Mistä tietää, miten rengasavainta käyttämällä saadaan vanteen pultit oikeaan momenttiin? Paljonko se pultti liikahtaa, onko jossakin jokin merkki? Pitäis ilmeisesti saada 110N.Mulla ei ole aavistustakaan miten tää homma toimii mutta nyt olis tarve tietää.
Oikea momentti rengasavaimella?
28
1683
Vastaukset
- Anonyymi
Kun hylsyavaimen vartta polkaisemalla kuuluu vinkaisu, silloin mutteri on kiinni.
- Anonyymi
Vaatii momentti avaimen jotta saadaan tarkasti samaan piukkuuteen, Motonet ja Biltema kauppaa tuollaisia!
- Anonyymi
Ilman momenttiavainta ei tiedä mitenkään.
- Anonyymi
Rengasliikkeen ammattilaisten momentti = pyssyllä niin tiukkaan kun voimaa riittää masiinassa.
Katkenneet pultit, paskat kierteet ja muut ongelmat on sitten asiakkaan murhe.- Anonyymi
Tyhmä poika ei tunne momenttihylsyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä poika ei tunne momenttihylsyä.
Tiedän minäkin momenttihylsyn, mutta kun eivät käytä sellaista. Koneella kiinni ja "tarkistus" momenttiavaimella. Näin tekivät viimeksi kun rengas paikattiin. Oliko syksyllä yhden pyörän pultit tiukalla .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä poika ei tunne momenttihylsyä.
Valitettavasti ei tunneta tuota momenttihylsyä kaikissa rengasliikkeissäkään !
- Anonyymi
Olen vaihtanut monia satoja renkaita eikä ole ollut mitään ihmettelemistä. Taitaa olla huumoria. Kiristä sen verran kuin repimättä saat tehtyä.
- Anonyymi
Wauh mikä talent.
- Anonyymi
Helmat on rusetilla kaikista toyotista kun runkataan renkaita urakalla!
Paljastan päivittäin nolouteni ja lapsellisuuteni näillä Tohjoa solvaavilla oksennuksillani. Paljastumseni vituttaa, pakko myöntää.
- Anonyymi
Mutterin/pultin momentti tarkastetaan siten, että mutteria/pulttia löysätään pikkasen ja sitten kierretään sitä sillä momenttiavaimella kunnes oikea kireys on saavutettu.
Jos kiristettyä mutteria/pulttia yritetään momenttiavaimella tarkastusmielessä löysäämättä kiristää, se ei anna oikeaa lukemaa, koska se on voitu jo alkuaan a) ylikiristää, b)mutterin kartio jumii, c) lepokitka on suurempi kun liukukitka jne. - Anonyymi
Onko siitä haittaa aluvanteissa jos pultit on liian kireällä? Siis muutakin kuin että ne on hankala avata...
- Anonyymi
On. Vanteet kieroutuu liian kireästä tiukkauksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On. Vanteet kieroutuu liian kireästä tiukkauksesta.
Vetäähän noi rengasliikkeet ja korjaamot aivan tolkkuttomat momentit. Ei mun vanteet ole hirveesti siitä koskaan kärsineet.
- Anonyymi
"Pokerimomentti", väännä naama peruslukemilla, jos irvistys tai ohimopullistus tuloksena liika kireys..
Mahdollinen rengasrikko tapahtuu kuitenkin pyhäpuku päällä räntäsateessa,
eikä silloin viitsisi voimistella ylimääräisiä avaimen kanssa. - Anonyymi
Metrin pitunen varsi päähän 11Kg painoa,eikös siitä pitäisi tulla 110Nm. Viisaanmat komentoikaa.
- Anonyymi
No tottakai jokaisella on kaapissa metrin jatkovarret ja 11kg puntit. Tuo kyllä tiedetään, mutta epäilen ettei ihan tuota haettu.
- Anonyymi
30 sentin varrella kun vääntää sen, minkä käsin jaksaa, useimmilla ei mene liian kireälle.
- Anonyymi
Tuo 110 Nm tuntui hieman vajaalta momentilta, vaikka se tehtiin ihan oikealla momenttiavaimella. Jälkikiristys ihan tavallisella ristikolla sai jokaisen mutterin liikahtamaan sen 1/10 kierroksen verran . Tästä päättelin, että olen jo 30 vuoden ajan kiristänyt mutterit oikein eli siihen 120 Nm:iin ihan ristikkoavaimella vaan.
Helpot avata myös tien päällä jos sellainen tarve ilmenee.
Ei tarvitse hampaat irvessä hyppiä avaimien päällä tai hankkia jatkovarsia niinkuin niiden "rengasalan ammattilaisten jäljiltä" täytyy aina tehdä. - Anonyymi
Vanha nyrkkisääntö on että kiristää kunnes mutteri alkaa pyörimään vähän kevyemmin, sitten puoli kierrosta taaksepäin. Näin saadaan oikea momentti.
- Anonyymi
HEH LOL :D
- Anonyymi
Kyllä se ristikkoavain on kooltaan sellainen, että sillä normaalivoimainen (mies) saa sopivaan tiukkuuteen, kun napakasti vääntää, ei kannata hampaat irvessä kuitenkaan.
Ei ne vanteet väänny. Vuosikymmeniä on renkaita vaihdeltu eikä ikinä mitään momenttiavaimia tarvittu, ei ongelmia. - Anonyymi
Ristikkoavaimella , kädellä ja jalalla yhtaikaa , ei oo vielä pyörät irronneet matkan aikana , eikä myös pultit katkenneet :)
- Anonyymi
Jos avaimen vääntövarsi on 30,333333 cm. Tarvitaan voimaa 330 Nm saadakseen 110 Nm kireyden.
- Anonyymi
Eli onkos tuo nyt n. 33 kg:n painoa vastaava varren päässä..? Kummallekin kädelle 16,5 kg vääntöa..
- Anonyymi
Vääntövoimaa tarvitaan kunnes kakka on housussa. Vittu kun ei viitsi rautalangasta vääntää kaikkea.
- Anonyymi
Kyllä talitoomi. vääntövarren päässä täytyy sen voiman sijaita. kohdistua myötäpäiväiseen kiertoliikkeeseen jolloinka varren sijainnilla ei ole väliä. En tiedä onko maapallon puoliskoilla väliä. eikä kyllä kiinnostakkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173846
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1782346Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731567Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641157Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231037- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42872Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73831Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72800- 100799