Artikkeli tämän päivän (24.10) Iltalehdestä:
”Täyskäännös diesel-keskustelussa: Parjatut diesel-autot saattavatkin olla valmistajien väylä pienempiin päästöihin
Autovalmistajilla on kova työ yltää EU:n tiukentuviin päästörajoihin, tai edessä voivat olla jopa miljardiluokan sakot. Yllättäen ratkaisuksi saattavat osoittautua diesel-autot, joita on aiemmin arvosteltu nimenomaan päästöjen takia.
Euroopan Unionin päästötavoitteiden vuoksi kaikkien autovalmistajien koko malliston on ensi vuonna alitettava keskimäärin 95 g/km hiilidioksidipäästöt. Mikäli valmistaja ei pääse tavoitteeseen, mätkähtää EU:lta mojovat sakot. Summat tulevat kasvamaan miljardiluokkaan. Näin tulee useiden analyytikkojen mukaan tapahtumaan monille merkittäville autovalmistajille.
Peugeot ei aio sakkoja maksella. Sen pääjohtaja Jean-Philippe Imparato ilmoittaa merkin 2020-malliston pääsevän alle EU:n päästörajan.
– Nyt valmistuva lokakuun tuotantomme rekisteröidään tammikuussa. Sen keskimääräinen päästöarvo on 93 g/km. Aiomme tarkistaa mallistomme keskimääräiset päästöt viikoittain, Imparato sanoi Automotive News Europelle.
Uudet dieselit puhtaampia
Dieselmoottorien kehitys on johtanut huomattavasti pienempiin päästöihin. Näin myös dieselmallisto alentaisi autovalmistajien keskimääräistä päästöarvoa, mutta dieselautojen vastainen ilmapiiri jarruttaa mallien menekkiä.
PSA-yhtymän pääjohtaja Carlos Tavares arvioi viime vuonna Peugeotin tarvitsevan uusia sähköautomalleja, kuten Peugeot e-208, ja uusia dieselmalleja yltääkseen päästöraameihin. Hän kertoikin Peugeotin valmistavan ensi vuodelle ”tietynlaisen sekoituksen” dieseleitä ja sähkömalleja.
Iltalehti kertoi jo kesällä diesel-autojen päästöistä, jotka ovat todellisuudessa luultua pienempiä. Lue aiheesta lisää: Diesel on mainettaan puhtaampi. ”
Ei kai tuo ole lopultakaan edes yllätys kenellekään, jotka vähänkin ovat jaksaneet seurata autoalan kehitystä,
Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset tulevat nopeammin kuin mitä polttomoottoriautoja korvaavat ehtivät kehittyä tarpeeksi yleistyäkseen niin, että voisivat korvata polttomoottorit.
Bensa-autoilla ei uusiin päästömääräyksiin kyetä, eihän nykyisiinkään, joten diesel on käytännössä ratkaisu polttomoottoripuolella.
Iso ongelma päästöjen osalta on, kun dieselautoja on vaihdettu bensa-autoihin ja yksi keskeinen syy tietysti on perusteeton dieseleiden maineen mustaaminen.. Tämä dieseleiden vaihtuminen bensoihin näkyy jo Keski-Euroopassa liikenteen päästöjen kasvuna.
Tuulen suunta muuttuu, kun faktoille ei enää voi mitään
2
83
Vastaukset
- Anonyymi
Dieselautojen päästöjä kauhistelevat elävät edelleen kymmenen vuotta vanhojen dieselautojen päästöjen mielikuva mielessään. Niitä sitten verrataan nykyisiin litran moottorilla varustettuihin bensa-autoihin.
Pienhiukkasongelma poistui dieselautoista viimeistään jo vuonna 2008, vai oliko se 2009, kun hiukkassuotimet tulivat uusiin dieseleihin pakollisiksi. Sitä ennenkin ne olivat jo valtaosassa myydyissä uusissa autoissa. Sen jälkeen pienhiukkadia on syntynyt eniten suorasuihkutusmoottorilla varustetuista bensa-autoista. Niihin hiukkassuodatin tuli pakolliseksi vihdoin ja viimein viime vuonna.
Nox-ongelma dieseleistä poistui, tai supistui bensa-autojen päästötasolle, Euro6:n myötä eli syyskussa 2014 ja sen jälkeen valmistetuissa autoissa. Siitäkin on jo viisi vuotta.
CO2 ja CO-päästöt ovat bensa-autoissa jopa 50% korkeammat kuin vastaavissa dieselautoissa. Tätä ongelmaa bensa-autoissa on ratkaistu supistamalla moottorikoot minimiin, jopa alle litraisiin ja sellaisia löytyy jopa joissain keskikoisissakin autoissa. Näin on päästy lähelle isojen dieselautojen päästöjä ja joskus allekin.
Litrainen moottori sopii oikein hyvin pieniin autoihin ja vähän ajaville, mutta useimmille se ei ole riittävä. Varmaan useimmat hankkivat auton, koska liikkumistarve ei rajoitu lähialueelle silloin tällöin. Joillakin on jopa isompi perhe ja muitakin kuljetustarpeita kuin ruokakaupan kaupoakassi.
Ammattiliikenne on sitten oma juttunsa. - Anonyymi
Ei nyky diesel saastuta mitään kun niissä kunnolliset hiukkassuodattimet.Vanhatkin dieselit hakkaa sähköauton CO2 tuottamisessa siis yuottaa vähemmän, kuin hiilivoilmalalla ladattu sähköauto.Kun vielä saadaan hukkassuodattimet vaihdettaviksi ja halvemmiksi ne voisi vaihtaa kuin ilmansuodatin joka vuosi niin ei mikään olisi sen jälkeen parempi kuin diesel.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869