yöllä luin raamattua

Anonyymi

Genesis vaikutti ihan loogiselta, symboloidulta maailman synnyn kuvaukselta. Aatami ja Eeva, alkuihmiset. Heidän lapset nimettyinä kain ja Aabel. Kun Kain karkotettiin ja hän yhtyi vaimoonsa, niin mistä se Kainin vaimo on peräisin? ????

36

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleisemmän näkemyksen mukaan kyseessä olisi ollut Kainin sisko tai joku muu sukulainen (Aatamille ja Eevallehan syntyi Raamatun mukaan lapsia myös paratiisista karkotuksen jälkeen), toisen näkemyksen mukaan Jumala olisi luonut myös muita ihmisiä paratiisista karkotuksen jälkeen ja Kain olisi löytänyt vaimonsa heidän joukostaan.

      • Ja kolmannen näkemyksen mukaan koko tarina on mielikuvituksen tuotetta, jolloin siinä voi tietysti olla millaisia elementtejä tahansa. 🤨


      • Anonyymi

        Jaa, tuossa perheraamatussani vuodelta 1954 ei vaan ollut mainintaa muista lapsista. Mutta ok, selventää asiaa. Siitä sitten sukuhaarat lähtivät leviämään. Toinen juttu mihin kiinnitin huomioni, oli ihmisten tolkuttoman pitkät iät. Liekö jotain väärinkäsityksiä tulkinnoissa? Parhaimmillaankin ihmisen eliniän yläraja menee 125 vuodessa mikä on jo todella harvinaista nykyäänkin. Luomisen alun lyhyt aikakäsitys taas kuulostaa ihan loogiselta, koska kyseessä oli kaiken alku, myös ajan. Ja aikahan ei ole vakio, tieteenkään mukaan.

        Ap


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ja kolmannen näkemyksen mukaan koko tarina on mielikuvituksen tuotetta, jolloin siinä voi tietysti olla millaisia elementtejä tahansa. 🤨

        Saattoipa Kai panna apinoittenkin kanssa. Otti siitä itselleen pari apinanaarasta painiotteella kainaloonsa ja lähti sitten koleaan luola-asumukseensa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, tuossa perheraamatussani vuodelta 1954 ei vaan ollut mainintaa muista lapsista. Mutta ok, selventää asiaa. Siitä sitten sukuhaarat lähtivät leviämään. Toinen juttu mihin kiinnitin huomioni, oli ihmisten tolkuttoman pitkät iät. Liekö jotain väärinkäsityksiä tulkinnoissa? Parhaimmillaankin ihmisen eliniän yläraja menee 125 vuodessa mikä on jo todella harvinaista nykyäänkin. Luomisen alun lyhyt aikakäsitys taas kuulostaa ihan loogiselta, koska kyseessä oli kaiken alku, myös ajan. Ja aikahan ei ole vakio, tieteenkään mukaan.

        Ap

        Joo, Raamatun mukaan ihmiset elivät ennen vedenpaisumusta tolkuttoman pitkään, jotkut jopa lähes tuhat vuotta. Aatamikin oli Raamatun mukaan kuollessaan 930-vuotias, eli olisi näin ollen elänyt lähes kuudesosan ihmiskunnan historiasta, jos lähtökohdaksi otetaan Raamatun kirjaimellinen tulkinta. :)

        Yhtenä syynä tuolle hurjalle eliniälle on uskovien taholta esitetty sitä, että ihmisen perimä olisi tuolloin ollut puhtaampi kuin myöhempinä aikoina. Käänne huonompaan olisi tapahtunut aika lailla vedenpaisumuksen aikoihin.

        Toki mahdollista voisi olla sekin, että vuosi olisi määritelty jotenkin eri tavalla.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ja kolmannen näkemyksen mukaan koko tarina on mielikuvituksen tuotetta, jolloin siinä voi tietysti olla millaisia elementtejä tahansa. 🤨

        Tuo on tietysti yksi näkemys, samoin kuin luomiskertomuksen näkeminen vertauskuvallisena.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ja kolmannen näkemyksen mukaan koko tarina on mielikuvituksen tuotetta, jolloin siinä voi tietysti olla millaisia elementtejä tahansa. 🤨

        Eikö jo ala tympiä samat jankutuksesi kun olet jankuttanut niitä kohta 20 vuotta?
        Eikö sulla oikeesti oo muuta elämää?


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Joo, Raamatun mukaan ihmiset elivät ennen vedenpaisumusta tolkuttoman pitkään, jotkut jopa lähes tuhat vuotta. Aatamikin oli Raamatun mukaan kuollessaan 930-vuotias, eli olisi näin ollen elänyt lähes kuudesosan ihmiskunnan historiasta, jos lähtökohdaksi otetaan Raamatun kirjaimellinen tulkinta. :)

        Yhtenä syynä tuolle hurjalle eliniälle on uskovien taholta esitetty sitä, että ihmisen perimä olisi tuolloin ollut puhtaampi kuin myöhempinä aikoina. Käänne huonompaan olisi tapahtunut aika lailla vedenpaisumuksen aikoihin.

        Toki mahdollista voisi olla sekin, että vuosi olisi määritelty jotenkin eri tavalla.

        Maa ja ihmiset olivat saastuneet ja tekivät kaikkea kauheutta,kuten nytkin.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Joo, Raamatun mukaan ihmiset elivät ennen vedenpaisumusta tolkuttoman pitkään, jotkut jopa lähes tuhat vuotta. Aatamikin oli Raamatun mukaan kuollessaan 930-vuotias, eli olisi näin ollen elänyt lähes kuudesosan ihmiskunnan historiasta, jos lähtökohdaksi otetaan Raamatun kirjaimellinen tulkinta. :)

        Yhtenä syynä tuolle hurjalle eliniälle on uskovien taholta esitetty sitä, että ihmisen perimä olisi tuolloin ollut puhtaampi kuin myöhempinä aikoina. Käänne huonompaan olisi tapahtunut aika lailla vedenpaisumuksen aikoihin.

        Toki mahdollista voisi olla sekin, että vuosi olisi määritelty jotenkin eri tavalla.

        Genomi oli alussa puhtaampi, se selittää pitkän eliniän,myös avioliitot lähisukulaisten kanssa kiellettiin mooseksen aikaan, yksi syy oli juuri mutaatioiden yleistyminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö jo ala tympiä samat jankutuksesi kun olet jankuttanut niitä kohta 20 vuotta?
        Eikö sulla oikeesti oo muuta elämää?

        Sulla ei ainakaan ole muuta elämää. Anonyymin viestejä on suomi24:ssä tuhansia kertoja enemmän kuin minun viestejäni, ja satoja kertoja enemmän yksin niitä joissa jankutetaan Luomisen "totuutta".

        Eikö sua jo ala tympiä oma jankkaamisesi.......usko.vainen? 😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Genomi oli alussa puhtaampi, se selittää pitkän eliniän,myös avioliitot lähisukulaisten kanssa kiellettiin mooseksen aikaan, yksi syy oli juuri mutaatioiden yleistyminen.

        Genomin puhtaus tai epäpuhtaus ei vaikuta elinikään sellaista määrää, jota noiden kertomusten faktuaalisuus edellyttäisi. Kyse on teleomeereistä, joiden lyheneminen jokaisen solunjakautumisen yhteydessä määrittää iän ylärajan. Eivät ihmiset nykyäänkään geenien rappeutumiseen kuole. Sellainen väite ei kestä biologista tarkastelua.

        Hyvä selitys Raamatun pitkille elinikäkertomuksille on ajan laskeminen kuun kierron mukaan. Näin Aadamin elinajaksi tulisi n. 77 vuotta. Vanha käännös käyttääkin vuoden sijaan ajastaikaa nimitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Genomin puhtaus tai epäpuhtaus ei vaikuta elinikään sellaista määrää, jota noiden kertomusten faktuaalisuus edellyttäisi. Kyse on teleomeereistä, joiden lyheneminen jokaisen solunjakautumisen yhteydessä määrittää iän ylärajan. Eivät ihmiset nykyäänkään geenien rappeutumiseen kuole. Sellainen väite ei kestä biologista tarkastelua.

        Hyvä selitys Raamatun pitkille elinikäkertomuksille on ajan laskeminen kuun kierron mukaan. Näin Aadamin elinajaksi tulisi n. 77 vuotta. Vanha käännös käyttääkin vuoden sijaan ajastaikaa nimitystä.

        Jos yksiköt ovat kuunkiertoja (27 vuorokautta), niin Aatami sai kolmannen poikansa Setin ollessaan 9-vuotias. Sukutaulussa myöhemmin Mahalalel sai ensimmäisen poikansa ollessaan vasta 4-vuotias (1 moos 5:15) ja eli 66-vuotiaaksi (895 kuunkiertoa). Myös Kenan ja Heenok saivat pojan ollessaan 5-, ja 4-vuotiaita.


    • Tämäkin ongelma kuvaa hyvin naisen puoli-inhimillistä asemaa Raamatussa ja etenkin Vanhassa testamentissa. Kaikki pyörii miesten ympärillä ja jopa kansan pääluku lasketaan yksin vapaista miehistä, joiden omaisuutta naiset, lapset ja orjat ovat.

      Kainin vaimosta ei kerrota, koska hänenkin tarinansa oli tarkoitettu vain miehille. Heitä taas ei kiinnostanut, mistä menneisyyden panopuu-synnytyskoneet olivat peräisin.

      • Anonyymi

        Mies antaa naiseen elämänsiemenen ja nainen kasvattaa mahassaan ja synnyttää. Mies on kuitenkin alullepanija. Joten tuokin kuulostaa ihan loogiselta mutten kuitenkaan missään nimessä halua sanoa naisia puoli-ihmisiksi vaan ihan ihmisiksi. Noin yleensä.

        ap


      • Anonyymi

        Nainen? Ehkä tärkein olento maailmassa, johon olen törmännyt. Tämä pitkäaikainen nykyinen. Antaa jopa törmäillä ja säätää, mutta antaa vakauden, vapauden ja rakkauden.

        Muistan aina kun lähdin iltapäivästä kauppaan. Soitin sitten yöllä noin kello 01 yöllä. Berliinistä. Kommentti oli et ei vittu, oletko tosissasi. Olen. Saatana sun kans oli vastaus. Mut Ok, nauroi: ei perkele. Pitäkää hauskaa.

        Rock. Asenne. Jenkki. Tärkeä. Meille vaikka vähän vanhoja ollaankin.

        -a-teisti-


      • Anonyymi

        Lunastajaa ei olis tarvittu jos kaikki olis ollut ok, sopii kokonaiskuvaan.


    • Anonyymi

      Siellä oli selkeästi paljon muitakin immeisiä pitkin maita ja mantuja:

      1M4:10 Herra sanoi: "Mitä oletkaan tehnyt! Etkö kuule, kuinka veljesi veri huutaa minulle maasta? 11 Nyt olet kirottu etkä voi jäädä tänne, sillä tämän maan oli avattava suunsa ja otettava vastaan veljesi veri, jonka sinä vuodatit. 12 Kun koetat viljellä maata, se ei enää ruoki sinua, vaan sinun on harhailtava kodittomana ja pakolaisena maan päällä."

      1M4:13 Kain sanoi Herralle: "Syntini rangaistus on minulle liian raskas kantaa. 14 Kun sinä nyt karkotat minut tältä seudulta, minä joudun pois kasvojesi edestä. Minun on harhailtava kodittomana ja pakolaisena maailmalla, ja silloin kuka hyvänsä, joka minut kohtaa, voi tappaa minut." 15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Ei, vaan kostettakoon seitsenkertaisesti sille, joka tappaa Kainin." Ja Herra pani Kainiin merkin, ettei kukaan, joka hänet kohtaa, tappaisi häntä.

      1M4:16 Niin Kain lähti pois Herran kasvojen edestä ja asettui asumaan Nodin maahan Eedenin itäpuolelle.

      • Niin, nämä kohdat kuulostavat selvästi siltä, että on ollut muitakin ihmisiä. Ellei sitten otaksuta, että olisi menty jo niin pitkälle ajassa, että Aatamin ja Eevan jälkeläiset ovat levittäytyneet sinne sun tänne.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Niin, nämä kohdat kuulostavat selvästi siltä, että on ollut muitakin ihmisiä. Ellei sitten otaksuta, että olisi menty jo niin pitkälle ajassa, että Aatamin ja Eevan jälkeläiset ovat levittäytyneet sinne sun tänne.

        Tai voimmehan myös olettaa, ja hieman tekstistä rivien välistä voisi raamatusta lukeakin, jotta muut jumalat olivat luoneet omia kansojaan ja omia maitaan. esim juuri tuon Nodin maan Eedenin naapuriin.


    • Anonyymi

      Aloituksessa esitettyyn kysymykseen en ensinkään lähtisi vastaamaan sillä se on ivaamismielessä kirjoitettu, mutta näistä tällaisista "loukkauskivistä" joita Raamattuun on asetettu, voisimme olla iloisia ja kiitollisia sillä juuri näiden kautta tulee eritellyksi ketkä ovat Jumalan lapsia, ketkä paholaisen.

      Niin se vaan on ettei Jumalan sana avaudu ylpeälle ihmiselle.Hän saa takuta japainiskella koko ikänsä turhaa "jaakobinpainia", eikä valo sittenkään loista hänen pimeyteensä, vaan vajoaa yhä syvemmälle ymmärtämättömyyteen. Tämä on selvästi jo täällä ajassa tapahtuva Jumalan tuomio ihmiskunnan ylpeyttä vastaan.

      Voi, kuinka Jumaölan sana onkaan kirkas, puhdas ja suloinen antamaan ymmärrystä! Mutta vain valituille! Epäuskoiset koirat ja pilkkaajat ovat ulkopuolella!

      • Anonyymi

        Ei ole ivaamismielessä kirjoitettu. Ymmärrän kyllä epäilyksesi. Ihmettelin vaan kun perheraamatussani vuodelta 1954, ei ollut mainintaa muista ihmisistä, mutta se asia sai jo selvityksen tipaleelta.

        ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ivaamismielessä kirjoitettu. Ymmärrän kyllä epäilyksesi. Ihmettelin vaan kun perheraamatussani vuodelta 1954, ei ollut mainintaa muista ihmisistä, mutta se asia sai jo selvityksen tipaleelta.

        ap

        No hyvä jos ei ollut, mutta jos sinä tällaisella mielellä lähdet lukemaan Raamattua, niin että heti pysähdyt jos jokin kohta on sellainen jota et tajua oman järkesi ja ilmeisesti vielä harjaantumattoman raamatuntuntemuksesi avulla, niin vakuutan sinulle että kompastuksia tulee olemaan sillä Raamattu ei ole mikään ihmisjärjen päätelmillä selitettävissä oleva kirja, vaan se sanoo itsekin itsestään näin:

        "Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta." (2.Piet. 1:20-21)

        Hengellisten asioiden tutkiskeluun tarvitaan siis Hengen valaistusta, joka uskon kautta tulee. Ei niin ymmärtäen kuin pilkkaajat sanovat että jo kerran Raamatun kannet nähtyään tai sen kerran läpi luettuaan valmistutaan Jumalan sanan asiantuntijoiksi, vaan uskon ja Pyhän Hengen armon kautta ymmärrys kasvaa vuosikymmenien varrella ja usko siihen vahvistuu, kunhan sitä ahkerasti viljellään hartaan rukoislemisen kanssa.

        Sellainen Raamatun lukeminen ei tee ihmistä viisaammaksi vaan tyhmemmäksi että sen kannet vaan avataan ja aletaan lukemaan sitä niinkuin mitä tahansa kirjaa! Ei! Ensin on käytävä rukoukseen ja tunnustettava Jumalalle että minä (lukija) olen synnissä syntynyt ja isäni on minut synnissä siittänyt ja ymmärrykseni on pimentynyt tämän perisyntini takia enkä ole edes mahdollinen tätä Pyhää Sanaa käteeni ottamaan. Pyydän armoa ja pitkämielisyyttä, että Jumala valaisisi pimeyttäni ja avaisi ymmärrystäni käsittämään ilmoituksen sanoja, omaksi ja läheisteni autuudekseni, aamen!

        Ja mitä nyt en voi vielä (omasta syystäni) käsittää, mihin langennut ja vajavainen ymmärrykseni ei yllä, sen minä tahdon nöyrästi tunnustaa että minä olen se jonka silmillä se peite on ja ei Sinun atuaallisessa sanassasi!


        Niin oikean uskovaisen sielun tuntee siitä että se tunnustaa etei ymmärrä vielä kaikkea mutta se tapahtuu ainoastaan oman phuuden takia. Sellaisen raamatunkohdan edessä me pysähdymme, polvistamme ja kumarramme sitä syvempään, ja häveten tyhmyttämme sekä rukoillen ymmärryksemme avautumista käymme eteenpäin luottaen siihen että Jumalan sana on joka tapauksessa oikeassa ja me itse olemme väärät!

        Joka ei näin tee, se ei ole oikea kristitty! Kysyä saa, mutta nöyränä pysyen ja ei epäillen Jumalan sanoja. Jumalalle tulee antaa kunnia aivan erityisesti silloin kun itse emme ymmärrä jotain sillä se on meille pelkäksi häpeäksi syntiemme tähden!

        Onko sinulla ap, tällainen sydän ja mieli suhteessa Raamattuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hyvä jos ei ollut, mutta jos sinä tällaisella mielellä lähdet lukemaan Raamattua, niin että heti pysähdyt jos jokin kohta on sellainen jota et tajua oman järkesi ja ilmeisesti vielä harjaantumattoman raamatuntuntemuksesi avulla, niin vakuutan sinulle että kompastuksia tulee olemaan sillä Raamattu ei ole mikään ihmisjärjen päätelmillä selitettävissä oleva kirja, vaan se sanoo itsekin itsestään näin:

        "Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta." (2.Piet. 1:20-21)

        Hengellisten asioiden tutkiskeluun tarvitaan siis Hengen valaistusta, joka uskon kautta tulee. Ei niin ymmärtäen kuin pilkkaajat sanovat että jo kerran Raamatun kannet nähtyään tai sen kerran läpi luettuaan valmistutaan Jumalan sanan asiantuntijoiksi, vaan uskon ja Pyhän Hengen armon kautta ymmärrys kasvaa vuosikymmenien varrella ja usko siihen vahvistuu, kunhan sitä ahkerasti viljellään hartaan rukoislemisen kanssa.

        Sellainen Raamatun lukeminen ei tee ihmistä viisaammaksi vaan tyhmemmäksi että sen kannet vaan avataan ja aletaan lukemaan sitä niinkuin mitä tahansa kirjaa! Ei! Ensin on käytävä rukoukseen ja tunnustettava Jumalalle että minä (lukija) olen synnissä syntynyt ja isäni on minut synnissä siittänyt ja ymmärrykseni on pimentynyt tämän perisyntini takia enkä ole edes mahdollinen tätä Pyhää Sanaa käteeni ottamaan. Pyydän armoa ja pitkämielisyyttä, että Jumala valaisisi pimeyttäni ja avaisi ymmärrystäni käsittämään ilmoituksen sanoja, omaksi ja läheisteni autuudekseni, aamen!

        Ja mitä nyt en voi vielä (omasta syystäni) käsittää, mihin langennut ja vajavainen ymmärrykseni ei yllä, sen minä tahdon nöyrästi tunnustaa että minä olen se jonka silmillä se peite on ja ei Sinun atuaallisessa sanassasi!


        Niin oikean uskovaisen sielun tuntee siitä että se tunnustaa etei ymmärrä vielä kaikkea mutta se tapahtuu ainoastaan oman phuuden takia. Sellaisen raamatunkohdan edessä me pysähdymme, polvistamme ja kumarramme sitä syvempään, ja häveten tyhmyttämme sekä rukoillen ymmärryksemme avautumista käymme eteenpäin luottaen siihen että Jumalan sana on joka tapauksessa oikeassa ja me itse olemme väärät!

        Joka ei näin tee, se ei ole oikea kristitty! Kysyä saa, mutta nöyränä pysyen ja ei epäillen Jumalan sanoja. Jumalalle tulee antaa kunnia aivan erityisesti silloin kun itse emme ymmärrä jotain sillä se on meille pelkäksi häpeäksi syntiemme tähden!

        Onko sinulla ap, tällainen sydän ja mieli suhteessa Raamattuun?

        No sen voin sanoa että olen nöyrä ja ymmärtämätön. Enkä oikein usko että koskaan ihminen voi täysin ymmärtääkään tätä kaikkeutta ja elämää. Olen kyllä harjaantumaton raamatunlukija. Aloitin vasta. Raamattuni on kyllä tuttu kun lapsena vaarilla katselin niitä Doren kivipiirroksia siitä, mutten lukenut vaikka olisin voinut. Lapsenakin oli iltarukous itselläni. Sitten se jäi. Niin.. huonoja juttuja olen kyllä tehnyt, mutten nyt mitään kauheuksia. Kai minulla on mainitsemasi kaltainen sydän ja mieli suhteessa Raamattuun.

        ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sen voin sanoa että olen nöyrä ja ymmärtämätön. Enkä oikein usko että koskaan ihminen voi täysin ymmärtääkään tätä kaikkeutta ja elämää. Olen kyllä harjaantumaton raamatunlukija. Aloitin vasta. Raamattuni on kyllä tuttu kun lapsena vaarilla katselin niitä Doren kivipiirroksia siitä, mutten lukenut vaikka olisin voinut. Lapsenakin oli iltarukous itselläni. Sitten se jäi. Niin.. huonoja juttuja olen kyllä tehnyt, mutten nyt mitään kauheuksia. Kai minulla on mainitsemasi kaltainen sydän ja mieli suhteessa Raamattuun.

        ap

        No, toivottavasti näin! Jos on, niin olet onnellinen, mutta tällä palstalla on niin kyynistynyt jo kaikkeenkun täällä on vaikka minkälaista valheenkylväjää jotka esiintyvät muka kristittynä ja luterilaisena. Tällaisiakin aloituksia on tehty läjäpäin ja kirjoittelusta on myöhemmin paljasttunut kyseessä olevan teeskentelijän. Sellaisia täällä riittää, kiusantekijöitä ja pilkkaajia.

        Se on tärkeintä että vaikka emme Raamatusta koskaan tule täydellisesti oppineeksi, niin emme sa koskaan kieltää siitä yhtäkään sanaa, oman autuutemme menettämisen uhalla sillä jos joku jotain Raamatusta kieltää, mitä tahansa, mistä tahansa syystä -hän menettää kieltämisellään pelastuksensa:

        "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. " Johanneksen ilmestys 22: 18-19)


        "Viatonta" raamatunkieltäämistä ei olekaan! Kysyä: "onko Jumala todella sanonut?" -se on kaiken synnin ja onnettomuuden alku ja perijuuri! Ja paljon on niitä jotka sen pauloissa ovat, eivätkä anna kunniaa Jumalalle ihmisen järkeä viisaampana, vaan ylentävät itsensä ja järkensä Jumalan sanan tuomariksi. He perivät kadotuksen, -todistaa Raamattu!


      • Koirat ovat fiksumpia otuksia kuin monet uskovaiset.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Koirat ovat fiksumpia otuksia kuin monet uskovaiset.

        Koirat ovatkin parhaita uskovaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, toivottavasti näin! Jos on, niin olet onnellinen, mutta tällä palstalla on niin kyynistynyt jo kaikkeenkun täällä on vaikka minkälaista valheenkylväjää jotka esiintyvät muka kristittynä ja luterilaisena. Tällaisiakin aloituksia on tehty läjäpäin ja kirjoittelusta on myöhemmin paljasttunut kyseessä olevan teeskentelijän. Sellaisia täällä riittää, kiusantekijöitä ja pilkkaajia.

        Se on tärkeintä että vaikka emme Raamatusta koskaan tule täydellisesti oppineeksi, niin emme sa koskaan kieltää siitä yhtäkään sanaa, oman autuutemme menettämisen uhalla sillä jos joku jotain Raamatusta kieltää, mitä tahansa, mistä tahansa syystä -hän menettää kieltämisellään pelastuksensa:

        "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. " Johanneksen ilmestys 22: 18-19)


        "Viatonta" raamatunkieltäämistä ei olekaan! Kysyä: "onko Jumala todella sanonut?" -se on kaiken synnin ja onnettomuuden alku ja perijuuri! Ja paljon on niitä jotka sen pauloissa ovat, eivätkä anna kunniaa Jumalalle ihmisen järkeä viisaampana, vaan ylentävät itsensä ja järkensä Jumalan sanan tuomariksi. He perivät kadotuksen, -todistaa Raamattu!

        Lutherin usko kieltää Raamatun siinä että Lutherin opissa ihminen pelastuu vain armosta, oma toiminta ei vaikuta siihen mitään. Raamatussa on 10 käskyä joita ihmisen pitää noudattaa, Lutherilla sillä noudattamisella ei ole mitään merkitystä. Tämä johtuu siitä että Luther nousi roomalaiskatolisen kirkon anekauppaa vastaan. Sen periaate oli "kun lantti kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseea vilahtaa". Siis taivaspaikan voi ostaa.


    • Anonyymi

      Sisaruksista..kai? Eikös Aatamille ja Eevalle syntynyt poikia ja tyttäriä..niin siellä Raamatussa, niinkin siellä lukee

      (kui2)

    • Nykyisin on yleistymässä käsitys, että paratiisin ulkopuolella eli muita ihmisiä.

      • Anonyymi

        "nykyisin on yleistymässä käsitys..."


        Ei hyvää päivää mikä idiootti!


    • Anonyymi

      " Kun Kain karkotettiin ja hän yhtyi vaimoonsa, niin mistä se Kainin vaimo on peräisin? "

      Kysymys johon törmäämme jatkuvasti useita kertoja vuodessa!

      Vastaus löytyy Raamatusta ...

      1. Moos. 5:4

      Ja Aadam eli Seetin syntymän jälkeen kahdeksansataa vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä.

      Adamille syntyi poikia ja tyttäriä ja heille taas syntyi poikia ja tyttäriä ja .... näin jatkui vuosikymmenestä toiseen ja ihmiskunnan lukumäärä kasvoi räjähdyksen omaisesti. Jostain tästä valtavasta ihmismäärästä Kain sai vaimonsa.

      • Anonyymi

        Kainin vaimo oli ehkä 400 vuotta nuorempi. Kaikki selviää Raamatusta...jos uskoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kainin vaimo oli ehkä 400 vuotta nuorempi. Kaikki selviää Raamatusta...jos uskoo.

        Emme tiedä kuinka vanha Kain oli tappaessaan Abelin ja kuinka vanha Kain oli mennessään naimisiin. Emme siis tiedä tarkkaa ihmiskunnan lukumäärää tuolla hetkellä, mutta se on täytynyt olla jo satoja tuhansia ihmisiä. Jos lapsia tulee paljon sukupolvi sukupolvelta eli noin 20 vuoden välein niin muutamassa sadassa vuodessa ihmisiä on jo tosi paljon. Muistan että joku on tehnyt laskelmia miten ihmiskunnan lukumäärä kasvoi noihin aikoihin satojen vuosien aikana. Ihmisethän elivät tosi pitkään alussa.


    • Anonyymi

      Kainin vaimo oli hänen siskonsa.Siihen aikaan ihmiset olivat täysin terveitä,joten heille ei kertynyt mitään sairauksia.

      • Anonyymi

        Raamatun mukaan Kain ei mennyt siskonsa kanssa naimisiin, vaan lähti pakolaiseksi Nodin maahan ja otti sieltä vaimon. Nämä olivat jonkin toisen jumalan kansaa, eivät Jahven. Muut kansat elivät muissa maissa jo ennen Aatamin karkoitusta paratiisista, mutta eivät olleet Jahven hallinnoima kansa.


    • Anonyymi

      Onko Raamatussa kirjoitusvirhe, vai onko kristinuskossa oikeasti paljon jumalia jotka tietävät hyvän ja pahan?
      1 moos 3:22 "Sitten Herra Jumala sanoi: »Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!» "

      Sama monikko myös hepreankielisessä versiossa:
      https://biblehub.com/text/genesis/3-22.htm
      Jahve sanoi: Elohim näki että ihmisestä on tullut kuin yksi meistä, jotka tiedämme hyvän ja pahan

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oot varmaan tyytyväinen

      Kun sua ei kukaan enää yritä Naiselle
      Ikävä
      89
      4399
    2. Oletin törmäileväni sinuun yhtenään

      Emme ole osuneet kuitenkaan samalle kiertoradalle. Enää en oleta, enkä usko törmäykseen.
      Ikävä
      44
      3508
    3. Pitkä aika on kulunut

      Kaikki on muuttunut. Huomenta tänne. 😌😧☕🐺❤️
      Ikävä
      194
      3131
    4. Mitä tuntemuksia herätin sinussa

      Viimeksi kun nähtiin? Ajatuksesi, niitä kuuntelen herkällä korvalla.
      Ikävä
      137
      2984
    5. Olenko ainut

      Vai huomaatko myös sen, että olemme hyvin samanlaisia. Kuin olisit toinen puolikkaani ❤️
      Ikävä
      48
      2978
    6. Sä siis todella vain leikit mun tunteilla?

      Miehelle naiselta Et olisi muuten luovuttanut
      Ikävä
      53
      2617
    7. Tuntuu niin mukavalta.

      Miten joku voikin olla niin hyväsydäminen.
      Ikävä
      21
      2510
    8. Minut on ilmeisesti varjobännätty,

      sillä viestit eivät näytä ilmestyvän ketjuihin.
      Sinkut
      33
      2342
    9. Kiitos siitä eilisestä

      Viestistäsi se kertoi ja avasi paljon tunnelukkoja.
      Ikävä
      16
      2058
    10. Odotan näkemistäsi

      tällä viikolla. Pelkään sitä myös. Saat minut tuntemaan niin paljon. Odottavan aika on pitkä.
      Ikävä
      45
      1750
    Aihe