Tuulen suunta muuttuu, kun faktoille ei enää voi mitään

Anonyymi

Artikkeli tämän päivän (24.10) Iltalehdestä:

”Täyskäännös diesel-keskustelussa: Parjatut diesel-autot saattavatkin olla valmistajien väylä pienempiin päästöihin

Autovalmistajilla on kova työ yltää EU:n tiukentuviin päästörajoihin, tai edessä voivat olla jopa miljardiluokan sakot. Yllättäen ratkaisuksi saattavat osoittautua diesel-autot, joita on aiemmin arvosteltu nimenomaan päästöjen takia.

Euroopan Unionin päästötavoitteiden vuoksi kaikkien autovalmistajien koko malliston on ensi vuonna alitettava keskimäärin 95 g/km hiilidioksidipäästöt. Mikäli valmistaja ei pääse tavoitteeseen, mätkähtää EU:lta mojovat sakot. Summat tulevat kasvamaan miljardiluokkaan. Näin tulee useiden analyytikkojen mukaan tapahtumaan monille merkittäville autovalmistajille.

Peugeot ei aio sakkoja maksella. Sen pääjohtaja Jean-Philippe Imparato ilmoittaa merkin 2020-malliston pääsevän alle EU:n päästörajan.

– Nyt valmistuva lokakuun tuotantomme rekisteröidään tammikuussa. Sen keskimääräinen päästöarvo on 93 g/km. Aiomme tarkistaa mallistomme keskimääräiset päästöt viikoittain, Imparato sanoi Automotive News Europelle.

Uudet dieselit puhtaampia

Dieselmoottorien kehitys on johtanut huomattavasti pienempiin päästöihin. Näin myös dieselmallisto alentaisi autovalmistajien keskimääräistä päästöarvoa, mutta dieselautojen vastainen ilmapiiri jarruttaa mallien menekkiä.

PSA-yhtymän pääjohtaja Carlos Tavares arvioi viime vuonna Peugeotin tarvitsevan uusia sähköautomalleja, kuten Peugeot e-208, ja uusia dieselmalleja yltääkseen päästöraameihin. Hän kertoikin Peugeotin valmistavan ensi vuodelle ”tietynlaisen sekoituksen” dieseleitä ja sähkömalleja.

Iltalehti kertoi jo kesällä diesel-autojen päästöistä, jotka ovat todellisuudessa luultua pienempiä. Lue aiheesta lisää: Diesel on mainettaan puhtaampi. ”

Ei kai tuo ole lopultakaan edes yllätys kenellekään, jotka vähänkin ovat jaksaneet seurata autoalan kehitystä,

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset tulevat nopeammin kuin mitä polttomoottoriautoja korvaavat ehtivät kehittyä tarpeeksi yleistyäkseen niin, että voisivat korvata polttomoottorit.

Bensa-autoilla ei uusiin päästömääräyksiin kyetä, eihän nykyisiinkään, joten diesel on käytännössä ratkaisu polttomoottoripuolella.
Iso ongelma päästöjen osalta on, kun dieselautoja on vaihdettu bensa-autoihin ja yksi keskeinen syy tietysti on perusteeton dieseleiden maineen mustaaminen.. Tämä dieseleiden vaihtuminen bensoihin näkyy jo Keski-Euroopassa liikenteen päästöjen kasvuna.

2

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Dieselautojen päästöjä kauhistelevat elävät edelleen kymmenen vuotta vanhojen dieselautojen päästöjen mielikuva mielessään. Niitä sitten verrataan nykyisiin litran moottorilla varustettuihin bensa-autoihin.

      Pienhiukkasongelma poistui dieselautoista viimeistään jo vuonna 2008, vai oliko se 2009, kun hiukkassuotimet tulivat uusiin dieseleihin pakollisiksi. Sitä ennenkin ne olivat jo valtaosassa myydyissä uusissa autoissa. Sen jälkeen pienhiukkadia on syntynyt eniten suorasuihkutusmoottorilla varustetuista bensa-autoista. Niihin hiukkassuodatin tuli pakolliseksi vihdoin ja viimein viime vuonna.
      Nox-ongelma dieseleistä poistui, tai supistui bensa-autojen päästötasolle, Euro6:n myötä eli syyskussa 2014 ja sen jälkeen valmistetuissa autoissa. Siitäkin on jo viisi vuotta.
      CO2 ja CO-päästöt ovat bensa-autoissa jopa 50% korkeammat kuin vastaavissa dieselautoissa. Tätä ongelmaa bensa-autoissa on ratkaistu supistamalla moottorikoot minimiin, jopa alle litraisiin ja sellaisia löytyy jopa joissain keskikoisissakin autoissa. Näin on päästy lähelle isojen dieselautojen päästöjä ja joskus allekin.

      Litrainen moottori sopii oikein hyvin pieniin autoihin ja vähän ajaville, mutta useimmille se ei ole riittävä. Varmaan useimmat hankkivat auton, koska liikkumistarve ei rajoitu lähialueelle silloin tällöin. Joillakin on jopa isompi perhe ja muitakin kuljetustarpeita kuin ruokakaupan kaupoakassi.
      Ammattiliikenne on sitten oma juttunsa.

    • Anonyymi

      Ei nyky diesel saastuta mitään kun niissä kunnolliset hiukkassuodattimet.Vanhatkin dieselit hakkaa sähköauton CO2 tuottamisessa siis yuottaa vähemmän, kuin hiilivoilmalalla ladattu sähköauto.Kun vielä saadaan hukkassuodattimet vaihdettaviksi ja halvemmiksi ne voisi vaihtaa kuin ilmansuodatin joka vuosi niin ei mikään olisi sen jälkeen parempi kuin diesel.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe