Tummia varjoja lokakuun yössä

Halloween tällä viikolla, 31 lokak. jolloin vietämme kelttien Samhainia ja tuonelan portit avautuvat molempiin suuntiin.
Kellään hyvää kummitustarinaa?
Kuoleman airueita vanhan kansa kertomuksissa?
E-Amerikassa tuo musta perhonen joka lentää sisään makuuhuoneen ikkunasta illan hämärtyessä ennustaa kuolemaa...

58

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Marraskuisessa yössä, aivan hautausmaan reunalla, roikkui hirtetty mies.
      Valkoinen paita lepatti tuulessa, paljastaen alaraajat, ja katso:
      häneltä oli järsitty varpaat !

      tt terveisin sini.s

    • Anonyymi

      Olen ensimmäistä kertaa eläissäni valmistellut halloween juhlaa. Sunnuntaina keitin kurpitsan koverrettavaksi, samalla valmistui ihana keitto. Jota muuten juuri söimme päivällisen alkuruokana. Kurpitsaan maalasin suun, silmät ja nokanreijän. Led-kynttilä sisälle ja takkaan kummittelemaan.

      Tänään keräsin kassiin erilaisia pensaiden oksia, joista tein kukkakoristeita. Osa oksista odottaa paikkaansa, sillä huomenna ajattelin siivota huushollin ja sitten somistaa paikat.
      Kynttilöitä laitan sinne tänne antamaan tunnelmaa pimeisiin iltoihin.

      Tositarina😱

      Samana yönä kun appiukkoni kuoli, tuli makuuhuoneeni ovelle mustaan kaapuun puettu hahmo viikate kädessä. Heräsin sanoihini, jos tulit minua hakemaan, ole valmis.

      Korppis

      • Anonyymi

        Kurpitsa koverretaan ja aukot leikataan raakana, ei keitettynä onnistu. Suomessa ei ole edes niin isoja kattiloita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kurpitsa koverretaan ja aukot leikataan raakana, ei keitettynä onnistu. Suomessa ei ole edes niin isoja kattiloita.

        Kas kun sattui, että koverrus onnistui oikein hyvin. Ei tullut rannevammaa. Ei ole pakko myöskaan reikiä leikata, ne voi myös maalata tai teipata valmiilla tarroilla. Eikä kurpitsan ole pakko olla iso 😏 Minulla on kymmenen litran kattila mökillä ja uskon siihen sopivan isonkin kurpitsan, tosin kuten kirjoitin en ole ikään ennen kokeillut.

        Korppis


      • Kolumbiassa sanovat että kun läheinen rakas kuolee niin se käy hyvästelemässä esim. äitinsä tai jonkun muun perheenjäsenen kutittelemassa sen varpaita yöllä….


    • Tänä vuonna tein poikkeuksen ja en kasvattanut itse Halloween-kurpitsoja vaan kaikki siemeneni taisivat olla pattypaneja ja sitten tavallista kesäkurpitsaa, vaikka luulin kylväneeni butternut squasheja. Nojaa… kaupastahan niitä saa.
      Kyllä tietääkseni perheenäidit ovat kovertaneet kurpitsat raakoina ja tehneet hedelmälihasta sitten kurpitsapiirakkaa, kurpitsamuussia, kurpitsakeittoa ja tekevät varmaan vieläkin. Minä teen niin kuin tuo nuoriso tekee: tyhjennän ra'an kurpitsan (ei tarvi olla kovin suuri) siemenistä, raaputtelen puhtaaksi, huuhdon huolellisesti ja sitten vielä kuivaan paperilla. "Päälaki" eli se hattu missä on kurpitsan kanta, leikataan sievästi pois pyöreäksi kanneksi jonka voi laittaa sitten takaisin kun kurpitsa on valmis. Silmät, nenä, virnistelevä suu leikataan irti hedelmäveitsellä (hankalaa työtä). Sisään laitetaan sitten jotain palavaa (laitan nykyisin pienen ledituikun ja eikun vaan ulkorapulle kun Halloween-ilta pimenee.

      • Anonyymi

        Kurpitsani keittäminen kuten kerroin teki kovertamisen helpoksi. Hattuosan leikkasin pois ennen keittämistä. Ostin eilen Hemasta pyöreän noin 8 cm ledpallon jonka laitoin kurpitsan sisään. naamakuvio on hymyilevä. Ehkäpä pistän pienet reijät silmäkulmiin, no katsotaan. Sievä siitä tuli. hattu pysyy somasti päälaella.

        Olipas aamu. Kävin eilen hakemassa lääkekuurin ja tänä aamuna intoa täynnä aloin siivoamaan, jotta saan koristella asunnon pimeisiin iltoihin viihtyisäksi kynttilöillä jne. Iski sappikohtaus. Luin lääkereseptin ja muistin tämän lääkkeen laukaisseen aijemmin sappikivikohtauksen. No, jatkan kuurin loppuun, mutta en ota pilleriä ruoan kanssa kuten suositellaan.

        Olen oppinut itsehoidon jolla kohtaus loppuu.
        Tänään käymme taas Haarlemissa. Siellä on iso hyväntekeväisyyskirpputori. Katselen joulujutskoja.

        Tulkitsin tuon uneni jonka kerroin juuri niin kuin kirjoitit. Appiukko kävi jättämässä hyvästit, tahtoi kai sanoa pidä huoli anopista no, pidin.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kurpitsani keittäminen kuten kerroin teki kovertamisen helpoksi. Hattuosan leikkasin pois ennen keittämistä. Ostin eilen Hemasta pyöreän noin 8 cm ledpallon jonka laitoin kurpitsan sisään. naamakuvio on hymyilevä. Ehkäpä pistän pienet reijät silmäkulmiin, no katsotaan. Sievä siitä tuli. hattu pysyy somasti päälaella.

        Olipas aamu. Kävin eilen hakemassa lääkekuurin ja tänä aamuna intoa täynnä aloin siivoamaan, jotta saan koristella asunnon pimeisiin iltoihin viihtyisäksi kynttilöillä jne. Iski sappikohtaus. Luin lääkereseptin ja muistin tämän lääkkeen laukaisseen aijemmin sappikivikohtauksen. No, jatkan kuurin loppuun, mutta en ota pilleriä ruoan kanssa kuten suositellaan.

        Olen oppinut itsehoidon jolla kohtaus loppuu.
        Tänään käymme taas Haarlemissa. Siellä on iso hyväntekeväisyyskirpputori. Katselen joulujutskoja.

        Tulkitsin tuon uneni jonka kerroin juuri niin kuin kirjoitit. Appiukko kävi jättämässä hyvästit, tahtoi kai sanoa pidä huoli anopista no, pidin.

        Korppis

        Hallowenit on amerikkainen kaupallinen humpuukijutska, ei innosta ja ikävännäköinen lapsia pelottava.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hallowenit on amerikkainen kaupallinen humpuukijutska, ei innosta ja ikävännäköinen lapsia pelottava.

        Monta Halloweenia USA:ssa viettäneenä voi todistaa että se on lasten ja nuorten suosikkijuhla yli kaiken muun. Saa naamioitua, hullutella, päästää luovuutensa ja mielikuvituksensa valloilleen; karnevaalihumua kelttiläiseen ja anglosaksiseen perinteeseen rakennettuna.
        Ei se vanhuksia silleen innosta, ellei ole ollut perheen traditiona pitkään. Meksikolaiset kyllä kokoontuvat, sekä vanhat että nuoret hautausmaille piknikeille Kuolleiden päivänä ja tuovat tupakkaa ja tequilaa vainajille.
        Kaupallisuutta on kaikissa juhlapyhissämme, perinteissämme. Kauppiaat yrittävät opettaa meitä että ellet osta ja hanki sitä ja tätä et ole kukaan.


    • Pyhäinmiesten päivä marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna on minulle muistelupäivä. Käyn sytyttämässä kynttilät haudoille, joita on Hietaniemessä useita. Isäni isoisä muutti 1800-luvun puolivälissä Helsinkiin, ja äitini vanhemmat 1800-luvun lopulla. Hautoja on useita.
      Kävin viikolla kunnostamassa niistä 3, myös sen, jossa mieheni lepää, ja jonne itsekin päädyn aikanaan.
      Ei minun pirtaani mahdu Halloween. Se aiheuttaa minulle väristyksiä. Onneksi alueellamme ei nyt asu lapsia, sillä en jaksaisin olla ystävällinen kerjuujoukkiolle, jollaiset ilmeisesti Amerikan malliin alkavat nyt yleistyä: "Karkki tai kepponen".

      • Minulle sattui ensimmäinen Halloween USA:ssa jotenkin niin sopivaan saumaan. Olinhan itsekin vielä kovasti nuori ja lapsellinen. Etsikkoaikaa...minulle, jolla on muutenkin liian vilkas mielikuvitus se sopi kuin nappi silmään. Ne "väristykset" ovatkin se lisämauste, mikä tekee ettei juhlasta tule liian karkinmakuinen.

        Minä käyn haudoilla myös Pyhäinmiestenpäivänä ja viemme kynttilöitä ja kransseja ja sytytän kynttilöitä muistolehtoon muualle haudattujen rakkaiden muistolle.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Minulle sattui ensimmäinen Halloween USA:ssa jotenkin niin sopivaan saumaan. Olinhan itsekin vielä kovasti nuori ja lapsellinen. Etsikkoaikaa...minulle, jolla on muutenkin liian vilkas mielikuvitus se sopi kuin nappi silmään. Ne "väristykset" ovatkin se lisämauste, mikä tekee ettei juhlasta tule liian karkinmakuinen.

        Minä käyn haudoilla myös Pyhäinmiestenpäivänä ja viemme kynttilöitä ja kransseja ja sytytän kynttilöitä muistolehtoon muualle haudattujen rakkaiden muistolle.

        """Minulle sattui ensimmäinen Halloween USA:ssa jotenkin niin sopivaan saumaan. Olinhan itsekin vielä kovasti nuori ja lapsellinen."""

        Mutta ethän sinä enää ole ainakaan nuori. Mihin saumaan sinulla nyt sopii ne pirun näköiseksi koverretut kurpitsat?


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Minulle sattui ensimmäinen Halloween USA:ssa jotenkin niin sopivaan saumaan. Olinhan itsekin vielä kovasti nuori ja lapsellinen."""

        Mutta ethän sinä enää ole ainakaan nuori. Mihin saumaan sinulla nyt sopii ne pirun näköiseksi koverretut kurpitsat?

        Hänen poikansa niitä kovertaa, heti kun brunssiltaan ehtii. Joko se brunssi on siellä täyshoitolassa päättynyt ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hänen poikansa niitä kovertaa, heti kun brunssiltaan ehtii. Joko se brunssi on siellä täyshoitolassa päättynyt ?

        Minä koversin ihan itse omilla pienillä kätösilläni. Brunssit on syöty. Poikani ollut koulussa koko aamun.
        "Mom's Hotel.
        Always Open"
        kyltti yläkerran rappusissa.
        Alajuoksulla kaikki hyvin, kivaa kun kiinnostaa.


    • Tulipa mieleen kun olin vähän alle parikymppinen ja sisareni minua 5 vuotta vanhempi.
      Olimme minun kotona ja loikoilimme sängyllä.
      Sirareni rupesi puhumaan, että oletkos lukenut mustaa raamattua. Sanoin, etten ole. Hän sanoi lukeneensa.
      Vastakkaisella seinustalla oli kirjahylly, sieltä kuului melkoinen kolaus.
      Säikähdimme, kun säikähdys meni ohi, rupesimme tarkistamaan kirjahyllyä tavara tavaralta.
      Kaikki oli kohdallaan niinkuin kuului, joten arvoitukseksi jäi tuo kolaus.
      Liekö sitten kummitus.
      Tuota halloveenia en ole viettänyt, tuntuu vieraalta aiheelta.
      Muistaisin, että Irlantilaiset siirtolaiset (en ole varma) sen Amerikkaan veivät.
      Noh, siellä se sitten on saanut tämän kaupallisen vireen.

      • Halloween ei herätä minussa tunteita, ylisuuren kurpitsan kanssa olen ollut pulassa, kun en pidä sen maustakaan yhtään. Olenkin täällä kertonut miten ruuhkavuosieni aikana keitin kurpitsakuutioita mahtavasta ylisuuresta pallosta.
        No iltapuhteena jäi osa vanh. tyttäreni työksi, ja eikös likka ollut vahingossa tuplannut neilikkamäärän, ja phthyi hitsi, miten alkoi etoa liharuuan kanssa kirpeät, mutta neilikkaiset lisukkeet!

        Toimistossa kurpitsasäilykettä himoitsi eräs Maija, ja sai viedä kaikki lasipurkit käväistessään!
        Edes käsiini en halua kurpitsaa, saati muotoilla sille naamaa!🎃 🤮🎃👺

        Mustanaamiopojat rymistivät Halloweeninä pimeässä ulko-ovea Lippajärvellä ,ja komensivat karmealla äänellä"KARKKI tai KEPPONEN, ääk kun oli rumia, ennenkuin ottivat naamion pois ja nauroivat,
        ...no,.. saihan ne tutut pojat karkkinsa, mutta en tykkää!


      • sini.s kirjoitti:

        Halloween ei herätä minussa tunteita, ylisuuren kurpitsan kanssa olen ollut pulassa, kun en pidä sen maustakaan yhtään. Olenkin täällä kertonut miten ruuhkavuosieni aikana keitin kurpitsakuutioita mahtavasta ylisuuresta pallosta.
        No iltapuhteena jäi osa vanh. tyttäreni työksi, ja eikös likka ollut vahingossa tuplannut neilikkamäärän, ja phthyi hitsi, miten alkoi etoa liharuuan kanssa kirpeät, mutta neilikkaiset lisukkeet!

        Toimistossa kurpitsasäilykettä himoitsi eräs Maija, ja sai viedä kaikki lasipurkit käväistessään!
        Edes käsiini en halua kurpitsaa, saati muotoilla sille naamaa!🎃 🤮🎃👺

        Mustanaamiopojat rymistivät Halloweeninä pimeässä ulko-ovea Lippajärvellä ,ja komensivat karmealla äänellä"KARKKI tai KEPPONEN, ääk kun oli rumia, ennenkuin ottivat naamion pois ja nauroivat,
        ...no,.. saihan ne tutut pojat karkkinsa, mutta en tykkää!

        Po. ei herätä myönteisiä tunteita,..


      • Anonyymi

        Kuuluvatko salaperäiset kolahdukset Halloweeniin?
        Aika köyhää.
        Minä asuin vuosikausia asunnossa, jossa oli kummitus. Se ilmoitti tulijat etukäteen. Kuulimme, kuinka ovi kävi ja askeleet tulivat eteiseen. Mutta ei siellä ketään ollut. Puoli tuntia myöhemmin sitten asianomainen tuli paikalle,
        Ja tämä tapahtui niin usein, että opin kuulemaan, oliko etiäinen vai ei. Etiäisen kohdalla oli joskus hyvä tietää, että joku on tulossa, ehti valmistautua.
        Tämän kuuli moni muukin meillä, ja osa sukulaisista ei ikinä halunnut jäädä yöksi.
        Ei tarvittu kurpitsalamppuja eikä naamareita.


    • Miksi lapsiakin kannustetaan siihen, että kaikki ruma on mukavaa.

      Yhden pikkutytön esikoulussakin oli ollut Halloween naamiaiset.
      Toiset olivat olleet kaiken näköisiä vampyyrejä, piruja ja luurankoja. Hän kertoi pikkusen nolona olleensa My Little Pony. Varmaan kaikkein söpöin juhlija.

      • Tää on nyt tätä kaupallista modernia juttua, jossa alunperin amerikkalainen nuorisokulttuuri jonka tarkoituksena on herättää pelkoa, kauhua, inhoa (kaikki vähän jännittäviä murrosikäiselle) Draculoineen, pääkalloineen ja verta tippuvine mestauskirveineen kauhuelokuvista kopioituina on ujutettu yritteliäiden rihkamakauppiaiden toimesta yhä alemmas ja alemmas ikäluokkiin. Ei minustakaan mitenkään tarpeellista.

        Halloween-naamiaisissa on perinteisesti alakouluikäiset ja nuoremmat lapset puettu vain söpöihin ei-kammottaviin naamiaisasuihin. Omat muksut ovat olleet kaneja, vaaleanpunaisia panttereita, prinsessoja mitä milloinkin. Kauhujutut tulivat sitten mukaan myöhemmällä. Kivaa lapsilla oli ja me kierrettiin lapsilauman mukana omassa korttelissa ja soiteltiin naapureiden ovikelloja ja lapset sai aina karkkeja. Mukavia muistoja 70-luvun lopulta.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Tää on nyt tätä kaupallista modernia juttua, jossa alunperin amerikkalainen nuorisokulttuuri jonka tarkoituksena on herättää pelkoa, kauhua, inhoa (kaikki vähän jännittäviä murrosikäiselle) Draculoineen, pääkalloineen ja verta tippuvine mestauskirveineen kauhuelokuvista kopioituina on ujutettu yritteliäiden rihkamakauppiaiden toimesta yhä alemmas ja alemmas ikäluokkiin. Ei minustakaan mitenkään tarpeellista.

        Halloween-naamiaisissa on perinteisesti alakouluikäiset ja nuoremmat lapset puettu vain söpöihin ei-kammottaviin naamiaisasuihin. Omat muksut ovat olleet kaneja, vaaleanpunaisia panttereita, prinsessoja mitä milloinkin. Kauhujutut tulivat sitten mukaan myöhemmällä. Kivaa lapsilla oli ja me kierrettiin lapsilauman mukana omassa korttelissa ja soiteltiin naapureiden ovikelloja ja lapset sai aina karkkeja. Mukavia muistoja 70-luvun lopulta.

        Olkoon minun puolestani olevinaan vaikka kuinka modernia ja hienoa, kun on oikein amerikkalaista.

        Ihan periaatteessa minulta ei heru uhkailemalla ja kiristämällä mitään. Ei edes karkkeja kakaroille. "Bus eller godis" kuulostaa minun korvissani samalta kuin "rahat tai henki".

        Pienet pääsiäisämmit kuitenkin kulkevat ihan eri asioilla, joko virpomassa ja toivottamassa hyvää talolle tai ihan vain toivottamassa Hyvää Pääsiäistä.
        Muistan kuinka omani piirtelivät parhaan taitonsa mukaan ja huolella pääsiäiskortteja, meikkasivat ja naamioituivat pääsiäisämmiksi, jakoivat sitten karkkisaalistaan (vaikka karkkeja olisi olisi ollut kotonakin). Kivaa se niistä oli ja minustakin, kun sain rauhassa viettää koko illan omaa aikaa.

        En ikimaailmassa olisi päästänyt omiani uhkailemaan ihmisiä, jos heille ei anneta karkkeja.


    • Huomenta aurinkoisesta, mutta vilpoisesta Heemstedestä. Halloween ei itseasiassa ole koskaan koskettanut minua juhlana. Kekrijuhla on korven Halloween-tapahtuma. Olkipukin poltto Kajaanijoessa kerää satoja perheitä joenvarteen seuraamaan valonjuhlaa. Myös kynttilöiden vienti haudoille pyhäinpäivänä on ollut vuotuinen traditioni.

      Täällä halloween iskee silmille jokapaikassa, joten sain idean piristää iltapuhdetta koristelemalla kodin Haĺoween kurpitsalla ja kynttilöillä sekä luonnon marjapensaiden ja kuusen yms. oksilla. Eilen löysin kirpparilta tekokukkapuskan, josta askaroin tänään pieniä jutskoja kynttilälyhtyihin.

      Luin kahvipirtistä keskustelua luovuudesta, luovalla ihmisellä on kyky laajentamaan näkemyksiään mielikuvituksen voimin. Uskon, että ihmiselle on hyväksi välillä muuttaa vaikka vain kokeilumielessä totuttuja tapojaan, kokeilla uutta.

      Nyt 72-vuotiaana olen täynnä intoa viettää joulunaika eri kulttuurissa, eri tavoin, ensimmäistä kertaa. Miten onnistun nauttimaan uusista kokemuksista jää nähtäväksi, mutta siitä kerron aikanaan.

      Kummitusjuttu.

      Olin pikkutyttö ja kesäleirillä Paltaniemellä, jossa perimätietojen mukaan kummitteli. Eräänä iltana luimme vanhan talon yläkerran makuuhuoneessa kummitusjuttuja. Yhtä äkkiä oven viereinen  naulakko putosi alas ja valot sammui. Ryntäsimme ulos huoneesta alakertaan  kirkuen. Leiriohjaaja rauhoitteli meitä, palasimme yläkertaan. Hän osoitti, että naulakko oli liian täysi ja pudotessaan se sammutti valon katkaisijaan osuessa.

      No, kuviteltua vai totta,

      • Mikään ei pidä ihmistä niin virkeänä, mieleltään ja kropaltaan joustavana ja positiivisena kuin matkustaminen ja etenkin osallistuminen uusiin kulttuuri-ja kansanhuveihin. Minä en ole koskaan nähnyt olkipukin polttoa Kajaaninjoessa tai ollut mukana kekrin juhlinnassa; tiedän toki mikä se on. Olkipukin poltosta: oliskohan nää meidän Gävlen olkipukin polttajat saaneet virikkeitä Kajaanin sisseistä vai onko inspiraatio tullut jostain muualta? Tai peräti ihan kotitekoista?
        Kirpeä ja aurinkoinen pakkasaamu (-4C) Dalajoen alajuoksulla, kävin pienellä kävelyllä ja veneitä oli jo paljon siirretty talviteloille. Kurpitsan ostin eilen ja se odottaa kun poika joka on perheen designeerattu kurpitsanikkari ollut monta monituista vuotta tulee alakertaan brunssille.
        Ulkona olisi pihansiivousta ja kukkapenkkien kunnostamista talven edellä. Nyt kuitenkin kirjoitan valmiiksi käännökseni Lempeistä tuulista niin saan sen oikoluettavaksi ja e-kirjana ladattavaksi ennen joulua. Omistettu lapsenlapsille ja tarkoitettu joululahjaksi ei-suomenkielentaitoisille perheen jäsenille, suvulle, kavereille ja tutuille.
        En minä kuolleita pelkää, en edes Halloweeniina. Elävät voi tuottaa harmia, etenkin tuntemattomat.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Mikään ei pidä ihmistä niin virkeänä, mieleltään ja kropaltaan joustavana ja positiivisena kuin matkustaminen ja etenkin osallistuminen uusiin kulttuuri-ja kansanhuveihin. Minä en ole koskaan nähnyt olkipukin polttoa Kajaaninjoessa tai ollut mukana kekrin juhlinnassa; tiedän toki mikä se on. Olkipukin poltosta: oliskohan nää meidän Gävlen olkipukin polttajat saaneet virikkeitä Kajaanin sisseistä vai onko inspiraatio tullut jostain muualta? Tai peräti ihan kotitekoista?
        Kirpeä ja aurinkoinen pakkasaamu (-4C) Dalajoen alajuoksulla, kävin pienellä kävelyllä ja veneitä oli jo paljon siirretty talviteloille. Kurpitsan ostin eilen ja se odottaa kun poika joka on perheen designeerattu kurpitsanikkari ollut monta monituista vuotta tulee alakertaan brunssille.
        Ulkona olisi pihansiivousta ja kukkapenkkien kunnostamista talven edellä. Nyt kuitenkin kirjoitan valmiiksi käännökseni Lempeistä tuulista niin saan sen oikoluettavaksi ja e-kirjana ladattavaksi ennen joulua. Omistettu lapsenlapsille ja tarkoitettu joululahjaksi ei-suomenkielentaitoisille perheen jäsenille, suvulle, kavereille ja tutuille.
        En minä kuolleita pelkää, en edes Halloweeniina. Elävät voi tuottaa harmia, etenkin tuntemattomat.

        Minua ei matkustaminen niin erityisemmin ole kroppaa vetreyttänyt, kun pitää istua tuntikausia lentokoneessa ja lentokentillä. Tukisukkia pidin koneessa, kun lääkäri suositteli. Eikä katujen tallaaminenkaan erityisemmin jalkoja virkistänyt . Paljon mukavampi on luonnossa kulkea. Mutta on tuota tullut maapalloa kierrettyäkin huvikseen ja työn puolesta ja asuttua kymmenkunta talvea Espanjassa. Lienenkö siitä positiivisemmaksi tullut, kun ihan eniten tykkään olla kotona ja vetreyttää mamman kanssa kroppaa ihan kotikonstein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua ei matkustaminen niin erityisemmin ole kroppaa vetreyttänyt, kun pitää istua tuntikausia lentokoneessa ja lentokentillä. Tukisukkia pidin koneessa, kun lääkäri suositteli. Eikä katujen tallaaminenkaan erityisemmin jalkoja virkistänyt . Paljon mukavampi on luonnossa kulkea. Mutta on tuota tullut maapalloa kierrettyäkin huvikseen ja työn puolesta ja asuttua kymmenkunta talvea Espanjassa. Lienenkö siitä positiivisemmaksi tullut, kun ihan eniten tykkään olla kotona ja vetreyttää mamman kanssa kroppaa ihan kotikonstein.

        Etkö ole saanut eri kulttuureihin tutustuessasi positiivisia kokemuksia? Matkamuistoinakin vain kipeät jäsenet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ole saanut eri kulttuureihin tutustuessasi positiivisia kokemuksia? Matkamuistoinakin vain kipeät jäsenet?

        Eipä näy eräiden matkustelu muuten kuin v...maisuutena. Luulisi että jos se matkalla olo on niin positiivista, ei tarvitsisi käydä palstoilla vit...massa. Positiivisuus näkyy kyllä jos sitä aidosti on eikä tarvitse apurin kanssa vakuutella . Mitenkäs se paloman positiivisuus, vireys ja vetreys, kun siellä joen varrella jämötät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä näy eräiden matkustelu muuten kuin v...maisuutena. Luulisi että jos se matkalla olo on niin positiivista, ei tarvitsisi käydä palstoilla vit...massa. Positiivisuus näkyy kyllä jos sitä aidosti on eikä tarvitse apurin kanssa vakuutella . Mitenkäs se paloman positiivisuus, vireys ja vetreys, kun siellä joen varrella jämötät.

        Sanoiskohan DNA että Jenni on Saulin tyttö??????

        Kirkon viranomaisten viralliset asiakirjat todistavat nykyisen vaimonsa Jenni Haukion ja Sauli Niinistön erään sukulaissuhteen jopa ennen heidän vihkimistä, viranomaisten toimittamien asiakirjojen kertomana silloin kun pieni vauva Jenni Haukio sai nimensä ja liitettiin kirkon jäseneksi kasteessa juridiset osapuolet olivat seuraavat henkilöt: Sauli Väinämö Niinistö ja Marja-Leena Niinistö.

        Viranomaisten todistelujen lisäksi myös muut paikalla olleet vahvistavat saman.

        Tämä todistaa tämänkin virallisen ja tässä tapauksessa karmaisevan totuuden siis sen että Sauli Niinistö ja Jenni Haukio olivat virallisesti sukulaisia jo ennen kuin pappi vihki heidät avioliittoon.
        Tais olla harha askel Saulilta Jennin äitin kansa? näin se menee .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoiskohan DNA että Jenni on Saulin tyttö??????

        Kirkon viranomaisten viralliset asiakirjat todistavat nykyisen vaimonsa Jenni Haukion ja Sauli Niinistön erään sukulaissuhteen jopa ennen heidän vihkimistä, viranomaisten toimittamien asiakirjojen kertomana silloin kun pieni vauva Jenni Haukio sai nimensä ja liitettiin kirkon jäseneksi kasteessa juridiset osapuolet olivat seuraavat henkilöt: Sauli Väinämö Niinistö ja Marja-Leena Niinistö.

        Viranomaisten todistelujen lisäksi myös muut paikalla olleet vahvistavat saman.

        Tämä todistaa tämänkin virallisen ja tässä tapauksessa karmaisevan totuuden siis sen että Sauli Niinistö ja Jenni Haukio olivat virallisesti sukulaisia jo ennen kuin pappi vihki heidät avioliittoon.
        Tais olla harha askel Saulilta Jennin äitin kansa? näin se menee .

        Nämä perhesalaisuudet vaietaan taitavasti, Niitä on maamme täynnä. Kun kuuntelee isän tai sedän raiskaamaa lasta, niin huomaa ihmisen julmuuden.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanoiskohan DNA että Jenni on Saulin tyttö??????

        Kirkon viranomaisten viralliset asiakirjat todistavat nykyisen vaimonsa Jenni Haukion ja Sauli Niinistön erään sukulaissuhteen jopa ennen heidän vihkimistä, viranomaisten toimittamien asiakirjojen kertomana silloin kun pieni vauva Jenni Haukio sai nimensä ja liitettiin kirkon jäseneksi kasteessa juridiset osapuolet olivat seuraavat henkilöt: Sauli Väinämö Niinistö ja Marja-Leena Niinistö.

        Viranomaisten todistelujen lisäksi myös muut paikalla olleet vahvistavat saman.

        Tämä todistaa tämänkin virallisen ja tässä tapauksessa karmaisevan totuuden siis sen että Sauli Niinistö ja Jenni Haukio olivat virallisesti sukulaisia jo ennen kuin pappi vihki heidät avioliittoon.
        Tais olla harha askel Saulilta Jennin äitin kansa? näin se menee .

        Tuollaisen kummitusjutun sitten keksit Halloweeniksi sinä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Tuollaisen kummitusjutun sitten keksit Halloweeniksi sinä.

        😂😂😂


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Tuollaisen kummitusjutun sitten keksit Halloweeniksi sinä.

        Tuota juttua on tarjottu vuosikausia.. Vaikka olisi tottakin, niin kyllähän jokainen tietää, ettei kummius ole sukulaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä näy eräiden matkustelu muuten kuin v...maisuutena. Luulisi että jos se matkalla olo on niin positiivista, ei tarvitsisi käydä palstoilla vit...massa. Positiivisuus näkyy kyllä jos sitä aidosti on eikä tarvitse apurin kanssa vakuutella . Mitenkäs se paloman positiivisuus, vireys ja vetreys, kun siellä joen varrella jämötät.

        Miksi koit viestini vittuiluna? Kerroit, että et ole nauttinut matkustamisesta, saanut vain vain huonoja kokemuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoiskohan DNA että Jenni on Saulin tyttö??????

        Kirkon viranomaisten viralliset asiakirjat todistavat nykyisen vaimonsa Jenni Haukion ja Sauli Niinistön erään sukulaissuhteen jopa ennen heidän vihkimistä, viranomaisten toimittamien asiakirjojen kertomana silloin kun pieni vauva Jenni Haukio sai nimensä ja liitettiin kirkon jäseneksi kasteessa juridiset osapuolet olivat seuraavat henkilöt: Sauli Väinämö Niinistö ja Marja-Leena Niinistö.

        Viranomaisten todistelujen lisäksi myös muut paikalla olleet vahvistavat saman.

        Tämä todistaa tämänkin virallisen ja tässä tapauksessa karmaisevan totuuden siis sen että Sauli Niinistö ja Jenni Haukio olivat virallisesti sukulaisia jo ennen kuin pappi vihki heidät avioliittoon.
        Tais olla harha askel Saulilta Jennin äitin kansa? näin se menee .

        Poistoon tällaiset loukkaavat viestit, tämähän menee jo rikosoikeudellisen vastuun puolelle..
        Pirre


    • Oukki-doukki, nyt se kurpitsa on sitten valmiiksi kaiverrettu ja odottaa vain että illalla kun alkaa pimenemään laittelen siihen ledivaloja sisään tai sattuu oikean kynttilän. Otin siemenet talteen jos sattuu olemaan inspistä laittaa ne kukkaruukkuun ja minikasvihuoneeseen itämään joskus talvella. Tämä kurpitsa jonka ostin paikallisesta marketista onkin näköjään oikein jalostettu halloween-kurpitsaksi; hirmuisen vähän hedelmälihaa ja iso tyhjä tila jää kun on siivonnut ja kovertanut kaikki siemenet ja sotkut pois sisältä.
      Pieneksi ne minunkin halloweenit on menneet nyt kun nuoremmat jatkaa iloisesti perinnettä. Yksi kurpitsapiirakka ja pari kurpitsalyhtyä ja siinä se.

      • Ja nyt tunnet sitten itsesi taas yhtä nuoreksi (ja lap...) kuin yli viisikymmentä vuotta sitten USA:ssa.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ja nyt tunnet sitten itsesi taas yhtä nuoreksi (ja lap...) kuin yli viisikymmentä vuotta sitten USA:ssa.

        En läheskään . Mutta kivempi näin, kuin hapan ja kriittinen vanhus joka ei tee mitään muuta kuin etsii virheitä ja moittimisen aihetta muista. Jos laitat oman kuvasi profiiliin niin voisin kopioida sen mun seuraavaan kurpitsaan….


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        En läheskään . Mutta kivempi näin, kuin hapan ja kriittinen vanhus joka ei tee mitään muuta kuin etsii virheitä ja moittimisen aihetta muista. Jos laitat oman kuvasi profiiliin niin voisin kopioida sen mun seuraavaan kurpitsaan….

        Noinko ikävä minun naamaani?
        Kyllä minä sinulle karkkeja annan, jos tulet ovelleni vaikka haudasta karanneen näköisenä pääkallosi kädessäsi, jos osaat nätisti pyytää, etkä kiristä ja uhkaile moderniin amerikkalaiseen tyyliin.

        Ps. Minulla on jo ihan oma kuva profiilissani.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En läheskään . Mutta kivempi näin, kuin hapan ja kriittinen vanhus joka ei tee mitään muuta kuin etsii virheitä ja moittimisen aihetta muista. Jos laitat oman kuvasi profiiliin niin voisin kopioida sen mun seuraavaan kurpitsaan….

        Hapan ja kriittinen vanhus, siinäpä palomalla hyvää itsetuntemusta osoittava kommentti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hapan ja kriittinen vanhus, siinäpä palomalla hyvää itsetuntemusta osoittava kommentti.

        Niin.
        Ajatella, että ilman Halloweenkurpitsaa joku voi tuntea itsensä happameksi ja kriittiseksi vanhukseksi joka ei tee mitään muuta kuin etsii virheitä ja moittimisen aiheita muista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hapan ja kriittinen vanhus, siinäpä palomalla hyvää itsetuntemusta osoittava kommentti.

        Todistuksena profiilikuvani.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Todistuksena profiilikuvani.

        Eipä sinua tosiaan kuvissa hymyilytä, aina niin myrtsi ilme.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Todistuksena profiilikuvani.

        Siellähän me myrkynkeittäjät. Harmi, että sopan hämmennys jäi menneeltä suvelta, mutta ensi kesänä kauhat heilumaan. Pirre mukaan, näinhän me hovissa päätettiin.

        Korppis


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Todistuksena profiilikuvani.

        Mitähän tuon kuvan pitäisi todistaa?😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tuon kuvan pitäisi todistaa?😂

        Ihan on tavallisen näköinen 80-kymppinen harmaahapsi. Mutta jotenkin on surulliset piirteet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan on tavallisen näköinen 80-kymppinen harmaahapsi. Mutta jotenkin on surulliset piirteet.

        Nyt sain aamun parhaat naurut!
        Vilkasit vissiin peiliin ja kerroit mitä näit.

        Minun peilistäni katsoo iloinen ruskeasilmäinen, luonnonvaalea seitsenkymppinen, joka näyttää kymmentä vuotta nuoremmalta ja tietää sen :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan on tavallisen näköinen 80-kymppinen harmaahapsi. Mutta jotenkin on surulliset piirteet.

        Komistus/kaunotar ikää yli 70 v. oletko katsonut itseäsi peilistä? Heleä ihoinen kirkas silmänen ja onnellinenko olet?

        Nuista nurkan takaa huuteluista, muistan kun yksi talollinen kesämökkini läheisyydessä huuteli alkuvuosins nurkan takaa P.lle jos hän jätti autonsa mökin mäen päälle talollisen näköetäisyydelle.
        Ei P. mitään kullut ja jos jotain kuuli ei ymmärtänyt. Olin myöhemmin mökkiläisten meettingissä, kävelin kaverin eteen ja kysyin mistä kenkä puristaa. Kerroin, että on turhaa huudella, ystäväni on ulkomaalainen. Mies oli nolona, pyysi anteeksi ja muuttui sen jökeen ystävälliseksi.

        Eli ne huutelee joka pelkää. Kun tutustuu pelottavaan voi jo alkaa keskustelemaan ystävällisesti.

        No, se siitä. Pilvistä, ei juuri nyt sateista 14 C luvattu iltapäivälle. Halloween viikonloppu, ehdotin kumppanilleni käyntiä hänen vanhempiensa haudalla. Josko sunnuntaina jos saamme kyydin hautuumaalle.


      • korppis kirjoitti:

        Komistus/kaunotar ikää yli 70 v. oletko katsonut itseäsi peilistä? Heleä ihoinen kirkas silmänen ja onnellinenko olet?

        Nuista nurkan takaa huuteluista, muistan kun yksi talollinen kesämökkini läheisyydessä huuteli alkuvuosins nurkan takaa P.lle jos hän jätti autonsa mökin mäen päälle talollisen näköetäisyydelle.
        Ei P. mitään kullut ja jos jotain kuuli ei ymmärtänyt. Olin myöhemmin mökkiläisten meettingissä, kävelin kaverin eteen ja kysyin mistä kenkä puristaa. Kerroin, että on turhaa huudella, ystäväni on ulkomaalainen. Mies oli nolona, pyysi anteeksi ja muuttui sen jökeen ystävälliseksi.

        Eli ne huutelee joka pelkää. Kun tutustuu pelottavaan voi jo alkaa keskustelemaan ystävällisesti.

        No, se siitä. Pilvistä, ei juuri nyt sateista 14 C luvattu iltapäivälle. Halloween viikonloppu, ehdotin kumppanilleni käyntiä hänen vanhempiensa haudalla. Josko sunnuntaina jos saamme kyydin hautuumaalle.

        Me mennään varmaan myös hautausmaalle Legon edesmenneen ja sen veljen haudoille, kaksi eri paikkaa. Luulen että Legon poika lähtee mukaa. Olen ostanut havukoristeet ja kynttilät valmiiksi ja paljon hautakynttilöitä lehtoon vietäviksi. Porukat jotka ovat jo lähteneet täältä lisääntyvät koko ajan ja meitä on aina vain vähemmän. Juttelin hiljakkoin mun kolme vuotta vanhemman serkun kaa Suomessa ja se sano ajattele, me ollaan nyt sukupolvemme vanhimmat...meitä edeltävä polvi on poistunut näyttämöltä.

        Mutta tänä iltana ajattelin lähteä katsomaan kun Lego ja sen suomalainen jengi pelaa lentopalloa Väsbyssä. Tytär ja sen porukat on Maspalomasissa Kanarialla syyslomalla. Miinus viisi astetta alajuoksulla, kuuraa maassa.


    • Anonyymi

      Sisareni oli n.15 vuotiaana kavereidensa kanssa laittaneet
      spiritismi istunnon, ja tietenkin kysyneet onko puru olemassa, ja samassa huoneen katossa ollut kattokruunu putosi alas, siihen oli loppunut se istunto..

      Pirrepä

      • Hehehehehe Pirre.
        Väärä kysymys: olisi pitänyt olla onko katto laho tai onko termiittejä olemassa.


      • Anonyymi

        Minäkin olen harrastanut nuoruudessa spiritismiä tyttöporukan kanssa, mitään haamuja ei ilmestynyt, nutta lasi pyöri ympyrää paperin päällä kirjaimesta toiseen. Kysyttiin kuka tykkää kestäkin ja lasi vastasi. No, ei kai se vaikeaa ollut kun tiedettiin toistemme ihastukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen harrastanut nuoruudessa spiritismiä tyttöporukan kanssa, mitään haamuja ei ilmestynyt, nutta lasi pyöri ympyrää paperin päällä kirjaimesta toiseen. Kysyttiin kuka tykkää kestäkin ja lasi vastasi. No, ei kai se vaikeaa ollut kun tiedettiin toistemme ihastukset.

        Allekirjoitus unohtui 🤐

        Korppis


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Hehehehehe Pirre.
        Väärä kysymys: olisi pitänyt olla onko katto laho tai onko termiittejä olemassa.

        Pitääpä tarkistaa sisarelta, minkä kuntoinen se kämppä oli, realisti on realisti 😊


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Hehehehehe Pirre.
        Väärä kysymys: olisi pitänyt olla onko katto laho tai onko termiittejä olemassa.

        😊 oi ammutut alas..☺️


    • Ensimmäistä kertaa elämässäni avasin irlantilaisen valmiiksikeitetyn taskuravun. Se oli vähän kuin kauhutarina. Paljon aseita ja paljon aikaa ja kauhee siivo keittiöön. Tuli siitä kuitenkin sen verran valmista ravunlihaa että sai yhden pienen rapusalaatin aikaan. Katselin pari Youtube-videonpätkää malliksi ja nyt ymmärrän kaikki ne lyömäaseet ja vasarat , piikit ja sanomalehdet plus sen että isännillä (jokaisessa videossa se oli mies joka avasi rapuja) oli olutpullo vieressä, kun ankara duuni vaati vielä välillä huikkaa. Minä pienijuottoisena selvisin lasilla tuorepuristettua veriappelsiinimehua.

      • Risteilyllä illallisella ollessamme tarjoilija avasi ison punaisen hummerin muutamalla veitsen liikkeellä.

        No, sain riplat, joten en ole enää kyseideen herkkuun uskaltautunut. 🦞


      • korppis kirjoitti:

        Risteilyllä illallisella ollessamme tarjoilija avasi ison punaisen hummerin muutamalla veitsen liikkeellä.

        No, sain riplat, joten en ole enää kyseideen herkkuun uskaltautunut. 🦞

        Tässä aika selkeä ohje seuravaan kertaan, vaikka muistelen meilläkin isännän kaataneen lieb frau milch'iä molemmille. On se juhlava otus, kunhan pyrstön ja pään saa irti nyppästyä. eikä vastaan kävele rannalla! 🦀

        Täällä on vasta paisteltu voitaikinakuoressa pieniä lohipiiraita, kauppatavarat ladottu talteen pakastinta myöten, puh, lähes kaikki oli ostossa tänään.

        Uunissa muhii kala & kermaperunalaatikko ruohosipulilla, eikä enempää töitä nyt sielu kaipaa, kun istahtaa ruokailemaan.🦋

        PS. Äsh linkki hukkui rekatessani, emmä enää ehi 😄!


    • Hummeri on helppo nakki taskurapuun verrattuna. Niitä tuli nautittua muutaman kerran jenkeissä, paikallisessa rantaravintolassa jossa oli ns. surf'an turf-sapuskeja. Miami Heraldeja levitetty pöytien suojaksi ja kalifornialaista valkkaria lasissa….oi niitä aikoja. Nyt syön paistettua silakkaa ruiskuoressa Dal-joen alajuoksulla, kuuraa maassa ja puussa.
      https://www.youtube.com/watch?v=IeYd-cK2yVw

      • Anonyymi

        No, katsotaan, mitä paikallisia herkkuja pöytiimme tarjoillaan tulevissa uusissa matkakohteissa.

        Nyt kun jouduin palaamaan tiukkaan linjaan herkkujen nautimisessa lie parasta olla varovainen.

        Kala ja merenherkut käy kaikissa muodoissa, mutta kakkuset, leivonnaiset ja kaikki rasvaiset pläsäykset on kieltolistalla.

        Löysin eilen tummaa leipää ja valmisvegetuotteita joten kieltäymyksiin on nyt totuteltava.

        Sinisirkun eväät vaikka ne kuulostava suussasulavilta, voisivat johtaa sappeli kiehumiseen.

        Korppis


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4474
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      243
      2469
    3. 133
      1677
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1361
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      191
      1191
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1086
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1084
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      58
      1021
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1021
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      1015
    Aihe