"Uskonnon uhrien" kirkasotsaisuus

Anonyymi

Muutamia ajatuksia taas heräsi tänään kuunnellessani radio Deitä työmatkallani. Haastateltavana oli (taas kerran) joku "valaistunut", joka oli löytänyt suuremman valaistuksen tason päästyään ulos kristinuskon vaikutuspiiristä.

Jostain kumman syystä lähes kaikilla "uskonnon uhreilla" näyttää ajatukset yhtyvän aina seuraavissa kohdissa ja esittävät aina samat perusväitteet, huomaamatta joutuneensa ITSE ansaan ja katkeruuden valtaan. Aletaan nähdä kirkkaasti ja selvästi kristittyjen kanssa veljien ja sisarten viat, pappien ja seurakunnan viat. Lisäksi oma paremmuus ja ymmärryksen taso verrattuna uskoviin "tyhmyreihin" näkyy aivan ylistettävänä, tällaisen valaistuksen saaneella. Itse asiassa, vaikka tällainen "valaistunut" tunnustaakin luopuneensa kristillisestä uskosta, hän jostain syystä kuitenkin näkee ITSENSÄ nykyisessä tilassaan jonkinlaisena "oikeana" uskovana joka vasta on jotain ymmärtänyt ja kaikki muut jotka ennen kelpasivat rinnalle, ovat nyt niin kovasti tyhmistyneet...

Liäskis jostain ihmeen syystä aina näitä kirkastuneita yhdistää sellainen näkemys ettei Jeesus itse asiassa ollut lainkaan uskonnollinen herättäjä tai syntien sovittaja, vaan pikemmin yhteiskunnallinen radikaali kuten Che Quevara tai Martin Luther King. Ehkä Jeesuskin piti esikuvanaan Martin Luther Kingiä... -kuka tietää?

17

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä aloitus. Voisi alkaa listaamaan noita Jeesus oli... väittämiä.

Tässä yksi. Googlella löytyi Jari Sarasvuo: Jeesus oli anarkisti.

• Anonyymi

Jeesus oli paatunut rikollinen joka sai ansioidensa ja aikansa lakien mukaan.

• Anonyymi

Jeesus oli ensimmäinen kommunisti.

• Anonyymi kirjoitti:

Jeesus oli ensimmäinen kommunisti.

Jeesus oli yksityisyrittäjä eikä kommunisti 🤓

• Anonyymi kirjoitti:

Jeesus oli paatunut rikollinen joka sai ansioidensa ja aikansa lakien mukaan.

Mitähän rikoksia teki 🤔❓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Mitähän rikoksia teki 🤔❓

Niitä joista Pilatus hänet tuomitsi.

• Anonyymi kirjoitti:

Niitä joista Pilatus hänet tuomitsi.

Kerro mitä 🤔

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Kerro mitä 🤔

Kyllä se sinulle selviää kun pyhäkoulun täti pääsee asian opettamisessa niin pitkälle. Odota vaan ihan rauhassa. 🤣🤣🤣🤣🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se sinulle selviää kun pyhäkoulun täti pääsee asian opettamisessa niin pitkälle. Odota vaan ihan rauhassa. 🤣🤣🤣🤣🤣

Pilatushan pesi kätensä ja sanoi ettei löydä Hänestä mitään syytettävää.

• "Voisi alkaa listaamaan noita Jeesus oli... väittämiä."

Näitähän riittää. Jokaiselle Jeesuksen puheet tai teot painottuvat ehkä eri tavoin. Tai historiallista tilannetta voi tarkastella monelta suunnalta.

• Anonyymi

Haastateltava oli noudattanut Jeesuksen opetusta ja ohjetta koetella henget minkä alaisia nämä ovat.Tämä henkien koettelu koskee myös kristillisiä yhteisöjä, nekin tulee koetella.
      Jos siellä ei ole henkeä,ei pidä jäädä sellaiseen kiinni hetkeksikään.Tämä tuntuu tietysti jo kiinnijäädyistä pahalle kun joku jättääkin heidät.

• Anonyymi

Juupas, eipäs,juupas, eipäs, juupas,juupas,eipäs.

• ”Jostain kumman syystä lähes kaikilla "uskonnon uhreilla" näyttää ajatukset yhtyvän aina seuraavissa kohdissa ja esittävät aina samat perusväitteet…”

” Aletaan nähdä kirkkaasti ja selvästi kristittyjen kanssa veljien ja sisarten viat, pappien ja seurakunnan viat.”

Kyse on usein sellaisista yhteisöistä, joissa on ahdistava ja joskus kyseenalaiset normit. Samoin usko voidaan tuoda enemmän synkkänä asiana, jossa vain pelot ja paha-olo kasvaa. Miksi siis ei saisi kyseenalaistaa sitä, minkä on kokenut pahana?

Normaalissa uskonnollisessa yhteisössä näin saa tehdä ja asiasta voidaan keskustella. Mutta ei sellaisissa, jossa on joku auktoriteetti ja on kielletty kaikenlainen epäily ja oppien kyseenalaistaminen. Vaaditaan siis sokeaa tottelemista.

”…oma paremmuus ja ymmärryksen taso verrattuna uskoviin "tyhmyreihin" näkyy aivan ylistettävänä…”
      ”…vaikka tällainen "valaistunut" tunnustaakin luopuneensa kristillisestä uskosta, hän jostain syystä kuitenkin näkee ITSENSÄ nykyisessä tilassaan jonkinlaisena "oikeana" uskovana joka vasta on jotain ymmärtänyt…”

Näin voi todella olla, jos löytääkin uskon, joka luo hyvää. Eikä se todellakaan tarkoita kristillisestä uskosta luopumista – päinvastoin!
      ”…yhdistää sellainen näkemys ettei Jeesus itse asiassa ollut lainkaan uskonnollinen herättäjä tai syntien sovittaja, vaan pikemmin yhteiskunnallinen radikaali…”

Niin, jokainen meistä luo oman kuvansa siitä, millaisena pitää Jeesusta. Ei aina pidä kopioida sellaisenaan jonkun toisen (auktoriteetit) näkemystä.

• Anonyymi

Aloittaja, ethän nyt syyllisty klassinen asetelmaan, jossa uhri syyllistetään...?

• Anonyymi

Uskontojen uhreja löytyy monesta eri uskonnollisesta ryhmästä. Eli näitä niskaan läähättäjiä on erilaisissa ryhmissä usein vain joitakin, ei siis välttämättä aina koko ryhmä.

Mutta niinhän koulukiusaamisessakin ja työpaikoilla on. Yksi tai muutama henkilö kiusaa tai painostaa henkisesti asenteillaan, puheillaan tai muilla teoillaan yhtä, muut katsovat korrektisti ohi. Silti se on kiusaamista.

Mutta uhria näissäkin tapauksissa yleensä yritetään syyllistää. Itsemurhaan päätyneitten kohtalon pitäisi jo saada paatuneemmankin kriitikon lopettamaan uhrien syyllistämiset. Olemme erilaisia. Toiset ottavat raskaammin asiat kuin toiset. Jos joku kokee olevansa uhri, JOSTAIN se on syntynyt, jos sitä ei muualla koe kuin ko. ryhmässä.

• Kieltämättä uhrien syyllistäminen on aika moraalitonta touhua.

• Anonyymi

Totuus on, että uskonnot on satua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6604
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4492
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3168
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2997
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1905
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1574
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1566
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1505
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1359
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1283
    Aihe