Toyota Corolla, alk. 240 000 markkaa! Maksaisitko kansanautosta neljännesmiljoonan?

Anonyymi

Näköjään tuo vihreys on hyväksytty syy myydä sama asia paljon kalliimmalla.

Corolla on Corolla edelleenkin; sisämelu on kova, ajettavuus ei kaksinen ja suorituskyky vaatimaton. Sellainen perusauto.

Neljännesmiljoona mummonmarkkaa on aika kova pyynti, kun joskus näitä sai 60 000 markalla. :O

No eipä olekaan enää kansalla varaa ostella edes kansanautoja.

Nimim. Astra -93

20

743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      130 000 markkaa maksaa Corollan ihan perusversio, jos käteisellä maksaa.

    • Anonyymi

      Autojen hinnat, asumiskulut ja lähes kaikki muuttui nopeasti markoista euroiksi, mutta palkat ei. Paskakokkareet sai ne haluamansa tuloerot. Hesalaiset asuu pikkukopperoissa ja käyttää julkisia.

      • Anonyymi

        On ne palkat silti paljon muuttunut, koska markka-aikaan jos ansaitsi 10 000 markkaa kuukaudessa, oli tosi hyvä palkka. 1670 eurolla harva haluaa töihin lähteä, koska tuosta verot pois ja maksat itse vuokran ja laskut, niin saman tai vähemmän jää käteen kun ei tee mitään ja yhteiskunta maksaa asumisen, laskut asumistukena/toimeentulotukena ja antaa vielä käyttörahaa noin 500 euroa verottomana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ne palkat silti paljon muuttunut, koska markka-aikaan jos ansaitsi 10 000 markkaa kuukaudessa, oli tosi hyvä palkka. 1670 eurolla harva haluaa töihin lähteä, koska tuosta verot pois ja maksat itse vuokran ja laskut, niin saman tai vähemmän jää käteen kun ei tee mitään ja yhteiskunta maksaa asumisen, laskut asumistukena/toimeentulotukena ja antaa vielä käyttörahaa noin 500 euroa verottomana.

        Enemmän muuttuneet asumiskulut, 70-luvulla mennyt palkasta 1/3, nyt 2/3, hesassa voi joutua tekemään montaa työtä pärjätäkseen.

        Käyttörahaa saa kenelle kelafemakot haluaa antaa eli akat ja matut lähinnä. Jos asunto hiukankin "liian iso", vaikkei muuta ollut tarjolla, kela ei maksa täyttä asumistukea ja vaikka hesassa pienemmästä maksavat paljon enemmän. Samoin toimeentulotukea maksavat vain halutessaan, edes hammaslääkärikuluja ei saanut, vaikka tulot alle minimin. Pitäkööt tukensa, en minäkään ala enää elättämään muita, liikaa veroja tullut jo maksettuakin.

        Suomessa sama asunto liian iso, mikä Ruotsissa on normaali koko, mutta siellä valtio ei tuhlaa asumistukiin kun on vuokrakatto. Pienempien asuntojen vuokrat nousseet jatkuvasti euroissa yhtä paljon kuin isompien tai jopa enemmän eli yksineläjät kustantaa parien ja perheellisten vuokria, vain pieni ero enää vuokrissa.


    • Anonyymi

      Aika kauas pitää mennä markka-ajassakin että noihin hintoihin päästään, TM:n arkiston perusteella vuonna 1983, eli 36 vuotta sitten, Corolla 1.3 SE sedan maksoi noin 63000 markkaa. Tosin kooltaan tuo ei ole millään tavalla verrannollinen nykyiseen Corollaan joka on yli puoli metriä pidempi ja akselivälikin lähemmäs 30 cm pidempi. Nykymallistosta varmaan Yaris on lähinnä tuota v. 1983 Corollaa.

      Pikaisesti katsottuna ansiotasoindeksi on 1983 -> 2018 suurin piirtein nelinkertaistunut, eli linjassa hinnan nousuun. Tosin jos Corollan kasvanut koko huomioidaan niin auto on itse asiassa suhteessa halvempi.

      • Anonyymi

        ulkomitat on kasvaneet mutta sisätilat ei välttämättä juurikaan järeämpien rakenteiden vuoksi.
        Corolla 1,3 SE oli sedan malliston huippua, parhaiten varusteltu malli vuonna 1983. Ehkä yleisempi malliversio oli 1,3 DX, hinnat alkaen Corolla oli 1,3 Super.
        Pystyperäinen Corolla FX tuli vasta 1985 jolloin moottorit vaihtuivat 12-venttiilisiksi ja Corolla sedan & Liftback saivat faceliftin. Siihen saakka Liftback oli ainut viistoperä-Corolla, pienempi viistoperä Toyota kantoi Tercel -nimeä. Tercelistähän oli kyllä nelivetoinen farmariversiokin, Corollan farmari oli takavetoinen aina 1987 asti jolloin koko mallisto uusiutui. Tercelin ensimmäinen korimalli oli pieni porrasperä, kuin Mazda 121 reippaat 10 vuotta myöhemmin.
        Joo taisi lähteä vähän ohi aiheen, mukava muistella noita kultaisen 80-luvun autoja :)


      • Anonyymi

        Suomalaisten ostovoima on vähentynyt huomattavasti kun asumiskuluihin menee koko ajan yhä enemmän, 2/3 palkasta, ei sillä paljon ostella, kun kaikki muukin paljon kalliimpaa markka-aikaan verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisten ostovoima on vähentynyt huomattavasti kun asumiskuluihin menee koko ajan yhä enemmän, 2/3 palkasta, ei sillä paljon ostella, kun kaikki muukin paljon kalliimpaa markka-aikaan verrattuna.

        Kannattaa muistaa, että Suomi on köyhä maa ja sellaisena pysyy. Meillä oli Nokia, nyt meillä ei ole mitään. Peli- ja ohjelmointiteollisuus on hyvä ja tuottava ala, mutta se ei elätä koko maata. Nokiasta alihankintaketjuineen riitti hyvinvointia laajalle sektorille.

        Parasta tälle maalle ovat euroloton jackpot -palkinnot a´ 100 miljoonaa. Siis olettaen että voittajat eivät muuta Espanjaan tai Portugalliin (tai muualle), ja muualta Euroopasta peräisin oleva raha jäisi kiertämään vaikkapa Kainuun ja Savon korpiin. Muutama Toyotakin voi tulla ostetuksi.


    • Anonyymi

      Isäpappa oli kirvesmies ja kultaisena markka-aikana tienasi 10 000 - 12 000 markkaa kuussa.

      Kansanauto (Lada 1200S) maksoi silloin 30 000 markkaa eli n. kolmen kuukausipalkan verran.

      Aika harva kirvesmies saa nyt euroaikana vastaavaa palkkaa eli 10 000 €/kk. Lisäksi monet maksut, verotus ja hintataso on nykyään ihan sietämätön.

      • Anonyymi

        En ajaisi Ladalla, vaikka saisin sen ilmaiseksi. Siinä meteli oli niin kova, että kuulosuojaimet olivat pakolliset. Auto ei myöskään sopinut naisille tai heikoille miehille, sillä jos autolla halusi kääntyä, rattia sai kääntää rautakangella ja silti se oli vaikeaa. Kääntösäde on varmasti Moskovasta-Pietariin. Lumessa auto oli hyvä, jos sen sai liikkelle. Kiinni jäädessään tai sivuluisussa aivan mahdoton epeli.

        Vastaa hinnaltaan nykyajan Dacia Sanderoa (9400 euroa).


      • Anonyymi

        Tuohon aikaan esim. kirvesmiesten ansiot urakkahommissa oli syystä tai toisesta nykyaikaan verrattuna suhteettoman korkeat, samaan aikaan perustason toimistotöistä sai luokkaa 3000-4000 markkaa / kk ja yli kymppitonnin markkapalkka oli jo erittäin hyvä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ajaisi Ladalla, vaikka saisin sen ilmaiseksi. Siinä meteli oli niin kova, että kuulosuojaimet olivat pakolliset. Auto ei myöskään sopinut naisille tai heikoille miehille, sillä jos autolla halusi kääntyä, rattia sai kääntää rautakangella ja silti se oli vaikeaa. Kääntösäde on varmasti Moskovasta-Pietariin. Lumessa auto oli hyvä, jos sen sai liikkelle. Kiinni jäädessään tai sivuluisussa aivan mahdoton epeli.

        Vastaa hinnaltaan nykyajan Dacia Sanderoa (9400 euroa).

        En ole itse ladalla ajanut, mutta hyvin sillä näkyi ihmiset pärjäävät. Työkaverilla oli ja pelotti kyydissä kun kaahasi hiekkatiellä kaasu pohjassa.

        Riippuu mihin aikaan lada ollut tuon hintainen. 1970 vastaisi 44 500€, 1975 25 260€, 1980 15 220€, 1984 10 710€, 1988 8 979€ Suomen pankin rahalaskurin mukaan.
        http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN

        Tuolta löytyi S malleja vain 1300 ja 1500, vuosimallit 1973-1982.
        http://www.autowiki.fi/index.php/Lada


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ajaisi Ladalla, vaikka saisin sen ilmaiseksi. Siinä meteli oli niin kova, että kuulosuojaimet olivat pakolliset. Auto ei myöskään sopinut naisille tai heikoille miehille, sillä jos autolla halusi kääntyä, rattia sai kääntää rautakangella ja silti se oli vaikeaa. Kääntösäde on varmasti Moskovasta-Pietariin. Lumessa auto oli hyvä, jos sen sai liikkelle. Kiinni jäädessään tai sivuluisussa aivan mahdoton epeli.

        Vastaa hinnaltaan nykyajan Dacia Sanderoa (9400 euroa).

        dacia...draculla kulkee ja sudet ulvoo,,


      • Anonyymi

        Atomivoimalan rakennusaikaan ( -74-77 ) kirvesmies sai n. 100 mk/tunti, mikä oli ihan
        järkyttävän korkea palkka muihin työläisiin verraten.
        Tuo tulenpalava kommunisti osti puolen vuoden välein uuden mossen (ei ladaa)
        niin aina oli alla täydellä takuulla varustettu itäauto .


    • Anonyymi

      Kyll maar Sokota paremp o ko Tojohojo.

      • Anonyymi

        Skodalla ajettiin 300.000km ..vm 1990


    • Anonyymi

      Markan aikaan sai vielä halvalla.

      • Anonyymi

        ainakin pillua


    • Anonyymi

      no sehän riippuu mihin menee ,ja mistä melu tulee...Toisakseen monessa perheessä lapsien riitely matkalla peittää renkaiden melun,,Oli meilläkin aikoinaan ddatsun ja renkaiden melu ja perän ulina ...veljen ja siskon riitely ,heidän ääni peitti melun...taka ikkunasta yksin katselin tähtien loistoa ja toivoin et riitely loppuisi

    • Anonyymi

      Minun Toyota maksoi uutena 240,000 mk , mutta se olikin Camry .
      Tosin itse ostin sen vasta 6 vuotta vanhana, mutta se oli silti aivan
      paras auto ostokseni ikinä. Kesti hyvin 20 vuotiaaksi asti .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2268
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      1923
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1475
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1354
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      113
      1314
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1045
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      884
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe