Mikä ihmeen lohturuoka ?

Anonyymi

Julkkikset kertoo haastatteluissa, mitkä on heidän lohturuokiaan. Aika monelle se on pasta, amerikkalaiset puhuu aina juustomakaroonista lohturuokana. Kävin ihan googlaamassa, mitä lohturuoka tarkoittaa.

Lohturuoka tarkoittaa ruokaa, joka tuottaa psyykkistä mielihyvää ja parantaa mielialaa.
Lohturuuat ovat usein ruokia, joita olemme saaneet lapsina ja joissa näemme edelleen yhteyden alkuperäiseen lohturuuan antajaan.

Meidän lapsuudessa ei pastasta puhuttu, mutta makaroonia oli. Kyllä se makaroonilaatikko hyvää oli ja on vieläkin. Mutta ei siitä lohduttajaksi ole.

52

1212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Viini on hyvä lohturuoka. Ei v*tuta läheskään niin paljon että kaikki menee päin h*lvettiä kun ottaa muutaman lasin viiniä. Se ei auta pitkän päälle kuten ei syöminenkään mutta hermot laantuu hetkeksi jos tiukka paikka on.
      Sitten voi rauhoittua ottamaan iisimmin.

      • Anonyymi

        Naisilla on tapana syödä suruihinsa , että juoda vinkkua parit lasilliset.
        Miehet enempi juovat murheisiin tai tullee tavaksi kaljotella, joka laittaa huikomaan suolasta ja makkara maistuu, kupu kiittää.


    • Lohturuoka on juuri sitä mitä tässä tarjottiin aloituksessa, ennen kuin se sekoitettiin viinan litkimiseen ja se sen sellaiseen, jotka ei tuo lohtua eikä kauniita muistoja, lämpöä ja turvallisuutta mieleen äidin keittiöstä tai mummilasta. Pikemminkin päinvastoin.
      Suomalaiselle lohturuoka voisi olla vaikka...hmmm. nakkikeitto ruislevän kaa, kaalilaatikko, hernerokka jossa killuu läskinpalasia.

      • Anonyymi

        Ei se ruuasta ole kiinni. Se on se itse syöminen, jonka kuvitellaan lievittävän ahdistusta
        ja se lievittääkin juuri siksi hetkeksi kuin syö.
        Se on syömishäiriöittenkin syy.
        Ongelmiin, pahaan oloon, syöminen ei ole ihan normaalia.
        Ettäkö syöminen parantaisi jonkun ongelman ?
        Se on vain keino olla ajattelematta ongelmaa hetken.
        Syömisen antama hyvänolontunne on parempi kuin ongelman pohtiminen.
        Lohtusyöminen on hetkellinen "väistöliike".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ruuasta ole kiinni. Se on se itse syöminen, jonka kuvitellaan lievittävän ahdistusta
        ja se lievittääkin juuri siksi hetkeksi kuin syö.
        Se on syömishäiriöittenkin syy.
        Ongelmiin, pahaan oloon, syöminen ei ole ihan normaalia.
        Ettäkö syöminen parantaisi jonkun ongelman ?
        Se on vain keino olla ajattelematta ongelmaa hetken.
        Syömisen antama hyvänolontunne on parempi kuin ongelman pohtiminen.
        Lohtusyöminen on hetkellinen "väistöliike".

        Ennen äidit palkitsivat ja lohduttivat lapsiaan ruualla, ruoka oli jotain erikoisempaa, koska sitä ei ollut paljon saatavilla. Sokeriherkut varsinkin näitä lohduttajia. Sama kaava jatkuu, vaikka ruokaa on kaikilla enemmän kuin tarpeeksi. Lihavilla lapsilla on lihava äiti. Outoa että nyt kun yli puolet on liikalihavia länsimaissa, sama ruokaan liittyvä palkitseminen jatkuu. Ei osata suhtautua siihen ravintona, vaan siitä on tehty elämää suurempi asia. Kaikkialla tulvii ruokaohjelmia ja ohjeita. Instagramit pursuaa ihmisten ruoka-annoksia ja täälläkin tärkein uutinen, mitä tänään söin ja mitä menen sinne ja sinne syömään. Sitten taas ollaan ongelmissa kun pitää painoa pudottaa ja siitä tehdä uusia ohjelmia.


      • Anonyymi

        "Suomalaiselle lohturuoka voisi olla vaikka...hmmm. nakkikeitto ruislevän kaa, kaalilaatikko, hernerokka jossa killuu läskinpalasia"

        että ohhoijaa taas....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomalaiselle lohturuoka voisi olla vaikka...hmmm. nakkikeitto ruislevän kaa, kaalilaatikko, hernerokka jossa killuu läskinpalasia"

        että ohhoijaa taas....

        Suomalaiselle kelpaa läskinpalat hernesopassa. Ruotsissa syödään kymmenen ruokalajin brunsseja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ruuasta ole kiinni. Se on se itse syöminen, jonka kuvitellaan lievittävän ahdistusta
        ja se lievittääkin juuri siksi hetkeksi kuin syö.
        Se on syömishäiriöittenkin syy.
        Ongelmiin, pahaan oloon, syöminen ei ole ihan normaalia.
        Ettäkö syöminen parantaisi jonkun ongelman ?
        Se on vain keino olla ajattelematta ongelmaa hetken.
        Syömisen antama hyvänolontunne on parempi kuin ongelman pohtiminen.
        Lohtusyöminen on hetkellinen "väistöliike".

        Nimenomaan ruuasta kysymys, sellaisesta ruuasta joka tuo mieleen mielikuvia esim. lapsuudesta, oman äidin keittiöstä, sen tuoksuista ja tunnelmasta ja se ei liity mitenkään ahdistukseen eikä henkiseen huonovointisuuteen. Ei lohturuokaa syödä siksi että se lievittäisi jotain ahdistusta tai koska on ongelmia. Sitä syödään vain siksi että tekee mieli silloin juuri jotain tuttua ja turvallista, mikä on varma kortti ja mihin ei liity negatiivisia ajatuskuvia.
        Amerikkalaiseen kulttuuriin kuuluu tämä lohturuokien syöminen ja sillä ei ole mitään mielenterveysongelmien, syömishäiriöiden tai liikalihavuuden kanssa.
        Olen ollut sinut käsitteen "lohturuoka" kanssa jo ainakin neljäkymmentä vuotta, joten usko pois. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ennen äidit palkitsivat ja lohduttivat lapsiaan ruualla, ruoka oli jotain erikoisempaa, koska sitä ei ollut paljon saatavilla. Sokeriherkut varsinkin näitä lohduttajia. Sama kaava jatkuu, vaikka ruokaa on kaikilla enemmän kuin tarpeeksi. Lihavilla lapsilla on lihava äiti. Outoa että nyt kun yli puolet on liikalihavia länsimaissa, sama ruokaan liittyvä palkitseminen jatkuu. Ei osata suhtautua siihen ravintona, vaan siitä on tehty elämää suurempi asia. Kaikkialla tulvii ruokaohjelmia ja ohjeita. Instagramit pursuaa ihmisten ruoka-annoksia ja täälläkin tärkein uutinen, mitä tänään söin ja mitä menen sinne ja sinne syömään. Sitten taas ollaan ongelmissa kun pitää painoa pudottaa ja siitä tehdä uusia ohjelmia.

        Eikä kysymys ole myöskään ruualla palkitsemisesta eikä sokeripommeista. Vain lapsuudesta tutusta suosikkiruuasta tai vastaavasta, joka tuo positiivisia mielleyhtymiä. Ei liity palkitsemiseen, ylensyömiseen, lihavuuteen jne. erityisesti mitenkään.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nimenomaan ruuasta kysymys, sellaisesta ruuasta joka tuo mieleen mielikuvia esim. lapsuudesta, oman äidin keittiöstä, sen tuoksuista ja tunnelmasta ja se ei liity mitenkään ahdistukseen eikä henkiseen huonovointisuuteen. Ei lohturuokaa syödä siksi että se lievittäisi jotain ahdistusta tai koska on ongelmia. Sitä syödään vain siksi että tekee mieli silloin juuri jotain tuttua ja turvallista, mikä on varma kortti ja mihin ei liity negatiivisia ajatuskuvia.
        Amerikkalaiseen kulttuuriin kuuluu tämä lohturuokien syöminen ja sillä ei ole mitään mielenterveysongelmien, syömishäiriöiden tai liikalihavuuden kanssa.
        Olen ollut sinut käsitteen "lohturuoka" kanssa jo ainakin neljäkymmentä vuotta, joten usko pois. :)

        Silloinhan pitäisi puhua mielikuvaruuasta ei LOHTUruuasta.


        Ehkä teillä ulkomaalaisilla on eri käsitys lohturuuasta, mutta kyllä täällä metäkansan keskellä puhutaan, että syöt lohturuokaa, kun esim. masentaa ja monilla se on juuri suklaa tai makea leivonnainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloinhan pitäisi puhua mielikuvaruuasta ei LOHTUruuasta.


        Ehkä teillä ulkomaalaisilla on eri käsitys lohturuuasta, mutta kyllä täällä metäkansan keskellä puhutaan, että syöt lohturuokaa, kun esim. masentaa ja monilla se on juuri suklaa tai makea leivonnainen.

        Olen samaa mieltä kanssasi. Suomessa lohturuoka liittyy pettymyksiin, masikseen ja ahdistukseen, hetkelliseen tai pitkäaikaiseen.
        Ulkomailla sillä voi olla toinen merkitys ja käsitys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi. Suomessa lohturuoka liittyy pettymyksiin, masikseen ja ahdistukseen, hetkelliseen tai pitkäaikaiseen.
        Ulkomailla sillä voi olla toinen merkitys ja käsitys.

        Ei taida olla minun syytäni että Suomessa jotkut on käsittäneet väärin.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei taida olla minun syytäni että Suomessa jotkut on käsittäneet väärin.

        Asialla kuin asialla voi olla eri tulkinta ja merkitys eri maissa.
        Ei mikään tulkinta tai merkitys ole väärin.
        Joku asia Amerikoissa ei tarkoita ihan samaa asiaa kuin mikä merkitys sillä on vaikkapa Suomessa.
        Tärkeintähän on, että yhteisö tietää puhuvansa samasta asiasta toisten kanssa
        kun puhutaan esim. lohturuoasta. Käsite on sama kaikille.
        Ei tällaisessa asiassa voi olla oikeampaa eikä väärempää kantaa.
        Kysymys on käsitteestä joka jossakin yhteisössä ymmärretään samoin.
        Nimitys "lohturuoka" ei ole mikään tieteellinen diagnoosi niinkuin esimerkiksi
        anorexia nervosa.

        On paljon tunnetuksi tulleita käsitteitä, jotka eri kulttuureissa tarkoittavat
        vähän eri asioita.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Nimenomaan ruuasta kysymys, sellaisesta ruuasta joka tuo mieleen mielikuvia esim. lapsuudesta, oman äidin keittiöstä, sen tuoksuista ja tunnelmasta ja se ei liity mitenkään ahdistukseen eikä henkiseen huonovointisuuteen. Ei lohturuokaa syödä siksi että se lievittäisi jotain ahdistusta tai koska on ongelmia. Sitä syödään vain siksi että tekee mieli silloin juuri jotain tuttua ja turvallista, mikä on varma kortti ja mihin ei liity negatiivisia ajatuskuvia.
        Amerikkalaiseen kulttuuriin kuuluu tämä lohturuokien syöminen ja sillä ei ole mitään mielenterveysongelmien, syömishäiriöiden tai liikalihavuuden kanssa.
        Olen ollut sinut käsitteen "lohturuoka" kanssa jo ainakin neljäkymmentä vuotta, joten usko pois. :)

        No kyllähän siinä on paljonkin jotain psyykkistä takana, jos aikuiselle ihmiselle tulee niin ikävä äitiään ja lapsuuttaan, että pitää lohduttautua jollain lapsuudesta tutulla ja turvallisella ruualla. Piltillä?

        Ainakin minulle tulisi suosittelemistasi läskihernesopasta ja makkarakeitosta kansakoulu.
        Ei meillä kotona sellaista paskaa syöty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Silloinhan pitäisi puhua mielikuvaruuasta ei LOHTUruuasta.


        Ehkä teillä ulkomaalaisilla on eri käsitys lohturuuasta, mutta kyllä täällä metäkansan keskellä puhutaan, että syöt lohturuokaa, kun esim. masentaa ja monilla se on juuri suklaa tai makea leivonnainen.

        Englannin comfort muuten tarkoittaa myös lohduttamista.
        Ja siitähän loppujen lopuksi Paloman esittämässä amerikkalaisessa teoriassakin on kysymys, Kun elämä murjoo, niin haluaa alitajuisesti palata turvalliseen ja huolettomaan lapsuuteensa ruuan kautta, löytää siitä lohtua.
        Psyykkinen tausta lohturuualla, katselipa sitä mistä vinkkelistä hyvänsä.


      • Tellukka kirjoitti:

        No kyllähän siinä on paljonkin jotain psyykkistä takana, jos aikuiselle ihmiselle tulee niin ikävä äitiään ja lapsuuttaan, että pitää lohduttautua jollain lapsuudesta tutulla ja turvallisella ruualla. Piltillä?

        Ainakin minulle tulisi suosittelemistasi läskihernesopasta ja makkarakeitosta kansakoulu.
        Ei meillä kotona sellaista paskaa syöty.

        Lohturuuasta puhuu jenkeissä etupäässä nuoriso ja nuoret aikuiset. Julkkikset myös. Ei se ole mikään terapiamuoto huonolle ololle. Psyykistä? vain hyvin kevyesti.
        No hyvä että sinulla oli lapsena kunnon sapuskat. Meillä oli vähän yksipuolista, mitä nyt maalaistalo itse tuotti ja sitten kalavedet ja metsät. Äidillä oli kasvimaa kesällä, mutta talvisaikaan hedelmien ja vihannesten syönti oli rajoitettua.

        Minun lohturuokani on ruisleipä. sill ja lasi täysmaitoa. Nami! Sitä meillä oli aina kaapissa ja se lohdutti kummasti masua kun tuli koulusta ja koulun keitot eivät olleet oikein maistuneet.


    • Anonyymi

      Pottua ja kastiketta, kastiketta ja pottua. Niillä nälkä lähtee, senkummempia lohtuja siinä ei tarvita. Liekkö se joku uus-suomalaisten keksimä ruokalaji, se lohturuoka?

      Sukua lohikukolle?

    • Anonyymi

      Lohturuoka tarkoittaa ruokaa, joka tuottaa psyykkistä mielihyvää ja parantaa mielialaa.

      Lohturuuat ovat usein ruokia, joita olemme saaneet lapsina ja joissa näemme edelleen yhteyden alkuperäiseen lohturuuan antajaan.

      Minnesotan yliopiston opiskeilijoilla tehdyssä tutkimuksessa todettiin kuitenkin, ettei lohturuoka paranna mielialla sen paremmin kuin muukaan ruoka.Tutkijat myöntävät, että tutkimus on osin puutteellinen, koska mielialan ja syömisen yhteyttä ei tarkasteltu tosielämän olosuhteissa. Tutkijat eivät olleet kuitenkaan yllättyneitä tuloksista, sillä mielialan vaihtelu on psykologista ja ruoka aiheuttaa muutoksia vain hyvin heikosti

      Lähteitä ja lisätietoja:
      Lohturuoka
      Love the cook, love the food
      Comfort food
      Tutkijat: Suklaan ahmiminen turhaa - lohturuoka ei lohduta

    • Anonyymi

      Tosiasiassa sellaista ei ole olemassakaan, kuin "lohturuoka" joka on vain naisten keksimä selitys älyttömälle ylensyönnille. Ja loputtomalle suklaan ja karamellin syömisen- siis makeanhimolle periksiantamiselle.

      Toki joskus itsekin juovuspäissään syön vaikkei nälkä edes olisi.

    • Väärä käsitys siitä mitä lohturuoka oikeastaan tarkoittaa tulee epätarkasta käännöksestä koska comfort food ei käänny aivan sanatarkasti lohturuuaksi. Comfort voi tarkoittaa myös mukavuutta, viihtyisyyttä, mielihyvää, ei välttämättä lohtua joka olisi consolation. Amerikkalainen ei automaattisesti valitse synonyymiä joka tarkoittaa lohtua tai lohdutusta.
      Comfort food

      "Comfort food is food that provides a nostalgic or sentimental value to someone, and may be characterized by its high caloric nature, high carbohydrate level, or simple preparation. The nostalgia may be specific to an individual, or it may apply to a specific culture." sanoo wiki.

      • Ruotsissa se on tröstmat, siis lohturuoka.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ruotsissa se on tröstmat, siis lohturuoka.

        Mahtaneeko lohturuoka perustua sanontaan: " syödä suruunsa " ? kun koen taas comfort'in toimivan kuin öljyn elämän rattaissa.
        Comfort i kuvaa vaivatonta mukavuutta elämän laadussa.

        sini.sirkku


      • Anonyymi

        Eikö me suomalaiset saada käyttää ihan mitä nimitystä vaan siitä, kun syömme ns. suruun, masennukseen jne.?


      • Anonyymi

        Minä taas uskon, että lohturuoka tulee sanasta lohduttaa.

        Aina on ollut ihmisiä (täällä Suomessa), jotka joko syövät suruunsa tai sitten eivät syö.
        Sana lohturuoka on paljon mukavampi, kuin sururuoka, masennusruoka jne.(minun mielipiteeni)

        Minusta on koomista väittää, että me olemme käsittäneet väärin, jos olemme antaneet jollekin syömiselle nimen. Kielessämme on paljon uusia sanoja, jota emme käyttäneet esim 50-60 luvulla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas uskon, että lohturuoka tulee sanasta lohduttaa.

        Aina on ollut ihmisiä (täällä Suomessa), jotka joko syövät suruunsa tai sitten eivät syö.
        Sana lohturuoka on paljon mukavampi, kuin sururuoka, masennusruoka jne.(minun mielipiteeni)

        Minusta on koomista väittää, että me olemme käsittäneet väärin, jos olemme antaneet jollekin syömiselle nimen. Kielessämme on paljon uusia sanoja, jota emme käyttäneet esim 50-60 luvulla.

        Sinä saat uskoa aivan mitä haluat, koska et kuitenkaan usko minua joka olen elänyt tämän käsitteen kanssa melkein koko aikuiselämääni; minulle se ei ole käännöslaina eikä "uusi" käsite. Eikä väärinkäsityksessä ole mitään "koomillista" eikä kysymys ole sanasta jota ei ole käytetty Suomessa esim 50-60 luvulla.
        En jaksa kinata tyhjästä eikä minulla ole mitään pakkoa sanoa viimeinen sana. Menenkin nyt nauttimaan kupillisen aamukahvia perinteisen ruisleipäsiivun kanssa jossa on perinteistä makkaraa päällä ja jatkan aamuharjoituksiani.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Sinä saat uskoa aivan mitä haluat, koska et kuitenkaan usko minua joka olen elänyt tämän käsitteen kanssa melkein koko aikuiselämääni; minulle se ei ole käännöslaina eikä "uusi" käsite. Eikä väärinkäsityksessä ole mitään "koomillista" eikä kysymys ole sanasta jota ei ole käytetty Suomessa esim 50-60 luvulla.
        En jaksa kinata tyhjästä eikä minulla ole mitään pakkoa sanoa viimeinen sana. Menenkin nyt nauttimaan kupillisen aamukahvia perinteisen ruisleipäsiivun kanssa jossa on perinteistä makkaraa päällä ja jatkan aamuharjoituksiani.

        Yritä nyt hittovie ymmärtää, että me palstalaiset olemme suomalaisia ja puhumme suomalaisista lohtusyöjistä, ei amerikkalaisista.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Sinä saat uskoa aivan mitä haluat, koska et kuitenkaan usko minua joka olen elänyt tämän käsitteen kanssa melkein koko aikuiselämääni; minulle se ei ole käännöslaina eikä "uusi" käsite. Eikä väärinkäsityksessä ole mitään "koomillista" eikä kysymys ole sanasta jota ei ole käytetty Suomessa esim 50-60 luvulla.
        En jaksa kinata tyhjästä eikä minulla ole mitään pakkoa sanoa viimeinen sana. Menenkin nyt nauttimaan kupillisen aamukahvia perinteisen ruisleipäsiivun kanssa jossa on perinteistä makkaraa päällä ja jatkan aamuharjoituksiani.

        Sulle ei mene millään kaaliin, että joku asia absurdi/käsite asia tarkoittaa meillä eri asiaa kuin toisella puolella maapalloa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yritä nyt hittovie ymmärtää, että me palstalaiset olemme suomalaisia ja puhumme suomalaisista lohtusyöjistä, ei amerikkalaisista.

        Voidaanhan me Paloman mieliksi sitä sanoa mukavuussyömiseksikin, kun tekee mieli syödä mässyttää vaikka ei olisi nälkäkään.
        Sillä sitä just ruotsalainen ikivanha termi "tröstätä" (= lohtusyödä) tarkoittaa.
        Aina siinä on takana joku tunneperäinen syy, olkoon sitten vaikka Paloman mainitsema """pomo moitti töissä""".

        Samaan sarjaan kuuluu lohtujuominenkin vaikka hän tuolla tyrmäsi viininlatkimisen tarkoittavan eri asiaa. "Ryyppy murheeseen" kuulostaa tutulta.


    • Oliskohan lohturuoka osa niinsanottua hyggeilyä, ainakin tanskalaisten keskuudessa tuttua, suomeksi sitä on sanottu kotoiluksi. Siihen kuuluu rento ja kodikas ilmapiiri, lämmin tunnelma, näin kylmään vuodenaikaan takkatuli , lämpimät juomat ja ruuat yhdessä nautittuina. Itselleni tällaista kodikkuutta merkitsevä ruoka on ollut lapsuudesta asti letut. Niihin on aina ollut aineksia kotona, ne paistetaan siinä kaikkien jo kokoonnuttua pöydän ääreen, syödään suoraan pannulta tirisevän kuumina , houkuttelevasti tuoksuvina ja rapeareunaisina. Lettukestien lumo ei ole haihtunut seuraavissakaan polvissa , lapsenlapset osaavat jo itsekin paistaa ja loihtia myös ohukaisia suolaisilla täytteillä.

      Toinen tällainen hyvänmielenruoka on pitkään hautunut pataruoka, joka laitetaan muhimaan uuniin ja lähdetään reippailemaan tai ulkotöihin syksyiseen tai talviseen säähän tuntikausiksi. On ihanaa palata väsyneenä ja kenties vähän kylmissään kotiin, kun ihana ruuan tuoksu tervehtii jo ulko-ovella.

      Amerikkalaissa elokuvissa sairaille tarjotaan kanakeittoa, ja varmaan lämmin keitto flunssassa hyvää tekeekin. Itsekin olen kokeillut , inkivääri ja chilipaprika antavat lisäpotkua . Myös naapurit tuovat siellä sairaille ja suruperheille ruokaa, ja onhan samaa perinnettä suomalaisessa agraarikulttuurissakin. Sellaisesta voisi kirjaimellisesti käyttää nimitystä lohturuoka . Meille suomalaisille juotetaan flunssaisena mustaviinimarjamehua, jo sen tuoksu tuntuu lohduttavan ja helpottavan oloa.

    • Oliskohan lohturuoka osa niinsanottua hyggeilyä, ainakin tanskalaisten keskuudessa tuttua, suomeksi sitä on sanottu kotoiluksi. Siihen kuuluu rento ja kodikas ilmapiiri, lämmin tunnelma, näin kylmään vuodenaikaan takkatuli , lämpimät juomat ja ruuat yhdessä nautittuina. Itselleni tällaista kodikkuutta merkitsevä ruoka on ollut lapsuudesta asti letut. Niihin on aina ollut aineksia kotona, ne paistetaan siinä kaikkien jo kokoonnuttua pöydän ääreen, syödään suoraan pannulta tirisevän kuumina , houkuttelevasti tuoksuvina ja rapeareunaisina. Lettukestien lumo ei ole haihtunut seuraavissakaan polvissa , lapsenlapset osaavat jo itsekin paistaa ja loihtia myös ohukaisia suolaisilla täytteillä.

      Toinen tällainen hyvänmielenruoka on pitkään hautunut pataruoka, joka laitetaan muhimaan uuniin ja lähdetään reippailemaan tai ulkotöihin syksyiseen tai talviseen säähän tuntikausiksi. On ihanaa palata väsyneenä ja kenties vähän kylmissään kotiin, kun ihana ruuan tuoksu tervehtii jo ulko-ovella.

      Amerikkalaissa elokuvissa sairaille tarjotaan kanakeittoa, ja varmaan lämmin keitto flunssassa hyvää tekeekin. Itsekin olen kokeillut , inkivääri ja chilipaprika antavat lisäpotkua . Myös naapurit tuovat siellä sairaille ja suruperheille ruokaa, ja onhan samaa perinnettä suomalaisessa agraarikulttuurissakin. Sellaisesta voisi kirjaimellisesti käyttää nimitystä lohturuoka . Meille suomalaisille juotetaan flunssaisena mustaviinimarjamehua, jo sen tuoksu tuntuu lohduttavan ja helpottavan oloa.

      • Tuo juutalaisen äidin kanakeitto joka parantaa kaikki sairaudet on tuttu käsite myös; teen kanakeittoa vieläkin kun perheessä on flunssaa. Kuumaa mustaviinimarjamehua äiti juotti meille kun oli kurkku kipeä tai nuhaa.
        Muuten siitä lisäpotkusta, laita pari pikku piri-piriä keittokattilaan tai sirottele chilihiutaleita lautaselle suoraan. Mikään ei avaa röörejä paremmin kuin pieni tujaus capsaicinia jota saa chilikasveista.


    • Kas, tuli kahtena !

    • Hyvänmielenruoka, nostalginen ruoka, tuttu lapsuudesta, ei mitenkään korostuneesti masennustilassa tai lohdutukseksi nautittu. Terapeuttinen tarkoitus tai vaikutus voi olla pieni. Tyyppi "pomo moitti töissä, illalla söin spagehettia bolognneskastikkeella, joka tuoksui tomaatille ja italialaisille yrteille" . Teki mieli, vastapainoksi kun oli huono päivä. Mutta saatte toki kuvitella vaikka mitä anoreksioita, deekiksiä, depressioita jos se tuntuu mukavammalta. Tosielämässä, amerikkalaisessa ruokakulttuurissa, mistä termiä on lainattu, se on todella pikkujuttu. Mutta saahan niitä asioita dramatisoida ja muutella nimiäkin, kuten bungy-jump, josta tuli Suomessa BENJI-hyppy (ja mä luulin että Benjy oli joku Disney-filmin koira).
      Terkkuja alajuoksulta, harmaa päivä. Älkää ampuko sanansaattajaa.

      • Anonyymi

        Ei ammuta. Eiköhän ne ulkomailta "töihin" Ruotsiin tulleet siellä hoitele ne ammuskelut ja räjäytykset. Vaan tuosta asiasta, eli lohturuoka ajatuksesta arvelisin että vain ja ainoastaan naisten juttuja tuollaiset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ammuta. Eiköhän ne ulkomailta "töihin" Ruotsiin tulleet siellä hoitele ne ammuskelut ja räjäytykset. Vaan tuosta asiasta, eli lohturuoka ajatuksesta arvelisin että vain ja ainoastaan naisten juttuja tuollaiset.

        Naisten juttujako ? Nainen on perinteisesti kodin hengetär ja kotilieden vaalija. Itselleni se osa on mieluinen, mutta grillin ja savustuspöntön herruuden saa pitää luomakunnan kruun...siis Aatami.

        Onhan Dude food, suomeksi äijäruoka, jota nautitaan miesten illanistujaisissa, saunailloissa ja penkkiurheilukatsomoissa. Sille on tyypillistä suolaisuus, rasvaisuus, lihaisuus, maittavuus. Kaunis kattaus eikä terveellisyys ole se juttu, vaan mutkattomuus ja rentous, runsaat annokset. Mitähän näitä äijäruokasuosikkeja olisi, veikkaan että pizza ja hampurilaiset, joista molemmista saa kyllä ihan gourmet-ruokaakin.


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Naisten juttujako ? Nainen on perinteisesti kodin hengetär ja kotilieden vaalija. Itselleni se osa on mieluinen, mutta grillin ja savustuspöntön herruuden saa pitää luomakunnan kruun...siis Aatami.

        Onhan Dude food, suomeksi äijäruoka, jota nautitaan miesten illanistujaisissa, saunailloissa ja penkkiurheilukatsomoissa. Sille on tyypillistä suolaisuus, rasvaisuus, lihaisuus, maittavuus. Kaunis kattaus eikä terveellisyys ole se juttu, vaan mutkattomuus ja rentous, runsaat annokset. Mitähän näitä äijäruokasuosikkeja olisi, veikkaan että pizza ja hampurilaiset, joista molemmista saa kyllä ihan gourmet-ruokaakin.

        No ei. Kyllä tuontapaisissa "kinkereissä" yleensä nautitaan makkaraa ja olutta, selkeää ja konstailematonta vatsan ja pään täyttöä.

        Sopii suomalaisen miehen sisäiseen vartalonkuvaan?


    • Anonyymi

      Mikähän siinä on, että jos on kaukaakaan ruokaa liippaava aihe,
      niin pitkiä juttuja, perinpohjaisia pikkutarkkoja aletaan tyrkyttää ?

      • Anonyymi

        Tyrkyttää ? Älä syö tai lue jos et halua.Ruoka on sentään neutraali puheenaihe ja kyllä tämä ketju aika hyvin näyttää aiheessa pysyvän. Ihan mukavaa täydennystä ja esimerkkejä aloitukseeni sain. Jopa kansainvälistä tietoa. Kiitos osallistujille!!
        aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyrkyttää ? Älä syö tai lue jos et halua.Ruoka on sentään neutraali puheenaihe ja kyllä tämä ketju aika hyvin näyttää aiheessa pysyvän. Ihan mukavaa täydennystä ja esimerkkejä aloitukseeni sain. Jopa kansainvälistä tietoa. Kiitos osallistujille!!
        aloittaja

        Lohturuoka on psykologinen asia.
        Ei ruoka-asia. Ei reseptien tyrkytys ole vastaus siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohturuoka on psykologinen asia.
        Ei ruoka-asia. Ei reseptien tyrkytys ole vastaus siihen.

        No totta hemmetissä lohtuRUOKA on RUOKAasia. Sain idean aloitukseen kun luin ihmisten lohturuokaRESEPTEJÄ. Itselle oli vaan epäselvä, mitä tuo lohtu siinä tarkoittaa. Hyvin valaisevaa seivitystä tuli ja kivaa tarinaa. Paloma oli nähnyt erityisen paljon vaivaa. Mikä sinua tässä risoo ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No totta hemmetissä lohtuRUOKA on RUOKAasia. Sain idean aloitukseen kun luin ihmisten lohturuokaRESEPTEJÄ. Itselle oli vaan epäselvä, mitä tuo lohtu siinä tarkoittaa. Hyvin valaisevaa seivitystä tuli ja kivaa tarinaa. Paloma oli nähnyt erityisen paljon vaivaa. Mikä sinua tässä risoo ?

        Paloma näki erikoisen paljon vaivaa osoittaakseen että palstan kirjoittajat ovat väärässä,
        koska jossain toisessa kulttuurissa lohturuoka tarkoittaa eri asiaa kuin meillä.
        Lohturuoka liittyy psyykeen, ei nälkään.
        Ruokareseptit eivät siis ole vastaus siihen miksi ihmiset syövät lohturuokaa.


    • No minäkin tyrkkään lusikkani keskusteluun, syöminen kuuluu niihin pakollisiin toimintoihin joka on tehtävä vaikkei huvittaisi sen suhteen täysin itseni armoilla.
      Ajasta ei syöminen ole kiinni, aika pieni vaiva ruuan laitossa, viikossa muutamana päivänä joitakin tunteja, mitään lohtua ei siitä saa jos ei laske nälän häivyttämistä.

      Silloin tällöin unohtuu ruoka levylle on huusolli savua täynnä kun herää, silloin vituttaa, männäviikolla kävi ja kattila piloilla, vain elämää tää ilman lohtua.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti persujen syy kattilan palaminen?


      • Muistukin mieleen eräs ruuan pohjaan palaminen.

        Olin asunut vasta vähän aikaa nykyisessä asunnossa jotain vuonna 2002, olin paistamassa pihvejä kun naapuri tahtoi kahville, juotiin parvekkeella kun oli kesä, siinä kahvitellessa alkoi kuulua piipaa piipaa tuumailtiin jossain hätä, no hälytysajoneuvot ilmestyivät näkyviin ambulanssi, pari paloautoa ja poliisinkin valot vilkkui, johannyt jossain palaa, hälytysajoneuvo saatue kurvasi meiän pihaan ja ihmisiä kertyi piha täyteen. Silloin välähti nupissa voe helskutin multa jäi pihvit käryämään hellalle, rappukäytävässä luikerteli paloletkut kohti asuntoani ja palomiehiä, ambulanssi miehiä ja poliiseja rappuset täynnä hyvä että seksaan mahtui, ryntäsin asuntoon ja paestinpannu poes levyltä, ei senkummempaa savua hirveesti ja paistinpannu roskiin, naapurin talosta huomanneet savun tulevan parvekkeelle.


    • Anonyymi

      Pyh. Vanhanaikaista. Oikea lohturuoka on mummon tekemä muusi ja karjalanpaisti. Tai siis oli kun hän oli vielä hengissä. Samalla reseptillä teen, mutta ei se sama asia ole.

      Joten sinänsä lohturuoka sanonta pitänee paikkansa. Omille lapsilleni liene lohturuoka on tonnikalakiusaus tahi juuri tuo makaronilaatikko.

      Saattaapi olla, että vaikka omasta lohturuoastani tein oman version. (peruna ja ruskea kastike), että jokin lohturuoka on jokin muu, kuin vanhemmislta/isovanhemmilta saatu.

      Mutta ihan sama. Oli nyt lapsilla lohturuoka vaikkapa mäkkärin purilainen, niin näillä mennään.

      • Anonyymi

        Meilläkin se on ollut tuo makaroonilaatikko ja letut. Pannarikin käy, mutta letut vie voiton. Hillojen suhteen on valinnan varaa, mutta joku haluaa laittaa vain hienoa sokeria. Naarmut ja mustelmat ja huono sää unohtuu, kun saa lettuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläkin se on ollut tuo makaroonilaatikko ja letut. Pannarikin käy, mutta letut vie voiton. Hillojen suhteen on valinnan varaa, mutta joku haluaa laittaa vain hienoa sokeria. Naarmut ja mustelmat ja huono sää unohtuu, kun saa lettuja.

        Kerran tein nokkoslettuja. Hyvin maistui lapsenlapsille, kunnes paljastin etteivät ole pinaattilettuja.


    • Anonyymi

      Nuohan on herkkuruokia. Kun sai mieliruokaa. Suosikkiruokaa. Kun sai herkutella.
      Milloin niistä tuli lohturuokia ?

      • Anonyymi

        Sinuako paha ruoka lohduttaa ? Kerro ihmeessä mikä sinun lohturuoka on !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinuako paha ruoka lohduttaa ? Kerro ihmeessä mikä sinun lohturuoka on !!!

        Ei mennyt perille sinulle.
        En syö mihinkään mielentiloihin. Olen terve päästäni. Syön, kun minulla on nälkä.


    • Anonyymi

      Lohturuokaa googletin, kun se oli taas esillä yhdessä ketjussa.
      On se lohdullista, kun ylipäätään on ruokaa. Siellä Puolan ja Valko-Venäjän rajalla kylmässä metsässä kaivattaisiin kuumaa keittoa ja kuumaa mehua,

      • Anonyymi

        Ongelmat on todellakin aika erilaiset eri ihmisillä. Putinin ja Lukašenkan toiminta
        on irvokasta eikä oikeastaan mitään ratkaisevaa tapahdu huijattujen ihmisten hyväksi ?
        Heille on annettu täysin väärä kuva, he ovat itäblokki-diktaattorien
        "uus-Stalinien" uhreja, niitten hybridisodan välikappaleita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe