikään ei kuitenkaan estä sinua ottamasta itse selvää asioista omalta kohdaltasi.


    • Anonyymi

      Kyselet toisessa kysymyksessäsi näin: ”Voitko ymmärtää etteivät kaikki tavoittele vaan katsovat tämän maan päällisen riittävän. Ja sitten. Loppu. Ja ilman, että ajatus ahdistaisi.”

      Toki voin ymmärtää, koska olen ollut suurimman osan elämästäni tiedefaniateisti, jota maatalossa varttuneena kuolema ei ahdistanut.

      Nähtävästi joitain rikkaita ahdistaa, koska ovat jo maksaneet maltaita syväjäädytysfirmoille syväjäädytyksistään monien ollessa vielä ko. jonoissa, motiivina uskomus siitä että kun lääketiede kehittyy siihen pisteeseen, että se pystyy parantamaan heidän sairautensa, he voivat jälleen jatkaa elämäänsä.

      Eka kysymyksessäsi kysyit: ”Miksi tavoittelet ikuista elämää?”

      En ole koskaan tavoitellut ikuista elämää.

      Tiedefanina aloin jossain vaiheessa tulla siihen tulokseen, että multiversumeja on olemassa, joiden hallitsevista energioista ja niiden lainalaisuuksien muodostamista asioista ilmiöineen, tieteentekijöillämme ei ole aavistustakaan.

      Sattuma, ei vaanJumalan johdatus erään henkilön antaman kirjan kautta, sai aikaan valtavan kiinnostuksen eri uskontoihin.
      Taivaan Isän toteamus, että Minä vaikutan tahtomisen ja tekemisen, kävi siis toteen kohdallani.
      Tutkittuani eri uskontoja vuosikausia totesin Jeesukselle, että Sinä olet minun Herrani ja Vapahtajani.
      Ikuinen elämänlahja tuli siis kylkiäisenä rakkaudesta Jeesukseen millään tavoin sitä tavoittelematta.
      -jeesusfani1-

      • Olen varmaan määrittelyjesu mukaan ” tiedefani” mutta esimerkiksi multiversumit ovat minulle sitä mitä ne ovatkin: matemaattisia konstruktioita. Hypoteeseja.

        Oli tai ei todellisuutta, ihan sama koska kukaan ei voi tietää.

        Mitä ennen kaikkeuden alkua? Kukaan ei tiedä koska tietämyksemme ei sinne yllä. Ongelmako? Ei.

        On ihan selvää ettemme voi vastata kaikkiin kysymyksiin.

        Uskonnot pyrkivät kuitenkin siihen. Mielestäni ne vain eivät siinä onnistu.


      • Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

        Olen varmaan määrittelyjesu mukaan ” tiedefani” mutta esimerkiksi multiversumit ovat minulle sitä mitä ne ovatkin: matemaattisia konstruktioita. Hypoteeseja.

        Oli tai ei todellisuutta, ihan sama koska kukaan ei voi tietää.

        Mitä ennen kaikkeuden alkua? Kukaan ei tiedä koska tietämyksemme ei sinne yllä. Ongelmako? Ei.

        On ihan selvää ettemme voi vastata kaikkiin kysymyksiin.

        Uskonnot pyrkivät kuitenkin siihen. Mielestäni ne vain eivät siinä onnistu.

        Tiedekunta toki pyrkii mutta tunnistaa rajallisuutensa. Uskonnot eivät tunnista vaan tarjoavat ”lopullista totuutta” ilman näyttöjä.

        -a-teisti-


    • Missä te olitte ennen syntymää, koska ikuisuus ei voi alkaa jostakin?

      • Anonyymi

        Ihmisen tietoisuus alkaa suurin piirtein syntymästä ja päättyy jossakin vaiheessa ennen kuolemaa. Näiden kahden ääripään välissä on aika joka meillä on käytettävissä omien resurssien mahdollistamissa rajoissa. Olotila ennen tietoisuuden alkamista on tasan sama kuin on olotila tietoisuuden päätyttyä.

        Se että kuvittelee elämän jatkuvan ja sen laadun jopa paranevan kuoleman jälkeen, on vain menetelmä parantaa sitä ainokaista elämää joka meillä on käytössämme. On lohduttavaa uskotella itselleen jonkin kaikella tapaa äärettömän hyvän odottavan juuri minua jossakin kenties jopa lähitulevaisuudessa.

        Ei tälläisestä itsensä huijaamisesta haittaa ole, kunhan sen tekee vain ajatuksissaan. Ongelmia syntyy jos alkaa muokkaamaan ympäristöään oman uskomuksensa mukaiseksi. Tästä on lukemattomia ja äärimmäisen ikäviä kokemuksia kautta ihmiskunnan historia.


      • On olemassa ns. ennaltaolemisenoppi.


    • Anonyymi

      etten joudu Helvettiin

      CommandoHauis52cm

    • Anonyymi

      Ihmisen elämä on ikuista.
      Ihminen voi vain valita iankaikkisen elämän Taivaassa niissä asuinsijoissa, jotka Jeesua Kristus on omiaan varten Isän kodissa valmistanut Isän iankaikkisessa yhteydessä yhdessä rakkaan Mestarimme ja vapahtajamme Jeesuksen kanssa, tai sitten iankaikkisen rangaistuksen Helvetissä, erossa Jumalasta.

      Tätä rangaistusta Helvetin tulessa Raamattu kutsuu myös toiseksi kuolemaksi.
      Summa summarum; sellainen ihminen, joka syntyy vain kerran, kuolee kahdesti, mutta joka syntyy kahdesti ( lihassa ja uudesti ylhäältä Hengessä), kuolee vain kerran.
      H.P.

      • Ikuisen elämän tavoittelun voisi nähdä myös suunnattomana ahneutena 😀

        Jonkinlainen kuva ylivertaisena luomakunnan kruununa siinä ainakin kai on, Minä Kuolematon.

        Armosta tai ei mutta silti.


    • 1) En niinkään tavoittele ikuista elämää, se tulee uskon kylkiäisenä. Uskon, koska pidän Raamattua totena ja haluan seurata Jeesusta.

      2) Toki ymmrrän sen. Jokainen on vapaa uskomaan niinkuin näkee ja kokee. Ei pakolla synny pysyvää uskoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe