Mitä uskonto oikeastan on?

Anonyymi

Ennen kuin tutustuin tähän uskointopalstaan, oli uskoni varmaankin samanlainen kuin valtaosalla lähimmäisistämme. Lapsuudessa opetettu taivaan isään luottava usko, iltarukoukset, enkelit, taivaaseen pääsy kuoleman jälkeen, Jeesuksen elämä ja sen järkyttävä päättyminen, joka piti pienen lapsen yökaudet valveilla.
En minä osannut tulkita ja analysoida asioita. Minulle joka sana tarkoitti juuri sitä mitä lause sisälsi.
Tämä palsta on aiheuttanut melkoista hämmennystä, ja mitä pitemmän ajan sitä olen lukenut, sen selvemmin minulle on kirkastunut, että ensinnäkin pitää tietää, miten uskoo luomisen.
Kuinka pitkä oli se päivä, jonka aikana syntyivät eri asiat, joiden varassa nyt olemme. Mielenkiintoista on, että luomiskertomus etenee samassa järjestyksessä kuin evoluution esittämä kehityskulku.
Tämä pitää tietää ja uskoa.
Toinen asia on homot ja muut erisukupuoliset kuin heterot. Lapsuudessani ei sellaisesta tiedetty mitään. Vasta tämä palsta on todistanut minulle, että suhde tähän asiaan määrittelee uskon syvyyden ja aitouden.
Kolmas on naiskysymys, Sallitaanko naisen osallistua uskonnon harjoittamiseen miehen tavoin, pappina ja julistajana. Vai ollaanko synnin polulla, jos naispappi ristii lapsemme.
Neljäs hämmästyksen aihe on se vihamielisyys, jolla uskoon tulleet suhtautuvat toisinajattelijoihin. Mistään asiasta ei näköjään voi edes keskustella, jos uskossa on erilaisuutta. Jokainen uskova uskoo ainoalla oikealla tavalla, ja muita saa kohdella ja nimitellä miten tahansa oman aidon uskon tuella.
Nämä erimieliset ovat ehkä hekin uskonnollisia ja uskovaisia. Ei vain hyväksytä esimerkiksi uskovaa homoseksuaalia. Se on täysin mahdoton ymmärtää.
Ateistit ja pakanat ovat pahnan pohjimmaisia. Ymmärrän totta kai, että heidän puolestaan pitää taistella ja yrittää opettaa oikeaa elämää, mutta tapa, jolla opetusta annetaan, ei tunnu kovin onnistuneelta.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä arvasin, että esimerkiksi palstan usko.vaisella ei ole sanaakaan sanottavana uskonsa puolustamiseksi. Hän on nimenomaan niitä, joille usko on juuri tätä mitä ihmettelen.
      Tällä palstalla ei kukaan tunnu uskovan mitään.
      Ja kun kysyy mitä tahansa, saa vastaukseksi tuollaisia peppipitkätossuja.

      Tällä palstalla ei todellakaan ole yhtäkään luterilaisen kirkon uskollista jäsentä, saati muihin porukoihin kuuluvia. Pelkkiä fariseuksia.

      • Anonyymi

        Mitä sukua se jeesus oli Peppi Pitkätossulle USKOVAINEN ?.


    • Anonyymi

      Kirkon 1933/-38 Raamattu vastaa näin:
      Hebrealaiskirje:
      11:1 Mutta usko on luja luottamus siihen,
      mitä toivotaan,
      ojentautuminen sen mukaan,
      mikä ei näy.

      11:2 Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.

      11:3 Uskon kautta me ymmärrämme,
      että maailma on rakennettu Jumalan sanalla,
      niin että se,
      mikä nähdään,
      ei ole syntynyt näkyväisestä.

      11:4 Uskon kautta uhrasi Aabel Jumalalle paremman uhrin kuin Kain,
      ja uskon kautta hän sai todistuksen,
      että hän oli vanhurskas,
      kun Jumala antoi todistuksen hänen uhrilahjoistaan;
      ja uskonsa kautta hän vielä kuoltuaankin puhuu.

      11:5 Uskon kautta otettiin Eenok pois,
      näkemättä kuolemaa,
      "eikä häntä enää ollut,
      koska Jumala oli ottanut hänet pois."
      Sillä ennen poisottamista hän oli saanut todistuksen,
      että hän oli otollinen Jumalalle.

      11:6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen;
      sillä sen,
      joka Jumalan luokse tulee,
      täytyy uskoa,
      että Jumala on
      ja että hän palkitsee ne,
      jotka häntä etsivät.

      11:7 Uskon kautta rakensi Nooa,
      saatuaan ilmoituksen siitä,
      mikä ei vielä näkynyt,
      pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi;
      ja uskonsa kautta hän tuomitsi maailman,
      ja hänestä tuli sen vanhurskauden perillinen,
      joka uskosta tulee.

      11:8 Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen,
      kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan,
      jonka hän oli saava perinnöksi,
      ja hän lähti tietämättä,
      minne oli saapuva.

      11:9 Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niin kuin vieraassa maassa,
      asuen teltoissa Iisakin
      ja Jaakobin kanssa,
      jotka olivat saman lupauksen perillisiä;

      11:10 sillä hän odotti sitä kaupunkia,
      jolla on perustukset
      ja jonka rakentaja
      ja luoja on Jumala.

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe