Erään kirjoittajan kommentti:
"On pirun hyvä että tuollaisia innokkaista ja vietäviä ihmisiä riittää joilla on halu kulkea kehityksen kärjessä ja näyttää se muille kalliisti.
Me muut voimme kerätä sitten kirsikat kakusta kun autotehtaat ovat saaneet kalleimmat kehitystyöt ja tuotannon muutokset tehtyä, niin me muut voimme hankkia laadukkaita ja kunnollisia autoja sopivaan hintaan. Eli kiitos hätäisille hörhöille."
Aikoinaan seurasin innokkaasti Sähköauto Nyt - keskusteluja useamman vuoden, mutta tulin niiden keskustelujen perusteella siihen johtopäätökseen että MINULLE sähköauto ei ole vielä riittävän toimiva ratkaisu autoiluun. Olen kuitenkin kiitollinen että muut saavat tuskailla ensin kehittyvän tekniikan kanssa ja myös kaikenlaisista muutosvaiheista esim. taloyhtiön hallituksen tappeluista saako laturin parkkipaikalle asentaa, mikä malli valitaan, kuka sen maksaa, lainsäädäntö (muuttuvia lakeja hienosäätöineen?) jne.
Ostan vuoden sisällä halvemman luokan polttiksen muutaman vuoden vanhana ja ajelen sillä noin 10 vuotta. Katselen kehitystä ja hyppään sitten siihen "voittavaan valtavirtaan" esim. mikä laturi töpseli/tyyppi voittaa kisan lopulta joita on sitten jo ympäri suomea kun oletan että joku yksittäinen standardi jää lopulta jäljelle. Noin kymmenen vuoden päästä nykyrahassa mitattuna oletan että vähintään b-segmentin (ei pienin koppi auto) täyssähkis maksaa noin 15 000e ja sillä pääsee vähintään 400km... kunhan tekniikka ja autotehtaat kehittyvät. Oletan että vähemmän osia polttikseen verrattuna, jolloin halvempi hinta kunhan autotehtaan tuotantolinja myös saadaan ensin optimoitua kaikilta osa-alueilta. Tulen siis itsekkin ostamaan 2030 vuoden nurkilla täyssähköauton aika varmasti, koska olen aika varma että kerrostaloyhtiössäni on ratkaistu lataus mahdollisuus siihen mennessä JA uskon että täyssähköauto on tarpeeksi hyvä tuote minun käyttööni julkista infraa myöten (useita pikalatauspaikkoja etelä-suomessa missä liikun).
Yhtä argumenttia on hankala kiistää; Jos täyssähköautot olisivat riittävän hyvä tuote, niin miksi niitä myydään EDELLEEN melko vähän polttomoottoriautoihin verrattuna? Toisinsanoen TOISTAISEKSI ihmiset äänestävät polttisten puolesta kuka mistäkin syystä eli NYKYINEN tuote ei ole valtavirran mielestä TARPEEKSI HYVÄ vaikka muutamille jo onkin. Jos täyssähkis olisi tarpeeksi hyvä niin olisi jossain vaiheessa jo uutisia että polttomoottoriautoja ostetaan jo vähemmän kuin täyssähköautoja.
Kuitenkin tahdon kiittää kaikkia "fanaattisia" sähköautojen kannattajia sillä ilman teitä ei kehitystä tapahtuisi jos ei kukaan niitä jo nyt ostaisi. KIITOS että minä voin ostaa MYÖHEMMIN TOIMIVAMMAN tuotteen HALVEMMALLA. :O) *iso kumarrus*
Hyvä että muut ostaa sähköautoja
10
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköauton ostaa kenelle se on sopiva.
Puretaampa nyt hieman tilannetta.
On ihmisiä jotka ajavat erittäin vähän.
Kaupassa käyvät yms eli ei tule kilometrejä paljon mitään.tankillinen saattaa kestaa kuukauden tai kaks.
Auto voi seisoa viikkoja parkkipaikalla.sähköautoahan ei sais pakkasella seisottaa pitkään.
Eli bensa auto ihan sopiva tällaisille.
Sitten pienituloiset,ajavat satasien tai muutaman tonnin autoilla.ei varaa ostaa uutta niin sähkö ei ole vaihtoehto.
Sitten ihmisiä joilla ei latausmahdollisuutta kotona.
Lämpötolpan 2 tunnin aikana ei paljo rangea tule,osalla ei lämpötolppaa ollenkaan eikä taloyhtiö laita latauspaikkaa tai ei anna lupaa laitattaa.
Sitten paljon ajavat.kiertelevät pitkin suomea,ei jokapuolella ole missä ladata/ei aikaa istuskella laturin nokassa.
Isot perheet..onko tila autoja vielä sähköisinä.
Vaunun vetäjät,maasturimiehet,tavaran kuljettajat..
Pikkuosalle se sähköauto käy,ainakin vielä. - Anonyymi
Kiitos aloittajalle ( ja kommentoijalle) asiallisista ja perustelluista näkemyksistä.
Luulen että heti kun hinta tulee tavalliselle perheelle sopivaksi, sähköautojen myynti lähtee räjähdysmäiseen nousuun. Mielenkiinnolla katson nyt markkinoille tulevien 15 000 euron Seatien vaikutusta kysyntään. Muut valmistajat joutuvat seuraamaan pian perässä.
Sähköautojen vastustuskin istuu lujassa. Jos ihmisen pääasiallinen kiinnostuksen kohde on Skodien ovipahvit, tuskin hän sähköautoasiassakaan ihan älykköjen kanssa eturintamassa kulkee.Polttomoottori Seat Miitä ostettu vuosittain muutama kymmenen kpl. Tuskin sähkö Miitäkään kauheasti ostetaan, vai vaikuttaisiko voimalinja kovastikin.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Polttomoottori Seat Miitä ostettu vuosittain muutama kymmenen kpl. Tuskin sähkö Miitäkään kauheasti ostetaan, vai vaikuttaisiko voimalinja kovastikin.
Aika pieni tuo Mii että paljonko kuitenkaan potenttiaalisia ostajia on.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Polttomoottori Seat Miitä ostettu vuosittain muutama kymmenen kpl. Tuskin sähkö Miitäkään kauheasti ostetaan, vai vaikuttaisiko voimalinja kovastikin.
Taitaa Seatit olla jo ensivuoden osalta myyty. Siitä voi vetää johtopäätöksen, että edullisia sähköautoja menis kakkosautoksi.
- Anonyymi
"!Yhtä argumenttia on hankala kiistää; Jos täyssähköautot olisivat riittävän hyvä tuote, niin miksi niitä myydään EDELLEEN melko vähän polttomoottoriautoihin verrattuna?"
Kaikki myydään mitä tuotetaan, esim. Huyndai Kona electric toimitusaika yli vuoden, VW i3 kaikki myyty seuraavalle vuodelle, ei pystytä enempää tuottamaan. Tesla on ainoa tehdas joka pystyy autoja tuottamaan, sen ongelma on hinta, joskin hinnalle on katetta runsaasti, muut tulee 5 vuotta perässä tekniikaltaan.
Ongelma on akkutehtaat joita ei omia ole kuin Teslalla. Tällöin harvat akkujen valmistajat eivät pysty kaikia palvelemaan ja voivat määritellä hinnan tuotteilleen korkeaksi
Uusille sähköautoille on siis suuri kysyntä. Eioota on vaikea myydä. - Anonyymi
Nettiautosta löytyy muutaman vuoden vanhoja sähköautoja ja ainakin "autotalli" portaalin perusteella parikymmentä "heti ajoon" erilaista sähköautoa. En allekirjoita etteikö muka ole sähköautoja tarpeeksi myytävänä kuluttajille jos sellaisen haluaa ostaa. Ymmärrän kyllä jos jotain tiettyä mallia joutuu odottamaan (joka on yleensä kallis ja harvalla on siihen varaa).
Samoin myös kun olen kysellyt viime vuosina useilta tuttaviltani milloin aikovat ostaa täyssähköauton, niin lähes kaikki vastaavat etteivät vielä useampaan vuoteen. Ja jokainen voi testata omassa tuttava piirissään samaa kysymystä jos ei usko tulostani.- Anonyymi
Voisin laittaa sähköauton muutaman vuoden sisällä.
Tilava sedan ja latauspaikka jos saadaan pihalle sekä useampia latausasemia tänne pohjoiseen.
Jos range olis talvella 500 km kun tulee ajeltua sillointällöin pitempiä siivuja.
Kahvistopit ollu 20-30 min niin siinä pitäis saada hyvin vielä rangea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisin laittaa sähköauton muutaman vuoden sisällä.
Tilava sedan ja latauspaikka jos saadaan pihalle sekä useampia latausasemia tänne pohjoiseen.
Jos range olis talvella 500 km kun tulee ajeltua sillointällöin pitempiä siivuja.
Kahvistopit ollu 20-30 min niin siinä pitäis saada hyvin vielä rangea.Kesällä ajoin sähköautolla helsingistä ouluun n. 600km yhdella 25 minuutin kahvitauolla ja mainittakoon että auto oli ladattu ennen kuin kuski oli juonut kahvinsa ja käynyt vessassa. Aina polttiksellakin tein tuollaisen samanlaisen paussin kuin ei vaan pysty ajamaan 7 tuntia yhteen menoon.
Talvi rokottaa rangesta olosuhteista riippuen 15-30% joten yksi 15 min tauko tulisi lisää. Ei ainakaan minulla elämä siihen kaadu, joillain se näyttää olevan elämän ja kuoleman kysymys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kesällä ajoin sähköautolla helsingistä ouluun n. 600km yhdella 25 minuutin kahvitauolla ja mainittakoon että auto oli ladattu ennen kuin kuski oli juonut kahvinsa ja käynyt vessassa. Aina polttiksellakin tein tuollaisen samanlaisen paussin kuin ei vaan pysty ajamaan 7 tuntia yhteen menoon.
Talvi rokottaa rangesta olosuhteista riippuen 15-30% joten yksi 15 min tauko tulisi lisää. Ei ainakaan minulla elämä siihen kaadu, joillain se näyttää olevan elämän ja kuoleman kysymys."Kesällä ajoin sähköautolla helsingistä ouluun n. 600km yhdella 25 minuutin kahvitauolla ja mainittakoon että auto oli ladattu ennen kuin kuski oli juonut kahvinsa ja käynyt vessassa."
Valehtelet!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055038Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453313Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4252357Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2431456Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761227
- 751204
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311168Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1241073