Hybridi auto pakkasella?

Anonyymi

Mites se hybridi auto toimii esim. 30 asteen pakkasilla jos vaikka lähtee sähköllä liikkeelle ja polttomoottori kytkeytyy toimintaan lämmittämättömänä kesken päivän? Totta se kosahtaa kone jossaikin vaiheessa jatkuvissa kylmäkäynnistyksissä.

13

1371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin toimii 30 asteen pakkasellakin. Polttomoottori lähtee käyntiin kylmässä autoa käynnistettäessä, joten yhtään sen enempää ei moottori kulu kuin "tavallisessa" autossakaan.

      • Eikös tämä Volkkari/Audi lehti tekniikan maailma valinnu aikanaan Priuksen vuaren talviautoks...tais prius tarjota paremmat pippuripihvit toimittajille.

        Ps.ajan Priuksella....


    • Hybrid käyttää ajoakkua ja generaattoria käynnistyksen yhteydessä, siitä akusta riittää potkua paljon enemmän/pidempään kuin normi 12V akusta. Toki moottori käynnistyy mutta pysyy käynnissä niin pitkään kun normilämpötila saavutettu moottorissa ja ohjaamossa, ei siis sammuttele itseään kylmänä. Polttomoottori ei rasitu normiautoa enempää.

    • Anonyymi

      Tuo lähinnä ladattavien ongelma.sähköllä jurnuttat niin kauan kuin akku riittää ja sulla 100km/h vauhtia ja moottori pamahtaa käyntiin kylmänä kovemmilla kierroksilla.

      • Eiköhän se moottori ole päällä jos ohjaamoon lämmintä ilmaa halutaan, vai meinaatko, että koko homma hoidettaisiin pelkästään lämpövastuksella ilmakanavassa?


      • Anonyymi
        Aurinkokuningas kirjoitti:

        Eiköhän se moottori ole päällä jos ohjaamoon lämmintä ilmaa halutaan, vai meinaatko, että koko homma hoidettaisiin pelkästään lämpövastuksella ilmakanavassa?

        Ladattavassa putoaa talvella sähkölläajon määrä huomattavasti jolloin moottori käynnistyy..
        Toki voi ajaa moottorin käydessä mutta silloinhan sen hyöty menee siinä ja bensaa kuluu enemmän kuin normi polttoaineautossa.


    • Anonyymi

      Kosahtaa "jossain vaiheessa".

      Ei mulla ole kolmessa edellisessäkään autossa mitään moottorinlämmitintä ollut, kylmänä käyntiin kelillä kuin kelillä. Viimeisin oli ostettaessa viisi ja vaihdettaessa kymmenen vuotta vanha, eikä se ainakaan siinä ajassa mitenkään vaikuttanut saaneen siipeensä. Öljyä piti lisätä kerran tai kaksi 20 tonnin vaihtovälillä, mutta niin piti myös silloin viisi vuotta vanhana kun auton hankin. Kuuluu olevan moottorityypin ominaisuus. Noihin pariin muuhun ei lisätty koskaan mitään.

      Sehän on sitten ihan hybridistä kiinni miten se polttomoottoria käyttää. Kun omastani loppuu moottoritiellä patterit, se käynnistää polttomoottorin ensin pienille kierroksille ja nostaa rundeja vasta pienen lämmittelyn jälkeen.

    • Anonyymi

      Vaatii alle tonnin DEFA paketin ja wiimasuojan, Siperian asteissa! Kun ei ole webastoa saatavilla!

    • Camryssa on 0W-16 öljyt. Voitelu pelaa.

      • Anonyymi

        En kyllä nokkaani ulos laita jos mittarit näyttää -30 vaikka olis toyota ☃️⛄☃️⛄☃️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä nokkaani ulos laita jos mittarit näyttää -30 vaikka olis toyota ☃️⛄☃️⛄☃️

        Siellä valtion maksamassa vuokrayksiössähän on kyllä hyvä killua, kun ei ole oman leivän perään pakko lähteä missään kelissä....Tosin silloin täytyy tyytyä hyvin vähään elämässänsä, kuten teetkin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä nokkaani ulos laita jos mittarit näyttää -30 vaikka olis toyota ☃️⛄☃️⛄☃️

        Päämisteri Rinne ilmastovouhotti ja pelotteli tänään
        Ilomatsissa:
        Lämpötila nousee kymmenen astetta.
        Rinteestä on tullut metereologi.
        Ihanaa, jos lämmön nousu on totta.
        Ei tartte lähteä Taikkuihin.


    • Anonyymi

      Eikä kosahda jos säännöllistä huolto-ohjelmaa on noudatettu. Hybrideissä on usein öljyn viskositeetti 0w-16, 0w-20, 0w-30 jos puhutaan uusimmista hybridiautoista.

      Suurinosa hybrideistä eivät huudata täysillä kylmää moottoria. Vaan ensin polttomoottori käynnistyy pienillä kierroksilla, sitten vasta hetken kuluttua nostaa kierroksia kunhan moottori ensin lämpenee hieman. Jos autoa ei ole pakkasilla esilämmitetty niin polttomoottori usein käynnistyy tyhjäkäynnille jo kotipihalta tai työpaikan pihalta lähdettäessä, pysyen käynnissä siihen asti kunnes moottori ja hybridijärjestelmä lämpenevät normaaliin lämpötilaansa. Polttomoottoria käytetään talvisin hieman useammin kuin kesällä jotta auto pysyy riittävän lämpöisenä, sekä akun varauksen ylläpitämiseksi koska kylmyys heikentää akun varauskykyä.

      Modernit hybridiautot osaavat hyödyntää myös auton omalle navigaattorille annettua matkakohteen/osoitteen tietoja optimoiden matkan mukaisesti polttomoottorin ja sähkömoottorin käyttösuhdetta polttoaineenkulutuksen, päästöjen pitämiseksi mahdollisimman minimaalisina. Lisäksi moni moderni hybridiauto osaa myös oppia kuskin yleisen ajotavan, eli jos kuski usein kiihdyttelee tai muuten ajaa autollaan nopeasti niin tällöin järjestelmä käynnistää polttomoottorin tyhjäkäynnille jo ennen kovaa ajoa varmistaakseen että moottorin lämpötila varmasti on riittävä kovaa ajoa varten. Kolmantena keinona on tietysti se ajotavan valitsin ohjelma jota kuski voi halutessaan hyödyntää kovaa ajoa varten, valitsemalla "sport/power mode" ajo-ohjelma käynnistää polttomoottorin heti kun kuski valitsee sen ohjelman käyttöön ja polttomoottori pysyy käynnissä niin kauan kun tämä ajo-ohjelma on käytössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe