Tuulen suunta muuttuu, kun faktoille ei enää voi mitään

Anonyymi

Artikkeli tämän päivän (24.10) Iltalehdestä:

”Täyskäännös diesel-keskustelussa: Parjatut diesel-autot saattavatkin olla valmistajien väylä pienempiin päästöihin

Autovalmistajilla on kova työ yltää EU:n tiukentuviin päästörajoihin, tai edessä voivat olla jopa miljardiluokan sakot. Yllättäen ratkaisuksi saattavat osoittautua diesel-autot, joita on aiemmin arvosteltu nimenomaan päästöjen takia.

Euroopan Unionin päästötavoitteiden vuoksi kaikkien autovalmistajien koko malliston on ensi vuonna alitettava keskimäärin 95 g/km hiilidioksidipäästöt. Mikäli valmistaja ei pääse tavoitteeseen, mätkähtää EU:lta mojovat sakot. Summat tulevat kasvamaan miljardiluokkaan. Näin tulee useiden analyytikkojen mukaan tapahtumaan monille merkittäville autovalmistajille.

Peugeot ei aio sakkoja maksella. Sen pääjohtaja Jean-Philippe Imparato ilmoittaa merkin 2020-malliston pääsevän alle EU:n päästörajan.

– Nyt valmistuva lokakuun tuotantomme rekisteröidään tammikuussa. Sen keskimääräinen päästöarvo on 93 g/km. Aiomme tarkistaa mallistomme keskimääräiset päästöt viikoittain, Imparato sanoi Automotive News Europelle.

Uudet dieselit puhtaampia

Dieselmoottorien kehitys on johtanut huomattavasti pienempiin päästöihin. Näin myös dieselmallisto alentaisi autovalmistajien keskimääräistä päästöarvoa, mutta dieselautojen vastainen ilmapiiri jarruttaa mallien menekkiä.

PSA-yhtymän pääjohtaja Carlos Tavares arvioi viime vuonna Peugeotin tarvitsevan uusia sähköautomalleja, kuten Peugeot e-208, ja uusia dieselmalleja yltääkseen päästöraameihin. Hän kertoikin Peugeotin valmistavan ensi vuodelle ”tietynlaisen sekoituksen” dieseleitä ja sähkömalleja.

Iltalehti kertoi jo kesällä diesel-autojen päästöistä, jotka ovat todellisuudessa luultua pienempiä. Lue aiheesta lisää: Diesel on mainettaan puhtaampi. ”

Ei kai tuo ole lopultakaan edes yllätys kenellekään, jotka vähänkin ovat jaksaneet seurata autoalan kehitystä,

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset tulevat nopeammin kuin mitä polttomoottoriautoja korvaavat ehtivät kehittyä tarpeeksi yleistyäkseen niin, että voisivat korvata polttomoottorit.

Bensa-autoilla ei uusiin päästömääräyksiin kyetä, eihän nykyisiinkään, joten diesel on käytännössä ratkaisu polttomoottoripuolella.
Iso ongelma päästöjen osalta on, kun dieselautoja on vaihdettu bensa-autoihin ja yksi keskeinen syy tietysti on perusteeton dieseleiden maineen mustaaminen.. Tämä dieseleiden vaihtuminen bensoihin näkyy jo Keski-Euroopassa liikenteen päästöjen kasvuna.

2

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Dieselautojen päästöjä kauhistelevat elävät edelleen kymmenen vuotta vanhojen dieselautojen päästöjen mielikuva mielessään. Niitä sitten verrataan nykyisiin litran moottorilla varustettuihin bensa-autoihin.

      Pienhiukkasongelma poistui dieselautoista viimeistään jo vuonna 2008, vai oliko se 2009, kun hiukkassuotimet tulivat uusiin dieseleihin pakollisiksi. Sitä ennenkin ne olivat jo valtaosassa myydyissä uusissa autoissa. Sen jälkeen pienhiukkadia on syntynyt eniten suorasuihkutusmoottorilla varustetuista bensa-autoista. Niihin hiukkassuodatin tuli pakolliseksi vihdoin ja viimein viime vuonna.
      Nox-ongelma dieseleistä poistui, tai supistui bensa-autojen päästötasolle, Euro6:n myötä eli syyskussa 2014 ja sen jälkeen valmistetuissa autoissa. Siitäkin on jo viisi vuotta.
      CO2 ja CO-päästöt ovat bensa-autoissa jopa 50% korkeammat kuin vastaavissa dieselautoissa. Tätä ongelmaa bensa-autoissa on ratkaistu supistamalla moottorikoot minimiin, jopa alle litraisiin ja sellaisia löytyy jopa joissain keskikoisissakin autoissa. Näin on päästy lähelle isojen dieselautojen päästöjä ja joskus allekin.

      Litrainen moottori sopii oikein hyvin pieniin autoihin ja vähän ajaville, mutta useimmille se ei ole riittävä. Varmaan useimmat hankkivat auton, koska liikkumistarve ei rajoitu lähialueelle silloin tällöin. Joillakin on jopa isompi perhe ja muitakin kuljetustarpeita kuin ruokakaupan kaupoakassi.
      Ammattiliikenne on sitten oma juttunsa.

    • Anonyymi

      Ei nyky diesel saastuta mitään kun niissä kunnolliset hiukkassuodattimet.Vanhatkin dieselit hakkaa sähköauton CO2 tuottamisessa siis yuottaa vähemmän, kuin hiilivoilmalalla ladattu sähköauto.Kun vielä saadaan hukkassuodattimet vaihdettaviksi ja halvemmiksi ne voisi vaihtaa kuin ilmansuodatin joka vuosi niin ei mikään olisi sen jälkeen parempi kuin diesel.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1078
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      893
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      773
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe