Yleinen ongelma on meillä perhekohtainen.
Vaimollani on ollut ajokortti 40 v, mutta en vuosien varrella oli juuri onnistunut opettamaan hänelle kaikkia autoissamme olleita toimintoja, jotka nykyään ovat hankalasti valikoiden takana tai sitten hän on vain huono oppija.
Ohjekirjaa hän ei suostu lukemaan.
Bluetoothia kännykän kanssa ei osata käyttää, mielummin vastataan puhelimeen perinteisellä tavalla.
Itsellenikin on käynyt niin, että voi mennä puolikin vuotta, ennen kuin huomaan, että - ahaa - tässä on tällainenkin toiminto!
Viimeksi huomasin, että auto näköjään pysäköi ahtaaseen välin itse ja ajaa sen myös pois. Ns. Start/stop-toiminnan sielunelämästä - eli siis siitä, missä olosuhteissa se toimii ja missä ei - en vielä ole päässyt perille.
Pelkästään ajovalokatkasimessa on jo sellainen määrä erilaisia toimintoja, että ymmärrän hyvin, että joku säkkipimeällä saattaa tulla vastaan vain parkit päällä.
Valottomia ja toinen ajovalo pimeänä ajelevia en kuitenkaan ymmärrä, sillä nykyautot ilmoittavat kyllä ajajalle - usein oranssisella valolla - viasta, mutta ellei ajaessaan lainkaan katso kojetauluun tai ei ymmärrä ehkä vieraskielistä ilmaisua, ajo vaillinaisin valoin jatkuu, kunnes valot toinen toisensa jälkeen yksi kerrallaan sammuvat.
Näitä härpäkkeitä on edelleen syytä käyttää, sillä käyttämättöminäkin ne aivan varmasti vikaantuvat.
Jos käyttää ajaessaan päivänvaloasentoa, on ymmärrettävä, että takavalot eivät kytkeydy sateessa, mutta yhtä usein kysymys on myös laiminlyödystä polttimoiden vaihdosta.
Voisiko näistä joistain luopua?
Nykyautoissa on liian paljon ns. turhia härpäkkeitä.
3
56
Vastaukset
- Anonyymi
Moottorin sammutusautomatiikkaa määrittelee niin moni muuttuja että ei siitä voi saadakaan mitään selvää "kuuluisiko" sen milloinkin mennä päälle vai ei.
Valovikojen merkkivaloja on ollut joissain autoissa jo vuosikymmeniä mutta edelleenkään niitä ei ole kaikissa, varsinkaan halvemmissa autoissa. Ei voi yleistää että sellainen on kaikissa "nykyautoissa" jos sinun autossasi se on.
Käyttöohjekirjan lukemista suosittelen vahvasti mutta ei missään nojatuolissa kotona sisällä vaan siellä AUTOSSA, jossa samalla kokeilee ohjekirjan kanssa eri toimintoja, varsinkin tärkeimmät kuten valot ja pyyhkijät, lämmitys/ilmastointilaite, ym. - Anonyymi
Kuulostaa ihan meidän Toyota Hybridiltä...
Meillä vaan on niinpäin, että vaimo osaa hyvin käyttää kaikkia parkkiassistenteja sun muita.
Minä taas ajan Hybridillä niin harvoin, että joka kerta pitää asia opiskella asiat uudestaan...jos viitsii.
Toyota Hybrid on erinomainen auto, mutta härpäkkeitä on ainakin tässä varustetasossa ( en muista mikä) mielestäni liikaa.
Sama tingelitangeli-vika varmaan on alkanut vaivata muitakin automerkkejä. - Anonyymi
> Pelkästään ajovalokatkasimessa on jo sellainen määrä erilaisia toimintoja, että ymmärrän hyvin, että joku säkkipimeällä saattaa tulla vastaan vain parkit päällä.
Jos autossa on reilummin varusteita, niin ajovalotkin tod. näk. toimivat automaattisesti, hämäräkytkimen ohjaamina. Kytkimeen tarvitsee koskea vain sadekelillä, jos auto on mallia, missä takavalot eivät pala aina. Tällöin pitää lähivalot laittaa päälle "pakkosyötöllä". Tietysti kaikkein helpommalla pääsee, jos jättää ne "pakkovalot" jatkuvasti päälle. Polttimoita tosin pääsee sitten uusimaan vähän tiuhempaan.
Ne ongelmat alkavat yleensä näistä
- pitää jostain kumman syystä väännellä pelkkiä parkkeja päälle, esim kun jätetään auto käymään tyhmäkäyntiä kaupan pihaan (toimintaan siis essonbaarin perinnetietojen mukaan)
- pitää saada autosta näyttävän ja sporttisen näköinen polttamalla etusumuvaloja päivänpaisteessakin … sumuvaloilla elvistely oli suurta muotia 90-luvulla, mutta kehityksen kelkasta tippuneet vaarit ja mammat jatkavat tällä linjalla (esim datsunin kasvaimissa melkein poikkeuksetta 60 vee kuski ja sumuvalot aina päällä)
Uusissa autoissa pitäisi vähintään päiväajovalojen palaa aina kun kone käy, joten "ajellaan pelkillä parkeilla tai kokonaan ilman valoja" vaatii jo melkein 10 vuoden ikäisen auton. Mutta takavalot saa kyllä väärällä käytöllä pimeäksi aika monesta nykyvehkeestäkin.
BT:n kun kerran jaksaa käyttöohjekirjan kanssa ottaa käyttöön, niin siitä eteenpäin homma pelaa automaagisesti. On paljon suositeltavampi vaihtoehto kuin yrittää känny korvalla räpeltää etenkin manuaalivaihteisella autolla.
Viallisista polttimoista varoittava järjestelmä ei usein huomioi lähivalopolttimoiden rikkoontumista. Tässä valmistajat ovat ajatelleet, että lähivalon puutteen huomaa muutoinkin.
Ei huomaa... kaupunkialueilla näkee usein esim. pysäköintihalleista ulos pöräyttäväiä autoja, joilla ei ole lainkaan valot päällä tai on pelkät parkit. Eikä tällainen ole mikään äärettömän harvinainen ilmiö edes moottoritiellä.
Vanhemmassa kalustossa ei pala mittarivalotkaan, jos on kaikki valot pois päältä, mutta peruskuskihan ajaa aina oikeaa tilannenopeutta (nopeammat ovat kaahareita, hitaammat tientukkoja), joten pimeässä lukukelvoton nopeusmittari ei menoa haittaa. Tuskin edes tietävät mikä laite on kyseessä -> 40 rajoituksilla ajetaan n. 70 km/s. satasen alueella ajetaan n. 70 km/s ja peltipoliisien kohdalla painetaan jarrua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai898233Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki424728Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414381Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit452585Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.981468- 401296
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress401227Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota391150Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641132Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1661070