Pääsymaksu kirkkoon

Helsingin tuomiokirkkoon suunnitellaan pääsymaksua: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006286065.html

Sinänsä ihan OK ja kyseessä vain yksi kirkko. Mutta jos tällainen lisääntyy, lienee mietittävä voiko kirkko edelleen saada valtionrahoitusta kirkkorakennusten ylläpitoon.

12

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Samoin muistaakseni Uspenskin katedraaliin.

• Anonyymi

Ja Tomppeliaukion kirkko...

• Anonyymi
      • En ole tarkemmin tutustunut noihin yritystukiin. Tuossa jutussahan ne on hyvin purettu auki. Energiatuki tarkoittanee tuulivoiman tukea? Jos, niin ehkä se on hyväkin aloituspanos, mutta toki on saatava myöhemmin alas. Lähtökohtaisesti yritysten pitäisi olla verorahojen maksajia eikä saajia...

• Anonyymi

Tyypillistä luterilaista menoa. Katoliset kirkot ovat kaikkialla maailmassa avoinna 24/7 kaikille ihmisille. Espanjalainen tuttavani ihmetteli, kun Suomenlinnassa ei päässyt tutustumaan kirkkoon päivälläkään. Luterilaisuus on varmaan uskonnoista ihmisvihamielisin. Tosin kaikki uskonnot ovat hyödyttömiä.

• Anonyymi

Italiassa ainakin on pääsymaksu joihinkin katolisiin kirkkoihin. Olen itsekin maksanut.

Matkailu avartaisi sinuakin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Italiassa ainakin on pääsymaksu joihinkin katolisiin kirkkoihin. Olen itsekin maksanut.

Matkailu avartaisi sinuakin!

Voi olla Vatikaanissa, mutta en ole koskaan tavannut pääsymaksuja katolisissa kirkoissa Et. Amerikassa, Filippiineillä ja Euroopassa ym. Sagrada Familiaa ei kannata tähän kategoriaan laskea, koska siihen kerätään maksuja lopullista valmistumista varten. Huvittavaa sinänsä, kun joku satunnainen matkailija puhuu matkailun avartavasta vaikutuksesta.

• Anonyymi

Joitakin vuosia sitten Kanarialla eräällä turistikierroksella piti poiketa myös erään pikkukylän katolisessa kirkossa. Kirkossa käynti olisi ollut maksuton mutta valitettavasti se sattui olemaan juuri silloin suljettuna. Onneksi sen yhteydessä oli pieni kirkkotekstiilinäyttely, jota kautta saattoi päästä myös itse kirkon tiloihin, Tähän teksitiilinäyttely yn pääsy oli maksullinen mutta mitään näkemistä siellä ei ollut esittelystä tms. puhumattakaan. Itse kirkkotililassa sen sijaan valot välkkyi ja pelit soi. Että sellainen moraali siellä.

• Anonyymi

Tulemme myöskin perimään sisäänpääsymaksun turistien lisäksi myös muitten seurakuntien vierailevilta jäseniltä, maksu perustuu seurakunnan jäsenten lukumäärään, mitä pienempi seurakunta sitä pienempi maksu. Kertamaksun sijaan kannattaa ostaa vuosikortti, jolla tulee huomattavasti halvemmaksi käydä tuomiokirkossa. Esimerkiksi malmin seurakuntalaisen vuosikortti tulee maksamaan 300 euroa ja pienemmissä seurakunnissa 150:n euron kahta puolta. Terv. reskontran hoitaja.

• Anonyymi

Vaparitkin voisivat periä pääsymaksun paikalliskonttuurissa kävijöiltä ;)
      Voisi pienentää ruuhkaa.

• Voisi olla aika hiljaista... Tampereen toimistolla on yksi taideteos, enkä nyt muista onko sekään paikallaan seinällä juuri nyt.

• " Pääsymaksulla tuomiokirkkoseurakunta aikoo kehittää muun muassa opaspalveluita, joita tähän saakka on tehty vapaaehtoisvoimin."

Kannatan.

Kirkko on taas käyttänyt hyväkseen hyviä ja nöyriä ihmisiä.
      Ei ole vaivautunut edes palkaa maksamaan oppaille.

Säälittävää.

Nyt vaan euron poletilla sisään ja ammattiopas kertoo kaiken jännittävän 3€/h palkalla, jonka laupias kirkko tälle ehkä suo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      69
      7484
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      43
      5104
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      98
      3504
    4. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      44
      2439
    5. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      46
      2339
    6. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      22
      2178
    7. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      2133
    8. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2083
    9. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1811
    10. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      18
      1696
    Aihe