Valtava sähköautojen vyöry alkoi

Anonyymi

35

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin..miksi pitää mahtaakkaan.osalle riittä mopo tai traktori.
      Eikö ole hyvä että on vaihtoehtoja?

    • Anonyymi

      "Etkä sinä mahda sille yhtään mitään. Et niin yhtään mitään:"

      Etkä sinä voi mitään, jos joku ostaa polttomoottoriauton!

      Sähköauto ei ole riittävän hyvä -akkujen ja latauksen osalta- kaikille!

      Polttoaineasemia on n. 2500 kpl, lakisuunnitelman mukaan tarvitaan n. 175000 latausasemaa vuonna 30 tulee järjettömän kalliiksi 2000/3000 €/kpl * 175000 € 350 - 525 milj €. Siltikään latausasemia ei tule olemaan riittäävästi.

      Lataus yhtänopeaksi kuin tankkaus ratkaisisi ongelman!!!

      • Anonyymi

        Nyt on jo reilusti yli miljoona latausasemaa suomessa eli jokaisessa omakotitalossa. Toiset miljoona latauspistettä saadaan kun taloyhtiöiden lämmitystolpat muutetaan lataukseen sopiviksi, muutamalla satasella/paikka saadaan heti 500 000 kpl. ei vaadi kuin osakkaiden asenteen muutosta. Pikalatausasemia teiden varsille tulee takuulla lisää kun autojakin tulee, tämänhetkiset riittää nykyiselle autokannalle ja melkein päivittäin tulee lisää.

        Latausnopeutta ei tarvitse nostaa nykyisestä koska normikäytössä pikalatausnopeudet riittää mainiosti. Jos olet tottunut ajamaan yhdellä istumalla 500 km.n matkoja (6-7h) silloin sinulle ei sähköauto sovi, mutta olet vähemmistöä ja vaaraksi muulle liikenteelle.

        Terveisin 5 vuotta sähköautoillut 190 000 km. Euroopassa kierretty 2 kertaa, Lapissa käynyt talvisaikaan 8 kertaa ym.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on jo reilusti yli miljoona latausasemaa suomessa eli jokaisessa omakotitalossa. Toiset miljoona latauspistettä saadaan kun taloyhtiöiden lämmitystolpat muutetaan lataukseen sopiviksi, muutamalla satasella/paikka saadaan heti 500 000 kpl. ei vaadi kuin osakkaiden asenteen muutosta. Pikalatausasemia teiden varsille tulee takuulla lisää kun autojakin tulee, tämänhetkiset riittää nykyiselle autokannalle ja melkein päivittäin tulee lisää.

        Latausnopeutta ei tarvitse nostaa nykyisestä koska normikäytössä pikalatausnopeudet riittää mainiosti. Jos olet tottunut ajamaan yhdellä istumalla 500 km.n matkoja (6-7h) silloin sinulle ei sähköauto sovi, mutta olet vähemmistöä ja vaaraksi muulle liikenteelle.

        Terveisin 5 vuotta sähköautoillut 190 000 km. Euroopassa kierretty 2 kertaa, Lapissa käynyt talvisaikaan 8 kertaa ym.

        Lähes kaikki omakotitalot kyllä soveltuvat hidaslataukseen, samoin useimmat valtakunnan verkossa olevat kesämökit (saarimökeissä on aurinkopaneeleita, mutta eipä niihin sitten autollakaan ajeta).

        Kerrostaloissa latauspaikat eivät valitettavasti ole läpihuutojuttu. Harvoin selvitään muutamalla satasella/paikka. Kustannuksia on vaikea jakaa niin, etteivät "syyttömät" kärsi. Taloyhtiöissä päätöksenteko on joskus hankalaa ellei mahdotonta. Hidaslatauksen mielekkyydestä olen vähän eri mieltä. Kun kerran rakennetaan, rakennetaan kerralla kunnollista, joka riittää vuosikymmeniksi, eli vahva kolmivaihekytkentä. Jos tyydytään hidaslataukseen, mutta vedetään uudet johdot (eihän aina moottorilämmitysjohdot riitä edes hidaslataukseen) , niin vedetään tosi paksut johdot varmuuden vuoksi.

        Ja lopuksi yksi kysymys: Kauanko lapinmatkan ajo kestää käytännössä? Kun helsinkiläisperhe lähtee Leville hiihtolomaksi, aika on kortilla. Eläkeläiset voivat ottaa rennommin ja pysähdellä matkan aikanakin.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Lähes kaikki omakotitalot kyllä soveltuvat hidaslataukseen, samoin useimmat valtakunnan verkossa olevat kesämökit (saarimökeissä on aurinkopaneeleita, mutta eipä niihin sitten autollakaan ajeta).

        Kerrostaloissa latauspaikat eivät valitettavasti ole läpihuutojuttu. Harvoin selvitään muutamalla satasella/paikka. Kustannuksia on vaikea jakaa niin, etteivät "syyttömät" kärsi. Taloyhtiöissä päätöksenteko on joskus hankalaa ellei mahdotonta. Hidaslatauksen mielekkyydestä olen vähän eri mieltä. Kun kerran rakennetaan, rakennetaan kerralla kunnollista, joka riittää vuosikymmeniksi, eli vahva kolmivaihekytkentä. Jos tyydytään hidaslataukseen, mutta vedetään uudet johdot (eihän aina moottorilämmitysjohdot riitä edes hidaslataukseen) , niin vedetään tosi paksut johdot varmuuden vuoksi.

        Ja lopuksi yksi kysymys: Kauanko lapinmatkan ajo kestää käytännössä? Kun helsinkiläisperhe lähtee Leville hiihtolomaksi, aika on kortilla. Eläkeläiset voivat ottaa rennommin ja pysähdellä matkan aikanakin.

        Kyllä viel' nykytekniikalla sähköauto saastuttaa aivan liikaa pitäisi odottaa . Miksi kaasutankkausasemia ei saada aikaan säästyisi ilma ja turhien autojen rakentelu kun muutettaisi olemassa olevia kaasulle mutta suomi on jälkijunassa


    • Anonyymi

      😂🤣😅😄😃😁😀😉

    • Anonyymi

      En oikein ymmärrä aloittajan pointtia??
      Niitä tulee kun on tullakseen, entä sitten,???

    • Anonyymi

      "Sähköauto ei ole riittävän hyvä -akkujen ja latauksen osalta- kaikille!"

      Ei sähköauton tarvitsekaan olla riittävän hyvä kaikille jotta siitä tulisi iso menestys. Jos sähköauto on riittävän hyvä vaikka puolelle väestöstä niin siinä on saumaa isoihin myyntilukuihin. Varsinkin kun pitää mielesä että sähköllä ajettu kilometri maksaa noin viisi kertaa vähemän kuin bensalla ajettu.

      • Anonyymi

        "Varsinkin kun pitää mielesä että sähköllä ajettu kilometri maksaa noin viisi kertaa vähemän kuin bensalla ajettu."

        Jos puolet kaikista autoista on sähköautoja niin myös autoilusta saatavat verotulot putoavat 4/5 aikaisemmasta eli 2 -3 mrd € ja se aiheuttaa valtion toimenpiteitä verotuksen muuttamiseen.


      • Anonyymi

        Tuo ei tule olemaan kauaa halvempi ajaa sähköllä.
        Verotulot jostakin saatava ja hallitus on jo väläytellyt ehdotuksia sähköautoilijoille.
        Ja toisaalta joka haluaa pihistää kilometrikustannuksissa niin ei ensinnäkään osta uutta autoa lainkaan..
        Muutama prosentti ihmisistä voi miettiä mitä muut kulut on auton hinnan lisäksi.
        Ja kun väitetään että vähemmistö ajaa pitkiä matkoja..no joo...ei aja päivittäin..eikä viikottain..
        Mutta mikä tuo ruuhka on pääsiäiset,juhannukset,kesä/heinäkuu vaihteen kesäloma,syysloma,joulu,uusivuosi,talviloma...kyllä ihmiset ajaa pitkiä matkoja ja tässä tulee ongelma kun niitä latausasemia ei vaan vielä ole tarpeeksi.
        Bensa asemillakin välillä pitkät jonot vaikka 6 letkua mistä tankata ja ei mene montaa minuuttia/auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei tule olemaan kauaa halvempi ajaa sähköllä.
        Verotulot jostakin saatava ja hallitus on jo väläytellyt ehdotuksia sähköautoilijoille.
        Ja toisaalta joka haluaa pihistää kilometrikustannuksissa niin ei ensinnäkään osta uutta autoa lainkaan..
        Muutama prosentti ihmisistä voi miettiä mitä muut kulut on auton hinnan lisäksi.
        Ja kun väitetään että vähemmistö ajaa pitkiä matkoja..no joo...ei aja päivittäin..eikä viikottain..
        Mutta mikä tuo ruuhka on pääsiäiset,juhannukset,kesä/heinäkuu vaihteen kesäloma,syysloma,joulu,uusivuosi,talviloma...kyllä ihmiset ajaa pitkiä matkoja ja tässä tulee ongelma kun niitä latausasemia ei vaan vielä ole tarpeeksi.
        Bensa asemillakin välillä pitkät jonot vaikka 6 letkua mistä tankata ja ei mene montaa minuuttia/auto.

        Latausasemia kyllä tehdään tarpeeksi kuten Norjassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausasemia kyllä tehdään tarpeeksi kuten Norjassa.

        Norjassa sähköautojen myynti laski ja syynä juuri latauspaikkojen puute ja moni on pettynyt koko asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varsinkin kun pitää mielesä että sähköllä ajettu kilometri maksaa noin viisi kertaa vähemän kuin bensalla ajettu."

        Jos puolet kaikista autoista on sähköautoja niin myös autoilusta saatavat verotulot putoavat 4/5 aikaisemmasta eli 2 -3 mrd € ja se aiheuttaa valtion toimenpiteitä verotuksen muuttamiseen.

        Tuo on hyvä huomio. Rinteen satanen, jota ei käytännössä jaeta, siirtyy sähköautojen myötä satasen lisäveroksi kaikkien maksettavaksi.

        Sinäkin, jolla ei ole autoa, maksat tulevaisuudessa sähköautojen latauksen.

        Instanssia en muista, mutta he kehottivat laittamaan Suomen infrastruktuurin kuntoon, jotta omakotitalossa asuvatkin uskaltavat investoida latausasemiin. Mitä luulette tuon tarkoittaneen? Ei sitä heidän lausunnossa tarkemmin määritetty, mutta osoitettiin maamme ylintä päätäntävaltaa kohti.


      • Anonyymi

        Koittakaa tajuta, että sähköauto on valtaosalle omakotiasujistakin tällä hetkellä liian kallis/ iso riski arvonalennuksen suuruuden takia.


    • Anonyymi

      Kyllä lähes1000 kg akkuja 500 km matkaa varten on ihan naurettava ja kuoleva juttu.

      • Anonyymi

        Mutta 1000 kg moottoria, vaihteistoa, voimansiirtoa ja polttoainejärjestelmää ei ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta 1000 kg moottoria, vaihteistoa, voimansiirtoa ja polttoainejärjestelmää ei ole?

        Moottori tai usempikin ja voimansiirto on myös sähköautossa. Ei se teho akusta pyöriin langattomasti siirry, Lisäksi niissä on latauslaitteet, taajuusmuuttajat yms. Painoa sähköautossa on selvästi enemmän kuin vastaavassa polttomoottoriautossa, nimenomaan akun takia. Ei siitä mihinkään pääse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta 1000 kg moottoria, vaihteistoa, voimansiirtoa ja polttoainejärjestelmää ei ole?

        Missä henkilöautossa moottori vaihteisto ja polttoainejärjestelmä painaa lähellekään 1000 kg. Ei missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä henkilöautossa moottori vaihteisto ja polttoainejärjestelmä painaa lähellekään 1000 kg. Ei missään.

        Golf luokan polttisauto painaa noin 1.400 kiloa.
        ID.3 painaa 1.600 kiloa. Eipä ole isoa eroa.


    • Anonyymi

      Eipä tuo "vyöry" kovin kaksinen ole. Pieni määrä myyty ja ilmeisesti paljon eri yhteisöille?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vai oikein vyöry???
      Kuinka ne oikein laskee sen liikenteen hiilineutraloinnin?

      globaali myynti kaikki autot
      https://www.statista.com/statistics/200002/international-car-sales-since-1990/

      Global sales of pure electric vehicles
      https://www.jato.com/global-sales-of-pure-electric-vehicles-soar-by-92-in-h1-2019/

      Ja myynti putoaa...
      https://www.businessinsider.com/global-electric-car-sales-fall-the-first-time-in-history-2019-9?r=US&IR=T
      Monthly sales worldwide fell by 14%, to about 128,000 plug-in cars, according to Bloomberg.

      Suomen myynti n. 1,5‰ kaikista autoista.

      Suomeen ei tulla roudaamaan leijonanosaa sähköautotuotannosta.

      Suomen autokannan sähköistäminen tulee kestämään ainakin 100-300 vuotta.

    • Anonyymi

      En haluakkaan mahtaa, mutta Suomessa myydään uusia autoja n.120 000 vuodessa, vaikka jokainen niistä olisi sähköauto, vie Suomen autokannan uusiutuminen yli 20 vuotta. Kyllä vähempikin intoilu riittää !

    • Anonyymi

      Kevythybridit ja itsetyydyttävät ei ole sähköautoja. Itse sähköautoja ostaan surkean vähän.

    • Anonyymi

      Varsinainen vyöry. Näin jutussa kerrotaan:

      "Täyssähköautojen osuus on edelleen pieni, sillä ensirekisteröidyistä ladattavista autoista noin 70 prosenttia on pistokehybrideitä."

    • Anonyymi

      Ja superliimaa lataus asemiin niin se siitä.Tuubi superliimaa maksaa 1,50€ kappale mutta uusi latauspistokkeen vaihto 4000€

      • Anonyymi

        Me molemmat tiedetään että olet vätys ja tämänkin homman jätät tekemättä.


    • Anonyymi

      Taidat olla oikein fanaattinen sähköauton omistaja!

      • Anonyymi

        Taidat olla oikein fanaattinen käryaasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla oikein fanaattinen käryaasi.

        Dieselpellejä ketuttaa urakalla. Paskan ostivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselpellejä ketuttaa urakalla. Paskan ostivat.

        "Dieselpellejä ketuttaa urakalla. Paskan ostivat."

        Olet pelle.


    • Anonyymi

      Yhdellä latauksella 300km. riittää mainiosti, jos sen 300km. saa ladattua viidessä minuutissa, ja latauspisteitä on riittävän tiheässä. Sitä kohti ollaan menossa, ja jos kehitys kehittyy, se on 10v. päästä realismia.

    • Anonyymi

      Eikö itsensätyydyttävä hybrid ole enää näissä bileissä mitään?

    • Anonyymi

      Mahdampas.ostan edelleen bensa auton.

    • Anonyymi

      Pakkanen syö sähköauton akkuja odotettuakin pahemmin – Amerikkalaiset tekivät hätkähdyttäviä löytöjä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paskakaivo Kuhmo

      Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      70
      4640
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

      Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      106
      4122
    3. Miten sinut

      Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      63
      3700
    4. Mitä kuuluu?

      Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      38
      2901
    5. Keilahalli

      Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      28
      2653
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

      kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      65
      2623
    7. Heippa mies......

      Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      55
      2597
    8. Elämäni rakkaus

      Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1967
    9. Huomenta rakas

      Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1938
    10. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      255
      1837
    Aihe