Mehu ehtoollisella

Anonyymi

Miksi helluntailaiset tarjoavat ehtoollisella hyvin usein mehua? Mihin Raamatun jakeeseen se perustuu?

39

854

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tähän:
      Hell. 1:1-3
      1 Ja älkää te ottako tosissanne Raamatun pyhää sanaa viinistä Kristuksen verenä ja leivästä hänen pyhänä ruumiinaan, vaan kaikessa huijatkaa seurakuntaa ja selittäkää asiat - ei siten kuin on kirjoitettu - vaan vertauskuvilla, jotka siis ovat vale.
      2. Kaikki viinissä säästämänne rahat pistäkää omiin taskuihinne ja nauttikaatte niistä itse kuten jumalattoman sopiikin,
      3. Ja jos joku teiltä asiasta kysyy, vastatkaa te näin: "Pidä sinä turpasi kiinni, sinä epäpyhä kirkkouskovainen, sillä ei minkäänlainen viini, ei mehunlitku, voi sulle pelastusta tuoda, - satua koko juttu -, vaan yksin se, että uskotte mitä me saarnapöntöstä teille julistamme."

• Anonyymi

Ns. mehuehtoollinen ei perustu mihinkään Raamatun jakeeseen tai sanankohtaan..

Jotkut vaan järkeilevät asiassa. Kun seurakunnassa suuri osa on entisiä alkoholisteja, niin jotkut perustelevat mehu ehtoollisviiniä tällä tavoin, ettei muka anna entiselle holistille kimmoketta retkahdukseen alkoholipitoisella ehtoollisviinillä.

Mutta kun entinen holisti kunnioittaa Jumalaa ja osallistuu vilpittömästi uskoen Kristuksen ruumiiseen ja vereen ehtoollisessa, niin Isä Jumala on voimallinen pitämään tuon osallistujan kunniallisessa ruodussa uutena luomuksena, vaikka ehtoollisviini olisi lievästi alkoholipitoistakin.

• Anonyymi

Juuri siksi he ovatkin kelvottomia Jumalan edessä. He eivät juo ehtoollisviiniä "erottamatta sitä muusta" eli ryyppylasista ja syntinsä vuoksi vaativat itselleen mehua, estäen samalla myös muita saamasta raamatullista ehtoollista.

Mehuehtoollinen ei ole kristillinen ehtoollinen ensinkään, se ei ole mitään muuta kuin ruuan välipala: leipää ja mehua.

Jeesus siunasi leivän ja viinin ja sanoi: "Tämä ON minun ruumiini, tämä ON minun vereni..." Ei siis "vertauskuva", kuten epäuskoiset opettavat, vaan "ON". Puuttumalla Kristuksen pyhään ruumiiseen ja vereen, sen sijaan, sekä tekisivät parannuksen juoppoudenhengestään että muuttamalla sen olemusta oman syntinsä vuoksi, herjaaja-uskoiset juovat sitä turmiokseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri siksi he ovatkin kelvottomia Jumalan edessä. He eivät juo ehtoollisviiniä "erottamatta sitä muusta" eli ryyppylasista ja syntinsä vuoksi vaativat itselleen mehua, estäen samalla myös muita saamasta raamatullista ehtoollista.

Mehuehtoollinen ei ole kristillinen ehtoollinen ensinkään, se ei ole mitään muuta kuin ruuan välipala: leipää ja mehua.

Jeesus siunasi leivän ja viinin ja sanoi: "Tämä ON minun ruumiini, tämä ON minun vereni..." Ei siis "vertauskuva", kuten epäuskoiset opettavat, vaan "ON". Puuttumalla Kristuksen pyhään ruumiiseen ja vereen, sen sijaan, sekä tekisivät parannuksen juoppoudenhengestään että muuttamalla sen olemusta oman syntinsä vuoksi, herjaaja-uskoiset juovat sitä turmiokseen.

No, johan hyppäs. Lues Sanaa ja älä räppää farisealaisena, että katsokaa tuota kelvotonta.
        En minä. Olen niin kiillottanut kilpeni, että siksi olen kelvollinen pöytään.
        Näyttää siltä, että sinun pitäisi ennen ehtoollista pestä sen kelvottoman jalat, antoihan Jeesus sinulle esimerkin. Mene sitten vasta Pöytään rakkauden Hengessä, että olisit itse kelvollinen

• Anonyymi

"niin Isä Jumala on voimallinen pitämään tuon osallistujan kunniallisessa ruodussa uutena luomuksena, vaikka ehtoollisviini olisi lievästi alkoholipitoistakin."

Tällaisen tyhmyyden pitäisi olla kriminalisoitua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viini ei välttämättä sisällä alkoholia. Itselläni on kasvihuoneessa viiniköynnös ja sain pari sankkoa rypäleitä. Puristin mehua, joka alussa oli hyvää, mutta pian rupesi käymään ja meni pahaksi. Tietysti nykyaikana voi lisätä sokeria, niin saa alkoholia.

Joten en usko että Jeesus teki veden alkoholiksi, vaan tuoreeksi hyväksi viiniksi, siis tuoremehuksi.
        Joten koska nykyaikana voimme säilyttää viinin tuoreena, miksi turmelisimme sen, ja tekisimme siitä alkoholia!

• Anonyymi kirjoitti:

Viini ei välttämättä sisällä alkoholia. Itselläni on kasvihuoneessa viiniköynnös ja sain pari sankkoa rypäleitä. Puristin mehua, joka alussa oli hyvää, mutta pian rupesi käymään ja meni pahaksi. Tietysti nykyaikana voi lisätä sokeria, niin saa alkoholia.

Joten en usko että Jeesus teki veden alkoholiksi, vaan tuoreeksi hyväksi viiniksi, siis tuoremehuksi.
        Joten koska nykyaikana voimme säilyttää viinin tuoreena, miksi turmelisimme sen, ja tekisimme siitä alkoholia!

Paskaa.

• Anonyymi

Hapate on synnin kuva ja merkitys.
      Jeesuksen veri on synnitön, virheetön ja elämän antaja.
      Siis Herran pöydässä leipä edustaa Kristuksen ruumiin merkitys.
      Ja se veri- sen ei pitäisikään olla hapatettua, vaan happamaton.

Me olemme happamia.

• Anonyymi

En ole ennen tiennytkään että kun JUmala lähetti Poikansa kuolemaan syntiemme tähden, se ei riitä kirkon oppien mukaan, vaan siihen tarvitaan lisäksi Alkoa, neljä metriä ohutsuolta mahalaukku ja muut sisusvärkit ynnä papisto ja kirkon viinikellari!
      niin ja tietysti se oikea kellonaika ja corolla että päästään pelastuksen lähteille.

• Anonyymi

Helluntailainen pilkkaa ja herjaa kristillistä eukaristiaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä kohtaa... en huomaa, ilmoita kohta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vain luulo- uskonnollinen muotojumalisuutesi on kolhaantunut. Ei Herran pöytä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vain luulo- uskonnollinen muotojumalisuutesi on kolhaantunut. Ei Herran pöytä

Ilmoitan sinulle Perkeleen lapsi, joka pilkkaat Kristuksen ruumista ja verta, seuraavaa.

Voisitko täsmentää? En usko, että voit, sillä sinussa / teissä ei ole mitään täsmällistä, luotettavaa, rehellistä, pysyvää. Vaihdatte koko huijarioppinnekin n. 5-10 vuoden välein. Nykyäänhän te jo avoimesti tunnustatte eri jumalaakin kuin kristityt (areiolaisuus).

Kirjaimellisessa Jumalan sanassa pysyminen on helluntailaisuuden mukaan siis muotojumalisuutta. Tämän olen kuullut ennenkin, tämä on yksi perusopetuksianne.

Jopa Jeesuksen ruumiin ja veren kanssa voitte epäpyhästi lutrata: olen kerran Pohjanmaalla (etukäteen tietämättä) saanut "ehtoollismaljastanne" suuhuni peräti mustikkakeittoa. Siunatun leivän saarnaajanrouva tarjoili ruokapöydässä ja naureskellen pyöritteli haarukalla leipäpalaansa hrvenpaistikastikkeessa, kehoitellen muitakin ottamaan tuota leipää, jota ei totisesti "erotettu muusta ruuasta"! En ottanut. Ja vakaasti päätin tuolloin myös itse lopullisesti erota hellareista. Se oli hirvein sunnuntailounas, johon olen koskaan osallistunut.

Joh.6:53-56
        53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. [Mark. 14:22-24; 1. Kor. 10:16]
        54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
        55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.
        56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.

1.Kor.11:23-30
        23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
        24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".

25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".

26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
        27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
        29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
        30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.

Pian tämän jälkeen erosin satanistilahkostanne.

• Anonyymi

Eivätkö Jeesuksen oppilaat olleetkaan vielä uskovia ja Hänen seuraajiaan kun heill e piti ehtoollista antaa, vai annettiinko sitä heille syntiensä pyyhkimiseksi vai miksi annettiin?

Mitä Jeesus itse sanoo tilanteesta..." niin usein kuin te vietätte ehtoollista, tehkää se Minun muistokseni..".

Eikö Jeesuksen muistoksi saa aterialla käyttää leipää ja mehua?

• Anonyymi

Alkoholistille ei kannata mennä tarjoomaan Jesuksen verta jossa on potkua!

• Alkoholistille tarjottava pilsneriä jos sillä on hirvee rapula.

• Anonyymi

Kirkollisissa seremonioissa on kaikki sekaisin, ehtoolliskansalla ei ole mitään Raamatullista käsitystä sen enempää kuin papistollakaan miksi ollaan ehtoollisella.

Jeesus on sanonut, seuraa Minua, kirkko opettaa seuraamaan ehtoollista ja rituaaleja kuvitellen niissä olevan jokin mystinen voima joka heidät pelastaa ties miltä ja koska!

Kaikki ihmisen ja Jumalan väkiset asiat hoidetaan uskon kautta jossa avain on uudestisyntyminen Pyhän Hengen työnä. Siihen ei ehtoollisilla ole mitään osaa, koska se on tarkoitettu jo uskoontulleiden yhteysateriaksi, ei pelastuksen talismaaniksi.

Jos joku luulee että viinillä on suurikin osuus siinä pelastuksessa, mistä saadaan juuri oikeaa viiniä, mikä on sen Jeesuksen siunaaman viinin merkki ja missä sitä on saatavana?
      luulis jokaisen tajuavan ettei ihmisen ruokavärkkejä jossa kanavassa sekaisin menee kaikkea mahdollista, ole tarkoitettu taikavoimaksi ukomiseen, vai tajuaako!?
      Raamattu puhuu kuinka sydämestä lähtevät oikeat ja väärät ajatukset, ei kai sinne sydämeen ole mitään kanavaa ruoansulatuksesta vai onko.

• Anonyymi

Ehtoollisen vietto on asenteesta kiinni sen suhteen, kuinka osallistuja tulee siunatuksi, tai ei tule.

Mikäli ehtoolliseen osallistuja osallistuu ns. hälläväliä tyylisesti, eikä arvosta Isä Jumalan Pojan veriuhria laisinkaan, niin hän jää näin ollen hedelmättömäksi toiminnoissaan evankeliumin ilosanoman levittäjänä ja todistajana. Ja saa edelleenkin elää ja vaikuttaa karussa ja kuivassa erämaassa, joka on täynnä kuivia luita ja kahisevia lehtiä.

Vastaavasti se, joka arvostaa Isä Jumalan Pojan veriuhria Isä Jumalaa kunnioittavalla nöyryydellä, saa elää ja vaikuttaa Isä Jumalan elopelloilla, niinkuin istutettu puu vesiojan varrella ja tuottaa hedelmänsä ajallaan.

• Anonyymi

Tämmöinen, joka ei ymmärrä ehtoollista laisinkaan, ihmettelee mikä siinä sitten, jos tarjolla on pullaa ja mehua. Vieläpä koko pikkupulla ja täysi lasi mehua.

Tuntuu tässä siltä kuin on sanomassa että eihän keisarilla ole vaatteita.

Ilmeisesti ehtoollista vietetään ehtoollistradition säilyttämiseksi - ettei se traditio unohdu.

Ehkäpä Jeesuksen sanat ' tehkää se minun muistokseni', ettei vallan jää unholaan kun Jumala lähetti Poikansa maan päälle ja kärsi viattomana ristinkuoleman syntiemme sovitukseksi.

'Niin usein kun te nautitte ehtoollista' - sikäli mikäli ylipäänsä nautitte ehtoollista.

Se on uskovaiselle selvä, ettei ehtoollinen tuo uskonelämälle ja uskolle mitään lisää ja jos sellaisia aatoksia tulee että ehtoollisella on uskonelämään vaikutusta, on se jo vaikutusta pois uskosta.

• Anonyymi

• Anonyymi

Höpö höpö.

Kuinka ihmeessä ihmiset häissä juopuisivat tuoremehusta?

Lue nyt se kertomus Raamatusta. Äläkä ole vain jotain mieltä.

• Anonyymi

Jeesus muutti veden viiniksi, ei tuoremehuksi. Vääristelet Raamattua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mehuehtoollista viettävät helluntailaiset Jeesuksen muistona siis että hän on elänyt ja kuollut kuten muutkin ihmiset. Helluntailaiset murtavat pullaa kaksin käsin vaikka ei Jeesuksen ruumista murrettu vaan ehtoollisleipää murretaan tai kuten kirkossa se on käytännöllisessä muodossa, jaettavaksi ehtoollis vieraille. Helluntailaiset pilkkaavat ehtoollista kun viettävät sitä kuten omia sukulais vainajia, varsinkin niitä rikkaita. Leivänmurto ja mehukatti yhdessä osoittaa meille että juudaksen mukana helluntailaiset lähtivät pois kavaltamaan Jeesuksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mehuehtoollista viettävät helluntailaiset Jeesuksen muistona siis että hän on elänyt ja kuollut kuten muutkin ihmiset. Helluntailaiset murtavat pullaa kaksin käsin vaikka ei Jeesuksen ruumista murrettu vaan ehtoollisleipää murretaan tai kuten kirkossa se on käytännöllisessä muodossa, jaettavaksi ehtoollis vieraille. Helluntailaiset pilkkaavat ehtoollista kun viettävät sitä kuten omia sukulais vainajia, varsinkin niitä rikkaita. Leivänmurto ja mehukatti yhdessä osoittaa meille että juudaksen mukana helluntailaiset lähtivät pois kavaltamaan Jeesuksen.

Sielläkö oikealla viinitipalla olet muuttunut totuutta vääristeleväksi vai tapahtuiko se heti vauvakasteessasi?

oliko juudaksellakin mehukattia, ?

yritä nyt edes jotain lookisuutta saada taruihisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sielläkö oikealla viinitipalla olet muuttunut totuutta vääristeleväksi vai tapahtuiko se heti vauvakasteessasi?

oliko juudaksellakin mehukattia, ?

yritä nyt edes jotain lookisuutta saada taruihisi.

Olet tosinuija eikä logiikka toimi sinussa saati että sinussa oikeaa henkeä olisi. Ei kirkossa tipoittain ehtoollisviiniä jaeta. Lahkossasi hörpitään mehukattia palan painikkeeksi eikä se auta mitään. Paskaksi vain muuttuu ja sitä ihteänsä on helluntailaisuus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet tosinuija eikä logiikka toimi sinussa saati että sinussa oikeaa henkeä olisi. Ei kirkossa tipoittain ehtoollisviiniä jaeta. Lahkossasi hörpitään mehukattia palan painikkeeksi eikä se auta mitään. Paskaksi vain muuttuu ja sitä ihteänsä on helluntailaisuus.

Varmaan koko yön viilasit kommenttiasi, ainakin se näyttää siltä että pitkään siinä on aivosuluja vaivattu !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joh. 2:1-11
        1 Ja kolmantena päivänä oli häät Galilean Kaanassa, ja Jeesuksen äiti oli siellä.
        2 Ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat kutsutut häihin.
        3 Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: "Heillä ei ole viiniä".
        (Viiniä, Jeesuksen äiti ei puhunut mehusta.)

4 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut."
        5 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanoo, se tehkää".

6 Niin oli siinä juutalaisten puhdistamistavan mukaan kuusi kivistä vesiastiaa, kukin kahden tai kolmen mitan vetoinen.
        7 Jeesus sanoi heille: "Täyttäkää astiat vedellä". Ja he täyttivät ne reunoja myöten.
        8 Ja hän sanoi heille: "Ammentakaa nyt ja viekää edeskäyvälle". Ja he veivät.
        9 Mutta kun edeskäypä maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli tullut-mutta palvelijat, jotka veden olivat ammentaneet, tiesivät sen-kutsui edeskäypä yljän

10 ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."
        (Hyvä viini, josta siis juovutaan!)

11 Tämän ensimmäisen tunnustekonsa Jeesus teki Galilean Kaanassa ja ilmoitti kirkkautensa; ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.

Paavali taas toisaalla kieltää "juopumaan viinistä, sillä siitä tulee irstas meno", siltikin tätä vjuovuttavaa viiniä voi ottaa asiallisesti, sen verran ettei kuitenkaan siitä pahemmin juovu. Viini on siis juoma, josta voidaan juopua (jos sitä tarpeeksi juo).

Ef. 5:18
        Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

Raamatun erikseen mainitsema "mehu":
        4. Moos. 6:3 niin pidättyköön hän viinistä ja väkijuomasta; älköön juoko hapanviiniä tai hapanta juomaa älköönkä mitään viinirypäleen mehua; älköön syökö tuoreita älköönkä kuivia rypäleitä.

Tuom. 9:13 Mutta viinipuu vastasi heille: 'Jättäisinkö mehuni, joka saa jumalat ja ihmiset iloisiksi, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'
        (Raamattu puhuu viinistä - "joka saa huojumaan" - myös "mehuna")

Laul. l. 8:2 Minä johdattaisin sinut, veisin äitini taloon, ja hän neuvoisi minua. Minä antaisin mausteviiniä juodaksesi, granaattiomenani mehua."
        (Omenaviini.)

Jes. 65:8 Näin sanoo Herra: Niinkuin sanotaan rypäleestä, jos siinä on mehua: "Älä hävitä sitä, sillä siinä on siunaus", niin teen minä palvelijaini tähden, etten kaikkea hävittäisi.

Alkoholittomia "mehukatteja" ei Raamatun aikaan ilm. edes tunnettu tai jos tunnettiin, aikuisten juhlajuomaa se ei ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joh. 2:1-11
        1 Ja kolmantena päivänä oli häät Galilean Kaanassa, ja Jeesuksen äiti oli siellä.
        2 Ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat kutsutut häihin.
        3 Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: "Heillä ei ole viiniä".
        (Viiniä, Jeesuksen äiti ei puhunut mehusta.)

4 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut."
        5 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanoo, se tehkää".

6 Niin oli siinä juutalaisten puhdistamistavan mukaan kuusi kivistä vesiastiaa, kukin kahden tai kolmen mitan vetoinen.
        7 Jeesus sanoi heille: "Täyttäkää astiat vedellä". Ja he täyttivät ne reunoja myöten.
        8 Ja hän sanoi heille: "Ammentakaa nyt ja viekää edeskäyvälle". Ja he veivät.
        9 Mutta kun edeskäypä maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli tullut-mutta palvelijat, jotka veden olivat ammentaneet, tiesivät sen-kutsui edeskäypä yljän

10 ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."
        (Hyvä viini, josta siis juovutaan!)

11 Tämän ensimmäisen tunnustekonsa Jeesus teki Galilean Kaanassa ja ilmoitti kirkkautensa; ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.

Paavali taas toisaalla kieltää "juopumaan viinistä, sillä siitä tulee irstas meno", siltikin tätä vjuovuttavaa viiniä voi ottaa asiallisesti, sen verran ettei kuitenkaan siitä pahemmin juovu. Viini on siis juoma, josta voidaan juopua (jos sitä tarpeeksi juo).

Ef. 5:18
        Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

Raamatun erikseen mainitsema "mehu":
        4. Moos. 6:3 niin pidättyköön hän viinistä ja väkijuomasta; älköön juoko hapanviiniä tai hapanta juomaa älköönkä mitään viinirypäleen mehua; älköön syökö tuoreita älköönkä kuivia rypäleitä.

Tuom. 9:13 Mutta viinipuu vastasi heille: 'Jättäisinkö mehuni, joka saa jumalat ja ihmiset iloisiksi, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'
        (Raamattu puhuu viinistä - "joka saa huojumaan" - myös "mehuna")

Laul. l. 8:2 Minä johdattaisin sinut, veisin äitini taloon, ja hän neuvoisi minua. Minä antaisin mausteviiniä juodaksesi, granaattiomenani mehua."
        (Omenaviini.)

Jes. 65:8 Näin sanoo Herra: Niinkuin sanotaan rypäleestä, jos siinä on mehua: "Älä hävitä sitä, sillä siinä on siunaus", niin teen minä palvelijaini tähden, etten kaikkea hävittäisi.

Alkoholittomia "mehukatteja" ei Raamatun aikaan ilm. edes tunnettu tai jos tunnettiin, aikuisten juhlajuomaa se ei ollut.

Kai tiedätte että sana mehu ei esiinny raamatussa. Viinirypäleen mehua kutsutaan viiniksi siitä hetkestä alkaen kun se on puristettu. Ei siinä tarvitse olla alkoholia!

Rypälemehu happanee pian ja turmeltuu tai muuttuu alkoholiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kai tiedätte että sana mehu ei esiinny raamatussa. Viinirypäleen mehua kutsutaan viiniksi siitä hetkestä alkaen kun se on puristettu. Ei siinä tarvitse olla alkoholia!

Juuri edellä on usea lainaus Raamatusta, jossa ilmenee sana "mehu".

• Anonyymi kirjoitti:

Oletko vähän tyhmä?

• Jeesus asetta ehtoolisen

Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki
      Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi
      Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa." Matt.26;27-29

• Anonyymi

Eihän meidän, jotka olemme kuitenkin seurakunnan vanhimpia, suumme ole tehty tuohesta, kyllä meillekin maistuu mitä parhaimmat vuosikertaviinit, joita nyt sitten valitettavasti ei riitä ihan tarjottavaksi ehtoollisella. Siksi olemmekin jo taannoin vanhimpien kokouksessa yksimielisesti päätyneet Marlin sekamehuun, joka lantrataan siunatulla vedellä. Ainakin tähän saakka kaikki ehtoollisella voidellut ovat olleet tyytyväisiä tarjoiluun, useimmat ovat kiitelleet"viinin"aromikkuuta sekä sen viipyvää makua. Terv. Teidän rakas esirukoilijanne.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Linkissä selvä opetus.

• Anonyymi

kuinkahan monta laivalastia on viiniä kirkoissa kansalle juotettu, eikä muut a kuin hullummaksi menee kansan meno!

pitäiskö vaihtaa jo merkkiä vai olisko sittenkin aika palata Raamattuun tässämkin asiassa.

joskin uskon että kirkko ei koskaan tulee Raamatun ilmoittajaksi vaan ylpeydessään menevät vaikka porakaivoon peräkanaa.

• >>Joten koska nykyaikana voimme säilyttää viinin tuoreena, miksi turmelisimme sen, ja tekisimme siitä alkoholia!>>

Turmeltunut viini on parempaa.

• Anonyymi

Ehtoollinen kuuluu uskovien yhteyteen, ei kirkkoihin.

• Me babtistit voimme viettää ehdollista bubissakin bastorimme Byhän Bablon johdolla.

• Yölättiä ja ehdollisviintä kehiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      87
      1787
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      397
      1766
    3. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      379
      1733
    4. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      96
      1679
    5. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      51
      1344
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      53
      1310
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      296
      1197
    8. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1046
    9. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      168
      998
    10. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      43
      975
    Aihe