Etkä sinä mahda sille yhtään mitään. Et niin yhtään mitään:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/32916bca-8cd9-4706-9235-6e33c6658cc8?ref=ampparit:9c88
Valtava sähköautojen vyöry alkoi
35
82
Vastaukset
- Anonyymi
Niin..miksi pitää mahtaakkaan.osalle riittä mopo tai traktori.
Eikö ole hyvä että on vaihtoehtoja? - Anonyymi
"Etkä sinä mahda sille yhtään mitään. Et niin yhtään mitään:"
Etkä sinä voi mitään, jos joku ostaa polttomoottoriauton!
Sähköauto ei ole riittävän hyvä -akkujen ja latauksen osalta- kaikille!
Polttoaineasemia on n. 2500 kpl, lakisuunnitelman mukaan tarvitaan n. 175000 latausasemaa vuonna 30 tulee järjettömän kalliiksi 2000/3000 €/kpl * 175000 € 350 - 525 milj €. Siltikään latausasemia ei tule olemaan riittäävästi.
Lataus yhtänopeaksi kuin tankkaus ratkaisisi ongelman!!!- Anonyymi
Nyt on jo reilusti yli miljoona latausasemaa suomessa eli jokaisessa omakotitalossa. Toiset miljoona latauspistettä saadaan kun taloyhtiöiden lämmitystolpat muutetaan lataukseen sopiviksi, muutamalla satasella/paikka saadaan heti 500 000 kpl. ei vaadi kuin osakkaiden asenteen muutosta. Pikalatausasemia teiden varsille tulee takuulla lisää kun autojakin tulee, tämänhetkiset riittää nykyiselle autokannalle ja melkein päivittäin tulee lisää.
Latausnopeutta ei tarvitse nostaa nykyisestä koska normikäytössä pikalatausnopeudet riittää mainiosti. Jos olet tottunut ajamaan yhdellä istumalla 500 km.n matkoja (6-7h) silloin sinulle ei sähköauto sovi, mutta olet vähemmistöä ja vaaraksi muulle liikenteelle.
Terveisin 5 vuotta sähköautoillut 190 000 km. Euroopassa kierretty 2 kertaa, Lapissa käynyt talvisaikaan 8 kertaa ym. Anonyymi kirjoitti:
Nyt on jo reilusti yli miljoona latausasemaa suomessa eli jokaisessa omakotitalossa. Toiset miljoona latauspistettä saadaan kun taloyhtiöiden lämmitystolpat muutetaan lataukseen sopiviksi, muutamalla satasella/paikka saadaan heti 500 000 kpl. ei vaadi kuin osakkaiden asenteen muutosta. Pikalatausasemia teiden varsille tulee takuulla lisää kun autojakin tulee, tämänhetkiset riittää nykyiselle autokannalle ja melkein päivittäin tulee lisää.
Latausnopeutta ei tarvitse nostaa nykyisestä koska normikäytössä pikalatausnopeudet riittää mainiosti. Jos olet tottunut ajamaan yhdellä istumalla 500 km.n matkoja (6-7h) silloin sinulle ei sähköauto sovi, mutta olet vähemmistöä ja vaaraksi muulle liikenteelle.
Terveisin 5 vuotta sähköautoillut 190 000 km. Euroopassa kierretty 2 kertaa, Lapissa käynyt talvisaikaan 8 kertaa ym.Lähes kaikki omakotitalot kyllä soveltuvat hidaslataukseen, samoin useimmat valtakunnan verkossa olevat kesämökit (saarimökeissä on aurinkopaneeleita, mutta eipä niihin sitten autollakaan ajeta).
Kerrostaloissa latauspaikat eivät valitettavasti ole läpihuutojuttu. Harvoin selvitään muutamalla satasella/paikka. Kustannuksia on vaikea jakaa niin, etteivät "syyttömät" kärsi. Taloyhtiöissä päätöksenteko on joskus hankalaa ellei mahdotonta. Hidaslatauksen mielekkyydestä olen vähän eri mieltä. Kun kerran rakennetaan, rakennetaan kerralla kunnollista, joka riittää vuosikymmeniksi, eli vahva kolmivaihekytkentä. Jos tyydytään hidaslataukseen, mutta vedetään uudet johdot (eihän aina moottorilämmitysjohdot riitä edes hidaslataukseen) , niin vedetään tosi paksut johdot varmuuden vuoksi.
Ja lopuksi yksi kysymys: Kauanko lapinmatkan ajo kestää käytännössä? Kun helsinkiläisperhe lähtee Leville hiihtolomaksi, aika on kortilla. Eläkeläiset voivat ottaa rennommin ja pysähdellä matkan aikanakin.- Anonyymi
Enevpk1 kirjoitti:
Lähes kaikki omakotitalot kyllä soveltuvat hidaslataukseen, samoin useimmat valtakunnan verkossa olevat kesämökit (saarimökeissä on aurinkopaneeleita, mutta eipä niihin sitten autollakaan ajeta).
Kerrostaloissa latauspaikat eivät valitettavasti ole läpihuutojuttu. Harvoin selvitään muutamalla satasella/paikka. Kustannuksia on vaikea jakaa niin, etteivät "syyttömät" kärsi. Taloyhtiöissä päätöksenteko on joskus hankalaa ellei mahdotonta. Hidaslatauksen mielekkyydestä olen vähän eri mieltä. Kun kerran rakennetaan, rakennetaan kerralla kunnollista, joka riittää vuosikymmeniksi, eli vahva kolmivaihekytkentä. Jos tyydytään hidaslataukseen, mutta vedetään uudet johdot (eihän aina moottorilämmitysjohdot riitä edes hidaslataukseen) , niin vedetään tosi paksut johdot varmuuden vuoksi.
Ja lopuksi yksi kysymys: Kauanko lapinmatkan ajo kestää käytännössä? Kun helsinkiläisperhe lähtee Leville hiihtolomaksi, aika on kortilla. Eläkeläiset voivat ottaa rennommin ja pysähdellä matkan aikanakin.Kyllä viel' nykytekniikalla sähköauto saastuttaa aivan liikaa pitäisi odottaa . Miksi kaasutankkausasemia ei saada aikaan säästyisi ilma ja turhien autojen rakentelu kun muutettaisi olemassa olevia kaasulle mutta suomi on jälkijunassa
- Anonyymi
😂🤣😅😄😃😁😀😉
- Anonyymi
En oikein ymmärrä aloittajan pointtia??
Niitä tulee kun on tullakseen, entä sitten,??? - Anonyymi
"Sähköauto ei ole riittävän hyvä -akkujen ja latauksen osalta- kaikille!"
Ei sähköauton tarvitsekaan olla riittävän hyvä kaikille jotta siitä tulisi iso menestys. Jos sähköauto on riittävän hyvä vaikka puolelle väestöstä niin siinä on saumaa isoihin myyntilukuihin. Varsinkin kun pitää mielesä että sähköllä ajettu kilometri maksaa noin viisi kertaa vähemän kuin bensalla ajettu.- Anonyymi
"Varsinkin kun pitää mielesä että sähköllä ajettu kilometri maksaa noin viisi kertaa vähemän kuin bensalla ajettu."
Jos puolet kaikista autoista on sähköautoja niin myös autoilusta saatavat verotulot putoavat 4/5 aikaisemmasta eli 2 -3 mrd € ja se aiheuttaa valtion toimenpiteitä verotuksen muuttamiseen. - Anonyymi
Tuo ei tule olemaan kauaa halvempi ajaa sähköllä.
Verotulot jostakin saatava ja hallitus on jo väläytellyt ehdotuksia sähköautoilijoille.
Ja toisaalta joka haluaa pihistää kilometrikustannuksissa niin ei ensinnäkään osta uutta autoa lainkaan..
Muutama prosentti ihmisistä voi miettiä mitä muut kulut on auton hinnan lisäksi.
Ja kun väitetään että vähemmistö ajaa pitkiä matkoja..no joo...ei aja päivittäin..eikä viikottain..
Mutta mikä tuo ruuhka on pääsiäiset,juhannukset,kesä/heinäkuu vaihteen kesäloma,syysloma,joulu,uusivuosi,talviloma...kyllä ihmiset ajaa pitkiä matkoja ja tässä tulee ongelma kun niitä latausasemia ei vaan vielä ole tarpeeksi.
Bensa asemillakin välillä pitkät jonot vaikka 6 letkua mistä tankata ja ei mene montaa minuuttia/auto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei tule olemaan kauaa halvempi ajaa sähköllä.
Verotulot jostakin saatava ja hallitus on jo väläytellyt ehdotuksia sähköautoilijoille.
Ja toisaalta joka haluaa pihistää kilometrikustannuksissa niin ei ensinnäkään osta uutta autoa lainkaan..
Muutama prosentti ihmisistä voi miettiä mitä muut kulut on auton hinnan lisäksi.
Ja kun väitetään että vähemmistö ajaa pitkiä matkoja..no joo...ei aja päivittäin..eikä viikottain..
Mutta mikä tuo ruuhka on pääsiäiset,juhannukset,kesä/heinäkuu vaihteen kesäloma,syysloma,joulu,uusivuosi,talviloma...kyllä ihmiset ajaa pitkiä matkoja ja tässä tulee ongelma kun niitä latausasemia ei vaan vielä ole tarpeeksi.
Bensa asemillakin välillä pitkät jonot vaikka 6 letkua mistä tankata ja ei mene montaa minuuttia/auto.Latausasemia kyllä tehdään tarpeeksi kuten Norjassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Latausasemia kyllä tehdään tarpeeksi kuten Norjassa.
Norjassa sähköautojen myynti laski ja syynä juuri latauspaikkojen puute ja moni on pettynyt koko asiaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Varsinkin kun pitää mielesä että sähköllä ajettu kilometri maksaa noin viisi kertaa vähemän kuin bensalla ajettu."
Jos puolet kaikista autoista on sähköautoja niin myös autoilusta saatavat verotulot putoavat 4/5 aikaisemmasta eli 2 -3 mrd € ja se aiheuttaa valtion toimenpiteitä verotuksen muuttamiseen.Tuo on hyvä huomio. Rinteen satanen, jota ei käytännössä jaeta, siirtyy sähköautojen myötä satasen lisäveroksi kaikkien maksettavaksi.
Sinäkin, jolla ei ole autoa, maksat tulevaisuudessa sähköautojen latauksen.
Instanssia en muista, mutta he kehottivat laittamaan Suomen infrastruktuurin kuntoon, jotta omakotitalossa asuvatkin uskaltavat investoida latausasemiin. Mitä luulette tuon tarkoittaneen? Ei sitä heidän lausunnossa tarkemmin määritetty, mutta osoitettiin maamme ylintä päätäntävaltaa kohti. - Anonyymi
Koittakaa tajuta, että sähköauto on valtaosalle omakotiasujistakin tällä hetkellä liian kallis/ iso riski arvonalennuksen suuruuden takia.
- Anonyymi
Kyllä lähes1000 kg akkuja 500 km matkaa varten on ihan naurettava ja kuoleva juttu.
- Anonyymi
Mutta 1000 kg moottoria, vaihteistoa, voimansiirtoa ja polttoainejärjestelmää ei ole?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta 1000 kg moottoria, vaihteistoa, voimansiirtoa ja polttoainejärjestelmää ei ole?
Moottori tai usempikin ja voimansiirto on myös sähköautossa. Ei se teho akusta pyöriin langattomasti siirry, Lisäksi niissä on latauslaitteet, taajuusmuuttajat yms. Painoa sähköautossa on selvästi enemmän kuin vastaavassa polttomoottoriautossa, nimenomaan akun takia. Ei siitä mihinkään pääse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta 1000 kg moottoria, vaihteistoa, voimansiirtoa ja polttoainejärjestelmää ei ole?
Missä henkilöautossa moottori vaihteisto ja polttoainejärjestelmä painaa lähellekään 1000 kg. Ei missään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä henkilöautossa moottori vaihteisto ja polttoainejärjestelmä painaa lähellekään 1000 kg. Ei missään.
Golf luokan polttisauto painaa noin 1.400 kiloa.
ID.3 painaa 1.600 kiloa. Eipä ole isoa eroa.
- Anonyymi
Eipä tuo "vyöry" kovin kaksinen ole. Pieni määrä myyty ja ilmeisesti paljon eri yhteisöille?
- Anonyymi
Valtava vyöry, jos noin haluaa tulkita, ei minusta.
Ja mikä merkki hallitsee nykyään Norja sähkismarkkinoita,
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/d9e16fec-ceb3-468e-964f-9bef198a75be?ref=ampparit:83ec - Anonyymi
Vai oikein vyöry???
Kuinka ne oikein laskee sen liikenteen hiilineutraloinnin?
globaali myynti kaikki autot
https://www.statista.com/statistics/200002/international-car-sales-since-1990/
Global sales of pure electric vehicles
https://www.jato.com/global-sales-of-pure-electric-vehicles-soar-by-92-in-h1-2019/
Ja myynti putoaa...
https://www.businessinsider.com/global-electric-car-sales-fall-the-first-time-in-history-2019-9?r=US&IR=T
Monthly sales worldwide fell by 14%, to about 128,000 plug-in cars, according to Bloomberg.
Suomen myynti n. 1,5‰ kaikista autoista.
Suomeen ei tulla roudaamaan leijonanosaa sähköautotuotannosta.
Suomen autokannan sähköistäminen tulee kestämään ainakin 100-300 vuotta. - Anonyymi
En haluakkaan mahtaa, mutta Suomessa myydään uusia autoja n.120 000 vuodessa, vaikka jokainen niistä olisi sähköauto, vie Suomen autokannan uusiutuminen yli 20 vuotta. Kyllä vähempikin intoilu riittää !
- Anonyymi
Kevythybridit ja itsetyydyttävät ei ole sähköautoja. Itse sähköautoja ostaan surkean vähän.
- Anonyymi
Varsinainen vyöry. Näin jutussa kerrotaan:
"Täyssähköautojen osuus on edelleen pieni, sillä ensirekisteröidyistä ladattavista autoista noin 70 prosenttia on pistokehybrideitä." - Anonyymi
Ja superliimaa lataus asemiin niin se siitä.Tuubi superliimaa maksaa 1,50€ kappale mutta uusi latauspistokkeen vaihto 4000€
- Anonyymi
Me molemmat tiedetään että olet vätys ja tämänkin homman jätät tekemättä.
- Anonyymi
Taidat olla oikein fanaattinen sähköauton omistaja!
- Anonyymi
Taidat olla oikein fanaattinen käryaasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla oikein fanaattinen käryaasi.
Dieselpellejä ketuttaa urakalla. Paskan ostivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselpellejä ketuttaa urakalla. Paskan ostivat.
"Dieselpellejä ketuttaa urakalla. Paskan ostivat."
Olet pelle.
- Anonyymi
Yhdellä latauksella 300km. riittää mainiosti, jos sen 300km. saa ladattua viidessä minuutissa, ja latauspisteitä on riittävän tiheässä. Sitä kohti ollaan menossa, ja jos kehitys kehittyy, se on 10v. päästä realismia.
- Anonyymi
Eikö itsensätyydyttävä hybrid ole enää näissä bileissä mitään?
- Anonyymi
Mahdampas.ostan edelleen bensa auton.
- Anonyymi
Pakkanen syö sähköauton akkuja odotettuakin pahemmin – Amerikkalaiset tekivät hätkähdyttäviä löytöjä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi704640Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D1064122- 633700
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul382901Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!282653Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa652623- 552597
- 391967
- 471938
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2551837