Ei-fossiilivapaa energia

Anonyymi

Kyllästynyt mm. Vattefallin mainostamaan fossiilivapaaseen energiaan, ja koska sähkösopimukseni on juurikin ko. firman kanssa, niin ajatellut vaihtaa firmaa. Eli siis mikä sähkön toimittajataho pystyisi takaamaan että kiinteistööni toimitetaan varmasti fossiilisilla polttoaineilla tuotettua, puhdasta energiaa? Miten todeta mitä sähköä tai miten tuotettua sieltä pistorasiasta tulee? Ei ainakaan sähköinsinöörin koulutuksella sitä pysty erottamaan...

9

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järkevintä olisi ostaa sellaiselta toimittajalta, joka ei kerro sähkönsä alkuperää, eikä näin ollen maksa turhaan alkuperätakuista. En vaan tiedä, onko sellaisia enää.

      Kun solmin sähkösopimuksen, sain toimittajalta ilmoituksen, että saan 100 %:sta vesisähköä (pistorasiastani tulee ehkä alle 1 % vesisähköä). Tunsin tulleeni petetyksi. Varmaan joku norjalainen firma oli saanut osan sähkölaskustani. Norjalaisethan ei itse sertifikaatteja halua, joten niitä riittää vietäväksi kaikkialle ETA-maihin. Onneksi kokonaishinta oli silti kilpailukykyinen energiaviraston hintalaskurin mukaan.

      • Anonyymi

        Minulla on Täysydin-sähkösopimus, koska haluan puhdasta hiilivapaata sähköä myös silloin kun ei tuule. Voinko olla varma, että saamani sähkön seassa ei ole tuulisähköä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on Täysydin-sähkösopimus, koska haluan puhdasta hiilivapaata sähköä myös silloin kun ei tuule. Voinko olla varma, että saamani sähkön seassa ei ole tuulisähköä ?

        Kyllä se on sekasähköä minkä jakeverkosta saatte. Kaikki muu mainostus on vain konsti saada joku maksamaan ylimääräistä voittoa tekemään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on Täysydin-sähkösopimus, koska haluan puhdasta hiilivapaata sähköä myös silloin kun ei tuule. Voinko olla varma, että saamani sähkön seassa ei ole tuulisähköä ?

        Jos asut lähellä tuulivoimalaa, ja tuulee kovasti, saatat saada pistorasiastasi vähän tuulisähköäkin. Mutta mitä se haittaa, tuulisähköhän on ihan yhtä hyvää ja puhdasta kuin ydinsähkökin.


    • Vattenfall käyttää mainoksessaab kiertoilmaisua "fossiilivapaa", kun ei ole kanttia sanoa, että "ydinvoimaa".

    • Anonyymi

      Eikös tämä juttu mene jotenkin niin, että jokainen sähkönmyyjä saa myydä tietyllä tavalla
      tuotettua (aurinko-,tuuli-, vesi-, ydin-) sähköä vain sen verran kuin sitä itse tuottaa tai ostaa.
      Loppukäyttäjälle se tuntuu kaikki ihan samalta, eli kyllä ne verkossa sekaisin menevät.
      Sitä en tiedä, valvooko tätä asiaa joku ja millä tavalla, finngrid voisi tähän tietää vastauksen

      • Lyhyt selostus löytyy Energiaviraston sivuilta

        https://energiavirasto.fi/sahkon-alkupera

        ja siitä pääsee eteenpäin vaikkapa Fingridin tarinoihin. Energiaviraston sivuilta kannattaa ehdottomasti lukea viimeisin jäännösjakaumaselostus, niin saa tämän paperikaupan roolin sisäistettyä paremmin.

        Kyseessä on EU/ETA alueiden byrokraattinen sekamelska, jolla on hyvin vähän mitään käytännön merkitystä. Lyhyesti suomalainen sähkönmyyjä voi ostaa alkuperätäkuunsa mistä tahansa Euroopasta, Venäjäkin ilmoittaa sähkönsä alkuperän. Jos vielä alkuperätakuiden hintatiedotkin olisivat julkisia, järjestelmän toimivuudeta voisi muodostaa jonkinlaisen kuvan. Nyt takuut myydään "tiskin alta". Luulen, että ne ei paljon maksa.


    • Anonyymi

      No joo hommahan menee niin että viherhippikommunisti luulee että saa pelkkää vihersähköä pistorasiasta. Mutta silloin siellä pitäisi olla filteri joka tunnistaa hipille sopivan sähkön ja tukkii fossiilisähköltä kulku tien, mutta kun sellaista filtteriä ei voi keksiä, kun sähköelektronit on samanlaisia kaikki.
      Joten viherhippi on sitten sekakäyttäjä...niin kuin useimmat viherhipit.

    • Anonyymi

      Kaikki saavat käyttöönsä sekasähköä yleisestä jakeluverkosta.Pyytäkää sähköntoimittajalta halvin mahdollinen tarjous. Jos joku haluaa maksaa ylihintaa, niin se on hänen asiansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      238
      7998
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      13
      2621
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      47
      1975
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1778
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      333
      1731
    6. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1704
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1681
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1639
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      153
      1601
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      342
      1314
    Aihe