Poikani on eksynyt - mitä tehdä?

Anonyymi

Minulla on fiksu poika, joka on aina ollut kuuliainen ja käynyt kanssamme kirkossa, minne menemme joitakin kertoja vuodessa, vaikka viimeaikoina se on jäänyt vähäisemmäksi. Nyt 15-vuotiaana poikani totesi, ettei enää usko Jumalaan. Olen yrittänyt selittää hänelle, että jossei hän usko Jumalaan, niin hän joutuu kadotukseen, mutta hän ei ole kuulevinaan viisautta. Pelkään hänen sielunsa puolesta.

Hän on ilmeisesti katsellut netistä jotain ateistien kanavaa. Samoin hän lukee innolla tiedelehtiä. Olemme kieltäneet häneltä ateistien kanavan katsomisen, mutta luulen, että hän katsoo sitä kiellosta huolimatta. Onko neuvoja?

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Trolloloolo-lolollooooooooool

      • Sitähän tuo oli, parodiaa ja trollausta.


    • Anonyymi

      Juuri tuollainen katsomisen kieltäminen saa kahta enemmän hakeutumaan ateistisille kanaville. Keskustele hänen kanssaan rehellisesti.

      • Anonyymi

        "Keskustele hänen kanssaan rehellisesti."

        Ei onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Keskustele hänen kanssaan rehellisesti."

        Ei onnistu.

        Ei varmasti, jos olet itse epärehellinen.

        Tuntisitko olosi paremmaksi, jos hän katsoisi vaikka pornoa tai isiksen päänkatkomisvideoita?

        Teini kapinoi AINA auktoriteetteja vastaan on kotikasvatus mikä vaan. Se on osa kasvamista. Yhtä lailla se on uskonasioiden kyseenalaistamisen kanssa, viinan tai tupakan, kotiintulo- tai nukkumisajan, autolla hurjastelun tai seksin saralla. Mitään ei saisi tehdä ja on hirveä kiire aikuistua, vaikka salaa, jos et lupaa anna tai ohjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmasti, jos olet itse epärehellinen.

        Tuntisitko olosi paremmaksi, jos hän katsoisi vaikka pornoa tai isiksen päänkatkomisvideoita?

        Teini kapinoi AINA auktoriteetteja vastaan on kotikasvatus mikä vaan. Se on osa kasvamista. Yhtä lailla se on uskonasioiden kyseenalaistamisen kanssa, viinan tai tupakan, kotiintulo- tai nukkumisajan, autolla hurjastelun tai seksin saralla. Mitään ei saisi tehdä ja on hirveä kiire aikuistua, vaikka salaa, jos et lupaa anna tai ohjaa.

        Juteltiin ja tein selväksi, että hän saa surffata netissä kuten haluaa. Toivoin, että hän pitää mielensä auki, mutta hänen pitää itse muodostaa omat mielipiteensä.

        Mahtaakohan täällä olla muitakin joiden lapset eivät usko Jumalaan? En tiedä miten suhtautua iänkaikkisuuteen. Luulen, että Jumala ymmärtää ja ottaa poikani luokseen kaikesta huolimatta. Jumala on Rakkaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Keskustele hänen kanssaan rehellisesti."

        Ei onnistu.

        Ei varmaan onnistu, koska et taida siihen pystyä.


    • Ilmiselvä provo, mutta vastaanpa silti :)
      Aina voi rukoilla, voi rukoilla asioiden ja ihmisten puolesta. Uskon että rukoukset eivät mene ikinä hukkaan.
      Totuus on tietenkin, että jokainen valitsee itse mihin uskoo tai on uskomatta. Tämä valinnanvapaus tuo mukanaan myös vastuun valinnoistaan.
      Olen kuullut että parasta evankeliumia on oma elämä, sillä voi osoittaa vakaumuksensa kantavuutta ja rakkaudellisuutta.

      • Anonyymi

        Jep. Mutta eihän provoaloitus ketään estä jatkamasta asialinjalla, koska sehän on varmin tapa triggeröidä aloittajatrolli poistelemaan itseään fiksumpien kommentit ja peukuttamaan omia kommenttejaan? :D

        Ja Jumalan tai sisäisen henkisen rauhan voi löytää muutaman tuhannen eri uskonnon kautta tai ihan oman sydämen kautta, jos sikseen tulee, eikä vanhempien uskonto tunnu oikealta. Jokaisen ihmisen uskonkäsitys on kuitenkin yhtä yksilöllinen kuin hän muutenkin on.


      • Anonyymi

        ”Totuus on tietenkin, että jokainen valitsee itse mihin uskoo”

        Ei sitä, mistä asioista vakuuttuu ja mistä ei, pysty kukaan valitsemaan. Harvassa ovat ne, jotka kykenevät itsesuggestiolla saamaan itsensä pitämään totena asiaa ilman, että siihen johtaa jokin ajatusketju.

        Harjoitus: Valitse, että alat uskomaan, että mansikoita syömällä naamasi muuttuu vihreäksi. Onnistuuko?


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Totuus on tietenkin, että jokainen valitsee itse mihin uskoo”

        Ei sitä, mistä asioista vakuuttuu ja mistä ei, pysty kukaan valitsemaan. Harvassa ovat ne, jotka kykenevät itsesuggestiolla saamaan itsensä pitämään totena asiaa ilman, että siihen johtaa jokin ajatusketju.

        Harjoitus: Valitse, että alat uskomaan, että mansikoita syömällä naamasi muuttuu vihreäksi. Onnistuuko?

        Tietyssä mielessä olet oikeassa. Mutta kuitenkin voimme itse vaikuttaa ajatuksiimme ja ajatusketjuihin. Emme ole ajatusten ja informaatiotulvan vietävissä täydellisesti, pystymme itse siihen vaikuttamaan.


      • Anonyymi
        juhani1965 kirjoitti:

        Tietyssä mielessä olet oikeassa. Mutta kuitenkin voimme itse vaikuttaa ajatuksiimme ja ajatusketjuihin. Emme ole ajatusten ja informaatiotulvan vietävissä täydellisesti, pystymme itse siihen vaikuttamaan.

        Niin pitää oppia kriittistä ajattelua, missä olennaista on kaiken informaation arvioiminen ja omien uskomusten jatkuva testaaminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin pitää oppia kriittistä ajattelua, missä olennaista on kaiken informaation arvioiminen ja omien uskomusten jatkuva testaaminen.

        Olen täysin samaa mieltä. Aika haastavaa se onkin kaiken tämän informaatio tulvan keskellä. Itse olen sillä lailla "vanhanaikainen", että tykkään edelleen lukea asioita kirjan muodossa, siinä on helpompi pysähtyä hetkeksi ja kaikessa rauhassa sulatella lukemaansa.


    • Anonyymi

      Jos tarina olisi tosi, niin poika olisi juuri löytänyt pois eksytyksestä.

    • Aika heikko esitys jopa provoksi.

    • Anonyymi

      No feikki mikä feikki. - Mutta oikeasti miten tuommoisessa tilanteessa selitetään lapselle se vanhempien mielestä fakta asia että: "jos et usko tätä mitä me uskomme niin ".... kaikki muut vaihtoehdothan ovat todellaoikeasti kadottovia eli huonoja vaihtoehtoja noin uskovien vanhempien mielestä ja onhan se nyt kerrottava todellisessa tilanteessa..? Miten se tapahtuu, rukoilemalla, hiostamalla - muistuttelemalla asiasta, vuodesta toiseen, väsyttämällä, siis miten hivuttamalla?

      Kukaties, aloituksen ydin on juuri tuo seikka..sitähän ehdoton usko on - ei siinä ole vaihtoehtoja.

      (kui2)

    • Anonyymi

      Aina voi rukoilla läheisen puolesta. Ketään ei voi painostaa uskomaan. Ei edes omaa lastaan. Silloin se horjuttaa vain keskinäistä luottamusta ja saa nostamaan vastarintaa. Omaa uskoaan kyllä saa tuoda esiin. Ei sitä tarvitse piilottaa vaikkei toinen uskoisikaan.
      Nuorten maailma on toisenlainen kuin lapsen. Hän itsenäistyy ja haluaa ajatella asioista itsenäisesti. Vaikka hän nyt ehkä protestoikin kaikkea, mitä vanhemmat edustaa, silti myöhemmin elämässä lapsen usko voi nousta eri tilanteissa pinnalle ja hän alkaa ajattelemaan asioita uudelleen. Vanhempana et voi kuin rukoilla, tukea ja luottaa Jumalaan asiassa.

    • Anonyymi

      Ei tarvitse huolestua, poika voi 70-vuotiaana kääntyä takaisin kristinuskoon, jolloin pelastuu. Parhaita vuosiaan ei tarvitse tuhlata kirkossa käyntiin ja siveelliseen synnittömään elämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      138
      1456
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1203
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1033
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      974
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe