Auton koeajo ja maksaminen?

Mika

Hep,

Ei ole tullut liiemmin autokaupoissa pyörittyä. Nyt se olisi kuitenkin ajankohtaista, ja tarkoitus ostaa ehkäpä ~ 10 000€ käytetty auto.

Saakos sieltä autoliikkeestä ihan tuosta vaan autoja koeajolle? Mikä on käytäntö?
Entäpäs maksupolitiikka? Shekki?

T: Mika

18

6693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shekki :)

Shekki? No eihän sellaisia kukaan käytä, nuorimmat autoilijat eivät sellaisia ole edes koskaan nähneetkään!

Käytettävissä on oikeastaan kolme vaihtoehtoa. Kätevin on pankkikortilla maksaminen, toinen vaihtoehto on, että saat mukaasi tilisiirtolomakkeen -laskun- jonka maksat. Kolmanneksi jääkin sitten käteinen valuutta. Useimmat autoliikkeet eivät tosin mielellään ota käteistä vastaan, vaan ohjaavat sinut rahoinesi pankkiin.

• kyllä niitä on

Pankkikortilla ainakin minun pankissani on
        30k egen kertaostoraja, tsekkasin juuri kun
        tänään pitäisi käydä uusi auto lunastamassa.

Noita shekkejä on kyllä olemassa ja ne ovat
        aivan kelpo välineitä käteisen asemasta
        (turvallisuus!) isommissa kertatranskatioissa
        (uusi auto, asunto) silloin kun tilisiirtoa ei
        halua käyttää. Itse olen niitä muutamia kertoja
        juuri noissa tapauksissa käyttänyt.

Eli jos rahat on tililläsi niin noston yhteydessä voit pyytää sen shekkinä.

• laskeskelija
        kyllä niitä on kirjoitti:

Kyllä tosiaan shekkejäkin voi Suomessakin edelleen käyttää. Shekin hakemisesta kuitenkin koituu vaivaa ja kustannuksia, sekä myös autoliikkeelle shekin lunastamisesta. Lasku on molemmille osapuolille ehdottomasti helpoin ja turvallisin.

Shekin turvallisuudesta: Maksuvälineitä on monenlaisia, mm. sellaisia jotka saa lunastettua kuka tahansa. Tässä tapauksessa kannattaa valita sellainen jonka saa lunastaa vain nimetty saaja, pankkisi osaa neuvoa asiassa.

• on siis
        kyllä niitä on kirjoitti:

sellainen maksuväline joka käy parhaiten pankkikortin ohella. Käteinen on vähän niinjanäin..

• Äksviis

Ei se koeajo mitään maksa. Sehän on autoon tutustumista mahdollisen ostamisen varalta. Siitä koituvat kulut ovat liikkeen markkinointikustannuksia.

• Minä4567

Hei haloo! Etkö nyt ymmärtänyt, että alkuperäinen kysyjä tarkoitti tietenkin auton maksamista!

Tuntuu melkein trollilta...

• Pena

Useimmissa liikkeissä koeajoa varten täytetään lomake, johon tulee sinun henkilötietosi, koeajettavan auton rekkari yms., palautusaika, myyjän ja koeajajan allekirjoitukset. Kummallekin oma kappale. Jossain ne ottaa vielä ajokortista valokopion.
      Lomakkeessa on paikka myös myyjän kuittaukselle, kun auto palautetaan. Jättävät useimmiten kuittaamatta.

Jos eivät jollain verukkeella anna autoa koeajoon, älä kyseistä autoa osta.

Ainakin, kun ostaa uuden auton, jota joutuu odottelemaan, lähettävät ennen luovutusta laskun, joka pitää maksaa pankkiin ennen luovutuspäivää.

• Minähän se täällä

Siksi käytinkin pankkikorttia, vasta kun näen tuotteen (tässä tapauksessa auton) olevan tilatun kaltainen maksan.
        Pankkikorttia voi joutua vilauttamaan muutamaan kertaan, riippuen loppusummasta ja pankin maksiminostokäytännöstä. Minulle pankki neuvoi näin; Maksa korkeintaan 15 tonnin erissä pankkikortilla (15t€ kertaostokatto).

• XC70

Ei ainakaan Volvolla todellakaan maksateta autoa ennen luovutusta. Luovutustilanteessa vielä käydään myyjän kanssa auto todella tarkasti läpi varmistuen, että kaikki kauppakirjassa sovitut varusteet todellakin löytyvät.

Tämän jälkeen voit maksaa auton, tai yleisimmin myyjä antaa laskun mukaan. Kun rahat ovat tulleet myyjän tilille, lähettää myyjä lopulliset rekisteripaperit, kuten luovutustodistuksen.

Tuollainen etukäteen maksaminen on aikas riskaabelia touhua, vaaranahan on, että firma tekee konkan ym. Kaikenlisäksihän tuollainen ennakkomaksun pyytäminen on varma merkki siitä, että autoliikkeellä on taloudellisia vaikeuksia.

• jaska kuuskajaskari
        XC70 kirjoitti:

Ei ainakaan Volvolla todellakaan maksateta autoa ennen luovutusta. Luovutustilanteessa vielä käydään myyjän kanssa auto todella tarkasti läpi varmistuen, että kaikki kauppakirjassa sovitut varusteet todellakin löytyvät.

Tämän jälkeen voit maksaa auton, tai yleisimmin myyjä antaa laskun mukaan. Kun rahat ovat tulleet myyjän tilille, lähettää myyjä lopulliset rekisteripaperit, kuten luovutustodistuksen.

Tuollainen etukäteen maksaminen on aikas riskaabelia touhua, vaaranahan on, että firma tekee konkan ym. Kaikenlisäksihän tuollainen ennakkomaksun pyytäminen on varma merkki siitä, että autoliikkeellä on taloudellisia vaikeuksia.

Ei autoliikkeet luovuta autoa ennen maksua. Tämä on käytäntö kaikissa autoliikkeissä. Maksu pitää suorittaa viimeistään auton luovutuksen yhteydessä. Noita asiakkaiden tekemiä ohareita pitää välttää viimeiseen asti...

• XC 70
        jaska kuuskajaskari kirjoitti:

Ei autoliikkeet luovuta autoa ennen maksua. Tämä on käytäntö kaikissa autoliikkeissä. Maksu pitää suorittaa viimeistään auton luovutuksen yhteydessä. Noita asiakkaiden tekemiä ohareita pitää välttää viimeiseen asti...

Mistäköhän sinä olet autosi ostanut, vai onko olemuksessasi jotain epäluuloa herättävää?

Ei ole omalla kohdallani ollut puhettakaan, että olisi kukaan pyytänyt rahoja ennakkoon, vaan luovutustilanteessa on tarjottu pankkisiirtoa mukaan, mutta olen maksanut samantien pankkikortilla. Kyllä autokauppiaan olisi sen verran syytä luottaa asiakkaaseen.

Ja mitä sitten, vaikka yksi ohari-olli joukossa olisikin. Jos liike myy vaikkapa tuhat uutta autoa vuodessa, niin yksittäinen ohari ei tunnu missään. Toisekseen, jos aikoo auton viedä maksamatta, niin miksi ihmeessä odotella viikkokausia tehtaalta tilattavaa autoa, kun koeajoauton voi viedä saman tien. Selvehän on, ettei sellaista autoa montaa päivää pysty piilottelemaan, ennen kuin lain pitkäkoura on ovella..

• jaska
        XC 70 kirjoitti:

Mistäköhän sinä olet autosi ostanut, vai onko olemuksessasi jotain epäluuloa herättävää?

Ei ole omalla kohdallani ollut puhettakaan, että olisi kukaan pyytänyt rahoja ennakkoon, vaan luovutustilanteessa on tarjottu pankkisiirtoa mukaan, mutta olen maksanut samantien pankkikortilla. Kyllä autokauppiaan olisi sen verran syytä luottaa asiakkaaseen.

Ja mitä sitten, vaikka yksi ohari-olli joukossa olisikin. Jos liike myy vaikkapa tuhat uutta autoa vuodessa, niin yksittäinen ohari ei tunnu missään. Toisekseen, jos aikoo auton viedä maksamatta, niin miksi ihmeessä odotella viikkokausia tehtaalta tilattavaa autoa, kun koeajoauton voi viedä saman tien. Selvehän on, ettei sellaista autoa montaa päivää pysty piilottelemaan, ennen kuin lain pitkäkoura on ovella..

Jep... automyyjä olen! Autoa ei saa kaupasta ulos ilman maksua. Kyllä tosta sun tekstistä paistaa, ettei sulla ole Volvoa ja ikää. Täys amatööri! Please, älä kirjoittle ilman tietoa!!!!

• Avensis
        jaska kirjoitti:

Jep... automyyjä olen! Autoa ei saa kaupasta ulos ilman maksua. Kyllä tosta sun tekstistä paistaa, ettei sulla ole Volvoa ja ikää. Täys amatööri! Please, älä kirjoittle ilman tietoa!!!!

Ostin uuden Avensiksen ja maksoin välirahan (n.17k) pankkikortilla - näytti toimivan yhdellä vinkautuksella. Toisena vaihtoehtona myyjä olisi antanut laskun mukaan. En teidä kuinka pitkä maksuaika siinä olis ollu... Ei tosiaan tartte maksaa etukäteen!

• japi
        jaska kirjoitti:

Mahdollista kai tuokin, itse kyllä sain pankkisiirron luovutuksen yhteydessä. Eräpäivä oli samana päivänä, mutta myyjä totesi että asia on ok jos nyt viikon sisällä sen maksat.

Itse asiassa oli vieläpä niin, että kun tilaussopimusta tehdessä kysyin käytännön maksujärjestelyistä niin myyjä itse ehdotti pankkisiirtoa. Mutta tässäkin varmaan on eri liikkeiden välillä erilaisia käytäntöjä.

• Jussi

Jos olet todellakin ostamassa autoa niin ota auto koko viikonlopuksi koeajoon. Ei pitäisi olla myyntihaluisella autoliikkeellä sitä vastaan. Kokeile autoa viikonlopun ja päätä. Eikait tuo maksutapa ole ongelma jos tilillä löytyy katetta.

• toivonenklo

aika hiljaista on että autoa saa viikonlopuksi ajoon ellei kyseessä ole myyjän tuttu, luotettavaksi koettu asiakas tai yritysasiakas tms. ensinnäkin jo vakuutusten takia edes yli yön koeajot eivät suurimmalla osalla liikkeistä onnistu väitän ettei yksikään autokauppa ole siihen kaatunut että autoa ei ole saanut viikonlopuksi koeajoon.

lähes 99% tapauksista joissa pyydetään autoa koeajoon yli yön tai pahimillaan viikonlopuksi on tilanne se että ollaan autoa vailla ja pitäisi lähteä mökille tai kavereiden kanssa kruisailemaan.

• Punto

Itse ostin liikkeestä 14 000 euron auton ja maksoin shekillä. Tilausta tehdessä kysyin, että mites shekki maksuvälineenä ja vastaksena oli, että "shekki käy vallan mainiosti"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      68
      2342
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      245
      2313
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1538
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      35
      1365
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      60
      1348
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      133
      1309
    7. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1220
    8. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      81
      998
    9. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      989
    10. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      989
    Aihe