Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Triptyl kipulääkkeenä

Syödäkö vai ei

Onko kenelläkään kokemuksia Triptylistä kipulääkkeenä? Auttaako se oikeasti? Itselläni on ollut 100 tbl:n purkki avaamatta jo 2 vuotta. Jotenkin olen epäileväinen. Söin pienen purkillisen sitä enkä huomannut hermosärkyihin/nivelpsorisärkyihin mitään vaikutusta. Onko allerginen yskä ja nuha vasta-aihe käyttää kyseistä lääkettä? Jotkut sanoo saavansa siitä paremmat yöunet,mutta minusta tuntuu että mielialalääkkeet vain piristävät ja vievät viimeisetkin yöunet. Triptylhän on alunperin masennuslääke.

19

29900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inkku

      Triptyl on alunperin masennuslääke,mutta se nostaa kipukynnystä pikkuhiljaa.Itse olen käyttänyt triptyliä 25mg 1tabletti vuorokaudessa.
      Kun olen jättänyt sen pois olen huomannut miten nivel ja muut kivut tulevat vähitellen takaisin.
      Triptyl on sinänsä turvallinen lääke käyttää joillakin jopa 75-100mg vuorokausiannos.
      Itse huomasin kun aiemmin käytin yli 50mg vrk/paino alkoi nousemaan,koska ruokahalu oli kaamee.Mut nyt tällä 25mg vuorokaudessa ei ruokahalu ole lisääntynyt.
      Triptyl auttaa myös nukkumaan paremmin.
      Mielestäni voit turvallisesti käyttää sitä.Itse huomaat kyllä parinviikon sisään auttaako se sinulle mitään.Ainakin pariviikkoo pitää syödä ennenkuin se alkaa tehoamaan.
      Terveisin:Inkku

      • minä

        Moi!

        Itse olen nyt reilun kuukauden syönyt Triptyliä 20 mg vuorokaudessa. Alkuun tuntui, että ei auta mihinkään edes yöunien parantamiseen. Tosin kuten edellä jo sanottiin vaikutukset alkavat vasta 2-3 viikon kuluttua. Niin kuin minunkin tapauksessa.

        Triptylin pitäisi auttaa ainakin migreeniin ja jännityspäänsärkyyn, joten kyllä pitäisi auttaa särkyynkin. Suosittelen, että kokeilisit ainakiin pari kuukautta silloin jo pitäisi nähdä, että onko vaikutusta. Itse aloitin sen yhdellä tabletilla iltaisin ja viikon päästä annosta lisättiin tuohon kahteen tablettiin.

        Minä vaan


      • piitu

        Minäkin käytän triptyliä nostamaan kipukynnystä, olen syönyt jo vuoden päivät.
        Kuule Inkku olisikohan minulla tuo syynä että paino ei ole enään pudonnut sen triptylin saamisen jälkeen. Sain sitä ennen painoa pois viitisentoista kiloa.

        Tuon unen laatuun en ole enään huomannut, minusta tuntuu ettei enään tehoa niin hyvin kun alussa, ja en suostunut nostamaan sitä annosta kun minulla on muita lääkkeitä niin paljon.
        Mutta en ole uskaltanut poiskaan jättää , miten se on lopetettava, vähitellenkö?


      • Inkku
        piitu kirjoitti:

        Minäkin käytän triptyliä nostamaan kipukynnystä, olen syönyt jo vuoden päivät.
        Kuule Inkku olisikohan minulla tuo syynä että paino ei ole enään pudonnut sen triptylin saamisen jälkeen. Sain sitä ennen painoa pois viitisentoista kiloa.

        Tuon unen laatuun en ole enään huomannut, minusta tuntuu ettei enään tehoa niin hyvin kun alussa, ja en suostunut nostamaan sitä annosta kun minulla on muita lääkkeitä niin paljon.
        Mutta en ole uskaltanut poiskaan jättää , miten se on lopetettava, vähitellenkö?

        Paljon mahdollista ettei paino triptyl käytön aikana niin vain putoakkaan"annos tietenkin vaikuttaa".Fysiatri oli kanssani samaa mieltä kun meinasivat annosta nostaa"miellummin Triptyliä enemmän kuin muita ns.kolmiolääkkeitä,mutta sanoin huomanneeni merkittävän ruokahalun lisääntymisen ja sitämyöten tietenkin painon nousun,myös fysiatri sanoi ett kun annos nousee yli 50mg vrk on mahdollista että se vaikuttaa myös painoon.Minun kohdalla ainakin on niin (ja luulenpa että monella muullakin)kun olen syömättä särky-ym..lääkkeitä paino alkaa tippumaan viikon parin sisään "kaikki lääkkeet taitaa kerätä jonkinverran nestettä"voi olla kohdallani myös se että minulla on myös kilpparin vajaatoimintaa.En toki voi mennä varmaksi sanomaan ett kilppari siihen vaikuttaa.Kaikki ollaan yksilöitä toisella ei ehkä triptyl vaikuta mitenkään ruokahaluun,mutta minulla se oli niin selvä asia.Voithan kokeilla jos pystyt lopettamaan joitain särky-ym..lääkkeitä,vaikuttaako?(kannattaa kuitenkin jutella vaikka lääkärin kanssa)voiko mahdollisesti jotain jättää pois.Minulla on kausia että joudun syömään paljon särkylääkkeitä ja kun on paremmat päivät enkä niitä tarvitse niin neste lähtee poistumaan elimistöstä.Kokeile ja juttele vaikka lääkärisi kanssa tosta triptylistä ja painosta,mitä mieltä hän on.
        Aurinkoista alkavaa kevättä sinulle terveisin:Inkku


      • Inkku taas
        piitu kirjoitti:

        Minäkin käytän triptyliä nostamaan kipukynnystä, olen syönyt jo vuoden päivät.
        Kuule Inkku olisikohan minulla tuo syynä että paino ei ole enään pudonnut sen triptylin saamisen jälkeen. Sain sitä ennen painoa pois viitisentoista kiloa.

        Tuon unen laatuun en ole enään huomannut, minusta tuntuu ettei enään tehoa niin hyvin kun alussa, ja en suostunut nostamaan sitä annosta kun minulla on muita lääkkeitä niin paljon.
        Mutta en ole uskaltanut poiskaan jättää , miten se on lopetettava, vähitellenkö?

        Unohdin ton lopettamisasian.Sorry.
        Minä ainakin olen pikkuhiljaa lopettanut (eli pienempään annokseen ja sit kokonaan pois,jos mahdollista)


      • piitu
        Inkku taas kirjoitti:

        Unohdin ton lopettamisasian.Sorry.
        Minä ainakin olen pikkuhiljaa lopettanut (eli pienempään annokseen ja sit kokonaan pois,jos mahdollista)

        Hei Inkku , minulla on tänään ortopedi ja saan tietää mihin suuntaan ollaan menossa.
        Arkoxin lipetin jo pikkuhiljaa ja kyllä hiotti :)

        En voi lopettaa muita lääkkeitä , selkään tulee niin kovat kivut etten tule toimeen , olen kokeillut vähentää neurontinia ja ei onnistu.

        Me ollaan varmaan juteltu noista lääkkeistä aikaisemmin jossain muussa yhteydessä.

        Mitä kaikkea sinä tällä hetkellä syöt?


      • Inkku
        piitu kirjoitti:

        Hei Inkku , minulla on tänään ortopedi ja saan tietää mihin suuntaan ollaan menossa.
        Arkoxin lipetin jo pikkuhiljaa ja kyllä hiotti :)

        En voi lopettaa muita lääkkeitä , selkään tulee niin kovat kivut etten tule toimeen , olen kokeillut vähentää neurontinia ja ei onnistu.

        Me ollaan varmaan juteltu noista lääkkeistä aikaisemmin jossain muussa yhteydessä.

        Mitä kaikkea sinä tällä hetkellä syöt?

        No tällä hetkellä säännöllisesti en syö kuin triptyl ja thyroxin(tarvittaessa panacod ja sirdalud).Panacodia tosin menee aika säännöllisesti 3-4 päivässä selkäkivun takia.(nikamansiirtymä).Olen aloittanut selkäjumpparyhmässä toivottavasti saan jotakin apua sieltä.Fysikaalisesta ei kyllä apua tullut,päinvastoin se pahensi tilanetta.
        Päivä kerrallaan mennään ja tk-lääkäri sanoi ett jos hermokipu ei ala paranemaan(vasemassa jalassa)hän laittaa päivystyslähetteen kirran polille.
        Mikä sinulla on selässä?Enoni syö myös neurontinia sillä on kaikki nikamat kuluneet niskassa.Sanoi sen olevan ainoita lääkkeitä mikä auttaa.


      • piitu
        Inkku kirjoitti:

        No tällä hetkellä säännöllisesti en syö kuin triptyl ja thyroxin(tarvittaessa panacod ja sirdalud).Panacodia tosin menee aika säännöllisesti 3-4 päivässä selkäkivun takia.(nikamansiirtymä).Olen aloittanut selkäjumpparyhmässä toivottavasti saan jotakin apua sieltä.Fysikaalisesta ei kyllä apua tullut,päinvastoin se pahensi tilanetta.
        Päivä kerrallaan mennään ja tk-lääkäri sanoi ett jos hermokipu ei ala paranemaan(vasemassa jalassa)hän laittaa päivystyslähetteen kirran polille.
        Mikä sinulla on selässä?Enoni syö myös neurontinia sillä on kaikki nikamat kuluneet niskassa.Sanoi sen olevan ainoita lääkkeitä mikä auttaa.

        Moi Inkku, kävin tänään siellä ortopedillä ja pääsin leikkaus jonoon.
        Minulla on kaksi pullistumaan selässä ja kolmannen epäili olevat alulla. Ensin oireet olivat oikeassa jalassa ja nyt myös vasen jalka on ruvennut oirehtimaan :(
        Sitten minulla on alemmat nikamat kuluneet ja sinne on kehittynyt luupiikkejä.

        Neurontin on tosi hyvä lääke, sen turvin minä olen päässyt etiäpäin.
        Me ollaan muuten ennenkin kirjoiteltu.

        Onko sinulle tehty mangneettikuvausta ollenkaan?
        Minä kyllä pyytäisin päästä polille, tosin minäkin olen ollut vuoden nyt kipupolin potilas mutta tapahtuipa tänään viimeinkin jotain radikaalia.

        oletko muuten ollut kelan kuntoutuksessa koskaan?
        Minä sain Ortonista suosituksen ja tällä viikolla tuli päätös että oli myönnetty 17 päivää, menen sitten leikkauksen jälkeen

        tsemppiä


      • tiina
        Inkku kirjoitti:

        No tällä hetkellä säännöllisesti en syö kuin triptyl ja thyroxin(tarvittaessa panacod ja sirdalud).Panacodia tosin menee aika säännöllisesti 3-4 päivässä selkäkivun takia.(nikamansiirtymä).Olen aloittanut selkäjumpparyhmässä toivottavasti saan jotakin apua sieltä.Fysikaalisesta ei kyllä apua tullut,päinvastoin se pahensi tilanetta.
        Päivä kerrallaan mennään ja tk-lääkäri sanoi ett jos hermokipu ei ala paranemaan(vasemassa jalassa)hän laittaa päivystyslähetteen kirran polille.
        Mikä sinulla on selässä?Enoni syö myös neurontinia sillä on kaikki nikamat kuluneet niskassa.Sanoi sen olevan ainoita lääkkeitä mikä auttaa.

        Hei!Minä syön myös thyroxinia ja panacodia sekä buranaa,minulle on puhuttu triptyl lääkkeestä mutta olen pärjännyt panacodilla enkä välttämättä halua masennuslääkettä,panacodia menee 3-4 päivässä ja minullekaan ei fysioterapia ole selkäkipuun auttanut.Nyt olen menossa kuntoutustutkimukseen, olen ollut syksystä asti sairaslomalla ja tapellut sairaspäivärahoista koska kelan mielestä olen työkykyinen.Selkäkivut ovat olleet useita vuosia mutta nyt ovat pahentuneet.Olen myös käynyt aikoinaan osteopaatilla,naprapaatilla ja kupattavanakin mutta auttoivat vain hetkellisesti.


      • Inkku
        piitu kirjoitti:

        Moi Inkku, kävin tänään siellä ortopedillä ja pääsin leikkaus jonoon.
        Minulla on kaksi pullistumaan selässä ja kolmannen epäili olevat alulla. Ensin oireet olivat oikeassa jalassa ja nyt myös vasen jalka on ruvennut oirehtimaan :(
        Sitten minulla on alemmat nikamat kuluneet ja sinne on kehittynyt luupiikkejä.

        Neurontin on tosi hyvä lääke, sen turvin minä olen päässyt etiäpäin.
        Me ollaan muuten ennenkin kirjoiteltu.

        Onko sinulle tehty mangneettikuvausta ollenkaan?
        Minä kyllä pyytäisin päästä polille, tosin minäkin olen ollut vuoden nyt kipupolin potilas mutta tapahtuipa tänään viimeinkin jotain radikaalia.

        oletko muuten ollut kelan kuntoutuksessa koskaan?
        Minä sain Ortonista suosituksen ja tällä viikolla tuli päätös että oli myönnetty 17 päivää, menen sitten leikkauksen jälkeen

        tsemppiä

        Moikka Piitu,en ole voinut aikaisemmin vastata olen ollut sairaalassa kirurgisella osastolla.
        Nyt tehtii ct-kuvaukset ja niissä oli seuraavaa:Alin lannenikama madaltunut ja vatsaanpäin jotenkin kummasti painunut,hermokanava ahtautunut ja lieva pullistuma viidennessä välissä.Hoidettiin kipua pois monenlaisilla lääkkeillä ja tänäaamuna röntgenlääkäri teki hermojuuren puudutuksen paikallispuudutuksessa.Nyt odotellaan auttaako se yhtään,kahden-kolmen päivänpäästä pitäis alkaa vaikuttamaan jos se tehoaa.Nyt myös tehdään vielä mangeettikuvaukset ja hermoratatutkimuksia ja kun ne on tehty,leikkaukseen.Sain myös uudelaista lääkettä:Lyrica 150mg 2 kertaa vrk,tuntuu kyllä jonkinverran auttavan.Olis kiva keskustella vaikka aivan sähköpostin välityksellä.Laita osoitetta.Minun on [email protected] kun kerkeet ja jaksat.Niin luudutusleikkauksen tekevät.
        Terveisin:Inkku


    • käsipotilas

      Olen käyttänyt Triptyliä noin neljä kuukautta. Eka kuukauden 1*10 mg ja sen jälkeen 2*10 mg.
      Kivut ovat selvästi vähentyneet ja yöt nukun kuin tukki.
      Ainakin minulle siitä on ollut apua.

    • auringonkukka

      Minäkin sain triptyl lääkityksen viikko sitten ja tuloksia odotellaan... Luin varovasti sivuhaitoista. Siellä mainittiin seksuaalisen elämän muutoksista. Ei kuitenkaan sen enempää positiivisista vai negatiivisista. Jäin odottelemaan. Tosiaan nukuttaa hyvin ja noin kolmen lääkkeen jälkeen alkoivat hurjat seksiunet sekä selvästi "virkeämpi" olo. Tässä kipujen myötä elämä on ollutkin vähän "hiljaista". Onko kellään muilla vastaavan laisia tuntemuksia.....

      • tessa

        siis alapäästä ja aiheutti todella voimakasta kipua. Mikään muu ei auttanut kuin lopettaa lääke. Kokeilin myöhemmin aloittaa uudestaan, mutta kirvely alkoi uudestaan. Muuten oli pätevä lääke kipukynnyksen nostamisessa. Suuta myös kuivasi kovasti koko lääkityksen ajan.


      • auringonkukka
        tessa kirjoitti:

        siis alapäästä ja aiheutti todella voimakasta kipua. Mikään muu ei auttanut kuin lopettaa lääke. Kokeilin myöhemmin aloittaa uudestaan, mutta kirvely alkoi uudestaan. Muuten oli pätevä lääke kipukynnyksen nostamisessa. Suuta myös kuivasi kovasti koko lääkityksen ajan.

        Vielä ainakaan minulla ei ole kyseistä ongelmaa ja tietysti toivon ettei tulisikaan.Kuinka kauan käytit triptyliä ja milloin huomasit ongelman.


    • Anonyymi

      Miten triptyl vaikuttaa sexi haluihin?

      • Anonyymi

        Melkein kaikki masennuslääkkeet vähentää niitä.


    • Anonyymi

      Ei auta kun purkista ei sää tabletteja suuhun.En ole kokeillanikaan koska en halua tulla höperöksi.Ei se auta niinkuin jotkut kehuu.Se vain nostaa painoa ja nukuttaa.

    • Anonyymi

      Lopeta se lääke

    • Anonyymi

      Kokeilin Triptyliä krooniseen kipuun, ei ollut hyvä.
      Minulle se aiheutti masennusta aika pian käytön aloituksen jälkeen. Tilanne palautui taas normaaliksi kun lopetin lääkkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe