Huomenna tulee kuluneeksi 25 matkustajalautta Estonian uppoamisesta. Itse tässä koko päivän lukenut netistä juttuja tuosta uppoamisesta.
Järkkyä on ollut se, kuinka vähän aikaa ihmisillä on ollut pelastautua. 20 minuuttia kolahduksesta keulassa keulavisiirin irtoamiseen. Ja vartti siitä, niin laiva on jo kaatunut kyljelleen. Ja upposi siitä 20 minuutissa.
Lehtien mukaan jo 45° kallistumassa on liian vaikeaa päästä laivasta ulos. Ensimmäiset matkustajat alakerroksissa havaitsivat kolinan ja lähtivät liikkeelle jo silloin. Myöhemmät havahtuivat vasta kallistumiseen ja veteen.
Kuolinprosentti oli 86, Titanicissa se oli 68. Monet raukat lamaantuivat täysin eivätkä toimineet. Vain 300 ihmistä pääsi ulos laivasta, joista 137 pelastui.
○○○
Ja sitten pitäisi itsekin uskaltautua varaamaan risteilymatka... kohta uskalla matkustella ollenkaan, kun lukee näitä juttuja.
Estonia 25 vuotta RIP
42
555
Vastaukset
- Anonyymi
Seuraavaksi tapahtuu terrori-isku risteilijällä (mukaanlukien itämerellä seilaavat)
Ketään ei tarkistella nykyään laivassa.Lentokoneissa syynätään ihan kaikki.
Avomerellä auttajat ovat tuntien päässä sadoista, tuhansista tapettavista, joten verilöylyä odotellessa..
Yleensähän korjaustoimiin ryhdytään vasta vahingon tapahduttua. - Anonyymi
Mikael Öunia, kuten monia mukana olleita ja uhrien omaisia, vaivaa kuitenkin edelleen epävarmuuden tunne. Hän ei koe saaneensa lopullista selvyyttä Estonian uppoamisen syystä.
– Minusta tutkimusta on jatkettava, jotta laivan hylyn vauriot saadaan selville. Siten onnettomuuden syy voidaan ehkä selvittää, ja voimme todella jättää tapahtuneen taakse.
https://yle.fi/uutiset/3-7494296
28.9.2014- Anonyymi
Ainoa tapa tehdä perusteellinen tutkimus on nostaa laiva ja tutkia sitä maissa. Lopuksi laiva romutettaisiin.
Tämä ratkaisisi lopullisesti kaikki uppoamiseen liittyvät kysymykset ja saataisiin koko Estonia saaga lopullisesti päätöksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa tapa tehdä perusteellinen tutkimus on nostaa laiva ja tutkia sitä maissa. Lopuksi laiva romutettaisiin.
Tämä ratkaisisi lopullisesti kaikki uppoamiseen liittyvät kysymykset ja saataisiin koko Estonia saaga lopullisesti päätöksen.Laivan mukana nousisi myös sinne kuolleiden jäänteet, mitähän omaiset sanoo, jos niitä aletaan vielä repostelemaan. Annetaan vainajien levätä rauhassa siellä merihaudasa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivan mukana nousisi myös sinne kuolleiden jäänteet, mitähän omaiset sanoo, jos niitä aletaan vielä repostelemaan. Annetaan vainajien levätä rauhassa siellä merihaudasa.
Ovat nykyisin luurankotasolla. Kyllä oikeuslääketieteen asiantuntijat osaavat tunnistaa ja palauttaa omaisille.
Tämäkin olisi hyvä asia joka saataisiin samalla päätökseen. Samalla päästäisiin siitä resursseja ja varoja kuluttavasta hautarauhan valvonnastakin joka on suomen rajavartiostolle annettu.
Ja tietenkin päästäisiin yksityiskohtaisesti turkimaan alusta ja sen vaurioita. Luulisi laivanrakentajiakin kiinnostavan.
Tämän jälkeen ei tarvitsisi laivaliikenteen vältellä yhtä kohtaa itämerestä ja monelle pelkästään tämäkin toisi mielenrauhan.
- Anonyymi
Törkeätä omaisia kohtaan,ettei ruumiita sukellettu pois. Oliko kyseessä säästäväisyys? Mauri Pekkarinen oli silloin sisäministerinä. Tsunamissa toimittiin aivan toisin. Jos ruumiit olisi nostettu,ei olisi nyt mitään hautarauhajuttua.
- Anonyymi
En tiedä ketkä päättivät, mutta esimerkiksi pelastustöiden johdossa toiminut kommodori Raimo Tiilikainen tiesi sellaisen viisauden, että "ihmiset joutuisivat kohtaamaan järkytyksen vielä toisenkin kerran , jos saisivat omaisensa takaisin."
Että besserwissereitä löytyy.
Sama Raimo Tiilikainen nousi 1995 vaaleissa eduskuntaan RKP:n(!) listoilta. Eikö jännää? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä ketkä päättivät, mutta esimerkiksi pelastustöiden johdossa toiminut kommodori Raimo Tiilikainen tiesi sellaisen viisauden, että "ihmiset joutuisivat kohtaamaan järkytyksen vielä toisenkin kerran , jos saisivat omaisensa takaisin."
Että besserwissereitä löytyy.
Sama Raimo Tiilikainen nousi 1995 vaaleissa eduskuntaan RKP:n(!) listoilta. Eikö jännää?Mielenkiintoista. Estline oli virolais-ruotsalainen laivavarustamo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä ketkä päättivät, mutta esimerkiksi pelastustöiden johdossa toiminut kommodori Raimo Tiilikainen tiesi sellaisen viisauden, että "ihmiset joutuisivat kohtaamaan järkytyksen vielä toisenkin kerran , jos saisivat omaisensa takaisin."
Että besserwissereitä löytyy.
Sama Raimo Tiilikainen nousi 1995 vaaleissa eduskuntaan RKP:n(!) listoilta. Eikö jännää?Siis tämä joka ei osannut mitää`?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis tämä joka ei osannut mitää`?
Oliko se kokoomuslainen pölhökustaa?
- Anonyymi
Muistan hyvin aamun kun alkoi tulla uutisia Estonian uppoamisesta. Järkyttävä tapahtuma.
- Anonyymi
Muistan tuon kauhean aamun kun avasin television ja näin yön tapahtumat. Epäuskoisuus valtasi mielen. Eihän tuollaista voi nykyaikana sattua.
- Anonyymi
Ei ollut silloisella hallituksella ja presidentillä empatiaa uhrien omaisia kohtaan. Ajattelivat jotta olkoot ruumiit siellä meren pohjassa.
- Anonyymi
Estonia Mayday. https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8
- Anonyymi
Omituisen flegmaattinen vastaus Silja Europalta, liekö vastaaja ollut unessa kun heräsi Mayday -viestiin.
- Anonyymi
Omituisen viivyttelevää reagointia Mayday viestiin eli kysellään ja utsitaan lisää ihan kuin mitään hätää ei olisi olemassa. Tuskin mikään alus lähettää MAYDAY viestiä ihan huvikseen tuosta vaanlonkalta.
- Anonyymi
Näillä mennään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omituisen viivyttelevää reagointia Mayday viestiin eli kysellään ja utsitaan lisää ihan kuin mitään hätää ei olisi olemassa. Tuskin mikään alus lähettää MAYDAY viestiä ihan huvikseen tuosta vaanlonkalta.
Sanopa muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omituisen viivyttelevää reagointia Mayday viestiin eli kysellään ja utsitaan lisää ihan kuin mitään hätää ei olisi olemassa. Tuskin mikään alus lähettää MAYDAY viestiä ihan huvikseen tuosta vaanlonkalta.
On vähän pakko kysellä kun ei tiedetä ollenkaan missä alus on.
- Anonyymi
Lukekaa seuraava läpi ainoastaan jos ette ole helposti hermostuvaa tyyppiä. Muussa tapauksessa antakaa olla:
Tähtäimessä tapaus Estonia"
https://vastavalkea.fi/2016/09/28/tahtaimessa-tapaus-mv-estonia/
....enkä enään ihmettele yhtään että miksi sielä on juuri nähty joku porukka tutkimassa laivaa sukellusrobotilla hautarauhasta viis veisaten.- Anonyymi
Luin läpi linkin ja herätti paljon kysymyksiä mutta en ole näihin meripelastusasioihin perehtynyt joten en osaa sanoa mitään suuntaan tai toiseen mutta kertoma herätti paljon kysymyksiä joihin tuskin koskaan saan vastauksia eli OUTO JUTTU.
- Anonyymi
Laiva saataisiin pintaan ilman suuria nostureitakin. Laivan kulkeen kiinnitettäisiin suuria ponttooneja jotka ovat täytetty vedellä jotta ne uppoaisivat. Kiinnityksen jälkeen niihin alettaisiin pumpata vettä kevyempää ainetta, esimerkiksi dieselöljyä. Näin nostettiin Titanicin yksi iso seinäelementti monen kilometrin syvyydestä.
Lopulta laiva uitettaisiin puoliupoksissa kohti lähintä satamaa jossa kelluva telakka upotetaan sopivaan syvyyteen jotta laiva voidaan uittaa sen päälle.
Sen jälkeen tämä kelluva telakka nostetaan pintaan ja näin laiva sadaan lopulta maihin tutkittavaksi ja lopulta purettavaksi.
Näin tehtiin Costa Concordiallekin joka on 5-kertaa suurempi laiva. https://www.italytravel.com/wp-content/uploads/2014/07/concordia.jpg- Anonyymi
Jooopppsss se oli aku ankassa jo 50-luvulla keksitty laitetaan golfpalloja tarpeeksi niin johan nousee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jooopppsss se oli aku ankassa jo 50-luvulla keksitty laitetaan golfpalloja tarpeeksi niin johan nousee
Titanicista nostettiin palanen tuolla edellä mainitulla menetelmällä.
- Anonyymi
Estonian pelastustöihin osallistuneiden laivojen radioliikennettä nauhoitettuna pelastustöitä johtaneelta Silja Europalta.
Nauhalla eniten kuultava ääni on Silja Europan kapteeni Esa Mäkelä. https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8&t=1600s- Anonyymi
Ei kuulu mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kuulu mitään.
Onko videon ääni laitettu pois?
Tarkista videoikkunan äänenvoimakkuussäädin.
- Anonyymi
Lautoille ei oteta paperittomia se on oikea periaate
Siksi ne maahiset kierrätettiin ensin Ruotsin rautateillä SJ:llä ja suora junanvaihto Suomessa - Anonyymi
Se oli ihan KARSEA uutispäivä koska näki puolialastomia henkitoreissaan olevia ihmisiä kellumassa merivedessä niin sanotuilla pelastuslautoilla. Se näky syöpyi verkkokalvoilleni ikuisesti koska siinä ihmiset taistelivat olemassaolostaan viimeisillä voimillaan.
- Anonyymi
Eikös tuo keulavisiirin alaosa näytä ihan siltä, kuin se olisi kolaroitu? https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/09/27/kun-alus-upposi-kuului-paljon-huutoa-sitten-tuli-akillinen-hiljaisuus
- Anonyymi
Visiiri putosi niin sanotun palkokeulan päälle joka on vedenalla keulassa oleva ulospäin työntyvä osa.
- Anonyymi
Elinaikanani tapahtunut järkyttävin satoja viattomia ihmishenkiä vaatinut laivaonnettomuus. Mua ei ihan heti saa laivaristeilylle.
- Anonyymi
Muistan ne puolialastomat ihmiset pelastuslautoilla uutiskuvista.
- Anonyymi
Estonian kapteenin viimeinen viesti Sijja Europen kapteenille.
Pahalta näyttää todella pahalta se tässä näyttää nyt kyllä.
Estoniaan ei enää saada yhteyttä.
Estonia katoaalaivojen tutkista.- Anonyymi
Se oli kylläkin Estonian ensimmäinen perämies.
Silja Europalta ensimmäisenä hätäviestiin vastasi yliperämies Teijo Seppelin. Myöhemmin Silja Europan kapteeni Esa Mäkelä johti etsintätehtäviä ja koorninoi muita laivoja etsintäkuvioon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se oli kylläkin Estonian ensimmäinen perämies.
Silja Europalta ensimmäisenä hätäviestiin vastasi yliperämies Teijo Seppelin. Myöhemmin Silja Europan kapteeni Esa Mäkelä johti etsintätehtäviä ja koorninoi muita laivoja etsintäkuvioon.Hyvä että kapteeni herätettiin toimintaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä että kapteeni herätettiin toimintaan.
Estonian hätäkutsun antoi ensimmäinen perämies Andres Tammes ja siihen vastasi Silja Europan yliperämies Teijo Seppelin.
Myöhemmin nauhalla voidaan kuulla Mariellan yliperämiehen ja Silja Europan yliperämiehen keskustelua siitä että hätäviestin saaminen Helsinki radioon ei onnistunut Meri-VHF radiolla jostakin syystä ja piti soittaa NMT-puhelimella.
Myöhemmin nauhalla tulee mukaan Mariellan kapteeni Jan-Thöre Törnroos ja Silja Europan kapteeni Esa Mäkelä josta tuli tapahtuman onnettomuuspaikan johtaja (OSC, On Scene Commander).
- Anonyymi
Ei kannata lukea liikaa koska silloin menee hermot eli kohtuudella kaikkea eli myöskin huonoja uutisia koska niitä on tarjolla nykyaikana ihan riittämiin rikosuutisina sun muina. Nykyään pitää osata suojata omaa mieltään koska ulkona oleva maailma on vinoutta täynnäeli kuten aikoinaan Hill Street Bluesin konsta sanoi" There is a jungle out there, be careful!".
- Anonyymi
En mene virolaisalukselle, en.
- Anonyymi
Ja miksihän et mene?
Nykyisin koulutus vastaa EU ja pohjoismaiden standardeja ja aluskanta on yhtä itämeren uusinta.
- Anonyymi
Ei tuota aamua unohda kun kuuli sen uutisista herätessä, epäuskoa se herätti...olinko hereillä vain kuulinko oikein?
Jutta Raabehan tuon ratkaisi, kun sai puolueettomana tutkijana sukeltaa ja näki ammottavan reiän uima-allasosaston kohdalla kyljessä ja se reikä selvästi osoitti, että jotain räjähti sisäpuolella.
Paljon on salattu eikä haluta kertoa eikä ottaa osaa keskusteluun ja vastata kysymyksiin
Meitä järkytti tallinnalaisen tullimiehen murha kotiovella niskalaukauksena. Hänelläkin olisi ollut kerrottavaa.
Moni murhattu on halunnut kertoa totuutta julki, mutta ainakin pari "vanhaa" n. 40 vuotiasta miestä on kuollut äkisti ennen heidän kertomuksiensa kuulemista.
Pelastettuja ja sairaalan kirjoihin omalla nimellä kirjattuja on hävinnyt ja joku löytynyt saariston kalliolta rannalla runneltuna. Virolaisnainen olisi menettänyt vakuutusrahansa jos olisi tästä lähtenyt selvittelemään. jne...jne...
Vesihän tuli erään merikapteenin mukaan hänen alapuoleltaan, hän oli alakerroksissa autokannen alla...hänen kertomus on sekin unohdettu. jne..jne..
Lehtola tutki, mutta oli kovin hämmästynyt kun parikymmentä vuotta tapahtuman jälkeen häneltä kysyttiin miten Estonia upposi.
Ei laivan tehnyt telakkaan usko näihin visiirijuttuihin. Jotain tehtiin muutakin kun laitonta venäläistä sotamateriaalia vietiin Ruotsiin Viron itsenäistyttyä juuri. - Anonyymi
Montako räjähdystä laivassa tapahtui. Yhdestä neljään. Keulassa ja vesilinjan alapuolella. Koti tietokoneen aikakoneohjelma on ostettavissa kysymällä puhelin-numero neuvonnasta. Aikakone ohjelmalla voi aikaa ohjeiden mukaan turvallisesti tutkia ja katsella. Myös Estonia laivan asiat. Näin tutkien ymmärryksemme maailmasta ja lähiavaruudesta pararanevat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110