Ihan pakko kysyä...

Nyt kinastellaan kovasti Räsäsestä. En ole saanut toisaalla vastausta esittämääni kysymykseen, joten teen siitä avauksen VARSINKIN teille, jotka olette niin kovasti huolissanne Räsäsen sananvapaudesta. Toki kannanotot muiltakin ovat tervetulleita.

Jos Räsänen saa Raamatun perusteella julkisesti tuomita sellaisia ihmisiä, jotka hänen mielestään toimivat vastoin Raamatun ohjeistusta, onko sama sallittava myös esimerkiksi tiukasti Koraaniaan tulkitseville islamilaisille?

Kysyn tätä asiaa, koska ihmisiä kuitenkin on ymmärtääkseni lain edesä kohdeltava tasapuolisesti.

21

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä. Kaikilla on yhtäläinen oikeus uskoa ja sanoa mitä tahansa, kunhan tietyt reunaehdot täyttyvät. Ehkä tärkein reunaehto on, että ketään tai mitään ei saa loukata.

      Erityisen tarkkana sanomisistaan tulee olla heidän, joiden mielestä omasta mielipiteestä/uskomuksesta poikkeavat ovat totaalisen väärässä ja itse on täydellisen oikeassa. Siinä tapauksessa on parempi vaihtoehto olla hiljaa, kuin että alkaisi julkisesti tuomitsemaan muita. Tavoitetilahan on, että kunnioitetaan toisten uskomuksia ja eletään rinnakkain sovussa. Tähän kaikki eivät kuitenkaan kykene.

      Sananvapautta on rajoitettu toisinaan myös poliittisista syistä yhteisten etujen vuoksi. Esim. Saksassa ei ole sallittua heilutella hakaristilippua.

    • Kuten huomaamme TAAS kerran, joukkoomme on siunaantunut kuitenkin sitäkin väkeä, jotka eivät halua asiallista pohdintaa. Kun esitetän vääriä kysymyksiä, seurauksena on Suuuuuri Hiljaisuus.

      • Niin, sananvapauden puolustaja jotka nyt puolustavat päkän sanavapautta ovat 100% hiljaa kun pitäisi puolustaa esim. niiden sanavapautta ketkä kirkon sisällä kannattavat samaa sukupuolta olevien vihkimistä kirkon piirissä.


    • Anonyymi

      Todellisuudessa tämä Päivi Räsäsen tapaus on suuuuuuuuuuuurta teatteria ja näytelmää.

      Jos ajatellaan aikuisen oikeesti ja painotetaan Raamattuun pidättäytymistä mahdollisimman tarkoin, niin tästä näkökulmasta katsoen Päivi Räsänen on saattanut JUMALAN sanan pilkattavaksi.

      Päivi on erittäin laskelmoiva ihminen - joka liittyy suosioon uskonnollisten ihmisten mielissä. Tähän liittyen hän tuo esille (vieläpä vääristettynä) homoutta syntikäsitteenä.

      Mutta, kokonaan unohtaa omat syntinsä ja sen tekemisen kautta saattaa JUMALAN sanakin pilkatuksi. Päivi ei missään nimessä - laskelmoi - tuo mediassa esille OMAA tehtävänsä, mitä Raamattu opettaa monissa kohdin mm näin;.

      3 niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään neuvojia,
      4 voidakseen ohjata nuoria vaimoja rakastamaan miehiänsä ja lapsiansa, 5olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia, hyviä, miehilleen alamaisia, ettei Jumalan sana pilkatuksi tulisi.

      Siis Päivi näkee toisten ihmisten synnit, mutta ei näe omaansa. Miksikö? Siksi, jos Päivi alkaisi samalla aktiivisuudella tuoda naisen asemaa esille Raamatun valossa - niin hänen kannatuksensa ROMAHTAISI uskonnollisten ihmisten mielissä.

      Tätä on tämä Raamatun ilmoituksiin sitoutuminen. Otetaan Raamatusta ilmoitukset, joilla pärjää hyvin mitä mediasssa ja politiikassa keskustellaan. Ei sitä, mitä JUMALA tahtoo.

      Markku Lievonen

    • Anonyymi

      Ei tuosta mielestäni mitään haittaa olis vaikka joku siteerais rajustikkin koraania
      Ei suomen maallistuneet muslimit olis moksiskaan? naureskelisivat siteerajalle?
      Toisaalta jos eivät naureskelisi? Niin hyvähän se olis että näyttäsivät todellisen "karvansa" nyt kun niitä niin vähän että niille voidaan viellä tehdä jotain.

      • Mitä heille siis tehtäisiin?


      • Anonyymi
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Mitä heille siis tehtäisiin?

        Ai niille jokka kiihottus ja heittelis ihmisiä katolta alas?


      • Ja jos Raamattu ja Koraani tehtäisiin nyt, niin ne olisivat takuulla täysin toisenlaiset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai niille jokka kiihottus ja heittelis ihmisiä katolta alas?

        Rikolliset ovat oma lukunsa. Entäpä he, jotka vain Räsäsen tyyliin julistaisivat tuomioita?


      • Anonyymi
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        Ja jos Raamattu ja Koraani tehtäisiin nyt, niin ne olisivat takuulla täysin toisenlaiset.

        Ovathan ne nytkin täysin erilaiset.


    • Anonyymi

      >> En ole saanut toisaalla vastausta esittämääni kysymykseen, joten teen siitä avauksen VARSINKIN teille, jotka olette niin kovasti huolissanne Räsäsen sananvapaudesta.<<

      Jos sallit asiaa tarkastelun Raamatun valossa.Maallisten lakien kautta sanan vapaus tarkoittaa kaikkea mielipide ilmaisua eli on täysin rajoitteetonta asioiden pohdintaa. Saa vapaasti sanoa avoimiesti mitä mieltä on miestäkin asiasta. Itse kyllä lisäisin tähän myös vastuu käsitteen.

      Mutta, jos sanan/sanomisen vapautta tutkitaan Raamatun - JUMALAN tahdosta käsin, niin ihmisellä ei nyt olekkaan samaa vapautta. Esim. minä Jeesukseen uskovana ihmisenä EN SAA tuomita sanoillani jumalatonta - maailman ihmistä elipä hän arkeaan miten tahansa. JUMALA hoitaa tämän alueen.

      Taas ihminen, joka tituleeraa itseään Jeesukseen uskovaksi minulla / uskovilla on velvollisuus käyttää sanan vapautta tiedottaessaan toisen tekemästään synnistä. Tästäkin on oma opetuksensa eli ei saa sanoa mitä sylki suuhun tuo.

      Eli lyhyesti sanoen Raamatun opetusta noudattean. Jeesukseen uskovalla ihmiselle ei ole annettu valtaa ohjata tai märäillä miten jumalaton ihminen elää. Toki keskustella saa ja tuoda siten esille mikä on syntiä ja mikä ei.

      Jokainen jumalaton ihminen ymmärtääkin ja tiedostaa, miten uskonnollisuus on kautta historian pyrkinyt käyttämään valtaa jumalattomien ihmisten hallinnassa - valtaa Raamatuun vedoten. Valtaa, jota JUMALA ei koskaan ole edes antanut.

      Markku Lievonen

      • Minun nähdäkseni sellaista uskontoa tai uskon lajia ei ole, jonka piireissä olevat ihmiset eivät jotenkin valtaa pyrkisi käyttämään. Totuushan on se, että kristinusko ei olisi levinnyt ilman katolisen kirkon vahvaa asemaa ja hallitsijoiden armeijoita aikanaan.


    • Anonyymi

      En kyllä menisi LL Räsäsen vastaanotolle, jos diagnoosi katsotaan vain raamatusta.

      • Anonyymi

        Minä menisin Päivin vastaanotolle ja tiedän, että kuuntelisi myös minun vaivani. Useat lääkärit tänä päivänä eivät kuuntele potilasta. Ja jos/kun sattuu saamaan lääkäriajan niin sinne on kerrottava sanatarkasti, minkä vaivan vuoksi on menossa lääkärille. Lääkäri sitten ei paljon kuuntele (ei ole usein aikaa). Turhauttavaa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä menisin Päivin vastaanotolle ja tiedän, että kuuntelisi myös minun vaivani. Useat lääkärit tänä päivänä eivät kuuntele potilasta. Ja jos/kun sattuu saamaan lääkäriajan niin sinne on kerrottava sanatarkasti, minkä vaivan vuoksi on menossa lääkärille. Lääkäri sitten ei paljon kuuntele (ei ole usein aikaa). Turhauttavaa!

        Hmm... Räsänen ei ole tainnut toimia lääkärinä vuosikymmeniin. Periaatteessa olisi saattanut olla Suomen kannalta hyödyllisempää, jos olisi siinä työssään pysynyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä menisin Päivin vastaanotolle ja tiedän, että kuuntelisi myös minun vaivani. Useat lääkärit tänä päivänä eivät kuuntele potilasta. Ja jos/kun sattuu saamaan lääkäriajan niin sinne on kerrottava sanatarkasti, minkä vaivan vuoksi on menossa lääkärille. Lääkäri sitten ei paljon kuuntele (ei ole usein aikaa). Turhauttavaa!

        Päivi on antanut niin väärän diagnoosin eräästä ihmisryhmästä, ettei hän saisi toimia lääkärinä.


      • Anonyymi
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        Päivi on antanut niin väärän diagnoosin eräästä ihmisryhmästä, ettei hän saisi toimia lääkärinä.

        Surullista nuo sinun kommenttisi! Ja muutenkin miksi noin paljon trollaat täällä?


    • Anonyymi

      "Jos Räsänen saa Raamatun perusteella julkisesti tuomita sellaisia ihmisiä, jotka ..."

      Lähtökohta oli väärä. Ei kukaan uskova saa tuomita ketään. Eikä siis Räsänen ole ketään tuominnut. Hän on vain kirkon luottamushenkilönä esittänyt kysymyksen kirkon johdolle Jumalan ilmoitukseen vedoten ja nyt odottelee kirkon vastausta.

      • Jos tuo ei ole tuomitsemista, nin MIKÄ sitten on?


      • Anonyymi
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Jos tuo ei ole tuomitsemista, nin MIKÄ sitten on?

        Tuomitseminen tarkoittaa sitä, että tuomari tuomitsee ihmisen jostakin rikoksesta. Päivi Räsänen ei ole tällaiseen syyllistynyt eikä edes voi syyllistyä, ei kristittynä eikä kansanedustajana eikä yksityisenä ihmisenä. Uskovat emme saa tuomita ketään sillä Jeesus kielsi meiltä tämän. Ja meitähän haukutaan juuri sen takia että fundamentalisesti noudatamme kirjaimellisesti Herramme tahtoa.

        Mutta kysymyksen saa aina esittää ja on myös kohteliasta vastata kysymykseen. Tätä odotamme nyt kirkon johdolta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuomitseminen tarkoittaa sitä, että tuomari tuomitsee ihmisen jostakin rikoksesta. Päivi Räsänen ei ole tällaiseen syyllistynyt eikä edes voi syyllistyä, ei kristittynä eikä kansanedustajana eikä yksityisenä ihmisenä. Uskovat emme saa tuomita ketään sillä Jeesus kielsi meiltä tämän. Ja meitähän haukutaan juuri sen takia että fundamentalisesti noudatamme kirjaimellisesti Herramme tahtoa.

        Mutta kysymyksen saa aina esittää ja on myös kohteliasta vastata kysymykseen. Tätä odotamme nyt kirkon johdolta.

        Käytännössä te uskovaiset julistatte tuomiota ihmisille. Ongelmallisinta on se, että niille jutuille ei tosiasiassa ole MITÄÄN perusteluja.

        Räsänen voi kansanedustajana koska vain keskustella kirkon johdon kanssa. Hän vain järjesti tästä julkisen shown.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      132
      1744
    2. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      57
      1411
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      49
      1149
    4. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      81
      1019
    5. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      371
      871
    6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

      Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
      Sinkut
      124
      739
    7. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      39
      701
    8. aa eli nyt tajuan..

      eli siis pitkä-aikainen vaikeus parisuhteen saamisesta johtuu omalta kohdaltani alhaisesta yhteiskunnallisesta asemasta.
      Sinkut
      117
      685
    9. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      17
      661
    10. Mikähän auttaisi kun kuIIi

      Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
      Ikävä
      69
      656
    Aihe