Lääkelaki on typerä nykyisellään.

Anonyymi

Minusta lääkelaki on huono, se estää auttamisen.
Minulla on useita lääkkeitä useita paketteja täysin turhina, lähinnä verenpainelääkkeitä.
Kurjaa lukea että köyhillä vanhuksilla ei ole varaa ostaa heille määrättyjä lääkkeitä.
Antaisin heille ne ilmaiseksi jos heillä olisi osoittaa resepti k.o.lääkkeeseen sillä vahvuudella jota minulla sattuu olemaan turhana.
Jos lääkelakia muutettaisiin niin että suomen apteekeista ostettuja lääkärin sinulle määräämiä lääkkeitä jää vaikka lääkityksen lopettamisen tai vaihdon vuoksi.
Niitä saisi laittaa johonkin palveluun tarjolle, reseptin osoittamalla vähävarainen voisi ne sieltä saada ilmaiseksi.
Turvallisuuden vuoksi vain suomesta ostetut lääkkeet tietysti, ja niin ettei lahjoittaja hyötyisi rahallisesti mitenkään ettei mitään valelääkkeitä kukaan yrittäisi antaa.
Luontokin kiittäisi ja ihmisten terveys ja lompakko.
Typerä sääntö-Suomi.
En halua rikkoa lakia joten hukkaanhan ne verenpainelääkkeet menee.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä en ainakaan uskaltaisi käyttää tuollaisia kierrätettyjä lääkkeitä vaikka saisi ilmaiseksi. Koskaan ei voi tietää miten ja missä niitä on säilytetty ja onko ne pilaantuneet (menettänyt tehonsa tai tulleet jopa myrkyllisiksi).

      Miksi sinulle on jäänyt lääkkeitä käyttämättä? Jos on epäilystä ettei joku uusi lääke ehkä sovikaan, voi ostaa pienemmän ensimmäisen pakkauksen eikä heti täyttä 3 kk annosta. Minulle ei ainakaan ole jäänyt käyttämättä kuin äärimmäisen vähän jotain yksittäisiä pillereitä tms. kun vaikkapa kipulääkettä ei ole enää tarvinnutkaan enempää (niissäkin loput on voinut käyttää myöhemmin).

      • Anonyymi

        Juuri näin. Ensin ostetaan yksi tai useampi pieni satsi ja vasta sitten isompi kun on varmaa että lääke on oikea. Apteekit työntävät helposti heti 3n kkn paketteja, mutta pitää pyytää pienempi määrä. Otettava huomioon myös käyttöaika, joka yleensä on pitkä. Tarpeettomat lääkkeet kannattaa viedä apteekin keräykseen.


      • Anonyymi

        Sinä et varmaan paljon joudu lääkkeitä syömään,
        Jos pärjää noin antibiootikuurilla per vuosi niin eihän niitä silloin tule.
        Jos on toisin niin tulee, asia on monien harmittelema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et varmaan paljon joudu lääkkeitä syömään,
        Jos pärjää noin antibiootikuurilla per vuosi niin eihän niitä silloin tule.
        Jos on toisin niin tulee, asia on monien harmittelema.

        Valitettavasti minä joudun käyttämään lääkkeitä paljon, antibiootteja erittäin harvoin ja pyrin jopa välttämään niiden käyttöä. Juuri siksi osaan huolehtia ettei lääkkeitä jää "roikkumaan" käyttämättöminä. Vaikka käytänkin useita lääkkeitä sairauksieni takia, en todellakaan uskaltaisi käyttää jonkun toisen epämääräisesti säilytettyjä lääkkeitä. Murehdin jopa omien lääkkeitteni säilytystapoja, sillä en aina pysty säilyttämään niitä täsmälleen valmistajan ohjeiden mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti minä joudun käyttämään lääkkeitä paljon, antibiootteja erittäin harvoin ja pyrin jopa välttämään niiden käyttöä. Juuri siksi osaan huolehtia ettei lääkkeitä jää "roikkumaan" käyttämättöminä. Vaikka käytänkin useita lääkkeitä sairauksieni takia, en todellakaan uskaltaisi käyttää jonkun toisen epämääräisesti säilytettyjä lääkkeitä. Murehdin jopa omien lääkkeitteni säilytystapoja, sillä en aina pysty säilyttämään niitä täsmälleen valmistajan ohjeiden mukaisesti.

        No mikäli sinulla täyttyy lääkekatot ja ostat pikku annoksia joka vk. niin sittenhän kulutat vaan turhaan omia rahojasi ja aikaasi apteekissa ravaamiseen.
        Toki sinä nin saat tehdä.
        On myös se aspekti että kaikki eivät niin helposti pääse sairauksiensa vuoksi apteekkiin usein, jos lääkityksiä on paljon käyntejä silti tulee enemmän.
        Sitten syrjäkylien asiakkaat, matka apteekille maksaa.
        Itsekin tietysti ostan vain ne lääkkeet jotka aion käyttää, esim kaikenmailman voiteita en aina edes ota.
        Ehk sinulla on osunut enemmän sellaisia lääkkeitä joilla on erityiset säilytysvaatimukset.
        Suurin osa on kuitenkin ihan perus alle 25C ja apteekissakin lääkkeet ovat helteellä ihan siellä samassa missä kotonakin(kysyin) eli normi-ilmatilassa.
        Itselleni ei ole osunut kuin joku silmävoide joka on ollut jääkaappikamaa.
        Erikoissäilytteiset voisikin rajata kierrätysjärjestelmän ulkopuolelle.

        Jos sinä et käyttäisi lahjoituslääkkeitä se on ok, on paljon meitä jotka voisimme käyttää kaikkien kriteerien täyttyessä.
        Ihmiset tilaavat netistä sahanpuruja lääkkeinä halpuuden toivossa, jotkut ostavat kadulta ties mitä.oikein organisoidussa lahjoitusjärjestelmässä riskit olisivat mitättömän pienet.
        On riskejä apteekkilääkkeissäkin.
        Itselleni farmaseutti antoi minulle uutta lääkettä 50mg tabuja 15mg tabujen sijaan kerran, vähän ihmettelin muutaman tabun jälkeen että mitäh???


    • Anonyymi

      Höh, tietenkin lääkkeet täytyy lahjoittaa vain jos niiden parasta ennen päivämäärä ei ole vielä mennyt.
      Yleensä lääkkeet säilytetään ihan huoneenlämmössä ja eiköhän niitä yleensä ihan kotona kaapissa pidetä,
      Erittäin tavallista että lääkkeitä jää useitakin paketteja , esim itselläni ollut vuosia kestäneitä lääkityksiä joista osasta yhtäkkiä voitiin luopua ja toinen vaihdettiin 00toiseen.
      Pitkäkestoisissa vuosien lääkityksissä yleensä kätevintä ja halvinta ostaa se 3kk satsi kerralla (kun lääkkeiden vuotuinen omavastuuosuus täyttyy itsellä joka vuosi) koska omavastuukaton jälkeen joutuu maksamaan 2,50 per/lääke ostokerta.
      Valtavasti lääkkeitä on joissa ei ole myynnissä pientä pakkauskokoa lääkekokeilua esim varten.
      Usein olen kysynyt ja joutunut ostamaan 100 kpl paketin kun ei ole.
      Jos ihmisellä on elämänsä aikana useita lääkityksiä, ylimääräisiltä lääkkeiltä ei voi välttyä vaikka tottahan jokainen nyt yrittää kaikkia noita keinoja.
      Sitten on tilanteet kun mamma jolla on täydet lääkevarastot kuolee,.
      Kyllä minä käyttäisin sinetöidystä paketista läpipainopakkauksesta, suomesta ostettuja ja voimassaolevia huoneenlämmössä säilytettyjä lahjoituslääkkeitä, mieluummin kuin lopettaisin lääkitykseni yhtäkkiä rahan puutteen vuoksi,se on minusta paljon isompi vaara.

      • Anonyymi

        Olet varmaan oikeassa ja laskelmat tehnyt. Olen vielä melkein niitä 1 ab- kuuri vuodessa. Hyvää jatkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan oikeassa ja laskelmat tehnyt. Olen vielä melkein niitä 1 ab- kuuri vuodessa. Hyvää jatkoa.

        Olet onnekas! Toivottavasti pärjäät vähällä lääkityksellä jatkossakin!
        Meitsillä n.10 valmistetta säännöllisesti, niin on siinä pelaamisensa ja sikakallistahan se on.Kyllä siihen tonni vuodessa uppoaa .lääke- kattojen ja muiden kanssakin ostettuna halvimmiten.
        Hyvää jatkoa sullekin!


    • Anonyymi

      Erittäin hyvä aloitus aiheesta! Kyllähän tietyt lääkkeet alkuperäispakkauksessaan avaamattomina, huoneenlämmössä säilytettävät ja ennen viimeistä käyttöpäivää... ovat aivan kelpoja! On haaskausta kun ei voi antaa niitä tarvitsevalle. - Kuten myös edellä joku sanoo: "Kyllä minä käyttäisin sinetöidystä paketista läpipainopakkauksesta, suomesta ostettuja ja voimassaolevia huoneenlämmössä säilytettyjä lahjoituslääkkeitä, mieluummin kuin lopettaisin lääkitykseni yhtäkkiä rahan puutteen vuoksi,se on minusta paljon isompi vaara." - Samaa mieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe