Asuntolaina, asunnon arvon alenema ja vakuudet.

Anonyymi

Onko kenelläkään tietoa, miten saisin vanhempien asunnon osakekirjan pois vakuudesta, jonka ovat antaneet aikoinaan minun asuntolainaani?

Tapaus on seuraavanlainen...

Lainaa otettu hyvään aikaan 80 000 €, eli koko asunnon arvo.
Asunto kelpasi käsittääkseni 70% vakuudeksi, ja lopulle tarvittiin lisäpantti, eli vanhempien asunto.
Pankki teki kuitenkiin niin, että mitään summia ei eritelty, eli mille summalle vakuutena, ja jos lainaa maksettu ko. määrä pantti vapautuisi..

Nyt ollaan tilanteessa, että lainaa on jäljellä 53 000 €, mutta onpa käynyt niin huonosti, että asunnon arvo on laskenut melkein puolella, eli nykyarvo n. 45 000. €, eli asunto ei vielä kata edes olevaa lainaa...

Vanhempien asunnon osakekirja taitaa olla täysin mahdotonta saada pois??
Kovin nopeasti en lainaa pysty maksamaan, koska jouduin pois työelämästä sairauden takia.

Vanhempani haluaisivat myydä asuntonsa, ja muuttaa vuokralle. Heillä järjettömän iso asunto, tosin se ei ole mikään arvokas, koska siinäkin rasitteena isot yhtiölainat.. Pihatyöt rasittavat heitä , ja haluaisivat kerrostaloon.

Onko kellään kokemuksia, tietoa, että onko vanhempieni osakekirja jämähtänyt pankkiin niin pitkäksi ajaksi, että minä saan maksettua oman asuntolainani tarpeeksi pieneksi, eli 70% asunnon nykyisestä hinnasta???

Toivoisin, ettei tulisi kommentteja, että alusta asti toimittu huonosti, sillä tiedän sen itsekin. Vanhempiani ei olisi pitänyt sotkea minun asunnon kauppoihin, eli ei kiitos jälkiviisautta.
Olen jo itseäni haukkunut asian johdosta.

Kiitos, jos joku osaa vastata itse kysymykseen.

6

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Näinhän se on. Vanhempiesi asunnon velkakirja on asuntosi velan panttina kunnes saat asuntosi velan maksettua pois. Sulla on tässä muutama vaihtoehto, miten voit edetä asiassa. Joko maksat asuntosi velat pois, jolloin saat pantit takaisin. Tai haet uutta velkaa, jolla saat maksettua asuntosi velat pois, ja pantit pois. Tai sit vanhempasi muuttavat vuokralle uuteen taloon ja vuokraatte vanhempiesi asunnon jollekin muulle, jolloin vuokralainen tavallaan maksaa vanhempiesi asumisen kerrostalossa.

• Anonyymi

Tuo on mielenkiintoinen, että lisäpantti (30%) pysyy kiinni senkin jälkeen, kun lainaa on jäljellä vähemmän kuin asunnon itsensä takaama 70%.

Isäni takasi aikoinaan henkilötakauksena oman asuntolainani 30%. Kysyin joskus itse pankista huumorimielessä kun tuo ensimmäinen 30% oli maksettu, että saako ukko jonkunlaisen kirjallisen todisteen siitä, että on nyt tästä takauksesta irti, vastattiin vähän huvittuneena että "eihän se ihan noin mene". En selvitellyt silloin asiaa enempää, mutta annoin itseni ymmärtää, että 30% takausvastuu kohdistuu lainan jäljellä olevaan osuuteen niin kauan kuin lainaa on eurokin.

Nyt on tilanne kuitenkin se, että ukko on kuollut ja kuolinpesä olen minä itse. Asunnon arvo on päinvastoin noussut, mutta näillä näkymin olen itse oman asuntolainani persaukinen henkilötakaaja kuolinpesän (käytetty jo tämän lainan lyhennykseen) ominaisuudessa, kunnes tässä kohta puoleen viimeinenkin sentti on maksettu. Kaitpa tämä näinkin menee, mutta tätä tilannetta en uskalla pankista edes huumorimielessä tarkistaa menikö ihan oikein.

• Anonyymi

Yksi mahdollisuus on että vanhempasi myyvät asuntonsa ja tallettavat riittävän summan pankkiin vakuustilille jolloin pankki luovuttaa osakekirjan ostajalle.

• Anonyymi

Sinulla on velkaa 53000,- ja omaa vakuutta 70% x 45000,- = 31500,- Prosenttiosuus saattaa olla myös 75-80%, tarkista asia.
      Vanhempiesi takausosuus on siis 53000-31500 = 21500,-
      Lainan vakuuksia voi järjestellä uudelleen, toki pankki veloittaa siitä palvelumaksuja. Voitte ehdottaa pankille, että vanhempasi antavat omavelkaisen henkilötakauksen tuohon 21500,- rajaan asti, omien osakkeittensa tilalle. Voitte myös keskustella lainan jakamisesta kahdeksi eri luotoksi, joista toisessa on vakuutena asuntosi ja toisen takaavat vanhempasi, mutta tästä koituisi turhia kuluja.
      Olet vanhempiesi rintaperillinen, eikä mikään estä heitä antamasta sinulle lahjaa, lainaa tai ennakkoperintöä. Lahjaveron raja on nyt viidessä tonnissa kerran kolmeen vuoteen. Fiksumpaa on perintöverotuksen kannalta jakaa rahaa lain sallimissa rajoissa verotta jo ennakkoon. Jos vanhempasi myyvät asuntonsa ja muuttavat vuokralle, voitte lohkaista myyntirahasta tuon takausosuuden ja maksaa sillä sinun lainaasi pois. Velkakirjan ja takaisinmaksusuunnitelman laatimalla olet silloin 21500,- velkaa vanhemmillesi ja loput pankille. Tästä velasta ei tarvitse välttämättä periä korkoa, mutta lyhennyksistä pitää sopia, muuten tuo on verollinen lahja.
      Ilmeisesti olet jonkinlaisessa taloudellisessa pinteessä sairautesi takia, ja tämä olisi hyvä keino auttaa sinua siitä pois. Voit esim. aluksi maksaa pankkilainaa isosti ja vanhempiesi lainaa vain muutamalla satasella. Kun 31500,- pankkilaina on maksettu, keskityt hoitamaan tilit tasan vanhempiesi kanssa.

• Anonyymi

Jatkan vielä sen verran, että pankilla ei toki ole mitään varsinaista velvollisuutta järjestellä vakuuksia uudelleen. Mutta mikään ei estä ehdottamasta ja yrittämästä.

• Anonyymi

Nykyään pankit eivät kovin helpolla hyväksy omavelkaista takausta asuntolainoissa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6993
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe