MIksi suomessa on niin vanha autokanta?

Anonyymi

Minäpä kerron syyn.

Väitetään, että syy on autoverossa. Tämä ei ole totta. Syy on siinä, että nykyautojen korit ja moottorin kestävät aivan eri tavalla kuin menneinä vuosikymmeninä. Tuttavani osti juuri 15-vuotiaan Avensiksen, joll on ajettu 220tkm. Auto on valehtelematta kuin uusi korin ja tekniikan puolesta. 70-luvulla jouduin vaihtamaan corollaan moottorin 80tkm ajettuna ja koria joutui hitsaamaan alle 10-vuotiaana.

Nykyään moottorin eivät väljisty ja korit kestävät hitsaamatta 15-20 vuotta(pslk. mazdat). Kukaan ei romuta toimivaa autoa, ja jos se on kohtuu kustannuksilla pidettävissä liikenteessä, niin se pysyy liikenteessä.

60-luvulla autokanta oli nuorempaa kuin nykyisin, vaikk autovero oli aivan erimallinen kuin nykyään. 60-luvun auto olivat paalivalmista kamaa runsaat viisivuotaina.

Joten aivan turha syyttää autoveroa, koska syy on autojen kestävyydessä

42 kommenttia

Vastaukset

    • Oikeastaan on hyväkin, että valtion verotulot laskee, niin nämä suoli24 palstan "viisaat" tietäjätkin joutuvat hakeutumaan ihan pakostakin sinne ansiotyöhön sen sohvalla makaamisen, ja trollaamisen sijaan....Jos syödä meinaavat....


    • Anonyymi kirjoitti:

      Oikeastaan on hyväkin, että valtion verotulot laskee, niin nämä suoli24 palstan "viisaat" tietäjätkin joutuvat hakeutumaan ihan pakostakin sinne ansiotyöhön sen sohvalla makaamisen, ja trollaamisen sijaan....Jos syödä meinaavat....

      eihän töissä nykyään edes tienaa mitään, katso nyt postinkin palkanalennus-suunnitelmia...


  • Ei tavallinen 50-60 -vuotias (jotka siis uusia autoja ylipäätään ostavat) saa mitään hekumaa ja kiksejä autoista.
    Auto ostetaan, kun siihen tulee selkeä tarve. Vähänkin autoaan hoitaen se kestää helposti tavallisessa ajossa 15 vuotta.
    Uutena ruostesuojattuna 20 vuotta.

    Nuo uudet autot vaihtoautomyymälöissä ovat uskoakseni lähes poikkeuksetta palautuneita liisareita.
    Niitähän ei kenelläkään ole motiivia hoitaa hyvin.

    Autokauppiaat rummuttavat, että uuden auton osto olisi joku ekoteko. Kaupallisesti motivoitunutta moskaa koko lause.

    • "Nuo uudet autot vaihtoautomyymälöissä ovat uskoakseni lähes poikkeuksetta palautuneita liisareita."

      Jaa...Ja mittarilikema kuitenkin joku 6km, joka tulee siitä, että se on ajettu tehtaalta varastoon, sieltä laivaan, sieltä välivarastoon, ja sieltä kuljetusrekkaan, joka tuo sen sitten liikkeeseen, jossa se on asiakkaan noudettavissa. Olet kyllä melkoinen tietäjä viisaan maan.....Kyseessä siis UUSI auto....


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Nuo uudet autot vaihtoautomyymälöissä ovat uskoakseni lähes poikkeuksetta palautuneita liisareita."

      Jaa...Ja mittarilikema kuitenkin joku 6km, joka tulee siitä, että se on ajettu tehtaalta varastoon, sieltä laivaan, sieltä välivarastoon, ja sieltä kuljetusrekkaan, joka tuo sen sitten liikkeeseen, jossa se on asiakkaan noudettavissa. Olet kyllä melkoinen tietäjä viisaan maan.....Kyseessä siis UUSI auto....

      Ymmärsit siis tahallaan väärin.


  • Aloittaja on 60-luvulla ajellut ilman öljyjä, muuten ei 80 000 km ajettua moottoria tarvitse vaihtaa. Tietysti jos ei ole jäähdytysnesteitä niin tulee ongelmia, kannen tiiviste menee uusiksi.

    60-luvulla autokanta oli tietysti nuorempaa koska vanhoja oli vähän ja uusia tuli jatkuvasti enemmän ja enemmän.

    • mä en tiedä mikä siitä ns. ison-corollan moottorista meni, mutta se alkoi savuttamaan sinistä ja söi öljyä aivan perkeleesti. Noh, Tammer Dieseliltä uusi kone joka kesti, kunnes kori oli loppu 10-vuotiaana ja auto vaihtoon

      Sen ajan öljyt olivat täyttä kuraa ja vaihtoväli oli 2,5-5 tkm.

      Nykyautot päätyvät paaliin kunnes tekniikkaan tai sähköihin tulee jokin fataalivika. Jos obd näyttää, että kalliita ohjausbokseja pitää vaihtaa, niin se voi olla auton loppu.

      Näitä on kuitenkin itseasiassa helpompi vaihtaa kuin hitsata mätää koria


    • Anonyymi kirjoitti:

      mä en tiedä mikä siitä ns. ison-corollan moottorista meni, mutta se alkoi savuttamaan sinistä ja söi öljyä aivan perkeleesti. Noh, Tammer Dieseliltä uusi kone joka kesti, kunnes kori oli loppu 10-vuotiaana ja auto vaihtoon

      Sen ajan öljyt olivat täyttä kuraa ja vaihtoväli oli 2,5-5 tkm.

      Nykyautot päätyvät paaliin kunnes tekniikkaan tai sähköihin tulee jokin fataalivika. Jos obd näyttää, että kalliita ohjausbokseja pitää vaihtaa, niin se voi olla auton loppu.

      Näitä on kuitenkin itseasiassa helpompi vaihtaa kuin hitsata mätää koria

      En tiedä millainen kampikammion tuuletusjärjestelmä noin vanhoissa autoissa oli mutta ainakin uudemmissa autoissa öljynkulutus voi johtua rikkoutuneesta/tukkeutuneesta PCV-venttiilistäkin (Positive Crankcase Ventilation valve).
      Männänrenkaatkin jos katkeaa tai jumittuneet, voi aiheuttaa jatkuvaa savutusta ja öljynkulutusta. Venttiilivarsien kumit aiheuttaa vähemmän savutusta, ehkä vain vaihtohetkillä.


  • Hehee, ensimmäinen aloituksesi ei vetänyt haluamallasi tavalla ja jouduit tekemään uuden ja keksimäsi juttu ála Toyota oli kovin hauska ja läpinäkyvä jällen kerran, voi sinua Toyotauskis ja hörhö.

  • "60-luvulla autokanta oli nuorempaa kuin nykyisin"

    silloinhan oli juuri autotuonti vapautunut ja lisääntyi jatkuvasti. Kyllä silloinkin ajettiin autoilla kauan, mutta kun niitä ei yksinkertaisesti ollut.

    ite olen ajellu aina 0 km -lähes 200 000 km ja aina myydessä ajatellut että koskaan en enää niin kauaa pidä. Mutta sama toistui -70 luvusta alkaen, -60 luvulal ostin vääränmallisia autoja, sen takia vaihdoin. Tai paremminkin farkut maksoivat niin paljon enemmän ja säästi aina.

    • Luin taannoin Tekniikan maailmaa noin vuodelta -80. Siinä oli listattu silloin merkeittäin minkä ikäisinä autot poistuvat keskimäärin rekisteristä. Tuolloin rekisteristä poistaminen tarkoitti auton romuttamista tai ladon taakse säilömistä.

      Volvot ja mersut sinnittelivät pisimpään, eli 13-14 vuotta. Datsunit toyotat ja muut pysyivät liikenteessä noin 10 vuotta. Ladoilla ja skodilla keskimääräinen rekisteristä poisto oli runsaat 6 vuotta. Eli 80-luvun alussa paalattiin 70-luvun alun kalustoa.

      Kenelläkään ei varmaan tulisi mieleen romuttaa nyt 2009 mallista autoa . Kyllä se autojen tekninen kestävyys ja ruostesuojaus on aikojen saatosas parantunut.


    • Kyllä niillä jykevillä 60-luvun Amazoneilla ajettiin yli 300 tkm ennen koneremppaa ja sen jälkeen vielä lisää. VW kuplan kone kesti vain max 200 tkm eikä sakemannit ole vieläkään keksineet lämmityslaitetta.


    • 80-luvun pökötillä (205) olen ajanut vasta 530 000 km ja ajan edelleen. Ovipellit jo vähän kukkii, mutta kukkikoot. Etupyörän laakerit ovat kulutustavaraa väärin suunniteltuina. Samoin vetonivelet. Varaosien saanti tökkii vuosi vuodelta yhä pahemmin, maahantuojalla se ei ole koskaan pelannutkaan. Koneremppaa ei ole tiedossa vikka öljyä syö jopa kolmanneksen siitä mitä Klonkswagen uutena. Ja se kuplan konehan kesti oikeasti max 20 000 km eikä 200 000. Eikä ole tämänkään auton lämmityslaite pohjolan pakkasiin suunniteltu. Itse asiassa siinä oli täysin epäonnistunut ilmankierto korissa, minä korjasin sen toimivaksi ja johan alkoi ikkunatkin pysyä huurteettomina ja jäättöminä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      80-luvun pökötillä (205) olen ajanut vasta 530 000 km ja ajan edelleen. Ovipellit jo vähän kukkii, mutta kukkikoot. Etupyörän laakerit ovat kulutustavaraa väärin suunniteltuina. Samoin vetonivelet. Varaosien saanti tökkii vuosi vuodelta yhä pahemmin, maahantuojalla se ei ole koskaan pelannutkaan. Koneremppaa ei ole tiedossa vikka öljyä syö jopa kolmanneksen siitä mitä Klonkswagen uutena. Ja se kuplan konehan kesti oikeasti max 20 000 km eikä 200 000. Eikä ole tämänkään auton lämmityslaite pohjolan pakkasiin suunniteltu. Itse asiassa siinä oli täysin epäonnistunut ilmankierto korissa, minä korjasin sen toimivaksi ja johan alkoi ikkunatkin pysyä huurteettomina ja jäättöminä.

      Onko Pösöllä vielä sama maahantuoja kuin 80-luvulla?


  • Diesel-Mersulla voi hyvinkin ajaa yli miljoona km.

    • AUDII, MERSUU, BEMARII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


  • Mää rykäsin Pimmeril lepikkoo. Hospitaalin kautta kotio!!

  • 70 -luvun Datsunit oli parempaa tekoa kuin 80 -luvun Datsunit. 80 -luvulla Datsunit ruostui suorastaan käsiin. 70 - luvulla oli vielä ruoste suojaus käytössä.

    • Ai ne ruostui 80-luvulla vielä nopeammin kuin 70-luvulla?

      180B 1973 oli 10 vuoden iässä ruosteen raiskaama, sama homma oli kyseessä 1974 240KGT:n kanssa.


  • Samalla tavallahan ne autot kestää muissakin maissa, varmasti vielä pidempäänkin maissa joissa ei ole talvea eikä tiesuolaa. Kuitenkin muissa maissa autokanta on selvästi nuorempaa kuin Suomessa. Yllättäen niissä maissa autoveroa ei ole joko ollenkaan tai se on selvästi pienempi kuin täällä...

    • Saksalainen ajaa keskimäärin runsaan vuoden nuoremmalla autolla kuin suomalainen. Kerro missä on olennainen ero onko auto vuosimallia 2009 vai 2008 varsinkin kun moni automallikaan ei muutu kuin 4-5v vuoden välein?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Saksalainen ajaa keskimäärin runsaan vuoden nuoremmalla autolla kuin suomalainen. Kerro missä on olennainen ero onko auto vuosimallia 2009 vai 2008 varsinkin kun moni automallikaan ei muutu kuin 4-5v vuoden välein?

      uudempi auto on aina paremmassa kunnossa kuin vanhempi. Lisäksi Saksalaiset olosuhteet ovat paremmat kuin Suomessa joten autot säilyvätkin hyväkuntoisena pidempään. Suomen 4 vuodenaikaa rajuine lämpötila- ja kosteusvaihteluineen, tiesuola, hiekoitushiekka, huonokuntoiset tiet, ym. ovat autolle erittäin kuluttava käyttöympäristö.
      Suomessa jos missä pitäisi em. syihin vedoten autot vaihtua tiuhempaan tahtiin uudempaan kuin helpompien olosuhteiden maissa. Mutta kuten yleensä, kaikki, tämäkin asia menee juuri päinvastoin kuin olisi järkevintä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Saksalainen ajaa keskimäärin runsaan vuoden nuoremmalla autolla kuin suomalainen. Kerro missä on olennainen ero onko auto vuosimallia 2009 vai 2008 varsinkin kun moni automallikaan ei muutu kuin 4-5v vuoden välein?

      Saksassa autot lähes 3 vuotta uudempia, yllättävänkin vanhoja, mutta ovat isommilla moottoreilla ja mutenkin laadukkaampia.
      http://www.aut.fi/tilastot/kansainvaliset_tilastot/henkiloautojen_keski-ika_eraissa_euroopan_maissa

      Englannissa uusmmat autot ja siellä autojen arvo laskee nopeasti. Eikös siellä ole ohjaus väärällä puolella, niin eivät kelpaa käytettyinä muihin EU-maihinkaan.


  • Ostovoima vaikuttaa eniten, suomalaisilla vaan ei ole ostovoimaa pakollisten kulujen jälkeen.

  • Palasin aamulla viikon pituiselta automatkalta, joka kohdistui mm. Hampuriin ja Berliiniin.
    Omituista kyllä, autokanta ei siellä odotusten mukaan ollut silmiinpistävän uutta, vaan minimissään kymmenvuotiaita W211 mersuja näkyi liikenteessä tämän tästä vieläpä taksikäytössä. Olivat jopa siistejä ja hoidettuja.
    Lisäksi näin yhden liikennevaloissa seisovan W210- mallin, joka kieltämättä Saksan kilvissä on vanha.

    • w211 on hyvä esimerkki autosta joka kestää. nykyäänhän tuo lasketaan "vanhaksi saastuttavaksi paskaksi" joka pitäisi ainakin Autotuojat RY:n toimarin mielestä romuttaa, mutta ei noita kuntonsa puolesa vielä romuttamoille päädy. Noista ei ruostu korit ja perus tekniikka on kestävää. alustan osia ym voi vaihtaa aina, eikä niiden takia kukaan autoa romuta.


    • Itä-Saksassa on edelleen heikompi elintaso ja muuallekin tullut valtavasti matuja, joten osalla luonnollisesti vanhempaa kalustoa. Eikä saksalaiset kaikkein tuhlaavaisimpia varmaan olekaan, huoltavat autonsa, toisin kuin monet amerikkalaiset.


  • Ei kai suomen autokant nuorennu kun koko ajan tuodaan ulkoa vanhoja autoja. Lähinnä Ruotsista ja Saksasta tuodaan vuosittain lähes 50000 vanhaa käytettyä autoa.

  • Ennen työpaikat oli suht varmoja ja palkka kohtuullinen. Uusi auto on iso investointi pikkupalkkaiselle ja kun palkat junnaa paikoillaan (tai uutena ilmiönä laskevat), jatkuvat yt:t, kaikkinainen epävarmuus, silloin iso osa ennen uuden auton ostaneista tyytyy nyt käytettyyn tai vaihtaa autonsa harvemmin. Lisäksi ne jotka ajoivat vähän mutta siitä huolimatta ostivat uuden auton, säästävät ostamalla käytetyn ja maksavat erotuksella jatkuvasti nousseita käytön veroja ja vakuutuksia yms. Myös moni on luopunut kokonaan autosta ja hyvin vähän ajavat ajavat entistä vähemmän, eivätkä enää koe tarvetta osta uutta autoa.

    Itselläkin nyt ensimmäinen yli 5 v menopeli, 30 vuoteen ja vaikka se ei sinänsä ole rahasta kiinni, ajan vähemmän "turhia" ajoja. Varmaankin pidän vielä vuosia kunnes vaihdan uudempaan, mutta tuskin enää uuteen.

  • Suomen hallitus vetää veroina autoista polttoaineesta 9000 miljoonaa per vuosi,
    autoliike jobbarit loput. on millä mällätä brysselissä kreikkaan vaan lisää ropoja.

  • Suomi köyhdytetään pakkoruotsilla.

  • Ap:lta jäi huomioimatta, että ennen vanhaan palkat nousivat 3 - 4% vuodessa, mutta nyt olemme menneet jo monta vuotta nollalinjalla. Viimeisin suuntaus on se, että palkkoja lähdetään pudottamaan.

    Tässä samalla inflaatio on kuitenkin laukannut, monet maksut nousseet huomattavasti, vuokrat sikahintaisia (ennen oli vuokrakatto) ja sitä kautta suomalaisilla ei jää enää ylimääräistä rahaa niin kuin ennen.

    Asian voisi pukea, että se raha mikä ennen jäi kaikille jää nykyään pienelle eliitille.

    Ja kaikki tämä on Sipilän syytä.

    • Oho, piti kommentoida, mutta vahingossa äänestin. Älä ihmettele, jos sait plusäänen. Sitä ei näemmä voi poistaa...

      Palkat nousevat edelleen. Liittosopparista tulee luokkaa prossa vuodessa ja päälle henkilökohtaiset korotukset + ylennykset + työpaikan vaihdot. Sellainen 3-5 prossaa lienee tämänkin vuoden toteuma.

      Totta. Menneitä ovat ne ajat, kun palkat nousivat 10% vuodessa, mutta silloin nousivat kyllä kulutkin...


  • Miksi ei käytettäisi toimivaa? Olisi resurssien tuhlausta laittaa toimivat laitteet murskaamoon/kaatopaikalle.

  • Sen takia koska kellään 1967 Mustanginkin arvo on niin pieni että ei sillä saa mitään uutta hybridiäkään alkuunkaan, pitäisi myydä jo koko omaisuus ja omakotitalo jos vanhojen autojen harrastaja saisi ostettua autoja myymällä uuden Hybridin tai Teslan :D:D

  • >>> Suomi köyhdytetään pakkoruotsilla.

    Olipa idioottimainen kommentti perussuomalaiselta; ilmeisesti sinulla on jäänyt koulujen käynti ja lehtien lukeminen tosi vähille?

    Jos olisit ottanut asiasta paremmin selvää, tietäisit että Suomalaisuuden liitto ja sen puheenjohtaja pyrkivät omilla rahoillaan selvittämään kyseiset kustannukset. Alkuväite oli, että kulut ovat kuusi miljardia suoraa euroa vuositasolla. Kun kustannuksiksi saatiinkin vain 280 miljoonaa euroa, tutkimus jätettiin julkaisematta. Liitto halusi korvata ruotsin venäjällä!

    Tämän maan eläkekustannukset ovat kuitenkin vuositasolla 29 000 miljoonaa euroa: revi siitä!

    Ja jos lukisit lehtiä, "hyötyruotsi" ei köyhdytä tätä maata, vaan lukion matematiikka ja nuorten mukavuudenhalu, joka imee lapsosista ne vähätkin mehut. Se on tiedossa, että meitä Uralin takaa tulleita suomalaisia ei ole koskaan siunattu hyvällä kielipäällä, koska puhumme pientä ja kummallista kieltä, jolla ei ole mitään yhteyksiä mihinkään valtakieleen. Tämä on opetettu jo Seitsemässä Veljeksessä, koska ja jossa päät olivat umpiluuta. Hyvä esimerkki kielipäästä on NHL:n Puljujärvi, jolla pelitaitoja kyllä on, mutta päähän ei mahdu kuin suomen kieltä. Vieras kieli on hänelle mahdottomuus.

    Vanhuksille ei ole mitään edes opetettu, koska he ovat syntyneet saunassa ja asuneet maakuopissa, ja sota vei suurimman osan opiskelumahdollisuuksista. Mutta nykyisiä nuoria eivät kielet kiinnosta ja matematiikka vie koulussa (varsinkin lukiossa) kaiken huomion ja energian. Nuori haluaa päästä mahdollisimman helpolla, ja ellei halua, valitsee ja keskittyy hän matematiikkaan, koska sitä osaamalla saa perusammatin.

    Jos tässä maassa jotakin vierasta kieltä osataan, se on englanti. Englanti on varsinkin pojille pelien kieli. Ruotsia, saksaa, venäjää ja ranskaa opiskelee vapaaehtoisesti ja OPPIAKSEEN enää aniharva, ja vaikka kieliä opiskeltaisiin, niiden osaaminen on vain pintaraapaisu. Lähtökohtana tämän maan luisulle on itsepäisyys ja nuorten laiskuus. Se on kuitenkin tiedossa, että lahjakas pärjää aina.

    • Suomen kielen ymmärtäminen on joillekin tosiaan vaikeaa, valinnan vapaus ei tarkoita pakkoa. Harva varmasti haluaa venäjääkään opiskella, saati pakolla ja vielä harvempi arabiaa, jota te suvakit haluatte. Onneksi teitä uralin takaa tai uralilla tulleita ei ole Suomessa paljoa. Virallisemmat tutkimukset kertoo kulujen olevan n 2 mrd vuodessa, demari kansanedustaja väittää olevan 3 mrd.

      Melkoisia ne summat ovat, pelkästään kuntatukia satamiljoonaa vuodessa, lisäksi TV- ja radiokanavat, palvelut kaksikielisinä, virallisten papereiden tekeminen kaksikielisinä, opasteet, tulkit, koulutus jne. Kuinkahan paljon tuleekaan maksamaan somalien haaliminen Ruotsista ruotsinkielkisiin kuntiin, että säilyisi riittävä määrä ruotsia puhuvia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Suomen kielen ymmärtäminen on joillekin tosiaan vaikeaa, valinnan vapaus ei tarkoita pakkoa. Harva varmasti haluaa venäjääkään opiskella, saati pakolla ja vielä harvempi arabiaa, jota te suvakit haluatte. Onneksi teitä uralin takaa tai uralilla tulleita ei ole Suomessa paljoa. Virallisemmat tutkimukset kertoo kulujen olevan n 2 mrd vuodessa, demari kansanedustaja väittää olevan 3 mrd.

      Melkoisia ne summat ovat, pelkästään kuntatukia satamiljoonaa vuodessa, lisäksi TV- ja radiokanavat, palvelut kaksikielisinä, virallisten papereiden tekeminen kaksikielisinä, opasteet, tulkit, koulutus jne. Kuinkahan paljon tuleekaan maksamaan somalien haaliminen Ruotsista ruotsinkielkisiin kuntiin, että säilyisi riittävä määrä ruotsia puhuvia.

      Persu!


    • Anonyymi kirjoitti:

      Persu!

      Fiksuimmat kommentit tulee persuilta!


  • Pohjolan liikenteellä on niin ikä loput bussit että bussien sisällä haisee dieselin haju. Jotenkin ilmastointi failannut.

  • Miksi pohjolan liikenne käyttää violettiä kuu symbolia logossaan? Eikö liikenteeseen paremmin liittyvää logo löytynyt?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.