Veneen katsastus syksyllä?

Anonyymi

Voikohan missään katsastaa veneen jo näin syksyllä ensi kesäksi? Olisi ihan kätevää, kun aikaa olisi ja vehkeet vimpan päälle iskussa muutaman tuhannen mailin jälkeen.

115

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Trafin katsastus onnistuu hyvin ja se on ainoa virallinen venekatsastaja Suomessa. Hinta on 350 eur/ tunti.

      • Anonyymi

        Ei taida kelvata laiturikerholle? Saako tuosta edes muovi(jäte)tarraa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida kelvata laiturikerholle? Saako tuosta edes muovi(jäte)tarraa?

        Ei saa tarraa eikä kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa tarraa eikä kelpaa.

        Viis jostain tarrasta, mutta miksi ei kelpaa? Ainoa "virallinen" vai, mutta ei kelpaa? Outoa logiikkaa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viis jostain tarrasta, mutta miksi ei kelpaa? Ainoa "virallinen" vai, mutta ei kelpaa? Outoa logiikkaa....

        Jos katsatuksessa katsotaan aivan eri asioita, on logiikka kaikkea muuta kuin outoa.


    • Anonyymi

      Huoltamalla ja päivittämällä vene pysyy vimpanpäälle iskussa. Ei kaikenmaailman leikkiviranomaisten katsasteluleikeillä.

    • Anonyymi

      Voi katsastaa mutta ymmärtääkseni seurojen tekemä katsastus on voimassa kuluvan kalenterivuoden eikä 12 kk katsastuksesta eteenpäin . Eli 2020 leiman saa vasta ensi vuonna..

      Korjatkaa asap, jos olen väärässä!

      • Anonyymi

        Jälleen yksi todiste typerän leikkikatsastuksen älyttömyydestä. Alkaisivat edes hyväksyä Trafin ja vastaavien oikeiden tahojen tekemiä katsastuksia, niin nostaisivat edes vähän omaa uskottavuuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälleen yksi todiste typerän leikkikatsastuksen älyttömyydestä. Alkaisivat edes hyväksyä Trafin ja vastaavien oikeiden tahojen tekemiä katsastuksia, niin nostaisivat edes vähän omaa uskottavuuttaan.

        On siinä leikkikatsastuksessa se hyvä puoli että saa vakuutusmaksusta 20 % alennuksen.


      • Anonyymi

        Hämmästyttävää tuo seurakatsastuksen polemisointi ja nimittely "leikkimiseksi".

        Jos jossain seurassa asia menee asiattomaksi pelleilyksi niin silloin pitää katsoa kuka siitä on vastuussa ja vaihtaa heidät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä leikkikatsastuksessa se hyvä puoli että saa vakuutusmaksusta 20 % alennuksen.

        Tuon alennuksen saa vain vanhoilta perinteisiltä vakuutusyhtiöiltä joiden ehdot ovat huonot ja hinnat kalliit verrattuna erikoistuneisiin venevakuuttajiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hämmästyttävää tuo seurakatsastuksen polemisointi ja nimittely "leikkimiseksi".

        Jos jossain seurassa asia menee asiattomaksi pelleilyksi niin silloin pitää katsoa kuka siitä on vastuussa ja vaihtaa heidät.

        On aivan lapsellista puuhastelua, kun innokas mitään ymmärtämätön kanssa veneilijä tulee kyselemään typeriä katsastajaliivi päällä. Paperit. leimat ja tarrat on niin menneen maailman hommaa että sopii hyvin tähän pelleilyyn, paperit ja tarra forever!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aivan lapsellista puuhastelua, kun innokas mitään ymmärtämätön kanssa veneilijä tulee kyselemään typeriä katsastajaliivi päällä. Paperit. leimat ja tarrat on niin menneen maailman hommaa että sopii hyvin tähän pelleilyyn, paperit ja tarra forever!!!!!!

        Kyllähän se pelottaa, jos on varusteet ties missä ja asenne myös.


    • Anonyymi

      Ei olisi yhtään hullumpi ajatus, että seurat alkaisivat myös palvella asiakkaitaan ja katsastaa veneitä silloin, kun se asiakkaan kannalta on sopivaa.

      Ei ole mitään todellista syytä sille miksei tavallista vuosikatsastusta voisi tehdä vaikka syksyllä tai veneen ollessa telkoituna. Runkokatsastusta on tietenkin vedessä vaikea tehdä varsinkin, jos läpiviennin taivuttaminen katkaisee sen.

      Seurojen jäsenyydenkään ei tarvitse olla vuosittaisia vaan ne voisivat olla ihnan hyvin juoksevaa 12 kuukautta. Silloin jäsenmaksujakin tulisi tasaisemmin. Kokouksissa vain päätettäisiin jäsenmaksusta seuraavalle 12 kuukadelle, jossa voi olla muuttuvana osana SPV:n osuus.

      Jos jollkulle on tärkeää lipun tai viirin käyttöoikeus, niin sekin voidaan määrätä maksetun jäsenmaksun aikaiseksi oikeudeksi. Kukaan ei muutenkaan kerää lippuja pois niiltä, jotka eroavat seurasta.

      Tekniikka on olemassa ja vuosirajatusta jäsenyydestä siirtyminen juoksevaan 12 kuukauteen on paljon etua kaikille.

      • Anonyymi

        Melko sokeaa tarinaa. "Alkaisivat". "Seura <-> asiakkaat." Kirjoituksesi huokuu vastakkainasettelua: ne ja me. Ketkä ne?

        Seura on jäsentensä muodostama demokraattinen yhteisö, Seuralla ei ole asiakkaita. Seura tekee juuri sitä mitä jäsenet haluaa sen tekevän. Demokraattista ylintä päätäntävaltaa nauttii jäsenistö itse sääntöjen määrämällä tavalla.

        Katsastuksen osalta: jotkut seurat ovat irtisanoutuneet liiton katsastusjärjestelystä ja kehittäneet oman katsastusjärjestelmän. Joissain seuroissa ei katsastus ole ollenkaan osana toimintaa.

        Jos juuri Sinun tarpeita tyydyttävää seuraa käytäntöineen ei löydy niin vaihtoehtosi ovat:
        - perustat oman seuran, kukaan ei tule estelemään, hyvässä lykyssä löydät kavereita joilla samat tarpeet kuin sinulla
        - purjehdit itsenäisesti kuulumatta mihinkään seuraan
        - liityt seuraan ja täysivaltaisena jäsenenä pyrit vaikuttamaan toimintaan demokraattisin keinoin sisältäpäin


      • Anonyymi

        Turha haaveilla, että KATSASTUSMÄÄRÄYSTÄ muutettaisiin. Katsastat veneesi edelleen silloin kun sinulle ilmoitetaan sen onnistuvan. Ilman mutinoita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melko sokeaa tarinaa. "Alkaisivat". "Seura <-> asiakkaat." Kirjoituksesi huokuu vastakkainasettelua: ne ja me. Ketkä ne?

        Seura on jäsentensä muodostama demokraattinen yhteisö, Seuralla ei ole asiakkaita. Seura tekee juuri sitä mitä jäsenet haluaa sen tekevän. Demokraattista ylintä päätäntävaltaa nauttii jäsenistö itse sääntöjen määrämällä tavalla.

        Katsastuksen osalta: jotkut seurat ovat irtisanoutuneet liiton katsastusjärjestelystä ja kehittäneet oman katsastusjärjestelmän. Joissain seuroissa ei katsastus ole ollenkaan osana toimintaa.

        Jos juuri Sinun tarpeita tyydyttävää seuraa käytäntöineen ei löydy niin vaihtoehtosi ovat:
        - perustat oman seuran, kukaan ei tule estelemään, hyvässä lykyssä löydät kavereita joilla samat tarpeet kuin sinulla
        - purjehdit itsenäisesti kuulumatta mihinkään seuraan
        - liityt seuraan ja täysivaltaisena jäsenenä pyrit vaikuttamaan toimintaan demokraattisin keinoin sisältäpäin

        Ootko sä se sukulaispoika Napaiirin sankarit kolmosesta?
        Ainakin ulosanti on samaa tasoa.

        On totta, että seura koostuu jäsenistä, muta yhtälailla jäsenet ovat seuran asiakkaita silloin, kun seuralta ostetaan palvelua kuten katsastus.
        Seuran johdon rooli on viedä toimintaa eteenpäin ja siihen kuuluu myös katsastustoiminnan kehittäminen.

        Luottamustoimessa pitää olla luottamuksen arvoinen. Kommodorinkin tehtävä on palvella seuran jäseniä. Se, eikä mikään muukaan luottamustehtävä sovi ihmisille, jotka havittelevat sitä asemansa tai stauksensa takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko sä se sukulaispoika Napaiirin sankarit kolmosesta?
        Ainakin ulosanti on samaa tasoa.

        On totta, että seura koostuu jäsenistä, muta yhtälailla jäsenet ovat seuran asiakkaita silloin, kun seuralta ostetaan palvelua kuten katsastus.
        Seuran johdon rooli on viedä toimintaa eteenpäin ja siihen kuuluu myös katsastustoiminnan kehittäminen.

        Luottamustoimessa pitää olla luottamuksen arvoinen. Kommodorinkin tehtävä on palvella seuran jäseniä. Se, eikä mikään muukaan luottamustehtävä sovi ihmisille, jotka havittelevat sitä asemansa tai stauksensa takia.

        Sana ”palvelee”, kuten seura palvelee, kommodori palvelee, kalskahtaa oudolta. Jäsenet eivät ole toistensa palvelijoita, eivätkä asiakkaita. Kaikkien tulee tehdä pyyteetöntä toistensa auttamista, koska siitä hyötyvät kaikki. Jos hallitukseen ja muihinkin luottotehtäviin löytyy vain oman egonsa pönkittäjiä, ovat seuran asiat huonosti.

        En ole seurani asiakas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana ”palvelee”, kuten seura palvelee, kommodori palvelee, kalskahtaa oudolta. Jäsenet eivät ole toistensa palvelijoita, eivätkä asiakkaita. Kaikkien tulee tehdä pyyteetöntä toistensa auttamista, koska siitä hyötyvät kaikki. Jos hallitukseen ja muihinkin luottotehtäviin löytyy vain oman egonsa pönkittäjiä, ovat seuran asiat huonosti.

        En ole seurani asiakas

        Hiukan vanhentuneita ajatuksia sinulla, mutta ei ole minulta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiukan vanhentuneita ajatuksia sinulla, mutta ei ole minulta pois.

        Millaiset olisivat ne mielestäsi nykyaikaiset ajatukset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaiset olisivat ne mielestäsi nykyaikaiset ajatukset?

        Ei edes nykyaikaiset vaan jo hiukan mennyttä aikaa koska yrityksillä on ollut juoksevan kalenterin toimintaa jo vuosia.

        Ei ole mitään syytä sille miksi katsastustoiminnan pitäisi ajoittua keväälle tai että vuosimaksun pitäisi olla kalenterivuosittain.

        Katsastusten kannalta olisi pikemminkin järkevää jakaa katsastukset ympäri vuoden sen sijaan, että ne pitäisi tehdä lyhyellä aikavälillä keväällä. Teoriassa vene tietenkin voi mennä tärviölle joka talvi ja omistaja saa sen nipin napin kuntoon ja kelluvaksi päivää ennen katsastusta ja kauden alkua. Näin ei kuitenkaan käytännössä ole vaan veneen kunto ei oleellisesti muutu talven aikana ja jos muuttuu, ei sitä katsastaja huomaa laskiessaan liivejä tai soihtuja.

        Varsinkin sisällä säilytettävät veneet voidaan ihan hyvin katsastaa vaikka jouluaattona eikä niiden kunto huonone kevättä kohden. Ulkona olevat veneet varmaan muutenkin katsastetaan silloin, kun ei ole lunta tai pakkasta.

        Ei ole myöskään mitään syytä miksei venettä voisi katsastaa vaikka syksyllä.
        On vaikea ymmärtää miksi huviveneen vapaehtoisen katsastuksen pitäisi olla päivien suhteen vähemmän joustava kuin virallisen kaupallisen aluksen katsastuksen semminkin, kun jousto voi tuoda enemmän veneitä katsastuksen piiriin ja sitä kautta mahdollisesti parantaa turvallisuutta.

        Jäsenmaksun maksamisen jakaminen koko vuodelle toisi tasaisen kassavirran seuralle. Sen voi tehdä vaikka heti, mutta helpompaa se olisi jos SPV olisi mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana ”palvelee”, kuten seura palvelee, kommodori palvelee, kalskahtaa oudolta. Jäsenet eivät ole toistensa palvelijoita, eivätkä asiakkaita. Kaikkien tulee tehdä pyyteetöntä toistensa auttamista, koska siitä hyötyvät kaikki. Jos hallitukseen ja muihinkin luottotehtäviin löytyy vain oman egonsa pönkittäjiä, ovat seuran asiat huonosti.

        En ole seurani asiakas

        Kun kyse on veneilyseurasta eikä esim. poliittisesta puolueesta, on ihan perusteltua sanoa, että jäsen on asiallisesti ottaen seuran asiakas. Seuraan liittymisen tavallisin pääasiallinen syy on se, että seura tarjoaa palveluita (laituri- ja/tai telakkapaikan, saaritukikohdan, ehkä kilpailutoimintaa yms.), joita ei muuten saisi tai joista joutuisi maksamaan selvästi enemmän. Hyvin harva liittyy veneily-yhdistykseen siksi, että kokisi seuran edistävän jotain asiaa, jota haluaa itsekin olla ajamassa. Sama tietysti pätee useimpiin harrastusyhdistyksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei edes nykyaikaiset vaan jo hiukan mennyttä aikaa koska yrityksillä on ollut juoksevan kalenterin toimintaa jo vuosia.

        Ei ole mitään syytä sille miksi katsastustoiminnan pitäisi ajoittua keväälle tai että vuosimaksun pitäisi olla kalenterivuosittain.

        Katsastusten kannalta olisi pikemminkin järkevää jakaa katsastukset ympäri vuoden sen sijaan, että ne pitäisi tehdä lyhyellä aikavälillä keväällä. Teoriassa vene tietenkin voi mennä tärviölle joka talvi ja omistaja saa sen nipin napin kuntoon ja kelluvaksi päivää ennen katsastusta ja kauden alkua. Näin ei kuitenkaan käytännössä ole vaan veneen kunto ei oleellisesti muutu talven aikana ja jos muuttuu, ei sitä katsastaja huomaa laskiessaan liivejä tai soihtuja.

        Varsinkin sisällä säilytettävät veneet voidaan ihan hyvin katsastaa vaikka jouluaattona eikä niiden kunto huonone kevättä kohden. Ulkona olevat veneet varmaan muutenkin katsastetaan silloin, kun ei ole lunta tai pakkasta.

        Ei ole myöskään mitään syytä miksei venettä voisi katsastaa vaikka syksyllä.
        On vaikea ymmärtää miksi huviveneen vapaehtoisen katsastuksen pitäisi olla päivien suhteen vähemmän joustava kuin virallisen kaupallisen aluksen katsastuksen semminkin, kun jousto voi tuoda enemmän veneitä katsastuksen piiriin ja sitä kautta mahdollisesti parantaa turvallisuutta.

        Jäsenmaksun maksamisen jakaminen koko vuodelle toisi tasaisen kassavirran seuralle. Sen voi tehdä vaikka heti, mutta helpompaa se olisi jos SPV olisi mukana.

        Unohdat sellaisen jutun, että seurojen katsastajat tekevät hommaa talkoopohjalta ilman palkkiota. Aika kohtuutonta olisi olettaa, että hekään ehtisivät/viitsisivät olla "virantoimituksessa" ympärivuotisesti.

        Sitä paitsi: eihän se katsastustarran puuttuminen estä veneilyä toukokuussakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kyse on veneilyseurasta eikä esim. poliittisesta puolueesta, on ihan perusteltua sanoa, että jäsen on asiallisesti ottaen seuran asiakas. Seuraan liittymisen tavallisin pääasiallinen syy on se, että seura tarjoaa palveluita (laituri- ja/tai telakkapaikan, saaritukikohdan, ehkä kilpailutoimintaa yms.), joita ei muuten saisi tai joista joutuisi maksamaan selvästi enemmän. Hyvin harva liittyy veneily-yhdistykseen siksi, että kokisi seuran edistävän jotain asiaa, jota haluaa itsekin olla ajamassa. Sama tietysti pätee useimpiin harrastusyhdistyksiin.

        Ei ole.

        Se, että seuran kautta on mahdollisuus erilaisiin etuihin, ei tee seurasta kaupallista toimijaa, jolla olisi "asiakkaita". Kerho on kerho ja toiminta sen mukaista. Oli kerho mikä hyvänsä, niin niihin liitytään, koska koetaan sen antavan jotakin harrastukselle. Aivan sama onko ompelu- vai pursiseura.

        Kerho mahdollistaa paljon, mutta se on edelleen kerho, ei business.

        Joten, grow up vaan sinäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole.

        Se, että seuran kautta on mahdollisuus erilaisiin etuihin, ei tee seurasta kaupallista toimijaa, jolla olisi "asiakkaita". Kerho on kerho ja toiminta sen mukaista. Oli kerho mikä hyvänsä, niin niihin liitytään, koska koetaan sen antavan jotakin harrastukselle. Aivan sama onko ompelu- vai pursiseura.

        Kerho mahdollistaa paljon, mutta se on edelleen kerho, ei business.

        Joten, grow up vaan sinäkin.

        Asiakas-käsitteen ymmärtäminen vain kaupalliseen toimintaan liittyväksi on melkoisen kapeakatseista. Lähempänä todellista elämää on mieltää käsite henkilön roolin ja oman asenteen kautta. Hieman yksinkertaistaen: jokainen, joka liittyy seuraan saadakseen siltä jotain palveluita ilman motivaatiota aktiivisesti osallistua seuran toiminnan järjestämiseen, on asiakas. Rivijäsen on siis normaalisti asiakas.
        Harrasteyhdistyksissä (vaikka nekin määritellään aatteellisiksi yhdistyksiksi, hassua sinänsä) asia on tyypillisesti juuri näin. Mainitsin poliittiset puolueet vastakohtana: niihin liitytään normaalisti siksi, että koetaan niiden tavoitteet omiksi ja halutaan olla niitä aktiivisesti edistämässä. Vaikkapa vapaapalokunta on ainakin jossain määrin samantyyppinen asia. Tottakai rajanveto on väistämättä vähän veteenpiirretty, mutta jonkinlaisena erottelukriteerinä voi pitää sitä, onko yhdistyksen päätarkoitus jotenkin vaikuttaa ympäristöönsä vai vain mahdollistaa jotain jäsenilleen. Toki veneily-yhdistystenkin säännöissä yleensä mainitaan toiminnan tarkoituksena jotain tuon ensinmainitun suuntaista, mutta kyllä niiden todellinen päätarkoitus on jälkimmäinen. Joten jäsenet ovat asiakkaita, m.o.t.


      • Anonyymi

        Yllä oli tärkeä muistutus siitä, että seurojen katsastajat tekevät VAPAAEHTOISTA TYÖTÄ. Tämä tuntuu unohtuvan monilta, jotka täällä ruikuttavat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiakas-käsitteen ymmärtäminen vain kaupalliseen toimintaan liittyväksi on melkoisen kapeakatseista. Lähempänä todellista elämää on mieltää käsite henkilön roolin ja oman asenteen kautta. Hieman yksinkertaistaen: jokainen, joka liittyy seuraan saadakseen siltä jotain palveluita ilman motivaatiota aktiivisesti osallistua seuran toiminnan järjestämiseen, on asiakas. Rivijäsen on siis normaalisti asiakas.
        Harrasteyhdistyksissä (vaikka nekin määritellään aatteellisiksi yhdistyksiksi, hassua sinänsä) asia on tyypillisesti juuri näin. Mainitsin poliittiset puolueet vastakohtana: niihin liitytään normaalisti siksi, että koetaan niiden tavoitteet omiksi ja halutaan olla niitä aktiivisesti edistämässä. Vaikkapa vapaapalokunta on ainakin jossain määrin samantyyppinen asia. Tottakai rajanveto on väistämättä vähän veteenpiirretty, mutta jonkinlaisena erottelukriteerinä voi pitää sitä, onko yhdistyksen päätarkoitus jotenkin vaikuttaa ympäristöönsä vai vain mahdollistaa jotain jäsenilleen. Toki veneily-yhdistystenkin säännöissä yleensä mainitaan toiminnan tarkoituksena jotain tuon ensinmainitun suuntaista, mutta kyllä niiden todellinen päätarkoitus on jälkimmäinen. Joten jäsenet ovat asiakkaita, m.o.t.

        "saadakseen siltä jotain palveluita ilman motivaatiota aktiivisesti osallistua seuran toiminnan järjestämiseen, on asiakas"

        Ei asiakas, vaan ITSEKÄS.

        Lue oma lässytyksesi. Jos et vieläkään tajua pointtia, et ole koskaan tajunnut yhdistystoiminnan merkitystä.

        Jos siis haluat laiturit, säilytyspaikat jne. ole sitten myös oikea ASIAKAS ja käänny niitä palveluina tarjoavien yritysten puoleen, osta rantatontti laituri jne. äläkä tule siipeilemään kerhoihin, vitun itsekäs mulkku. Kyllä, se maksaa sitten monikertaisesti, mutta silloin olet oikeasti asiakas, ja voit esittää kaiken maailman pikkusieluisia vaatimuksiasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "saadakseen siltä jotain palveluita ilman motivaatiota aktiivisesti osallistua seuran toiminnan järjestämiseen, on asiakas"

        Ei asiakas, vaan ITSEKÄS.

        Lue oma lässytyksesi. Jos et vieläkään tajua pointtia, et ole koskaan tajunnut yhdistystoiminnan merkitystä.

        Jos siis haluat laiturit, säilytyspaikat jne. ole sitten myös oikea ASIAKAS ja käänny niitä palveluina tarjoavien yritysten puoleen, osta rantatontti laituri jne. äläkä tule siipeilemään kerhoihin, vitun itsekäs mulkku. Kyllä, se maksaa sitten monikertaisesti, mutta silloin olet oikeasti asiakas, ja voit esittää kaiken maailman pikkusieluisia vaatimuksiasi.

        Noin juuri, asiakkaaksi itsensä käsittävä on vain norkoilemassa ilmaiseksi muiden jäsenten tekemää työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllä oli tärkeä muistutus siitä, että seurojen katsastajat tekevät VAPAAEHTOISTA TYÖTÄ. Tämä tuntuu unohtuvan monilta, jotka täällä ruikuttavat

        No juuri sitä taakkaa koitetaan keventää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "saadakseen siltä jotain palveluita ilman motivaatiota aktiivisesti osallistua seuran toiminnan järjestämiseen, on asiakas"

        Ei asiakas, vaan ITSEKÄS.

        Lue oma lässytyksesi. Jos et vieläkään tajua pointtia, et ole koskaan tajunnut yhdistystoiminnan merkitystä.

        Jos siis haluat laiturit, säilytyspaikat jne. ole sitten myös oikea ASIAKAS ja käänny niitä palveluina tarjoavien yritysten puoleen, osta rantatontti laituri jne. äläkä tule siipeilemään kerhoihin, vitun itsekäs mulkku. Kyllä, se maksaa sitten monikertaisesti, mutta silloin olet oikeasti asiakas, ja voit esittää kaiken maailman pikkusieluisia vaatimuksiasi.

        Haista sinä hinttari paska. Seurat ovat olemassa tarjotakseen veneilijöille palveluita, ei niitä mihinkään muuhun tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haista sinä hinttari paska. Seurat ovat olemassa tarjotakseen veneilijöille palveluita, ei niitä mihinkään muuhun tarvita.

        Ei seura tarjoa mitään palveluita. Jos jotain on tarjolla, se on kaikki jäsenten tekemää. Ja sitten on niitä, jotka haluavat vain loisia toisten tekemisillä.


    • Anonyymi

      Meillä Seurassa Katsastuskausi alkaa 1.4. klo. 12:00 ja päättyy 30.4. klo. 18:00. Tuossa aikavälissä Katsastus on tehtävä.

      Runkokatsastusviikko Seurassamme on maaliskuun viimeinen viikko. Tuo on riittävä aikaikkuna koska kunkin veneen kohdalle runkokatsastus osuu vain joka viides vuosi.
      Runkokatsastus on sen verran kriittinen asia että moni ottaa talvi-/kesälomaviikon siihen jotta asia hoituu.
      Erityisteemana runkopuolen katsastuksissa tänävuonna ovat vetolaitekumit.

      • Anonyymi

        Hienoa. Järjestys olla pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa. Järjestys olla pitää.

        Kyllä! Ja kaikenlaisia itse keksittyjä sääntöjä ha määräyksiä kun Sääntö-Suomessa niitä ei vielä riittävästi ole.


      • Anonyymi

        Oivoi. Se on sitten kesän veneilyt aina siinä, jos ei mene huhtikuun loppuun mennessä vene leimasta läpi. Seuraava yritys sitten vuoden päästä. Ei kai sitä katsastamattomalla veneellä voi ajella. Kerhon leikkipoliisit voi järjestää ratsian ja sitten sitä vasta kusessa ollaankin jos on leima vanhana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oivoi. Se on sitten kesän veneilyt aina siinä, jos ei mene huhtikuun loppuun mennessä vene leimasta läpi. Seuraava yritys sitten vuoden päästä. Ei kai sitä katsastamattomalla veneellä voi ajella. Kerhon leikkipoliisit voi järjestää ratsian ja sitten sitä vasta kusessa ollaankin jos on leima vanhana.

        Toki vene voi olla menemättä läpi katsastuksesta. Silloin vene menettää paikkansa jonka sen omistaja on seuratyöllään ja jäsenvuosillaan ansainnut. Vene menee kauppalipulla ns. riskialuslaituriin, moottoriveneiden ja jettien joukkoon.
        Katsastamaton vene ei pääse eskaaderipurjehdukselle eikä retkisatamaan. Maksut kuitenkin peritään seuralle täysmääräisinä, joten motivaatiota katsastukseen riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki vene voi olla menemättä läpi katsastuksesta. Silloin vene menettää paikkansa jonka sen omistaja on seuratyöllään ja jäsenvuosillaan ansainnut. Vene menee kauppalipulla ns. riskialuslaituriin, moottoriveneiden ja jettien joukkoon.
        Katsastamaton vene ei pääse eskaaderipurjehdukselle eikä retkisatamaan. Maksut kuitenkin peritään seuralle täysmääräisinä, joten motivaatiota katsastukseen riittää.

        Kuvittele sinä vaan, että Suomen lipun alla purjehtivat veneet ovat riskialuslaituriveneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvittele sinä vaan, että Suomen lipun alla purjehtivat veneet ovat riskialuslaituriveneitä.

        Taitaa todellisuudessa mennä toisinpäin...


    • Anonyymi

      Provo, veikkaan. Jos sulla oikeesti on noin paljon maileja kesältä, niin tuskin olisit kyselemässä katsastusta täältä vaan tietäisit ihan itsekin mitä veneessäsi pitää kunnostaa tai huoltaa jotta se olisi täydessä iskussa. Veneseurojen katsastus sitäpaitsi ei ole pikkuasioiden syynäystä vaan konsultointia siitä mitä pitää huomioida jotta vene on turvallinen niin itselle kuin muillekin.

      • Anonyymi

        Kun konsultoinnin vastaanottaminen ei olisi pakollista niin hommahan olisi ihan ok. Nykymalli on lapsellista viranomaisleikkiä.

        Jos venepaikka ei olisi tästä kiinni niin asiasta innostuneet voisivat katsastaa toistensa kalustoa oikein isosti huolella ja muut voisivat sitten ihan itse (!) vastata oman veneensä kunnosta ja turvallisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun konsultoinnin vastaanottaminen ei olisi pakollista niin hommahan olisi ihan ok. Nykymalli on lapsellista viranomaisleikkiä.

        Jos venepaikka ei olisi tästä kiinni niin asiasta innostuneet voisivat katsastaa toistensa kalustoa oikein isosti huolella ja muut voisivat sitten ihan itse (!) vastata oman veneensä kunnosta ja turvallisuudesta.

        Miksi autot pitää katsastaa? Pidätkö samanlaisia puheenvuoroja autojen katsastusasemilla? Kai jokainen voi vastata oman autonsa turvallisuudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun konsultoinnin vastaanottaminen ei olisi pakollista niin hommahan olisi ihan ok. Nykymalli on lapsellista viranomaisleikkiä.

        Jos venepaikka ei olisi tästä kiinni niin asiasta innostuneet voisivat katsastaa toistensa kalustoa oikein isosti huolella ja muut voisivat sitten ihan itse (!) vastata oman veneensä kunnosta ja turvallisuudesta.

        Hanki oma laituri tai kunnan venepaikka. Ei tarvitse katsastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi autot pitää katsastaa? Pidätkö samanlaisia puheenvuoroja autojen katsastusasemilla? Kai jokainen voi vastata oman autonsa turvallisuudesta?

        Autoja katsastavat oikeat ammattilaiset oikeiden viranomaisten laatimien määräysten mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoja katsastavat oikeat ammattilaiset oikeiden viranomaisten laatimien määräysten mukaisesti.

        Joo okei. Eli mielestäsi veneille pitäisi tehdä samoin??? Vähän huvittavia noi sun "oikeat ammattilaiset" ja "oikeat viranomaiset". Mitä ikinä noi termit tarkoittaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo okei. Eli mielestäsi veneille pitäisi tehdä samoin??? Vähän huvittavia noi sun "oikeat ammattilaiset" ja "oikeat viranomaiset". Mitä ikinä noi termit tarkoittaakaan.

        Ei veneille tarvitse tehdä yhtään mitään. Eihän missään määräyspohjassa niin vaadita. Kaikkein vähiten tarvitaan viranomaisia leikkiviä venekerhojen papparaisia suorittamaan omia huuhaakatsasteluitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo okei. Eli mielestäsi veneille pitäisi tehdä samoin??? Vähän huvittavia noi sun "oikeat ammattilaiset" ja "oikeat viranomaiset". Mitä ikinä noi termit tarkoittaakaan.

        Minä suomenkielisenä ymmärrän tässä yhteydessä sanan oikea viittavan lakisääteiseen katsastukseen ja siihen vaadittavaan ammattitutkintoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei veneille tarvitse tehdä yhtään mitään. Eihän missään määräyspohjassa niin vaadita. Kaikkein vähiten tarvitaan viranomaisia leikkiviä venekerhojen papparaisia suorittamaan omia huuhaakatsasteluitaan.

        Jostain syystä seuramme katsastajat ovat pääosiltaan insinöörejä ja muutkin tekniikan puolen ammateissa toimivia. Kaikilla on kymmenien vuosien kokemus veneiden rakenteista ja tekniikasta. Vaikkei heillä ole venekatsastuksen ammattitutkintoa, on heidän pätevyytensä ammattitasoa. Kellään heistä ei myöskään ole tarpeen tehdä itsestään tärkeää. Uusille veneilijöille katsastuksista on eniten hyötyä. Kokeneemmille veneilijöille riittäisi harvempi katsastustahti. Venekatsastus eroaa täysin autokatsastuksesta. Autokatsastuksessa on tilastoihin saatava korjausmääräyksiä ja hylkäämistä tietty prosentti, muuten joutuu firma tarkkailun alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo okei. Eli mielestäsi veneille pitäisi tehdä samoin??? Vähän huvittavia noi sun "oikeat ammattilaiset" ja "oikeat viranomaiset". Mitä ikinä noi termit tarkoittaakaan.

        Veneilyä säädellään kattavasti ilman tätä puuhakasta vuosittaista vertaisarviointia. Turhaa puuhastelua ja vanhan maailman kaikuja. Grow up!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneilyä säädellään kattavasti ilman tätä puuhakasta vuosittaista vertaisarviointia. Turhaa puuhastelua ja vanhan maailman kaikuja. Grow up!!!

        Voisitko esimerkiksi kertoa millä tavalla veneilyä mielestäsi säädellään kattavasti? Mahdollisessa ratsiassa katsotaan sammuttimen leima. Muut asiat liittyvätkin enemmän ihmisiin ja henk.koht. varusteisiin.

        Tosi kattavaa joo...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko esimerkiksi kertoa millä tavalla veneilyä mielestäsi säädellään kattavasti? Mahdollisessa ratsiassa katsotaan sammuttimen leima. Muut asiat liittyvätkin enemmän ihmisiin ja henk.koht. varusteisiin.

        Tosi kattavaa joo...

        Riittävän kattavaa kyllä mikäli asiaan vaivautuu perehtymään. Kaikista veneistä Suomessa on katsastettu pieni osa, olisiko n. 10%. Kuitenkin noita muitakin saa käyttää ihan ilman rajoituksia ja samaan tarkoitukseen.

        Ålandian edustaja kertoo tässä totuuden katsastuksesta https://www.talouselama.fi/uutiset/laki-sallisi-veneajokortin-jo-nyt-jos-veneilijat-eivat-ota-vastuuta-ajamistavoistaan-sita-vapautta-ei-enaa-kohta-ole-vaan-se-rajoitetaan-lailla/6aeb3af8-aa44-47b8-ad18-b36b425421f9


    • Anonyymi

      Joka kerran aiheesta kirjoittaa sama tyyppi "leikkikatsastuksista". Agendakin on aina sama, pursiseurat ovat vanhentuineita ja niiden pitäisi toimia aivan toisin. Nyt tosin uutena ideana oli yhdistyksen kuukausijäsenyys, mille ei kuitenkaan taida kukaan muu keksiä käyttöä. Yhdistyksillä on poikkeuksetta tilivuotensa ja vuosijäsenyyteen liittyvät sääntönsä. Toisaalta toimintaa varten tarvitaan tietty budjetti ja käytännössä ne purjehdukauden kuukaudet maksaisivat aivan yhtä paljon kuin vuotuinen jäsenyys. Missä siis olisi hyöty, vain sihteerin ja rahastonhoitajan työt lisääntyisivät.

      Jos ideat olisivat hyviä, varmasti jokin "edistyksellinen" seura ottaisivat ne käyttöön. Jäsenet eivät vain missään halua ja se vakivalittajahan ei ole minkään seuran, jos edes minkäänlaisen yhdistyksen jäsen.

      • Anonyymi

        Näyttää tosiaan olevan joku veneilyseuraan pettynyt ja katkeroitunut tyyppi liikkeellä.
        Tämä sama tyyli toistuu vuodesta toiseen ja aina löytyy muutama komppaaja siihen mukaan.
        Aivan sama malli on myös noissa Merikarhuja herjaavissa ketjuissa.
        Joku onneton ei ole mahdollisesti päässyt jäseneksi ja on siitä myrkyttänyt mielensä niin pahasti ettei pääse siitä millään yli.

        Nämä ihmiset kuuluisivat ehdottomasti mielenterveyspalveluiden piiriin, sillä pitkittyessään nuo ongelmat saattavat aiheuttaa tilan kroonistumisen.
        T. Huolestunut pihlajanmarjan maistelija


      • Anonyymi

        On hienoa, että täällä saa purkaa sydäntään. Se suotakoon kaikille.
        Keskustelu polarisoituu juupas-eipäs väittelyksi, josta kumpikaan ei ole oikeassa eikä oikea löydy aina eses siitä välistä.

        Katsastuksen tekeminen ympäri vuoden lisää varmasti työtä koska silloin veneitä katsastetaan enemmän. Mitä vaikeammaksi katsastus tehdään, vaikka niin, ettei joku perheestä voi lähteä lomalle tai tärkeään työtehtävään sen takia, sitä vähemmän veneitä katsastetaan.

        Pitäisi varmaan pohtia mitä katsastukselta ylipäänsä haetaan koska nykytilassa se ei oikein hyödytä konkreettisesti juuri ketään. Se myös asettaa veneen omistajat eriarvoiseen asemaan koska jos joku vuokraa veneen, hän saa mennä saaritukikohtaan, mutta omalla veneellä ei saa mennä, jos se ei ole katsastettu.
        Sama pätee myös venemaksuun, joka ei kohdistus veneen vuokraajaan tai lainaajaan vaan ainoastaan omistajaan.

        Jos katsastajat ovat seuroissa insinöörejä, niin kirstunvartijat eivät ole ekonomeja. On ensimmäinen kerta, kun kuulen tasaisen kassavirran haittaavan seuran (tai yrityksen) toimintaa. Siitä kannattaisi tehdä ihan tutkimus ja myydä konsulttiapua vaikka stockalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hienoa, että täällä saa purkaa sydäntään. Se suotakoon kaikille.
        Keskustelu polarisoituu juupas-eipäs väittelyksi, josta kumpikaan ei ole oikeassa eikä oikea löydy aina eses siitä välistä.

        Katsastuksen tekeminen ympäri vuoden lisää varmasti työtä koska silloin veneitä katsastetaan enemmän. Mitä vaikeammaksi katsastus tehdään, vaikka niin, ettei joku perheestä voi lähteä lomalle tai tärkeään työtehtävään sen takia, sitä vähemmän veneitä katsastetaan.

        Pitäisi varmaan pohtia mitä katsastukselta ylipäänsä haetaan koska nykytilassa se ei oikein hyödytä konkreettisesti juuri ketään. Se myös asettaa veneen omistajat eriarvoiseen asemaan koska jos joku vuokraa veneen, hän saa mennä saaritukikohtaan, mutta omalla veneellä ei saa mennä, jos se ei ole katsastettu.
        Sama pätee myös venemaksuun, joka ei kohdistus veneen vuokraajaan tai lainaajaan vaan ainoastaan omistajaan.

        Jos katsastajat ovat seuroissa insinöörejä, niin kirstunvartijat eivät ole ekonomeja. On ensimmäinen kerta, kun kuulen tasaisen kassavirran haittaavan seuran (tai yrityksen) toimintaa. Siitä kannattaisi tehdä ihan tutkimus ja myydä konsulttiapua vaikka stockalle.

        Missä seurassa kytätään, ettei katsastamattomalla veneellä saisi mennä seuran saaritukikohtaan? Ei ainakaan meidän seurassa välitetä muusta kuin siitä, että veneessä on mukana joku seuran jäsen, joka sellaiseksi tunnistetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hienoa, että täällä saa purkaa sydäntään. Se suotakoon kaikille.
        Keskustelu polarisoituu juupas-eipäs väittelyksi, josta kumpikaan ei ole oikeassa eikä oikea löydy aina eses siitä välistä.

        Katsastuksen tekeminen ympäri vuoden lisää varmasti työtä koska silloin veneitä katsastetaan enemmän. Mitä vaikeammaksi katsastus tehdään, vaikka niin, ettei joku perheestä voi lähteä lomalle tai tärkeään työtehtävään sen takia, sitä vähemmän veneitä katsastetaan.

        Pitäisi varmaan pohtia mitä katsastukselta ylipäänsä haetaan koska nykytilassa se ei oikein hyödytä konkreettisesti juuri ketään. Se myös asettaa veneen omistajat eriarvoiseen asemaan koska jos joku vuokraa veneen, hän saa mennä saaritukikohtaan, mutta omalla veneellä ei saa mennä, jos se ei ole katsastettu.
        Sama pätee myös venemaksuun, joka ei kohdistus veneen vuokraajaan tai lainaajaan vaan ainoastaan omistajaan.

        Jos katsastajat ovat seuroissa insinöörejä, niin kirstunvartijat eivät ole ekonomeja. On ensimmäinen kerta, kun kuulen tasaisen kassavirran haittaavan seuran (tai yrityksen) toimintaa. Siitä kannattaisi tehdä ihan tutkimus ja myydä konsulttiapua vaikka stockalle.

        On hienoa ettei seurassamme ole kaltaistasi ekonomia.
        Seuran suurimmat kuluerät ovat
        1. Laiturivuokra kaupungille. Koko vuoden lasku maksettava kerralla
        2. Telakkapaikkojen vuokra kaupungille. Koko vuoden lasku maksettava kerralla.
        Millä tavoin tasainen ympärivuotinen kassavirta olisi kerhomme kannalta parempi kuin nykyinen tilanne, jossa kerhon tili on täynnä rahaa juuri ennen näiden erien maksua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hienoa, että täällä saa purkaa sydäntään. Se suotakoon kaikille.
        Keskustelu polarisoituu juupas-eipäs väittelyksi, josta kumpikaan ei ole oikeassa eikä oikea löydy aina eses siitä välistä.

        Katsastuksen tekeminen ympäri vuoden lisää varmasti työtä koska silloin veneitä katsastetaan enemmän. Mitä vaikeammaksi katsastus tehdään, vaikka niin, ettei joku perheestä voi lähteä lomalle tai tärkeään työtehtävään sen takia, sitä vähemmän veneitä katsastetaan.

        Pitäisi varmaan pohtia mitä katsastukselta ylipäänsä haetaan koska nykytilassa se ei oikein hyödytä konkreettisesti juuri ketään. Se myös asettaa veneen omistajat eriarvoiseen asemaan koska jos joku vuokraa veneen, hän saa mennä saaritukikohtaan, mutta omalla veneellä ei saa mennä, jos se ei ole katsastettu.
        Sama pätee myös venemaksuun, joka ei kohdistus veneen vuokraajaan tai lainaajaan vaan ainoastaan omistajaan.

        Jos katsastajat ovat seuroissa insinöörejä, niin kirstunvartijat eivät ole ekonomeja. On ensimmäinen kerta, kun kuulen tasaisen kassavirran haittaavan seuran (tai yrityksen) toimintaa. Siitä kannattaisi tehdä ihan tutkimus ja myydä konsulttiapua vaikka stockalle.

        Jos ei muuta, niin sen takia, että jo pienehköjenkin seurojen kirjanpito on tilitoimistoilla ja jokainen tilitapahtuma on kustannus. Yhdistyksen kannalta on muutoin samantekevää, milloin raha tulee sisään, kunhan sitä tulee sama määrä. Kuukausilaskutuksella tulisi joka tapauksessa paljon enemmän työtä reskontran hoidossa. En kyllä ymmärrä, miten kuukausilaskutus palvelisi jäsentä, edelleen vuosikustannus olisi sama, vain suuremmalla vaivalla. Jäsenmaksu ei ole kuten vaikkapa vakuutusmaksu, jossa voi säästää maksamalla vain osan vuotta.

        Ajatus, että katsastus estäisi jonkun lomamatka tai muun menon, on jostain aivan muusta maailmasta. Vaikka sattuisi olemaan poissa koko normaalin katsastuskauden, on asia aina järjestettävissä erikseen sopimalla. Samoin kuvitelmat saaren käytön epätasa-arvoisuudesta ovat täyttä hölynpölyä.


      • Anonyymi

        Ehkä noihin 'soraääniin' kannattaisi suhtautua nöyrästi. Maailma muuttuu ja ihmiset sen myötä. Seuratoiminnan pitäisi myös sopeutua, mutta ainakaan itse en juuri ole sopeutumista havainnut parinkymmenen vuoden kokemuksella. Asiat tehdään kuten aina on tehty.

        Ei se nyt kovin suuri ongelma olisi jos voisi a) jättää veneen katsastamatta b) katsastaa itse seuran ohjeilla c) katsastaa kuten nyt tai d) katsastaa erityisen huolella toisen innokkaan kanssa.

        Jäsenillä on erilaiset tarpeet ja suhtautuminen koko harrastukseen ja 'pakottavien järjestelyiden' kanssa kannattaisi käyttää harkintaa ja tarjota liikkumavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä noihin 'soraääniin' kannattaisi suhtautua nöyrästi. Maailma muuttuu ja ihmiset sen myötä. Seuratoiminnan pitäisi myös sopeutua, mutta ainakaan itse en juuri ole sopeutumista havainnut parinkymmenen vuoden kokemuksella. Asiat tehdään kuten aina on tehty.

        Ei se nyt kovin suuri ongelma olisi jos voisi a) jättää veneen katsastamatta b) katsastaa itse seuran ohjeilla c) katsastaa kuten nyt tai d) katsastaa erityisen huolella toisen innokkaan kanssa.

        Jäsenillä on erilaiset tarpeet ja suhtautuminen koko harrastukseen ja 'pakottavien järjestelyiden' kanssa kannattaisi käyttää harkintaa ja tarjota liikkumavaraa.

        Toisaalta, kun niitä "soraääniä" ei ole kuin muutama, niin miksi niistä pitäisi välittää? Kukaan ei pakota seuran jäseneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta, kun niitä "soraääniä" ei ole kuin muutama, niin miksi niistä pitäisi välittää? Kukaan ei pakota seuran jäseneksi.

        Usein viisaus piilee hiljaisissa signaaleissa kun yrittää ymmärtää tulevaa. Jos kaikki suhtautuisivat harrastukseen yhdellä tavalla niin asiahan olisi helppo. Mutta tapoja on melkein yhtä monta kun seurassa veneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein viisaus piilee hiljaisissa signaaleissa kun yrittää ymmärtää tulevaa. Jos kaikki suhtautuisivat harrastukseen yhdellä tavalla niin asiahan olisi helppo. Mutta tapoja on melkein yhtä monta kun seurassa veneitä.

        Totta. Mutta yhdistystoiminnassa, joka on täysin vapaaehtoista, voidaan (toisin kuin vaikkapa valtion toimissa) ihan reilusti ja ilman mitään moraalista dilemmaa soveltaa mallia "lähde kävelemään, jos ei enemmistön hyväksymä malli kelpaa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Mutta yhdistystoiminnassa, joka on täysin vapaaehtoista, voidaan (toisin kuin vaikkapa valtion toimissa) ihan reilusti ja ilman mitään moraalista dilemmaa soveltaa mallia "lähde kävelemään, jos ei enemmistön hyväksymä malli kelpaa".

        Ei aivan.
        Kyllä yhdistykseenkin pätee laki esimerkiksi jäsenten tasapuolisesta kohtelusta.

        Kannattaa perehtyä asiaan ennen kuin kirjoittaa, vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aivan.
        Kyllä yhdistykseenkin pätee laki esimerkiksi jäsenten tasapuolisesta kohtelusta.

        Kannattaa perehtyä asiaan ennen kuin kirjoittaa, vai mitä?

        Tasapuolista kohtelua on se, että jokaisella on äänioikeus. Ja harvoja sääntömääräisiä poikkeuksia lukuunottamatta tehdään kuten yksinkertainen enemmistö tahtoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aivan.
        Kyllä yhdistykseenkin pätee laki esimerkiksi jäsenten tasapuolisesta kohtelusta.

        Kannattaa perehtyä asiaan ennen kuin kirjoittaa, vai mitä?

        "Kyllä yhdistykseenkin pätee laki esimerkiksi jäsenten tasapuolisesta kohtelusta"

        Tasapuolisuus tarkoittaa sitä, että yhdistyksen jäsenillä on kaikilla samat säännöt ja mahdollisuus osallistua yhdistyksen ylimpään päätöksentekoon (=vuosikokoukset) tasapuolisesti. Tasapuolisuus ei estä sanomasta jäselle, joka ei yhdistyksen sääntöihin halua sitoutua, näkemiin. yhdistys voi myös erottaa tälläisen yhdistyssääntöjä rikkovan jäsenen sääntöjensä puitteissa.

        "Kannattaa perehtyä asiaan ennen kuin kirjoittaa, vai mitä? "

        Kannattaa ottaa selvää, totta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aivan.
        Kyllä yhdistykseenkin pätee laki esimerkiksi jäsenten tasapuolisesta kohtelusta.

        Kannattaa perehtyä asiaan ennen kuin kirjoittaa, vai mitä?

        Tasapuolinen kohtelu tarkoittaa juuri sitä, että samat säännöt koskevat kaikkia. Jos säännöissä vaikkapa on, että seuran saareen ei saa katsastamaton vene tulla, niin se ei ko. vaatimusta loukkaa.

        Minä olen ollut erilaisten järjestöjen toiminnassa mukana lähes 50 vuotta ja tunnen yhdistyslain erittäin hyvin, suurella todennäköisyydellä paremmin kuin vaikkapa sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä seurassa kytätään, ettei katsastamattomalla veneellä saisi mennä seuran saaritukikohtaan? Ei ainakaan meidän seurassa välitetä muusta kuin siitä, että veneessä on mukana joku seuran jäsen, joka sellaiseksi tunnistetaan.

        Meillä Seurassa muutama katsastamaton vene pyrki retkisaareemme. Ei päästetty tulemaan, joten ne jäivät ankkuriin redille.

        Veneiden seurajäsenet laskettiin toki retkivalkamamme saunaan. Toisessa veneessä oli miehistössä ei-jäsen. Häntä ei päästetty tietysti saunaan mutta mökkitontin ulkopuoliseen saaren osuuteen hän sai tutustua jokamiehenoikeuden suomin valtuuksin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Seurassa muutama katsastamaton vene pyrki retkisaareemme. Ei päästetty tulemaan, joten ne jäivät ankkuriin redille.

        Veneiden seurajäsenet laskettiin toki retkivalkamamme saunaan. Toisessa veneessä oli miehistössä ei-jäsen. Häntä ei päästetty tietysti saunaan mutta mökkitontin ulkopuoliseen saaren osuuteen hän sai tutustua jokamiehenoikeuden suomin valtuuksin.

        Mikä seura oli kyseessä (jotta voisimme arvioida tarinasi todenperäisyyttä)?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Mutta yhdistystoiminnassa, joka on täysin vapaaehtoista, voidaan (toisin kuin vaikkapa valtion toimissa) ihan reilusti ja ilman mitään moraalista dilemmaa soveltaa mallia "lähde kävelemään, jos ei enemmistön hyväksymä malli kelpaa".

        Tähän viestiin kulmikoituu varmaankin olemassa olevaa ongelmatiikkaa.

        Esimerkiksi Helsingissä kaupunki on antanut laitureita paljon venekerhoille hallinnoitavaksi. Kunnalla on velvollisuus kohdella kansalaisia yhdenvertaisesti joten toivoisi tämän ketjuttuvan hieman paremmin myös ajatuksen tasolla seura-aktiiveille.

        Pakottavista toimista tulisi harkita luopumista, samoin hallinnointiin kerättävän tiedon määrää tulisi pyrki vähentämään. Eli rajata velvollisuudet käytännössä siihen, että jokainen noudattaa yhteisiä sääntöjä/normeja ja maksaa ajallaan. Näiden ylläpitämiseen ei tarvita mitää erillisia kontrollimekanismeja (esim pakollinen venekatsastus) ellei jäsen itse halua niihin mukaan vapaaehtoisuuden pohjalta.

        Vastaavista menettelyistä on luovuttu ja niitä on kevenetty yhteiskunnan niillä alueilla jossa näin voidaan tehdä. Ja vastaavasti tiukennettu alueilla joissa niille on oikeasti tarvetta. Veneilyharrastus on ilmiselvästi ensimmäisen osa-alueen piirissä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän viestiin kulmikoituu varmaankin olemassa olevaa ongelmatiikkaa.

        Esimerkiksi Helsingissä kaupunki on antanut laitureita paljon venekerhoille hallinnoitavaksi. Kunnalla on velvollisuus kohdella kansalaisia yhdenvertaisesti joten toivoisi tämän ketjuttuvan hieman paremmin myös ajatuksen tasolla seura-aktiiveille.

        Pakottavista toimista tulisi harkita luopumista, samoin hallinnointiin kerättävän tiedon määrää tulisi pyrki vähentämään. Eli rajata velvollisuudet käytännössä siihen, että jokainen noudattaa yhteisiä sääntöjä/normeja ja maksaa ajallaan. Näiden ylläpitämiseen ei tarvita mitää erillisia kontrollimekanismeja (esim pakollinen venekatsastus) ellei jäsen itse halua niihin mukaan vapaaehtoisuuden pohjalta.

        Vastaavista menettelyistä on luovuttu ja niitä on kevenetty yhteiskunnan niillä alueilla jossa näin voidaan tehdä. Ja vastaavasti tiukennettu alueilla joissa niille on oikeasti tarvetta. Veneilyharrastus on ilmiselvästi ensimmäisen osa-alueen piirissä!

        Hölynpölyä koko tekstisi. Siinä ei yksinkertaisesti ole sen vertaa järkeä, että mitään yksittäistä kohtaa kannattaisi ruveta kommentoimaan. Ydinpointti on siinä, että yhdistykset saavat sisällään tehdä olemassaolevan lainsäädännön puitteissa mitä haluavat eikä kunnalla ole syytä eikä perusteita siihen puuttua, kunhan yhdistys esimerkiksi vuokrasopimusten mukaiset velvoitteensa hoitaa.
        Eikä kaupunki ole "antanut" seuroille mitään vaan vuokrannut ne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hölynpölyä koko tekstisi. Siinä ei yksinkertaisesti ole sen vertaa järkeä, että mitään yksittäistä kohtaa kannattaisi ruveta kommentoimaan. Ydinpointti on siinä, että yhdistykset saavat sisällään tehdä olemassaolevan lainsäädännön puitteissa mitä haluavat eikä kunnalla ole syytä eikä perusteita siihen puuttua, kunhan yhdistys esimerkiksi vuokrasopimusten mukaiset velvoitteensa hoitaa.
        Eikä kaupunki ole "antanut" seuroille mitään vaan vuokrannut ne.

        Kunta tosiaan vuokraa omaisuuttaan. Kunnan venelaitureita on monessa kunnassa rajattu määrä eli niitä ei voida rakentaa kysyntää vastaavasti lisää kohtuulliselle etäisyydelle. Jos vuokrahinta on markkinahinnan mukainen ja vuokraus on kilpailutettu siten, että yksityiset, yritykset ja yhdistykset voivat siihen tasapuolisesti osallistua, lienee vuokraus oikeata vuokrausta.

        Mikäli vuokraus on tehty tarkoitushakuisesti joillekin tietyille ryhmille tai siinä on viitteitä nyt otsikoissa olleisiin tapoihin, joissa esim. Helsinki on vuokrannut joillekin asuntoja alle markkinahinnan ilman sosiaalisia perusteita, niin sitten lienee kysymys "vuokrauksesta", jossa tärvätään yhteistä omaisuutta alihintaan.
        -MitaanTietamaton-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä seura oli kyseessä (jotta voisimme arvioida tarinasi todenperäisyyttä)?

        Taas näitä tapauksia. Vaatimattomallakin medialukutaidolla näkee, että siinä mastovajapäällikkö kertoo mukahauskaa saaren halkovajapäälliköltä kuulemaansa tarinaa. Kuvitteellinen seura, jonka todenperäisyyttä ei täysjärkinen arvioi.


    • Anonyymi

      muista ne puutapit ym

    • Anonyymi

      Mielenkiintoista vääntöä katsastuksesta ja siitä milloin katsastus tulisi tehdä "asiakasnäkökulmasta" hmm... Katsastushan on palvelu minkä veneily-yhdistys tuottaa jäsenistölleen. Katsastus ei kuitenkaan primäärisesti ole seuran tuottama palvelu s.e. seura voisi itsenäisesti muuttaa katsastuksen vaatimuksia niin halutessaan vaan on veneilyn kattojärjestön esimerkiksi SPV:n ( Suomen Purjehdus ja veneily ) omistama " tuote ", minkä suuntaviivoista päättää siis liitto.

      Katsastajiksi nimetyt ovat liiton koulutuksen läpikäyneitä kavereita jotka on kussakin seurassa katsottu soveliaiksi nimetä katsastajan tehtävään. Koulutuksen eräs keskeinen tavoite on käydä lävitse ao. tuote soveltavin esimerkein s.e. soveltaminen eri seuroissa muodostuisi yhteneväiseksi.

      Katsastus on siis voimassa purjehduskauden kerrallaan, eikä sen ajankohtaa ole implisiittisesti määrätty erityisesti mihinkään vuodenaikaan. Keskeisin asiaa kosketteleva määrite ottaa kantaa siihen, että runkokatsastuksessa veneen pitää olla maissa ja vuosikatsastuksessa vedessä katsastusluokan mukaisesti varustettuna ja koeajettavissa.

      Nyt kun katsastajan työ tapahtuu talkoopohjalta, niin useimmille seuroille on muodostunut käytäntö tarjota katsastuspalvelua kunkin kesän alussa esimerkiksi s.e. noin pääsääntöisesti katsastukset tulee tehdä juhannukseen mennessä esimerkiksi ennakkovarauslistan mukaisesti tiettyinä määrättyinä viikonpäivinä kerhon satamassa. Jos veneilijä haluaa katsastuttaa veneensä jossain muussa paikassa tai toisena ajankohtana niin se on useimmiten mahdollista. Seuraan johon itse kuulun, normikatsastus sisältyy satamamaksuun mutta poikkeusajan osalta veneilijä maksaa katsastajan matkakulut - kilometrikorvauksen 60 eur ekstraa.

      Tällainen järjestely on käytännöllinen Suomessa, missä merillä ja järvillä on tapana jäätyä talveksi katkaisten useimpien aktiiviveneilyn toviksi. Varusteet siirtyvät varastoihin ja palaavat sitten keväällä veneelle jos palaavat. Niiden veneiden osalta mitkä purjehtivat esimerkiksi välimerellä ja mitkä halutaan katsastaa SPV:n säännösten mukaisesti toteutuu ehkä näyttävämmin tuo katsastuksen vuoden mittainen voimassaolon jakso.

      • Anonyymi

        Tällainen on käytäntö?
        Hieno perustelu, Hitler tapatti juutalaisia samalla perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällainen on käytäntö?
        Hieno perustelu, Hitler tapatti juutalaisia samalla perusteella.

        Tuo oli ehkä hieman asiatonta, vaikka saattaa olla tottakin.

        Minäkin jäin kaipaamaan syytä sille miksei katsastusta voisi tehdä ympäri vuoden, jos löytyy halukkaita katsastajia - ja todennäköisesti aina jokunen löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli ehkä hieman asiatonta, vaikka saattaa olla tottakin.

        Minäkin jäin kaipaamaan syytä sille miksei katsastusta voisi tehdä ympäri vuoden, jos löytyy halukkaita katsastajia - ja todennäköisesti aina jokunen löytyy.

        Jos seura noudattaa SPV:n katsastusohjeita ja käyttää SPV:n lomakkeita (copyright!), on vuosikatsastus tehtävä aina vedessä ja joka vuosi. Mielestäni on jossain kirjattu, että vuosikatsastus on voimassa seuraavan vuoden kesäkuun loppuun asti; tästä seuraisi, että syksyllä ei ole järkeä katsastaa, koska seuraavana kesänä pitää vuosikatsastus kuitenkin tehdä loppukesää varten. Mutta SPV:n sivuilta en löytänyt tätä sääntöä (katsastuskurssilla sen olen kauan sitten itse oppinut).
        Logiikka on tietysti siinä, että Suomessa lähes kaikki veneet nostetaan talveksi ylös ja suurin osa tyhjentää ainakin osan katsastusvarusteista pois veneestä. Siten syyskatsastus olisi jossain määrin joutavaa puuhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos seura noudattaa SPV:n katsastusohjeita ja käyttää SPV:n lomakkeita (copyright!), on vuosikatsastus tehtävä aina vedessä ja joka vuosi. Mielestäni on jossain kirjattu, että vuosikatsastus on voimassa seuraavan vuoden kesäkuun loppuun asti; tästä seuraisi, että syksyllä ei ole järkeä katsastaa, koska seuraavana kesänä pitää vuosikatsastus kuitenkin tehdä loppukesää varten. Mutta SPV:n sivuilta en löytänyt tätä sääntöä (katsastuskurssilla sen olen kauan sitten itse oppinut).
        Logiikka on tietysti siinä, että Suomessa lähes kaikki veneet nostetaan talveksi ylös ja suurin osa tyhjentää ainakin osan katsastusvarusteista pois veneestä. Siten syyskatsastus olisi jossain määrin joutavaa puuhaa.

        Siis syynä on se, että varmistetaan katsastusvarusteet?

        Tuntuu keinotekoiselta koska niistä on lista, jonka lukutaitoinen osaa itsekin käydä läpi. Ei kai katsastuksen ensisijainen tarkoitus voi olla luetunymmärtäminen?

        Kun vielä tiedetään, että nämä varusteet joskus lainataan toisesta veneestä ja on käynyt niinkin, että katsastaja tuo ne veneeseen mukanaan katsastuksen ajaksi, alkaa katsastuksen tarkoitus hämärtyä.

        Varustarkastus pitäisi olla sellainen, että jokainen, jolta ne jostain syystä vaaditaan, vakuttaa niiden olevan veneessä. Voihan katsastaja vaikka lähettää sähköpostilla listan varusteista.
        Käytännössä SPV:n kuusikohtaisesta käsikirjasta katsastaja lukee vain hätävarustelistan kysymällä onko vai eikö ole.

        Katsastus on toki harrastustoimintaa, mutta siitä huolimatta sen pitäisi olla itsessään mielekkääkksi koettu palvelu eikä pakollinen turinatunti viirin saamiseksi, joka on edellytys jäsen- ja venemaksuissa maksetun palvelun käyttämiseksi seuran saaressa tms.

        Tällä hetkellä on katsastajia, jotka käyttävät asemaansa väärin.


      • Anonyymi

        Nyt lopettakaa sanan katsastuohje käyttö. Kyseessä on KATSASTUSMÄÄRÄYS! Ei mikään ohje...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt lopettakaa sanan katsastuohje käyttö. Kyseessä on KATSASTUSMÄÄRÄYS! Ei mikään ohje...

        Näytäpä linkki, missä olisi käytetty sanaa "määräys"? SPV:n sivuilla on nimenomaan katsastusohje.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytäpä linkki, missä olisi käytetty sanaa "määräys"? SPV:n sivuilla on nimenomaan katsastusohje.

        No sitten joku tunari on mennyt muuttamaan tuon sanan. Minulle se on ikuisesti määräys niin kuin asiaan kuuluu. Ohjeella voi pyyhkiä ahteria, turhanpäiväinen lappu nykyään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos seura noudattaa SPV:n katsastusohjeita ja käyttää SPV:n lomakkeita (copyright!), on vuosikatsastus tehtävä aina vedessä ja joka vuosi. Mielestäni on jossain kirjattu, että vuosikatsastus on voimassa seuraavan vuoden kesäkuun loppuun asti; tästä seuraisi, että syksyllä ei ole järkeä katsastaa, koska seuraavana kesänä pitää vuosikatsastus kuitenkin tehdä loppukesää varten. Mutta SPV:n sivuilta en löytänyt tätä sääntöä (katsastuskurssilla sen olen kauan sitten itse oppinut).
        Logiikka on tietysti siinä, että Suomessa lähes kaikki veneet nostetaan talveksi ylös ja suurin osa tyhjentää ainakin osan katsastusvarusteista pois veneestä. Siten syyskatsastus olisi jossain määrin joutavaa puuhaa.

        Tämä lomake voi muuten hyvin olla viimeinen lajinsa edustaja! All in 2020 luku menee vielä heittämällä paperihommissa, mappeja vaan etupeltoon ettei jää siitä kiinni...


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      koko katsastu homma on jonninjoutavaa puuhaa = rahastusta, maritim kiittää!!

      • Anonyymi

        Katsastus on joinninjoutavaa koska katsastajat eivät tee sitä, mitä niiden pitäisi tehdä. Ajatus on jalo, mutta toteutus ala-arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastus on joinninjoutavaa koska katsastajat eivät tee sitä, mitä niiden pitäisi tehdä. Ajatus on jalo, mutta toteutus ala-arvoinen.

        Hakeudu katsastajaksi, jos hommat teidän seurassanne ovat retuperällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hakeudu katsastajaksi, jos hommat teidän seurassanne ovat retuperällä.

        Vuosikymmenten kokemuksella voin sanoa, että homma on useissa seuroissa retuperäsllä, jos katsastuksen tarkoituksena on turvallisuuden lisääminen.

        Jos katsoo syitä, missä on vesillä apua tarvittu, niin katsastus ei ainakaan käytännössä pyri ehkäisemään niitä. Toki rakettien päiväyksen katsomisesta on apua, jos niitä tarvitaan, mutta aika vähän niistä on ollut apua tapauksissa, joista on voinut lukea.

        Katsastuksessa ei keskitytä olennaiseen.

        Yksikin katsastaja käytti melkein kaiken ajan vanhan veneen sarjanumeron etsimiseen, sanottiin ettei veneessä sellaista ole. Eikö jossain vaiheessa olisi voinut välähtää, että kun veneen merkki ja malli tasmää rekisterin kanssa ja nimi on peräpeilissä selvästi vuosia vanha, niin kyseessä on kuin onkin se vene, joksi omistaja sitä väittää :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosikymmenten kokemuksella voin sanoa, että homma on useissa seuroissa retuperäsllä, jos katsastuksen tarkoituksena on turvallisuuden lisääminen.

        Jos katsoo syitä, missä on vesillä apua tarvittu, niin katsastus ei ainakaan käytännössä pyri ehkäisemään niitä. Toki rakettien päiväyksen katsomisesta on apua, jos niitä tarvitaan, mutta aika vähän niistä on ollut apua tapauksissa, joista on voinut lukea.

        Katsastuksessa ei keskitytä olennaiseen.

        Yksikin katsastaja käytti melkein kaiken ajan vanhan veneen sarjanumeron etsimiseen, sanottiin ettei veneessä sellaista ole. Eikö jossain vaiheessa olisi voinut välähtää, että kun veneen merkki ja malli tasmää rekisterin kanssa ja nimi on peräpeilissä selvästi vuosia vanha, niin kyseessä on kuin onkin se vene, joksi omistaja sitä väittää :D

        Vuosikymmenten aikana tavat ovat muuttuneet, joten vanhalla kokemuksella ei ole arvoa. Toisaalta tuskin kukaan vaihtaa seuraa vuosittain ja muuten ei kokemusta useista seuroista tule. Ja jos olisit ajan tasalla, tietäisit, ettei raketteja enää vaadita.


      • Anonyymi

        Jos katsastus on jonninjoutavaa puuhaa, josta vain maritim kiittää, se kertoo sanojan arvioivan katsastusvarustuksen jonninjoutavaksi. Se on todellista turvallisuusajattelua, jota ei laitureilla usein kuule. Ja sellaista esittävien veneet ovatkin poikkeuksetta varustettu mahdollisimman suuressa määrin sääntöjä ja kustannuksia kiertäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katsastus on jonninjoutavaa puuhaa, josta vain maritim kiittää, se kertoo sanojan arvioivan katsastusvarustuksen jonninjoutavaksi. Se on todellista turvallisuusajattelua, jota ei laitureilla usein kuule. Ja sellaista esittävien veneet ovatkin poikkeuksetta varustettu mahdollisimman suuressa määrin sääntöjä ja kustannuksia kiertäen.

        Luepa tuolta ylhäältä Ålandian kommentti. Vakuutusyhtiön datasta ei voi nähdä katsastuksen vaikutusta korvattavien vahinkojen määrään.

        Tämä on helppo uskoa, kun katselee menoa vesillä ja pohtii omia katsastuskokemuksia, tyhjä arpa ja ajanhukkaa vuodesta toiseen. Tosin eipä katsastaja ole minkään sortin ammattilainen tehtävään vaan kuten on todettu innostus korvaa osaamisen niin eihän tuossa ole mitään yllättävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa tuolta ylhäältä Ålandian kommentti. Vakuutusyhtiön datasta ei voi nähdä katsastuksen vaikutusta korvattavien vahinkojen määrään.

        Tämä on helppo uskoa, kun katselee menoa vesillä ja pohtii omia katsastuskokemuksia, tyhjä arpa ja ajanhukkaa vuodesta toiseen. Tosin eipä katsastaja ole minkään sortin ammattilainen tehtävään vaan kuten on todettu innostus korvaa osaamisen niin eihän tuossa ole mitään yllättävää.

        Katsastusjärjestelmä on paljolti luonut kansallisen standardin, jota katsastamattomatkin veneet laajalti noudattavat. Veneiden myynti-ilmoituksissakin usein ilmoitetaan myytävän katsastusvarustein. Siksi ei ole suurikaan ihme, ettei vakuutusyhtiö voi tilastollista eroa havaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastusjärjestelmä on paljolti luonut kansallisen standardin, jota katsastamattomatkin veneet laajalti noudattavat. Veneiden myynti-ilmoituksissakin usein ilmoitetaan myytävän katsastusvarustein. Siksi ei ole suurikaan ihme, ettei vakuutusyhtiö voi tilastollista eroa havaita.

        Ålandialla dataa runsaasti myös Ruotsista joten varmasti tietävät mistä puhuvat.

        Ehkäpä se ydinkysymys on, että mitä pitää tehdä jotta keskimääräinen vene on asianmukaisesti varustettu omistajan toimesta? Pitääkö jokainen vene syynätä läpi? Tuskin, Ruotsissakin tunnutaan osaavan varustella vene riittävästi koska mitattavaa eroa vahinkotiheydessä suomalaisiin katsatettuihin ei synny.

        Moderni tapa olisi panostaa valistukseen ja vapaaehtoisuuteen, mutta sujuuhan tämä näinkin.


    • Anonyymi

      Ihan riippumatta siitä, onko katsastussysteemi nykymuodossaan optimaalinen tai edes järkevä, on siitä itkeminen näillä palstoilla pelkästään naurettavaa. Kukaan ei pakota ketään kuulumaan veneily-yhdistyksiin. Jos haluaa muuttaa systeemiä, se tapahtuu järjestötoiminnan keinoin yhdistyksen sisällä. Jos kannatusta ei löydy, on kaksi vaihtoehtoa: mukautua tai erota. Mutta MINKÄÄN yhdistyksen toimintatapoja ei voi muuttaa ulkopuolelta, jos ne vain noudattavat lakia. Esimerkiksi tässä keskustelussa ei ole mainittu ainuttakaan perustetta, miksi katsastuskuviot muka lakia rikkoisivat.

      Jos et halua katsastuttaa venettäsi seurojen kuvioiden mukaan, miksi kuulut seuraan? Jos et kuulu, niin silloinhan se taas ei ole vähimmässäkään määrin sinun asiasi, miten katsastus toimii.

      • Anonyymi

        Ei naurata.
        Tällä palstalla saa antaa risuja ja ruusuja ihan miten haluaa, eikä sinulla ole mitään valtaa sitä kieltää, ressukka :D

        Sinäkin saat valittaa, minä annan luvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei naurata.
        Tällä palstalla saa antaa risuja ja ruusuja ihan miten haluaa, eikä sinulla ole mitään valtaa sitä kieltää, ressukka :D

        Sinäkin saat valittaa, minä annan luvan.

        Kuvitteletko, että yksikään seura muuttaa milliäkään toimintatapojaan missään asiassa tällä palstalla kirjoitellun perusteella? Ei taatusti. Joten mitä hyötyä itkustasi on?

        Minulla ei toki ole valtaa kieltää. Mutta minulla on valta sanoa, että olet säälittävä idiootti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitteletko, että yksikään seura muuttaa milliäkään toimintatapojaan missään asiassa tällä palstalla kirjoitellun perusteella? Ei taatusti. Joten mitä hyötyä itkustasi on?

        Minulla ei toki ole valtaa kieltää. Mutta minulla on valta sanoa, että olet säälittävä idiootti.

        Itse asiassa tällä palstalla ja Facebookin parilla palstalla on aika suuri osa Suomen purjehtijoista. Ei varmaan ole muita niin laajoja keskustelufoorumeita purjehtijoille. Näillä palstoilla esitetyillä hyvillä argumenteilla on vaikutusta, koska näiden viestien lukijat ovat niitä, jotka päättävät seuroissa ja keskusliitossa asioista tai ainakin voivat viedä sinne viestiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitteletko, että yksikään seura muuttaa milliäkään toimintatapojaan missään asiassa tällä palstalla kirjoitellun perusteella? Ei taatusti. Joten mitä hyötyä itkustasi on?

        Minulla ei toki ole valtaa kieltää. Mutta minulla on valta sanoa, että olet säälittävä idiootti.

        Narsisti raivostuu, jos rikot hänen sääntöjään.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Itse asiassa tällä palstalla ja Facebookin parilla palstalla on aika suuri osa Suomen purjehtijoista. Ei varmaan ole muita niin laajoja keskustelufoorumeita purjehtijoille. Näillä palstoilla esitetyillä hyvillä argumenteilla on vaikutusta, koska näiden viestien lukijat ovat niitä, jotka päättävät seuroissa ja keskusliitossa asioista tai ainakin voivat viedä sinne viestiä.

        Enpä usko vaikutusta olevan. Ihan siitä syystä, että jos niitä argumentteja ei esitetä seurojen sisällä normaalien kanavien kautta, ei kellään ole mitään syytä olettaa, että juuri heidän seurassaan olisi toiveita muutoksiin. En todellakaan usko YHDENKÄÄN seura-aktiivin väräyttävän eväänsä sen perusteella, mitä näillä palstoilla kirjoitellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä usko vaikutusta olevan. Ihan siitä syystä, että jos niitä argumentteja ei esitetä seurojen sisällä normaalien kanavien kautta, ei kellään ole mitään syytä olettaa, että juuri heidän seurassaan olisi toiveita muutoksiin. En todellakaan usko YHDENKÄÄN seura-aktiivin väräyttävän eväänsä sen perusteella, mitä näillä palstoilla kirjoitellaan.

        Oletko itse seura-aktiivi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko itse seura-aktiivi?

        Nykyisin vähäisemmässä määrin, aiemmin paljonkin. Ja voin sanoa, että yhtä ainutta asiaa ei yli 20 vuoden pursiseurakokemukseni aikana ole missään seuran elimissä otettu käsittelyyn tai perustelty S24- tai muunkaan nettikirjoittelun perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin vähäisemmässä määrin, aiemmin paljonkin. Ja voin sanoa, että yhtä ainutta asiaa ei yli 20 vuoden pursiseurakokemukseni aikana ole missään seuran elimissä otettu käsittelyyn tai perustelty S24- tai muunkaan nettikirjoittelun perusteella.

        Olisi ehkä pitänyt.

        On surullista, jos vastuutehtäviin valitut ihmiset eivät itse omatoimisesti kehitä seuraan vaan odottavat kehitystä kuin linnunpoikaset ruokaa suu auki. On katsos niin, että valinta tuo myös vastuuta, ei pelkkää valtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi ehkä pitänyt.

        On surullista, jos vastuutehtäviin valitut ihmiset eivät itse omatoimisesti kehitä seuraan vaan odottavat kehitystä kuin linnunpoikaset ruokaa suu auki. On katsos niin, että valinta tuo myös vastuuta, ei pelkkää valtaa.

        Mistä päätellen vastuussa olevat ihmiset eivät kehittäisi seurojen toimintaa? Se, että sitä ei tehdä S24-kirjoittelun perusteella osoittaa vain, että vastuuhenkilöt osaavat ajatella omilla aivoillaan. Itse olen pitkään ollut seurassani niitä vastuuhenkilöitä, mutta en enää, nyt toimin eräässä luokkaliitossa. En jälkeenpäinkään keksi mitään asiaa, jossa näillä kirjoituksilla olisi ollut annettavaa muuhun kuin saunan lauteilla naureskeluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päätellen vastuussa olevat ihmiset eivät kehittäisi seurojen toimintaa? Se, että sitä ei tehdä S24-kirjoittelun perusteella osoittaa vain, että vastuuhenkilöt osaavat ajatella omilla aivoillaan. Itse olen pitkään ollut seurassani niitä vastuuhenkilöitä, mutta en enää, nyt toimin eräässä luokkaliitossa. En jälkeenpäinkään keksi mitään asiaa, jossa näillä kirjoituksilla olisi ollut annettavaa muuhun kuin saunan lauteilla naureskeluun.

        Ei kukaan oletakaan, että muiden kokemat epäkohdat merkitsisivät sinulle mitään.

        Täällä on muitakin ihmisiä etkä sinä ole kiinnostava koska olet narsisti etkä pysty näkemään asioita objektiivisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi ehkä pitänyt.

        On surullista, jos vastuutehtäviin valitut ihmiset eivät itse omatoimisesti kehitä seuraan vaan odottavat kehitystä kuin linnunpoikaset ruokaa suu auki. On katsos niin, että valinta tuo myös vastuuta, ei pelkkää valtaa.

        Yritä käsittää: seurat kehittävät toimintaansa OMIA JÄSENIÄÄN varten ja näiden toiveiden perusteella. Eivät ulkopuolisten kirjoittelujen perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritä käsittää: seurat kehittävät toimintaansa OMIA JÄSENIÄÄN varten ja näiden toiveiden perusteella. Eivät ulkopuolisten kirjoittelujen perusteella.

        Puheesi on kärpäsen surinaa korvissani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puheesi on kärpäsen surinaa korvissani

        Saattaa olla kärpäsen surinaa, mutta sinusta ei yhdistysten kokouksissa kuulla edes sitä. Siellä sinulla ei ole kuunteluoikeuttakaan. Nämä mielipiteet tulevat esiin vain, jos joku hauskuuttaa yleisöä ehdottamalla, että kun joku S24 kirjoitti, että meidän pitäisi tehdä sitä tai tätä, niin eikö tehtäiskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa olla kärpäsen surinaa, mutta sinusta ei yhdistysten kokouksissa kuulla edes sitä. Siellä sinulla ei ole kuunteluoikeuttakaan. Nämä mielipiteet tulevat esiin vain, jos joku hauskuuttaa yleisöä ehdottamalla, että kun joku S24 kirjoitti, että meidän pitäisi tehdä sitä tai tätä, niin eikö tehtäiskin.

        Juuri näin. Kai tämä palsta voi terapeuttisia tarpeita täyttää, mutta sitä en saata ymmärtää, että kukaan kuvittelisi voivansa tätä kautta vaikuttaa minkään seuran toimintaan.


    • Anonyymi

      Minulla on 80 -luvun pursi ja siinä alkuperäinen Volvo -moottori.
      Moottori oli ruosteessa päältä ja katsastuksessa se määrättiin maalattavaksi tai kokonaan uusittavaksi.
      Otin teräsharjalla ja imurilla suurimmat ja sitten spraymaalasin koneen punaiseksi. Väri oli virhe.
      Katsastaja väitti että vain VP:n alkuperäinen vihreä käy. Ei Perkins -punainen tai Yanmar -harmaa.
      Niin tiukaksi meni että oli maalattava kone uudestaan, nyt vihreäksi.
      Koin katsastajan vaatimukset kohtuuttomiksi. Onko kokemusta vastaavasta? .

      • Anonyymi

        Tarinasihan on hauska, mutta tuskin tosi :D


      • Anonyymi

        Minulla on taas sellainen kokemus, että kun ankkuripallon (merkkikuvio) halkaisijaksi on määrätty min 300 mm, niin katsastaja mittasi sen mikrometrillä ja kun tulos oli pari mikrometriä alle vaaditun hän sanoi, että palataan asiaan seuraavan vuoden katsastuksessa ja takavarikoi seuran perälipun.

        Onko muilla vastaavia kokemuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on taas sellainen kokemus, että kun ankkuripallon (merkkikuvio) halkaisijaksi on määrätty min 300 mm, niin katsastaja mittasi sen mikrometrillä ja kun tulos oli pari mikrometriä alle vaaditun hän sanoi, että palataan asiaan seuraavan vuoden katsastuksessa ja takavarikoi seuran perälipun.

        Onko muilla vastaavia kokemuksia?

        Voitaisiinko ihan joukolla sopia, että lopetetaan tuollainen valehtelu? On selvää, ettet ole koskaan nähnytkään mikrometriksi kutsuttua mittausvälinettä nähnytkään, kun tuollaisia tarinoit.

        Katsastaja ei muuten todellakaan voi takavarikoida perälippua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitaisiinko ihan joukolla sopia, että lopetetaan tuollainen valehtelu? On selvää, ettet ole koskaan nähnytkään mikrometriksi kutsuttua mittausvälinettä nähnytkään, kun tuollaisia tarinoit.

        Katsastaja ei muuten todellakaan voi takavarikoida perälippua.

        Juuri näin. Ainakin minä ymmärrän kyllä hyvinkin kärjekkäät mielipiteet mutta en noita satuja ja tarinoita.


    • Anonyymi

      Ne seuran toimijat - katsastusmiehetkin - ovat vapaaehtoisia talkoolaisia. Kukaan ei viitsi tehdä niitä hommia, jos liikaa aletaan hyppyyttämään. Vapaaehtoiset voivat ilmoittaautua seurassaan katsastajiksi ja alkaa katsastamaan. Liiton ohjeita ei toki voi rikkoa niin, että vuosikatsastuksen tekee syksyllä.

      • Anonyymi

        Ja VITUT! Ne on siellä palvellakseen minua kun kerran liityn jäseneksi ja maksan jäsenmaksun. Näin on näreet. Työntäkööt talkooleikkinsä hanuriin. Ja minä kyllä sitten sanon suorat sanat jos alkaa mun veneestä urputtamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja VITUT! Ne on siellä palvellakseen minua kun kerran liityn jäseneksi ja maksan jäsenmaksun. Näin on näreet. Työntäkööt talkooleikkinsä hanuriin. Ja minä kyllä sitten sanon suorat sanat jos alkaa mun veneestä urputtamaan.

        En usko, että urputat. Arvelen että sinulla ei ole venettä laisinkaan. Osui ja upposi.


      • Anonyymi

        Eli seuran katsastajat saavat kyykyttää?


    • Anonyymi

      ei kun talkoopisteitä keräämään!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe