Ei ole mitään syytä miksi yksityisleasing olisi edullisempaa kuin oma auto. Oma auto on se edullisin (vähiten kallis). Ihan niin kuin omistusasunto vs. vuokra-asunto.
Oman voi sentään myydä milloin haluaa ilman määräaikaisia soppareita.
Ihmekös yksityisleasingin suosio Suomessa on jäänyt olemattomaksi.
Yksityisleasing = auton omistamisen kulut + leasing-firman kulut + kate + alv
34
3438
Vastaukset
- Anonyymi
Jos verotus olisi tasapuolista, niin olisi ainakin teoreettinen mahdollisuus, että leasing-yhtiö saisi autot, varusteet, huollot, vakuutukset hankittua suurien ostomäärien ansiosta niin edullisesti, että asiakaskin pääsisi hyötymään tai ainakin samoihin kuluihin.
Vaikkei nykyisellään leasing yleensä ole edullisin vaihtoehto, niin joskus erikoistarjouksissa voi olla. ALD:llä esimerkiksi ollut kovia tarjouksia joskus, ainakin black friday 530e oli todella edullinen viime vuonna. Tosin vain jos ajaa olikohan se 10 vai 15 tkm vuodessa? Eli harvalle sopiva diili.
Nytkin on Jaguarilla kova tarjous XE:stä, 500e/kk sisältäen huollot ja 25tkm/v. Ei ehkä varsinainen leasing, mutta käytännössä sama asia, kun auto kuukausimaksulla ilman käsirahaa ja taattu takaisinosto kauden päätteeksi.
Oma asuntokaan ei aina ole halvin. Riippuu arvonnoususta ja vaihtoehtoisista sijoituskohteista.- Anonyymi
Useimmat ostavat asunnon asumiseen, eikä sijoitusmielessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmat ostavat asunnon asumiseen, eikä sijoitusmielessä.
Aivan ja vielä harvempi ostaa auton sijoitusmielessä. Kyllä syyt ostoon on aivan muut.
- Anonyymi
Se oma autokin voi tulla todella kalliiksi.
Leasing Car as Service tyyppinen ratkaisu. Siinä ei sidota pääomaa ja kustannukset tarkkaan tiedossa koko ajalta.
Kunhan Suomen verotus joskus ehkä tulee kuntoon niin paluta ei ole.
Ruotsissa yli 30% autoista liisataan ja suurin osa näistä yksityisliisareita.
Saksassa luku taisi olla vielä suurempi. Günter on niin pihin että omalla rahalla ei ottaisi yhtään lisävarustetta. - Anonyymi
Kustannusten ennakoitavuudestahan tuossa leasingissä käytännössä maksetaan, tuo on varmasti joillekin jo arvo sinänsä. Mutta muuten samaa mieltä - ei ole oikein mitään loogista perustetta sille miksi leasing-auto olisi omaa halvempi. Auton kulut (huollot, arvonalenema yms.) ovat kuitenkin ihan samat riippumatta siitä kuka auton omistaa ja leasing-yhtiökin kuitenkin ottaa oman katteensa välistä.
- Anonyymi
Uudella autollahan huollot ja korjaukset ovat hyvin ennustettavia takuun ja vakuutuksien avulla. Vain arvonlasku jää omistajan riskiksi, mutta yleensä leasing ottaa sen verran välistä, että on hyvin pieni mahdollisuus voittaa liisaamalla. Ja nykyäänhän on noita osamaksusopimuksia, joissa taattu takaisinostohinta, se pelastaa pahimman hinnanlaskun riskiltä.
- Anonyymi
Jos oikein viisaasti sijoittaa, leasing on ehdottomasti paras vaihtoehto. Auton ostohinnan sijoittaminen pörssiin tuottaa helpostikin 1-3 kk leasingvuokran ja kokonaismenetys uudella autolla ajamisesta on vähemmän kuin oman pääoman sitominen autoon.
- Anonyymi
Kun kasvat vanhemmaksi, tulet huomaamaan pörssin varjopuoletkin.
Se ei ole tuottoautomaatti.
Etkä sinä muita viisaampi. - Anonyymi
Nollakorkoinen laina kannattaa aika, mutta taitaapa leasingin korko mennä yli kymmenen prosentin.
- Anonyymi
Periaatteessa noin, mutta pitää ymmärtää myös tuohon sisältyvä riski.
Jos esim. vuosi sitten olisi ottanut leasingin ja sijoittanut auton ostohinnan pörssiin yleisindeksiin sidottuna, olisi leasing-vuokran lisäksi joutunut kärsimään 8,6% tappion sijoitetusta pääomasta.
Riskitön tuotto taas on lähes nollassa joten sillä ei pysty perustelemaan leasingin hankintaa. 1 - 3 kuukauden lisurivuokran tienaaminen on ihan kivaa, mutta hemmetti kun pitäisi maksaa se 9-11 kuukauttakin. Ja jos lainaa saa nollakorolla, voi sekä ostaa sen auton, että sijoittaa sen hinnan pörssiin.
Ja kyllä, pörssi on pitkällä tähtäimellä ja hajauttaen tuottoautomaatti. Ja hajauttaessa kannattaa hajauttaa globaalisti ainakin kolmeen eri alueeseen. Toki riippuen siitä paljonko pelimerkkejä on käytössä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun kasvat vanhemmaksi, tulet huomaamaan pörssin varjopuoletkin.
Se ei ole tuottoautomaatti.
Etkä sinä muita viisaampi.Yleensä pörssi ottaa minkä antaa.
- Anonyymi
Luuleeko joku, että leasing-firmat harrastavat hyväntekeväisyyttä? Kyllä nekin haluavat autoihin sijoittamistaan rahoista tuottoa ja se revitään leasing-asiakkaalta - mistäpäs muualta.
KIKY vei suomalaisten ostovoiman EU:n häntäpäähän ja siksi Suomi ei ole otollinen paikka rahastaa yksityishenkilöitä leasingilla.- Anonyymi
Päinvastoin. KIKYN myötä yrittäjät innostuivat laajentamaan ja siksi meillä on lisää työllisiä. Ei se pieni lisäaika töissä vähennä kenentään tuloja.
Jos jättää sen perjantaipullon, tupakat ja kalleimman kännyn ostamatta niin ei tarvitse itkeä rahan puutetta. Myös yrittäjyys ja opiskelu on täysin sallittua Suomessa kaikille.
Ei meillä töissä kenenkään ostovoima KIKYn myötä vähentynyt. Töissäkin ollaan ihna yhtä paljon. Aiemminkin tehtiin n. 10% ylimääräistä palkatonta työtä keskimäärin. Näin meillä koulutetuilla ihmisillä. Työaikaa olisi siis voinut kasvattaa 10% asti ilman että enempikoulutettujen todellinen työmäärä olisi noussut. Eikä tästä ylimääräisestä työstä kukaan valita. Anonyymi kirjoitti:
Päinvastoin. KIKYN myötä yrittäjät innostuivat laajentamaan ja siksi meillä on lisää työllisiä. Ei se pieni lisäaika töissä vähennä kenentään tuloja.
Jos jättää sen perjantaipullon, tupakat ja kalleimman kännyn ostamatta niin ei tarvitse itkeä rahan puutetta. Myös yrittäjyys ja opiskelu on täysin sallittua Suomessa kaikille.
Ei meillä töissä kenenkään ostovoima KIKYn myötä vähentynyt. Töissäkin ollaan ihna yhtä paljon. Aiemminkin tehtiin n. 10% ylimääräistä palkatonta työtä keskimäärin. Näin meillä koulutetuilla ihmisillä. Työaikaa olisi siis voinut kasvattaa 10% asti ilman että enempikoulutettujen todellinen työmäärä olisi noussut. Eikä tästä ylimääräisestä työstä kukaan valita.Julkisella puolella ostovoima laski, kun otettiin ihan rahaa pois (lomakorvaukset).
Omalla alalla vaikutus niin tuloihin kuin työaikaankin oli pyöreä nolla.
Jos ajaisin enemmän niin ottaisin yksityisleasingin, näillä kilometreillä se on turhaa. Auto saisi maksaa enintään 350€/kk, eli pikkuauto, pikkumoottorilla mutta hyvillä varusteilla. Valtion sekoilu noissa verotuksissa ja tekniikan nopea kehitys tekee autoista "riskialttiita" jälleenmyyntiarvoja mietittäessä. Varmasti kalliimpaa kuin omistaminen mutta nykyään haluan vaan päästä mahdollisimman helpolla.
- Anonyymi
Miksi nämä vuokrafirmat ovat niin mahtavia ja isoja , toisin kun nämä nerot talousviisaat jotka tekevät noilla ford fiesta kk erien ja liisingin erotuksella , miljoonia.
Suomesta löytyy varmaan sekin miljonääri Jioka asuu vuokralla , kaikki härpäkkeet liisattu ja firmakin löytyy jossa kaikki liisattu työntekijöitä myöten
Ruotsin ja saksan liisauksessa on hyvinkin järkeä , koska 2-4 vuotiaiden vitkuttimien liisarien päättyessä mm. Suomesta löytyy puupäitä jotka ostavat ( velalla) nämä pois että uudet 2-4 vuoden liisinkituotteet menevät kaupaksi
Suomessa nämä liisarit muuttuu.( omistus vastuu velka autoiksi )
Itse en osta mitään vitkutinta enään millään tavalla , jos noi 3 vanhaa luottoautoa lopettavat liikkumisen ,
Näillä palkoilla ei kannata omasta kodista poistua mihinkään.
Kohta saa ruuatkin 1-3 e kotiin , mustanaamio tuo ransitilla - Anonyymi
Pörssipelurit täällä hajauttaa keskitetysti 5000e joiden vuosituotto on 2% ( 50e - 100e ) kulut kun maksaa kaikesta ni olet 400e tappiolla ja jos ton 365 päivän monitorin tuijotuksen työpalkoiksi laskee 3000e .ni ollaan niissä tuotoissa.
Hajauttamista tehdään 4 miljoonan summan jälkeen.
Alle miljoonan sijoitus ei ole edes sijoittamista. - Anonyymi
Riippuu vähän autosta kannattaako vai eikö. Itse en esim. ostaisi omaksi noita pienemmän pään leasing-autoja, koska niissä on kk-erät niin halpoja, että loppujen lopuksi oman ostaminen ei kannata. Perustelen tätä sillä, että omaan joutuu aina sijoittamaan enemmän pääomaa kuin siihen leasing-autoon, oma pitää myydä, leasingin voi palauttaa. Leasingistä tiedän mitä autoiluni tulee maksamaan sopimuskauden ajan, omasta joudun miettimään miten rahoitan loppuosuuden/seuraavan auton, jos en pidä autoa kuin muutamia vuosia.
Kun leasing-hinta alkaa olla jotain 800 e/kk, niin sillä hinnalla en autoa ottaisi leasingillä - no en kyllä omaksikaan ostaisi. - Anonyymi
Ei mitään järkeä yksityisleasingissa. Eivät edes yritä markkinoida sitä edullisena vaihtoehtona. Markkinoivat sitä riskittömänä vaihtoehtona, mutta sekään ei pidä paikkaansa. Yksityisliisarisopimuksen jos joudut purkamaan kesken kauden vaikkapa työttömyyden iskiessä joudut maksamaan kovat sanktiot liisarifirmalle, mutta yritysliisarin saa kuluitta luovuttaa potkut antaneen työnantajan huoleksi. Oman auton voi myydä pois, maksaa sillä mahdollisen autolainan pois ja lopuilla myynnistä tulleilla rahoilla ostaa jonkun halvan ritsan. Se halpa ritsa on joka tapauksessa riskittömin koska arvonalenema on mitätön ja huollot uuden auton kustannuksia alhaisemmat. Uuden auton vuosittaisella arvonalenemisella ja rahoituskuluilla ostaa älyttömän määrän varaosiakin.
- Anonyymi
"Oman auton voi myydä pois, maksaa sillä mahdollisen autolainan pois ja lopuilla myynnistä tulleilla rahoilla ostaa jonkun halvan ritsan."
Oletko koskaan myynyt autoa käteismaksulla ilman vaihtoautoa? Jokainen vähänkään tämän maailman realiteetteja ymmärtävä tietää että käteisen saaminen käytetystä autosta tarkoittaa sen myymistä pilkkahinnalla. Voi toimia jossain muutaman tonnin koslissa mutta vähänkin arvokkaammissa täysi killeri. Takkiin tulee ja rajusti.- Anonyymi
Auto on surkea sijoitus. Hinta tippuu päivä päivältä. Itselläni halpa auto jolla pääsen töihin ja takaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auto on surkea sijoitus. Hinta tippuu päivä päivältä. Itselläni halpa auto jolla pääsen töihin ja takaisin.
Kaikki asiat eivät ole sijoituksia. Uusi auto nostaa elämisen laatua ja saattaapa parantaa Maapallonkin laatua. Arvostuskysymys - ennen kuljettiin hevosella ilman koronaviruksia ja silti kukin eli elämänsä kuolemaansa saakka. Joku sanoi, että elämä on lyhyt ja toinen, että elät vain kerran. Itse en suostu ottamaan vanhaa rotiskoa, mutta vapaus on vapautta myös valita.
- Anonyymi
Takkiin tulee jos yrittää myydä autokauppiaalle. Suoraan yksityiseltä yksityiselle ne käytettyjen kaupat kannattaa tehdä aivan kuten asuntokaupassakin. Turhat välikädet pois.
- Anonyymi
mulla 3vuoden leasing maksan 99ekk eli 3600e ja saan viedä auton pois tai lunastaa pikkuauto saa ajaa 3vuodessa45000km ja huolot maksan 1 kerran vuodessa nyt auto ollut 14 kk ja vielä 22kk jäljellä oli kanpanja autoverkkokauppassa. ja tää on tosi
- Anonyymi
Epäilemättä asia on noin. Joutuu kuitenkin vaan pysymään tuolla rahalla noissa onnettomissa, ja turvattomissa pikkukinnereissä, joilla ei edes sataa kilometriä pidemmälle viitsi ajaa!!
Audi A4 liisattuna maksaakin jo aivan muuta/kk..... - Anonyymi
Entä jos viet pois huomenna? Monessa diilissä maksat sanktiona kolmasosan jäljellä olevista maksuista eli sinun kaltaisessa tilanteessa 726 euroa jolle et saa mitään vastinetta. Se on riski jos mikä. Otat kolmelle vuodelle liisariauton 300eur/kk ja joudut palauttamaan vuoden kuluttua niin maksat 2400eur tyhjästä. Taksilla ajelu on riskittömämpää.
- Anonyymi
Niin mutta kun autolla ajetaan 25000-28000km/v , hinnat ovat aivan muuta.
Oma auto on ainoa järkevä ratkaisu, ellet saa työsuhdeautoa. - Anonyymi
Mikäs siinä jos nuo kilometrit riittää sinulle. Minulle ei.
- Anonyymi
Ja tässä näitä yksityisleashing vaihtoehtoja kaikkien nähtäväksi.....
https://www.aldvaihtoautot.fi/fi/vaihtoautot/kaikki/?leasattavat=1- Anonyymi
Leashing on todella osuva nimitys noille. Siinä sitten rimpuilee leasingyhtiön vedellessä naruista.
- Anonyymi
Tässä ALD:n yksityisleasing toimii kunnes autoon tulee ongelmia.
Itselläni oli yksityisleasing ALD:lta. Leasing autosta hajosi vaihdelaatikko ja auto oli korjaamolla 6 viikkoa. ALD tarjoaa huollon ajaksi vuokraautoa yhdeksi vuorokaudeksi ja vuokranottajalle ei suorieta ajoneuvon huolto- ja korjauspäivien osalta hyvistystä. Eli vuokra juoksee tuon 6 viikkoa vaikka auto on huollossa!
Tällä mallilla ALD saa hienosti nuo itse korjauskustannukset maksatettua vuokranottajalla, kun laskut juoksee taustalla vaikka autoa ei pysty käyttämään. Itse siis kehottaisin harkitsemaan, ennen kuin ottaa vaitoleasing autoa ainakaan ALD:lta.
- Anonyymi
jos saan ajaa melkein uudella 36kk ja maksaa 3600e niin ilmasta on 1200e vuosi maailman 6 suurin autonvalmistaja suomi ei ymmärrä mitkä maailmalla myy volvo pieni peluri maailmalla ei hyandin voittanutta jep
- Anonyymi
Moni audi 4 liisari kun kävis ajamassa i20 niin kyllä audi jää ottamatta 500ekk vastaan 99e kk.jos omalla rahalla maksaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2282035Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101768Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse571289Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801165Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89964TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15960- 46925
- 70812
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42804