Sähköautovastaisille bensauskovaiselle.

Anonyymi

Tässä muualta lainattu hyvä kirjoitus suomessa käytetyn polttoaineen synnystä:

68% Suomeen tuotavasta öljystä tulee Venäjältä Samoflorin öljykentiltä. Nämä kentät sijaitsevat 3700km päässä Primorskin öljysatamasta mihin öljy pumpataan sadoilla pumpuilla putkia pitkin. Nämä putket vuotavat maahan vuosittain 1,5 miljoonaa tonnia öljyä joka vastaa melkein 6 miljoonaa tynnyriä. Primorskista öljy laivataan Porvooseen jossa se puristetaan 100 barin paineeseen, lämmitetään 400 asteen lämpötilaan ja palautetaan jälleen kuljetukseen laivoilla ja rekoilla. Lopulta se pumpataan huoltoaseman tankkiin josta autoilija menee ostamaan sitä korkeaan hintaan. Tämä litra joka lähti tuhansien kilometrien päästä, kuljettaa tavallista autoa noin 10-15km. Kun otetaan huomioon että tässä litrassa on tehoa 10kWh, saadaan selville että 10-15km matkaan tarvitaan 10kWh energiaa. Sama matka taittuisi sähköautolla kahdella kilowatilla joka voidaan tuottaa puolessa tunnissa keskikokoisella pientuottajan aurinkovoimalalla. Tuetko sinäkin tätä öljyteollisuutta? Joka kerta kun ostat polttoainetta, hyväksyt kaikki tuotantovaiheet, ympäristön sotkemisen ja rahan valumisen pois Suomesta.

25

67

Vastaukset

  • Ekaksi pitää odottaa maaliskuuta ja lumien sulamista katolta , että se kotivoimala tuottaisi puoli tuntia 5 kW tehon, josta akkuun menisi ehkä se 2kWh.

    • Talvella voi pyöräillä ja hiihtää työmatkat tai niinkuin stadissa kuljettaa koko matkan pyörää ilmaiseksi metrossa.


    • Totta, noin neljä kuukautta on pimeää aikaa jolloin täytyy ottaa verkosta vaikka tuulivoimaa.

      Muu informaatio kirjoituksessasi on huuhaata.
      Kunnollisen verkkoinvertterin hyötysuhde pyörii 97,5-98,5% paikkeilla.
      http://www.aurinkovirta.fi/aurinkosahko/aurinkovoimala/invertteri/
      Sähköauton latauslaitteiden hyötysuhde on yli 90%.


    • Ydinvoima, tuulivoima ja vesivoima ovat päästötöntä energiaa. Fossiilisten polttaminen syö kertakäyttöisiä energiavaroja ja jokainen ilmakehään päästetty CO-kilo vie meidät lähemmäksi maailmaloppua.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Totta, noin neljä kuukautta on pimeää aikaa jolloin täytyy ottaa verkosta vaikka tuulivoimaa.

      Muu informaatio kirjoituksessasi on huuhaata.
      Kunnollisen verkkoinvertterin hyötysuhde pyörii 97,5-98,5% paikkeilla.
      http://www.aurinkovirta.fi/aurinkosahko/aurinkovoimala/invertteri/
      Sähköauton latauslaitteiden hyötysuhde on yli 90%.

      Paljonko saat tehoja 5 kWp paneleista? Et koskaan lähellekään 5 kW.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Paljonko saat tehoja 5 kWp paneleista? Et koskaan lähellekään 5 kW.

      Helenin Kivikon aurinkovoimalan huipun käyttöaika ensimmäisen kokonaisen vuoden aikana oli noin 850 tuntia eli keskimääräinen teho alle 10% nimellistehosta. Siitä laskeskelemaan ja mitoittamaan kotivoimalaa oman sähköauton tarpeisiin, etenkin jos on päivisin poissa kotoa vaikka autolla töissä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Totta, noin neljä kuukautta on pimeää aikaa jolloin täytyy ottaa verkosta vaikka tuulivoimaa.

      Muu informaatio kirjoituksessasi on huuhaata.
      Kunnollisen verkkoinvertterin hyötysuhde pyörii 97,5-98,5% paikkeilla.
      http://www.aurinkovirta.fi/aurinkosahko/aurinkovoimala/invertteri/
      Sähköauton latauslaitteiden hyötysuhde on yli 90%.

      Inverttereissä on kynnysjännite, jonka alapuolella ei tule ulos mitään tehoa eikä pienillä tehoilla hyötysuhde ole lähellekään mitä sanoit.


  • Kuten yleensä, tässäkin kommentoijilla puhe kääntyy pois aiheesta ns. lillukanvarsiin.

    • Kuka sen suisti sivuraiteille aurinkosähköillään?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kuka sen suisti sivuraiteille aurinkosähköillään?

      Uskonsodat, köyhyys ja naisen asema kehitysmaissa.
      Siinä todelliset ongelmat maailmassa.
      Ja Intia ja Kiina sekä Usa tupruttavat kivihiiltä ilmaan.
      Lisää puhdasta ysinvoimaa.......Kiitos.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kuka sen suisti sivuraiteille aurinkosähköillään?

      Alkuperäisessä kirjoituksessa lukee: "Sama matka taittuisi sähköautolla kahdella kilowatilla joka voidaan tuottaa puolessa tunnissa keskikokoisella pientuottajan aurinkovoimalalla."

      "Voidaan tuottaa" eli täysin mahdollistahan tuo on kun on aurinkoinen päivä. Ei missään lukenut että jatkuvasti voi tuottaa.
      Minun pienellä 3,1 kWp voimalalla tuli viime kesänä usein 2,7kWh.
      Viikonloppuisin latailin usein päivisin autoani 6A (1,3kW) virralla jolloin sain viikon työmatkani auringosta ja vielä riitti talon sähköihinkin.

      Huomattavaa kuitenkin ketjussa on, että ikävä pääaihe eli polttoaineen käytön idioottimaisuus sivuutetaan täysin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Alkuperäisessä kirjoituksessa lukee: "Sama matka taittuisi sähköautolla kahdella kilowatilla joka voidaan tuottaa puolessa tunnissa keskikokoisella pientuottajan aurinkovoimalalla."

      "Voidaan tuottaa" eli täysin mahdollistahan tuo on kun on aurinkoinen päivä. Ei missään lukenut että jatkuvasti voi tuottaa.
      Minun pienellä 3,1 kWp voimalalla tuli viime kesänä usein 2,7kWh.
      Viikonloppuisin latailin usein päivisin autoani 6A (1,3kW) virralla jolloin sain viikon työmatkani auringosta ja vielä riitti talon sähköihinkin.

      Huomattavaa kuitenkin ketjussa on, että ikävä pääaihe eli polttoaineen käytön idioottimaisuus sivuutetaan täysin.

      Tuli 2,7 kW hetkellistä tehoa vai 2,7 kWh tunnissa/päivässä?


  • Kaikilla vaan ei ole mahdollisuutta ostaa sähköautoa tai ladata sitä kadun varressa.
    Vaan tuprutellaan vanhalla bensa tai diesel autolla.
    Tämä ei ole valinta öljyteollisuuden puolesta, vaan realiteetteihin perustuva pakko.
    Joten ihan turha teidän sähköuskovaisten on arvostella muiden tekemisiä.
    Tulkaa joskus alas sieltä pilvilinnasta niin näette karun todellisuuden.
    Siivoojan tai S-market on kassan palkalla ei osteta kuin joku vanha autonromu. Silti on pakko olla että pääsee töihin.

    • Eihän sähköautokiihkoilijat ymmärrä realiteettia.
      Pikkupalkalla ei osteta sähköautoa vaan ajetaan 1000-2000€ rotiskoilla.
      Jos tarvii 2 autoa niin vielä vaikeempi.
      Pihalla vanha 400tkm ajettu avensis ja menty 3 vuotta ilman mitään remontteja.ei toki kerry kilometrejä kuin 15tuhatta vuodessa ja bensaa vie 1.6 reilu 6 litraa.
      Taloyhtiön sähkötolppa antaa 2 tuntia virtaa kerrallaan ja eivät ole vielä laittamassa latauspaikkoja.
      Laittakoot ne kellä on varaa ja latauspaikka.
      Isolla osalla ei ole.


    • Tämän ymmärrän(mme) täysin. Mutta... Täällä miltei jokaisessa aloituksessa/vastauksessa etsitään ja keksitään muka ongelmia joita sähköautossa on vs. polttomoottoriauto. Sähköauto ei ole ongelmaton kaikille, mutta tekniikaltaan ja käyttöenergialtaan se on ylivoimainen.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tämän ymmärrän(mme) täysin. Mutta... Täällä miltei jokaisessa aloituksessa/vastauksessa etsitään ja keksitään muka ongelmia joita sähköautossa on vs. polttomoottoriauto. Sähköauto ei ole ongelmaton kaikille, mutta tekniikaltaan ja käyttöenergialtaan se on ylivoimainen.

      En nyt pitäisi 500 kg akkua mitenkään erinomaisena tekniikaltaan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      En nyt pitäisi 500 kg akkua mitenkään erinomaisena tekniikaltaan.

      Tämän päivän 500 kg akuille nauretaan 5 vuoden kuluttua. Mikä on niiden autojen arvo 5 vuoden kuluttua jos nyt on maksettu 60t€? Veikkaan että niillä on lähinnä vain viihdearvoa kun kaikki naura niille.
      Tämän päivän akut sopii lähinnä trukkeihin. Toimi vastapainona.


    • Anonyymi kirjoitti:

      En nyt pitäisi 500 kg akkua mitenkään erinomaisena tekniikaltaan.

      Mutta kuitenkin saman kokoinen ja tehoinen polttomoottoriauto ei ole paljon kevyempi, ja sähköautossa painopiste alhaalla jolloin ajo-ominaisuudet usein vakaammat.
      Minä en pidä kovinkaan erinomaiselta tekniikaltaan polttomoottoria jonka toiminta perustuu räjähdyksiin, joka haisee, meluaa, tärisee ja käyttää mielettömästi energiaa toimiakseen...


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tämän päivän 500 kg akuille nauretaan 5 vuoden kuluttua. Mikä on niiden autojen arvo 5 vuoden kuluttua jos nyt on maksettu 60t€? Veikkaan että niillä on lähinnä vain viihdearvoa kun kaikki naura niille.
      Tämän päivän akut sopii lähinnä trukkeihin. Toimi vastapainona.

      Saattaa olla, mutta polttomoottoriautoille nauretaan vielä enemmin, niitä ei kukaan silloin enää huoli.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Saattaa olla, mutta polttomoottoriautoille nauretaan vielä enemmin, niitä ei kukaan silloin enää huoli.

      5 tai 10 vuoden kuluttua on vielä paljon paikkoja missä voi käyttää vain polttomoottoriautoa. Kyllä sitä naurua riittää silloinkin vielä patteriautolle.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mutta kuitenkin saman kokoinen ja tehoinen polttomoottoriauto ei ole paljon kevyempi, ja sähköautossa painopiste alhaalla jolloin ajo-ominaisuudet usein vakaammat.
      Minä en pidä kovinkaan erinomaiselta tekniikaltaan polttomoottoria jonka toiminta perustuu räjähdyksiin, joka haisee, meluaa, tärisee ja käyttää mielettömästi energiaa toimiakseen...

      Katsoin vähän faktoja. Hieman" halvemman" luokan Kia Niro e sähköauto on reilu 300 kg painavampi kuin sama auto itselataavat hybridinä. Siinä hyridissäkin taitaa olla sata kiloa akkuja painolastia. Tuohon en tietoa mistään löytänyt. Mutta jos Nirosta olisi pelkkä bensamoottorimalli, olisi se n 400 kg kevyempi. Kyllä sitä painoa tulee paljon tämän päivän akuista. Isommissa autoissa varmaan enemmänkin painoeroa. Jostain Kia tai Hyndai sähköautosta oli viime talvena koeajo luettavissa lehdestä. Moitittiin ajettavuutta juuri painavien akkujen takia!
      En mitenkään vastusta sähkökäyttöisiä ajoneuvoja. Olihan trukitkin 30 vuotta sitten lähes kaikki polttomoottorilla toimivia. Tämän päivän sähkötrukit on todella hyviä. Kiitos painavien akkujen.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Katsoin vähän faktoja. Hieman" halvemman" luokan Kia Niro e sähköauto on reilu 300 kg painavampi kuin sama auto itselataavat hybridinä. Siinä hyridissäkin taitaa olla sata kiloa akkuja painolastia. Tuohon en tietoa mistään löytänyt. Mutta jos Nirosta olisi pelkkä bensamoottorimalli, olisi se n 400 kg kevyempi. Kyllä sitä painoa tulee paljon tämän päivän akuista. Isommissa autoissa varmaan enemmänkin painoeroa. Jostain Kia tai Hyndai sähköautosta oli viime talvena koeajo luettavissa lehdestä. Moitittiin ajettavuutta juuri painavien akkujen takia!
      En mitenkään vastusta sähkökäyttöisiä ajoneuvoja. Olihan trukitkin 30 vuotta sitten lähes kaikki polttomoottorilla toimivia. Tämän päivän sähkötrukit on todella hyviä. Kiitos painavien akkujen.

      Tuolla n. 300kg akun lisäpainolla ei kuitenkaan ole juurikaan merkitystä energiataloudellisesti suhteessa polttomoottoriautoon koska sähköauto ottaa liike-energiaa talteen vauhtia hiljentäessä, eli energiaa tulee takaisinpäin, polttiksessa ei tankki täyty kuin huoltiksella.
      Kyllähän isompi ja raskaampi polttis on vakaampi ajettava kuin kevyt vastaava, sama pätee painavampaan sähköautoon.


  • Ei se 300 - 500 kiloa lisäpainoa tee pikkuautosta isoa autoa. Eikä 20000€ lisähintaan tee siitä 25000€n autosta luksusautoa vaikka kuinka yrittäisi itselleen uskotella. Pikkuauton kori ja rakenteet kun on ja pysyy.

  • Isossa akussa on enemmän virtaa ja tarvitsee ladata harvemmin eli akku kestää pidempään ja akkuauton käytettävyys paljon parempi kun joku pääsee viikon ajot yhdellä latauksella.

    Ladattavan hybridin matka jää suomessa näin talvella 10-30km, täydellä akulla. Eikä tuohon kärsi autoa lämmitellä akulla. Eli kaupassa kylällä jonne 5km ja takaisin niin laturia kaiveltava esille.

    Ei kiitos minulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös