Onko muita joilla tajuton hammaslääkäripelko..? Mulla on synnytys edessä, enkä edes sitä pelkää niin paljoa kuin hammaslääkäriin menoa :(
Mulla olis raskauden aikana ollut hampulääkäri ilmainen mutta en mennyt koska pelkään niin paljon sitä vihlovaa porauskipua... hrr...
Voiko asialle tehdä jotain? Ennen olen ottanut puudutuksen, mutta se ei ole koskaan tuntunut vievän vihlontaa pois.. (ja sekin piikin laitto sattuu!!) Onkohan mulla ollut vaan niin amatööri lääkäri et sen takia on kauheet kivut..
Apua?
Hammaslääkäripelko
15
2705
Vastaukset
- minä myös
Minullakin on paha hammaslääkäripelko.Hampaat on surkeassa kunnossa,mutta hammaslääkäriin en uskalla mennä.
- Potilas
Mitä ihmettä te sitä hammaslääkäriä pelkäätte ?
Puudutuspiikki kirpaisee vaan kerran ja sitten ei tunne hoidon aikana mitään. Korviin voi laittaa tulpat, niin ei kuule sen poran ääntäkään.
Rohkeutta vaan ja hoitoon ! - Nukutus
Potilas kirjoitti:
Mitä ihmettä te sitä hammaslääkäriä pelkäätte ?
Puudutuspiikki kirpaisee vaan kerran ja sitten ei tunne hoidon aikana mitään. Korviin voi laittaa tulpat, niin ei kuule sen poran ääntäkään.
Rohkeutta vaan ja hoitoon !Ei toimi minulla ollenkaan. Tuli huomattua jo pentuna että hammaslääkärissä käynti on helvetti maanpäällä. Tuohon lisää vielä julkisen puolen lähinnä teurastajaa muistuttavat hammaslääkärit on puolen tunnin kidutus valmis.
Lähiaikoina lähtee kaikki viisurit kerralla, yhden lohjenneen hampaan korjaus ja hammaskiven poisto. Nukutuksessa tietysti ja tuhdit kipulääkkeet seuraavalle viikolle. Yksityisellä tietysti, julkisen puolen hoidettavaksi en suutani vie.
- pelkuri
mie rohkaistuin hammaslääkäriin vuoden vaihteessa. Netin kautta löysin pelkoihin erikoistuneen paikan ja homma sujui. Hampaani olivat huonossa kunnossa mutta nyt voi jo hymyillä :D
Siellä oli ihanat ihmiset, jotka ottivat pelon huomioon ja tekivät sen mukaan ja kipua ei tuntunut. Alkuun sain aina viel rauhottavan lääkkeen ja se oli tehokas :)
Tsemppiä kaikille! - missä?
Missä hammashoito on raskauden aikana ilmaista? Ei ainakaan terveyskeskuksessa.
- ap.
Porissa on hammaslääkärissä käynti on ilmainen.. tai tuleehan siihen se joku perusmaksu.. mutta ei tarvii pitkää penniä pulittaa. Ja terveyskeskuksessa nimenomaan.
- pelottaa
Muakin pelottaa järjettömästi hammalääkäriin meno. Ehkä siinä ei niinkään pelota, että se sattuisi kamalasti. Siinä tuolissa istuessa vaan on niin haavoittuvaisessa asemassa, kun ei voi puhua ja suu on täynnä kaiken maailman vehkeitä ja nyrkkejä. Sitten hammaslääkärillä on "oikeus" haukkua hampaiden kuntoa ja siinä sitten joutuu pidättelemään itkua, ettei olisi aivan säälittävä. Itse pesen joka ilta ja aamu hampaat, syön xylitolipurkkaa ja pidän yhden karkkipäivän viikossa. Hammaslankaa käytän silloin kun muistan. Jos olisi mahdollista päästä lääkärille, joka ei ala moralisoimaan ja haukkumaan, voisin jopa harkita menemistä. Nytkin jalat ja kädet hikoaa pelkästä ajatuksesta. Pakko kai sinne joskus on mennä...
- Ovidiu
Olet mitä ilmeisimmin käynyt vuorovaikutustaidottomalla lääkärillä. Sinulla on ollut varsin huono tuuri. Hammaslääkäri ei ole tuomari.
- merja
Ovidiu kirjoitti:
Olet mitä ilmeisimmin käynyt vuorovaikutustaidottomalla lääkärillä. Sinulla on ollut varsin huono tuuri. Hammaslääkäri ei ole tuomari.
Heippa !
Mitenkäs satuinkaan tutustumaan tähän keskustelupalstaan ja heti oli näin omakohtainen asia edessä.Minä vain olen siellä "tiskin toisella puolella". Olen hoitajana pelkotiimissä täällä Lahdessa ja meillä on noin seitsemän vuoden hyvät kokemukset pelkopotilaiden hoidosta.Jos sinä pelkäävä olet lahtelainen niin asiat kyllä järjestyvät, ota yhteyttä terveyskeskukseen.
Hammashoitopelon hoito on täysin Sinua hoitavan henkilökunnan käsissä. Kun Sinä menet hammashoitoon on oleellista että ei hoideta hampaitasi vaan ennenkaikkea sitä pelkoa ja siinä sivussa tulevat hampaatkin kuntoon. Omalta osaltani olen yrittänyt valtakunnallisestikin tehdä asialle jotakin käymällä puhumassa hammashoitohenkilökunnalle tästä Lahden mallista ja sen hyvistä tuloksista. Älä Sinä pelkäävä kanna huonoa omaatuntoa pelkosi vuoksi, sinä et ole syntynyt hammashoitopelko päässäsi vaan joku/jotkut "meikäläiset" ovat sen omalla käytöksellään Sinulle aiheuttaneet. valitettavasti hammaslääketiedettä /lääketiedettä pääsee opiskelemaan ilman minkäänlaisia Vuorovaikutus-/ihmissuhdetaitoja. Tsemppiä Sinulle, jotta löydät omalta asuinpaikkakunnaltasi työparin, joka kohtaa ihmisen ihmisenä.
- Pelokas79
Olen myös miettinyt mistä yhtäkkinen pelko on tullut... nuorena sitä ei ole ollut. Kipua en pelkää tippaakaan (poraamiseen tottunut kun ollut paljon reikiä), vaan yökkimistä - en voi pestä nykyisin edes hampaita yökkimättä, saati että sinne voisi joku tunkea paikkaus-ym. välineitä. Tai niitä inhoja tuppoja, jotka pitää suun auki!
Mutta mikä voi laukaista yhtäkkisen pelon... Olisikohan tullut siitä, että viime vuosiin asti kaikki meni hyvin, kunnes 4 vuotta sitten viime käynnillä todettiin viimeisessä hampaassa reikä, jonka paikkaaminen oli todellakin työn ja tuskan takana, kun yökin jatkuvasti ja hammaslääkärikin tuskastui totaalisesti... itkukin pääsi, oli sen verran kamala kokemus. Sen jälkeen en ole lääkärille mennyt, pelkkä ajatuskin oksettaa.
Viime viikolla sain VIIMEINKIN tilattua ajan pelkopotilaisiin erikoistuneelle hammaslääkärille - tänään minut tarkastetaan, ja päätetään viisaudenhampaiden poistosta. Nukutusta haluaisin, tai kevytsellaista, tai mitä vaan etten ole hereillä toimenpiteen aikana. Saa nyt sitten nähdä.
Mutta, kun saisi ajateltua jotain ihan muuta ja lääkärin ymmärtämään, että se pelko ei ole mikään pikkujuttu.- meikpiis75
Hienoa, että usklataudut kuitenkin pelosta huolimatta jammaslääkäriin. pelkopotilaisiin erikoistunut lekuri on hyvä valinta. kaikille hammaslääkäreille opetetaan nykyään pelkopotilaan kohtaamista, mutta erikoistuneet ovat oikein ajatuksella paneutuneet asiaan.
Kevyempi vaihtoehto yökkimisen hillitsemiseksi voisi olla ilokaasu. Se kuulemma ansiokkaasti lamaa herkkää yökkäysrefleksiä. Voisit kysäistä siitä hammaslääkäriltä. - ...
Puh.luettelossa joka toinen hammaslääkäri asema mainostaa olevansa pelkopotilaisiin erikoistunut, mutta se taitaa useimmiten tarkoittaa vain sedatio yms. mahdollisuutta?!? Aika monessa paikassa olen yrittänyt käydä. Ensimmäinen kerta on ollut viimeinen.
Nyt viimeinkin löysin itselleni hyvän hampilääkärin. Eikä hän edes mainosta olevansa erikoistunut pelkureihin. - Pelokas79
meikpiis75 kirjoitti:
Hienoa, että usklataudut kuitenkin pelosta huolimatta jammaslääkäriin. pelkopotilaisiin erikoistunut lekuri on hyvä valinta. kaikille hammaslääkäreille opetetaan nykyään pelkopotilaan kohtaamista, mutta erikoistuneet ovat oikein ajatuksella paneutuneet asiaan.
Kevyempi vaihtoehto yökkimisen hillitsemiseksi voisi olla ilokaasu. Se kuulemma ansiokkaasti lamaa herkkää yökkäysrefleksiä. Voisit kysäistä siitä hammaslääkäriltä.Aika varattu ja lääkäri oli oikein mukava.
8 reikää paikataan ja 2 viisaudenhammasta poistetaan nukutuksessa yksityisellä hammaslääkärillä. Röntgenkuvaa ei voitu ottaa koska en saanut sitä tarvittavaa isoa liparetta suuhuni, joten otettiin sitten vaihtoehtoisesti päänympärikuvaus ihan lääkäriasemalla josta reiät jne paljastui.
Hinnaksi koko operaatiolle tulee järkyttävät 1850 euroa (josta 3h nukutus vie isoimman osan). Mutta mitäpä sitä ei maksaisi hampaidensa takia - myöhemmin tulisi vielä isompi lasku jos hampaat päästää tätä huonommaksi.
Lääkäri ei edes ehdottanut mitään ilokaasuja tai muuta vaihtoehtoa, vaan sanoi suoraan tehtyään tarkastuksen, että hän ei uskalla lähteä hampaitani operoimaan kuin nukutuksessa (koska yökkimisrefleksi on sen verran paha).
- wasa
osaisiko kukaan sanoa / neuvoa täältä vaasan suunnalta sopivaa hammaslääkäriä, joka olisi
suuntautunut hammaspelkoisiin ?
itse en ole etsinnöistäni huolimatta löytänyt sopivaa.
ja hampaat ne vain rapistuu sillä välin suussa..- meikpiis75
Ilmoitappa sähköpostiosoitteesi, jos aiot saada vihjeitä. Täällä ei voi mainostaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759