Raamatun Jumala on oikeasti Baal

Linkissä on pitkä artikkeli, jonka mukaan nykykristittyjen ja juutalaisten Jumala Jahve on alunperin ollut foinikialainen Baal. En jaksa poimia kaikkia Raamatussa olevia todisteita asiasta, mutta otetaan esille pari. Hoosean kirjan mukaan Jahve itse kertoo, kuinka häntä on aiemmin puhuteltu Baaliksi eli Herraksi.

18 Sinä päivänä – näin puhuu Herra – hän on sanova minulle: »Minun mieheni!» eikä hän enää sano: »Minun baalini!»

Uudemmissa Raamatun käännöksissä on häivytetty Jahven ja Baalin yhteys, mutta kuningas Jaakon versiossa tämä on aivan selvä. Jahve kertoo aivan itse, että häntä on puhuteltu Baaliksi. Jahve on siis entinen Baal.

16 And it shall be at that day, saith the Lord, that thou shalt call me Ishi; and shalt call me no more Baali.

Baalin keskeisestä roolista israelilaisten keskuudessa kertoo Baalin kunniaksi annetut nimet. Suuri tuomari Gideon oli Jerubaal, joka tarkoittaa 'Baal taistelee'. Muita esimerkkejä ovat aikakirjoissa monet Baalit, Esbaal, Meribaal, Beeliada ja Beliah, joka tarkoittaa Jahve on Baal.

Miten tämä liittyy kreationismiin? Ei suoranaisesti mitenkään, mutta osoittaa sen, kuinka kristinusko ja kristillinen kreationismi perustuu muinaiseen foinikialaiseen uskoon, jossa palvotaan esikoispoikia uhriksi vaativaa Baalia, jonka nykykristityt itse tuomitsevat jopa Saatanaksi.

https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Baal

55

1970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kierrätys on ollut pop jo vanhaan hyvään aikaan.

    • Yksi hieno esimerkki Baalin palvonnasta on psalmeihin päätynyt Baalin ylistyshymni, joka on Psalmi 29. Psalmi 29 löytyy lähes suoraan muinaisen foinikialaisen Ugaritin kaupungin nuolenpääkirjoituksista Baalin ylistyshymninä. Baal oli ukkosen, sateen ja hedelmällisyyden (viljan kasvun) jumala, jonka roolin Jahve otti Baalilta. Psalmia sanotaan myös seitsemän ukkosen hymniksi (koska Baalin ylistyshymnissä/psalmissa on mainittu 7 kertaa ukkonen), joka toistuu ilmestyskirjan 10. luvussa ja on nykyään jopa erään kristillisen lahkon nimenä.

      3 ja huusi suurella äänellä, niinkuin leijona ärjyy; ja kun hän huusi, antoivat ne seitsemän ukkosenjylinää ääntensä puhua.

      https://www.7thunders.org/about/

      • Anonyymi

        Hehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehe.

        Abortofilia on aika harvinainen seksuaalisen poikkeavuuden laji, mutta teitä on sentään kaksi, ellei Sami-olen-Marjatta-ja-asun-mummoni-luona-A ole tehnyt itsensä suhteen lopullista ja peruuttamatonta ratkaisua.


    • Anonyymi

      > jossa palvotaan esikoispoikia uhriksi vaativaa Baalia, jonka nykykristityt itse tuomitsevat jopa Saatanaksi.

      Noh, tuo viimeistään osoittaa, ettei Raamatun Jumala ole Baal, koska opii on täysin eri.

      • "Noh, tuo viimeistään osoittaa, ettei Raamatun Jumala ole Baal, koska opii on täysin eri."

        Noh, mutta Jahve itse sanoo Hoosealle, että häntä kutsuttiin ennen Baaliksi, mutta tästä eteenpäin "minun mieheksi".

        18 Sinä päivänä – näin puhuu Herra – hän on sanova minulle: »Minun mieheni!» eikä hän enää sano minulle: »Minun baalini!»


      • Kyllä Mooseksen kirjojen eräässä kohdassa sanotaan että esikoiset kuuluvat Jahvelle - myös ihmisten esikoiset!


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Kyllä Mooseksen kirjojen eräässä kohdassa sanotaan että esikoiset kuuluvat Jahvelle - myös ihmisten esikoiset!

        Eikös kekkuli osaa lukea mitä se tarkoitti että esikoiset karjasta ja viljasta ja ihmisistä kuuluivat JHVH:lle? Siis omistajalleen, joka sana on baal, ilman että sillä tarkoitettiin pakanajumala-Baaleja.

        Sadon ensihedelmä ja karjan esikoiset vietiin Jerusalemiin pappien käytettäväksi ja esikoislapsen sijaan uhrattiin jotakin eläimiä, Jeesuksen kohdalla se oli parisen kyyhkystä. Lue ja opi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös kekkuli osaa lukea mitä se tarkoitti että esikoiset karjasta ja viljasta ja ihmisistä kuuluivat JHVH:lle? Siis omistajalleen, joka sana on baal, ilman että sillä tarkoitettiin pakanajumala-Baaleja.

        Sadon ensihedelmä ja karjan esikoiset vietiin Jerusalemiin pappien käytettäväksi ja esikoislapsen sijaan uhrattiin jotakin eläimiä, Jeesuksen kohdalla se oli parisen kyyhkystä. Lue ja opi!

        >>...esikoislapsen sijaan uhrattiin jotakin eläimiä...<<

        Juuri niin. Tämä kertoo että "juutalaisilla" eli vähintäänkin heidän sukulaisedeltäjillään oli käytössä ihmisesikoisten uhraaminen.

        Myös Aabraham-Iisak tarina kertoo samasta asiasta.

        Muualla Raamatussa asiaa koskeva kielto kertoo täsmälleen samasta vallinneesta käytännöstä. Eihän olisi tarvinnut kieltää sitä mitä ei muutenkaan tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös kekkuli osaa lukea mitä se tarkoitti että esikoiset karjasta ja viljasta ja ihmisistä kuuluivat JHVH:lle? Siis omistajalleen, joka sana on baal, ilman että sillä tarkoitettiin pakanajumala-Baaleja.

        Sadon ensihedelmä ja karjan esikoiset vietiin Jerusalemiin pappien käytettäväksi ja esikoislapsen sijaan uhrattiin jotakin eläimiä, Jeesuksen kohdalla se oli parisen kyyhkystä. Lue ja opi!

        Sinä se Jyri osaat aina hämmästyttää. Umpityhmyytesi ja loputon tietämättömyytesi ihan kaikesta, kuten tieteistä, historiasta ja Raamatusta ei enää hämmästytä.

        Se hämmästytti tällä kertaa että maltoit olla tuomatta esille homoseksuaalisuuttasi.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        "Noh, tuo viimeistään osoittaa, ettei Raamatun Jumala ole Baal, koska opii on täysin eri."

        Noh, mutta Jahve itse sanoo Hoosealle, että häntä kutsuttiin ennen Baaliksi, mutta tästä eteenpäin "minun mieheksi".

        18 Sinä päivänä – näin puhuu Herra – hän on sanova minulle: »Minun mieheni!» eikä hän enää sano minulle: »Minun baalini!»

        No onhan myös Lucifer eli "valon kantaja" tai "valon tuoja" yksi Jeesuksen kutsumanimistä. Taivaanilmiönä se tarkoittaa myös aamutaivaan Veenusta eli "Kointähteä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se Jyri osaat aina hämmästyttää. Umpityhmyytesi ja loputon tietämättömyytesi ihan kaikesta, kuten tieteistä, historiasta ja Raamatusta ei enää hämmästytä.

        Se hämmästytti tällä kertaa että maltoit olla tuomatta esille homoseksuaalisuuttasi.

        Kiva huomata että kolahti; heheh!

        On se hassua että evomoraaliset yrittävät tehdä israelilaisista lastensa uhraajia vain siksi että saisivat ommalle aborttimurhaamisvimmalleeen jonkilaisa hyväksyntää omassa kieroutuneessa mielessään!

        Isot takapuolet ovat jyränneet muodissa jo pitkään. Muhkeat pakarat eivät ole automaattisesti lihavuuden symboli, vaan nyt on trendikästä treenata peppu pyöreäksi. Miamissa asuva lihaskimppu Rahki Giovanni näyttää mallia treenipepun saavuttamisesta.

        Siis kun evoparisuhde perustuu vain naisen pepun kaariin niin abortointi on heille jokapäiväistä huvia jos ei muuten niin jälkiehkäisypillereillä.


    • Anonyymi

      Minun Jumalani on Aabrahamin , Iisakin ja Jaakobin Jumala ja Jeesus on Herrani ja syntieni sovittaja. Baal on puupölkyn tapainen pakanoiden kuvitelma. Minun Jumalani toimii vieläkin ja herättää ihmisiä kuolleista todistetusti. Eräs Siilinjärveläis rouva todettiin sairaalassa kuolleeksi,mutta hän heräsi eloon. Tästä on dokumentit Kuopion sairaalassa. Säälittävää tuo teidän epätoivoinen Pyhän Jumalamme solvailu. Ette te Tosi uskovia horjuta .Jumalaa vielä vähemmän.

      • Anonyymi

        Aika vaatimaton suoritus herättää eräs "Siilinjärveläis rouva" "kuolleista" kun väkeä kuolee muualla kuin kärpäsiä, niin nuoria kuin vanhoja. Eikö "Pyhä Jumala" muka parempaan pysty?

        Ainoa asia mikä lienee nyt todistettu on se että olet uskovainen typerys. Onko käynyt mielessä että "diagnoosi" rouvan kuolemasta olikin väärä, ennenaikainen?

        Hahhah!

        JC


      • "Baal on puupölkyn tapainen pakanoiden kuvitelma. "

        Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala oli Baal. He kaikki pystyttivät pylväitä Baalille, vaikka Jahve oli kieltänyt pylväiden pystyttämisen Baalille. Tässä muutama esimerkki Raamatusta, nuo kaikki pylväät olivat Baalia varten.

        18 Aamun valjettua Jaakob otti kiven, joka hänellä oli ollut päänalusenaan, pystytti sen patsaaksi ja vuodatti sen päälle öljyä.

        4 Mooses kirjoitti muistiin kaikki Herran antamat määräykset. Seuraavana aamuna Mooses rakensi vuoren juurelle alttarin ja pystytti sen luo kaksitoista kivipatsasta Israelin kahdentoista heimon mukaan.

        26 Ja Joosua kirjoitti nämä puheet Jumalan lain kirjaan, ja hän otti suuren kiven ja pystytti sen sinne, tammen alle, joka oli Herran pyhäkössä.

        "Minun Jumalani on Aabrahamin , Iisakin ja Jaakobin Jumala ja Jeesus on Herrani ja syntieni sovittaja. "

        Kyllä varmaan Jumalasi on Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, mutta se Jumala on Baal, jota varten nuo patriarkat pystyttelivät kivipölkkyjä.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        "Baal on puupölkyn tapainen pakanoiden kuvitelma. "

        Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala oli Baal. He kaikki pystyttivät pylväitä Baalille, vaikka Jahve oli kieltänyt pylväiden pystyttämisen Baalille. Tässä muutama esimerkki Raamatusta, nuo kaikki pylväät olivat Baalia varten.

        18 Aamun valjettua Jaakob otti kiven, joka hänellä oli ollut päänalusenaan, pystytti sen patsaaksi ja vuodatti sen päälle öljyä.

        4 Mooses kirjoitti muistiin kaikki Herran antamat määräykset. Seuraavana aamuna Mooses rakensi vuoren juurelle alttarin ja pystytti sen luo kaksitoista kivipatsasta Israelin kahdentoista heimon mukaan.

        26 Ja Joosua kirjoitti nämä puheet Jumalan lain kirjaan, ja hän otti suuren kiven ja pystytti sen sinne, tammen alle, joka oli Herran pyhäkössä.

        "Minun Jumalani on Aabrahamin , Iisakin ja Jaakobin Jumala ja Jeesus on Herrani ja syntieni sovittaja. "

        Kyllä varmaan Jumalasi on Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, mutta se Jumala on Baal, jota varten nuo patriarkat pystyttelivät kivipölkkyjä.

        Myös Allah on Abrahamin Iisakin ja Jakobin jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös Allah on Abrahamin Iisakin ja Jakobin jumala.

        Allah on tietenkin myös kristittyjen jumaluus sillä sehän ei ole Jumalan nimi vaan suomennettuna vain Jumala. Siis Allah = Jumala.

        Ja koska Raamatun Jumalalla on nimi JHVH, niin sittten muslimienkin Jumala on JHVH sillä hehän vaittävät että Allah on Raamatun Jumala.

        Niin että koska olette samanuskoisia krisset ja muslimit niin alkaahan elää sovussa .


    • Anonyymi

      Aloituksessa kampelatutkija siis (yrittää) todistaa että kamelinkasvattajien keksimä kristinuskon "jumala" olikin alunperin vanhempaa perua, ehkä vuohipaimenten iltasaduikseen sepittämä "baal".

      Hahhah!

      JC

      • No itseasiassa en yritä todistaa mitään erityistä vaan nostan vaan esiin, mitä Raamatun kriittinen tutkimus on tiennyt jo useita vuosikymmeniä. Tässä ei ole mitään minun omia löytöjä tai johtopäätöksiä.

        Kuten olen jo aiemmin muutaman kerran todennut sinusta, olet pelkkä perskärpänen, jonka mielipide on arvokas kuin pieru, ketään ei kiinnosta kuulla sitä.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        No itseasiassa en yritä todistaa mitään erityistä vaan nostan vaan esiin, mitä Raamatun kriittinen tutkimus on tiennyt jo useita vuosikymmeniä. Tässä ei ole mitään minun omia löytöjä tai johtopäätöksiä.

        Kuten olen jo aiemmin muutaman kerran todennut sinusta, olet pelkkä perskärpänen, jonka mielipide on arvokas kuin pieru, ketään ei kiinnosta kuulla sitä.

        Vai että oikein "kriittinen tutkimus" on "tiennyt" että kamelinkasvattajien keksimä "jumala" olikin "baal". Ja tämä huomattava oivallus on tehty "Mooseksen laulun" perusteella.

        Hahhah!

        Et ilmeisesti ymmärrä edes hävetä tyhjänpäiväisiä paapatuksiasi?

        JC


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että oikein "kriittinen tutkimus" on "tiennyt" että kamelinkasvattajien keksimä "jumala" olikin "baal". Ja tämä huomattava oivallus on tehty "Mooseksen laulun" perusteella.

        Hahhah!

        Et ilmeisesti ymmärrä edes hävetä tyhjänpäiväisiä paapatuksiasi?

        JC

        "Ja tämä huomattava oivallus on tehty "Mooseksen laulun" perusteella."

        Jaa, eikö sulle pellelle ole tuttu Mooseksen laulu?

        https://en.wikipedia.org/wiki/Song_of_Moses


    • Anonyymi

      Jahvesta puhuu käsitykseni mukaan vain jehovat.

      • "Jahvesta puhuu käsitykseni mukaan vain jehovat."

        Päivitä käsityksesi. Jahvesta puhuvat myös tutkijat (=kriittiset, uskonnottomat tutkijat, jotka uskaltavat sanoa YHWH:n nimen ääneen).

        https://en.wikipedia.org/wiki/Yahweh


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        "Jahvesta puhuu käsitykseni mukaan vain jehovat."

        Päivitä käsityksesi. Jahvesta puhuvat myös tutkijat (=kriittiset, uskonnottomat tutkijat, jotka uskaltavat sanoa YHWH:n nimen ääneen).

        https://en.wikipedia.org/wiki/Yahweh

        Juuri näin. Jumalan nimi JHWH voidaan lukea Jahve tai Jehova. JT:t erottautuvat muista lahkoista käyttämällä järjestelmällisesti ja yksinomaan(?) nimeä Jehova. Raamatussa Jumalaa kutsutaan kai parillakymmenellä eri nimllä, mm. Adonai ja Sebaot.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        "Jahvesta puhuu käsitykseni mukaan vain jehovat."

        Päivitä käsityksesi. Jahvesta puhuvat myös tutkijat (=kriittiset, uskonnottomat tutkijat, jotka uskaltavat sanoa YHWH:n nimen ääneen).

        https://en.wikipedia.org/wiki/Yahweh

        Jehovantodistajat nimenomaan eivät puhu Jahvesta vaan Jehovasta. Näin ainakin minä olen ymmärtänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovantodistajat nimenomaan eivät puhu Jahvesta vaan Jehovasta. Näin ainakin minä olen ymmärtänyt.

        Jehovalaisten jumalalla on suomenkielinen nimi... miten se on mahdollista, eihän suomen kieltä vielä tuolloin muinaisina aikoina ollut edes olemassa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovalaisten jumalalla on suomenkielinen nimi... miten se on mahdollista, eihän suomen kieltä vielä tuolloin muinaisina aikoina ollut edes olemassa...

        Ei Jehova ole suomenkielinen. Mistä sellaista olet saanut päähäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Jumalan nimi JHWH voidaan lukea Jahve tai Jehova. JT:t erottautuvat muista lahkoista käyttämällä järjestelmällisesti ja yksinomaan(?) nimeä Jehova. Raamatussa Jumalaa kutsutaan kai parillakymmenellä eri nimllä, mm. Adonai ja Sebaot.

        Adon/Adonis/Attis on ihan oma jumalansa. Sebaot on taas Baalille annetu lisänimi esim Beelzebub.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Adon/Adonis/Attis on ihan oma jumalansa. Sebaot on taas Baalille annetu lisänimi esim Beelzebub.

        "Adon/Adonis/Attis on ihan oma jumalansa."

        Kyllä juutalaiset käyttävät Adonai nimeä, vaikka kreikkalaisilla olikin Adonis.

        "Sebaot on taas Baalille annetu lisänimi esim Beelzebub."

        Sebaot tarkoittaa sotajoukkoa. Herra Sebaot on taivaallisten sotajoukkojen komentaja.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Names_of_God_in_Judaism


    • Anonyymi
    • Baal oli enemmin Messias eikä suinkaan Jumala. Baalin palvelus saattoi olla messiaanista eli Jumalan odottamista sen sijaan, että Jumala olisi elänyt jo kansan keskellä. Raamatun Jumala on messiaiden yläpuolella. Hän ei salli palvottavan materiaa tuon palvonnan hyödyllisyydestä riippumatta, vaan ennemmin valoa, rakkautta, henkeä tms. Jopa panteismi käy ennen kuin materian palvonta. Ja Baalin palvojat kyllä saivat transendenttista tietoa tulevasta kehityksestä KAIKKIVOIPUUTEEN, mutta siihen menee aikaa tuhansia vuosia, joten tavallaan sen odotus on messiaanista.

      • Anonyymi

        Elia palasi takaisin ja haastoi Baalin (taivaan, sateen ja ukkosen jumalan) papiston mittelöön kanssaan Karmelinvuorella. Hän vaati israelilaisia valitsemaan Baalin ja Jahven välillä. Kun Baalin papit rukoilivat jumalaansa iskemään uhrialttarille taivaallisella tulella, mutta mitään ei tapahtunut, Elia ilkkui heille: "Huutakaa kovempaa! Onhan hän jumala, mutta hänellä taitaa olla kiireitä. Jospa hän on pistäytynyt tarpeilleen, vai olisiko hän matkoilla? Ehkä hän nukkuu ja herää kohta." (1. Kun. 18:27) Elian rukoukseen sen sijaan vastattiin, taivaasta leimahti tulenlieska, joka nieli koko hänen uhrilahjansa. Pelästyneen kansanjoukon hän usutti tappamaan baalilaiset papit.


    • Anonyymi

      lol ok mukava tietää

    • Anonyymi

      Historiallisesti pätevää tietoa Raamatussa on sepitteen lisäksi noin 700-luvulta e.Kr. Sitä edelliseltä ajalta on myös ajankuvauksena käypää kertomusta, joka yksityiskohdissaan poikkeaa historiasta.

      Aikana ennen ns. Babylonian vankeutta kansa muodostui kahdesta osasta. Kieli oli sama, mutta alhaalla laaksoissa asuivat maata viljelevät kanaanilaiset ja vuorilla karjaa paimentavat heprealaiset. Raamattu kertoo juuri ajoista, jolloin vuorten väki oli luopumassa kulttuuristaan ja tunsi suurta vetoa laaksojen elämäntapaa kohtaan.

      Laaksojen ja vuorten uskonto oli kehittynyt eri suuntiin yhteisestä lähi-idän lähteestä. Laaksoissa palveltiin erityisesti Baalia, maanviljelyksen herraa. Laaksojen uskonto oli elämäniloista, rönsyilevää ja vuoristolaisten oppien mukaan irstasta. Vuoriston jahvelaisuus taas kehittyi kohti äärimmäistä askeesia, ilottomuutta ja niukkuutta.

      Vaikka Jahven profeetat kehittelivät vuoristouskontoa yhä ankeampaan suuntaan ja vaativat sen noudattamista, vuoristonkin paimenet tunsivat loputonta vetoa laaksojen menoa kohtaan ja kävivät usein heidän railakkaissa jumalanpalvelusmenoissaan.

      Hauska seemiläinen tapa käyttää kiertoilmaisua näkyy jahvelaisten asettamassa kiellossa, ettei saanut pukeutua naisen vaatteisiin. Itse asiassa se tarkoitti kieltoa osallistua laaksolaisten jumalanpalveluksiin, joissa harrastettiin myös transvestiittisiä menoja.

      Vallitsi siis uskontoa myöten kulttuurisota, joka siinä vaiheessa kallistui vahvasti laaksolaisten hyväksi. Noudatettiin sekauskontoa, jossa Baalilla oli suurempi merkitys kuin Jahvella.

      Tilanteen keikautti Baabelin vankeus. Siellä ei ollut enää olosuhteita Baalin palvontaan. Askeettinen jahvelaisuus sai selvän voiton. Kun väki palasi Palestiinaan, ei enää ollut baalilaisuutta, mutta muisto eli kertomuksissa.

      Monien kertomusten henkilöiden nimissä oli ollut osana baal, joita korvattin sanalla boset, häpeä, esimerkiksi Isbaal > Isboset, Baalin mies > Häpeän mies.

      Israelilaiset, joita juutalaiset myöhemmin nimittivät samarialaisiksi ja väittivät propagandassaan sekakansaksi, säilyttivät vuoristolaisen jahvelaisuuden myös kulttuuritaistelun aikana.

    • Anonyymi

      Vielä nykyäänkin heprealainen nainen saattaa puhutella miestään baaliksi, koska baal ei merkitse muuta kuin aviomies, tai ukko.
      Suomalaiset naiset käyttävät samoin miehestään nimitystä ukko, eivätkä ajattele , että he käyttävät vanhaa jumalanimeä.

      • Anonyymi

        Ja Ukko onkin se johon täällä pohjoisessa pitää uskoa eikä lähi-idän vuohipaimenten jumaliin jos jotain satuja elämänsä tueksi ja pelkojensa poistajaksi tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Ukko onkin se johon täällä pohjoisessa pitää uskoa eikä lähi-idän vuohipaimenten jumaliin jos jotain satuja elämänsä tueksi ja pelkojensa poistajaksi tarvitsee.

        Aivan oikein. Inhottavaa kulttuuri-imperialismia koko kristinusko ja vielä ties kuinka monien käännösten ja tulkintojen sotkemaa soopaa. Ukko on ihan yhtä hyvä ja voimakas kuin Julle, luultavasti parempikin.

        No onpahan muinaisissa saduissa loppumaton työsarka ja saivartelujen lähde tämänkin palstan "tutkijoille" ja tyhjänpaapattajille .

        JC


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan oikein. Inhottavaa kulttuuri-imperialismia koko kristinusko ja vielä ties kuinka monien käännösten ja tulkintojen sotkemaa soopaa. Ukko on ihan yhtä hyvä ja voimakas kuin Julle, luultavasti parempikin.

        No onpahan muinaisissa saduissa loppumaton työsarka ja saivartelujen lähde tämänkin palstan "tutkijoille" ja tyhjänpaapattajille .

        JC

        Kulttuurien muuttuessa ei tapahdu äkkinäisiä ja selvärajaisia uskomusolentojen vaihdoksia, vaan asteittaisia ja vähittäisiä.

        Ei ole lopullisesti määriteltävissä, oliko ennen kristinuskoa ylijumala Ilmarinen, Ukko vai Juma. Koko jumalkirjo vain sai eri suunnilla enemmän tai vähemmän joitakin piirteitä.
        Kun kristinusko tuli, nämä jumalat saumattomasti vähitellen saivat kristillisiä piirteitä ja kristillisperäisiä nimiä.

        Myöhemmin Ukko identifioitiin ilman pienintäkään ongelmaa Kolmiyhteiseen Jumalaan. Toisaalta jossakin päin Suomea häntä palvottiin rinnan Guffaarin kanssa (isä jumala Thorin nimitys, sillä Thoria pidettiin jumalten isänä).

        Baltttien Perkunas, Ukkosen jumala, kehittyi vähitellen Perkeleeksi, ja ylijumala Mara, Neitsyt Mariaksi, niin että tänäkin päivänä nimi tarkoittaa molempia, eikä kukaan ajattele, että kyse olisi kahdesta täysin eri olennosta.

        Uskomusolennot eivät koskaan ole olleet tarkkarajaisesti määriteltävissä.


      • Anonyymi
        Firdawsi kirjoitti:

        Kulttuurien muuttuessa ei tapahdu äkkinäisiä ja selvärajaisia uskomusolentojen vaihdoksia, vaan asteittaisia ja vähittäisiä.

        Ei ole lopullisesti määriteltävissä, oliko ennen kristinuskoa ylijumala Ilmarinen, Ukko vai Juma. Koko jumalkirjo vain sai eri suunnilla enemmän tai vähemmän joitakin piirteitä.
        Kun kristinusko tuli, nämä jumalat saumattomasti vähitellen saivat kristillisiä piirteitä ja kristillisperäisiä nimiä.

        Myöhemmin Ukko identifioitiin ilman pienintäkään ongelmaa Kolmiyhteiseen Jumalaan. Toisaalta jossakin päin Suomea häntä palvottiin rinnan Guffaarin kanssa (isä jumala Thorin nimitys, sillä Thoria pidettiin jumalten isänä).

        Baltttien Perkunas, Ukkosen jumala, kehittyi vähitellen Perkeleeksi, ja ylijumala Mara, Neitsyt Mariaksi, niin että tänäkin päivänä nimi tarkoittaa molempia, eikä kukaan ajattele, että kyse olisi kahdesta täysin eri olennosta.

        Uskomusolennot eivät koskaan ole olleet tarkkarajaisesti määriteltävissä.

        Jumalten isä oli Odin, jonka lapsia oli esim Thor


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumalten isä oli Odin, jonka lapsia oli esim Thor

        Lienee muistini pettänyt. En jaksa tarkistaa. Guffaaria kuitenkin palvottiin Suomessakin.


      • Anonyymi

        Aramean ja hebrean kilessä Baliaei käytetä missän mual kuin jumalan imessä kutenei myöskään nimiä Adonai (herra) tai Ehyeh (minä olen, Ego Eimi) missän muualla kuin Jumalan niminä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan oikein. Inhottavaa kulttuuri-imperialismia koko kristinusko ja vielä ties kuinka monien käännösten ja tulkintojen sotkemaa soopaa. Ukko on ihan yhtä hyvä ja voimakas kuin Julle, luultavasti parempikin.

        No onpahan muinaisissa saduissa loppumaton työsarka ja saivartelujen lähde tämänkin palstan "tutkijoille" ja tyhjänpaapattajille .

        JC

        Eikä ukko vienyt keneltäkään neisyeltä neitsyyttä ja neitsyt sitten väittämään että se on Ukon poika. Sillä niinhän Jeesuksenkin isä on joku temppelipappi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalten isä oli Odin, jonka lapsia oli esim Thor

        Norjan Jumaluuksia: Odin,.Thor ja Loki. Odinin toinen silmä oli mennyt puhki taisteluissaan. Thor oli UKKOSENJUMALA, hyvin vahva fyysisesti ja Hänellä oli sotavasara nimeltään Mjolnir. Loki on VALHEEN JUMALA, paras taikoja, Hänellä oli eri äiti, joku "jääjättiläinen". Lisäksi kuuluisa oli SOTURI nimeltä Heimdal, sateenkaarisillan vartija - Taivaassa.


    • Anonyymi

      Kokeilin juuri Googlen kääntäjää, josta puuttuu heprea.
      Kokeilin arabiaa. Ukko on bael arabiaksi. Joten on todennäköistä että baal heprean kielessä tarkoittaa aviomiestä.

    • Lueskelin eilen Hare Krishna kirjaa, jossa viitattiin mahdollisuuteen palvoa puita. Olen muodostamassa teoriaa, jonka mukaan Juudan kuninkaiden aikana eri heimojen 72 vanhinta olivat jollakin tavoin erossa kuninkaasta ja hoitivat virkaansa vuorilla ja kukkuloilla. Siellä oli voimassa transendenssi eli tulevaisuudesta menneisyyteen kulkeva tieto sekä Brahman ja Krishnan eli Korkeimman Jumalan antamat kirjat.
      Nämä erillään kuningashuoneesta palvovat heimot omasivat jopa apostoli Paavalin (nimi muistuttaa Baalia) aikaista tietoutta mahdollisesti ja välittivät sitä mysteerien ja kuvaelmien kautta heimolaisilleen.
      Asera-karsikot ja pyhät puut olivat Korkeimman Jumalan transendenssin mukaan sallittuja, mutta Israelin kuninkaat ja profeetat niitä vierastivat. Kansa ei ehkä luottanut kuninkaan oikeuteen, vaan tahtoi säilyttää heimojen 72 vanhimman muodostaman oikeuden??? Siinä mielessä Juudan kuninkaiden ja profeettojen vaatimukset kuvattomuudesta ja kukkuloiden menojen kieltämisestä raamatun mukaisessa muodossa ei ole aivan täsmällinen totuus ehkä. Raamattu on pyhä kirjoitus nuhteeksi, kuritukseksi ja ojennukseksi, mutta ei sisällä ABSOLUUTTISTA TOTUUTTA , vaan vain kulta tason totuutta. ABSOLUUTTINEN TOTUUS ON vähintään timanttitasoista.

    • Anonyymi

      > Raamatun Jumala on oikeasti Baal

      Ei ole.

      • Anonyymi

        Herra Sebaot on SODAN JUMALAN - juutalaisilla.
        Herra Adonai, on suvunjatkamisen ja AGAPE-veljesrakkauden Jumala
        Herra Jahve on Personallisuuden määrittelyn Jumala
        Herra Jeesus on Elämän ja Rauhan Ruhtinas, satunnaisuuden järjestelijä.

        En kaikkia seitsemää Israelin Herran-henki-Jumalaa tiedä, niitä on kolmekin muuta vielä.
        Israel ollut kovin loistava tietoa, naisille, eivät tiennet ainuttakaan "female-jumalatarta", vaikka Israelkin välillä Vanhan Testamentin aikana palvoi "Taivaan Kuningatartakin".

        Kreikan uskonnossa oli montakin Jumalaa, kymmeniä, joilla päänsääntöisesti ihmisten ammattikunnille oli tehty ERI Jumala.

        Ateismin Jumala on se, että kukaan ELÄVÄ olento ei saa korottaa itse itseään Jumaloitaviksi, se pätee orja-palvelija-ihmisten suhteen, ei aina Herrojen.

        Korkein Olento on se, joka on ikuisesti voittamaton, omissa luomitöissään.

        YLIJUMALA on kuitenkin ainoa oikeudessa täydellinen Jumala, ja Hän ottaa, siittää henkisesti pojikseenkin, kenet tahdollaan valitsee... Mutta tavallisemmin Ylintä-Jumalaa voi lähestyä ainoastaan palvelijana, mutta Jeesus oli ensimmäinen YLI-Jumalalle Rakas ihminen, ja siksi Hänestä tuli Herra. Aabraham oli Jumalan Ystävä hänkin, palvelijansa, mutta Jeesus on Jumalan Poika,

        Itsestäni en viitsi nyt kaikkea kertoa, luultavasti kuolisitte naurusta, jos tietäisitte, KENEKSI MINÄ itseäni luulen. Siihen liittyy sellainen tieto, että IHMINEN on sama ja yksi kaikkialla, vaikka nimeäminen on tehty ihmiselle tehty siksi, että ihminen tietäisi, MISSÄ SiELUENTITEETISSÄ Hänen tunteensa on...


    • Anonyymi

      Kai te tiedätte että BAAL nykyhepreassakin tarkoittaa isäntää, aviopuolisoa. Morsian voi puhua omasta baalistaan.

      Samoin käytti Saara omasta miehestään sanaa ADONAI, jota Raamatussa käytetään Jumalasta, siis Herrasta. ! Moos.18:12

      • Anonyymi

        "Samoin käytti Saara omasta miehestään sanaa ADONAI, jota Raamatussa käytetään Jumalasta, siis Herrasta. ! Moos.18:12"
        "Samoin käytti Saara omasta veljestään sanaa ADONAI,jota Raamatussa käytetään Jumalasta,siis Herrasta".
        Hehe,nykyhebreassakin annetaan lahjoja oBaalille.häntä juhlitaan ja ylistellään!


    • Anonyymi

      BAAL on Islamin Jumala,ei muiden.
      Baal on saatana poika,paha demoni !

    • Anonyymi

      Jos Baal on vain islimistien jumala, niin miksi sitä palvotaan kaikien nykyisten suurien urheilutapahtumien avajaisseremonioissa ja vaikkapa Gothard-tunnelin käyttöönoton yhteydessä? Miksi Hollywoodin elokuvat kertovat kertovat pavonnasta symbolien kautta?
      https://t.me/TrueWorldOrder/9638
      Raamatun teksteihin on vaikea vedota, koska ne on kirjoitettu niin monen hallitsijan toimesta uusiksi ja kaikissa keskiajan kirkolliskokouksissa tekstejä muokattiin kirkkojen tarpeita varten. Reinkarnaatio on poistettu teksteistä kokonaan ja sana ikuisesti on alunperin ollut vain hieman pidempää aikaa tarkoittava sana.

      • Anonyymi

        Miksi sanotte, että ISLAM oli muinaista patsaiden palvontaa? ISLAM JA KRISTINUSKO on siinä samanlaisia, että molemmissa uskotaan SANAAN, Muhammed EI OLISI VOINUT olla profeetta, jos ei olisi sanellut kirjoituksiin oppinsa pääkohtia.
        HINDUISMI on vieläkin patsaiden palvontaa...


    • Anonyymi

      Oot hiukan sekaisin: Baal on pakanoiden Jumaluuksia - ei Israelin. Profeetta Elia voitti Baalin palvelijat, Raamatun kertomuksen mukaan - kun valeli vedeksi naamioitunutta BENSAA Jumalan avulla sytyttämään uhri, ja voitti Baalin pappien itsensä viileskelyllä yrityksen pistää tuleen joku satsi, pelkän huutonsa ja riehumisensa voimin. Se on totta, että moni israelilainen tietämättömyyttään oli joitakin aikoja Baalinkin palvelijana.

      Mutta ymmärrätkö SINÄ edes, kuinka lähellä olemme kaikki Israelin Jumalaa, koska sanoitamme henkeämme juuri näin? "Alussa oli sana, ja sana oli Jumala".

      Aiempi Jumala oli se, ja on vieläkin, että kolmiulotteisuus kykeni tekemään ties minkä hyvänsä muodon, lähes kuinka painavana hyvänsä, ja ties missä elementissään, lämpötilansa takia, mutta FYSIIKKA jää monelle "torsoksi", jos ei huomaa, että laskelma on jo pelkästään sekin henkinen asia... Jossa siis SANALLA ja KAAVOILLA hallitaan luotuja asioita. Uusi Testamentti ilmaisee, että SANA oli se millä kaikki luotiin, kaikkien objetkien esiinkutsumin on silti vain Jumalan tiedossa, ja jopa se "Taivas ja Maa" on Jumalan KÄSKYILLÄ luotu.. Ja Jeesus oli niitä muinaisaikojen NEROJA, "apinaporukoissa" - jotka olivat keksineet käsitteen "SANA-INFORMAATIO". Siis jo ennen sitä Israelissa vietettyä elämäänsä 0-34=>70 vuotiaaksi asti. Jeesus tosin oli matkoilla Idänmailla ikävuotensa 13-29 näin muutama apokryfi tietää kertoa... Jeesus eli kävuotensa 35-70 lammaspaimenena... EI Jeesus kuollut ristille, se on harhaoppi...

      On totta, että maailmankaikkeudessa on se "KUVAOMINAISUUS"; joka on Jumalan ruumis sekin, mutta ME IHMSIET muistutamme ENEMMÄN JUMALAA; koska olemme jopa eläviä ja meillä on monia AISTEJA.. Kuolema ei ole lopulta se, että vain ruumis menee rikki, vaan KUOLEMA on vain se, että joutuisi IKUISEEN EROON JUMALASTAAN! En tiedä, miksi moni tuon kohtalon ottaa vastaan jopa VAPAAEHTOISESTI - jos ei edes eläessään kykene uskomaan Luojaansa - vielä vähemmän ruumiinsa rikkouduttua?! Paavali silti sanoo, että uskovat saavat uuden ruumiin -kuoltuaankin...

      Baal ja Moolok olivat samanlalsia jumaluuksia. Ja kuten sarjakuva ALIX näyttää, heillä on uhripatsaita, joiden sisällä oli pappeja, jotka saivat paljon uhreja, jopa ihmisiä uhrattiin.

      JOS BAAL on Jumala, niin uskokaa Häneen, mutta JOS JUMALA ON JUMALA uskokaa Häneen... Öh, meni puujalkavitsiksi koko juttuni taas - sori.

      • Anonyymi

        Joku luulee minua taas HULLUKSI, mutta minun mielestäni Ateismi on sunnuntain "jumala". Se ei ole ISÄ/POIKA mutta se on PYHÄ HENKI YKSINÄÄN, ilman uskoa Suurempaan(ISÄ) ja ei siinä haluta ketään pikutellakaan(POIKA).

        7 on noita kombinaatiota, ISÄLLÄ, POJALLA ja PYHÄLLÄ HENGELLÄ, mutta Pyhä Henki on ainoana noista veljeyttä, jossa KUKAAN ISÄ EI OLE SUUREMPI TOISTA ISÄÄ, EIKÄ POIKA OLE SUUREMPI TOISTA POIKAA, ja Jumalattarille samat sanat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku luulee minua taas HULLUKSI, mutta minun mielestäni Ateismi on sunnuntain "jumala". Se ei ole ISÄ/POIKA mutta se on PYHÄ HENKI YKSINÄÄN, ilman uskoa Suurempaan(ISÄ) ja ei siinä haluta ketään pikutellakaan(POIKA).

        7 on noita kombinaatiota, ISÄLLÄ, POJALLA ja PYHÄLLÄ HENGELLÄ, mutta Pyhä Henki on ainoana noista veljeyttä, jossa KUKAAN ISÄ EI OLE SUUREMPI TOISTA ISÄÄ, EIKÄ POIKA OLE SUUREMPI TOISTA POIKAA, ja Jumalattarille samat sanat.

        SUN = Sunday. Aurinko on siis tuo Pyhä Henki. Aurinko herättää henkiin.

        Saturnus = Saturday on siis Isä, joka tuomitsee karman lain kautta ihmiset kiertämään kehää kunnes oppivat läksynsä.

        Poika on Kalojen merkeissä/aikakaudella syntynyt ihminen, jonka tehtävänä on viimeisenä astrologisena merkkinä koota yhteen maailman murheet, tuoda ne ylös Isän tietoon ja pehmitellä liian ankaraa Isä Saturnusta????


    • Anonyymi

      Olen nähnyt HELPON TAVAN järjestellä kyseiset Raamatun Jumaluudet, kategorioissa; Isä, Poika ja Pyhä Henki.

      Sunnuntai: Pyhä Henki
      Maanantai: Poika Henki
      Tiistai: Pyhä + Poika Henget
      Keskiviikko: Isän Henki
      Torstai: Isä + Pyhät Henget.
      Perjantai : Isä + Poika Henget
      Lauantai: Isä + Poika + Pyhät Henget

      Onko MUNA ennen Kanaa, eli miksi POIKA HENKI on tiistaina ja Isä Keskiviikkona? Vain siitä syystä, että Jumalankin havainto oli olla POIKA HENKI ENNEN ISYYTTÄÄN ja siis Jumalakin koki kaiken olemattomuuden ja sen kaaoksen edessään Isäksikin, ja kaiken SEN mitä Hänet piti ruveta LUOMAAN. Ajallisestihan siis POIKA ON ENNEN ISÄÄ; eikä AIKA ole Jumalille kuin eräänlainen "siirtojärjestys". - vertaan peleihin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe