Suomi on täynnä latauskapasiteettia

Anonyymi

Maatiloilla on isot pääsulakkeet, joita voisi hyödyntää sähköautojen lataukseen suurimman osan vuodesta. Tyhjät navetat ja sikalat eivät enää paljon sähköä kuluta, samoin kuivurit ovat käytössä vai lyhyen ajan vuodesta, Jopa 22 kW latureita voisi asentaa usealle maatilalle. Hinta 1000 euron paikkeilla plus asennus.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aivan, sinnehän latauspaikkoja pitääkin rakentaa missä ei asu ihmisiä, nerokasta.

      • Anonyymi

        Pitää vissiin mennä sinne navettaan yöksi, jotta aamulla on auto valmiina ajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää vissiin mennä sinne navettaan yöksi, jotta aamulla on auto valmiina ajoon.

        Kohta saa kasvattaa ja myydä kannabista, tehdä kotipolttoista, punaista lihaakin saa vain pimeästi jne. Kyllä siinä useampikin yö voi vierähtää.


      • Anonyymi

        Kyllä moni etelänmies ajelee kohta sähköautollaan Keski-Suomeen tai Lappiin jonottamaan hiihtohissiä ja syömään kallista hernekeittoa ja ryyppäämään, matkustaa pari kolme kertaa vuodessa mummolaan täysihoitoon jne. Kyllä pääteillä liikkujia riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä moni etelänmies ajelee kohta sähköautollaan Keski-Suomeen tai Lappiin jonottamaan hiihtohissiä ja syömään kallista hernekeittoa ja ryyppäämään, matkustaa pari kolme kertaa vuodessa mummolaan täysihoitoon jne. Kyllä pääteillä liikkujia riittää.

        Etelän miehen uusiosateenkaariperhe tarvitsee pikkubussin, joten dieselillä se ajelee vielä kauan.


    • Anonyymi

      " Tyhjät navetat ja sikalat eivät enää paljon sähköä kuluta,"

      Jos navetaa on tyhjä ja kuivurikin on käyttämättä, silloin isäntä on mitä todennäköisemmin vaihtanut pääsulakkeen pienemmäksi pienetääksen ison sulakkeen aiheuttamaa siirtomaksua!

      • Anonyymi

        Käytätkö kuivuria 12kk/vuosi?


    • Anonyymi

      3x25A yleisesti vähintään omakotitaloissa. Kyllä tuolla virtaa menisi akkuun menee yön aikana.

      Mukavasti pyörii pilkekone sähköllä ja kaikki muut koneet.

      Talo ja käyttövesi lämpenee puukattilan avulla eli halvimmalla ja ekologisimmalla polttoaineella meille. 10 vuoden puut kasassa ja liiterissä.

      Akkujen koko on vielä liian pieni autoissa ja kestosta ei tietoa. Akkutakuu on ainakin liian lyhyt, volvo pudotti sen 6 vuodesta viiteen.

      • Anonyymi

        Auton sisäinen laturi, kaapeli, kiinteä latauslaite asetuksineen, näistä pienin määrää lopullisen lataustehon.


      • Anonyymi

        "Akkujen koko on vielä liian pieni autoissa ja kestosta ei tietoa."

        Ei vika ole akkujen koossa (ja varsinkaan painossa) vaan niiden energia kapasiteetissä. ;)


      • Anonyymi

        Puun polttaminen saastuttaa enemmän kuin dieselauto.


      • Anonyymi

        Miksi niitä puita pitää olla niin paljon ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi niitä puita pitää olla niin paljon ?

        Koska niillä on lämmitetty 150neliön omakotitalon lämmitys ja käyttövesi. Keväältä syksyyn pari kertaa viikossa.

        Iso talli lämpenee kun vesi kiertää pattereissa.

        polttopuuta on metsät täynnä, paksua lepikköä ja isoja koivuja

        Siksi 10vuoden puut että joka vuosi ei tarvitse käydä hakemassa. Vaikka voisi ajaa yhden viikonlopun aikana rankoina pihaan varmasti 5 vuoden polttopuut, tonnin pilkekone kiljotiini sylkee tunnessa monta mottia valmista polttopuuta.

        On säästetty joku uuden auton hinta omilla puilla eli 20 000eur helposti. On kuin rahaa kantaisi pankkiin kun ison modifoidun kattilan lyö täyteen ja antaa 3000L varaajan veden lämmetä 80c. Yksi uuni ei muuta.

        Energia on periaatteessa ilmaista niin halpaa se on omasta metsästä ja kun tekee isoja määriä kerralla, voi myydäkin kokoajan 30-50eur pinomotti ja jää hirmuinen kate.

        Metsäyhtiölle ei kannata myydä kun jää polttopuusta paremmin rahaa, koivutukista myös.


    • Anonyymi

      Suomessa, ja muissa pohjoismaissa on oikeasti latausasiat huomattavasti paremmin kuin etelämmässä taloyhtiöiden parkkipaikkojen lämpötolppien muodossa. Nyt ei enää puutu kuin tahtoa niiden valjastamiseen lataukseen sopiviksi.
      Etelänmaissa lataus on ongelma, ei suomessa.
      Itselläni ollut täyssähköauto 3 vuotta, neljä kertaa olen pikalatausta käyttänyt, mittariin kuitenkin kertynyt tuona aikana 68tkm.

      • Anonyymi

        Selvitäppä pikaiseen paljonko teillä voi olla niissä yhtäaikaa kuormitusta, kun sähköautoja olisi suurin osa.
        Omiin ajoihin ei 16 (8)A lataus yön yli riitä alkuunkaan, saati se muutama amppeeri mikä olisi suurin mahdollinen jatkuva virta (3x25A ja 18 autopaikkaa), jos suurin osa lataisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvitäppä pikaiseen paljonko teillä voi olla niissä yhtäaikaa kuormitusta, kun sähköautoja olisi suurin osa.
        Omiin ajoihin ei 16 (8)A lataus yön yli riitä alkuunkaan, saati se muutama amppeeri mikä olisi suurin mahdollinen jatkuva virta (3x25A ja 18 autopaikkaa), jos suurin osa lataisi.

        8A virralla yön 10h aikana lataat noin 100km.n matkan, se riittää 90% autoilijoista päivittäiseen ajoon. Sinun ylipitkien päivämatkojesi mukaan niitä ei saa / pidä mitoittaa.
        Vanhimmatkin tolpat ovat mitoitettu 10A virralle eli 8A voi ottaa huoletta kunhan vaihtaa tolppien sisäkalut lataukseen sopiviksi.


    • Anonyymi

      Vaikka isoja sulakkeita olisi rekkalastillinen, ei se mitenkään lisää sähkön tuotantoa.
      Vanhat voimalat alkaa olla loppusuoralla, suunniteltu käyttöikä on jo ylitetty reippaasti.
      Uusia ei näytetä saatavan valmiiksi. Tuulivoimaa ei voi rakentaa tarpeeksi kun tintit häiriintyy jne. Pitääkö ostaa Venäjältä ydinsähköä vai polttaa kivihiiltä jotta niille kaikille isoille sulakkeille saadaan virtaa?
      Autojen lämmitykseen suunnitellut lämpötilat ja niiden johdatukset ei kestä jatkuvaa sähköauton lataamista.

      • Anonyymi

        Viisammat ovat jo päättäneet, että kohta kaikki tehdään sähköllä ja kaikki hiiliperäisen poltto lopetetaan.
        Eli kun sattuu olemaan sähköstä ylituotantoa, niin tehdään lämpöä vesiakkuihin ja kehitetään vetyä. Sähkänvarastointi akkuihin ei kuulemma ole kannattavaa.
        Sähköautoa voi siis ladata myös, kun sähköä sattuu olemaan saatavilla siedettävään hintaan.
        Vetyauton omistaja voi ajella joka päivä, kunhan saavat sen infran tehtyä.


    • Anonyymi

      "Vanhat voimalat alkaa olla loppusuoralla, suunniteltu käyttöikä on jo ylitetty reippaasti.
      Uusia ei näytetä saatavan valmiiksi. Tuulivoimaa ei voi rakentaa tarpeeksi kun tintit häiriintyy jne. Pitääkö ostaa Venäjältä ydinsähköä vai polttaa kivihiiltä jotta niille kaikille isoille sulakkeille saadaan virtaa?
      Autojen lämmitykseen suunnitellut lämpötilat ja niiden johdatukset ei kestä jatkuvaa sähköauton lataamista."
      Vesivoimalat tuottavat sähköä mailman tappiin täysin päästöttömästi. Samoin ydinvoimalaitokset, tuulivoimalaitokset jne.
      Ei pidä myöskään unohtaa sitä energiamäärää mitä maalämpöpumput ja ilmalämpöpumput säästävät energiaa talojen lämmityksessä ja joka voidaaan hyödyntää autoissa.
      Summa summarum. Kaikki voittavat kun polttisautot korvataan sähköautoilla. Se ei tapahdu nopeasti mutta lopputulos on selkeä.

      • Anonyymi

        Polttisautot eivät katoa mihinkään, polttoaineet vain vaihtuvat. Sähköautot tuottavat taas kasan kallista ongelmajätettä ja sähköromua.


    • Anonyymi

      Pääsulake kyllä lähtee monasti vaihtoon kun kuormitus pienenee kun entiseen niin tarvetta ja mittava sähkölasku olisi aina turhasta.Myös kuivurikin pyörii sitten jo juuri ja juuri sopivalla sulakekoolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      415
      4604
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      247
      2294
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1710
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1462
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      309
      1399
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1147
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1131
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      79
      1103
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1085
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      985
    Aihe