äänenvoimakkuuden säätö

Anonyymi

Äänen ja musiikin asiantuntijat kuulolla?
Jos kuuntelee musiikkia ja linux-kone on liitetty vahvistimeen, niin miten kannattaa säätää äänenvoimakkuus?. Tietokoneen ja vahvistimen välissä on dac. Minulla on tähän asti ollut aina digitaalinen lähtö täysillä, 100% ja sitten vahvistimesta loput. Jos laittaisi digitaaliselta puolelta puoleen väliin, siis 50%, ja sitten selvästi enemmän vahvistimesta, niin vähenisikö digitaaliselle äänelle ominainen kireys. Tuleeko vastaan muista ongelmia säröä tms.?
Riippuu tietysti vahvistimen laadusta mutta jos oletetaan että se on korkealaatuinen. Dac on edullinen mutta kehuttu eri yhteyksissä. Ubuntu-kone.

17

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei voi säätää lainkaan koska linuksissa hirveä latenssi.

      • Anonyymi

        Windows-penikka valehtelee taas, ei linuxissa ole latenssia!


      • Anonyymi

        Valheelista trollausta!


    • Anonyymi

      Kireys on korvien välissä.

    • Anonyymi

      Liitä tietokone vahvistimeen kuulokeliitännän kautta asiaankuuluvalla 3,5 mm stereoplugi - RCA pariliittimellä (oik. ja vas. kanaville oma RCA).

      Wanhassa wara parempi.

    • Jos av-vahvistin se osaa purkaa äänen ja dac-osin turha. Mieluiten ääni vahvistimelle hdmi-piuhalla ja siten on kaikki moniääniformaatit tuettuna. dac & kuulokevahvistin kyllä kiva jos haluaa käyttää kunnon kuulokkeita. Normaalin CD äänen siirtämiseen kelpaa DAC ja siitä rca-piuhat vahvistimeen. Itse en koske vahvistimeen. Säädän äänenvoimakkuuden tietokoneella. Digitaalisen äänen kireys voi johtua resamplauksesta. Siinä näytteenottotaajaajuus muutetaan. CD on 44,1 kHz ja työpöytä, leffat on 48 khz. Muutoksen tekee Pulse joka miksaa eri äänillähteet yhteen. Ääni on vähän monimutkainen juttu. Windows resamplaa kaiken 48 kHz jos ei käytä ajuria joka ohittaa Windowssin mikserin.

      • Anonyymi

        Hi-end hemmot ei ikinä pidä nappeja kaakossa, vaan sopivassa voimakkuudessa että vahvistimesta saadaan optimaalinen kuunteluäänen paine hyvällä säädettävyydellä.
        Dikitaalisella lähdölllä ei ole särö ongelma, vaan vahvistimen D/A moonto ja laatu on ratkaiseva. Särö tulee sitten suurilmmalta osoin kaijuttimista.

        Blugilähdöllä koneen äänikortti on sitten yksi sellainen, joka määrää äänenlaatua.
        Ubuntun latenssi on merkittävästi pienempi kuin windowsin. joten siitä hokija on trolli.

        Itsellä Ubuntu viihdekoneessa ääni menee valokuidulla. ja ääniasetus näytää olevan 70% Ubuntusssa ja vahvistimessa 20% normaali kuunteluvaoimakkuus.


      • Anonyymi

        Ääni todellakin on monimutkainen juttu.
        Minulla on kaksikanavainen vahvistin, uskon siihen, mutta hdmi-liitäntää ei ole. Usb kaapelilla daciin ja siitä rca vahvistimeen. Putkikuulokevahvistin joka on liitetty vahvistimen tape-out liittimiin, rca, koska kuuntelen kuulokkeilla myös radiota ja cd:tä.
        "Säädän äänenvoimakkuuden tietokoneella". Tuollaisia kokemuksia ja käsityksiä juuri etsin. En ole tuota kokeillut, täytyy vähitellen tehdä kokeiluja. Olen tähän asti uskonut että pitää olla aina se 100%, digitaalinen out, muuten tulee jotain hävikkiä tms. Olen sitten säätänyt äänen aina vahvistimesta.
        Ei minulla suuria ongelmia ole, makuasioita: viulut soivat joskus kireästi, mutta niin soivat tosielämässäkin, konsertissa, myös piano on joskus vaikea. Minulla on laajakaistakaiuttimet, jotka joskus vähän 'kiekaisevat'. Vaikka ääni tulee netistä, niin se äänilähteen taso saattaa vaihdella suurestikin.
        Radiosta ääni tulee pehmeämmin ja pyöreämmin ehkä jonkun mielestä vaisummin, siinä taas ongelmia voi tulla antennin sijoittelun kanssa tässä ympäristössä, jolloin tulee kohinaa. Sellaista pientä säätämistä se on äänen kanssa, kokeilua. Minusta ubuntu on ihan hyvä kuunteluun sinänsä. Tidalissa saisi olla se desktop-versio myös linuxille helposti ladattavissa kuten spotifylla. Voisi kuunnella heidän 'masters'-tason äänitteitään, mitä sitten ovatkin. Lähetin viestin, sanoivat että ottaa asian esiin palaverissa, tiedä häntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ääni todellakin on monimutkainen juttu.
        Minulla on kaksikanavainen vahvistin, uskon siihen, mutta hdmi-liitäntää ei ole. Usb kaapelilla daciin ja siitä rca vahvistimeen. Putkikuulokevahvistin joka on liitetty vahvistimen tape-out liittimiin, rca, koska kuuntelen kuulokkeilla myös radiota ja cd:tä.
        "Säädän äänenvoimakkuuden tietokoneella". Tuollaisia kokemuksia ja käsityksiä juuri etsin. En ole tuota kokeillut, täytyy vähitellen tehdä kokeiluja. Olen tähän asti uskonut että pitää olla aina se 100%, digitaalinen out, muuten tulee jotain hävikkiä tms. Olen sitten säätänyt äänen aina vahvistimesta.
        Ei minulla suuria ongelmia ole, makuasioita: viulut soivat joskus kireästi, mutta niin soivat tosielämässäkin, konsertissa, myös piano on joskus vaikea. Minulla on laajakaistakaiuttimet, jotka joskus vähän 'kiekaisevat'. Vaikka ääni tulee netistä, niin se äänilähteen taso saattaa vaihdella suurestikin.
        Radiosta ääni tulee pehmeämmin ja pyöreämmin ehkä jonkun mielestä vaisummin, siinä taas ongelmia voi tulla antennin sijoittelun kanssa tässä ympäristössä, jolloin tulee kohinaa. Sellaista pientä säätämistä se on äänen kanssa, kokeilua. Minusta ubuntu on ihan hyvä kuunteluun sinänsä. Tidalissa saisi olla se desktop-versio myös linuxille helposti ladattavissa kuten spotifylla. Voisi kuunnella heidän 'masters'-tason äänitteitään, mitä sitten ovatkin. Lähetin viestin, sanoivat että ottaa asian esiin palaverissa, tiedä häntä.

        Jos monia lähteitä, myös pc säädetään samaan, ettei äänilähdön vaihto aiheuta volumen säätötarvetta!

        Raidiossa vain ylellä voidaan puhua jostain äänenlaadusta. suomi popir rokit ja iskelma on kaameeta paskaa,

        Spotify äänenlaatu jonkinllaista. Ja netin surkeimmat suollot on kyllä kaameita. eikä niitä voi ihmmeen parantaa, se on mitä on ja siinä on se ikävä asia, mitä laadukaampi on järjestelmä, siteä enemmän se paska hyppää korville. Kun ero kunnolliseen ja johonkin 128kb ämpäriin on tähtitieteelinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hi-end hemmot ei ikinä pidä nappeja kaakossa, vaan sopivassa voimakkuudessa että vahvistimesta saadaan optimaalinen kuunteluäänen paine hyvällä säädettävyydellä.
        Dikitaalisella lähdölllä ei ole särö ongelma, vaan vahvistimen D/A moonto ja laatu on ratkaiseva. Särö tulee sitten suurilmmalta osoin kaijuttimista.

        Blugilähdöllä koneen äänikortti on sitten yksi sellainen, joka määrää äänenlaatua.
        Ubuntun latenssi on merkittävästi pienempi kuin windowsin. joten siitä hokija on trolli.

        Itsellä Ubuntu viihdekoneessa ääni menee valokuidulla. ja ääniasetus näytää olevan 70% Ubuntusssa ja vahvistimessa 20% normaali kuunteluvaoimakkuus.

        Ennen kuin yrität päteä, opettele kirjoittamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ääni todellakin on monimutkainen juttu.
        Minulla on kaksikanavainen vahvistin, uskon siihen, mutta hdmi-liitäntää ei ole. Usb kaapelilla daciin ja siitä rca vahvistimeen. Putkikuulokevahvistin joka on liitetty vahvistimen tape-out liittimiin, rca, koska kuuntelen kuulokkeilla myös radiota ja cd:tä.
        "Säädän äänenvoimakkuuden tietokoneella". Tuollaisia kokemuksia ja käsityksiä juuri etsin. En ole tuota kokeillut, täytyy vähitellen tehdä kokeiluja. Olen tähän asti uskonut että pitää olla aina se 100%, digitaalinen out, muuten tulee jotain hävikkiä tms. Olen sitten säätänyt äänen aina vahvistimesta.
        Ei minulla suuria ongelmia ole, makuasioita: viulut soivat joskus kireästi, mutta niin soivat tosielämässäkin, konsertissa, myös piano on joskus vaikea. Minulla on laajakaistakaiuttimet, jotka joskus vähän 'kiekaisevat'. Vaikka ääni tulee netistä, niin se äänilähteen taso saattaa vaihdella suurestikin.
        Radiosta ääni tulee pehmeämmin ja pyöreämmin ehkä jonkun mielestä vaisummin, siinä taas ongelmia voi tulla antennin sijoittelun kanssa tässä ympäristössä, jolloin tulee kohinaa. Sellaista pientä säätämistä se on äänen kanssa, kokeilua. Minusta ubuntu on ihan hyvä kuunteluun sinänsä. Tidalissa saisi olla se desktop-versio myös linuxille helposti ladattavissa kuten spotifylla. Voisi kuunnella heidän 'masters'-tason äänitteitään, mitä sitten ovatkin. Lähetin viestin, sanoivat että ottaa asian esiin palaverissa, tiedä häntä.

        Hdmi-liitäntä toistaa uudet elokuvaformaatit ja monikanavaäänet. CD-levyn tasoisen äänen toistaa hyvin vanhempikin digitaalinen liitäntä.

        Radio-ohjelmien musiikin dynamiikkaa on latistettu. Myös monissa remasteroiduissa CD-levyissä musiikin dynamiikkaa on supistettu. Siitä löytyy juttua Loudness War haulla. Lempilevystä kannattaa tarkistaa minkä version hankkii.

        Jos kalliit stereot niin kyllä paras ääni tulee huolella ripatuista levyistä PC:llä. Mieluiten flac-formaattiin. Paremmat formaatit 192 khz vaativat sen hdmi-liitännän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hdmi-liitäntä toistaa uudet elokuvaformaatit ja monikanavaäänet. CD-levyn tasoisen äänen toistaa hyvin vanhempikin digitaalinen liitäntä.

        Radio-ohjelmien musiikin dynamiikkaa on latistettu. Myös monissa remasteroiduissa CD-levyissä musiikin dynamiikkaa on supistettu. Siitä löytyy juttua Loudness War haulla. Lempilevystä kannattaa tarkistaa minkä version hankkii.

        Jos kalliit stereot niin kyllä paras ääni tulee huolella ripatuista levyistä PC:llä. Mieluiten flac-formaattiin. Paremmat formaatit 192 khz vaativat sen hdmi-liitännän.

        Käytännössä kaikki 1990-luvun jälkeen tehdyt digitaaliset äänitteet on raiskattu kovaäänisyydellä. Ainoa tältä säästynyt on klassinen puoli sillä sitä ei yleensä kuunnella kännyköillä vaan laadukkailla laitteilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos monia lähteitä, myös pc säädetään samaan, ettei äänilähdön vaihto aiheuta volumen säätötarvetta!

        Raidiossa vain ylellä voidaan puhua jostain äänenlaadusta. suomi popir rokit ja iskelma on kaameeta paskaa,

        Spotify äänenlaatu jonkinllaista. Ja netin surkeimmat suollot on kyllä kaameita. eikä niitä voi ihmmeen parantaa, se on mitä on ja siinä on se ikävä asia, mitä laadukaampi on järjestelmä, siteä enemmän se paska hyppää korville. Kun ero kunnolliseen ja johonkin 128kb ämpäriin on tähtitieteelinen.

        128 kbps mp3 on laadultaan mainio, jos se on tehty windowsin frauenhofer professional -koodekilla ( l3codecp ).

        Windowsin l3codeca sensijaa on ns "pellekoodekki" jolla ei saa hyvää jälkeä aikaiseksi.

        Sensijaan pitäisi olla yleisesti tiedossa, että lame saa 128 kbps bitratella aikaan ääntä, jossa ylimmät diskantit puuttuvat kokonaan. Syynä se, että lame uudelleennäytteistää 44100 -> 32000 näytettä/s ja silloin diskanttitoisto kärsii.

        Ehkä lame ja 320 kbps ei tapahtuisi tuota uudelleennäytteistystä, mutta levytilan kulutus kasvaa.


    • Anonyymi

      Emolevyjen analogiset audiolähdöt ovat olleet hifi tasoa viimeiset 10 vuotta. Liitä PC siis suoraan vahvistimeen. Käytä Alsa audiota ja poista pulseaudio ja pipewire viritykset. Pro audio ohjelmat käyttävät Jackd serveriä.
      Check your audio devices with the command aplay -l and set the default audio output device number, example:
      sudo leafpad /usr/share/alsa/alsa.conf
      defaults.ctl.card 2
      defaults.pcm.card 2

      • Anonyymi

        Pulseaudion poisto hankalaa, monet ohjelmat käyttävät sitä mm. Firefox. Parhaan äänen saa digitaalisella liitännällä ja jos toisto-ohjelma osaa pistää bitit ilman muutoksia alsaan. PC aiheuttaa aina häiriöitä äänikorttiin. Monesti ääni otetaan ulos näytönohjaimen äänikortista. Näytönohjaimet osaavat rautatasolla purkaa HD-videoita ja äänikin kulkee siinä samalla.


    • Anonyymi

      Kuuluu kovemmin kun kääntää oikealle siitä nupista.

    • Anonyymi

      suositus:

      liitä optisesti jos se on mahdollista.

      suorassa audiokaapelissa on se ongelma, että kun tietokone on maadoitetulla pistokkeella ja vahvistin useimmiten litteällä europistokkeella, mutta liitetty (suoraan tai välillisesti) antennipistorasiaan, niin antennipistorasian maa ja maadoitetun pistorasian maan välille muodostuu häiriöjännite (AC) joka kuuluu hurinana äänessä.

      Jos voit liittää optisesti (esim SPDIF -optinen kaapeli) niin vältyt tältä ongelmalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe