Taloustieteellinen kysymys

Anonyymi

Olenko ymmärtänyt oikein osakemarkkinoiden toiminnan: aina kun osakkeita ostetaan ja myydään, tietty osuus tuosta kauppahinnasta menee yhtiön johtajille? Ja siihen jatkokonjektuurina, että yritykset pyrkivät siihen että niiden kurssi heittelisi lyhyellä aikavälillä (kasvaen pitkällä) koska silloin ihmiset ostavat ja myyvät paljon spekuloidessaan jolloin rahaa virtaa sisään? Olen yrittänyt vaikka mistä saada selkoa tähän asiaan mutta ei löydy tietoa!

3

<50

Vastaukset

• Silkasta osakkeen vaihtuvuudesta palkitsemisessa ei minun mielestäni ole mitään järkeä, mutta johtokuntahan voi yhtiökokouksen valtuuksilla sopia johtoryhmän kanssa lain puitteissa mitä tahansa.

Yhtiön osakkeen arvon noususta tietyllä ajanjaksolla on sen sijaan usein luvassa bonuksia johdolle, olivat nämä sitten ansaittuja tai luontaisen markkinatilanteen kehittymisen johdosta sinänsä perusteettomia. ; )

Tutustu vaikka Postin johdon bonuksiin jos sinulla on ongelmia alhaisen verenpaineesi kanssa...

• Itse olen ymmärtänyt asian niin, ettei normaalista osakekaupankäynnistä siirry kyseiselle yritykselle tai johtajille yhtään mitään. Ostaja A tekee ostotoimarin ja myyjä B myyntitoimarin. Kun myyntihinta ja ostohinta kohtaavat kauppa syntyy. Rahat osakkeesta menevät myyjälle B ja välittäjä ottaa työstä pienen siivun. Osakekurssin noususta saattaa kertyä mm. johtajille bonareita tai sitten heillä on optioita, joiden arvoon tietty vaikuttaa juuri osakkeen arvo. Yleensä kait nämä on juurikin optioita. Käsittääkseni bonuksia maksetaan vaikkapa tuottotavoitteen ylittymisestä yms.

• Pomojen palkitsemisperusteina ovat usein liikevaihdon kasvu, osakekurssin nousu tai yrityksen kannattavuuden paraneminen. Pelkästä osakekaupan vilkkaudesta en ole kuullut ketään palkitun, vaikka maksullisen osakeannin tapauksessa sekin olisi toki mahdollista.

Fiksut palkitsijat eivät vielä palkitse pomoja yleisestä nousukaudesta tai hetkellisestä onnistumispiikistä, koska tällainen voidaan saada aikaan yrityksen pitkän ajan tavoitteita vahingottamalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.