Temppeli on Jumalan pelastussuunnitelma, ei rakennus.

Anonyymi

Kun Moosekselle näytettiin ilmestysmaja näyssä vuorella, se oli kankainen rakennus, ja taisi kattokin olla hylkeenahasta. Se ei siis ollut mikään temppeli.
Jumala ei koskaan käskenyt rakentamaan temppeliä, Daavid halusi sen tehdä, ja Jumala jopa nuhteli Daavidia hiukan. Paikan valitsi Daavid. Vasta Salomo sai luvan rakentaa temppelin Daavidin piirrustusten mukaan. Mooseksen ohjeet hylättiin suurelta osalta.
Ilmestyskirja ei kerro taivaassa olleen temppeliä vaan pyhäkön, siis ilmestysmajan alkutekstin mukaan.

Johannes ei nähnyt siellä temppeliä, sillä Jumala ja Karitsa ovat siellä temppelinä.

Temppelin esikartano oli alue jonne kaikki saivat tulla. Siitä eteenpäin ensimmäiseen osastoon, pyhään, astuttaessa näkyi kynttilänjalka, siis Raamattu, uhrialttari, siis ihmisten yritykset, puhdistusallas, ehkä kaste, jne. Kaikkein pyhimpään ei päässyt kuin ylimmäinen pappi, Jeesus, Isän Jumalan läheisyyteen. Laki oli siellä näkymättömissä liiton arkin sisällä, armoistuin päällä. Kuva siitä että laki on ihmisen sydämen kätkössä, armo antaa pääsyn Jumalan luo Jeesuksen veressä. Suitsutus kuvaa rukousta.
Voimme löytää paljon symboliikkaa. Todellinen uskovainen on sisällä kaikkein pyhimmässä, hänen toiminnastaan kuvastuu armo, laki ei ole näkyvissä vaan sydämen kätkössä, Jumala ei ole jossain kaukana, eikä tarvitse sanoa: "tulemme Sinun eteesi rukouksessa", sillä uskova on aina tietoinen Jumalan läheisyydestä, koska Hänen Henkensä ohjaa elämää.

Voimme myös nähdä pelastushistorian ja vaikkapa suuren sovintopäivän eri vaiheita.
Jokapäiväinen uhri siirsi synnit temppeliin, ja siksi kerran vuodessa nämä synnit sovitettiin kauriin veren kautta, kuten tapahtui Jeesuksen veren kautta kerran kaksi vuosituhatta sitten, eikä 1844.
Tämä ei kuitenkaan riittänyt, vaan antoi ainoastaan anteeksiannon. Synnit poistettiin siirtämällä ne kuvaannollisesti toisen kauriin päälle, ja tämä kauris ajettiin elävänä kauas ihmisten ilmoilta erämaahan, kuvaten sitä että syntien rangaistus pannaan lopulta paholaisen itsensä kannettavaksi, eikä häntä uhrata sovitukseksi vaan hän kantaa synnit elävänä, kunnes tuhoutuu erämaahan tai tuhannen vuoden päästä tulijärvessä.
Jos tämä osa puhdistamisesta alkoi 1844, sen Jumala tietää. Silloin alkoi tämä vaihe taivaassa Danielin kirjan mukaan. Paavali sanoi että tuomio alkaa Jumalan huoneesta.
Tänä aikana meillä on aikaa vielä valmistautua taivasta varten menemällä Jeesuksen veren kautta kaikkeinpyhimpään ja elämällä Jumalan läheisyydessä.
Ei auta se miten me ymmärrämme pyhäkkökysymyksen, pelastus on yksin uskon kautta Jeesuksen uhriin.
Siksi helluntailainen, joka on mennyt Jeesuksen luo kaikkeinpyhimpään, ja elää Hengessä, on paremmin suojattu kuin adventisti, joka pysyttelee ulommassa osastossa tuoden omien tekojensa satoa uhriksi. Ei se miten me ymmärrämme jonkun yksityiskohdan , ratkaise kohtaloamme, vaan suhteemme Jeesukseen.

Jeesus on Isän oikealla puolella taivaassa, joten myös Kaikkeinpyhin on vertauskuva. Daniel näki Jeesuksen tulevan Vanhaikäisen luo taivaan pilvissä, tuhansien enkeleiden ympäröimänä. Kaikkeinpyhin on suuri käsite. Se on koko taivas. White sanoi tämän raamatunkohdan viittaavan tutkivaan tuomioon.
Tuomio on toistaiseksi meidän toimintamme ulkopuolella, vaikka uskovat saavatkin tuomiovallan tuhatvuotiskauden alussa Ilmestyskirjan mukaan, ja Paavalin mukaan tulevat tuomitsemaan enkeleitäkin.
Temppelipalvelus on pelastussuunnitelma kuvakielellä.

55

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      20.10.2019 nykyinen temppeli raunioituu ja yhteys Jumalaan katkeaa osana lopunajan tapahtumia.
      Yhteys Jumalaan saavutetaan 1.5.2029, jolloin on Uuden Jerusalemin laskeutuminen eli Herran päivä.

      Tarkka päivittyvä arvio täältä...
      https://www.facebook.com/groups/2164875823789361/

      • Anonyymi

        Eli tuomionpäivää, ilmestyskirjaa on se että Jumala häviää pois 10 vuodeksi, eikä yksikään vainaja mene Jumalan luo vaan jää tänne kiusaamaan meitä elossa olevia.
        Herkkiä ihmisiä on jo koulutettu tähän, mutta täytyy myöntää ettei tuo ole kivaa aikaa.
        Elämme siis vainajiemme kanssa 10 vuotta.


    • Anonyymi

      Raamatun mukaan temppeli = pyhäkkö = ilmestysmaja silloin kun puhutaan ruumiista, joka on näitten lisäksi myös pyhän hengen temppeli, asuinmaja ja huone.

      Sinä kun et tunne adventistien pyhäkköoppia, niin kerron, että adventisteille pyhäkkö on elämän ja kuoleman kysymys. Siellä ratkaistaan se, kuka pelastuu. Siellä pidettävässä tutkivassa tuomiossa katsotaan kuka on nimiuskovainen ja kuka aidosti uskossa eli kuka pelastuu. Risti ei riittänyt adventistien mukaan tekemään tätä toimitusta. Adventistit odottavat tutkivan tuomion päättymistä, jotta Jeesus voisi saapua palkka mukanaan. Jumala ei ole kyennyt käymään läpi sitä piskuista pelastuvien joukkoa reilussa 130 vuodessa, vaikka onkin Luoja, joka on pystynyt tekemään miljardeja eläimiä ja miljardeja kasveja maapallolle. Että semmoista harhaoppia.

      • Anonyymi

        Jahvella ei ole nykyajan teknologiaa, ei kännykkää eikä tietokonetta.
        Hänellä on vain kirja, johon hän sulkakynällä joutuu puolisokeana pappana niitä nimiä Raapaustamaan ja kirjoittamaan niitä maan matosten tekemisiä.
        Jahvea vaivaa myös dementia, eikä hän enää muista, mitä hänen pitää tehdä.
        Hän unohti lähettää oman aviottoman lapsensa takaisin tänne meidän tykömme.

        Onneksi olemme olemassa me adventistit, jotka muistutamme häntä kaikessa.


      • Anonyymi

        Vaarantako tutkiva tuomio niiden pelastuksen,jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen ? Ei suinkaan. Jumalan lapset elävät yhteydessä Kristukseen ja luottavat häneen välimiehenään. Miksi sitten tarvitaan adventtia edeltävää tuomiota ? Tämä tuomio ei ole tarpeellinen Jumalalle. Se on ensisijaisesti hyödyksi maailmankaikkeudelle. Ihmiset kuuluvat joihinkin näistä kolmesta ryhmästä: 1 jumalattomiin, jotka hylkäävät Jumalan arvovallan; 2 aitoihin Jumalan lapsiin, jotka uskossa luottavat Kristuksen ansioihin; 3 niihin, jotka esiintyvät aitoina uskovina mutta eivät sitä ole. Meitä advareita voi olla aika paljon tässä viimeisessä ryhmässä valitettavasti. Lankeamattomat olennot voivat helposti tunnistaa ensimäisen ryhmän. Mutta kuka on aito Jumalan lapsi ja kuka ei ? Molemmat ryhmät ovat kirjoitettuina elämän kirjaan, joka sisältää kaikkien niiden nimet, jotka ovat joskus ottaneet Jeesuksen vastaan. Meissä uskovissa on sekä aitoja että valeuskovia, vehnää ja rikkaviljaa Matt. 13:28-30) Jumalan luomat lankeamattomat olennot eivät ole kaikkitietäviä eivät he näe ihmisen sydäntä. Siksi tarvitaan tuomiota ennen Kristuksen toista tulemusta erottamaan nämä ryhmät. ja osoittamaan maailmankaikkeudelle, että Jumala on oikeudenmukainen pelastaessaan vilpittömän Jumalan lapsen. Kysymys on Jumalan ja maailmankaikkeuden välisestä suhteesta, ei Jumalan ja hänen todellisen lapsensa suhteesta. Tämän vuoksi kirjat on avattava, jolloin nähdään, ketkä ovat tunnustaneet uskoa Jumalaan ja keiden nimet on kirjoitettu elämän kirjaan. Kristus kuvasi tätä tuomiota vertauksessaan häävieraista, jotka vastasivat evankeliumin avaraan kutsuun. Koska kaikki, jotka valitsevat olla kristittyjä, eivät ole aitoja opetuslapsia, kuningas tulee tarkastamaan vieraitaan ja katsomaan,ketkä ovat pukeutuneita hääpukuun.

        Armonkerjäläinen


      • Anonyymi

        Osoitat, ettet itse tunne adventistien pyhäkköoppia ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaarantako tutkiva tuomio niiden pelastuksen,jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen ? Ei suinkaan. Jumalan lapset elävät yhteydessä Kristukseen ja luottavat häneen välimiehenään. Miksi sitten tarvitaan adventtia edeltävää tuomiota ? Tämä tuomio ei ole tarpeellinen Jumalalle. Se on ensisijaisesti hyödyksi maailmankaikkeudelle. Ihmiset kuuluvat joihinkin näistä kolmesta ryhmästä: 1 jumalattomiin, jotka hylkäävät Jumalan arvovallan; 2 aitoihin Jumalan lapsiin, jotka uskossa luottavat Kristuksen ansioihin; 3 niihin, jotka esiintyvät aitoina uskovina mutta eivät sitä ole. Meitä advareita voi olla aika paljon tässä viimeisessä ryhmässä valitettavasti. Lankeamattomat olennot voivat helposti tunnistaa ensimäisen ryhmän. Mutta kuka on aito Jumalan lapsi ja kuka ei ? Molemmat ryhmät ovat kirjoitettuina elämän kirjaan, joka sisältää kaikkien niiden nimet, jotka ovat joskus ottaneet Jeesuksen vastaan. Meissä uskovissa on sekä aitoja että valeuskovia, vehnää ja rikkaviljaa Matt. 13:28-30) Jumalan luomat lankeamattomat olennot eivät ole kaikkitietäviä eivät he näe ihmisen sydäntä. Siksi tarvitaan tuomiota ennen Kristuksen toista tulemusta erottamaan nämä ryhmät. ja osoittamaan maailmankaikkeudelle, että Jumala on oikeudenmukainen pelastaessaan vilpittömän Jumalan lapsen. Kysymys on Jumalan ja maailmankaikkeuden välisestä suhteesta, ei Jumalan ja hänen todellisen lapsensa suhteesta. Tämän vuoksi kirjat on avattava, jolloin nähdään, ketkä ovat tunnustaneet uskoa Jumalaan ja keiden nimet on kirjoitettu elämän kirjaan. Kristus kuvasi tätä tuomiota vertauksessaan häävieraista, jotka vastasivat evankeliumin avaraan kutsuun. Koska kaikki, jotka valitsevat olla kristittyjä, eivät ole aitoja opetuslapsia, kuningas tulee tarkastamaan vieraitaan ja katsomaan,ketkä ovat pukeutuneita hääpukuun.

        Armonkerjäläinen

        Höpöhöpö! Sinä et kuvaile adventistien tutkivaa tuomiota vaan jotakin ihan muuta. Itse en usko edes mihinkään kirjojen avaamiseen sillä Raamatun mukaan Jumala ei muista enää meidän syntejämme?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osoitat, ettet itse tunne adventistien pyhäkköoppia ollenkaan.

        Niinkö kuvittelet? Lähes 40 vuotta adventistina ja seurakunta-aktiivina, takana teologiset opinnot antavat pahuksen hyvän kuvan siitä, mikä tutkiva tuomio on.

        EI, vaan minä olen hyljännyt tutkivan tuomion valheoppina.


    • Anonyymi

      "Siksi helluntailainen, joka on mennyt Jeesuksen luo kaikkeinpyhimpään, ja elää Hengessä, on paremmin suojattu kuin adventisti, joka pysyttelee ulommassa osastossa tuoden omien tekojensa satoa uhriksi. "

      Tuo on sinun tulkintasi siitä, mitä tarkoittaa kaikkein pyhimpään meneminen. Se on kuitenkin parhaimmillaankin vain allegorinen tulkinta.

      Ei ole olemassa adventistia, ei helluntailaista, ei katolilaista Herran edessä. Kukaan ei pelastu kirkkokuntansa kautta.

    • Anonyymi

      Aloitus on taas kerran yhtä höpönlöpöä.

      Raamattu on täysin selvä tässä asiassa. Taivaassa on paikka, jota kutsutaan temppeliksi ja siellä Jeesus palvelee ylipappina. Aloittaja ei vain halua uskoa.

      • Anonyymi

        Niin sinä kuvittelet mutta adventtikirkon parhaimmatkaan teologit eivät kyenneet todistamaan tuota väitettä todeksi.


      • Anonyymi

        Perustele Raamatun jakeilla.


      • Anonyymi

        "Raamattu on täysin selvä tässä asiassa. Taivaassa on paikka, jota kutsutaan temppeliksi ja siellä Jeesus palvelee ylipappina. Aloittaja ei vain halua uskoa."

        No niinpä. Selvempi ei voisi olla. Paikassa nimeltä taivas on Jeesus, jota kutsutaan temppeliksi. Hän toimii meidän ylipappinamme. Sinä et vain halua uskoa. Niin kuin moni muukaan adventisti ei halua. Sillä teillä on adventisti-lasit silmillänne. Mutta jos Raamatun laimentamaton sana ei kelpaa niin menkää sitten sillä, mitä te olette itse keksineet.


      • Anonyymi

        On se vaan niin, että kirkkokunnat opettavat yhtä oppiaan ja Raamattu toista. Kumpaa uskoa? No jos olet kirkkokunnan jäsen, niin sen lauluja laulat, kenen leipää syöt...tai jotakin sinne päin.


      • Anonyymi

        "
        Raamattu on täysin selvä tässä asiassa. Taivaassa on paikka, jota kutsutaan temppeliksi ja siellä Jeesus palvelee ylipappina. "

        Jeesus haluaa asua jokaisen uskovan sydämessä, silloin sydämestä tulee temppeli.

        Joh14:23. Jeesus vastasi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, hän pitää minun sanani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme hänen luokseen asumaan.

        On todella suuremmoista, että Jeesus haluaa olla näin läheisessä suhteessa ihmisiin.
        Eikä vain jossakin kaukana....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "
        Raamattu on täysin selvä tässä asiassa. Taivaassa on paikka, jota kutsutaan temppeliksi ja siellä Jeesus palvelee ylipappina. "

        Jeesus haluaa asua jokaisen uskovan sydämessä, silloin sydämestä tulee temppeli.

        Joh14:23. Jeesus vastasi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, hän pitää minun sanani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme hänen luokseen asumaan.

        On todella suuremmoista, että Jeesus haluaa olla näin läheisessä suhteessa ihmisiin.
        Eikä vain jossakin kaukana....

        " ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme hänen luokseen asumaan."

        jäämme hänen luokseen asumaan on alkukielellä pystytämme pyhäkkötelttamme hänen luokseen.


    • Anonyymi

      Aloitus on potaskaa.

      • Anonyymi

        امين
        اللهم آمين يارب العالمين
        اللهم امين
        اللهم انتقاماً في الشعور


    • Anonyymi

      Suuri sovintopäivä kuvaa kahta asiaa: Jeesuksen kuolemaa ja Hänen sovintovereään, joka takaa uskovalle anteeksiannon ja sovittaa seurakunnan, siis uskovien yhteisön, Jumalan kanssa, ja toiseksi sitä että synnit asetetaan jopulta toisen elävän kauriin päälle ja se ajetaan pois nääntymään erämaahan, viitaten siihen että paholainen saa kantaakseen kaiken sen mihin hän on ihmiskunnan johtanut ja mitä kärsimystä hän on aiheuttanut.

      Koska pelastuksemme perustuu siihen mitä Jeesus teki meidän puolestamme Golgatalla, meidän ei tarvitse siinä mielessä riidellä siitä miten synnit pannaan paholaisen harteille.

      Jumala haluaa tulla tuomituksi ja samalla vapaaksi syytöksistä. " Että Sinut havaittaisiin vanhurskaaklsi teoissasi, ja että voittaisit, kun Sinun kanssasi oikeutta käydään". Jumala haluaa kaikkien enkeleiden näkevän ettei Hän ole väärämielinen yhdenkään ihmisen suhteen.

      Jos taivaassa tutkitaan ihmisten vaikuttimia ennen pääsyä pelastettujen joukkoon ensimmäisessä ylösnousemuksessa, olkaamme hyvillämme. Olisihan noloa, jos meidät ensin temmattaisiin taivaan iloihin, ja sitten jälkeenpäin todettaisiin kelvottomiksi ikuiseen elämään.

      Meille ei ole tärkeää mitä tapahtui tai ei tapahtunut taivaassa 1844, koska emme sitä voi mitenkään tarkistaa. Sen sijaan voimme tarkistaa olemmeko todella uskossa ja onko Jumalan Henki meissä.
      Monista kirjoituksista hehkuu toinen henki. Tulemme joka tapauksessa tutkittaviksi, joten miksi kiistelisimme päivämääristä. Kaikkien tulee kerran tehdä tiliä teoistaan.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        "Jumalan temppeli oli alussa paratiisi, viimein temmpeli on uudessa luomakunnassa"
        Viimeinen temppeli on uudessa Jerusalemissa ja se on Herran Jla Jeesus Jlan Karitsana.

        Ilm21:22. Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, ja Karitsa.


    • Anonyymi

      "Jos tämä osa puhdistamisesta alkoi 1844, sen Jumala tietää. Silloin alkoi tämä vaihe taivaassa Danielin kirjan mukaan."

      Pyhäkön oikeaan asemaansa saattaminen saatiin valmiiksi 1840-luvulla.
      Pimeällä keskiajalla kaikkien pyhäkön osien alkuperäinen merkitys oli häivitetty ja tilalle tuotiin kaikenlaisia vääriä opetuksia. Pyhäkkö turmeltiin perustuksia myöten.
      Jeesus ja apostolit ovat se perustus, joiden opetus turmeltiin.

      Luther palautti syntiuhrin ja uhrialttarin pyhäkön edessä oikeaan asemaansa 1520-luvulla.
      Babtistit palauttivat seuraavana pyhäkön ulkopuolella olevan kastealtaan oikeaan asemaansa.
      Vapaakirkolliset pystyttivät pyhäkön aidan erottamaan pyhäkön maailmasta eli erottivat seurakunnan ja valtion toisistaan.

      Metodistit palauttivat pyhän ja palvelun pyhässä kunniaan eli oikeaan asemaansa.
      Jeesus elämän leipänä (näkyleivät pyhän pöydällä), Raamatun sanan tutkiminen tienä armoistuimen eteen ja rukous päivittäin ja henkilökohtaisina tulivat käytäntöön. Uskovat aloittivat jokaista koskevan pappispalveluksen.
      Syntyivät raamattuseurat ja alkoi varsinainen lähetystyö Sanan valon annettiin loistaa. Pyhän lamppua hoidettiin ja siinä pidettiin öljyä niin, että tie kaikkeinpyhimpään oli aina valaistu.

      1840-luvulla laki palautettiin pyhimmässä sijaitsevassa liiton arkussa kunniaan opettamalla kaikkien käskyjen koskevan kristittyjä ja Jeesus alettiin nähdä myös ylimmäisenä pappina Aaronin sauvan tapaan adventistien toimesta.

      Näin pyhäkkö eli Jeesus =Jlan Sana palautettiin kunniaan 1840-luvulla.

      • Anonyymi

        Äläs ny satuile, Raamattu on totuus, nyt vasta kun Israel on olemassa voi toteutua Dan. profetiat lopullisesti!


      • Anonyymi

        "Näin pyhäkkö eli Jeesus =Jlan Sana palautettiin kunniaan 1840-luvulla."

        Jeesus = Jlan Sana =usko Jeesukseen. Jeesus on myös temppeli/pyhäkkö

        Jlan Sana oli turmeltu keskiajalla, siksi nimitys pimeä keskiaika.
        Uskonpuhdistuksessa Raamattu/ opetukset Jeesuksesta vähitellen palautettiin alkuperäisiksi.
        Näin Jlan Sana, Jeesus ja Jeesus temppelinä puhdistettiin ja palautettiin alkuperäiseen kunniaansa.
        Samalla seurakuntatemppeli puhdistettiin vääristä opeista.
        Ja usko puhdistettiin.

        Uudesta Testamentista eri kirjoittajien teksteistä käy varsin selkeästi ilmi, mitä Jlan huone/pyhäkkö/temppeli tarkoittaa.
        Korostus on voimakkaasti hyvin lähellä meitä ihmisiä.

        Joh1:14 Sana tuli lihaksi (eläväksi olennoksi, ihmiseksi) ja asui meidän keskellämme (=hän pystytti telttamajansa meidän keskellemme =temppelinsä meidän keskellemme)
        Joh2:19. Jeesus vastasi: "Hajottakaa tämä temppeli, niin minä saan sen nousemaan kolmessa päivässä." 20. Silloin juutalaiset sanoivat: "Tätä temppeliä on rakennettu neljäkymmentäkuusi vuotta. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?" 21. Jeesus tarkoitti kuitenkin temppelillä omaa ruumistaan.

        Joh14:23. Jeesus vastasi: "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja teemme asumuksen (=pyhäkön) hänen luonaan.

        1Kor3:9. Me olemme Jumalan työtovereita, te olette Jumalan pelto ja Jumalan rakennus.
        10. Jumalalta saamani armon mukaan olen taitavan rakentajan tavoin laskenut perustuksen, jolle joku toinen rakentaa. Mutta kukin katsokoon, miten rakentaa. 11. Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea.

        1Kor3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? 17. Jos joku turmelee Jumalan temppelin, Jumala saattaa turmioon hänet. Jumalan temppeli on pyhä, ja tämä temppeli olette te.

        1Kor6:19. Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? 20. Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.

        Ef3:17 niin että Kristus asuisi uskon kautta teidän sydämissänne.
        Paikka, jossa Jeesus asuu on pyhäkkö.

        Kun Kristus tulee asumaan uskovan sydämeen, niin siitä tulee pyhäkkö

        1Kor12:27. Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen.

        2Kor6:16. Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani." 2Ms29:45, 3Ms26:11,12.

        Ef 2:20. Jumalan perhettä, apostolien ja profeettojen perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, 21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. Hänessä tekin rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.
        Ef2:20. Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus. 21. Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi, 22. ja hän liittää teidätkin Hengellään rakennuskivinä Jumalan asumukseen.

        Edellä olevien jakeiden perusteella Uuden Testamentin kirjoittajille oli täysin selvää, mikä on keskeinen Jlan huone/pyhäkkö/temppeli.
        Se oli Jeesus.
        Ja uskovan sydän, kun Jeesus tulee sinne asumaan.
        Ja seurakunta, kun siellä Jeesus asuu.
        Kaikki hyvin lähellä ihmistä.


      • Paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläs ny satuile, Raamattu on totuus, nyt vasta kun Israel on olemassa voi toteutua Dan. profetiat lopullisesti!

        " Israel on olemassa voi toteutua Dan. profetiat lopullisesti!"

        Dan profetiat ovat jo valtaosin toteutuneet. Nykyisellä Israelin valtiolla ei niiden kanssa enää mitääån tekemistä.


    • Anonyymi

      Toiset kiivailevat maallisen temppelin rakentamisen puolesta.
      Hesekiel antoi ohjeet temppeliä varten, jopa paikan mihin se tuli rakentaa.
      Hesekiel 45:1
      »Kun te aikanaan jaatte maan arvalla keskenänne, tulee teidän antaa maasta Herralle osa, pyhä osa, joka on kaksikymmentäviisituhatta kyynärää pitkä ja kaksikymmentätuhatta kyynärää leveä. Se on kauttaaltaan, koko laajuudeltaan pyhä. 2Tästä alueesta kuuluu temppelille neliön muotoinen osa, jonka sivut ovat viisisataa kyynärää pitkät, ja tämän ympäriltä viidenkymmenen kyynärän levyinen avoin maakaista. 3Erottakaa mittaamastanne alueesta osa, joka on kaksikymmentäviisituhatta kyynärää pitkä ja kymmenentuhatta kyynärää leveä. Siihen tulee temppeli, ja se alue on erityisen pyhä osa Israelin maata. 4Se kuuluu papeille, jotka palvelevat pyhäkössä, niille, jotka tulevat Herran eteen ja toimittavat pyhää palvelusta. Tällä alueella ovat heidän talonsa ja karjalaitumensa."

      Tätä temppeliä monet innolla odottavat. Paikka ei ilmeisesti ole edes Jerusalem.
      Kuitenkin he kiivailevat tämän temppelin puolesta.
      Tämän temppelin itäportti suljettiin sen jälkeen kun se oli rakennettu. Se oli siis se temppeli jonka juutalaiset rakensivat Babyloniasta palattuaan. Siksi tuo suljettu portti on yhä Jerusalemissa.
      Hes.44:1"Mies vei minut sitten takaisin temppelin ulommalle portille, sille, joka on itään päin, mutta se oli suljettu. 2Herra sanoi minulle: »Tämä portti pysyy suljettuna. Sitä ei ole lupa avata, eikä kukaan saa kulkea siitä. Herra, Israelin Jumala, on tullut siitä temppeliin, ja siksi se pysyy suljettuna. "

      Joten tämä temppeli ei ole tulevaisuudessa vaan tuleva temppeli on taivaan vertauskuva.

      • Anonyymi

        "Joten tämä temppeli ei ole tulevaisuudessa vaan tuleva temppeli on taivaan vertauskuva."

        Temppeli ei ole vertauskuva vaan todellinen 1000 v Kristuksen kuningaskunnan aikainen jossa juutalaiset uhraavat myös teurasuhreja muistona, samoin kuin armonaikana seurakunta viettää ehtoollista muistona .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joten tämä temppeli ei ole tulevaisuudessa vaan tuleva temppeli on taivaan vertauskuva."

        Temppeli ei ole vertauskuva vaan todellinen 1000 v Kristuksen kuningaskunnan aikainen jossa juutalaiset uhraavat myös teurasuhreja muistona, samoin kuin armonaikana seurakunta viettää ehtoollista muistona .

        Voisitko todistaa väitteesi raamatulla!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Joten tämä temppeli ei ole tulevaisuudessa vaan tuleva temppeli on taivaan vertauskuva."

        Temppeli ei ole vertauskuva vaan todellinen 1000 v Kristuksen kuningaskunnan aikainen jossa juutalaiset uhraavat myös teurasuhreja muistona, samoin kuin armonaikana seurakunta viettää ehtoollista muistona .

        Höpöhöpöä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Joten tämä temppeli ei ole tulevaisuudessa vaan tuleva temppeli on taivaan vertauskuva."

        Temppeli ei ole vertauskuva vaan todellinen 1000 v Kristuksen kuningaskunnan aikainen jossa juutalaiset uhraavat myös teurasuhreja muistona, samoin kuin armonaikana seurakunta viettää ehtoollista muistona .

        Höpöhöpöä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Joten tämä temppeli ei ole tulevaisuudessa vaan tuleva temppeli on taivaan vertauskuva."

        Temppeli ei ole vertauskuva vaan todellinen 1000 v Kristuksen kuningaskunnan aikainen jossa juutalaiset uhraavat myös teurasuhreja muistona, samoin kuin armonaikana seurakunta viettää ehtoollista muistona .

        Oikea Jumala ei anna rääkätä viattomia eläimiä rituaaliteurastuksella missään uskonnollisessa teurastamossa eli Jerusalemin juutalaisessa temppelissä enää KOSKAAN! Muuten Jumala = Perkele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joten tämä temppeli ei ole tulevaisuudessa vaan tuleva temppeli on taivaan vertauskuva."

        Temppeli ei ole vertauskuva vaan todellinen 1000 v Kristuksen kuningaskunnan aikainen jossa juutalaiset uhraavat myös teurasuhreja muistona, samoin kuin armonaikana seurakunta viettää ehtoollista muistona .

        "Temppeli ei ole vertauskuva vaan todellinen 1000 v Kristuksen kuningaskunnan aikainen jossa juutalaiset uhraavat myös teurasuhreja muistona, "

        Uudesta Testamentista eri kirjoittajien teksteistä käy varsin selkeästi ilmi, mitä Jlan huone/pyhäkkö/temppeli tarkoittaa Jeesuksen ajasta eteenpäin.
        Sillä on hengellinen merkitys.

        Pyhäkkö on
        1.Jeesus, ja paikat joissa Jeesus asuu eli
        2. uskovan sydän ja
        3. seurakunta.
        4.Jeesus on myös Jlan Sana. Silloin myös Raamattu eli opetus Jeesuksesta on siksi myös pyhäkkö.

        Seuraavassa joitakin esimerkkijakeita, jotka osoittavat nämä pyhäköiksi.
        Ja pienellä etsimisellä niitä löytyy vielä paljon lisää.

        Joh1:14 Sana tuli lihaksi (eläväksi olennoksi, ihmiseksi) ja asui meidän keskellämme (=hän pystytti telttamajansa meidän keskellemme =temppelinsä meidän keskellemme)

        Joh2:19. Jeesus vastasi: "Hajottakaa tämä temppeli, niin minä saan sen nousemaan kolmessa päivässä." 20. Silloin juutalaiset sanoivat: "Tätä temppeliä on rakennettu neljäkymmentäkuusi vuotta. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?" 21. Jeesus tarkoitti kuitenkin temppelillä omaa ruumistaan.

        Joh14:23. Jeesus vastasi: "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja teemme asumuksen (=pyhäkön) hänen luonaan.

        Ef 2:20. Jumalan perhettä, apostolien ja profeettojen perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, 21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. Hänessä tekin rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

        Uhrieläimet kohtasivat täyttymyksensä silloin kun Jeesus uhrasi itsensä Golgatalla Jlan Karitsana, joka ottaa pois maailman synnin.
        Temppelipalveluksen merkityksen loppumisesta kertoo myös temppelin esiripun repeäminen samanaikaisesti, jolloin jokaiselle uskovalle avautui suora pääsy kaikkeinpyhimpään armoistuimen eteen.

        Hebr10:19. Meillä on siis, veljet, rohkea luottamus siihen, että Jeesuksen veren kautta meillä on pääsy kaikkeinpyhimpään 20. uutta ja elävää tietä myöten, jonka hän on vihkinyt meille esiripun, oman lihansa, kautta.


    • Anonyymi

      Sak6:12 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mies nimeltä Vesa on kasvava omalta pohjaltaan, ja hän on rakentava Herran temppelin. 13. Hän on rakentava Herran temppelin, ja hän on saava kunniaa. Hän on istuva ja hallitseva valtaistuimellaan. Hän on oleva pappi istuimellaan, ja yksimielisyys vallitsee molempien välillä.
      Ei ihmiset –vaan Vesa rakentaa temppelin ja hän on oleva pappi valtaistuimellaan.

      Tämän tekstin tulkitaan viittaavaa Messiaaseen eli Jeesukseen.
      Millaisen temppelin Jeesus rakensi?
      Tai millaisen temppelin Jeesus tulee rakentamaan?

      • Anonyymi

        Tuossa puhutaan Joosuasta Messiaan esikuvana.

        Itse Messias taas sanoi, että hän rakentaa temppelin kolmessa päivässä. Hän puhui ruumiinsa temppelistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa puhutaan Joosuasta Messiaan esikuvana.

        Itse Messias taas sanoi, että hän rakentaa temppelin kolmessa päivässä. Hän puhui ruumiinsa temppelistä.

        "Itse Messias taas sanoi, että hän rakentaa temppelin kolmessa päivässä. Hän puhui ruumiinsa temppelistä."

        Milloin Jeesus rakensi tämän temppelin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse Messias taas sanoi, että hän rakentaa temppelin kolmessa päivässä. Hän puhui ruumiinsa temppelistä."

        Milloin Jeesus rakensi tämän temppelin?

        Jos tunnet Raamattua niin tiedät, että Jumala rakensi tuon temppelin. Jeesus vain toimi hänen profeettanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tunnet Raamattua niin tiedät, että Jumala rakensi tuon temppelin. Jeesus vain toimi hänen profeettanaan.

        "Jos tunnet Raamattua niin tiedät, että Jumala rakensi tuon temppelin. Jeesus vain toimi hänen profeettanaan."

        Milloin Jeesus rakensi tämän temppelin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos tunnet Raamattua niin tiedät, että Jumala rakensi tuon temppelin. Jeesus vain toimi hänen profeettanaan."

        Milloin Jeesus rakensi tämän temppelin?

        Tuo temppelihän tarkoittaa Jeesuksen ruumista. Tuon temppelin on pystyttänyt Jumala.

        Heprealaiskirje 8:1-5
        "Sanomamme pääkohta on siis tämä: Meillä on sellainen ylipappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa. Hän palvelee pyhäkössä, siinä oikeassa ilmestysmajassa, JONKA ON PYSTYTTÄNYT HERRA Herra eikä ihminen. Jokainen ylipappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja. Sen vuoksi on välttämätöntä, että myös meidän ylipapillamme on jotakin uhrattavaa. Jos hän olisi maan päällä, hän ei olisikaan pappi, koska on jo olemassa niitä, jotka lain mukaan uhraavat lahjoja. He palvelevat Jumalaa pyhäkössä, joka on taivaallisten kuva ja varjo, kuten Moosekselle ilmoitettiin, kun hänen oli määrä valmistaa ilmestysmaja. Hänelle sanottiin: ”Katso, että teet kaiken sen mallin mukaan, joka sinulle näytettiin vuorella.” 

        Tuo Jeesuksen ylösnousemusruumis on se temppeli, jonka Jumala hänelle pystytti. Kysymykseesi ei voi mielestäni ihan tarkasti Raamatun perusteella vastata mutta sen tiedämme, että tuo pyhäkkö oli jo pystyssä kun Jeesus herätettiin kuolleista. Sen tarkemmin Raamattu ei sitä määrittele. Voitaisiin sanoa, että sen valmistamiseen meni ne kolme päivää kun Jeesus oli haudassa kuolleena mutta en oikein jaksa uskoa, että Jumalalta, kaiken luojalta, enisi kolme päivää yhden kropan valmistamiseen. Siksi tuossa kolmessapäivässä on kyse on varmaankin kielikuvasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo temppelihän tarkoittaa Jeesuksen ruumista. Tuon temppelin on pystyttänyt Jumala.

        Heprealaiskirje 8:1-5
        "Sanomamme pääkohta on siis tämä: Meillä on sellainen ylipappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa. Hän palvelee pyhäkössä, siinä oikeassa ilmestysmajassa, JONKA ON PYSTYTTÄNYT HERRA Herra eikä ihminen. Jokainen ylipappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja. Sen vuoksi on välttämätöntä, että myös meidän ylipapillamme on jotakin uhrattavaa. Jos hän olisi maan päällä, hän ei olisikaan pappi, koska on jo olemassa niitä, jotka lain mukaan uhraavat lahjoja. He palvelevat Jumalaa pyhäkössä, joka on taivaallisten kuva ja varjo, kuten Moosekselle ilmoitettiin, kun hänen oli määrä valmistaa ilmestysmaja. Hänelle sanottiin: ”Katso, että teet kaiken sen mallin mukaan, joka sinulle näytettiin vuorella.” 

        Tuo Jeesuksen ylösnousemusruumis on se temppeli, jonka Jumala hänelle pystytti. Kysymykseesi ei voi mielestäni ihan tarkasti Raamatun perusteella vastata mutta sen tiedämme, että tuo pyhäkkö oli jo pystyssä kun Jeesus herätettiin kuolleista. Sen tarkemmin Raamattu ei sitä määrittele. Voitaisiin sanoa, että sen valmistamiseen meni ne kolme päivää kun Jeesus oli haudassa kuolleena mutta en oikein jaksa uskoa, että Jumalalta, kaiken luojalta, enisi kolme päivää yhden kropan valmistamiseen. Siksi tuossa kolmessapäivässä on kyse on varmaankin kielikuvasta.

        "Tuo Jeesuksen ylösnousemusruumis on se temppeli, jonka Jumala hänelle pystytti. "

        Mutta esim apostoli Johannes näyttää varsin selvästi kirjoittavan, että Jeesus oli temppeli jo maallisessa ruumiissaan.

        Joh1:14 Sana tuli lihaksi (eläväksi olennoksi, ihmiseksi) ja asui meidän keskellämme (=hän pystytti telttamajansa meidän keskellemme =temppelinsä meidän keskellemme)
        Joh2:19. Jeesus vastasi: "Hajottakaa tämä temppeli, niin minä saan sen nousemaan kolmessa päivässä." 20. Silloin juutalaiset sanoivat: "Tätä temppeliä on rakennettu neljäkymmentäkuusi vuotta. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?" 21. Jeesus tarkoitti kuitenkin temppelillä omaa ruumistaan.

        "Meillä on sellainen ylipappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa. Hän palvelee pyhäkössä, siinä oikeassa ilmestysmajassa, JONKA ON PYSTYTTÄNYT HERRA Herra eikä ihminen."

        Mutta Johannes kirjoittaa, että Jeesus haluaa tulla asumaan uskovan sydämeen.
        Uskoon tulohan on Jlan teko.
        Kun Jeesus asuu uskovan sydämessä, niin tämän temppelin on pystyttänyt Herra eikä ihminen.

        Joh14:23. Jeesus vastasi: "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja teemme asumuksen (=pyhäkön) hänen luonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo Jeesuksen ylösnousemusruumis on se temppeli, jonka Jumala hänelle pystytti. "

        Mutta esim apostoli Johannes näyttää varsin selvästi kirjoittavan, että Jeesus oli temppeli jo maallisessa ruumiissaan.

        Joh1:14 Sana tuli lihaksi (eläväksi olennoksi, ihmiseksi) ja asui meidän keskellämme (=hän pystytti telttamajansa meidän keskellemme =temppelinsä meidän keskellemme)
        Joh2:19. Jeesus vastasi: "Hajottakaa tämä temppeli, niin minä saan sen nousemaan kolmessa päivässä." 20. Silloin juutalaiset sanoivat: "Tätä temppeliä on rakennettu neljäkymmentäkuusi vuotta. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?" 21. Jeesus tarkoitti kuitenkin temppelillä omaa ruumistaan.

        "Meillä on sellainen ylipappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa. Hän palvelee pyhäkössä, siinä oikeassa ilmestysmajassa, JONKA ON PYSTYTTÄNYT HERRA Herra eikä ihminen."

        Mutta Johannes kirjoittaa, että Jeesus haluaa tulla asumaan uskovan sydämeen.
        Uskoon tulohan on Jlan teko.
        Kun Jeesus asuu uskovan sydämessä, niin tämän temppelin on pystyttänyt Herra eikä ihminen.

        Joh14:23. Jeesus vastasi: "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja teemme asumuksen (=pyhäkön) hänen luonaan.

        Raamattu käyttää temppeli-sanaa paitsi pyhäkkö-rakennuksesta myös ruumiista; sekä ihmisen ruumiista että Jeesuksen ruumiista.


        Paitsi, että ruumista puhuttiin yleisesti, että se oli temppeli, oli se myös yhtä yleisesti asunto ja maja:


        2. Pietarin kirje 1:12-15

        "Siksi aion aina muistuttaa teitä näistä asioista, vaikka te ne tiedättekin ja olette vahvistuneet siinä totuudessa, joka teillä on. Katson kuitenkin oikeaksi muistuttaa ja herättää teitä niin kauan kuin olen tässä MAJASSA. Minä näet tiedän, että tämä MAJANI puretaan äkkiä, kuten meidän Herramme Jeesus Kristus minulle on ilmoittanut. Pyrin siis huolehtimaan siitä, että te minun lähtöni jälkeenkin voisitte aina muistaa nämä asiat."


        2. Korinttolaiskirje 5:1-9

        "Me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen TELTTAMAJAMME hajotetaankin, meillä on taivaissa Jumalan valmistama ASUNTO, ikuinen koti, joka EI OLE KÄSIN TEHTY. Täällä me huokailemme ikävöiden, että saisimme PUKEUTUA TAIVAALLISEEN MAJAAMME, sillä kun olemme pukeutuneet siihen, meitä ei enää havaita alastomiksi. Me, jotka olemme tässä (maallisessa) majassa, huokailemme ahdistuneina. Emme näet tahdo riisuutua vaan pukeutua, niin että elämä nielisi sen, mikä on kuolevaista. Jumala itse on valmistanut meidät juuri tähän ja on antanut meille vakuudeksi Hengen. Siksi olemme aina turvallisella mielellä ja tiedämme, että niin kauan kuin olemme KOTONA tässä RUUMIISSAMME, olemme poissa Herran luota. Mehän vaellamme uskossa, emme näkemisessä. Mutta me olemme turvallisella mielellä ja haluaisimme mieluummin muuttaa pois ruumiistamme kotiin Herran luo. Siksi pidämme kunnia-asianamme olla hänelle mieliksi, olimmepa kotona tai poissa kotoa, "


        Tässä on hyvin selkeä viittaus siihen, että ruumis on maja ja asuinsija. Jeesushan sanoi menevänsä tekemään meille asuinsijaa taivaaseen. 


        Joh 14:1-3

        "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen."


        Jälleen uusi sana: asuinsija on myös huone.


        Ei Jeesus puhunut tuossa kongreettisista rakennuksista tai huoneista vaan siitä taivaallisesta majasta, johon saamme pukeutua taivaassa eli ylösnousemusruumiiseemme. Samalla tavoin Jeesus meni taivaaseen temppeliin, joka ei ollut käsin tehty, omaan asuinsijaansa, omaan majaansa, omaan ylösnousemusruumiisensa, joka oli temppeli. Markus ei peittele tätä asiaa vaan tuo sen selkeästi esille:


        Markus 14:58
        ”Me olemme kuulleet hänen sanovan: ’Minä hajotan tämän käsin tehdyn temppelin ja rakennan kolmessa päivässä toisen, joka ei ole käsin tehty."

        Vaikka Jeesus puhuikin tuossa siitä, että hän tulisi kuolemaan ja olemaan kuolleena kolmen päivän aikana, heprealaisessa kirjallisuudessa on aina muitakin selityksiä kuin se ilmeinen. Raamatuntekstit on kirjoitettu niin, että yhdellä lauseellaan voi olla tyypillisesti peräti NELJÄ eri tulkintaa. Mutta ei siitä sen enempää, sillä tätä asiaa ei tarvitse yrittää tulkita mitenkään erityisellä tavalla, koska Raamattu selittää tässä itse itseään.


        Se, että ihmisen ruumista sanotaan Pyhän hengen temppeliksi, on Raamatun kielikuvallisuutta ja tuttua monesta raamatunpaikasta. Jeesuksen ruumista sanotaan tässä temppeliksi.

        Johannes 2:19-
        "Jeesus vastasi heille: ”Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä.” Niin juutalaiset sanoivat: ”Neljäkymmentäkuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?” Mutta hän puhui RUUMIINSA TEMPPPELISTÄ."

        Katsotaan toista kohtaa, missä puhutaan temppelistä vertauskuvana. Tässä puhutaan ihmisestä.

        Efesolaiskirje 2:21-22
        "Hänessä (Jeesuksessa Kristuksessa) koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa. Hänessä tekin rakennutte yhdessä muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä."

        Tämä raamatunkohta kertoo että ihminen rakentuu Jumalan asumukseksi. Aiemmin sanottiin, että ihmisen ruumis on Pyhän hengen temppeli. Voimme siis laittaa yhtäläisyysmerkit ihmisen ruumiin ja koko ihmisen välille, siinä mielessä, että molemmat ovat asumuksia, temppeleitä, asuinsijoja. Tässä tuo temppeli on myös Jumalan asumus.


        Ilmestyskirjassa Jeesus pitää Jumalan omia osana Jumalan temppeliä.


        Ilmestyskirja 3:12 

        "Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni."


        Jos kerran Jeesuksen ruumis on Johanneksen mukaan temppeli, niin eikö se merkitse sitä, että myös koko Jeesus on temppeli? Ja jos näin on, niin eikö ylösnousseen Jeesuksen ruumis ole taivaassa se taivaallinen temppeli? Todellinen temppeli taivaassa, josta maallinen temppeli oli vain kuva ja varjo.

        ...jatkuu....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu käyttää temppeli-sanaa paitsi pyhäkkö-rakennuksesta myös ruumiista; sekä ihmisen ruumiista että Jeesuksen ruumiista.


        Paitsi, että ruumista puhuttiin yleisesti, että se oli temppeli, oli se myös yhtä yleisesti asunto ja maja:


        2. Pietarin kirje 1:12-15

        "Siksi aion aina muistuttaa teitä näistä asioista, vaikka te ne tiedättekin ja olette vahvistuneet siinä totuudessa, joka teillä on. Katson kuitenkin oikeaksi muistuttaa ja herättää teitä niin kauan kuin olen tässä MAJASSA. Minä näet tiedän, että tämä MAJANI puretaan äkkiä, kuten meidän Herramme Jeesus Kristus minulle on ilmoittanut. Pyrin siis huolehtimaan siitä, että te minun lähtöni jälkeenkin voisitte aina muistaa nämä asiat."


        2. Korinttolaiskirje 5:1-9

        "Me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen TELTTAMAJAMME hajotetaankin, meillä on taivaissa Jumalan valmistama ASUNTO, ikuinen koti, joka EI OLE KÄSIN TEHTY. Täällä me huokailemme ikävöiden, että saisimme PUKEUTUA TAIVAALLISEEN MAJAAMME, sillä kun olemme pukeutuneet siihen, meitä ei enää havaita alastomiksi. Me, jotka olemme tässä (maallisessa) majassa, huokailemme ahdistuneina. Emme näet tahdo riisuutua vaan pukeutua, niin että elämä nielisi sen, mikä on kuolevaista. Jumala itse on valmistanut meidät juuri tähän ja on antanut meille vakuudeksi Hengen. Siksi olemme aina turvallisella mielellä ja tiedämme, että niin kauan kuin olemme KOTONA tässä RUUMIISSAMME, olemme poissa Herran luota. Mehän vaellamme uskossa, emme näkemisessä. Mutta me olemme turvallisella mielellä ja haluaisimme mieluummin muuttaa pois ruumiistamme kotiin Herran luo. Siksi pidämme kunnia-asianamme olla hänelle mieliksi, olimmepa kotona tai poissa kotoa, "


        Tässä on hyvin selkeä viittaus siihen, että ruumis on maja ja asuinsija. Jeesushan sanoi menevänsä tekemään meille asuinsijaa taivaaseen. 


        Joh 14:1-3

        "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen."


        Jälleen uusi sana: asuinsija on myös huone.


        Ei Jeesus puhunut tuossa kongreettisista rakennuksista tai huoneista vaan siitä taivaallisesta majasta, johon saamme pukeutua taivaassa eli ylösnousemusruumiiseemme. Samalla tavoin Jeesus meni taivaaseen temppeliin, joka ei ollut käsin tehty, omaan asuinsijaansa, omaan majaansa, omaan ylösnousemusruumiisensa, joka oli temppeli. Markus ei peittele tätä asiaa vaan tuo sen selkeästi esille:


        Markus 14:58
        ”Me olemme kuulleet hänen sanovan: ’Minä hajotan tämän käsin tehdyn temppelin ja rakennan kolmessa päivässä toisen, joka ei ole käsin tehty."

        Vaikka Jeesus puhuikin tuossa siitä, että hän tulisi kuolemaan ja olemaan kuolleena kolmen päivän aikana, heprealaisessa kirjallisuudessa on aina muitakin selityksiä kuin se ilmeinen. Raamatuntekstit on kirjoitettu niin, että yhdellä lauseellaan voi olla tyypillisesti peräti NELJÄ eri tulkintaa. Mutta ei siitä sen enempää, sillä tätä asiaa ei tarvitse yrittää tulkita mitenkään erityisellä tavalla, koska Raamattu selittää tässä itse itseään.


        Se, että ihmisen ruumista sanotaan Pyhän hengen temppeliksi, on Raamatun kielikuvallisuutta ja tuttua monesta raamatunpaikasta. Jeesuksen ruumista sanotaan tässä temppeliksi.

        Johannes 2:19-
        "Jeesus vastasi heille: ”Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä.” Niin juutalaiset sanoivat: ”Neljäkymmentäkuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?” Mutta hän puhui RUUMIINSA TEMPPPELISTÄ."

        Katsotaan toista kohtaa, missä puhutaan temppelistä vertauskuvana. Tässä puhutaan ihmisestä.

        Efesolaiskirje 2:21-22
        "Hänessä (Jeesuksessa Kristuksessa) koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa. Hänessä tekin rakennutte yhdessä muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä."

        Tämä raamatunkohta kertoo että ihminen rakentuu Jumalan asumukseksi. Aiemmin sanottiin, että ihmisen ruumis on Pyhän hengen temppeli. Voimme siis laittaa yhtäläisyysmerkit ihmisen ruumiin ja koko ihmisen välille, siinä mielessä, että molemmat ovat asumuksia, temppeleitä, asuinsijoja. Tässä tuo temppeli on myös Jumalan asumus.


        Ilmestyskirjassa Jeesus pitää Jumalan omia osana Jumalan temppeliä.


        Ilmestyskirja 3:12 

        "Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni."


        Jos kerran Jeesuksen ruumis on Johanneksen mukaan temppeli, niin eikö se merkitse sitä, että myös koko Jeesus on temppeli? Ja jos näin on, niin eikö ylösnousseen Jeesuksen ruumis ole taivaassa se taivaallinen temppeli? Todellinen temppeli taivaassa, josta maallinen temppeli oli vain kuva ja varjo.

        ...jatkuu....

        ...jatkuu...

        Kolossalaiskirje 2:16-17
        "Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisen ja juomisen tai jonkin juhlan, uudenkuun tai sapatin vuoksi. Nehän ovat vain varjo siitä, mikä oli tulossa, mutta itse TODELLISUUS ON KRISTUKSESSA."

        Israelilaisten hengellisen elämän maanpäälliset asiat, aivan kuten maallinen temppelikin olivat vain varjo siitä, mikä on tulossa. Tulossa on todellisuus ja todellisuus on Kristuksessa, tuossa taivaallisessa pyhäkössä.

        Raamattu ei missään kohtaa sano, että taivaallinen temppeli olisi kongreettinen rakennus vaan että taivaallinen temppeli on todellinen ilmestysmaja,  Kristus, sillä se, mikä oli maassa varjoa, se on varjoa todellisesta taivaassa. Todellisuus taivaallisissa on Kristuksessa. Hän palvelee siinä oikeassa ilmestysmajassa eli temppelissä, jonka on pystyttänyt Herra, kolmessa päivässä (Joh 2:19).

        Heprealaiskirje 8:1-5
        "Sanomamme pääkohta on siis tämä: Meillä on sellainen ylipappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa. Hän palvelee pyhäkössä, siinä oikeassa ilmestysmajassa, JONKA ON PYSTYTTÄNYT HERRA Herra eikä ihminen. Jokainen ylipappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja. Sen vuoksi on välttämätöntä, että myös meidän ylipapillamme on jotakin uhrattavaa. Jos hän olisi maan päällä, hän ei olisikaan pappi, koska on jo olemassa niitä, jotka lain mukaan uhraavat lahjoja. He palvelevat Jumalaa pyhäkössä, joka on TAIVAALLISTEN KUVA ja VARJO, kuten Moosekselle ilmoitettiin, kun hänen oli määrä valmistaa ilmestysmaja. Hänelle sanottiin: ”Katso, että teet kaiken sen mallin mukaan, joka sinulle näytettiin vuorella.” 

        Jälleen Jeesuksen ilmestysmajasta eli majasta eli temppelistä sanotaan, että sen on pystyttänyt Herra. Jeesus palvelee ylösnousemusruumiissaan. Ja apostolien teot kertoo samasta asiasta:

        Apostolien teot 17:24
        "Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaiken, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsin tehdyissä temppeleissä."

        Mitä Jeesus sitten uhrasi? Mikä on tuo taivaallinen temppelipalvelus?

        Heprealaiskirje 9:11-25
        Mutta Kristus ilmestyi tulevan hyvän ylipappina. Suuremman ja täydellisemmän MAJAN kautta, jota EI OLE KÄSIN TEHTY ja joka EI OLE TÄTÄ LUOMAKUNTAA, hän meni, ei pukkien eikä mullikoiden veren kautta vaan oman verensä kautta kertakaikkisesti kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen. -- Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksiantoa ole ilman verenvuodatusta. On siis välttämätöntä puhdistaa taivaallisten kuvat tällä tavoin, mutta itse taivaalliset on puhdistettava paremmilla uhreilla kuin nämä. Siksi Kristus EI MENNYT KÄSIN TEHTYYN PYHÄKKÖÖN, joka on vain sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen ilmestyäkseen nyt Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme. Eikä hän mennyt uhratakseen itseään monta kertaa, niin kuin ylipappi menee kerran vuodessa kaikkeinpyhimpään mukanaan vierasta verta;" 


        Johanneksen ilmestys kertoo, että Uudessa maassa sekä Jumala että Jeesus ovat sen temppelinä.

        Johanneksen ilmestys 21:22

        Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, ja Karitsa.


        Jumalaa kutsutaan temppeliksi myös muualla Raamatussa:


        Jesaja 8:11-14

        "Näin Herra sanoi minulle, kun hänen kätensä voima oli päälläni. Hän varoitti minua vaeltamasta tämän kansan tietä: ”Älkää kutsuko salaliitoksi kaikkea, mitä tämä kansa salaliitoksi kutsuu. Älkää pelätkö, mitä se pelkää, älkääkä kauhistuko. Herra Sebaot pitäkää pyhänä, pelätkää ja kauhistukaa häntä. Hän on oleva PYHÄKKÖ. Hänestä tulee loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille kuningashuoneille, loukku ja ansa Jerusalemin asukkaille."


        Näin siis sekä Jeesus että Jumala ovat temppeleitä.


        Jos siis sekä ruumista, että ihmistä itseään että myös Jeesuksen ruumista sanotaan temppeliksi ja vielä Jeesusta sanotaan Uuden maan temppeliksi, niin eiköhän Jeesus ole myös taivaassa myös tuo temppeli? On, ainakin Raamatun mukaan, kuten edellä olemme havainneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...jatkuu...

        Kolossalaiskirje 2:16-17
        "Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisen ja juomisen tai jonkin juhlan, uudenkuun tai sapatin vuoksi. Nehän ovat vain varjo siitä, mikä oli tulossa, mutta itse TODELLISUUS ON KRISTUKSESSA."

        Israelilaisten hengellisen elämän maanpäälliset asiat, aivan kuten maallinen temppelikin olivat vain varjo siitä, mikä on tulossa. Tulossa on todellisuus ja todellisuus on Kristuksessa, tuossa taivaallisessa pyhäkössä.

        Raamattu ei missään kohtaa sano, että taivaallinen temppeli olisi kongreettinen rakennus vaan että taivaallinen temppeli on todellinen ilmestysmaja,  Kristus, sillä se, mikä oli maassa varjoa, se on varjoa todellisesta taivaassa. Todellisuus taivaallisissa on Kristuksessa. Hän palvelee siinä oikeassa ilmestysmajassa eli temppelissä, jonka on pystyttänyt Herra, kolmessa päivässä (Joh 2:19).

        Heprealaiskirje 8:1-5
        "Sanomamme pääkohta on siis tämä: Meillä on sellainen ylipappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa. Hän palvelee pyhäkössä, siinä oikeassa ilmestysmajassa, JONKA ON PYSTYTTÄNYT HERRA Herra eikä ihminen. Jokainen ylipappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja. Sen vuoksi on välttämätöntä, että myös meidän ylipapillamme on jotakin uhrattavaa. Jos hän olisi maan päällä, hän ei olisikaan pappi, koska on jo olemassa niitä, jotka lain mukaan uhraavat lahjoja. He palvelevat Jumalaa pyhäkössä, joka on TAIVAALLISTEN KUVA ja VARJO, kuten Moosekselle ilmoitettiin, kun hänen oli määrä valmistaa ilmestysmaja. Hänelle sanottiin: ”Katso, että teet kaiken sen mallin mukaan, joka sinulle näytettiin vuorella.” 

        Jälleen Jeesuksen ilmestysmajasta eli majasta eli temppelistä sanotaan, että sen on pystyttänyt Herra. Jeesus palvelee ylösnousemusruumiissaan. Ja apostolien teot kertoo samasta asiasta:

        Apostolien teot 17:24
        "Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaiken, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsin tehdyissä temppeleissä."

        Mitä Jeesus sitten uhrasi? Mikä on tuo taivaallinen temppelipalvelus?

        Heprealaiskirje 9:11-25
        Mutta Kristus ilmestyi tulevan hyvän ylipappina. Suuremman ja täydellisemmän MAJAN kautta, jota EI OLE KÄSIN TEHTY ja joka EI OLE TÄTÄ LUOMAKUNTAA, hän meni, ei pukkien eikä mullikoiden veren kautta vaan oman verensä kautta kertakaikkisesti kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen. -- Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksiantoa ole ilman verenvuodatusta. On siis välttämätöntä puhdistaa taivaallisten kuvat tällä tavoin, mutta itse taivaalliset on puhdistettava paremmilla uhreilla kuin nämä. Siksi Kristus EI MENNYT KÄSIN TEHTYYN PYHÄKKÖÖN, joka on vain sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen ilmestyäkseen nyt Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme. Eikä hän mennyt uhratakseen itseään monta kertaa, niin kuin ylipappi menee kerran vuodessa kaikkeinpyhimpään mukanaan vierasta verta;" 


        Johanneksen ilmestys kertoo, että Uudessa maassa sekä Jumala että Jeesus ovat sen temppelinä.

        Johanneksen ilmestys 21:22

        Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, ja Karitsa.


        Jumalaa kutsutaan temppeliksi myös muualla Raamatussa:


        Jesaja 8:11-14

        "Näin Herra sanoi minulle, kun hänen kätensä voima oli päälläni. Hän varoitti minua vaeltamasta tämän kansan tietä: ”Älkää kutsuko salaliitoksi kaikkea, mitä tämä kansa salaliitoksi kutsuu. Älkää pelätkö, mitä se pelkää, älkääkä kauhistuko. Herra Sebaot pitäkää pyhänä, pelätkää ja kauhistukaa häntä. Hän on oleva PYHÄKKÖ. Hänestä tulee loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille kuningashuoneille, loukku ja ansa Jerusalemin asukkaille."


        Näin siis sekä Jeesus että Jumala ovat temppeleitä.


        Jos siis sekä ruumista, että ihmistä itseään että myös Jeesuksen ruumista sanotaan temppeliksi ja vielä Jeesusta sanotaan Uuden maan temppeliksi, niin eiköhän Jeesus ole myös taivaassa myös tuo temppeli? On, ainakin Raamatun mukaan, kuten edellä olemme havainneet.

        "Jos siis sekä ruumista, että ihmistä itseään että myös Jeesuksen ruumista sanotaan temppeliksi ja vielä Jeesusta sanotaan Uuden maan temppeliksi, niin eiköhän Jeesus ole myös taivaassa myös tuo temppeli? On, ainakin Raamatun mukaan, kuten edellä olemme havainneet."

        Olipa erinomaista selvitystä pyhäköstä!
        Että Jeesus on taivaan pyhäkkö.

        Mutta temppelin ensisijainen tarkoitushan oli, että Jla voisi asua seurakuntansa keskellä.
        2Ms25:8. Heidän tulee tehdä minulle pyhäkkö, niin että voin asua heidän keskellään.

        Uuden Testamentin aikaan Jlan pystytti temppelinsä ihmishahmoon, kun Jeesus syntyi lihaan.
        Joh1:14 Sana tuli lihaksi (eläväksi olennoksi, ihmiseksi) ja asui meidän keskellämme (=hän pystytti telttamajansa meidän keskellemme =temppelinsä meidän keskellemme)

        Uuden Testamentin aikaan Jeesus haluaa asua ennenkaikkea myös uskovan sydämessä.
        Joh14:23. Jeesus vastasi: "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja teemme asumuksen (=pyhäkön) hänen luonaan.

        Miten tämä ristiriita selitetään?
        Jeesus on taivaassa ja taivaan temppeli.
        Jeesus haluaa asua uskovan sydämessä., ja seurankuntansa keskellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos siis sekä ruumista, että ihmistä itseään että myös Jeesuksen ruumista sanotaan temppeliksi ja vielä Jeesusta sanotaan Uuden maan temppeliksi, niin eiköhän Jeesus ole myös taivaassa myös tuo temppeli? On, ainakin Raamatun mukaan, kuten edellä olemme havainneet."

        Olipa erinomaista selvitystä pyhäköstä!
        Että Jeesus on taivaan pyhäkkö.

        Mutta temppelin ensisijainen tarkoitushan oli, että Jla voisi asua seurakuntansa keskellä.
        2Ms25:8. Heidän tulee tehdä minulle pyhäkkö, niin että voin asua heidän keskellään.

        Uuden Testamentin aikaan Jlan pystytti temppelinsä ihmishahmoon, kun Jeesus syntyi lihaan.
        Joh1:14 Sana tuli lihaksi (eläväksi olennoksi, ihmiseksi) ja asui meidän keskellämme (=hän pystytti telttamajansa meidän keskellemme =temppelinsä meidän keskellemme)

        Uuden Testamentin aikaan Jeesus haluaa asua ennenkaikkea myös uskovan sydämessä.
        Joh14:23. Jeesus vastasi: "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja teemme asumuksen (=pyhäkön) hänen luonaan.

        Miten tämä ristiriita selitetään?
        Jeesus on taivaassa ja taivaan temppeli.
        Jeesus haluaa asua uskovan sydämessä., ja seurankuntansa keskellä.

        Ei ole ristiriitaa. Kysessä on kielikuva, jolla on useita merkityksiä.


    • Anonyymi

      Jer.23:5. 33:15 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa. Niinä päivänä ja siihen aikaan minä kasvatan Daavidille vanhurskauden vesan, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa. Jes.11:1. Room.15:12.

    • Anonyymi

      Turhaan tukeudutte kirjaan, raamattuun.
      Kirjoista ei enää löydä tämän uuden maailman totuuksia.
      Kirjat ovat vanhentuneita, etsi totuus itsestäsi.
      Elämme jo uutta maailmaa jota kukaan ei pysty ennustamaan, taite vanhaan maailmaan on käynyt jo.

      • Jos navasta vääntää meisselillä, niin putoaako pylly?


    • Anonyymi

      Jes.55:3 Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää. Minä teen teidän kansanne iankaikkisen liiton, annan lujat Daavidin armot. Ap.t.13:33-37.

    • Anonyymi

      1Kun.8:27. 2Aikak.2:6. Ap.t.17:24-25 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä, eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.

    • Anonyymi

      Jeesus oli Isän oikealla puolella ylösnousemuksensa jälkeen, eikä suinkaan odottanut jossain ensimmäisessä osastossa vuoteen 1844. Ilmestyskirja kertoo että Hän meni kaikkeinpyhimpään jo silloin.

      1844 saattoi olla vuosi jolloin taivaassa alkoi se osa suurta sovintopäivää, jolloin synnit siirrettiin temppelistä toisen kauriin päälle ja tämä ajettiin pois erämaahan.

      Vai onko tälle osalle muuta selitystä? 3. Moos.16.

      • Anonyymi

        "Vai onko tälle osalle muuta selitystä? 3. Moos.16."

        Jeesus vastaa tämän kysymykseen:
        Joh12:31. "Nyt on tämän maailman tuomion hetki. Nyt tämän maailman ruhtinas heitetään ulos.
        32. Ja kun minut korotetaan maasta, minä vedän kaikki luokseni."


    • Anonyymi

      Ilm.4:2 Biblia (1776) Ja kohta minä olin hengessä, ja katso, istuin oli pantu taivaasen, ja istuimella oli (yksi) istuja. "ja valtaistuimella oli istuja." 1Kun.22:19. 2Aikak.18:18. Ps.47:9. Jes.6:1. Hes.1:26. Siis missä on, toinen istuja?

      • Anonyymi

        Lue myös Ilm.3:21 Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa Hänen valtaistuimellensa


    • Anonyymi

      Raamattu haisee homeelle ja sen sanoma on myrkyllistä.
      Se on aikansa beduiinien väkivaltainen kirja.
      Eräät lukevat Raamatun narsistisen jumalan murhatarinoita saastuttaen samalla itsensä ja toiset haluavat sielulleen paljon parempaa ja lukevat vaikkapa Muumilaakson tarinoita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe