Nykynuoret

Anonyymi

syyttävät epävarmuutta lastentekoon.
Voi olla niin, mutta nykynuoret odottavat kaiken pedattuna valmiiksi.
Puuttuu sitä heittäytymisen rohkeutta, jota oli vanhemmilla sukupolvilla.
Mukavuudenhalulla on varmaan sijansa osalle naisista. Pidetään välivuosia ja matkustellaan sekä heilutaan baareissa pilkkuun, sammuen suihkuun.
Aiheuttaen vesivahingon kerrostalossa, muuten kumma juttu ängetään suihkuun, valutetaan vettä hanat kaakossa, kuvitellen muka pään selviävän . Tyhmyyttä.

116

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, sodan jälkeen maassamme oli me-henki.

      Mihin se nyt on kadonnut?

      • Anonyymi

        No sitä sopii kysyä tosiaan. Enne oli kyllä me selvitään"-asenne. Talvisodan hengeksi sitäö kutsuttiin.
        Nyt ollaan tumput suorana: MATUT tuloo! Nyt ne vie työpaikat, uskonnon ja naiset.
        Suomi-poika pelkää.


      • Anonyymi

        Mietipä ihan ite.

        Olisiko syynä se että rakensimme tämän yhteiskunnan, ja saimme vanhemat haudattua .
        Mikä on palkka tästä ?.. (LEIKKAUKSET ja taas LEIKKAUKSET )
        Nyt pitää nähdä vielä se että ei tässä maassa kannata tehdä töitä
        kun se kuihtuu muualta tulioiden hyvinvointiin ...

        Joten sinne se ME-henki häviää, sitä mukaa kun oivallat asianlaidan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietipä ihan ite.

        Olisiko syynä se että rakensimme tämän yhteiskunnan, ja saimme vanhemat haudattua .
        Mikä on palkka tästä ?.. (LEIKKAUKSET ja taas LEIKKAUKSET )
        Nyt pitää nähdä vielä se että ei tässä maassa kannata tehdä töitä
        kun se kuihtuu muualta tulioiden hyvinvointiin ...

        Joten sinne se ME-henki häviää, sitä mukaa kun oivallat asianlaidan!

        No ketkäs niitä leikkauksia on tekemässä? Sinun ikäpolvesi tottakai, ne vanhemmathan on haudassa. Suomea hallitsee ja vallitsee suomalaiset itse, vaaleilla valitut edustajamme, Saman ikäisiä kuin maan muutkin asukkaat. Aika laaja ikäkirjo on eduskunnassa.

        Sotien aikana jokaisella oli työvelvollisuus. Lapsetkin pestattiin talkoomerkeillä tekemään työtä kotirintamalla. Nyt ei kukaan tee, vaikka on keksitty avustukset ja tuet, jotka 70 v sitten kokonaan puuttuivat.


    • Anonyymi

      Onhan se kehittävämpää kun ei tarvitse käyttää aikaansa lässyttelyyn lasten kanssa ja on vapaata ja rahaa omaan elämään pienituloisemmallakin

      Suurperheiden elämä kehitysmaissa on kauheaa

      Valtio on myös puuttunut sosialidemokraattisesti perheiden elämään monella tavalla mm siten
      että määräilee saako eli ei antaa piiskaa ja esittää että lapsella on oikeus huutaa hastavittu opettajalle eli kasvatus on vaikeaa

      eli lapsista voi luopua ihan järkisyillä

      Tämän voi rinnastaa siihen(kin) että murrosikäisten opettajiksi ei halua enää kukaan ja ennen opettajiksi oli tunkua
      https://skolvarlden.se/artiklar/lararbristen-kommun-kommun-snart-ar-var-femte-pensionar Lärarbristen – snart är var femte pensionär

    • Anonyymi

      Moni nykynuori on realistinen, tietää esim. omat vahvat puolensa. Myös heikkoutensa. Äskettäin luin siitä kuinka moni lapsi on vammainen äidin päihteiden käytön vuoksi. Luin myös siitä, että huostaanotettuja lapsia on paljon. Seuratkaapaa seuranhakuohjelmia, niissä esiintyy monia pienten lasten vanhempia. Ei lapsi aina vahvista parisuhdetta.

      • Anonyymi

        Myönnät itsestään selvänä, että ikäisesi käyttävät päihteitä siinä määrin, että lapset syntyvät vammaisina.
        Voin ihan varmuudella sanoa, että päihtyneitä äitejä ei aikaisempina vuosikymmeninä juuri tavattu. Ensinäkin naisen juominen ei ollut hyväksyttyä, ja toiseksi, viina oli sen verran kallista, ettei miehillä ollut varaa kustantaa vaimon humalaa, hyvä jos oman perjantaipullonsa sai.
        Asenne on outo, että siksi nyt ei lapsia voi enää tehdä, kun ollaan päihteidenkäyttäjiä, leikkausten uhreja, pätkätyöläisiä, huonoissa parisuhteissa.
        Missä vika? Niissä haudassa olevissa vanhemmissa, vai syntymättömissä lapsissa? Nuorissa ihmisissä itsessään ei tietenkään, he ovat olosuhteiden uhreja.


    • Anonyymi

      Syynä ei mielestäni ole epävarmuus. Tuntemani "nykynuoret" (32-36 v. veljen lapsia) ovat hyvässä ammatissa ja parisuhteessa. Miksi siihen pitäisi alkaa vielä lapsia lykkämään?

    • Olen seurannut läheltä sukulaisnuorten aikuistumista ja huomannut myös tuon lastentekovastaisuuden ja keskustellutkin asianomaisten kanssa. Järkisyitäkö, vai ei, jätän sen asian muiden kommentoitavaksi. Surettaa vain kun isoäidit jäänevät ilman lapsenlapsia ja suvut näivettyvät kokoon ilman jatkuvuutta ajassa. Nuoret, nyt jo melkein keski-ikäiset, hyvin toimeentulevat aikuiset keskittyvät omaan elämäänsä vahvasti: harrastuksiinsa, ulkonäköönsä. elämäntyyliinsä. Siihen ei oikein voi yhdistää lastentekoa eikä vyötärökään ole enää langanohut ja mahdu korsettiin synnytyksen jälkeen. Geenit ovat kuulemma huonot ja maailma aina vain kurjempi paikka.
      Olisiko kuitenkin että tämä nykyinen yksilöllisyyskulttuuri ja "kaikki minulle ja nyt heti" filosofia olisivat tulleet sotkemaan perheiden kehitystä yhteiskunnan perusyksikkönä?

      • Anonyymi

        Ei kaikki sovellu isoäidiksi, sehän on jo tälläkin palstalla huomattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki sovellu isoäidiksi, sehän on jo tälläkin palstalla huomattu.

        Isoäidit ovat kuitenkin vaikuttaneet jopa luonnontieteiden kehitykseen, Aikanaan tieteen tuntema lyhin aikayksikkö oli se, kun isoäiti kaivoi lompakostaan lapsenlapsen kuvan. Nykyään lyhyin aikayksikkö (muutama nanosekunti lyhyempi kuin entinen) on se, kun isoäiti pyyhkäisee kännykällään lapsenlapsen kuvan näytölle.


    • Anonyymi

      Kuinka paljon pitää haukkua muita, että tuntisi itsensä tarpeeksi hyväksi ?

    • Greta levittää tulevaisuuden pelkoa. Me olemme pilanneet heidän elämänsä, viestii Greta.

      Mahtaako tulevat aikuise nykyiset koululakkoilijat olla valmiita lisääntymään kun aika tulee?

      • Anonyymi

        Josko nyt ensin katsottaisiin nämä nykyiset n 30-kymppiset, että tekevätkö lapsia vai ei ja sitten vasta mietittäisiin näitä Gretan ikäisiä ja nuorempia "koululakkoilijoita".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Josko nyt ensin katsottaisiin nämä nykyiset n 30-kymppiset, että tekevätkö lapsia vai ei ja sitten vasta mietittäisiin näitä Gretan ikäisiä ja nuorempia "koululakkoilijoita".

        Greta on jo 16 -vuotta. Olen lukenut, että ikäluokkamme teki lapset nuorina alta kakskymppisinä.

        Miksi katsoa kun ihmiset eivät lisäänny katsomalla.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Greta on jo 16 -vuotta. Olen lukenut, että ikäluokkamme teki lapset nuorina alta kakskymppisinä.

        Miksi katsoa kun ihmiset eivät lisäänny katsomalla.

        Mistä olet tuon lukenut?


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Greta on jo 16 -vuotta. Olen lukenut, että ikäluokkamme teki lapset nuorina alta kakskymppisinä.

        Miksi katsoa kun ihmiset eivät lisäänny katsomalla.

        Ai korppis on lukenut tuollaista lapsenteosta. Mistähän kirjasta ? Kyllä sitä harjoteltiin alle 20-kymppisenä, kun oli jo luotettavat ehkäisyvälineet. Omat ystäväni alkoi tehdä eka lapsiaan 24-28 vuotiaina kun oli saatu opiskelut loppuun ja päästy työhön kiinni. Silloin oli jo puolen vuoden äitiysloma. Itse olin 27 ja hyvin ehdin 3 lasta tehdä, joita toivottiinkin. Mummoksi tulin 56-vuotiaana ja 7 lastenlasta on saatu. Kaikkien noiden äidit on koulutettuja ja töissä, on hyvä kunnallinen päivähoito ja monta mummoa ja vaaria tukemassa nuoria perheitä, isomummojakin. Uskon että lähisuvun asenne vaikuttaa, halu tukea nuoria perheitä perheen perustamisessa. Kun itse pääsin eläkkeelle, olen ollut paljon apuna. Ihanaa aikaa minulle, olen lapsirakas ja saan nauttia lapsista ilman kasvatusvastuuta. Olen saanut tuntea olevani tosi tarpeellinen. Kannustakaa isovanhemmat lasten tekoon ja auttakaa nuoria perheitä ! Isojen ikäluokkien lapset alkaa vaan olla jo vähän vanhoja lasten tekoon, mutta ensimmäiset lapsenlapset pian parhaassa lapsentekoiässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai korppis on lukenut tuollaista lapsenteosta. Mistähän kirjasta ? Kyllä sitä harjoteltiin alle 20-kymppisenä, kun oli jo luotettavat ehkäisyvälineet. Omat ystäväni alkoi tehdä eka lapsiaan 24-28 vuotiaina kun oli saatu opiskelut loppuun ja päästy työhön kiinni. Silloin oli jo puolen vuoden äitiysloma. Itse olin 27 ja hyvin ehdin 3 lasta tehdä, joita toivottiinkin. Mummoksi tulin 56-vuotiaana ja 7 lastenlasta on saatu. Kaikkien noiden äidit on koulutettuja ja töissä, on hyvä kunnallinen päivähoito ja monta mummoa ja vaaria tukemassa nuoria perheitä, isomummojakin. Uskon että lähisuvun asenne vaikuttaa, halu tukea nuoria perheitä perheen perustamisessa. Kun itse pääsin eläkkeelle, olen ollut paljon apuna. Ihanaa aikaa minulle, olen lapsirakas ja saan nauttia lapsista ilman kasvatusvastuuta. Olen saanut tuntea olevani tosi tarpeellinen. Kannustakaa isovanhemmat lasten tekoon ja auttakaa nuoria perheitä ! Isojen ikäluokkien lapset alkaa vaan olla jo vähän vanhoja lasten tekoon, mutta ensimmäiset lapsenlapset pian parhaassa lapsentekoiässä.

        No, täältä palstalta olen lukenut kun olen kertonut tehneeni esikoisen 36-vuotiaana ja kuopuksen 42-vuotiaana.

        Tehdäkö lapset nuorina tai vajaa kolmekymppisinä saati yli neljäkymppisinä sehän on kaikille oma valintaista jos ei ole muita esteitä lapsen saantiin.

        Olen pannut merkille, että esikoiseni hyvät kaverit ovat kahta lukuunottamatta lapsettomia. Ja näillä kahdellakin on vain yksi lapsi. Jokainen heistä on hyvin koulutettuja ja hyvissä työpaikoissa. Esikoiseni täyttää viikon päästä 36-vuotta.

        Meikäläisen jälkikasvu nauraisi jos menisin toppuuttelemaan lapsen tekoon.


      • korppis kirjoitti:

        No, täältä palstalta olen lukenut kun olen kertonut tehneeni esikoisen 36-vuotiaana ja kuopuksen 42-vuotiaana.

        Tehdäkö lapset nuorina tai vajaa kolmekymppisinä saati yli neljäkymppisinä sehän on kaikille oma valintaista jos ei ole muita esteitä lapsen saantiin.

        Olen pannut merkille, että esikoiseni hyvät kaverit ovat kahta lukuunottamatta lapsettomia. Ja näillä kahdellakin on vain yksi lapsi. Jokainen heistä on hyvin koulutettuja ja hyvissä työpaikoissa. Esikoiseni täyttää viikon päästä 36-vuotta.

        Meikäläisen jälkikasvu nauraisi jos menisin toppuuttelemaan lapsen tekoon.

        Ps. Tarpeellisuuden tunnetta en kaipaa, joten sen takia ei ole tarvitse lisääntyä. Oletko ajatellut mikä on näiden pikkuisten tulevausuus tässä julmassa maailmassa.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Ps. Tarpeellisuuden tunnetta en kaipaa, joten sen takia ei ole tarvitse lisääntyä. Oletko ajatellut mikä on näiden pikkuisten tulevausuus tässä julmassa maailmassa.

        Tuo aivopesusi on näköjään toiminut jälkeläisilläsi. Jos sinun maailma on julma, ei se sitä kaikille ole. Pitikö mummon tarpeellisuus lapsenlapsilleen lytätä ? Totta kai mummo on muutakin, hän on rakastettu vaimo, ystävä, sisar, äiti ja paljon muuta. Kateutesi on tosi rumaa. Mene syömään jos helpottais !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo aivopesusi on näköjään toiminut jälkeläisilläsi. Jos sinun maailma on julma, ei se sitä kaikille ole. Pitikö mummon tarpeellisuus lapsenlapsilleen lytätä ? Totta kai mummo on muutakin, hän on rakastettu vaimo, ystävä, sisar, äiti ja paljon muuta. Kateutesi on tosi rumaa. Mene syömään jos helpottais !

        "Olen saanut tuntea olevani tosi tarpeellinen. Kannustakaa isovanhemmat lasten tekoon ja auttakaa nuoria perheitä"

        Oli kommentti johon vastasin. En aivopieruillesi.

        Eikös siellä Al Holin leirillä ole kolmisen kymmentä suomalaista lasta. Voisiko sanoa, jopa julmissa oloissa. En ole kysynyt kun en näe tarpeelliseksi, mitä mieltä poikien anopit ovat, ovatko, hekin aivopesseet tyttäriänsä ; ))

        Korppis


    • Anonyymi

      Tuosta lapsettomuudesta pitäisi jonkun edistyksellisen ja valppaan ryhmän rakentaa vientituote "kehittyviin" maihin so. entisiin kehitysmaihin. Liuta professoreita laatisi toimintamallin. Jokin palkitseminen olisi ehkä paikallaan.

    • Anonyymi

      Tämä palsta on joittenkin eläkeläisten "varjo-ohjelma" MTV3:n ohjelmalle
      "Mitä tänään syötäisiin?"

      Kun avaa 70 palstan edessä on "ohjelma"
      "Ketä tänään lyötäisiin?"

      Tänään lyödään nuorisoa.
      Huomenna työttömiä.
      Joka päivä maahanmuuttajia.

      On olemassa sanonta "Älä lyö lyötyä!"

      Senkin jotkut tulkitsee: "Lyö lyötyä lisää!"

      • Anonyymi

        Täällähän on päivän tärkein sisältö, mitä hienoa tänään söisi ja miten äkkiä ehtii sen palstalle raportoimaan.


    • Nii voi sitä olla parisuhteessa menemättä naimisiin, voihan ottaa vaikka koiran lapsen korvikkeeksi.
      Kumallista jos hyvässä parisuhteessa ei haluta lapsia, vähän epäilen suhdetta, omassa parisuhteessani olisin ollut huolissani jollei lapsia olisi tullut, samoin tyttärelläni oli ongelma kun lapsen teko ei meinanut yli kolmekymppisenä onnistua mutta onnistui lopulta vaikka hoito tuli kalliiksi.
      Mikään ei korvannu lasta.

      • Anonyymi

        Koira on hyvä lapsen korvike yksin asuvalle, mutta miksi parisuhteeseen ilman lapsia. Siinähän yhdistyy perhe elämän huonot puolet. Siinä menettää vain vapauden, mutta ei saa sitä jatkuvuutta minkä lapset antaa. Ei pelkkä puoliso mitään hyödytä.


    • Anonyymi

      Pitäis olla maassamme sellainen konservatiivipuolue kuin Puolassa.

      Puolustaa perinteisiä arvoja ja järjestää yhteiskunnan tukea niin vanhusten hoitoon kuin lapsiperheillekin.
      Tänään parlamenttivaaleissa saanee yli 40 %:n kannatuksen.

      Täällähän konservatiivit vain kasvattavat yritystensä voittoja yhteiskunnan tuella, eivätkä innovoi ja investoi, vaan nostavat voitot osinkoina itselleen. Kaiken lisäksi eivät maksaisi veroja - keventää vain pitäisi heidän verotustaan.

      • Anonyymi

        Yksilökeskeisyys on muodostunut tärkeäksi, ja minulle kaikki heti ajattelu, sekä monien nuorten puolisolle asetettavat korkeat vaatimukset.
        Suoranainen pisteytys ja markkina-arvo on koetuksella monella tavallisemmalla taaplaajalla, kun ei löydy sopivaa.


      • Anonyymi

        Puolan ääripuolue PiS, Laki ja Oikeus kalastaa ääniä EU-tukirahoilla !!!
        Laki ja Oikeus-puolue lupaa verokevennyksiä nuorille ja aivan loistavia sosiaalitukia,
        joihin Puolalla ei olisi varaa muuten,
        ellei Puola olisi suurin EU-nettotukien saaja !

        Meidänkin verorahoilla äärioikeisto pyrkii pysymään vallassa Puolassa.
        Orbanin Unkarissa on sama meno
        ja joku suomalainen kaikesta tietämätön toope i h a i l e e
        Puolaa !

        Puolan ja Unkarin hallitsevat puolueet ovat rasistisia ääripuolueita,
        persujen veljespuolueita,
        jotka kähmivät EU-tuet itseään ja lähipiiriään rikastuttamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puolan ääripuolue PiS, Laki ja Oikeus kalastaa ääniä EU-tukirahoilla !!!
        Laki ja Oikeus-puolue lupaa verokevennyksiä nuorille ja aivan loistavia sosiaalitukia,
        joihin Puolalla ei olisi varaa muuten,
        ellei Puola olisi suurin EU-nettotukien saaja !

        Meidänkin verorahoilla äärioikeisto pyrkii pysymään vallassa Puolassa.
        Orbanin Unkarissa on sama meno
        ja joku suomalainen kaikesta tietämätön toope i h a i l e e
        Puolaa !

        Puolan ja Unkarin hallitsevat puolueet ovat rasistisia ääripuolueita,
        persujen veljespuolueita,
        jotka kähmivät EU-tuet itseään ja lähipiiriään rikastuttamaan.

        Ihme ettei EU saa kuriin Puolaa ja Unkaria, ainakin tue pois.


      • Anonyymi

        Et tajua Puolan poliittisesta tilanteesta. Ei ole konservatiivipuoluetta.
        Se on äärioikeistolainen puolue. Ei mikään "Suomen Kokoomus".
        Uutisia pitää seurata ajatuksella ja osata oikeasti lukea, sisäistää mitä uutisen sisältö tarkoittaa.

        Suomessakin olisi mahtavasti asiat jos saisimme joka vuosi EU:lta miljardeja emmekä maksaisi sinne mitään.
        Muut EU-maat maksaisivat meille miljardeja, niin että suurin vaalipuolue voisi jakaa rahaa kansalle mielin määrin rahaa varmistaakseen voittonsa vaaleissa.
        Kyseinen puoluehan on ollut vallassa. Se on hallinnut EU-rahaa ja on voinut vaalikampanjaa varten pistää EU-rahaa jemmaan, saadakseen taas suosiota.

        Puolueen jäsenet ovat Puolan rikkainta eliittiä - kiitos EU-tukien.

        Puola ja Unkari ovat suurimpia EU-tukien saajia ja maksavat vähiten EU:hun.
        On niillä rahaa millä mällätä. Me muut EU:lle maksavat EU-jäsenmaat maksamme puolalaisten sosiaalituet ja verohelpotukset.

        Myös Unkarin. Orban on peloissaan, jos tukia leikataan,
        hän menettää valtansa, kun ei voi luvata kansalla "hunajaa" enää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et tajua Puolan poliittisesta tilanteesta. Ei ole konservatiivipuoluetta.
        Se on äärioikeistolainen puolue. Ei mikään "Suomen Kokoomus".
        Uutisia pitää seurata ajatuksella ja osata oikeasti lukea, sisäistää mitä uutisen sisältö tarkoittaa.

        Suomessakin olisi mahtavasti asiat jos saisimme joka vuosi EU:lta miljardeja emmekä maksaisi sinne mitään.
        Muut EU-maat maksaisivat meille miljardeja, niin että suurin vaalipuolue voisi jakaa rahaa kansalle mielin määrin rahaa varmistaakseen voittonsa vaaleissa.
        Kyseinen puoluehan on ollut vallassa. Se on hallinnut EU-rahaa ja on voinut vaalikampanjaa varten pistää EU-rahaa jemmaan, saadakseen taas suosiota.

        Puolueen jäsenet ovat Puolan rikkainta eliittiä - kiitos EU-tukien.

        Puola ja Unkari ovat suurimpia EU-tukien saajia ja maksavat vähiten EU:hun.
        On niillä rahaa millä mällätä. Me muut EU:lle maksavat EU-jäsenmaat maksamme puolalaisten sosiaalituet ja verohelpotukset.

        Myös Unkarin. Orban on peloissaan, jos tukia leikataan,
        hän menettää valtansa, kun ei voi luvata kansalla "hunajaa" enää.

        Hyvin selvensit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tajua Puolan poliittisesta tilanteesta. Ei ole konservatiivipuoluetta.
        Se on äärioikeistolainen puolue. Ei mikään "Suomen Kokoomus".
        Uutisia pitää seurata ajatuksella ja osata oikeasti lukea, sisäistää mitä uutisen sisältö tarkoittaa.

        Suomessakin olisi mahtavasti asiat jos saisimme joka vuosi EU:lta miljardeja emmekä maksaisi sinne mitään.
        Muut EU-maat maksaisivat meille miljardeja, niin että suurin vaalipuolue voisi jakaa rahaa kansalle mielin määrin rahaa varmistaakseen voittonsa vaaleissa.
        Kyseinen puoluehan on ollut vallassa. Se on hallinnut EU-rahaa ja on voinut vaalikampanjaa varten pistää EU-rahaa jemmaan, saadakseen taas suosiota.

        Puolueen jäsenet ovat Puolan rikkainta eliittiä - kiitos EU-tukien.

        Puola ja Unkari ovat suurimpia EU-tukien saajia ja maksavat vähiten EU:hun.
        On niillä rahaa millä mällätä. Me muut EU:lle maksavat EU-jäsenmaat maksamme puolalaisten sosiaalituet ja verohelpotukset.

        Myös Unkarin. Orban on peloissaan, jos tukia leikataan,
        hän menettää valtansa, kun ei voi luvata kansalla "hunajaa" enää.

        Puolassahan toimitaan harvinaisen ryhdikkäästi. EU-rahatulo 8 miljardia jaetaan lapsiperheille, eläkeläisille ja mikä se kolmas oli, väitti tv1 uutiset eilen.
        Tuosta pitää kommunistinkin olla pelkästään tyytyväinen, että rahaa jaetaan tarvitseville.
        Hienoa Puola.


    • Anonyymi

      Vihreiden homosteluihannointi on omiaan laskemaan syntyvyyttä.
      Ryhmäpaine saattaa muodostua kovaksi, jos joku ilmaisee heterosuhdetta ja lapsen halua homostelun sijaan.

    • Pätkätyöt ja epävarma toimeentulo on pahin pelko nuorelle, joka suunnittelee perheen perustamista. Lapsi ei ole mikä tahansa lemmikki, joka kulkee siinä mukana, jos elämä heittelee. Lapsi tarvitsee vakaat olot ja turvaa. Epävarmoissa oloissa on vaikea kasvattaa lapsesta tasapainoista ja luottavaista ihmistä.

      Harmittaa kun mennään asiassa helpoimman kautta ja syytetään nuoria, jotka haluavat kaiken valmiiksi pedattuna. Eivät halua. Kyllä suurin osa haluaa työn ja toimeentulon, hyvän asunnon ja elämän.
      Syyllinen yritetään aina hakea helpoimmalla tavalla. Mitään ei tarvitse muuttaa, sillä nuori se on syntipukki ja saamaton luuseri. Kun ei kelpaa risusavotta!

      Olen pannut sen merkille myös viimeaikaisissa poliittisissa keskusteluissa, joissa huolestutaan työttömyyden kasvusta. Vain avustuksia kiristämällä saadaan lorvailijat työhön. Kukaan ei koskaan kerro, mistä nämä henkilöt sen työn saavat. Vaikka on tiedossa, että avoimia työpaikkoja riittää, niin ikääntynyt työnhakija ei saa edes haastattelukutsua. Moniin työpaikkoihin tarvitaan koulutus ja kokemusta.

      Aktiivimalli vei pitkäaikaistyöttömältä turvan pois. Muutamalla satasella kuussa ei selviä. Jos henkilö on ollut vuosia työttömänä, on hän ymmärrettävästi riski myös työnantajalle. Osaako tällainen syrjäytynyt enää olla vakituisessa työssä? Pystyykö oppimaan ATK:n haasteet. Aikaisemmin opittu on auttamattomasti vanhanaikaista.

      Pitkäaikaistyöttömien joukossa on myös vanhemmiksi sopivia nuoria ihmisiä, joilta puuttuu elämisen pohja. Asennemuutos päättäjille olisi tarpeellinen.

      • Anonyymi

        Mitenkäs meistä sodanjälkeisistä polvista kasvoi ihan hyviä ihmisiä, vaikka oli puutetta eikä aina edes pätkätöitä vanhemmilla. Ei ollut kunnon sosiaalihuoltoakaan kuten nykyisin. Mekin tehtiin lapsia, ei ihanniin paljon, ei ollut päivähoitoa ja velaksi opiskeltiin. Mukavuudenhalua tämä nykyinen lapsettomuus. Itse nautitaan verorahoilla saadusta hyvinvoinnista, muttei viitsitä kasvattaa uusia veronmaksajia.


      • Anonyymi

        Ihmisellä on itsellään vastuu elämästään , kyllä yhteiskunta antaa nykyisin paremman elämänpohjan kuin koskaan. Lapsiperheet saa valtavasti tulonsiirtoja, kukaan ei jää asunnotta eikä ruuatta. Koulutus on ilmaista, nyt saa kirjatkin toisella asteella jos on vähävarainen. Terveydenhuolto on lähes ilmaista ja jos ei ole maksukylyä siihen, toimeentulotuki auttaa. On lapsilisät, yksinhuoltajien korotuksineen, äitiysvapaat ja ilmainen päivähoito vähävaraisille vaikka ei töissäkään olisi. Mitä asennemuutosta pitäisi olla ? Enemmän vastuuta itsestä !!!!!


    • Anonyymi

      Pitää vain naisella olla oikeus sanoa ettei pidä lapsista eikä halua lapsia

      Ei halua ympärilleen kiljumista ja synttäreitä ja lässytystä

      On siinä piirteensä

      Lapset tietenkin kuuluvat maaseutuyhteiskuntaan jossa talolle tarvittiin työvoimaa ja tarvittaa perhettä ja lopuksi vielä perijä jatkamaan taloa,

      ilman muuta nainen piti myös sitoa voimakkaasti uskonnollisella perhekäsityksillä navettaan töihin

      • Anonyymi

        Oliko teillä lehmätkin uskovaisia ?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eniten on lapsia maahanmuuttajilla, joiden työttömyystaso on korkea. Eipä nuo näytä huonosti ruokituilta tai huonosti puetuilta. On rahaa istua kahviloissa ja viimesen muodin mukaset älykännykät ja vermeet. Tilavat asunnot järjestyy yhteiskunnan taholta . Onko nuo samat edut suomalaisilla ? Jos on, lapsen tekoon vaan !

    • Anonyymi

      HS tutkinut tätä asiaa ja aamun peviisissä iso juttu.
      Käsittääkseini tässä maassa ongelma on se, että väärät ihmiset lisääntyvät. Lasten huostaanotot, oppimattomuus ja lasten pahoinvointi ovat räjähtäneet käsiin. Maassa on jopa katulapsia.

      Monia lapsia ei opeteta puhumaan eikä edes syömään. Lapset halutaan ottaa tarhaan jo varhaisessa vaiheessa, kouluissa annetaan aamupala, kun isit ja äipät eivät osaa laittaa lapsilleen ruokaa, eivätkä käy edes töissä tai opiskele.

      Koulutus on rupukouluissa täysin ilmainen, ettei kukaan vaan jää ilman merkkipenaalia ja haluttua harrastusta.

      Lapsia syntyy Suomessa jopa liikaa , mutta selvästi väärille ihmisille. Hesarikin toi esiin vain eliitin, tohtoriksi tahtovat kirkasotsaiset. Jokainen somali tai joku muu maahanmuutaja haluaa lääkäriksi tai avaruusinsinööriksi.
      Raitilla huomaa kuinka raskaana olevat naiset kuskaavat mukanaan jopa kolmea alle kouluikäistä lasta. Missä se ongelma onkaan?

    • Anonyymi

      Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

      Matu ei pyri teknislle alalla vaan sosiaaliselle koska sieltä pääsee paremmin naimaan ja sossuun ... Esimerkiksi Haaga-Helian ammattikorkeakouluun tuli joitain vuosia sitten parituhatta hakemusta Nigeriasta

      • Anonyymi

        Muistanette, minkä älämölön nostivat feministit sun muut ämmänläpykät Antti Rinteen kehoituksesta lapsenteko talkoisiin.
        Hirmu parku ja huuto Rinnettä kohtaan, suoranainen sovinisti kiljuivat demukkaedustajat.
        Siinä oli solidaarisuus kaukana demarinaisiltakin, vaikka Rinnekin on julistautunut feministiksi sekä käy lepakkojen yhteismarssilla.
        Miten se menikään: Kiittämättömyys on maailman palkka, jonka voisi kääntää naisten .


    • Anonyymi

      Lapsikielteisten, nuorten aikuisten vanhemmilla on peiliin katsomisen paikka.
      Kaikki on niiiin valmista ja helppoa. Annettu malli vaatimisesta. "Ei meidän lapselle kelpaa" tyyliin.
      Näille kielteisille ei aikanaan opetettu vastuuta eikä niukkuuden sietämistä.
      Muutaman vuosikymmenen on vallinnut henki "pakkohan niiden on hoitaa"!
      Kun joku asia on mennyt pieleen niin aina on etsitty syy jostakin muusta kuin omasta kullanmurusta. Nyt näemme seuraukset.
      Mukavuuden rakkaus ja itsekkyys ohjaavat elämää.
      Ei haasteita, ei onnistumisen iloa. Ei pettymyksien sietämistä.

      Minun ikäluokallani ei ollut vaihtoehtoja. Itserakkaasti voin todeta, että asenteeni on siirtynyt lapsiimme enkä onneksi ole ainoa mutta turhan vähän meitä on.

      • Anonyymi

        Kyllä se suvussa kulkee. Jos itse antaa mallia , miten oma nautinto on se tärkein, naisetkin jätti lapsensa ja lähti uuden ihastuksen perään. Kun se oma ukko ei kyennyt tarjoamaan enää jännittävää seksiä eikä säpinää. Lapset nähtiin vastuksina, kun piti toteuttaa omia himojaan ja piti matkustaa ja piti kaikkea mitä muut ja aina vähän enemmänkin. Ei sen vertaa jakseta omia haluja pitää taka-alalla, että ne 1 tai 2 lasta saisi täysi-ikään ja sitten olisi omaa aikaa ja aikaa vaikka puolisollekin. Tämä on sitä muka uutta vahvaa naiseutta. Monet mummotkin niin etäisiä, kun pitää olla miesseikkailuja ja reissata ympäri maailmaa, ei siihen lastenlasten kaitseminen sovi. Ja kamalaa, eihän joku 50kymppinen halua että sanotaan mummoksi, kun on itse olevinaan niin nuorekasta että.


      • Meinaat että "kyllä Siperia opettaa"?
        Osittain samaa mieltä, että olemme itse syypäitä siitä että emme ole asettaneet lapsillemme tarpeeksi vaatimuksia, haasteita. Curling-sukupolvi on päässyt helpolla, mutta syyttää meitä että olemme pilanneet heidän elämänsä väärillä valinnoilla, esim ilmaston suhteen, koska vaikka he ovat saaneet kaiken helpolla he sanovat olevansa ensimmäinen sukupolvi jolla tulee olemaan ekonomisesti huonommin kuin meillä, vanhemmillaan tai jo isovanhemmillaan. Luokkaretki on valmis, kaikki ovat pikkuporvareita ja kaikilla on auto, mökki, oma talo ja osake Thaimaassa. Nyt alkaakin takaisnvaellus sääty-yhteiskuntaan ja se on alkanut maissa kuten Puola ja Unkari jne. äärioikeistolaiset maat. Ne meistä jotka näemme tämän kehityksen hyvänä eivät ehkä ehdi nähdä tyhmyytensä hintaa elinaikanaan, mutta heidän lapsensa ja lapsenlapsensa maksavat hinnan siitä annoimme pois tai siis myimme pois vapaan, demokraattisen, oikeudenmukaisen, tasa-arvoisen yhteiskuntamme pienestä avustuksesta tai muruista jotka tippuvat tehtaanpatruunan pöydältä.

        Nykynuoret sekä Suomessa että Ruotsissa ja muuallakin Euroopassa ovat vaikeiden valintojen, vaikeiden aikojen edessä. Muutosta tulee, mutta sitä ei kannata pelätä.


      • Anonyymi

        Rakkaus on sokea, itserakkauskin.


    • Anonyymi

      Mitä täällä urputetaan Puolan ja Unkarin EU-tuista?

      Kai EU kuuluu maksaa kaikille sen mukaan kuin on sovittu, kuin myös kaikki maksavat EU:lle sen mukaan kuin on sovittu.

      Hyvään tarkoitukseenhan raha Puolassakin menee, kun menee lapsiperheille ja vanhustenhoivaan. Oikein priorisoitu!
      Suomi vois ottaa mallia omassa politiikassaan.

      • Anonyymi

        Voi luoja ja pyhä yksinkertaisuus !

        Sillähän EU-rahalla puolueen jäsenet ja lähipiiri rikastuttavat itseään !!!
        Vain sen verran annetaan kansalle rahaa, että ne äänestää taas sitä samaa
        EU-rahojen kähmijä-puoluetta, että pääsevät taas valtaan kähmimään sitä EU-rahaa lisää itselleen.

        Oishan Suomellakin rahanreikiä lapsiperheille ja vanhuksille
        sen sijaan että Puolan tai Unkarin ennestään rikasta poliittista eliittiä rikastutetaan lisää.


    • Anonyymi

      Puola, Unkari ja muutama muu maa ei maksa vielä mitään EU:lle.
      Ne on niin "köyhiä" maita.
      Ensimmäiset EU-jäsenmaat syytää niille miljardeja. Suomikin.

      • Anonyymi

        Tuetaanhan me Afrikan syntyvyyttä. Eikös ne maailman lapset ole yhteisiä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuetaanhan me Afrikan syntyvyyttä. Eikös ne maailman lapset ole yhteisiä ?

        Mikä on perustelusi EU-jäsenmaitten tukea taloudellisesti jonkun toisen EU-jäsenmaan rikasta eliittiä ?


    • Anonyymi

      No, jos ovat köyhiä maita - niin hyvin osaavat ainakin lapsiperheitä ja vanhustenhoivaa hoitaa. En yhtään ihmettele, että tämä järjestys edellä saa kansalta kannatusta.

      Meillä taas pääministeri Rinne tottelee Sipilää, joka jo ennen vaaleja heitti, että älä Antti sössi verotusta.
      Ja niin vaan Rinteen hallituksen ohjelmassa mainitaan, että listaamattomien yritysten omistajien nostamien osinkojen kevyttä verokohtelua jatketaan.

      • Anonyymi

        Ei mene millään kaaliin mistä on kysymys. Ei voi mitään.
        Samat suomalaiset ihmiset, jotka haukkuu työttömiä ja maahanmuuttajia maksaa innoissan ja mielellään Puolan eliitin luxus-elämää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene millään kaaliin mistä on kysymys. Ei voi mitään.
        Samat suomalaiset ihmiset, jotka haukkuu työttömiä ja maahanmuuttajia maksaa innoissan ja mielellään Puolan eliitin luxus-elämää.

        Just noin, suomalaiset kustantaa unkarin ja puolan korruptiota, nämä eivät ota pakolaisia eivät kunnioita länsimaista oikeusvaltio periaatetta, meillä eräspuolue ihannoi näitä valtioita.
        EU tuella pitävät valtaa mutta antavat kansalle sen kuvan he juuri ovat hyväntekijöitä, no kyllä siellä varmaan tajutaan mut vapaalta medialta viety valta kertoa toisenlainen totuus, suomesta ei tule toivottovasti sellaine valtio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene millään kaaliin mistä on kysymys. Ei voi mitään.
        Samat suomalaiset ihmiset, jotka haukkuu työttömiä ja maahanmuuttajia maksaa innoissan ja mielellään Puolan eliitin luxus-elämää.

        Teroita kaali. Kun Unkari ei toiminut
        näytti sen rajalta tältä
        https://cdn3.img.sputniknews.com/images/102753/10/1027531089.jpg

        sitten se loppui ja rauhoittui
        https://i.dailymail.co.uk/i/newpix/2018/05/02/15/2C56B05300000578-0-image-a-61_1525272466965.jpg

        Tottakai me säästämme maksamalla Unkarille jne.
        henkisesti eniten ja sitten muutama sata miljardia rahana


      • Anonyymi

        Lue hitaasti: EU-jäsenyyttä ei saa jos ei valtiossa ole jo tietty taso,
        että se kykenee vastaamaan esimerkiksi kansalaistensa sosiaaliturvasta.
        Kirjoitin että Puola on "köyhä". En kirjoittanut että Puola on köyhä.
        Ymmärrätkö eron ?

        Ei suomalaisten kuulu rahoittaa taloudellisesti tyydyttävästi
        toimeentulevan valtion lapsien ja vanhusten sosiaaliturvaa.
        Sellaista ei lue EU-jäsensopimuksessa.
        Vai kuuluuko sinun mielestäsi ?
        Eikä suomalaisten kuulu lihottaa toisten EU-valtioitten rikkaitten pankkitilejä.
        Vai kuuluuko mielestäsi ?

        Tukirahoilla eli ns. koheesiorahoilla on tarkoitus parantaa yhteiskunnan vanhentuneita ja huonoja rakenteita, koko infrastruktuuria.

        Rakentaa teitä, rakentaa sairaaloita, rakentaa kouluja tai modernisoida niitä ja hankkia uudenaikaisia laitteita niihin, uusia energianlähteitä vähemmän saastuttaviin jne.

        Tukirahat on tarkoitettu koko yhteiskuntaa hyödyttäviin uudistuksiin ja parannuksiin.

        Rahat sosiaalimenoihin valtiolla pitää olla itsellään veroista kerättynä.
        Ei niitä kuulu ottaa EU-rahoista kansan ääniä kosiskellakseen.

        Vaalithan eivät oikeasti rehelliset Puolassa. Yhdellä puolueella on valtava rahamäärä
        eli EU-rahat, joilla ääniä kalastaa, se väärin perustein lupauksia antaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue hitaasti: EU-jäsenyyttä ei saa jos ei valtiossa ole jo tietty taso,
        että se kykenee vastaamaan esimerkiksi kansalaistensa sosiaaliturvasta.
        Kirjoitin että Puola on "köyhä". En kirjoittanut että Puola on köyhä.
        Ymmärrätkö eron ?

        Ei suomalaisten kuulu rahoittaa taloudellisesti tyydyttävästi
        toimeentulevan valtion lapsien ja vanhusten sosiaaliturvaa.
        Sellaista ei lue EU-jäsensopimuksessa.
        Vai kuuluuko sinun mielestäsi ?
        Eikä suomalaisten kuulu lihottaa toisten EU-valtioitten rikkaitten pankkitilejä.
        Vai kuuluuko mielestäsi ?

        Tukirahoilla eli ns. koheesiorahoilla on tarkoitus parantaa yhteiskunnan vanhentuneita ja huonoja rakenteita, koko infrastruktuuria.

        Rakentaa teitä, rakentaa sairaaloita, rakentaa kouluja tai modernisoida niitä ja hankkia uudenaikaisia laitteita niihin, uusia energianlähteitä vähemmän saastuttaviin jne.

        Tukirahat on tarkoitettu koko yhteiskuntaa hyödyttäviin uudistuksiin ja parannuksiin.

        Rahat sosiaalimenoihin valtiolla pitää olla itsellään veroista kerättynä.
        Ei niitä kuulu ottaa EU-rahoista kansan ääniä kosiskellakseen.

        Vaalithan eivät oikeasti rehelliset Puolassa. Yhdellä puolueella on valtava rahamäärä
        eli EU-rahat, joilla ääniä kalastaa, se väärin perustein lupauksia antaa.

        Tämä edellinen vastaus on siis tarkoitettu henkilöille, joiden mielestä on oikein
        että suomalaisten ja muutaman muun EU-jäsenmaan rahoista maksetaan Puolan lasten ja vanhusten sosiaaliturva.

        Pertikki on taas oikella asialla, lähes kaikki loput rahat menevät rikkaille korruptioon,
        mitä Laki ja Oikeus-puolueen vaalipuheista, vaalimainonnasta ja puolalaisten sosiaaliturvan rahoittamisesta yms. jää.


    • Anonyymi

      Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

      Tämä mies pelasti miljardeja EU:n menoista
      https://www.youtube.com/watch?v=Lm5NjxS7vtE

    • Anonyymi

      Nuoruus pitäisi jättää "asiantuntijoitten" elettäväksi,
      siis vanhojen ?

    • Anonyymi

      Mailmaanhan mahtuu mielipiteitä. Siksipä kerron mitä mieltä olen olen itse lasten teosta nykyisin. Se on sillä tavalla ,että nykynaiset ovat niin fiksuja ,etteivät he pistä itseään siihen liekaan, että 18v yksin huolehtivat jälkikasvusta kaikkine yösyöttöineen , mukaan lukien vie/ tuo harrastuksiin, päiväkotiin, järjestä lasten kutsut, kuljeta lääkäreissä ym ym. Tänä päivänä nainen lukee itselleen ammatin, tekee ansiotyötä ,jotta saa sitten joskus eläkettä ja elää normaalia elämää matkustellen ja nauttien työstään. Näin ovat tehneet miehet kautta maailman ja nyt ymmärtää tehdä samoin myös naiset.
      Ei tarvitse lähteä sit pelkän matkalaukun kanssa ,jos mies menee tuikkimaan muita naisia. Sitähän ne on aina tehnyt ja tekee edelleen. Noin puolet liitoista eroaa ja nainen on nykyisin samalla viivalla miehen kanssa ,kun on hyvä työ ja säätöjä reippaasti.
      Kyllä naiset on tänä päivänä äärimmäisen älykkäitä. Napsivat pullasta rusinat aivan samaan tapaan kuin miehet ovat aina tehneet.

      • Anonyymi

        Onhan se vähän noinkin. Mutta on myös muistettava kuinka helposti nykyisin se ero tuleekaan, ei tarvitse kuin vääränvärisiä sukkia miehen pitää niin se oli siinä!

        Nykyisin ei tunnuta kestävän minkäänlaista sanaharkkaa tai ristiriitaa, vaan se on heti kengät eri suuntiin. No, eipä uskalla se mieskään enää niitä lapsia liioin tekemään, koska saattaa jonkun värin tai väärän mielipiteen takia potkituksi pihalle kodistaan..
        Omituista kyllä naisille löytyy aina ymmärtäjiä, harvemmin toisinpäin.

        Feminismi jyllää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se vähän noinkin. Mutta on myös muistettava kuinka helposti nykyisin se ero tuleekaan, ei tarvitse kuin vääränvärisiä sukkia miehen pitää niin se oli siinä!

        Nykyisin ei tunnuta kestävän minkäänlaista sanaharkkaa tai ristiriitaa, vaan se on heti kengät eri suuntiin. No, eipä uskalla se mieskään enää niitä lapsia liioin tekemään, koska saattaa jonkun värin tai väärän mielipiteen takia potkituksi pihalle kodistaan..
        Omituista kyllä naisille löytyy aina ymmärtäjiä, harvemmin toisinpäin.

        Feminismi jyllää.

        Eikös nyt olla tasa-arvoista ?
        En ihan yhtyisi siihen, että feminismi jyllää
        vaan nainenkin on saanut ihmisoikeudet.
        Ennen mies saattoi hillua miten halusi
        kun vaimo oli sidottu lapsiin kotona ja usein myös työssä.
        Naiset eivät ole enää niin taloudellisesti riippuvaisia miehistä,
        joten naiset, ne vaimot ja äidit on otettava paremmin huomioon
        jos haluaa liitossa pysyä - suht'onnellisesti.


      • "Napsivat pullasta rusinat"
        ja se on jotenkin posiitivinen ja hyvä asia?
        Tässäpä taitaa olla se villakoiran ydin ja suurin syy miksi kaikki menee "päin persiettä" meidän tavallisten tarpojien elämässä. Kun joku on syönyt ne rusinat j jättänyt meille vain pullan reikiä täynnä. Aly hoi, älä jätä. sanottiin meidän nuoruudessa-


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        "Napsivat pullasta rusinat"
        ja se on jotenkin posiitivinen ja hyvä asia?
        Tässäpä taitaa olla se villakoiran ydin ja suurin syy miksi kaikki menee "päin persiettä" meidän tavallisten tarpojien elämässä. Kun joku on syönyt ne rusinat j jättänyt meille vain pullan reikiä täynnä. Aly hoi, älä jätä. sanottiin meidän nuoruudessa-

        Miten niin päin persettä ? Kyllä minä saan mitä minulle kuuluu. Onko Ruotsissa asiat noin huonosti ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin päin persettä ? Kyllä minä saan mitä minulle kuuluu. Onko Ruotsissa asiat noin huonosti ?

        Kommenttisi on malliesimerkki asiasta josta puhun.
        Juuri tämänkaltainen ajattelu vie meidät henkiseen haaksirikkoon ja yhteiskuntamme sille väärälle tielle josta palaaminen voi olla vaikeaa.
        "Rusinat minulle"
        "Syökööt kakkua jos ei ole leipää!"
        MOT


    • Anonyymi

      Kyllä on myös taloudelliset syy miksi lapsia ei tehdä,
      työpaikat ovat liian epävarmoja,
      toisekseen moraali on heikentyny,
      joka seurauksena avioliitot hajoaa liiiiian herkästi,
      aina hetaan MUKA parempaa puolisoa, hah,
      ku uudet kumppanit ei ole yhtään parempia kuin se ensimmäinenkään hah,

      kasvatuksessa vika

      ihmisille ei opetetta että yhteiselämä on työtä ja sitoutumista,

      toistensa rakastamista

      siis KYMMEN KÄSKYÄ on unohdettu opetaa kouluissa ja kotona,

      • Anonyymi

        Kymmenen käskyä...? Täysin mennyttä aikaa opetusmielessä. Nykyään on uudet termit vanhoille asioille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenen käskyä...? Täysin mennyttä aikaa opetusmielessä. Nykyään on uudet termit vanhoille asioille.

        kymmenen käskyn sanoa ei vanhen koskaan
        ei ikuisuuden aikanakaan,
        sillä kymmenen käskyä perustuu totuuteen
        kymmenenkäskyä on ainia ajankohtainen opetus
        ja ohjaaus ja neuvo hyvään elämään ihmisille,
        kannataa lukea ja paneutua kymmenen käskyn sanomaan paneutuen ajatuksella syvällisesti,
        viisastut sinäki
        sinunki elämä muttuu hyväksi,
        pahuus katoaa sinunki ympäriltä,
        lueppa kymmenn käskyä,
        ja pyri noudattamaan niitä,

        totuus ei pala tulessakaan
        ei maailman lopussakaan
        silloin kun se tulimeri eli maailman loppu tulee idästä ja menee länteen
        kuten raamatussa on sanottu,

        totuus on ja pysyy,,, ikuisesti,,,


    • Anonyymi

      Sellaiset jotka ei uusia veronmaksajia synnytä eikä kasvata, pitää laittaa kovalle verolle. Tai sitten maksakoot itse vanhuuden hoitonsa.

      • Anonyymi

        HÖHHÖÖHHÖÖ Ei me missään natsivaltiossa eletä.


    • Jätetään lasten tekeminen maahanmuuttajien vastuulle niin joskus tulevaisuudessa suomalaiset on vähemmistönä omassa maassaan.

    • Anonyymi

      Miksi kerrot esimerkin puhuen naisista? Tyhmyydet onnistuvat aivan yhtä lailla mieähiltä, ellei jopa paremmin. - Nm. Ei voi kauhalla vaatia, kun on lusikalla saanut

    • Anonyymi

      jos nainen ei halua lapsia, silloun niitä ei tarvi hankkia, piste. te olette saaneet elää nuoruutenne omalla tavallanne ja hankkia lapsia ja nuorilla naisilla on aivan samat oikeudet elää elämänsä niin kuin haluaa, lapsilla tai ilman. miltä olisi itsestäsi tuntunut jos nuorena sinun lapsientekopäätöstäsi olisi pidetty huonona ja sinua olisi painostettu päätökseen olla tekemättä lapsia, eli päätökseen mitä et halunnut?
      nykyään nuoret, voin omasta kokemuksestani sanoa, eivät hanki lapsia, sillä elämässä on muutakin ja naisen tehtävä ei ole vain tehdä lapsia. nykyään naiset arvostavat enemmän kouluttautumista ja hyvän työn etsimistä, sen sijaan että heti lukion jälkeen juuri ja juuri parikymppisenä hankkoudutaan raskaaksi ja jää sitten koulutus vain unelmaksi.

      • Anonyymi

        Hyvin ehtii tehdä lapsia senkin jälkeen kun on ammattiin valmistunut. Sitä paitsi lapsi ei estä opiskelua, on kunnallinen päivähoito. Hienoa, että presidenttikin siitti vielä lapsen ja ministeri Saarikko on nyt äitiyslomalla. Häkkänenkin sai hiljattain lapsen , kaikki vaalimainoksissaan ilmoittavat ylpeänä lapsiluvun ja lastenlasten määrän. On vielä sellaisiakin jotka rakastavat lapsia ja perhe-elämää. Korkeimmissa yhteiskunnan asemissa olevat poikkeuksetta ovat halunneet lapsia ja pitävät perhettä suurimpana voimavaranaan..Elämään uskovilla hyvinvoivilla pareilla on sekä ura että lapsia, ei tarvitse valita niiden välillä.


      • Anonyymi

        Sinut tunnistaa puskastakin vaikka yrität peitellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin ehtii tehdä lapsia senkin jälkeen kun on ammattiin valmistunut. Sitä paitsi lapsi ei estä opiskelua, on kunnallinen päivähoito. Hienoa, että presidenttikin siitti vielä lapsen ja ministeri Saarikko on nyt äitiyslomalla. Häkkänenkin sai hiljattain lapsen , kaikki vaalimainoksissaan ilmoittavat ylpeänä lapsiluvun ja lastenlasten määrän. On vielä sellaisiakin jotka rakastavat lapsia ja perhe-elämää. Korkeimmissa yhteiskunnan asemissa olevat poikkeuksetta ovat halunneet lapsia ja pitävät perhettä suurimpana voimavaranaan..Elämään uskovilla hyvinvoivilla pareilla on sekä ura että lapsia, ei tarvitse valita niiden välillä.

        Kylmän sodan loppuminen oli suuri muutos Suomessakin. Sen jälkeen ollut vain epävarmuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin ehtii tehdä lapsia senkin jälkeen kun on ammattiin valmistunut. Sitä paitsi lapsi ei estä opiskelua, on kunnallinen päivähoito. Hienoa, että presidenttikin siitti vielä lapsen ja ministeri Saarikko on nyt äitiyslomalla. Häkkänenkin sai hiljattain lapsen , kaikki vaalimainoksissaan ilmoittavat ylpeänä lapsiluvun ja lastenlasten määrän. On vielä sellaisiakin jotka rakastavat lapsia ja perhe-elämää. Korkeimmissa yhteiskunnan asemissa olevat poikkeuksetta ovat halunneet lapsia ja pitävät perhettä suurimpana voimavaranaan..Elämään uskovilla hyvinvoivilla pareilla on sekä ura että lapsia, ei tarvitse valita niiden välillä.

        Hgin apulauskaupunginjohtaja Nazima Razmyar sai juuri toisen lapsen. Maria Lohela ja Antti Rinne ovat kertoneet kärsivänsä lapsettomuudesta. Kaikkonen ja Urpilainen ovat adoptoineet. Kyllä löytyy esimerkkejä lapsirakkaudesta politiikan huipulla ihan näinä aikoinakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hgin apulauskaupunginjohtaja Nazima Razmyar sai juuri toisen lapsen. Maria Lohela ja Antti Rinne ovat kertoneet kärsivänsä lapsettomuudesta. Kaikkonen ja Urpilainen ovat adoptoineet. Kyllä löytyy esimerkkejä lapsirakkaudesta politiikan huipulla ihan näinä aikoinakin.

        SDPn Antti Lindtman ja vaimonsa Kaija saivat vauvan, Kaija jo yli 50 v ❤️


    • Anonyymi

      Näitä kekkuloivia miehiä näkyy joka puolella. Kun lapset on syntynyt, on pakko päästä kavereiden kanssa baariin monta kertaa kuukaudessa ym , ruskaretkille poikien kanssa jne. Jokainen tietää miten ja kuinka usein nämä retket päätyy vääriin sänkyihin.
      Kukapa ne lapset sitten hoitaa kuukaudesta ja vuodesta toiseen, äitipä tietenkin.
      Tekee päivätyön , hoitaa lapset ja kaiken.
      Ei älykäs nainen enää tuhon ala. Tekee lapset vain ,jos haluaa yksin hoitaa heidät.
      Oma työ ja toimeentulo pitää virkeänä ja iloisena. Vihdoinkin meillä on tasa-arvo.

      • Anonyymi

        Oletko katkera miehille , itseäsi kohdanneen epäonnen vuoksi?
        Ei pidä ainakaan yleistää, jos epäonni on jotain kolhinut.
        Koulutus on tietysti hyvä , ja antaa myös aineellsta turvaa, mutta vanhana olisi kiva olla muitakin kuin eläkeläiskerhon höpöttäviä tovereita.


      • Anonyymi

        Yhtään kekkuloivaa miestä en tunne, vaan lapsistaan onnellisia ja niiden hoitoon tasapuolisesti osallistuvia. Perhesuunnittelu takaa, että kaikki lapset ovat haluttuja ja rakastettuja. Lapsettomuus on suuri tragedia niille, jotka lapsia haluaisivat. Suurin osa haluaisi enemmän lapsia, jos se olisi taloudellisesti mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko katkera miehille , itseäsi kohdanneen epäonnen vuoksi?
        Ei pidä ainakaan yleistää, jos epäonni on jotain kolhinut.
        Koulutus on tietysti hyvä , ja antaa myös aineellsta turvaa, mutta vanhana olisi kiva olla muitakin kuin eläkeläiskerhon höpöttäviä tovereita.

        Lapset elää omaa elämäänsä. On itsekästä ajatella, että ne tehtäisiin siksi, että meillä vanhuksina olisi joku viihdyttäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset elää omaa elämäänsä. On itsekästä ajatella, että ne tehtäisiin siksi, että meillä vanhuksina olisi joku viihdyttäjä.

        Kyllä ikäihmiselle omat lapset ja lastenlapset tuovat elämään paljon sisältöä ja iloa.
        Tietysti heillä on oma elämänsä, ja meillä on omamme, niin sen kuuluu mennä.


      • Anonyymi

        On tasa-arvo juu ja naiset menee siinä, kuin miehetkin, sinne väärään sänkyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tasa-arvo juu ja naiset menee siinä, kuin miehetkin, sinne väärään sänkyyn.

        Ootko ollut varjostamassa vai ikkunoitten takanako kurkit ?
        Ennen vasta mentiinkiin vieraisiin sänkyihin, sen olen lukenut historiikeista koskien suomalaisten elämää.
        Naimisiinmenokaan ei ollut sääntö, vaikka myöhemmin kauhisteltiin susipareja ja avoliittoja.


    • Anonyymi

      Minä ainakin olen syyllinen, että lapsia syntyy vähän ja tiedän, etten ole ainut palstalainen.

      Äitini teki neljä lasta ja minä VAIN kaksi ja lastenlapsia on vain kolme.

      Turhaa syyttää nykyisiä nuoria. Se lastenteko kun ei aina onnistu. Mikäli ei ole varaa mennä yksityiselle, niin kunnallisessa se hoito kestää vuosia. Minä tunnen ja tiedän näitä pareja paljon. ( en asu missään tuppukylässä, jossa tilastoja poimitaan Suomi 24 palstalta)

      Miehet ovat saaneet ketjussa räksytystä, mutta, kun ne naiset ovat ihan samanlaisia.

    • Anonyymi

      Et nyt nuoria naisia etkä kaikkia miehiä syttäisi yhtenä joukkona.

      Yleistämiset ovat aina väärin!

      Ja vastuuntunto nuorilla on lapsia hankkiessaan on aivan hyvä asia.

    • Anonyymi

      Niin siinä käy, että kun lapsen hankintaa lykkää , sitten se ei enää onnistukkaan. Ensin pitää opiskella, sitten maksaa asunto. päästä uran alkuun, matkustella , aika kuluu ja ollaan nelikymppisiä. Sitten mennään hoitoihin ja vaaditaan että yhteiskunta ne maksaa. Raskaudet ja synnytykset on riskialttiita mitä iäkkäämpi on, alkaa myös down ja muut kehitysvammat yleistyä. Ei vauva materiaa tarvitse, ihan hyviä ihmisiä tuli meistäkin pula-ajan lapsista. Suurin osa varmaan vahinkolapsia, kun ehkäisy oli tuntematonta. Kamalaa, jos aletaan luokitella, ketkä saa lisääntyä ja ketkä ei. Tietenkin on hyvä ettei äitien tarvitse nääntyä jatkuviin raskauksiin ja ainaiseen lastenhoitoon. Mutta tuo on jo elämälle kielteistä, jos joku Greetta ja kaltaisensa saa vaikuttaa päätöksiin. Tunnen monia perheitä, joissa on lapset tehty nuorina, kesken opiskelunkin. Lapsi on monasti syy panna vauhtia valmistumiseen .Oma poika sai Espoon teekkarikylästä hyvän perheasunnon ja vuorotellen hoitivat vauvaa eka vuoden, sitten vietiin päiväkotiin. Molemmat valmistuivat normaaliajassa, miniä lääkäriksi, poika dipl.insinööriksi. Nyt heillä on lapsia kolme, se kuulemma riittää ainakin toistaiseksi. Molemmat ovat edenneet urallaan , miniä pitänyt äitiyslomansa ja päässyt entiseen työpaikkaansa.

    • Anonyymi

      Lapsettomat tai yhden lapsen perheet maksavat vuosikymmenien jälkeen tästä asenteestaan.
      Lähipiirissäni on yli 80vuotias lapseton pariskunta, joiden terveys on pettänyt.
      Omaisia ei ole ja eläke pieni.
      Miten mahtavat selviytyä nyt, kun tarvitsisivat läheisiä ihmisiä, apua ongelmatilanteisiinsa, virkistystä ja muuta ajateltavaa kuin omat harmit.
      Ei ketään.
      Ja he toki eivät ole ainoat, vain olen heihin olen tutustunut.
      Yksinäisiä ikäihmisiä alkaa olla yhä enemmän. Kohta koko Suomi on ahdistuneitten vanhuksien vanhainkotina.

      • Anonyymi

        Vaikka olisi miten iso eläke, ei se lämmitä yksinäistä. Aivan käsittämätöntä tuo lapsivihamielisyys, jota lietsotaan samaan aikaan kun toivotaan vauvoja tuleviksi veronmaksajiksi. Lasten pitäisi varmaan syntyä nuorina huippuammattilaisina, työkokemusta jo omaavina, mielellään asunto-osake mukanaan. Hienoa, että meillä on maahanmuuttajia opettamassa todellisia perhearvoja. Joku vielä vihjailee, että vain luuserit tekevät lapsia. Kyllä se luuseri on jotain ihan muuta, osaton parhaasta elämän lahjasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka olisi miten iso eläke, ei se lämmitä yksinäistä. Aivan käsittämätöntä tuo lapsivihamielisyys, jota lietsotaan samaan aikaan kun toivotaan vauvoja tuleviksi veronmaksajiksi. Lasten pitäisi varmaan syntyä nuorina huippuammattilaisina, työkokemusta jo omaavina, mielellään asunto-osake mukanaan. Hienoa, että meillä on maahanmuuttajia opettamassa todellisia perhearvoja. Joku vielä vihjailee, että vain luuserit tekevät lapsia. Kyllä se luuseri on jotain ihan muuta, osaton parhaasta elämän lahjasta.

        Tahtoo vain olla se, että se lapsivihamielisyys katoaa, kun lapsi/lapsenlapsi tulee omalle kohdalle. ;)

        Miten se kettu sanoikaan niistä marjoista....


      • Anonyymi

        Minä en ainakaan oleta, että lapseni hoitaisivat minut. Lähiomaisina on kaksi lapsetonta, jotka elävät ihan hyvää elämää hoivakodissa. Olen ollut sopeutuvainen koko ikäni ja luulen, että sopeudun tulevaisuudessakin muutoksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ainakaan oleta, että lapseni hoitaisivat minut. Lähiomaisina on kaksi lapsetonta, jotka elävät ihan hyvää elämää hoivakodissa. Olen ollut sopeutuvainen koko ikäni ja luulen, että sopeudun tulevaisuudessakin muutoksiin.

        En minäkään odota, että lapseni ja lapsenlapseni ja lapsenlapsenlapseni minua hoitaisivat. Mutta he tekevät työtä, josta saavat palkkaa, maksavat palkasta veroja, joilla katetaan hyvinvointipalvelut. Minunkin hoitoni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään odota, että lapseni ja lapsenlapseni ja lapsenlapsenlapseni minua hoitaisivat. Mutta he tekevät työtä, josta saavat palkkaa, maksavat palkasta veroja, joilla katetaan hyvinvointipalvelut. Minunkin hoitoni.

        Maksanhan minäkin koko elinaikani veroja. Miksi mielipiteet noin 15 vuoden sisällä ovat todella muuttuneet. Aikaisemmin maapallon suurimpia riskejä oli väestön liika lisääntyminen. Jos syntyy ihmisiä vähemmän, myös syntymästä asti hoivattavia on vähemmän. Miksi kantaa näistä asioista niin paljon huolta? Aika vähän voimme vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksanhan minäkin koko elinaikani veroja. Miksi mielipiteet noin 15 vuoden sisällä ovat todella muuttuneet. Aikaisemmin maapallon suurimpia riskejä oli väestön liika lisääntyminen. Jos syntyy ihmisiä vähemmän, myös syntymästä asti hoivattavia on vähemmän. Miksi kantaa näistä asioista niin paljon huolta? Aika vähän voimme vaikuttaa.

        "Luoja ei lapsiaan kulkureiksi tuuleen luonut,
        meillekin isänmaan, äidinkielen hän on suonut..."

        Lapsia ei vastuunsa tunteva nainen ja mies synnytä maantielle.


        Tänne on otettu toinen kansa / toiset kansat hoitoon,

        raha menee heille....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksanhan minäkin koko elinaikani veroja. Miksi mielipiteet noin 15 vuoden sisällä ovat todella muuttuneet. Aikaisemmin maapallon suurimpia riskejä oli väestön liika lisääntyminen. Jos syntyy ihmisiä vähemmän, myös syntymästä asti hoivattavia on vähemmän. Miksi kantaa näistä asioista niin paljon huolta? Aika vähän voimme vaikuttaa.

        Syynä tämä järjestelmä joka vie mahdollisuudet, ainakin minun osalta yksi syy.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksanhan minäkin koko elinaikani veroja. Miksi mielipiteet noin 15 vuoden sisällä ovat todella muuttuneet. Aikaisemmin maapallon suurimpia riskejä oli väestön liika lisääntyminen. Jos syntyy ihmisiä vähemmän, myös syntymästä asti hoivattavia on vähemmän. Miksi kantaa näistä asioista niin paljon huolta? Aika vähän voimme vaikuttaa.

        "Jos syntyy ihmisiä vähemmän, myös syntymästä asti hoivattavia on vähemmän."

        Tuo on näppärä oivallus. Yhteiskunnan suurimmat kustannukset tulevat lapsista ja iäkkäistä.

        Ja elinaikanaankin kaikkein hyödyttömimmät ovat tupakoimattomat, alkoholia käyttämättömät, autoa ajamattomat ja lomansa ulkomailla viettävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syynä tämä järjestelmä joka vie mahdollisuudet, ainakin minun osalta yksi syy.

        "Mahdollisuudet" ? Riippuen siitä oletko nainen vai mies; ei siihen tarvita kuin vastakkainen sukupuoli. Monin osin mädästä järjestelmästä huolimatta nykypäivänä on ja saa paljon tukea ja apua yhteiskunnalta(kin). - Nm. Tekosyitä tuhatpäin


    • Anonyymi

      Veroilla ei makseta hyvinvointipalveluja (sosdem-satu)
      vaan
      vientituloilla

      Matutuksessa käytetään suomalaisten verorahoja ulkomaalaislle
      jotka ovat työttömiä sossussa tai tekevät pizzaa joka ei lisää vientiä
      vaan on palvelua eikä tuota mutta sosiaaliturvaan kuluu rahaa

      rakentamalla kirkkoja ja tekemällä pizzaa saadaan kyllä työpaikkoja ja verotuloja ja siten myös eläketuloja mutta jos ei ole vientituloja saadaan tämän tien päässä konkurssi

      jos lepäämme ja teetämme matulla teiden rakennuksen korpeen ja pizzaa
      menemme konkurssiin ellei meillä ole öljyä myytäväksi kuten saudeilla

      • Anonyymi

        Hoito vastuu siirtyy lapsille, minä hoidin isää ja äitiä 11 v. Isä on poismennyt, äiti vanhainkodissa. Onhan se pitkä aika ja palaaminen normaaliin elämään on vaikeaa.

        Yksinäistä heillä olisi ollut ilman minua ja omaishoitajana tein sen minkä piti. Kauneimman kiitoksen sain hoidettavilta.

        Heillä on ollut tosi kova elämä, ovat nähneet sota-ajan lähimmäisten menetyksineen, puutteenkin.

        Tosiaan, olemme jokainen puolet isää ja äitiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoito vastuu siirtyy lapsille, minä hoidin isää ja äitiä 11 v. Isä on poismennyt, äiti vanhainkodissa. Onhan se pitkä aika ja palaaminen normaaliin elämään on vaikeaa.

        Yksinäistä heillä olisi ollut ilman minua ja omaishoitajana tein sen minkä piti. Kauneimman kiitoksen sain hoidettavilta.

        Heillä on ollut tosi kova elämä, ovat nähneet sota-ajan lähimmäisten menetyksineen, puutteenkin.

        Tosiaan, olemme jokainen puolet isää ja äitiä.

        Erilaisia on meidänkin joukossa. Itse hoidin lapsena vanhempiani ja sairasta siskoani. Esim. 12-vuotiaana hoidin kodin, lypsin lehmät ja 4-vuotiaan sisareni, kun äiti oli lomalla sukulaisissa. Sitten ei vanhempana tarvinnut, kun lähdin kotoa. Lomilla kyllä melko vanhaksi autoin kunnes sain oman perheen. Itse olen sitä mieltä, että kodinomaisia ryhmäkoteja pitää olla riittävästi. Lapsettomalla sisarellani ja veljelläni on sellaisessa ihan hyvä elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erilaisia on meidänkin joukossa. Itse hoidin lapsena vanhempiani ja sairasta siskoani. Esim. 12-vuotiaana hoidin kodin, lypsin lehmät ja 4-vuotiaan sisareni, kun äiti oli lomalla sukulaisissa. Sitten ei vanhempana tarvinnut, kun lähdin kotoa. Lomilla kyllä melko vanhaksi autoin kunnes sain oman perheen. Itse olen sitä mieltä, että kodinomaisia ryhmäkoteja pitää olla riittävästi. Lapsettomalla sisarellani ja veljelläni on sellaisessa ihan hyvä elämä.

        Suomalaisia ei synny enää, kun nuoriso ei pysty hankkimaan kotia perheelleen,
        suuret opintovelat on heillä suoritettavanaan ja huono työpaikka.

        "Luoja ei lapsiaan kulkureiksi tuuleen luonut,
        meillekin isänmaan, äidinkielen hän on suonut..."

        Lapsia ei vastuunsa tunteva nainen ja mies synnytä maantielle.
        Vuokra-asuntoon ei palkka riitä.


        Tänne on otettu toinen kansa / toiset kansat hoitoon,
        raha menee heille....
        Vuokra-asuntoon ei palkka riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisia ei synny enää, kun nuoriso ei pysty hankkimaan kotia perheelleen,
        suuret opintovelat on heillä suoritettavanaan ja huono työpaikka.

        "Luoja ei lapsiaan kulkureiksi tuuleen luonut,
        meillekin isänmaan, äidinkielen hän on suonut..."

        Lapsia ei vastuunsa tunteva nainen ja mies synnytä maantielle.
        Vuokra-asuntoon ei palkka riitä.


        Tänne on otettu toinen kansa / toiset kansat hoitoon,
        raha menee heille....
        Vuokra-asuntoon ei palkka riitä.

        Mitä hemmettiä höliset? Suomen kaltaista sosiaaliturvaa ei ole juuri missään muualla. Tässä yhteiskunnassa tuetaan kaikilla mahdollisilla tavoilla. Ehkä juuri se on syy, miksi nuoret eivät enää lisäänny; elämä on helpompaa ilman vastuita ja velvollisuuksia, joita pienet piltit tuovat. - Nm. Helppo elämä laiskistuttaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erilaisia on meidänkin joukossa. Itse hoidin lapsena vanhempiani ja sairasta siskoani. Esim. 12-vuotiaana hoidin kodin, lypsin lehmät ja 4-vuotiaan sisareni, kun äiti oli lomalla sukulaisissa. Sitten ei vanhempana tarvinnut, kun lähdin kotoa. Lomilla kyllä melko vanhaksi autoin kunnes sain oman perheen. Itse olen sitä mieltä, että kodinomaisia ryhmäkoteja pitää olla riittävästi. Lapsettomalla sisarellani ja veljelläni on sellaisessa ihan hyvä elämä.

        Ei millän pahalla, mutta...
        "lypsin lehmät ja 4-vuotiaan sisareni,"
        toi mieleeni hauskoja mielikuvia.
        Hoivaaminen ja hoitaminen on meillä geeneissä ja ei lapsettomaksi jääminen voi eikä saisikaan olla joku muoti-ilmiö, osoitus naisten emansipaatiosta tai kosto miehille koska ovat aika lailla meitä naisia jyränneet vuosisatojen aikana patriarkaatin suojassa.
        ***
        Naisen oikeus olla nainen ja tehdä kuinka hän haluaa on oltava sisäistetty päätös ja tarkasti harkittu mitä tulee lasten tekoon. Meidän ikäpolvemme sai oppia että se oli jotenkin kuin biologisesti luonnollista HALUTA synnyttää ja hoitaa lapsia. Että äitiys oli toinen luontomme. Eihän sekään voi olla pakollista kaikille ja jotkut äidit jotka eivät sovellu selvästikään äideiksi, vaan keskittävät huomionsa lähinnä omaan itseensä ja urakehitykseensä, varallisuutensa kartuttamiseen ja pintapuoliseen liitäjäelämään, puhumattakaan huumehörhöäideistä jne. eivät oikeasti edes ansaitsisi äitiyttä.


    • Anonyymi

      Kun keltä tahansa huippumenestyneeltä kysyy, mikä on hänen paras saavutuksensa, hän sanoo että lapset. Kun kysyy keneltä tahansa, mikä on onnellisin päivä, melkein kaikki vastaavat että lasten syntymät. Taiteilijoilla ja tiedemiehillä on vaimo/mies ja lapset olleet parhaita kannustajia, ei mitään uran esteitä. Tuntuu oudolta, että jotkut haluaa vapaaehtoisesti vaihtaa lapset omaan mukavuudenhaluun. Varsinkin kun nyt on päivähoito ja jos on lisäksi hyvät tukiverkot, lapset ovat vain rikkaus ja onni, ei mikään este, ei usein hidastekaan. Tietysti on paljon myös epätoivoisesti lasta haluavia, eikä se onnistu huolimatta rankoista hoidoista. Sitä paitsi lapset ovat vain hetken pieniä, sitä omaa aikaa on kyllä riittämiin myöhemmin. Kun on lapseton, on myös lapsenlapseton.

      • Anonyymi

        Näin se vain ON opintovelkaisten kohdalla, he ovat yrittäneet opiskella suomalaisten tarvitsemaan ammattiin velaksi, joka on kasvanut liian suureksi. Kotiin ei enää ylety.

        Vanhemmat ovat myös pitkään opiskelleita, pienipalkkaisessa ammatissa elämänsä olleet, rehellsesti veronsa joka eurosta maksaneet.


        Suomalaisia ei synny enää, kun nuoriso ei pysty hankkimaan kotia perheelleen,
        suuret opintovelat on heillä suoritettavanaan ja huono työpaikka.

        "Luoja ei lapsiaan kulkureiksi tuuleen luonut,
        meillekin isänmaan, äidinkielen hän on suonut..."

        Lapsia ei vastuunsa tunteva nainen ja mies synnytä maantielle.
        Vuokra-asuntoon ei palkka riitä.

        Tänne on otettu toinen kansa / toiset kansat hoitoon,
        raha menee heille....
        Vuokra-asuntoon ei palkka riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se vain ON opintovelkaisten kohdalla, he ovat yrittäneet opiskella suomalaisten tarvitsemaan ammattiin velaksi, joka on kasvanut liian suureksi. Kotiin ei enää ylety.

        Vanhemmat ovat myös pitkään opiskelleita, pienipalkkaisessa ammatissa elämänsä olleet, rehellsesti veronsa joka eurosta maksaneet.


        Suomalaisia ei synny enää, kun nuoriso ei pysty hankkimaan kotia perheelleen,
        suuret opintovelat on heillä suoritettavanaan ja huono työpaikka.

        "Luoja ei lapsiaan kulkureiksi tuuleen luonut,
        meillekin isänmaan, äidinkielen hän on suonut..."

        Lapsia ei vastuunsa tunteva nainen ja mies synnytä maantielle.
        Vuokra-asuntoon ei palkka riitä.

        Tänne on otettu toinen kansa / toiset kansat hoitoon,
        raha menee heille....
        Vuokra-asuntoon ei palkka riitä.

        Heillä ei ole ollut SAK-ta ajamassa etujaan.


    • Minä en ainakaan aio alkaa enää lapsia tekemään.

      Omat lapsenikin ovat aikuisia itse päättämään elämästään, haluavatko omia lapsia vai eivät.
      Mitä ihmettä nykynuorten lapsenteko/tekemättömyys kuuluu enää meille vanhoille akoille.
      Jos he haluavat elää yhtä lapsivapaata ja mukavaa elämää kuin me eläkeläisetkin eletään, niin sehän on ihan heidän oma valintansa. Pääasia, että ovat onnellisia ja tyytyväisiä omaan valintaansa.

      • Anonyymi

        Joko tellukankin lapset on jo aikuisia, täysi-ikäisiä 18-vuotiaita ? ? Ajatella, ja sinä vasta 70 ja vähän päälle. Oletko ne lapsesi tehnyt 50-vuotiaana ? Normaalisti 70-vuotiailla on jo aikuisia lapsenlapsia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joko tellukankin lapset on jo aikuisia, täysi-ikäisiä 18-vuotiaita ? ? Ajatella, ja sinä vasta 70 ja vähän päälle. Oletko ne lapsesi tehnyt 50-vuotiaana ? Normaalisti 70-vuotiailla on jo aikuisia lapsenlapsia.

        Kerroinko vahingossa heidän olevan vain 18v? En minä näe sellaista. Aikuisia itse päättämään elämästään.

        Minä olin niitä vastuuntuntoisia äitejä, jotka odottavat tulevansa itse ensin aikuisiksi, ennenkuin alkavat tekemään lapsia. Sitten, kun huveltamiset on huvellettu ja on kypsä ottamaan vastuun lapsistaan. En tunne itseäni mitenkään epänormaaliksi siinä suhteessa.

        Normaalisti? En ole koskaan ollut sellainen laumasielu, joka menee kaikessa enemmistön perässä.
        Jos joku haluaa kahlita nuoruutensa lapsiin, niin minulle yks hailee. Jos joku elää ensin nuoruutensa ennenkuin hankki lapsia, niin ihan hyvä niinkin. Jos joku ei tee lapsia ollenkaan, niin se on hänen valintansa ja hänen elämänsä.
        Yhtä normaalia kaikki valinnat lasten saannin suhteen, eikä siinä pitäisi ulkopuolisilla olla mitään sanomista.


    • Anonyymi

      Vai vielä lisää kakaroita, kun nykyisillekään ei ole tarpeeksi psykiatrisia hoitopaikkoja sekä loppusakille sijaiskoteja!!

      • Anonyymi

        Tunnetko vain tuollaisia lapsia / nuoria ? Kaikki ne nuoret ihmiset, joita tapaan esim. työssäni, ovat kyllä ihan hemmetin fiksuja ja hyvin terveen oloisia tyyppejä. Ja jos lapsilla / nuorilla ei mene hyvin, syy ei ole heissä, vaan ... - Nm. Osannetko arvella


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe