Korkeat oppiarvot ja koulutus

Anonyymi

Luterilaiset kehuskelee tälläkin palstalla korkeilla oppiarvoilla teologiassa. Jeesuksen muusta koulutuksesta en muista, mutta hän oli puuseppä ammatiltaan. Hänen opetuslapsensa taas olivat koulujakäymättömiä miehiä. Ainoastaan Luukas oli korkeasti koulutettu lääkäri.

64

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ja kalastaja oli siihen aikaan arvossa pidetty ammattilainen. Business mies.
      Jehovan todistajissa on postinkantajia ja siivoojia.

• Anonyymi

Oletko tietoinen, että Jeesuksen aikalaisten jälkeen on paiskittu 2000 vuotta töitä niin tieteen, taiteen kuin teknologiankin kimpussa, että SINÄ saisit nauttia satojen sukupolvien työn tuloksista. Tämä tapahtuu tehokkaimmin mm. opiskelemalla itse, mitä esim. teologian tutkimuksessa on Jeesuksen ajallisen, maanpäällisen ihmiselämän jälkeen ihmiskunnassa ymmärretty. Yliopistot ja konservatoriot ovat perinneaarteisto, ettei Sinun tarvitsisi keksiä pyörää itse, vaan saisit ottaa käyttöön valmiina edeltävien sukupolvien kehittämät sovellutukset. Jos olet terävä ja ahkera, voit akateemisen koulutuksesi varassa kehittää perinteisiä menetelmiä edelleen - tieteen, taiteen ja teknologian kehityskulkuja ymmärtäen.

Jokin 1800-luvun ameriikassa kokoon kyhätty myytäväksi edullinen oppirakennelma ei täytä miltään osin uskonnon määritelmää. Siksi esim. kristinuskon tuntemus perustuu Raamatun aikojen ja paikkojen kulttuurihistorian sekä kielten syvälliseen, akateemiseen tutkimukseen. Kirkon paimenet ovat tässä suhteessa ihan eri asemassa kuin "julistajat", koska Kirkon työntekijöillä on akateeminen loppututkinto, he tuntevat ajat ennen ajanlaskumme alkua, sen alun ajat sekä myös kuluneen 2020 vuotta - kristinuskon näkökulmasta. Mikään historiaton liikeyritys ei muutu kristillisen perinteen vaalijaksi ja sen piirissä puuhaavat tuote-esittelijät eivät ole päteviä opettajia. Ei missään mielessä. Ja tässä on ameriikkalaisen businessajattelun ja eurooppalaisen sivistysperinteen ero. JW-appia lataamalla ei muututa asiantuntijaksi. Sivistyminen vaatii työtä, antautuneisuutta opintoihin sekä akateemisen verkoston. Kirkko tarjoaa tätä kaikkea. Uskonnon asiantuntijat löytyvät Kirkon piiristä.

• Anonyymi

Onhan niitä siivoojia ja postinkantajia kaikissa ihmisryhmissä ja onneksi. Eipä olosi mukava mennä sairaalaan tai terveyskeskukseen tai vaikkapa ravintolaan, jos ei olisi siivottu. Postikin on ihan kiva saada perille, joten molemmat hyviä ja kunniallisia ammatteja. Mutta tunnen myös putkimiehiä, sähkömiehiä ja kymmeniä muitakin ammatin harrastajia. "Kunhan meillä on elatus ja vaatteet"sanotaan Raamatussa. Eikä yleensä kiinnosta muiden ammatit, kunhan huolehtivat toimeentulostaan ja tekevät työnsä kunniallisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko tietoinen, että Jeesuksen aikalaisten jälkeen on paiskittu 2000 vuotta töitä niin tieteen, taiteen kuin teknologiankin kimpussa, että SINÄ saisit nauttia satojen sukupolvien työn tuloksista. Tämä tapahtuu tehokkaimmin mm. opiskelemalla itse, mitä esim. teologian tutkimuksessa on Jeesuksen ajallisen, maanpäällisen ihmiselämän jälkeen ihmiskunnassa ymmärretty. Yliopistot ja konservatoriot ovat perinneaarteisto, ettei Sinun tarvitsisi keksiä pyörää itse, vaan saisit ottaa käyttöön valmiina edeltävien sukupolvien kehittämät sovellutukset. Jos olet terävä ja ahkera, voit akateemisen koulutuksesi varassa kehittää perinteisiä menetelmiä edelleen - tieteen, taiteen ja teknologian kehityskulkuja ymmärtäen.

Jokin 1800-luvun ameriikassa kokoon kyhätty myytäväksi edullinen oppirakennelma ei täytä miltään osin uskonnon määritelmää. Siksi esim. kristinuskon tuntemus perustuu Raamatun aikojen ja paikkojen kulttuurihistorian sekä kielten syvälliseen, akateemiseen tutkimukseen. Kirkon paimenet ovat tässä suhteessa ihan eri asemassa kuin "julistajat", koska Kirkon työntekijöillä on akateeminen loppututkinto, he tuntevat ajat ennen ajanlaskumme alkua, sen alun ajat sekä myös kuluneen 2020 vuotta - kristinuskon näkökulmasta. Mikään historiaton liikeyritys ei muutu kristillisen perinteen vaalijaksi ja sen piirissä puuhaavat tuote-esittelijät eivät ole päteviä opettajia. Ei missään mielessä. Ja tässä on ameriikkalaisen businessajattelun ja eurooppalaisen sivistysperinteen ero. JW-appia lataamalla ei muututa asiantuntijaksi. Sivistyminen vaatii työtä, antautuneisuutta opintoihin sekä akateemisen verkoston. Kirkko tarjoaa tätä kaikkea. Uskonnon asiantuntijat löytyvät Kirkon piiristä.

Eipä sellainen uskonto vedä eikä kiinnosta, jolla on tarjota kaikenlausta teologista uskonnontuntemusta ja historiaa, jonka suunta on päästä taivaaseen tai helvettiin kidutettavaksi.pelkkä ajatus saa jo aikaan pahoinvoinnin väänteitä vatsassa. Menen ennemmin hautaan mätänemään olemattomuuden tilaan. Sekin on armoillisempaa ja haluttavampaa. En todellakaan ole koskaan halunnut mennä/joutua taivaaseen. Kiitos ei.

• Anonyymi

Nykyään Raamatun ajasta on hyvin kauan. Kulttuuri oli tuolloin aivan erilainen ja kielikin on muuttunut, lisäksi tekstiä luetaan lähes aina käännöksenä. Sen takia taustatietoa ja usein myös teologian oppiarvoja tarvitaan, jotta voisi ymmärtää merkityksen oikein. Kaikki Raamatussa ei ole omana aikanaan tarkoittanut sitä, miltä se nykyään maallikon korvissa kuulostaa, joten väärien johtopäätösten vaara on ilmeinen ilman teologian opintoja tai muuten hankittuja vastaavia tietoja.

• Anonyymi

Tuota, teologiksi opiskellaan juuri siksi että osattaisiin kertoa nykyihmiselle Jeesuksen (Jumalan, esim. Joh. 1:1, kuitenkin ihmisenä eli orjan osassa, filipp. 2:7) opetuksia.

Vartiotorniuskonnossa esim. Jeesuksen vertaus hyvästä palvelijasta ja huonosta palvelijasta on tarkoitushakuisesti virheellinen. Opetuslapset kysyivät ajankohtaa, Jeesus antoi ohjeen odottaa hyveellisesti (kuten hyvä palvelija) lahko kehuu itseään, kummallisesti väittämällä että Jeesus loi vartiotornille Jeesuksen vahvistaman aseman.

Jeesus puhui meille 2000 vuotta sitten, lahko häpeää vartiotornikirjoituksiaan, ja vaatii ettei niitä saa arvostella koska ne ovat jo vuosikymmeniä vanhoja.

• Anonyymi

Raamatun sanoman keskeisimpiin asioihin ei korkeata koulutusta tarvitse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatun sanoman keskeisimpiin asioihin ei korkeata koulutusta tarvitse.

Riippuu siitä, mitä keskeisimmillä tarkoittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuu siitä, mitä keskeisimmillä tarkoittaa.

Tavalliselle ihmiselle riittää, kun tietää elämän tarkoituksen, miksu me vanhenemme ja kuolleiden, mikä on kuolleiden tila, onko kuolleilla toivoa jne. Nömä ovat keskeisimpiä asioita elämässä, jotka yleensä suurin osa ihmisistä haluaa tietää. En ole koskaan esimerkiksi pelännyt helvettiin joutumista, koska sellaista kidutuksen paikkaa ei ole olemassa. Tiedän, kun ihminen kuolee, hän lakkaa olemasta, ja tulee maaksi jälleen. Hän ei tiedä mistään mitään. Saatana ja demonit yrittävät jatkuvasti eri keinoin pettää ihmisiä uskomaan elämän jatkuvan kuoleman jälkeen. Minua ei mikään voima maailmassa saa uskomaan sellaiseen. Olen aivan rauhallisin mielin ollut nuoresta asti, koska tiedän totuuden. Totuus on minulle itsestään selvä asia. Pääasiat tiedän. Hienosäätöä voi sitten tutkia enemmän, jos haluaa, pohtia, mikä on totta ja mikä ei. Mutta nämä keskeisimmät ovat minulle selvät kuin ilma jota hengitän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tavalliselle ihmiselle riittää, kun tietää elämän tarkoituksen, miksu me vanhenemme ja kuolleiden, mikä on kuolleiden tila, onko kuolleilla toivoa jne. Nömä ovat keskeisimpiä asioita elämässä, jotka yleensä suurin osa ihmisistä haluaa tietää. En ole koskaan esimerkiksi pelännyt helvettiin joutumista, koska sellaista kidutuksen paikkaa ei ole olemassa. Tiedän, kun ihminen kuolee, hän lakkaa olemasta, ja tulee maaksi jälleen. Hän ei tiedä mistään mitään. Saatana ja demonit yrittävät jatkuvasti eri keinoin pettää ihmisiä uskomaan elämän jatkuvan kuoleman jälkeen. Minua ei mikään voima maailmassa saa uskomaan sellaiseen. Olen aivan rauhallisin mielin ollut nuoresta asti, koska tiedän totuuden. Totuus on minulle itsestään selvä asia. Pääasiat tiedän. Hienosäätöä voi sitten tutkia enemmän, jos haluaa, pohtia, mikä on totta ja mikä ei. Mutta nämä keskeisimmät ovat minulle selvät kuin ilma jota hengitän.

Noissa sinun sepustuksissa ei pahemmin totuutta ollut.
        Ja vielä kehtaat kehua että elämäsi olet tuhlannut amerikkalaisen humpuukilahkon haihatteluihin.
        Voi hyvää päivää sentään.
        Olet pihalla kuin lumiukko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noissa sinun sepustuksissa ei pahemmin totuutta ollut.
        Ja vielä kehtaat kehua että elämäsi olet tuhlannut amerikkalaisen humpuukilahkon haihatteluihin.
        Voi hyvää päivää sentään.
        Olet pihalla kuin lumiukko.

Voi voi, olen aivan tyytyväinen noihin sepustuksiin. Helvettiä ei ole, eikä taivaaseen mennä. Kuolleet eivät tiedä mitään. Vaikka en enää haluaisi henk. koht. syistä olla Jt, kohtaloni on aikanaan kuolla, mutta tuskaa kuolemassa ei tarvitse tuntea. Helvettiä en ole koskaan pelännyt. Olen vapaa kaikista peloista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät nuo mitenkään selviä asioita ole Raamatussa. Esimerkiksi kuolleiden tilasta ja Jumalan valtakunnasta sinne on päätynyt monenlaisia, keskenään ristiriitaisia käsityksiä. Tämä on aivan odotettavaakin, kun tekstejä on kirjoitettu ja muokattu pitkän ajan kuluessa useiden kirjoittajien toimesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät nuo mitenkään selviä asioita ole Raamatussa. Esimerkiksi kuolleiden tilasta ja Jumalan valtakunnasta sinne on päätynyt monenlaisia, keskenään ristiriitaisia käsityksiä. Tämä on aivan odotettavaakin, kun tekstejä on kirjoitettu ja muokattu pitkän ajan kuluessa useiden kirjoittajien toimesta.

Niinpä. Kun ihmisille usein tarjoillaan "muinaisia" näkemyksiä jonain suurena totuutena, joka nykyihmiseltä on jotenkin hukkunut, niin raamatustakin löytyy selkeästi uskomus siihen, että kuolleet menivät pimeyden paikkaan (sheol), riippumatta siitä oliko "iso" vai "pieni", oikeamielinen tai ei. Sheolin asukkaat olivat "varjoja", olentoja vaikka persoonallisuutta ja voimia. Joissain olosuhteissa ajateltiin olevan mahdollista ottaa heihin kontaktia elävien maailmasta, kuten Saulin ja Endorin noitanaisen tapauksessa.
        Tämäkin näkemys on kokenut huomattavan evoluution, jossa käsitellään ihmisten haluttomuutta hyväksyä kuolemaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä. Kun ihmisille usein tarjoillaan "muinaisia" näkemyksiä jonain suurena totuutena, joka nykyihmiseltä on jotenkin hukkunut, niin raamatustakin löytyy selkeästi uskomus siihen, että kuolleet menivät pimeyden paikkaan (sheol), riippumatta siitä oliko "iso" vai "pieni", oikeamielinen tai ei. Sheolin asukkaat olivat "varjoja", olentoja vaikka persoonallisuutta ja voimia. Joissain olosuhteissa ajateltiin olevan mahdollista ottaa heihin kontaktia elävien maailmasta, kuten Saulin ja Endorin noitanaisen tapauksessa.
        Tämäkin näkemys on kokenut huomattavan evoluution, jossa käsitellään ihmisten haluttomuutta hyväksyä kuolemaa.

Koulutus antaa laajempaa näkökulmaa myös opin yksityiskohtin, kuten kadotuskysymykseen. Jehovan todistajain oppi "vapauttaa" julistajan ykskantaan "helvetistä", jota ei sen paremmin määritellä. Raamatun monista erilaisista helvettikäsityksistä (VT vs. UT) ja myös muista läntisen maailman eri helveteistä on laatinut selvän esityksen teologi Kari Kuula kirjassaan "Helvetin historia".

"Helvetin idea on muovannut länsimaista kulttuuria kautta aikojen. Sen juuret ovat antiikin Kreikassa, ja Raamatusta saatiin ajatus ihmiskunnan jakautumisesta pelastettuihin ja kadotettuihin. Näistä aineksista luotiin ahdistava mielikuva helvetistä, jossa syntisiä rangaistaan ikuisessa tulessa.

Modernilla aikakaudella perinteisen piinahelvetin ongelmat tiedostettiin ja tilalle etsittiin inhimillisempiä tulkintoja kadotettujen kohtalosta. Helvetti on toisaalta ollut myös loputon viihteen aihe jo keskiajalta lähtien.

Nykyään helvettikuvastoa hyödynnetään kauhuelokuvissa, tietokonepeleissä ja rock-musiikissa. Vuonna 2006 ensimmäisen kerran julkaistu Kari Kuulan teos on kattava esitys länsimaisten helveteiden (helvettien?) historiasta.

Kari Kuula kirjoittaa synkästä aiheesta selkeästi ja yleistajuisesti, teologista huumoria unohtamatta. Hänet palkittiin teoksesta Lauri Jäntin säätiön kunniamaininnalla."

Kuten tuossa edellä kommentoineen henkilön kirjoituksesta kävi ilmi, helvetti on pelottava. Siitä puhuminenkin ahdistaa. Jehovan todistajissa "helvetti" varmuuden vuoksi kategorisesti kielletään kokonaan, Vartiotorni takaa uskonelämän, jossa ei helvetillä ainakaan pelotella.

Aihe on monimuotoinen ja ahdistavuudestaan huolimatta kestää/vaatii määrittelyä ja tutkimista eri konteksteihin sijoitettuna. Helvetti lienee jokaisella henkilökohtainen. Aiheen ahdistavaisuutta vähentää vaikka Kari Kuulan kirjaan perehtyminen. Tieto siitä miten MUUT uskovat helvetistä on kiinnostavaa ja helpottavaa. Vartiotornia ei vain tahdo kiinnostaa oman liikkeen ulkopuoliset vaikutteet. Elämää on ajallisesti ja paikallisesti myös ameriikkalaislahkojen ulkopuolella. Yhteistä elämää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saatanaa ja demoneita ei ole olemassakaan. Totuuden olemassa olokin on kyseenalainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saatanaa ja demoneita ei ole olemassakaan. Totuuden olemassa olokin on kyseenalainen.

Se on oma asiasi, jos et usko Saatanan ja demonien olemassaoloon. Minun ei tarvitse edes uskoa, koska olen erittäin selvästi kokenut sekä omassa elämässäni ja läheisten ystävieni elämässä asioita, joista selvästi tajuaa, keistä on kyse. Ne eivät ole jättäneet mitään arvailujen varaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on oma asiasi, jos et usko Saatanan ja demonien olemassaoloon. Minun ei tarvitse edes uskoa, koska olen erittäin selvästi kokenut sekä omassa elämässäni ja läheisten ystävieni elämässä asioita, joista selvästi tajuaa, keistä on kyse. Ne eivät ole jättäneet mitään arvailujen varaan.

Kun Jehovan todistajat myyvät firmansa tuotetta, yksi myyntiargumentti on juurikin vapautus helvetin ikuisesta kidutuksesta. Ahdistunut ihminen on altis ottamaan "vapautuksen" vastaan.

Ihan ilman ahdistavaa kuvastoa ei Vartiotorni(kaan) lukijoitaan säästä, sillä demonit ja paholaiset sijoitellaan Vartiotornissa esim. tapetteihin, vanhoihin kattiloihin ym. Näiden odotetaan pomppivan mökin liedellä ja menninkäisten hyppäävän alas lastenhuoneen seiniltä!

Järjissäänkin olevat aikuiset ovat hävittäneet Vartiotornin nimissä vanhoja kelloja ja radioita, joiden he ovat oppineet toiminaan demonien pesäpaikkana. Eli jos ei helvettiä saarnatakaan niin paholainen peijakas lymyää kahvikupeissa tai pesukoneessa, jonka anoppi lahjoitti, kun ei kuulu porukkaan!

Siskolta saatu korukin on tietenkin itsestään *********:sta, joka palautetaan takaisin siskolle.

Helvetillä hekumointi ja demonien kylväminen ovat ahdistavia aiheita kouluttamattomille aikuisille sekä lapsille. Pahan kyllästämät mielikuvat heikentävät varsinkin lasten elämänlaatua. Amerikasta peräisin olevat uskonlahkot ovat fiilistelyä myös sanan synkimmissä merkityksissä. Hellarit maalailevat helvettiä "vääräuskoisille" ja Vartiotorni maanpäällistä harmageddonia sekä "hei, demoni asuu teillä" -tyyppistä opetusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun Jehovan todistajat myyvät firmansa tuotetta, yksi myyntiargumentti on juurikin vapautus helvetin ikuisesta kidutuksesta. Ahdistunut ihminen on altis ottamaan "vapautuksen" vastaan.

Ihan ilman ahdistavaa kuvastoa ei Vartiotorni(kaan) lukijoitaan säästä, sillä demonit ja paholaiset sijoitellaan Vartiotornissa esim. tapetteihin, vanhoihin kattiloihin ym. Näiden odotetaan pomppivan mökin liedellä ja menninkäisten hyppäävän alas lastenhuoneen seiniltä!

Järjissäänkin olevat aikuiset ovat hävittäneet Vartiotornin nimissä vanhoja kelloja ja radioita, joiden he ovat oppineet toiminaan demonien pesäpaikkana. Eli jos ei helvettiä saarnatakaan niin paholainen peijakas lymyää kahvikupeissa tai pesukoneessa, jonka anoppi lahjoitti, kun ei kuulu porukkaan!

Siskolta saatu korukin on tietenkin itsestään *********:sta, joka palautetaan takaisin siskolle.

Helvetillä hekumointi ja demonien kylväminen ovat ahdistavia aiheita kouluttamattomille aikuisille sekä lapsille. Pahan kyllästämät mielikuvat heikentävät varsinkin lasten elämänlaatua. Amerikasta peräisin olevat uskonlahkot ovat fiilistelyä myös sanan synkimmissä merkityksissä. Hellarit maalailevat helvettiä "vääräuskoisille" ja Vartiotorni maanpäällistä harmageddonia sekä "hei, demoni asuu teillä" -tyyppistä opetusta.

Mä en muuta tee kun nauran noille jutuille. Demonithan kyllä ovat olemassa, mutta helvettiä ei ole. Sen ymmärtämiseen ei tarvitse kirjoittautua Yliopistoon opiskelemaan. Ja Youtube videothan ovat täynnä milloin minkäkin kirkon tilaisuuksia, joissa milloin missäkin ryhmäkuvassa takarivillä tai milloin missäkin nurkassa jonkun haamukasvoisen demonin naama kurkistaa takarivillä. Sitä ajattelee vaan, että kas, demonihan siellä takarivillä yrittää uskotella tuonpuoleisen olemassaoloa. Ja monet menevät halpaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koulutus antaa laajempaa näkökulmaa myös opin yksityiskohtin, kuten kadotuskysymykseen. Jehovan todistajain oppi "vapauttaa" julistajan ykskantaan "helvetistä", jota ei sen paremmin määritellä. Raamatun monista erilaisista helvettikäsityksistä (VT vs. UT) ja myös muista läntisen maailman eri helveteistä on laatinut selvän esityksen teologi Kari Kuula kirjassaan "Helvetin historia".

"Helvetin idea on muovannut länsimaista kulttuuria kautta aikojen. Sen juuret ovat antiikin Kreikassa, ja Raamatusta saatiin ajatus ihmiskunnan jakautumisesta pelastettuihin ja kadotettuihin. Näistä aineksista luotiin ahdistava mielikuva helvetistä, jossa syntisiä rangaistaan ikuisessa tulessa.

Modernilla aikakaudella perinteisen piinahelvetin ongelmat tiedostettiin ja tilalle etsittiin inhimillisempiä tulkintoja kadotettujen kohtalosta. Helvetti on toisaalta ollut myös loputon viihteen aihe jo keskiajalta lähtien.

Nykyään helvettikuvastoa hyödynnetään kauhuelokuvissa, tietokonepeleissä ja rock-musiikissa. Vuonna 2006 ensimmäisen kerran julkaistu Kari Kuulan teos on kattava esitys länsimaisten helveteiden (helvettien?) historiasta.

Kari Kuula kirjoittaa synkästä aiheesta selkeästi ja yleistajuisesti, teologista huumoria unohtamatta. Hänet palkittiin teoksesta Lauri Jäntin säätiön kunniamaininnalla."

Kuten tuossa edellä kommentoineen henkilön kirjoituksesta kävi ilmi, helvetti on pelottava. Siitä puhuminenkin ahdistaa. Jehovan todistajissa "helvetti" varmuuden vuoksi kategorisesti kielletään kokonaan, Vartiotorni takaa uskonelämän, jossa ei helvetillä ainakaan pelotella.

Aihe on monimuotoinen ja ahdistavuudestaan huolimatta kestää/vaatii määrittelyä ja tutkimista eri konteksteihin sijoitettuna. Helvetti lienee jokaisella henkilökohtainen. Aiheen ahdistavaisuutta vähentää vaikka Kari Kuulan kirjaan perehtyminen. Tieto siitä miten MUUT uskovat helvetistä on kiinnostavaa ja helpottavaa. Vartiotornia ei vain tahdo kiinnostaa oman liikkeen ulkopuoliset vaikutteet. Elämää on ajallisesti ja paikallisesti myös ameriikkalaislahkojen ulkopuolella. Yhteistä elämää.

Vartiotorni tekee "kristikunnasta" (joka sen mielestä edustaa väärää uskontoa) eräänlaisen karikatyyrin ja hyökkää tätä vastaan. Oikeasti kristinusko on esim. helvettiopetuksen osalta paljon monimuotoisempi kuin mitä Vartiotorni opettaa sen olevan. Myöskään kaikki kristityt historiallisesti eivät ole uskoneet esim. kolminaisuuteen tai taivaaseen menemiseen, vaan maallista valtakuntaa myös odotettiin erityisesti juutalaiskristittyjen parissa. Kristinuskon monimuotoisuus on kuitenkin aikojen kuluessa vähentynyt pitkälti kirkon suorittamien väkivaltaisten vainojen takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vartiotorni tekee "kristikunnasta" (joka sen mielestä edustaa väärää uskontoa) eräänlaisen karikatyyrin ja hyökkää tätä vastaan. Oikeasti kristinusko on esim. helvettiopetuksen osalta paljon monimuotoisempi kuin mitä Vartiotorni opettaa sen olevan. Myöskään kaikki kristityt historiallisesti eivät ole uskoneet esim. kolminaisuuteen tai taivaaseen menemiseen, vaan maallista valtakuntaa myös odotettiin erityisesti juutalaiskristittyjen parissa. Kristinuskon monimuotoisuus on kuitenkin aikojen kuluessa vähentynyt pitkälti kirkon suorittamien väkivaltaisten vainojen takia.

Hyökkäys on minusta täällä hyvin yksipuolista, oletko pannut sen merkille?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyökkäys on minusta täällä hyvin yksipuolista, oletko pannut sen merkille?

Järjestön virallinen edustaja pitää täällä omaa agendaansa ja siinä ei milloinkaan kehuta helluntailaisia eikä luterilaisia. Heissä ei " vartiotornipoliisin" mielestä ole mitään hyvää sanottavaa.
        Sitten hän valittaa kun heidän lahkoansa ei kehuta.
        Sellaista se elämä on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Järjestön virallinen edustaja pitää täällä omaa agendaansa ja siinä ei milloinkaan kehuta helluntailaisia eikä luterilaisia. Heissä ei " vartiotornipoliisin" mielestä ole mitään hyvää sanottavaa.
        Sitten hän valittaa kun heidän lahkoansa ei kehuta.
        Sellaista se elämä on.

En tiedä, mittä tarkoitat virallisella edustajalla. Kaikki edustavat omaa uskontoaan virallisesti. Sinäkin vähemmän miellyttävällä tavalla. Kehutko itse koskaan ketään? Ajattelet, että ellei kanssasi ole samaa mieltä, silloin on paha ja parjaamisen arvoinen. Raamattu on mittapuu opetuksille, ei se miten suosittu opetus on.

• Anonyymi

" :.Hyvästä Palvelijasta ja huonosta Palvelijasta ..." -
        tuo käännös on kauniisti sanottuna -Pelkkää määkimistä , sillä Kyse oli orjuudesta ; -Sehän tulee esille tekstissäkin ,jossa isäntä hakkaa kappaleiksi orjan , kun tämä ei tee tarpeeks Rahnaa herran tilille , Jota nämä sinisilmät lukee liikutuksesta väräjävällä äänellä noissa Uskonnon tupailloissa , -
        meillä kuvitellaan , että jeshuan aika oli pelkkää onnenautuutta , jossa J - ja apostolit tallustivat Raamatunkäännös kainalossa pitkin Galilean kultahietikkoja , - minkä nyt vähän hietakirput ja murmelit varpaita pureskelivat , , Kuitenkin kyse on nykyään taas käyttöönotetusta Larppauksesta , - Pukunäytelmästä jossa voidaan sekoittaa totta ja tarua , lausutaan , Jeesuksen suuhun lauseita , joita odotetaan ja kuvitellaan Hänen voineen lausua ,
        ja jossa joukkoon voidaan joustavasti sekoittaa tassuttelemaan vaikka Chewbacca ,

• Puuseppä!? Älä viitsi satuilla satuolennosta. HOHOHOHOHO.
      Kas kun ei Idän pikajunan kontduktööri. Kyseinen junahan kiisi aikoinaan öisin Pariisin ja Peetlehemin väliä nopeasti puksuttaen.

• Miksi naamasi näyttää sian perseeltä?

• Anonyymi
        Musti.Hintikka kirjoitti:

Miksi naamasi näyttää sian perseeltä?

Sellaiseksi Jehova hänet loi.

• Musti.Hintikka kirjoitti:

Miksi naamasi näyttää sian perseeltä?

Opettele lukemaan. Se on profiilikuva. Etsin palstan luonteeseen sopivaa kuvaa jeesuksesta, ja aika kiva kuva löytyikin.

• Anonyymi

Anonyymi Eilen 17:40

"Helvettiä ei ole, eikä taivaaseen mennä. Kuolleet eivät tiedä mitään."

-Jumalattomina kuolleiden sielut joutuvat kärsimään
      häpeää ja kauhistusta (Dan 12:2),
      -tuskaa ja ahdistusta (Room 2:5-11),
      -ahdistusta (2 Tess1:6-9),
      -iankaikkista vaivaa (Ilm 20:10),
      -itkua ja hammasten kiristystä (Matt 8:12;13:42).

Ilm. 20:10 näyttää olevan omistettu lahkolle.
      Siellä tulijärvessä on väärä profeetta.
      (5 Moos 18:20-22, esim. Herätkää n:o 23 v. 1968)
      Ja kirjassa Kansat tulevat tietämään että minä olen jehova - miten ?
      vartiotorniseura selitti yksittäiset todistajat profeetoiksi kun määräsi nämä julistamaan maailmanloppua vuodeksi 1975 (uudella lahkoslangilla järjestelmäasioiten päättäjäisiä).

Ja tästä sitten vartiotorniseura päätteli että jäsenten tuli myydä asunto ja antaa rahat vartiotorniuskonnolle, lahkolehti Valtakuntamme palvelus, kesäkuu 1974.

• Anonyymi

Helvettiä ei ole olemassa, eikä sitä tarvitse pelätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helvettiä ei ole olemassa, eikä sitä tarvitse pelätä.

Niinhän sä kuvittelet, mutta kerran tulet huomaamaan, että se oli sittenkin totta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän sä kuvittelet, mutta kerran tulet huomaamaan, että se oli sittenkin totta.

Helvetti on ihmisten pelottelua. Ei mitään muuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helvetti on ihmisten pelottelua. Ei mitään muuta.

Mitä? Pelkäätkö?
        Hyvä niin. Tee siis parannus. Kadu syntejäsi ja ota vastaan armo.
        Vielä on parannuksen aika.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä? Pelkäätkö?
        Hyvä niin. Tee siis parannus. Kadu syntejäsi ja ota vastaan armo.
        Vielä on parannuksen aika.

Mun ei tarvitse pelätä mitään, kun en helvettiin usko. Mutta monia sillä pelotellaan. Helvetti on pelkkää satua. Säälittää ihmiset, jltka uskovat helvettiin. Mun velvollisuus on kertoa ihmisille, että sitä ei ole olemassakaan. Se on Saatanasta lähtöisin oleva valhe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun ei tarvitse pelätä mitään, kun en helvettiin usko. Mutta monia sillä pelotellaan. Helvetti on pelkkää satua. Säälittää ihmiset, jltka uskovat helvettiin. Mun velvollisuus on kertoa ihmisille, että sitä ei ole olemassakaan. Se on Saatanasta lähtöisin oleva valhe.

Älä välitä äläkä pelkää. Täällä kommentoijien joukossa on ihmisiä, jotka haluavat vain pahoittaa mielesi. Totta on sekin, mitä tuossa edellä joku vähän fiksumpi tyyppi kirjoitti, että opiskelu pudottaa pohjaa helvettien pelolta. Helvetit ovat inhimilliseen kipuun ja ahdistukseen liittyviä kuvitelmia, joita ihminen itse synnyttää ja elättelee.

On raikkaampaa elää tietoisena siitä, että pelotteita on aina ollut ja nykyäänkin on. Niiden kanssa on pärjätty ihan hyvin. Helvettiä ei pitäisi päästää irti kuvitelmissaan, koska siellä se häiritsee arkista aherrustamme. Toivo, jota usko Jeesukseen antaa on kuin auringon lempeä paiste, siitä haluaisin kuulla enemmän kuin näistä synkistä ahdiste/masenteista.

Siunattuja ajatuksia lähellä Jeesusta ja kaukana helveteistä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä välitä äläkä pelkää. Täällä kommentoijien joukossa on ihmisiä, jotka haluavat vain pahoittaa mielesi. Totta on sekin, mitä tuossa edellä joku vähän fiksumpi tyyppi kirjoitti, että opiskelu pudottaa pohjaa helvettien pelolta. Helvetit ovat inhimilliseen kipuun ja ahdistukseen liittyviä kuvitelmia, joita ihminen itse synnyttää ja elättelee.

On raikkaampaa elää tietoisena siitä, että pelotteita on aina ollut ja nykyäänkin on. Niiden kanssa on pärjätty ihan hyvin. Helvettiä ei pitäisi päästää irti kuvitelmissaan, koska siellä se häiritsee arkista aherrustamme. Toivo, jota usko Jeesukseen antaa on kuin auringon lempeä paiste, siitä haluaisin kuulla enemmän kuin näistä synkistä ahdiste/masenteista.

No en ota mitenkään vakavasti noita kommentoijia, enkö pahoita edes mieltäni. Kunhan vastailen. Otan ihan kevyesti heidät. Tietäähän sen jo etukäteen, mitä ihmiset uskovat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Anonyymi Tänään 12:58

"Helvettiä ei ole olemassa, eikä sitä tarvitse pelätä."

-Ei helvettiä muussa mielessä tarvitse pelätä kuin mihin lahkon värvärikaksikot houkuttavat, viekoittavat.

Lahko tuottaa Uskontojen uhrien tuki ry:n suurimman asiakasryhmän.

Se murhaa verensiirtokiellollaan, vaikka esim. jo 3 Moos 17:15 salli veren syömisenkin, eikä verensiirto ole syömistä vaan nestemäisen elimen elinsiirto.

Lahko johtaa värvättyjään ns mielenhallintamenetelmin (näin asiantuntijat) ja siellä on mielisairaudet siten yleisempiä kuin muun väestön piirissä.

Mutta lahjalaatikkoon tulisi antaa rahaa, myös lasten jäätelörahansa, asunto testamentata lahkolle, taikka jos sen lahjoittaa suoraan, niin sitten joutaakin jo lähtemään lahkosta jonnekin muualle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No en ota mitenkään vakavasti noita kommentoijia, enkö pahoita edes mieltäni. Kunhan vastailen. Otan ihan kevyesti heidät. Tietäähän sen jo etukäteen, mitä ihmiset uskovat.

Lisään tähän vielä, että sehän on ihan heidän oma asiansa, mihin uskovat. Jos pitävät helvetintuliopista kiinni, niin minuun se ei vaikuta mitenkään. Itse en siihen usko. Ja uskooko monikaan noista kommentoijistakaan tosissaan siihen. Tuskinpa. Kunhan heittävät läppää, enkö mäkään sitä sen vakavammin ota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisään tähän vielä, että sehän on ihan heidän oma asiansa, mihin uskovat. Jos pitävät helvetintuliopista kiinni, niin minuun se ei vaikuta mitenkään. Itse en siihen usko. Ja uskooko monikaan noista kommentoijistakaan tosissaan siihen. Tuskinpa. Kunhan heittävät läppää, enkö mäkään sitä sen vakavammin ota.

No hyvä. Jutellaampa sitten vaikkapa koulunkäynnin riemuista! Sehän kai tässä puheen aiheena tais ollakin, kunhan hetkeks lipsahti juttu helvetin puolelle! Mikä oli sun lempiaine? Ja oliko se uskonto?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin sinäkin varmaan.

• Anonyymi

Jehovat ajattelevat että ei sillä korkeakoulutuksella mitään tee siellä paratiisissa joka tulee ihan kohta. Siellä ei tarvita lääkäreitä. Toisaalta puuseppiä ja muita duunareita tarvitaan rakentamaan valtakunnansaleja ja pitämään niistä huolta talkootyönä. Ylimääräiset voi sitten myydä. Ihmisten pitäminen tyhminä on myös suotavaa.

• Anonyymi

Järjestö pelkää, että korkeakoulutus voisi viedä pois Jehovan luota ja saada uskomaan esimerkiksi evoluutioon.

Kummallinen tyyppi tuo Jehova, kun siihen uskominen perustuu tietämättömyyteen.

• Anonyymi

Anonyymi Tänään 15:38

" oma asiansa, mihin uskovat "

-Mutta eihän se taas koske pelkästään tuota Jumalattomina kuolleiden kohtaloa.
      Eihän edes kaikki lahkon jäsenetkään usko myöskään lahkon ajanlaskentaan vuoteen 1914, jossa esim. Jerusalemin tuhovuosi 607 eaa on virheellinen niin historiatieteen, arkeologian kuin itse Raamatunkin mukaan. Ja tuosta virheestä johtuu myö Nebukadnesar II väärä hallintoaika.

Raamatustakaan eivät kaikki usko sananmukaiseen Aatamin ja Eevan luomiseen, sen jatkon osalta näyttää jätetyn kertomatta ihmissuvun jatkuminen, sinällään tuo vaatisi sukurutsaisuutta. Mutta se olisi kaunis vertauskuvallinen ja aikanaan omalla tavallaan ymmärrettävä kertomus.

Raamattu kuitenkin sisältää mitä sisältää, vartiotorniuskonto on erilainen, sen jäsenen ei tarvitse välittää vartiotornin kieltämistä Raamatu totuuksista, kuten:

Jeesus korosti kaikkien haudoissa olevien kerran kuulevan hänen äänensä ja tulevan esiin, joko elämän tai tuomion ylösnousemukseen (Joh 5:28,29).
      Lopullinen tuomio on iankaikkinen

Kuolemasta Raamattu puhuu kahdessa eri merkityksessä:
      Ihmisen luonnollisesta kuolemasta, missä henki
      eroaa ruumiista (Jaak 2:26; Ps 146:4),
      Ja sisäisen ihmisen eli sielun kuolemantilasta, jossa kaikki ihmisten sielut Aadamin jälkeen ovat jo eläessään (Room 5:14,15; 1 Tim 5:6; 1 Joh 3:14 jne).
      Hesekielin 18:4: "se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava"

Jeesus mainitsee, että Sodomakin on vielä uudelleen tulossa
      tuomiolle (Luuk 10:12-14)

Ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio (Heb 9:27)
      Hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
      ja tulevat esiin.
      Jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen" (Joh 5:28,29)
      Herra tuomion päivään säilyttää rangaistuksen alaisina väärät (2 Piet 2:9).

• Anonyymi

Entäs ne Luterilaiset, jotka eivät ole koskaan kunnolla edes avanneet Raamattua. Siitä huolimatta viettävät erilaisia kirkon pyhäpäiviä vain tavan vuoksi, että eivät ole erilaisia, ja kjuluvat yhteenkuuluvuuden takia Luterilaisiin? Siis eivät tunne yhtään Raamattua, mutta viettävät muiden mukana pyhäpäiviä. Lusäksi painostavat muitakin viettämään niitä, eivätkö itsekään oikein tiedä, mihin uskovat, jos uskovat ylernsä ollenkaan. Ja ehkä täällä moni ottaa tämän palstan erittäin kevyesti, koska pilkkalinjallahan täällä moni tuntuu olevan. Vaikea sellaisia on ottaa todesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entäs ne Luterilaiset, jotka eivät ole koskaan kunnolla edes avanneet Raamattua. Siitä huolimatta viettävät erilaisia kirkon pyhäpäiviä vain tavan vuoksi, että eivät ole erilaisia, ja kjuluvat yhteenkuuluvuuden takia Luterilaisiin? Siis eivät tunne yhtään Raamattua, mutta viettävät muiden mukana pyhäpäiviä. Lusäksi painostavat muitakin viettämään niitä, eivätkö itsekään oikein tiedä, mihin uskovat, jos uskovat ylernsä ollenkaan. Ja ehkä täällä moni ottaa tämän palstan erittäin kevyesti, koska pilkkalinjallahan täällä moni tuntuu olevan. Vaikea sellaisia on ottaa todesta.

Ja tottakai se on jokausen oma asia, jos uskoo hdlvettiin, ja haluaa siitä pitää kiinni. Ei ketään voi pakottaa olemaan uskomatta. Mä en usko siihen. Mä ennuskonut edes silmoin, kun en ollut Jt. En ollut edes kiinnostunut mistään uskonnoista. Ja jos jättäisin Jt:t, en olisi kiinnostunut muistakaan uskonnoista. Siis en ole koskaan uskonut helvettiin edes silloin, kun en ollut Jt. Onhan se nyt tierysti jokaisen oma asia, jos siihen uskoo, eikä luovu uskostaan, sanottiin mitä tahansa. Ketään ei voi todellakaan pakottaa uskomaan toisin. Ja koska ateismka on niin paljon, niin siksi sanoin, että tuskin moni itsekään usnoo helvetgiin tällä palstallakaan,. Kiusanteon vuoksi vain yrittävät kiusata. Ja käytin sanaa tuskin, koska niin kuin sanoin, ateisteja on niin paljon. Moni ei usko Raamattuunkasn. Pitävät sitä Kalevalan kaltaisena kansaneepoksena. Itsekin tunnen yhden sellaisen henkilön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirkon perinteet kantavat 4.000.000 suomalaistakin. Jokainen Kirkon Paimen on saanut ammattiinsa akateemisen koulutuksen, joka tarkoittaa vuosien yliopisto-opintoja teologian parissa. Seurakuntalaiset saavat nauttia ammattilaisten tietämyksestä myös Raamatun tulkinnoissa.

Ameriikkalaislahkon Joulun viettokiellot ovat linjassa kristinuskon Jumalan, ristiinnaulitsemisen sekä tunnusten vieroksunnan kanssa. Kristitty ei hyväksy ameriikkalaislahkon vääriä käsityksiä.

Kirkon jäsenenä rakentaa turvallista Suomea, sitä rakasta kotimaata, jota ovat yhdessä rakentaneet vanhempamme, isovanhempamme sekä edeltävät sukupolvet. Näitä uusia ameriikassa keksittyjä kaupallisia lahkoja emme kristittyinä voi kannattaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirkon perinteet kantavat 4.000.000 suomalaistakin. Jokainen Kirkon Paimen on saanut ammattiinsa akateemisen koulutuksen, joka tarkoittaa vuosien yliopisto-opintoja teologian parissa. Seurakuntalaiset saavat nauttia ammattilaisten tietämyksestä myös Raamatun tulkinnoissa.

Ameriikkalaislahkon Joulun viettokiellot ovat linjassa kristinuskon Jumalan, ristiinnaulitsemisen sekä tunnusten vieroksunnan kanssa. Kristitty ei hyväksy ameriikkalaislahkon vääriä käsityksiä.

Kirkon jäsenenä rakentaa turvallista Suomea, sitä rakasta kotimaata, jota ovat yhdessä rakentaneet vanhempamme, isovanhempamme sekä edeltävät sukupolvet. Näitä uusia ameriikassa keksittyjä kaupallisia lahkoja emme kristittyinä voi kannattaa.

Raamatun kulttuurin tunteminen on vålttämätöntä, jotta sitä voisi ymmärtää oikein. Usein tämä vaatii teologian opintoja tai ainakin vastaavia tietoja hankittuna muulla tavoin. Papin tutkinto ei kuitenkaan takaa opin oikeellisuutta, sillä Raamattukin on ihmisten kirjoittama ja kokoama, eikä kirkon oppi edes perustu siihen, vaan uskontunnustuksiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomessa on kuitenkin myös paljon ihmisiä, jotka eivät usko Raamattuun eivätkä Jumalaan. Kaikkia ei myöskään kiinnosta eikä vedä kirkko. Toiset uskovat Jumalaan, mutta eivät kirkkoon. Minä en voisi koskaan olla kiinnostunut kirkosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomessa on kuitenkin myös paljon ihmisiä, jotka eivät usko Raamattuun eivätkä Jumalaan. Kaikkia ei myöskään kiinnosta eikä vedä kirkko. Toiset uskovat Jumalaan, mutta eivät kirkkoon. Minä en voisi koskaan olla kiinnostunut kirkosta.

Paholainenkin uskoo Jumalaan.
        Seurakunta ei ole mikään kirkko tai valtakunnansali. Seurakunta on he jotka Jumala on ottanut lapsikseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paholainenkin uskoo Jumalaan.
        Seurakunta ei ole mikään kirkko tai valtakunnansali. Seurakunta on he jotka Jumala on ottanut lapsikseen.

Seura tekee kaltaisekseen. Kun olet Kirkon jäsen, olet ikiaikaisen kristillisen perinteen jatkaja. Voit luottaa kirkon työntekijöiden ammattipätevyyteen. He kaikki ovat Krijon korkeiden koulutusvaatimusten täyttäviä akateemisen loppututkinnon suorittaneita alansa huippuammattilaisia.

Nämä ameriikkalaiset kaupalliset uutuus"uskonnot" eivät opeta kristinuskoa. En tunne heidän johtajiensa pätevyysvaatimuksia, mutta käsiini saama Herätkää! -lehti ei antanut kovin vakuuttavaa kuvaa ameriikkalaistoimituksen"lähetystyöstä". Lehti levittää kristinuskolle täysin vierasta käsitystä Jumalasta. Kristityille Jeesus Kristus on ikuinen Jumala, kaiken Luoja, kaikkivaltias, jossa kaikki pysyy. Tälle perustalle pohjoismainen hyvinvointi on rakennettu. Kunnioittakaamme esi-isiemme työtä Jumalan silmien alla. Heidän käsityksillään on ollut siunaus, josta olemme saaneet nauttia vuosisadasta toiseen. Ameriikkalaisilla vastavoimilla ei ole kannatusta Jeesukseen uskovien keskuudessa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Seura tekee kaltaisekseen. Kun olet Kirkon jäsen, olet ikiaikaisen kristillisen perinteen jatkaja. Voit luottaa kirkon työntekijöiden ammattipätevyyteen. He kaikki ovat Krijon korkeiden koulutusvaatimusten täyttäviä akateemisen loppututkinnon suorittaneita alansa huippuammattilaisia.

Nämä ameriikkalaiset kaupalliset uutuus"uskonnot" eivät opeta kristinuskoa. En tunne heidän johtajiensa pätevyysvaatimuksia, mutta käsiini saama Herätkää! -lehti ei antanut kovin vakuuttavaa kuvaa ameriikkalaistoimituksen"lähetystyöstä". Lehti levittää kristinuskolle täysin vierasta käsitystä Jumalasta. Kristityille Jeesus Kristus on ikuinen Jumala, kaiken Luoja, kaikkivaltias, jossa kaikki pysyy. Tälle perustalle pohjoismainen hyvinvointi on rakennettu. Kunnioittakaamme esi-isiemme työtä Jumalan silmien alla. Heidän käsityksillään on ollut siunaus, josta olemme saaneet nauttia vuosisadasta toiseen. Ameriikkalaisilla vastavoimilla ei ole kannatusta Jeesukseen uskovien keskuudessa!

"Tälle perustalle pohjoismainen hyvinvointi on rakennettu. "

Ei todellakaan. Pohjoismainen hyvinvointi on osa länsimaista hyvinvointia, joka pystyi syntymään vasta sitten, kun kirkko hellitti (pakosta) otettaan valistuksen ja tieteen kehityksen myötä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei todellakaan. Pohjoismainen hyvinvointi on osa länsimaista hyvinvointia, joka pystyi syntymään vasta sitten, kun kirkko hellitti (pakosta) otettaan valistuksen ja tieteen kehityksen myötä.

Mistä se sitten johtuu, kun keskustelee Raamatusta luterilaisen kanssa, hän ei tunne lainkaan Raamattua. Monikaan ei sano lukevansa sitä, eikä kaikki edes omista Raamattua. Ehkä vihkiraamatun, mutta sitä ei ole avattu kertaakaan.
        Mitä hyötyä kirkkohistoriasta on jos opetus ei perustu Raamattuun. Ei kirkkoisät voi antaa elämää, vaikka tietäisi kaikkien nimet. Ei Jeesus perustanut akatemiaa eikä oppilaitoksia, joissa opetettaisiin asioita, joilla ei ole merkitystä Jumalan hyväksynnän saamiseen. Ei perinteet ja uskonnolliset juhlat ole tae iankaikkisen elämän saamiseen, vaan Jumalan tahdon tekeminen hänen tahtomallaan tavalla. Room.10: 2,3.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt kyllä puhut vastoin parempaa tietoa. Luterilaiset arvot ovat muovanneet satoja vuosia pohjoismaisia yhteiskuntia. Kapitalismin sijaan luterilaiset traditiot ovat painottaneet sosiaalidemokraattista hyvinvointivaltiota.

Pohjoismaille tärkeät arvot, kuten luja työetiikka sekä miesten ja naisten välinen todellinen tasa-arvo ovat peräisin luterilaisesta kutsumuksesta.

Luterilaisella kirkolla on ollut satojen vuosien ajan voimakas ote kansallisen identiteetin, kirkon ja valtion sekä kansalaisyhteiskunnan ja hallinnon välisiin suhteisiin Pohjoismaissa.
        Pohjoismainen sosiaalidemokratia itsessään voidaan nähdä luterilaisuuden sekulaarina sovellutuksena.

Luterilaisuus ole koskaan poistunut talouspoliittiselta agendalta, jonka tavoitteena on ollut rakentaa kristittyä yhteiskuntaa. Tämä kantaa edelleen, vaikka maahanmuuton ansiosta uskonto ja kulttuuri ovat muuttuneet Pohjoismaissa viime vuosina radikaalisti.

Luterilaisuuden sisältö on kaikesta huolimatta pysynyt ajan muutoksissa muuttumattomana Pohjoismaissa. Tänä päivänä maahanmuuttajien kasvava määrä ja vaikeudet lisätä talouskasvua haastavat luterilaisuutta ja sosiaalidemokratiaa.

Nimenomaan Pohjoismaissa tulisi kunnioittaa aiempien sukupolvien rakentamaa yhteiskunnan arvopohjaa, jolle poliittinen ja taloudellinen järjestelmä on rakentunut. Et taida käsittääkään mikä rooli uskonnollamme, luterilaisuudella tässä hyvinvointikehityksessa on.

Kirkko ja Yliopistot ovat toimineet yhdessä ja erittäin läheisessä vuorovaikutuksessa mm. Suomessa koko 380 vuoden akateemisen historian ajan. Teologia on ollut se tieteenala, jolle myös yliopistojärjestelmämme on perustettu ja kristinuskon varassa sekin on kehittynyt huippuunsa - tarjoten ilmaiset opiskelumahdollisuudet myös köyhien perheiden lapsille.

Miten voit puhua tässä yhteydessä "länsimaisesta" hyvinvoinnista? Pohjoismainen luterilainen hyvinvointi on ainutlaatuinen kristinuskon perustalle rakentava yhteiskuntamalli, jolla on ollut Jumalan siunaus!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä se sitten johtuu, kun keskustelee Raamatusta luterilaisen kanssa, hän ei tunne lainkaan Raamattua. Monikaan ei sano lukevansa sitä, eikä kaikki edes omista Raamattua. Ehkä vihkiraamatun, mutta sitä ei ole avattu kertaakaan.
        Mitä hyötyä kirkkohistoriasta on jos opetus ei perustu Raamattuun. Ei kirkkoisät voi antaa elämää, vaikka tietäisi kaikkien nimet. Ei Jeesus perustanut akatemiaa eikä oppilaitoksia, joissa opetettaisiin asioita, joilla ei ole merkitystä Jumalan hyväksynnän saamiseen. Ei perinteet ja uskonnolliset juhlat ole tae iankaikkisen elämän saamiseen, vaan Jumalan tahdon tekeminen hänen tahtomallaan tavalla. Room.10: 2,3.

Jos nyt tarkoitat "luterilaisella" satunnaista ovenavaajaa jossakin varissuon lähiössä, et näe metsää puilta. Kiitä lahkosi jumalaa, että riittävän sivistymättömiä käännytettäviä edelleen ovilla tapaa. Heihin uppoaa - kuten tiedät - ameriikkalaismainoslauseet; missä aiot viettää iäisyytesi ym. Ja jos uhri näyttää masentuneelta ja kämppä on sekaisin on firman edun mukaista ottaa helvetti esiin - uskomalla meidän juttuihin ei joudu helvettiin. Ja toinen tavaa raamattua kuin kurssinkäynyt pölynimurikauppias!

Kouluttamattomille suomalainen yhteiskunta tarjoaa ilmaisen lukion ja korkeakoulutuksen. Näitähän jehovat eivät suosittele, etteivät omien johtajien keksimien tarinoiden heppoisuus joutuisi koetukselle. Kumpaa mieluummin itse uskot, akateemisen loppututkinnon suorittanutta laillistettua lääkäriä vai shamaania tai muuta puoskaria?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos nyt tarkoitat "luterilaisella" satunnaista ovenavaajaa jossakin varissuon lähiössä, et näe metsää puilta. Kiitä lahkosi jumalaa, että riittävän sivistymättömiä käännytettäviä edelleen ovilla tapaa. Heihin uppoaa - kuten tiedät - ameriikkalaismainoslauseet; missä aiot viettää iäisyytesi ym. Ja jos uhri näyttää masentuneelta ja kämppä on sekaisin on firman edun mukaista ottaa helvetti esiin - uskomalla meidän juttuihin ei joudu helvettiin. Ja toinen tavaa raamattua kuin kurssinkäynyt pölynimurikauppias!

Kouluttamattomille suomalainen yhteiskunta tarjoaa ilmaisen lukion ja korkeakoulutuksen. Näitähän jehovat eivät suosittele, etteivät omien johtajien keksimien tarinoiden heppoisuus joutuisi koetukselle. Kumpaa mieluummin itse uskot, akateemisen loppututkinnon suorittanutta laillistettua lääkäriä vai shamaania tai muuta puoskaria?

"Missä vietät ikuisuutesi?" kuuluu lähinnä hurmosuskontojen retoriikkaan. Ja ihmisiä kaikista kansanluokista kuuntelevat Jumalan valtakunnan hyvää uutista ympäri maailman. Titteli Jumalan edessä ei merkitse mitään. Jeesus itse sanoi onnellisiksi ne, jotka ovat tietoisia hengellisistä tarpeistaan, ei ne joilla on korkeakoulutus. Ja hän sanoi myös elämäntien olevan kapea, ei suosittu. Hän puhui myös sanat Markuksen 7. luvussa fariseuksille, joille perinteet olivat tärkeitä. Jae 13: " ja näin te teette Jumalan sanan pätemättömiksi perinteillänne." Oikea opetus ei perustu perinteisiin, vaan Raamatun opetuksiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Missä vietät ikuisuutesi?" kuuluu lähinnä hurmosuskontojen retoriikkaan. Ja ihmisiä kaikista kansanluokista kuuntelevat Jumalan valtakunnan hyvää uutista ympäri maailman. Titteli Jumalan edessä ei merkitse mitään. Jeesus itse sanoi onnellisiksi ne, jotka ovat tietoisia hengellisistä tarpeistaan, ei ne joilla on korkeakoulutus. Ja hän sanoi myös elämäntien olevan kapea, ei suosittu. Hän puhui myös sanat Markuksen 7. luvussa fariseuksille, joille perinteet olivat tärkeitä. Jae 13: " ja näin te teette Jumalan sanan pätemättömiksi perinteillänne." Oikea opetus ei perustu perinteisiin, vaan Raamatun opetuksiin.

Etkös sinä itse kehu että yli 8 miljoonaa teikäläistä todistaa, että olette oikeassa?
        Jos teitä olisi vaikka 1000 niin se todistaisi jotain suosituimmuudesta.

Missä sinä vietät ikuusuutesi jos uskot valheeseen? Missä vietät ikuisuutesi jos kävelet ohi köyhän " Lasaruksen" kaltaisen?
        Missä vietät iäisyytesi julistamalla toisenlaista evankeliumia?

No, teidän mielestänne homma on ihan simppeliä, koska uskontonne opettaa, että haihdut tyhjyyteen tietämättä mistään mitään.
        Missä tilanteessa sinulla ei ole mitään uutta opittavaa ja tietoisuutesi hengellisistä tarpeista on täytetty?

• Anonyymi

Anonyymi Eilen 23:03

" luterilaisen kanssa, hän ei tunne lainkaan Raamattua. "
      -Tunnen joitakin luterilaisia, jotka haistavat perkeleen läsnäolon, kun todistaja puhuu (katso myös lahkon jättäneen Herrick Åberin kirjasta Nykyajan Baabelin orjat)
      Mutta en tunne sellaisia luterilaisia, jotka eivät tuntisi Raamattua.

-Tiedän kyllä että lahkossa ei ole Raamatullista uskoa, vaan kyse on kilpailulajista, kuka muistaa parhaiten vartiotornin, kuka antaa eniten lahjalaatikkoon, kuka tekee eniten tunteja kenttätyöraporttiin ... että semmoista.

Kuka on sanonut: Mene ja iloitse Herrassa, uskosi on sinut pelastanut

• Anonyymi

...Tssä on nyt se , ,että kun sellaista henkimaailmaa ei ole olemassakaan , paitsi Aladdinin saduissa jossa Aladdin löysi pullon jossa majaili mahtava , mutta julmetun tyhmä henki , Joka oli kai juur sitä varten sinne sullottu , Ihmisiä vedätetään jollain Demoneilla , joka oppi on se vanhin yhteisöuskomus , mitä tiedetään ,, siis kyse on ns, esi-isien hengistä , joita ns Demonit muka ovat ,
        Joskus on aina Tv ; ssa vanha flminpätkä , jossa Tutkijat Uudessa Guineassa löytävät pensaistoissa asuneen miehen , joka sai sitten sairauskohtauksia , ja väitti tutkijain olevan Demoneita , jotka on tulleet häntä hakemaan ,
        valkoiset taas , useimmat tietäen , ettei niitä ole ,,puhuvat niistä ihan ns -piruuttaan , kun nauttivat toisten pelottelusta ,

• Anonyymi

Aika heikkoa näyttää olevan tietämyksesi. Nämä jutut ovat aika ulkokultaisia ja epäkristillisiä, kun ensin mollataan ja kerrotaan oman mielikuvituksen satoa ja sen jälkeen kirjoitetaan: Mene ja iloitse Herrassa, uskosi on sinut pelastanut. Se ei vain sovi oikein yhteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika heikkoa näyttää olevan tietämyksesi. Nämä jutut ovat aika ulkokultaisia ja epäkristillisiä, kun ensin mollataan ja kerrotaan oman mielikuvituksen satoa ja sen jälkeen kirjoitetaan: Mene ja iloitse Herrassa, uskosi on sinut pelastanut. Se ei vain sovi oikein yhteen.

" . . . mollataan . . ." niinkuin helluntailaisia ja luterilaisia?

• Anonyymi

" joitakin luterilaisia, jotka haistavat perkeleen läsnäolon, kun todistaja puhuu "

-Vartiotorniuskonnon työkaluna on teokraattinen sodankäynti, elikkä valehtelu uskonnon etujen vuoksi.

Raamatussa valheen isä on perkele.
      Joh. 8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

-Ehkäpä sitten niin

• Anonyymi

Vartiotornissa kerrotaan mieluusti kauhutarinoita - tavallaan kummitusjuttuja, koska ne jännittävät ja herättävät kiinnostusta. Vartiotornin kuolemalla pelaaminen istuu myös perinteisten kummitusten olemukseen. Niiden kuvitellaan usein olevan jonkinlaisessa välitilassa, kuolleina, mutta kykenemättöminä siirtymään esimerkiksi helvettiin tai taivaaseen. Kummitustarinoita kerrotaan ympäri maailmaa - etenkin lapset viihdyttävät itseään pelottelemalla pienempiään.

Wikipedian mukaan suomalaisista noin 10 % uskoo kummituksiin - siis huomattava määrä, ehkä yli puoli miljoonaa lasta ja nuorta. Vartiotorniin uskoo tosissaan arvioni mukaan muutamia tuhansia ikäsuomalaista. Vaikka liikkeessä on mukana väkeä toistaiseksi sukulaisuussuhteiden takia. Vartiotornilaiset karttavat jopa omia lapsiaan, jos he murtautuvat pois Vartiotornin sääntöjen piiristä. Tästä hyvästä Vartiotornista ihminen luovutetaan "paholaiselle" tai niille muille kummituksille tai henkimaailman paholaisille, joita suomenkielessä ilmaistaan kirosanoilla. Siis aika julmaa peliä sitä taustaa vasten, miten Vartiotorni on opetuslapsiaan demonien kyllästämästä "maailmasta" opettanut. Kylmää kyytiä, etten sanoisi.

Väitetään, että "haamun" läpi kulkiessa saattaa tuntua erittäin kylmältä. Kummitustaloissa kerrotaan usein olevan poikkeuksellisen kylmiä kohtia, jotka liikkuvat, vaikka itse olentoa ei näkyisikään.

Ihmisten lisäksi kerrotaan eläimien ja Vartiotornissa jopa esineiden ja asioiden kummittelevan. Tarinan mukaan eräästä linnasta puretun lattian sanottiin joskus näkyvän katonrajassa, jossa se ennen oli sijainnut. Kummituksiin kohdistuu niihin uskovissa yksilöissä pelkoa. On myös tarinoita kummituksista, jotka ovat varoittaneet ihmistä tai pelastaneet ihmisen, ja jotka eivät vahingoita ihmisiä. Monia aaveisiin liittyviä kauhuelokuvia on tehty ja uskonlahkojen lehtien paholaiskuvauksia voi helposti löytää Harmageddon-hakusanalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vartiotornissa kerrotaan mieluusti kauhutarinoita - tavallaan kummitusjuttuja, koska ne jännittävät ja herättävät kiinnostusta. Vartiotornin kuolemalla pelaaminen istuu myös perinteisten kummitusten olemukseen. Niiden kuvitellaan usein olevan jonkinlaisessa välitilassa, kuolleina, mutta kykenemättöminä siirtymään esimerkiksi helvettiin tai taivaaseen. Kummitustarinoita kerrotaan ympäri maailmaa - etenkin lapset viihdyttävät itseään pelottelemalla pienempiään.

Wikipedian mukaan suomalaisista noin 10 % uskoo kummituksiin - siis huomattava määrä, ehkä yli puoli miljoonaa lasta ja nuorta. Vartiotorniin uskoo tosissaan arvioni mukaan muutamia tuhansia ikäsuomalaista. Vaikka liikkeessä on mukana väkeä toistaiseksi sukulaisuussuhteiden takia. Vartiotornilaiset karttavat jopa omia lapsiaan, jos he murtautuvat pois Vartiotornin sääntöjen piiristä. Tästä hyvästä Vartiotornista ihminen luovutetaan "paholaiselle" tai niille muille kummituksille tai henkimaailman paholaisille, joita suomenkielessä ilmaistaan kirosanoilla. Siis aika julmaa peliä sitä taustaa vasten, miten Vartiotorni on opetuslapsiaan demonien kyllästämästä "maailmasta" opettanut. Kylmää kyytiä, etten sanoisi.

Väitetään, että "haamun" läpi kulkiessa saattaa tuntua erittäin kylmältä. Kummitustaloissa kerrotaan usein olevan poikkeuksellisen kylmiä kohtia, jotka liikkuvat, vaikka itse olentoa ei näkyisikään.

Ihmisten lisäksi kerrotaan eläimien ja Vartiotornissa jopa esineiden ja asioiden kummittelevan. Tarinan mukaan eräästä linnasta puretun lattian sanottiin joskus näkyvän katonrajassa, jossa se ennen oli sijainnut. Kummituksiin kohdistuu niihin uskovissa yksilöissä pelkoa. On myös tarinoita kummituksista, jotka ovat varoittaneet ihmistä tai pelastaneet ihmisen, ja jotka eivät vahingoita ihmisiä. Monia aaveisiin liittyviä kauhuelokuvia on tehty ja uskonlahkojen lehtien paholaiskuvauksia voi helposti löytää Harmageddon-hakusanalla.

Varo siis smurffilelua ja muumi mukeja.
        Mutta vartiotornilogoa ei tarvitse pelätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varo siis smurffilelua ja muumi mukeja.
        Mutta vartiotornilogoa ei tarvitse pelätä.

Koulunkäynti vapauttaa tällaisista kuvitelmista! Voiko olla todellista, että nykyaikana joku rekisteröity uskonlahko levittää opetusta demoneista ym. maahisista? Ehkä voi, mutta voiko olla totta, että suomalainen peruskoulun käynyt aikuinen ihminen USKOO tällaisiin mielikuvituksen tuotteisiin? Jos tällaiselle on vielä markkinoita jossakin päin Suomea, kysymys on mielestäni tiedon ja koulutuksen puutteesta.

Ei kai kukaan voi enää tosissaan uskoa maahenkiin ja piruihin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koulunkäynti vapauttaa tällaisista kuvitelmista! Voiko olla todellista, että nykyaikana joku rekisteröity uskonlahko levittää opetusta demoneista ym. maahisista? Ehkä voi, mutta voiko olla totta, että suomalainen peruskoulun käynyt aikuinen ihminen USKOO tällaisiin mielikuvituksen tuotteisiin? Jos tällaiselle on vielä markkinoita jossakin päin Suomea, kysymys on mielestäni tiedon ja koulutuksen puutteesta.

Ei kai kukaan voi enää tosissaan uskoa maahenkiin ja piruihin?

Lapsille demonien hyökkäyksistä kertominen on epäeettistä ja julmaa. Kun valtavirrassa ei enää uskota paholaiseen voi unohtua, että joillekin esim. saatana ja demonit ovat hyvin todellisia.

Jehovan todistajien, mormonien ja karismaattisen kristillisyyden keskuudessa opetetaan pienestä lapsesta lähtien saatanan ja demonien vaikuttavan ihmisiin. Nämä piruparat ovat näkyvästi esillä ja niitä käytetään lapsienkin manipulointiin ja pelotteluun.

Uskonyhteisöjen esittämät näkemykset demonien hyökkäyksistä eivät edistä mielenterveyttä. Terveydenhuollon ammattilaisilla voi olla vaikea käsittää sitä hyvin erilaista todellisuutta, jossa uskonyhteisöjen jäsenet elävät ja entiset jäsenet ovat eläneet. Tilanteen hahmottamista vaikeuttaa entisten uskovaisten usein tuntema häpeä.

Jehovan todistajien mukaan demonit ovat yhteydessä ihmisiin, hyökkäävät ihmisten kimppuun, ahdistelevat ihmisiä seksuaalisesti, menevät ihmisten sisään ja aiheuttavat kipua ja sairauksia. Koko (muu) maailma (paitsi yhteisön sisäinen) on paholaisen vallassa. Mielenterveydelle ja siten yhteiskunnalle aiheutetaan vahinkoa. Kaikessa demoniuskossaan Jehovan todistajat kuitenkin onneksi suosittelevat lääketieteellistä hoitoa.

Pahojen henkien ei kuitenkaan oikeasti tiedetä milloinkaan vahingoittaneen ketään ihmistä. Jos demonit hyökkäilisivät, lääketiede olisi jo päässyt perille siitä. Todistusaineistoa demonien hyökkäyksistä ei ole.

Otteita Vartiotornin kirjallisuudesta:

*** Opimme suurelta opettajalta s. 60, julkaistu 2003 (lapsille suunnattu kirja)***

Demoneista on mukava myös pelotella ihmisiä. Joskus he teeskentelevät olevansa ihmisiä, jotka ovat kuolleet. He saattavat jopa matkia kuolleiden ihmisten ääniä.

*** Opimme suurelta opettajalta s. 170, julkaistu 2003 (lapsille suunnattu kirja)***

Raamattu sanoo, että Saatana on kuin karjuva leijona, joka haluaa syödä meidät. Ja aivan kuten leijonat valitsevat uhrikseen usein nuoria eläimiä, Saatana demoneineen valitsee uhrikseen usein lapsia. (1. Pietarin kirje 5:8.)

*** Opimme suurelta opettajalta s. 59-60, julkaistu 2003 (lapsille suunnattu kirja)***

Nykyään jotkut nuoret pojat ja tytöt harrastavat sukupuolisuhteita, mutta he tekevät siinä väärin. Raamatussa puhutaan miehen "sukupuolielimestä" eli siittimestä (3. Mooseksen kirja 15:1-3). Naisen sukupuolielimiä sanotaan hävyksi. Jehova loi nämä ruumiinosat tiettyä tarkoitusta varten, josta saavat nauttia vain naimisissa olevat ihmiset. Demonit ovat iloisia, kun ihmiset tekevät sellaista, minkä Jehova on kieltänyt. Demonit esimerkiksi pitävät siitä, että poika ja tyttö leikkivät toistensa siittimellä tai hävyllä. Me emme halua tehdä demoneita iloisiksi, emmehän?

***Vartiotorni 2007 1.6. s. 4-7***

Panettelija ohjailee ihmiskuntaa, koska hänet demoneineen karkotettiin taivaasta sen jälkeen kun Jumalan valtakunta perustettiin vuonna 1914.

***Opas-kirja, osa 2 s. 802-807, julkaistu 2001***

Joskus demonit aiheuttivat vammaisuutta, kuten sille demonien riivaamalle sokealle ja mykälle miehelle, jonka Jeesus Kristus paransi (Mt 12:22). Raamatussa tehdään kuitenkin ero tavallisten sairauksien ja demonien riivaamisesta johtuvien sairauksien välillä (Mt 4:24; Mr 1:32–34; Ap 5:16). Jumalan sanan noudattamatta jättäminen esimerkiksi sukupuolimoraaliin liittyvissä asioissa voi johtaa sairauksiin ja jopa kuolemaan (San 7:21–27). Israelilaisia varoitettiin siitä, että jos he eivät tottelisi Jehovaa, hän löisi heitä erilaisilla sairauksilla (5Mo 28:58–61).

***Vartiotorni 1.7.2012 s. 16-17***

Sen sijaan demonit usein petkuttavat ihmisiä matkimalla kuolleiden läheisten ääntä (Jesaja 8:19).

*** Herätkää! 22.11.1996 s. 6 Keitä henkimaailmassa on? ***

Saatanan kapinaan Jumalaa vastaan liittyi muitakin enkeleitä. Nämä demonienkelit ovat niin ikään maan päällä elävien ihmisten vihollisia. Myös he ovat ilkeämielisiä ja pahoja. Aikoinaan he tekivät joistakin ihmisistä mykkiä ja sokeita (Matteus 9:32, 33; 12:22). Toisia, muun muassa lapsia, he kiusasivat sairaudella tai mielenvikaisuudella (Matteus 17:15, 18; Markus 5:2-5).

*** kl luku 12 s. 114 Vastusta pahoja henkivoimia ***

Sen jälkeen demonit ovat tehneet joistakin ihmisistä mykkiä tai sokeita ja ovat jatkuvasti hekumoineet ihmisten kärsimyksillä (Matteus 9:32, 33; 12:22; Markus 5:2-5). Nykyään demonien kerrotaan ahdistelevan joitakuita sukupuolisesti ja ajavan toisia mielisairauteen. Vielä muita ne yllyttävät murhiin ja itsemurhiin, jotka ovat syntejä Jumalaa vastaan (5. Mooseksen kirja 5:17; 1. Johanneksen kirje 3:15). 

*** Herätkää! 8.2.1995 s. 11 ***

Ei siksi pitäisi olla mikään yllätys, että maailman muuttuessa nykyään yhä turmeltuneemmaksi demonit käyttävät maalitaulunaan lapsia ja antavat näiden kärsiä halukkaitten ihmisapureittensa käsissä ja aiheuttaa näille nöyryytyksiä ja kipua ja jopa tappaa näitä.

*** Vuosikirja 2001 s. 55 ***

Demonit kiusasivat naista yötä päivää. Öisin hän nukkui huonosti. Päiväsaikaan henget häiritsivät niin, ettei hän pystynyt huolehtimaan kunnolla työstään.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      199
      6110
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2307
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2079
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2021
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      230
      1425
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1392
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1387
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1316
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1256
    Aihe