Sähköauto on pahempi kuin normaali auto

Anonyymi

Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan 36-50 kg nikkeliä, 7-12 kg kobolttia ja 7-8 kg litiumia. Yhden akun raaka-aineiden vuoksi täytyy louhia peruskalliota satoja tuhansia kiloja.

Malmin louhinta, jalostus ja kuljetus kuluttavat energiaa, ja siitä syntyy päästöjä. Jatkojalostuksen kemialliset prosessit ovat hyvin energiaa vaativia, sillä prosesseissa tarvitaan korkeita lämpötiloja. Myös moni muu työvaihe mm. veden poisto eli tuotteen kuivatus vaatii paljon energiaa. Näin syntyy CO2-päästöjä. Akkutehtaat käyttävät paljon hiilivoimaa.

On laskettu, että Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä ja tämä siis pelkän akun ja päälle sen itse auton valmistuksen CO2-päästöt

Sähköauton elinkaari on 8-10 vuotta, koska kukaan ei osta 8 vuotta vanhaan Teslaan 20 000 euron uutta akustoa.

Lopputulos on valitettavasti se, että sähköauton CO2-päästöt ovat suuremmat. Vielä kun otetaan huomioon, että keski-euroopassa suuri osa sähköstä tuotetaan edelleen kivihiilellä ja tällä sähköllä sitten niitä sähköautoja lataillaan, niin maailma pelastuu.

Vielä kun otetaan huomioon, että 50-60% maailman koboltista kaivetaan orjatyötä muistuttavissa oloissa Kongossa ja siellä työskentelee myös lapsia, niin hymyssä suin saa ajella sähköautolla.

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näinhänse on.mutta pitäähän sitä uutta aina hypettää.
      Ja valtio tulee sähköautoilijoita rahastamaan kunhan murros saatu aikaiseksi.
      Siinä se halpojen kilometrien hyöty sitten menee.

    • Anonyymi

      Jos maailma olisi parempi paikka, ei raaka-aineita kaivettaisi orjatyöllä, eikä niiden jalostuksessa syntyisi päästöjä. Suurin osa ihmisitä vain on kapitalistisikoja, joita ei humanitääriset asiat kiinnosta ollenkaan.

      Käytä sinä vain fossiilisia polttoaineitasi, ja maksa niistä Putinille. Sähköauto kulkee, myös ilman Venäjää.

    • Anonyymi

      Se materiaali akuissa ei mene hukkaan. Se kierrätetään kun muukin automateriaali.

      No tästä sähköbuumista saa kiittää Volkkaria mikä diesel-huijauksellaan sai koko homman aikaan.

      Näin se maailma tulee puhtaammaksi. Ensi päästetään typen oksidit puhdistamatta keuhkoihin syöpää aiheuttamaan ja sitten myrkytetään varallisilla kemikaaleilla.
      Vain VAG osaa kusetuksen ammattimaisesti.

    • Anonyymi

      Riippuu siitä kehen uskoo. Uskooko öljy-ja perinneautoteollisuuden teettämiin tutkimuksiin vai yliopistojen puolueettomiin tutkimuksiin.
      Tuossa puolueetonta tutkimusta eri autojen elinkaaripäästöistä.
      http://carboncounter.com/

      Noissa ns. maksetuissa tutkimuksissa on se ongelma että otetaan arvoja maksimeista ja minimeistä sen mukaan mikä tuottaa halutuimman tuloksen.
      Esimerkiksi puhutaan Teslan akusta ja sen raaka-aineista ja tuotantotavassa käytetty kiinalaisten menetelmiä ja kiinan sähkön päästöjä. Teslan akut tehdään pääosin aurinkosähköllä ja ne sisältävät paljon vähemmän raskasmetalleja kuin kiinan akut, myöskään Teslan akkujen raaka-aineet eivät tule ns. halpamaista.
      Myös verrataan Tesla model S.n valmistuksen päästöjä Ford Fiestan vastaaviin. Epäsuhta on ilmeinen.

      • Anonyymi

        Juuri näin, kun katsellaan yiettyjen lasien läpi, nähdään vain halutut asiat.
        Sähköauto ei maailmaa pelasta.


    • Anonyymi

      Aika raju tieto on aloittajalla ja olen tosi yllättynyt siitä, miten heikolta sähköauton hyödyt vaikuttavat. Kuitenkin ajattelisin, että ladattavilla akuilla toimivia moottoreita voitaisiin hyödyntää paljon pienemmissä laitteissa, joissa perinteisesti on ollut käytössä kaksitahtimoottorit. Eli pienet veneiden perämoottorit, puutarhatyökoneet, moottorisahat. Lyhyille ja vähän pidemmillekin matkoille voitaisiin valmistaa mielellään edullisia sähköpyöriä, joiden nopeudet vastaisivat käyttötarkoitusta (kevyelle liikenteele tarvittaisiin uudentyyppisiä väyliä). Näistä jotkut voisivat sissältää katon tai "hytin" säätä vastaan, mahdollisuuden kuljettaa suurehkoja ostoksia tai raskaampia kuormia. Ne voisivat olla kahdelle hengelle.

      Mopoautot on todettu vaarallisiksi, mutta jotain kevyitä ajoneuvoja voitaisiin suunnitella ja niihin tarvittavia levennyksiä pientareelle. Huippunopeus ei voisi olla suuri, jotta tehontarve pysyisi pienenä.

      Itse entsenä ahkerana pyöräilijänä ja nyt vanhenevana huonojalkaisena odottaisin edullisia sähköllä toimivia laitteita, joiden toimintasäde olisi mielellään yli 20 kilometriä ja sillä tarkenisi kulkea talvellakin huolimatta vähäisestä rasituksesta.

      • Anonyymi

        Lisäisin vielä, että edellä mainitut pienitehoiset kulkuvälineet korvaisivat oman auton käyttöä, riippuvuutta takseista tai ystävistä, joiden halukkuudesta tarjota kyytiä edes maksua vastaan on joskus vaikea arvioida. Erilaiset kimppakyydit mahdollistaisivat monen asumisen maaseudulla ilman omaa autoa ja yleensäkin vähentäisivät autojen määrää liikenteessä. Monelle autossa se oma yksityisyys esim. työmatkoilla tuntuu olevan tärkeämpi kuin esim. saada vieraalta kohtuullinen korvaus kyydeistä. Muitakin ongelmia varmaan on.. Aikanaan itse otin jokaisen liftarin kyytiin ilman korvausta ja siksi minun on ehkä vaikeaa ymmärtää niitä, jotka eivät tuttujakaan halua kuljettaa, mutta se lienee oma ongelmani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäisin vielä, että edellä mainitut pienitehoiset kulkuvälineet korvaisivat oman auton käyttöä, riippuvuutta takseista tai ystävistä, joiden halukkuudesta tarjota kyytiä edes maksua vastaan on joskus vaikea arvioida. Erilaiset kimppakyydit mahdollistaisivat monen asumisen maaseudulla ilman omaa autoa ja yleensäkin vähentäisivät autojen määrää liikenteessä. Monelle autossa se oma yksityisyys esim. työmatkoilla tuntuu olevan tärkeämpi kuin esim. saada vieraalta kohtuullinen korvaus kyydeistä. Muitakin ongelmia varmaan on.. Aikanaan itse otin jokaisen liftarin kyytiin ilman korvausta ja siksi minun on ehkä vaikeaa ymmärtää niitä, jotka eivät tuttujakaan halua kuljettaa, mutta se lienee oma ongelmani.

        "Aika raju tieto on aloittajalla"
        Niin on, siinä on vaan yksi ongelma eli tuo on pelkkää oletusta tutkittua tietoa ei juurikaan ole.
        " Eli pienet veneiden perämoottorit, puutarhatyökoneet, moottorisahat. Lyhyille ja vähän pidemmillekin matkoille voitaisiin valmistaa mielellään edullisia sähköpyöriä, "
        No mutta näitähän on jo myynnissä pilvin pimein, ei niitä enää tarvitse keksiä. Samoin kuin 2-paikkaisia sähköautoja... Linkin auto esimerkkinä.
        https://www.renault.fi/henkiloautot/twizy/


    • Anonyymi

      Täyssähköauto olisi ihan hyvä vaihtoehto kaupunkiliikenteeseen, mutta latauspaikat kaikille on mahdottomuus. Jopa uusienkin talojen sähköverkko ei kestä kuin muutaman auton tehokkaamman latauksen samaan aikaan.
      Kaupunkiliikenteen nopeudet tulevat yleistymään 30-40 kmh, joten suuria tehoja ei tarvita mihinkään.
      Ja jo nyt on havaittu, että maanteillä sähköautot hyödyntävät rekkojen imua körötellen 80 kmh, jotta pääsisivät käymään Helsingistä edes Särkänniemessä lataamatta.

      • Anonyymi

        Tämäkin kirjoitus on täynnä oletuksia, mitäs sitä faktaan ja tutkittuun tietoon perustaa kun itse vaan olettaa että näin se on...oltava.
        Sähköautojen yleistymisen suurin este on vähäinen tiedon, mutta suuri olettamusten määrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkin kirjoitus on täynnä oletuksia, mitäs sitä faktaan ja tutkittuun tietoon perustaa kun itse vaan olettaa että näin se on...oltava.
        Sähköautojen yleistymisen suurin este on vähäinen tiedon, mutta suuri olettamusten määrä.

        Useimmissa parkkipaikkoja hallinnoivissa taloyhtiöissä on tehty sähköautojen latauspisteiden tarvekartoitus ja todettu, että useinkin jo yli viiden sellaisen rakentaminen vaatii koko alueen verkon uusimista.
        Toiseksi, jo lähes kaikilla Helsingin keskustan asuinkaduilla on 30 kmh nopeusrajoitus ja muilla yleisin 40 kmh. Vantaalla on sama monilla pientaloalueilla ja niihin vievillä väylillä 40 kmh. Niin myös Teslan purkukuntoisen myyntipisteen kadulla Vantaalla, jossa myös poliisi valvoo ahkerasti nopeuksia.
        Tarvitaan nopeusrajoituksista tehdä tutkimuksia kun ne voi todeta paikan päällä.


      • Anonyymi

        Uudet sähköautot menee sen 450-500 km yhdellä latauksella. Niin kyllä sillä pääsee Helsingistä Tampereelle ja parkissa voi pitää ilmastointia päällä ettei päivän jälkeen tartte saunassa istua....
        Ja pääsee viellä takaisinkin.

        Kannattaa käydä ajamassa niitä sähköautoja niin voi mieli alkaa muuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmissa parkkipaikkoja hallinnoivissa taloyhtiöissä on tehty sähköautojen latauspisteiden tarvekartoitus ja todettu, että useinkin jo yli viiden sellaisen rakentaminen vaatii koko alueen verkon uusimista.
        Toiseksi, jo lähes kaikilla Helsingin keskustan asuinkaduilla on 30 kmh nopeusrajoitus ja muilla yleisin 40 kmh. Vantaalla on sama monilla pientaloalueilla ja niihin vievillä väylillä 40 kmh. Niin myös Teslan purkukuntoisen myyntipisteen kadulla Vantaalla, jossa myös poliisi valvoo ahkerasti nopeuksia.
        Tarvitaan nopeusrajoituksista tehdä tutkimuksia kun ne voi todeta paikan päällä.

        "Useimmissa parkkipaikkoja hallinnoivissa taloyhtiöissä on tehty sähköautojen latauspisteiden tarvekartoitus ja todettu, että useinkin jo yli viiden sellaisen rakentaminen vaatii koko alueen verkon uusimista."

        Joo, jos haluaa tehokkaat 22kW.n asemat.
        Mutta kun asuintaloyhtiöihin sellaisia ei tarvita!
        Aivan hyvin riittää 8A shukopistokkeella olevat sähköpisteet.
        Tuossa esimerkki parkkisähkön tuotteista:
        https://www.parkkisahko.fi/?gclid=EAIaIQobChMIqKiFhvms5QIVw0MYCh378AQtEAAYASAAEgJ4XvD_BwE

        Sähköautoilla voi ajaa myös pitkiä matkoja samoin kuin perinteisillä moottoreilla.


    • Anonyymi

      Öljyä pitäisi pumppailla niin kauan kun sitä riittää, ja vasta sen jälkeen siirtyä kaivelemaan akkumetalleja. Öljyn piti loppua jo yli 10 vuotta sitten, mutta viimeisten arvioiden mukaan sitä riittää vielä useiksi kymmeniksi vuosiksi.

      Saamme kiittää ja kumartaa näitä muinaisia dinosauruksia, lentoliskoja ym. historiallisia eliötä siitä että voimme täällä nyt körötellä polttisautoilla ja lentää lentokoneilla ympäri maailmaa.

      Nykyisten akkumineraalien saatavuus on sen sijaan rajallinen. Esim. litium on täysin uusiutumaton luonnonvara. Kun se loppuu maapallolta saamme odottaa uuden litiumin syntyä milljoonia tai jopa miljardeja vuosia. Öljyä sen sijaan muodostuu paljon nopeammin, muutamissa tuhansissa vuosissa.

    • Anonyymi

      Jos sähköautoilijalla on omat aurinkopaneelit, ei tarvitse maksaa polttoaineveroa, mutta mites pimeänä vuodenaikana???

      • Anonyymi

        Onhan tuo todella iso huoli, murhe ja ongelma, että joutuu ostosähköllä ajelemaan 4 kuukautta kahdestatoista ja maksaa siitä noin 2€/100km. Kyllä nyt täytyy sähköauto myydä ja vaihtaa muinaisjäänteeseen...


    • Anonyymi

      Sähköautot on ihan ok kaupungeissa. Saisivat alkaa tehdä sähkömopojakin,. Watuttaa noi teinit ku kaasuttelevat mopojansa keskellä yötä.

    • Anonyymi

      Akkuautojen akuista tulee hirvittävä kuorma ympäristölle , vanhoja kennoja ei voi käyttää uudestaan ja haitallista metallia sisällä joka saastuttaa luontoa eikä voi "hävittää"

      Lisäksi akkuauton akku huononee eli jossakin vaiheessa vaikka auto muuten hyvä niin akun kunto niin huono että norm käyttö ei onnistu. = ei löydy ostajia ja minne autot menee.

      Suomessa ja muissa maissa käytetään 80 luvun sekä 1990 luvulla tehtyjä autoja jokapäiväisenä käyttöautona. Ikää voi olla hyvinkin 25-30v corollassa. Kulutus pienempää kuin 2000 luvun painavissa autoissa ja kaikki muut kulut lähes 0eur.

      Se on ympäristölle todella hyvä että autoja voi käyttää pitkään ja rahaa jää elämiseen.

      • Anonyymi

        Väärin! Se akku ei ole samanlainen kun se 69 vuoden salama akku. Joka kuolee kokonaan kun yksi kenno menee rikki.

        Akku koostuu klustereista tai yksittäisistä pikku akuista ( sormipatteri). Sieltä akun sisältä voidaan vaihtaa yksittäisiä osia ja näin saada akulle lisäaikaa. Koko akku ei siis mene pilalle! Siksi akun vaihdossa laitetaan tilalle refurbished eli kunnostettu akku.


      • Anonyymi

        "Akkuautojen akuista tulee hirvittävä kuorma ympäristölle , vanhoja kennoja ei voi käyttää uudestaan ja haitallista metallia sisällä joka saastuttaa luontoa eikä voi "hävittää" "

        Taas oletuksia ilman minkäänlaista tietopohjaa.
        Sähköautojen akut ovat jo tänään yli 80% kierrätettäviä vaikka montaa akkua ei ole romutettu.
        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/sahkoauton-akkujen-kierratysaste-yli-80-fortumin-hydrometallurginen-kierratysprosessi-tehostaa-kiertotaloutta/8b7e981a-dda5-3334-b397-6356739e510e

        Lisäksi hiipuneet akut jotka ei enää autokäyttöön sovellu käytetään esim. aurinkovoiman varastointiin. Tuohon käyttöön kysyntä on kova.
        https://www.uusiouutiset.fi/sahkoauton-akkua-havittelee-moni/

        Jos haluaa ajella yli 20 vuotiailla autoilla niin siitä vaan, en ainakaan itse sellaisella haluaisi ajaa nykyliikenteen seassa saati ottaa lapsiani kyytiin, kolariturvallisuus on noissa olematon.
        Myöskään vapaa-ajan käyttö auton rassaamiseen ei innosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1759
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1705
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1551
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe