Ei resursseja helluntalaisuuteen

Anonyymi

Vierailen aina välillä hellareissa, arvostan helluntaiseurakunnan tekemää lähetys- ja avustustyötä. Kokouksissa Pyhä Henki toimii ja olen tullut ravituksi.

Syyt miksi kuitenkin pysyn ev. lut. jäsenenä enkä liity hellareihin on, että en haluaisi olla helluntaiseurakunnan ns. vapaamatkustaja. Tuntemani jäsenet maksamat seurakunnalle kymmenykset, mihin mulla ei kerta kaikkiaan tällä elämäntavallani olisi varaa. Pari lasta on elätettävänä ja hyvällä paikalla omistusasunto maksettavana jne. Lisäksi ilman suuria ajallisia ja voimavarojen uhrauksia en pystyisi siihen määrään vapaaehtois- ja lähetystyötä, mitä suurin osa helluntaiseurakunnan jäsenistä harjoittaa. Tokihan voisi silti liittyä ja ottaa antamatta itse kovin paljoa, muttei se tunnu hyvältä ajatukselta.

Parempi olla vaatimattomasti vain ev. lut., joilta ei edes paljoa odoteta, ja vierailla aina välillä helluntaiseurakunnassa.

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei harhanjulistajille kannata rahaa syytää.

    • Anonyymi

      Voisko sen "hyvältä paikalta" olevan omakotitalon myydä, ja asua sellaisessa asuntomuodossa tai alueella johon on vyötä kiristelemättä varaa? 😇

      • Anonyymi

        Mielessä on käynyt jopa tämäkin, mutta ei ole ainakaan vielä ajankohtaista. Lapset on siinä iässä, että nauttivat tilasta ja omista huoneistaan sekä kotipihasta jne. Ovat juurtuneet tähän kotiimme. Ehkä myymme sitten kun lapset on lentäneet pesästä, tosin sitten on jo lainakin maksettu mikä helpottaa joten eipä sillä sitten enää niin merkitystäkään ole.

        t. alkuperäinen anonyymi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielessä on käynyt jopa tämäkin, mutta ei ole ainakaan vielä ajankohtaista. Lapset on siinä iässä, että nauttivat tilasta ja omista huoneistaan sekä kotipihasta jne. Ovat juurtuneet tähän kotiimme. Ehkä myymme sitten kun lapset on lentäneet pesästä, tosin sitten on jo lainakin maksettu mikä helpottaa joten eipä sillä sitten enää niin merkitystäkään ole.

        t. alkuperäinen anonyymi

        niinpä niin, - tavisjäsenenhän tietenkin pitäs luopua ja myydä lapsilleenkin tarkoitettu oma koti, ei takuuvarmasti joku "keulakuvasaarnaaja" luopuisi mistään omista maallisistaan, että, "avatkaa nyt silmänne", huh, huh


      • Anonyymi kirjoitti:

        niinpä niin, - tavisjäsenenhän tietenkin pitäs luopua ja myydä lapsilleenkin tarkoitettu oma koti, ei takuuvarmasti joku "keulakuvasaarnaaja" luopuisi mistään omista maallisistaan, että, "avatkaa nyt silmänne", huh, huh

        Misatähän ihmeestä kukaan tietää, laittaako se tavisjäsen kolehtiin koskaan senttiäkään?


    • Anonyymi

      Seurakunnan ulkopuoliset tietää tarkasti jokaisen kolehtiin laittamat määrät, niin olen täältä oppinut lukemalla näitä tarinoita.

      ja sen kuinka helluntaissa on pakko maksaa sitä ja tätä, muuten aletaan kuulustella joko pian maksat velkasi, näinkin olen lukenut viimeksi eilen lestapalstalta, eli syvä on sivullisen katse, pitempi kuin verottajan käsi !

      • Anonyymi

        No tottahan tuo on. Vanhimmisto voi hetkellisesti joustaa esim. muuttuneen elämäntilanteen vuoksi. Vaikka työttömyyden tai sairauden, mutta ei kai se lopullista ole. Miten se verottajaan liittyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tottahan tuo on. Vanhimmisto voi hetkellisesti joustaa esim. muuttuneen elämäntilanteen vuoksi. Vaikka työttömyyden tai sairauden, mutta ei kai se lopullista ole. Miten se verottajaan liittyy?

        ironiaa hyvä ystävä ironiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ironiaa hyvä ystävä ironiaa.

        Näin ulkopuolisena, kukaan ei tarkkaile mitä lahjoitat, muutaman kolikon kun haaviin heittää kahvirahastoon ei köyhdytä ketään.

        Kymmenysoppi nyt on mitä on. Köyhä leski lahjoitti pari senttiä.

        Itsellä menee kirkollisvero (ei evlut). ja lahjoitan kolikot taskun pohjalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ulkopuolisena, kukaan ei tarkkaile mitä lahjoitat, muutaman kolikon kun haaviin heittää kahvirahastoon ei köyhdytä ketään.

        Kymmenysoppi nyt on mitä on. Köyhä leski lahjoitti pari senttiä.

        Itsellä menee kirkollisvero (ei evlut). ja lahjoitan kolikot taskun pohjalta.

        Jos tarvitse diakonia apua voit hakea ruoka-avustuksia niitä on vähän joka puolella. Itse sain ilmaset ruat monta vuotta ilmaiseksi, kun olin ihan muuten vain mukana.

        Sama kirjoittaja jatkaa, ajat on muuttuneet 90 luvulla halveksivat varattomia Forssassa, en usko että sellaista on nyt, jos on niin muistatahan raportoida hallintoon, jos jotkut eivät auta tai ohjas ruoka-apuun syrjintä on ehdottomasti kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarvitse diakonia apua voit hakea ruoka-avustuksia niitä on vähän joka puolella. Itse sain ilmaset ruat monta vuotta ilmaiseksi, kun olin ihan muuten vain mukana.

        Sama kirjoittaja jatkaa, ajat on muuttuneet 90 luvulla halveksivat varattomia Forssassa, en usko että sellaista on nyt, jos on niin muistatahan raportoida hallintoon, jos jotkut eivät auta tai ohjas ruoka-apuun syrjintä on ehdottomasti kielletty.

        Martti seinäjoelta teki esim väärin. Tulitko rahaa hakemaan, hänen olisi pitänyt ohjata asiakas ystävällisesti ruoka-apuun eikä nolata. Syrjintä on myös martilta kielletty.


      • Anonyymi

        Minua kiinnosti tuo kuulustelu siinä määrin, että pengoin sitä tuolta palstalta tovin.
        En löytänyt kuulustelua, eikä löytänyt edes hakukone. Epämääräistä tarinaa samasta asiasta juuri tuona päivänä kirjoitettuna kyllä.
        Mikä saa sinut värittämään ja valehtelemaan lukemaasi? Mitä sinä tuolla haet? Seuraavaksi kynästäsi samasta asiasta tulee varmasti kidutus, jos ei maksa. Sairasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ulkopuolisena, kukaan ei tarkkaile mitä lahjoitat, muutaman kolikon kun haaviin heittää kahvirahastoon ei köyhdytä ketään.

        Kymmenysoppi nyt on mitä on. Köyhä leski lahjoitti pari senttiä.

        Itsellä menee kirkollisvero (ei evlut). ja lahjoitan kolikot taskun pohjalta.

        Köyhä leski lahjoitti 100%, eli kaikki. Sitä ei voi, eikä pidä vähätellä.
        Äärettömän huono esimerkki tähän kohtaan.


    • Anonyymi

      Muistan joskus kun olin seurakunnassa mukana, niin varta vasten käytiin keskustelemassa kymmenysten maksamisen tärkeydestä, eikä se tarkoittanut mitään kolehtihaaviin rahan heittämisiä, joista kukaan ei tiedä mitä kukakin laittaa vai laittaako. Kymmenysten antamisia perustellaan, että siinä tulee siunaus ja sitä siunausta ei ymmärrä vasta kun sitä rahaa lahjoittaa. Kyse on kaikissa kristillisissä suuntauksissa olevasta ongelmasta, ei pelkästään helluntailaisuudessa... vaikka voisi äkkiä ajatella, ettei luterilainen seurakunta käsitä samaa ongelmaa, siellä voi jopa olla moninkertaisena se... ensin menee kirkollisvero ja sen jälkeen seurakuntalainen miettii, ettei ole lahjoittanut kymmenyksiään ja sitäkin on ihan todella olemassa.

      • Anonyymi

        Tietenkin ymmärrän, että toiminta seurakunnissa maksaa, on haalittu sitä ja tätä esiintyjää, jolle pitäisi palkkiokin suunnata...

        ...se oli oikeastaan vähän hassu tilanne, minulla oli nuorempana sellainen ajatus, että haluaisin tehdä asioita ja että Jumala käyttäisi tavallaan asioissa ja taisin siitä puhua jotain ja kuuntelija alkoi puhua kymmenyksistä, kyse oli siis seurakunnan johtoportaaseen kuuluvasta henkilöstä... ilmeisesti sitä oli aloittajan kuvaileman "vapaamatkustaja"... mutta siitä on vuosia kun olen kuulunut mihinkään järjestöön ja kun katsoo tuota touhua, ymmärtää, että on se uskovaisuuskin todellakin vain jokin kummallisuus...


      • Anonyymi

        Olen its eollut puoli elämää mukana vapaan puolen uskovien jutuissa mutta en ole ikinä kuullut ainuttakaan puhetta tai keskustelua kymmenyksien tärkeyksistä katsokaas kun sellainen EI kuulu ollenkaan seurakunnan työnkuvaan että jäseniä kovisteltaisiin maksamisista !

        Olispa se mielenkiintoinen asia tietää minkälaisissa seurakunnissa jotkut ovat olleet jossa on moista kuulustelua harrastettu, maksatko nyt varmasti kymmenykset hah koko kymmenyskäsite uudessa liitossa on ihan keskeneräinen opetukseltaan eikä kaikenlaisten saarnaajanalkujen pitäisi asiasta puhua yhtään mitään kun eivät siitä mitään kunnolla tiedäkkään.

        seurakunta toimii niillä varoilla joita luonnollinen elämä tuottaa ilman kovisteluja ja sanankaan puhumista uhraamisista, ei ole vaikeaa jos niin toimitaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen its eollut puoli elämää mukana vapaan puolen uskovien jutuissa mutta en ole ikinä kuullut ainuttakaan puhetta tai keskustelua kymmenyksien tärkeyksistä katsokaas kun sellainen EI kuulu ollenkaan seurakunnan työnkuvaan että jäseniä kovisteltaisiin maksamisista !

        Olispa se mielenkiintoinen asia tietää minkälaisissa seurakunnissa jotkut ovat olleet jossa on moista kuulustelua harrastettu, maksatko nyt varmasti kymmenykset hah koko kymmenyskäsite uudessa liitossa on ihan keskeneräinen opetukseltaan eikä kaikenlaisten saarnaajanalkujen pitäisi asiasta puhua yhtään mitään kun eivät siitä mitään kunnolla tiedäkkään.

        seurakunta toimii niillä varoilla joita luonnollinen elämä tuottaa ilman kovisteluja ja sanankaan puhumista uhraamisista, ei ole vaikeaa jos niin toimitaan.

        Itse oon ollut kahdeksan vuotta vapaaseurakunnassa, enkä kertaakaan ole kuullut millään tavalla rahanmaksuun painostavaa kolehtipuhetta. Jos sellainen tulisi, en lähtisi keräämään kolehtia, kuten tavallisesti teen, jos kirkossa olen. :)


    • Helluntailaisuudessa raha on keskeisessä asemassa. Isolla rahalla parannetaan sairauksia parantumiskokouksissa ja ylläpidetään terveyttä, mutta lahjoittamalla pienen summan saavutetun paranemisen tai terveyden voi menettää. Vapaissa suunnissa on vallalla on ajatus, että rahalla voi ostaa myös ikuisen elämän. Vastaus siihen, paljonko se maksaa, löytyy toisesta keskustelusta:

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15230122/ikuisen-elaman-hinta

      • Anonyymi

        Ei kannata harhajulistajien kolehtiin rahaa syytää.


      • Anonyymi

        Täyttä valhetta kaikki. Aivopesua. Ainoastaan itse uskot valhettasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä valhetta kaikki. Aivopesua. Ainoastaan itse uskot valhettasi.

        Opin mukaan helluntailainen on itse aina oikealla tiellä ja kaikki muut väärässä.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Opin mukaan helluntailainen on itse aina oikealla tiellä ja kaikki muut väärässä.

        Pidä oma mielipiteesi sisuksissasi vaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pidä oma mielipiteesi sisuksissasi vaan.

        Lakkaa haaveksimasta, poika. Syö pitsasi.


    • Anonyymi

      Iloistaa antajaa Jumala rakastaa. Todella ilolla annan omastani Jumalalle . Olen aina tehnyt näin , siitä mitä Jumala on minulle suonut.

      Sitten mitalin toinen puoli. Näin yhtäkkiä en pysty heittämään euromääriä. Keskimäärin menot: tupakka, alkoholi, ravintolaillat, pelaaminen tavaratalojen käytävillä, lotto, veikkaus, keno. Uskovat ovat useimmiten terveempiä kuin uskomattomat. Itse olen aivan varmasti paremmassa kunnossa kuin 35-vuotiaat keskimäärin. Kyllä vaan toiset lottoajat ovat melko köyhiä. Kun lasketaan uskomattomien keskimääräiset menot yo. kuluihin, et puhu enää mitään uhraamisesta Jumalalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oot varmaan tyytyväinen

      Kun sua ei kukaan enää yritä Naiselle
      Ikävä
      89
      4539
    2. Oletin törmäileväni sinuun yhtenään

      Emme ole osuneet kuitenkaan samalle kiertoradalle. Enää en oleta, enkä usko törmäykseen.
      Ikävä
      45
      3606
    3. Pitkä aika on kulunut

      Kaikki on muuttunut. Huomenta tänne. 😌😧☕🐺❤️
      Ikävä
      217
      3288
    4. Olenko ainut

      Vai huomaatko myös sen, että olemme hyvin samanlaisia. Kuin olisit toinen puolikkaani ❤️
      Ikävä
      67
      3145
    5. Mitä tuntemuksia herätin sinussa

      Viimeksi kun nähtiin? Ajatuksesi, niitä kuuntelen herkällä korvalla.
      Ikävä
      145
      3104
    6. Sä siis todella vain leikit mun tunteilla?

      Miehelle naiselta Et olisi muuten luovuttanut
      Ikävä
      77
      2782
    7. Tuntuu niin mukavalta.

      Miten joku voikin olla niin hyväsydäminen.
      Ikävä
      26
      2593
    8. Minut on ilmeisesti varjobännätty,

      sillä viestit eivät näytä ilmestyvän ketjuihin.
      Sinkut
      33
      2372
    9. Kiitos siitä eilisestä

      Viestistäsi se kertoi ja avasi paljon tunnelukkoja.
      Ikävä
      19
      2112
    10. Odotan näkemistäsi

      tällä viikolla. Pelkään sitä myös. Saat minut tuntemaan niin paljon. Odottavan aika on pitkä.
      Ikävä
      74
      1984
    Aihe