Hyvä että muut ostaa sähköautoja

Anonyymi

Erään kirjoittajan kommentti:

"On pirun hyvä että tuollaisia innokkaista ja vietäviä ihmisiä riittää joilla on halu kulkea kehityksen kärjessä ja näyttää se muille kalliisti.
Me muut voimme kerätä sitten kirsikat kakusta kun autotehtaat ovat saaneet kalleimmat kehitystyöt ja tuotannon muutokset tehtyä, niin me muut voimme hankkia laadukkaita ja kunnollisia autoja sopivaan hintaan. Eli kiitos hätäisille hörhöille."

Aikoinaan seurasin innokkaasti Sähköauto Nyt - keskusteluja useamman vuoden, mutta tulin niiden keskustelujen perusteella siihen johtopäätökseen että MINULLE sähköauto ei ole vielä riittävän toimiva ratkaisu autoiluun. Olen kuitenkin kiitollinen että muut saavat tuskailla ensin kehittyvän tekniikan kanssa ja myös kaikenlaisista muutosvaiheista esim. taloyhtiön hallituksen tappeluista saako laturin parkkipaikalle asentaa, mikä malli valitaan, kuka sen maksaa, lainsäädäntö (muuttuvia lakeja hienosäätöineen?) jne.

Ostan vuoden sisällä halvemman luokan polttiksen muutaman vuoden vanhana ja ajelen sillä noin 10 vuotta. Katselen kehitystä ja hyppään sitten siihen "voittavaan valtavirtaan" esim. mikä laturi töpseli/tyyppi voittaa kisan lopulta joita on sitten jo ympäri suomea kun oletan että joku yksittäinen standardi jää lopulta jäljelle. Noin kymmenen vuoden päästä nykyrahassa mitattuna oletan että vähintään b-segmentin (ei pienin koppi auto) täyssähkis maksaa noin 15 000e ja sillä pääsee vähintään 400km... kunhan tekniikka ja autotehtaat kehittyvät. Oletan että vähemmän osia polttikseen verrattuna, jolloin halvempi hinta kunhan autotehtaan tuotantolinja myös saadaan ensin optimoitua kaikilta osa-alueilta. Tulen siis itsekkin ostamaan 2030 vuoden nurkilla täyssähköauton aika varmasti, koska olen aika varma että kerrostaloyhtiössäni on ratkaistu lataus mahdollisuus siihen mennessä JA uskon että täyssähköauto on tarpeeksi hyvä tuote minun käyttööni julkista infraa myöten (useita pikalatauspaikkoja etelä-suomessa missä liikun).

Yhtä argumenttia on hankala kiistää; Jos täyssähköautot olisivat riittävän hyvä tuote, niin miksi niitä myydään EDELLEEN melko vähän polttomoottoriautoihin verrattuna? Toisinsanoen TOISTAISEKSI ihmiset äänestävät polttisten puolesta kuka mistäkin syystä eli NYKYINEN tuote ei ole valtavirran mielestä TARPEEKSI HYVÄ vaikka muutamille jo onkin. Jos täyssähkis olisi tarpeeksi hyvä niin olisi jossain vaiheessa jo uutisia että polttomoottoriautoja ostetaan jo vähemmän kuin täyssähköautoja.

Kuitenkin tahdon kiittää kaikkia "fanaattisia" sähköautojen kannattajia sillä ilman teitä ei kehitystä tapahtuisi jos ei kukaan niitä jo nyt ostaisi. KIITOS että minä voin ostaa MYÖHEMMIN TOIMIVAMMAN tuotteen HALVEMMALLA. :O) *iso kumarrus*

10

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköauton ostaa kenelle se on sopiva.
      Puretaampa nyt hieman tilannetta.
      On ihmisiä jotka ajavat erittäin vähän.
      Kaupassa käyvät yms eli ei tule kilometrejä paljon mitään.tankillinen saattaa kestaa kuukauden tai kaks.
      Auto voi seisoa viikkoja parkkipaikalla.sähköautoahan ei sais pakkasella seisottaa pitkään.
      Eli bensa auto ihan sopiva tällaisille.
      Sitten pienituloiset,ajavat satasien tai muutaman tonnin autoilla.ei varaa ostaa uutta niin sähkö ei ole vaihtoehto.
      Sitten ihmisiä joilla ei latausmahdollisuutta kotona.
      Lämpötolpan 2 tunnin aikana ei paljo rangea tule,osalla ei lämpötolppaa ollenkaan eikä taloyhtiö laita latauspaikkaa tai ei anna lupaa laitattaa.
      Sitten paljon ajavat.kiertelevät pitkin suomea,ei jokapuolella ole missä ladata/ei aikaa istuskella laturin nokassa.
      Isot perheet..onko tila autoja vielä sähköisinä.
      Vaunun vetäjät,maasturimiehet,tavaran kuljettajat..
      Pikkuosalle se sähköauto käy,ainakin vielä.

    • Anonyymi

      Kiitos aloittajalle ( ja kommentoijalle) asiallisista ja perustelluista näkemyksistä.

      Luulen että heti kun hinta tulee tavalliselle perheelle sopivaksi, sähköautojen myynti lähtee räjähdysmäiseen nousuun. Mielenkiinnolla katson nyt markkinoille tulevien 15 000 euron Seatien vaikutusta kysyntään. Muut valmistajat joutuvat seuraamaan pian perässä.

      Sähköautojen vastustuskin istuu lujassa. Jos ihmisen pääasiallinen kiinnostuksen kohde on Skodien ovipahvit, tuskin hän sähköautoasiassakaan ihan älykköjen kanssa eturintamassa kulkee.

      • Polttomoottori Seat Miitä ostettu vuosittain muutama kymmenen kpl. Tuskin sähkö Miitäkään kauheasti ostetaan, vai vaikuttaisiko voimalinja kovastikin.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Polttomoottori Seat Miitä ostettu vuosittain muutama kymmenen kpl. Tuskin sähkö Miitäkään kauheasti ostetaan, vai vaikuttaisiko voimalinja kovastikin.

        Aika pieni tuo Mii että paljonko kuitenkaan potenttiaalisia ostajia on.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Polttomoottori Seat Miitä ostettu vuosittain muutama kymmenen kpl. Tuskin sähkö Miitäkään kauheasti ostetaan, vai vaikuttaisiko voimalinja kovastikin.

        Taitaa Seatit olla jo ensivuoden osalta myyty. Siitä voi vetää johtopäätöksen, että edullisia sähköautoja menis kakkosautoksi.


    • Anonyymi

      "!Yhtä argumenttia on hankala kiistää; Jos täyssähköautot olisivat riittävän hyvä tuote, niin miksi niitä myydään EDELLEEN melko vähän polttomoottoriautoihin verrattuna?"

      Kaikki myydään mitä tuotetaan, esim. Huyndai Kona electric toimitusaika yli vuoden, VW i3 kaikki myyty seuraavalle vuodelle, ei pystytä enempää tuottamaan. Tesla on ainoa tehdas joka pystyy autoja tuottamaan, sen ongelma on hinta, joskin hinnalle on katetta runsaasti, muut tulee 5 vuotta perässä tekniikaltaan.
      Ongelma on akkutehtaat joita ei omia ole kuin Teslalla. Tällöin harvat akkujen valmistajat eivät pysty kaikia palvelemaan ja voivat määritellä hinnan tuotteilleen korkeaksi
      Uusille sähköautoille on siis suuri kysyntä. Eioota on vaikea myydä.

    • Anonyymi

      Nettiautosta löytyy muutaman vuoden vanhoja sähköautoja ja ainakin "autotalli" portaalin perusteella parikymmentä "heti ajoon" erilaista sähköautoa. En allekirjoita etteikö muka ole sähköautoja tarpeeksi myytävänä kuluttajille jos sellaisen haluaa ostaa. Ymmärrän kyllä jos jotain tiettyä mallia joutuu odottamaan (joka on yleensä kallis ja harvalla on siihen varaa).

      Samoin myös kun olen kysellyt viime vuosina useilta tuttaviltani milloin aikovat ostaa täyssähköauton, niin lähes kaikki vastaavat etteivät vielä useampaan vuoteen. Ja jokainen voi testata omassa tuttava piirissään samaa kysymystä jos ei usko tulostani.

      • Anonyymi

        Voisin laittaa sähköauton muutaman vuoden sisällä.
        Tilava sedan ja latauspaikka jos saadaan pihalle sekä useampia latausasemia tänne pohjoiseen.
        Jos range olis talvella 500 km kun tulee ajeltua sillointällöin pitempiä siivuja.
        Kahvistopit ollu 20-30 min niin siinä pitäis saada hyvin vielä rangea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisin laittaa sähköauton muutaman vuoden sisällä.
        Tilava sedan ja latauspaikka jos saadaan pihalle sekä useampia latausasemia tänne pohjoiseen.
        Jos range olis talvella 500 km kun tulee ajeltua sillointällöin pitempiä siivuja.
        Kahvistopit ollu 20-30 min niin siinä pitäis saada hyvin vielä rangea.

        Kesällä ajoin sähköautolla helsingistä ouluun n. 600km yhdella 25 minuutin kahvitauolla ja mainittakoon että auto oli ladattu ennen kuin kuski oli juonut kahvinsa ja käynyt vessassa. Aina polttiksellakin tein tuollaisen samanlaisen paussin kuin ei vaan pysty ajamaan 7 tuntia yhteen menoon.
        Talvi rokottaa rangesta olosuhteista riippuen 15-30% joten yksi 15 min tauko tulisi lisää. Ei ainakaan minulla elämä siihen kaadu, joillain se näyttää olevan elämän ja kuoleman kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesällä ajoin sähköautolla helsingistä ouluun n. 600km yhdella 25 minuutin kahvitauolla ja mainittakoon että auto oli ladattu ennen kuin kuski oli juonut kahvinsa ja käynyt vessassa. Aina polttiksellakin tein tuollaisen samanlaisen paussin kuin ei vaan pysty ajamaan 7 tuntia yhteen menoon.
        Talvi rokottaa rangesta olosuhteista riippuen 15-30% joten yksi 15 min tauko tulisi lisää. Ei ainakaan minulla elämä siihen kaadu, joillain se näyttää olevan elämän ja kuoleman kysymys.

        "Kesällä ajoin sähköautolla helsingistä ouluun n. 600km yhdella 25 minuutin kahvitauolla ja mainittakoon että auto oli ladattu ennen kuin kuski oli juonut kahvinsa ja käynyt vessassa."

        Valehtelet!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      221
      5032
    2. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      191
      2705
    3. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      67
      1582
    4. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      52
      1490
    5. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      9
      1292
    6. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      100
      1276
    7. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      132
      1247
    8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      156
      1187
    9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      109
      1184
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      82
      1163
    Aihe