Tarvitsen ruokaa lapsille. Kahden kuun tulot mennyt auton remonttiin, auto on meille pakollinen joten siitä luopumisesta ei kannata ehdottaa. Tänään sain toimeentulotukipäätöksen mikä oli 0e. Tulot liian hyvät ja autoremonteja ei otettu huomioon tietty. Diakonia ei pystynyt auttamaan kuin kuiva-aineissa. Saan seuraavan kerran rahaa ensi viikolla ja kaapissa on vain 1 jauhelihapaketti nyt. Jos otan ja teen lastensuojeluilmoituksen niin saanko sieltä apua ruokaan?
Auttaako tässä lastensuojelu?
48
328
Vastaukset
- Anonyymi
Näin "vahvojen feministien ja tasa-arvon " aikoina kannattaa opetella itse korjaamaan autonsa . Korjaamoissa laskutetaan n. 80 euroa per tunti työn osuudesta .
Itse olen nyt 70v. eläkeläinen ja ylläpidän autoni ( 15 kpl. ) korjausoppaiden ja vähitellen hankkimieni työkalujen ( jopa kierrätyskeskuksista ) sekä Tattarisuolta ostamieni purkaamojen autojen osien avulla .
Jos ei neuvojen noudattaminen luonnista niin rupea politikoimaan ja kuseta rahat muilta kansalaisilta tai pikarakastu tansseissa käsistään taitavaan mieheen.
Vastaukseni saattaa vaikuttaa vittumaiselta mutta se on vaan realismia nykyisen
"maailman onnellisimman kansan " keskuudessa .- Anonyymi
Äärimmäisen typerä ja itsekäs vastaus aiheen huomioonottaen. Kuinka tämä tietoiskusi auttaa perhettä, jolla ei juuri tällä siunaamalla hetkellä ole ruokaa??? Haloo, lapset ilman ruokaa, ymmärrätkö?? Et ole voinut todellisesta hädästä ja köyhyydestä edes unta nähdä, kun kehtaat jaaritella kappalekaupalla omasta erinomaisuudestasi; jos todella tuntisit hädän ja olisit halunnut auttaa, olisit käyttänyt oman neuvokkuutesi esittelemiseen tuhlaamasi ajan sen miettimiseen, kuinka oikeasti voisit auttaa.
- Anonyymi
Hauska vitsi tuo ,että sulla olis 15kpl autoja😂😂
- Anonyymi
Miten niin diakoni ei pysty auttamaan, kuin kuiva-aineissa??? Nyt taidat trollata...
Diakonit auttavat muutenkin, kuin pelkkien EU-ruoka-apujen jakamisessa. Jos olet todellinen tapaus ja tarvitset apua, niin ota ihmeessä yhteyttä seurakuntasi diakoniin, niin hän osaa koordinoida avuntarpeesi oikeaan paikkaan, jos ei itse pysty auttamaan.
Jos tarvitset ruokaa lapsille, on seurakunnan diakoni oikea osoite siihen hätään!- Anonyymi
...jatkoa vielä. Lastensuojeluun voit tietty ottaa yhteyttä, mutta voit joutua myös melkoiseen pyöritykseen, vaikka tilanteesi ei nyt olisikaan lastensuojelun väärtti. Olisin nyt sinuna ensin yhteydessä seurakunnan diakoniin ja pyytäisin hänet kotikäynnille kartoittamaan ongelmaanne. Diakonit myös tekevät puolestasi anomuksen Kelaankin, jos et itse osaa kaikkia niihin liittyviä kuvioita.
- Anonyymi
Näin minulle vastattiin kun soitin. :/ soittivat kyllä pari tuntia sitten takaisin ja lupasivatkin auttaa jotenkin. Menen huomenna käymään siellä joten toivottavasti tulisi apua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin minulle vastattiin kun soitin. :/ soittivat kyllä pari tuntia sitten takaisin ja lupasivatkin auttaa jotenkin. Menen huomenna käymään siellä joten toivottavasti tulisi apua.
Sano nyt sitten näkemiin lapsille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varokaa vain lapsinenne, että eivät anasta lapsianne pois vaikeuksienne tähden!
Kaikkiin virastossa työskenteleviin ei voi luottaa.
Itse en ole koskaan saanut sellaisilta apua, vaan valheellista tietoa vaikeuttaen entistä enemmän. Jokaiselta kysymältäni saa samasta asiasta eri ohjeita.
Tai he pyörittävät virkailijalta toiselle. Heidän piirileikkinsä. - Anonyymi
Diakonilta saa ostolapun. Minä ja lapsi saatu 50€. Isompi perhe saa varmasti enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...jatkoa vielä. Lastensuojeluun voit tietty ottaa yhteyttä, mutta voit joutua myös melkoiseen pyöritykseen, vaikka tilanteesi ei nyt olisikaan lastensuojelun väärtti. Olisin nyt sinuna ensin yhteydessä seurakunnan diakoniin ja pyytäisin hänet kotikäynnille kartoittamaan ongelmaanne. Diakonit myös tekevät puolestasi anomuksen Kelaankin, jos et itse osaa kaikkia niihin liittyviä kuvioita.
Lastensuojelu ei ole samaa kuin huostaanotto tai kyttäys. Sieltä saa monenlaista apua. Lapseni sai sitä kautta ilmaisen harrastuksen,tukiperheen eli perheen,jossa on kuukaudesta yhden viikonlopun, minä saan vapaa aikaa ja mennä vaikkapa baariin,sanoo ihan sossutäti😀Ei kuulema ole kiellettyä,etteikö äidit sais käydä joskus viihteellä👍 Tiedän,että te jotkut lukijat paheksutte,mutta se on oma mielipiteenne. Myös eronneet äidit on seksuaalisia olentoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lastensuojelu ei ole samaa kuin huostaanotto tai kyttäys. Sieltä saa monenlaista apua. Lapseni sai sitä kautta ilmaisen harrastuksen,tukiperheen eli perheen,jossa on kuukaudesta yhden viikonlopun, minä saan vapaa aikaa ja mennä vaikkapa baariin,sanoo ihan sossutäti😀Ei kuulema ole kiellettyä,etteikö äidit sais käydä joskus viihteellä👍 Tiedän,että te jotkut lukijat paheksutte,mutta se on oma mielipiteenne. Myös eronneet äidit on seksuaalisia olentoja.
En tuota tarkoittanutkaan, että yhteys lastensuojeluun olisi sama, kuin huostaanotta. Ikävä kyllä vain apua tarvitseva voi joutua lastensuojelun pyöritykseen, että lopputulos on aiheeton lasten huostaanotto, jonka purkaminen on todella vaikeaa.
Tämän tiedän ihan kokemuksesta, kun tuttavaperheen äiti sairastui syöpään ja perhe olisi tarvinnut kotiin apua arjen pyörittämiseen, siis apua ruuanlaittoon ja siivoukseen äidin sairastaessa. Lopputulos oli, että lastensuojelu teki aiheettoman lasten huostaanoton, jota ei sitten pystytty purkamaan ihan heti ja perheen äiti ehti menehtymään prosessin aikana syöpään. Eli lastensuojelu aiheutti tässä tuttavaperheessä täydellisen katastrofin, lapsiasiavaltuutettu ei voinnut tehdä asian vuoksi mitään ja samat henkilöt tekevät myös päätöksiä huostaanoton purkamisesta, jotka ovat tehneet (hätäisen ja väärän) päätöksen huostaanotostakin... Eli aika vaikeaa on saada aiheeton lasten huostaanotto purettuakin.
Mielstäni ap:n ongelmaan ratkaisu olisi nyt olla yhteydessä ensisijaisesti seurakunnan diakoniin, joka osaa koordinoida perheelle apua, jos ei itse pysty auttamaan. Ja käsittääkseni hän on nyt ollutkin yhteydessä diakoniin ja saamassa sitä kautta apua ongelmaansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulisko joku "Dildo", "Dido", mikä lie halvemmaksi kuin ryyppyreissu baariin,
kun "koloa alkaa kutittaa"? ;-D
Vai meinaatko iskeä tyypin, jolta rahastaa?
Ymmärretään oikein hyvin nämä vaikeudet koko naisen historian ajalta!
Valitse vain huolellisesti seuralaisesi, ettet saa satiaisia "Torakasta"! ;-) - Anonyymi
Niin tai hakee sen lapsia siittäneen miehen elättämään perhettään niin kuin normaaleilla ihmsillä on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tuota tarkoittanutkaan, että yhteys lastensuojeluun olisi sama, kuin huostaanotta. Ikävä kyllä vain apua tarvitseva voi joutua lastensuojelun pyöritykseen, että lopputulos on aiheeton lasten huostaanotto, jonka purkaminen on todella vaikeaa.
Tämän tiedän ihan kokemuksesta, kun tuttavaperheen äiti sairastui syöpään ja perhe olisi tarvinnut kotiin apua arjen pyörittämiseen, siis apua ruuanlaittoon ja siivoukseen äidin sairastaessa. Lopputulos oli, että lastensuojelu teki aiheettoman lasten huostaanoton, jota ei sitten pystytty purkamaan ihan heti ja perheen äiti ehti menehtymään prosessin aikana syöpään. Eli lastensuojelu aiheutti tässä tuttavaperheessä täydellisen katastrofin, lapsiasiavaltuutettu ei voinnut tehdä asian vuoksi mitään ja samat henkilöt tekevät myös päätöksiä huostaanoton purkamisesta, jotka ovat tehneet (hätäisen ja väärän) päätöksen huostaanotostakin... Eli aika vaikeaa on saada aiheeton lasten huostaanotto purettuakin.
Mielstäni ap:n ongelmaan ratkaisu olisi nyt olla yhteydessä ensisijaisesti seurakunnan diakoniin, joka osaa koordinoida perheelle apua, jos ei itse pysty auttamaan. Ja käsittääkseni hän on nyt ollutkin yhteydessä diakoniin ja saamassa sitä kautta apua ongelmaansa.Missä näiden yksin lapsia tehneiden miehet ovat vai onko laitettu papereihin tuntematon sotilas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä näiden yksin lapsia tehneiden miehet ovat vai onko laitettu papereihin tuntematon sotilas.
Lääkärisedän koeputkessa ne viisaat naiset sen lapsenkaipuunsa tyydyttävät.
Vaikka se lapsenkaipuu on jokin hetkellinen hormonihäiriö, jota myöhemmin tulee katumaan katkerasti. Kun ne pennut ovat niin huomiota kinuavia.
Eihän sitä ehdi keskittymään kaikkiin koneisiinsa enää sen jälkeen, kun on pikkuinen vitisemässä kintuissa. Ihan aikuiseksi asti. Ja mitä ne maksavat! Kaikki vanhemmat ovat sijoittaneet miljoonia yhteen geeniensä kantajaan. Rikkaita ja rakkaita olette! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tai hakee sen lapsia siittäneen miehen elättämään perhettään niin kuin normaaleilla ihmsillä on.
Kuka niin hullu on, että ottaisi miehen vielä lapsen lisäksi riesakseen?
Joku itsensä säilytysvaisto pitää olla! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä näiden yksin lapsia tehneiden miehet ovat vai onko laitettu papereihin tuntematon sotilas.
;-D Laitan tämän korvan taakse vastaisuuden varalle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroinko, että kyseessä olisi ollut yh-äiti, jonka lapset otettiin huostaan? Kyseessä oli ihan HYVIN toimeentuleva perhe, jossa työssä käyvät vanhemmat ja kaksi alaikäistä lasta, kun perheen äiti sairastui syöpään. Vanhemmat olivat lisäksi vielä avioliitossa, joten lapsilla oli molemmat vanhemmat ja kaiken piti olla ihan hyvin, mutta lastensuojelu teki aiheettoman huostaanottopäätöksen, kun perheelle olisi pitänyt antaa vain apua äiidin sairauden vuoksi. Aiheetonta huostaanottoa ei saatu purettua ennen perheen äidin menehtymistä syöpään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti saat apua. Voimia. Onko paikkakunnallasi ruokajakelua vähävaraisille? Se voisi olla myös vähän avuksi. Kurjaa että ihmiset joutuvat tilanteeseen jossa ei ole rahaa edes ruokaan. Kun on pienet tulot jotka kuitenkin ylittävät toimeentulorajan on talous jatkuvaa tasapainottelua. Joku yllättävä meno niin tasapaino voi horjua täysin.
- Anonyymi
Hae sosiaalivirastosta harkinnanvaraista toimeentulotukea, kiireellisenä. Siihen voi mennä muutama päivä ja siihen asti pärjätäksesi kerää pantillisia tölkkejä/pulloja ja vie kauppaan voit ostaa ainakin halpoja ruokia esim. kananmunat, peruna ja porkkana ja kaurahiutaleet ym. Ja onko ketään kaveria, joka lainaisi kympin pari?
- Anonyymi
Itse jos tuossa tilanteessa olisin, ottaisin sen paljon parjatun muutaman kympin pikavipin. Tärkeintä olisi saada lapsille ruokaa ettei tule tilannetta nälkäisenä olosta. Eli siis haluaisin kaikin keinoin pysyä erossa noista lastensuojeluviranomaisista.
- Anonyymi
Pikavippiä ei missään nimessä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikavippiä ei missään nimessä!
Onko nälkäiset lapset sitten parempi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko nälkäiset lapset sitten parempi?
Lapsilisät ja elatusmaksut ovat nimenoman lapsia varten niin että mihinkä ne törsäät. Ja sinunkin pitää elättää ne omalla osuudellasi.
- Anonyymi
Ovatko lapsesi päiväkodissa tai koulussa? Sieltä saa kolmasosan päivittäisestä ravinnontarpeesta.
Kääntyisin ensimmäiseksi sukulaisten puoleen. Harva isoäiti jättäisi lapsenlapsiaan nääntymään nälkään, vaikka olisikin vähävarainen. Jos sukulaisia ei ole tai heistä ei ole apua, yrittäisin ostaa kaupasta "kirjalla" eli luotolla. Luulen, että onnistuisi ainakin pienissä kaupoissa. Ennenhän se oli aivan normaalia toimintaa.
Kuiva-aineista saa ainakin puuroa. Se on monien lasten lempiruokaa, ja täyttää vatsan mukavasti aamulla ja illalla.
Tutkisin myös ruokakaappini ja pakastimeni. Ehkä sieltä löytyisi jotakin syötäväksi kelpaavaa. Tulisi samalla joulusiivous tehtyä siltä osin.
Ehkä ei ehdi tähän hätään, mutta katsoisin, onko kotona jotakin, minkä voisi myydä, esim. pieneksi jääneitä lastenvaatteita.
Voisit myös tehdä tuttaville siivouskeikkaa tms.- Anonyymi
Sukulaisilta on yleensä jo kurrattu ihan kaikki mitä irti saa. Just joo että vähävarainen tinkimään lääkkeistään ja omasta hyvinvoinnistaan että saa elämänhallintamattoman elämää jelpattua kun se olisi voinut ehkäisyä käyttää niin kaun kuin olisi järki tullut päähän.
- Anonyymi
Soita minulle niin lähetän sinulle rahat ruokaan.
- Anonyymi
Oletko ihan varma että ne menisivät ruokaan? Niillä on rahaa ruokaan mutta ne käytetään ihan johonkin muuhun.
- Anonyymi
Jos teet itse lastensuojelu ilmoituksen omista lapsistasi yhteiskunta tulee ja ottaa lapsesi huostaan.
- Anonyymi
Näin minäkin sen olen ymmärtänyt! Pistävät vielä pahempaan paikkaan kuin koti on!
Lastensuojeluvirastoissa on jotain kummaa sadistista väkeä.
Niin kuin vieraat auttaisivat paremmin kuin vanhemmat!
Rakkauden puutteeseen voi kuolla yhtä hyvin kuin nälkäänkin. - Anonyymi
Niin ja menetät ne rahalliset tuet lapsista. Sehän kirpaisee eniten. Joudut maksamaan elatusmaksuja ja olet samassa jamassa kuin se mies jollekka väkisin niitä teit.
- Anonyymi
Sosku ei mitään ylimääräisiä menoja ota huomioon. Ei auton remonttia ainakaan. Itsellä ei varaa pyykinpesukoneeseen,vaan tuli päätös ei tarvetta. Jatkan siis käsinpesua. Autoon minulla ei ole vuosiin ollut varaa. Jalkaisin ja pyörällä kuljen ja julkisilla pidemmät,mutta nekin katson halvimmat. Onneksi vr veturi ja onnibussit kulkee. Ruokaan jätän rahaa aina,luottotiedot menneet,koska jätän laskuja maksamatta. Vuokra,sähköt ne hoidan. Muut jo vuosia menneet öö mappiin. Tuskinpa ainoa olen tässä maassa,tässä jamassa.
- Anonyymi
Olet ihan ainoa jolla ei ole elämänhallinta ja ehkäisy kunnossa ja menisit töihin.
- Anonyymi
Et ole ainoa, mutta tosi tyhmä olet ollut, kun olet päästänyt tilanteen tuohon!!!! Ei Suomessa ihan helposti luottotietojaan menetä, kyllä melkoinen sössijä pitää olla, että luottotietonsa saa menemään. Seurakunta ja sossu auttaa, sekä Kelasta saa apua.
Olen nyt juuri ollut auttamassa yhtä kaveria, joka hommasi itsensä vaikeuksiin, mutta luottotiedot ei ole häneltä menneet, kun ehdin saamaan hänelle seurakunnasta apua. Sossu on nyt maksanut hänen laskujaan, maksanut vuokran vakuuden, sähkölaskut ym. ym. ym. Hänellä on omaisuuttakin, omakotitalo ja kesämökki.
- Anonyymi
Jos joutuu sossun armoille, ei sieltä pääse pois kuin lottovoitolla tai delaamalla. Palkasta ei apua, jos laskut mennyt ulosottoon.
- Anonyymi
Mitenkä sinne joutuu jos ei itse nimenomaan pyri sinne.
- Anonyymi
Sinne ei joudu jos laittaa sellaiset ehkäisy välineet ettei kakaroita tule jos ei miestä saa elättämään perhettään.
Kuinka niin auto pakollinen? Se nimittäin ei ole pakollinen sellaiselle jolla ei ole varaa sitä pitää?
Nythän olet laittanut auton lasten ruokien edelle ja miksi ? Et jaksa kulkea muutamaa kilometriä kävellen töihin(kö)?!- Anonyymi
Lapissa se muutama kilometri on 100 ja muualla Suomessa maaseudulla 20 km
Anonyymi kirjoitti:
Lapissa se muutama kilometri on 100 ja muualla Suomessa maaseudulla 20 km
Tarinoita osaa keksiä jokainen!
- Anonyymi
Aloittaja tässä hei. Saimme kun saimmekin kauppaan apua ja ruokaa niin että pärjätään. Tänään vielä päättelen yhdet tekemäni lapaset ja villasukat joista saanen muutaman roposen vielä viikonlopulle.
Yllä kommentti että muutama kilometri töihin. Puolisolla 40km ja käy vuorotöissä ja täällä maalla julkiset kulkee miten kulkee joten ei pääse niillä. Itse opiskelen 35km päässä toisessa suunnassa johon onneksi julkisilla pääsen.- Anonyymi
Helpotuksen huokaus! Olet tuhti typy, kun opiskelet ja teet vielä käsitöitä.
Mikään ei lämmitä lastenkaan jalkoja ja sydäntä niin paljon kuin äitykän kutomat sukat ja lapaset.
Sain itse sukulaiseltani itse kutomat sukat mieliväreilläni ja säilytän niitä kirjahyllyssä.
Olette hieno esimerkki lapsillenne ja he ymmärtävät sen paremmin aikuistuttuaan.
Älä huokaile joulupöydästä, sillä itse valmistettu ateria puhtaista raaka-aineista on maistuvampaa ja terveellisempää kuin kaupan sokerilla ja kemikaaleilla pilatut mössöt.
Lahjoihin saa varmasti netistä tipsejä, niin että lapsetkin voivat näpertää jotain.
Paketin voi kääriä lehden sivusta ja pistää kuusen oksan tai karamellin rusetin sijaan.
Isä on maalannut tauluja laudanpätkistä ihanasti, samoin kuin löytämiään kaarnoja metsästä.
Pidän niitä kunniapaikalla kotonani.
Lämmin huomaavaisuus perheenjäsenistä on se, mitä arvostaa ja muistaa.
Kohta on vapaata opiskelusta sinullekin.
Hyvää jatkoa perheellesi:-) - Anonyymi
Ihana juttu että saitte apua!❤️Älä välitä näiden ketjun kaikkitietävien "empaatikkojen" mielipiteistä.
- Anonyymi
Kiitos ihanista sanoista tässä ketjussa.
Niin harvoin on tilannetta että näin olisi, yleensä vanhempani ovat tarvittaessa auttaa mutta tässä tilanteessa juuri heillekkin sattunut tiukka kuukausi.
Koko aloitukseni oli ehkä lähinnä tunteenpurkaus kun suretti ruokatilanne. Onneksi nyt pärjätään ja autokin on toivottavasti hetken kunnossa. Tästä opin nyt sen että käytän nuo kaikki lankani joita kertynyt ylijäämään että taidampa neuloa tänäänkin yhdet sukat. Osa sukista menee ehdottomasti tämän jälkeen diakonille jotta voi jakaa eteenpäin, osan pistän jemmaan jotta pahan päivän varalle tulee myytävää, osan myyn samantien ja rahat sijoitetaan mm. Soijarouhe ja muuhun valmisapuun suorilta kaappiin jotta saan isomman hätävaran sinnekkin. Opin myös sen että ruokajemmamme oli liian pieni perheelleemme. Se oli aika tärkeä oppi.
Terv. Aloittaja - Anonyymi
Loin sähköpostin villasukkaaiti(a)hotmail.com ja lupaan tehdä jollekkin villasukat tai lapaset. Vain siksi kun tässä ketjussa oli jopa oikeasti ihmisiä jotka puhui ihan asiaakin tai kauniita sanoja vittuilun lisäksi. Lupaan myös lähettää ne omakustanteisesti ensi viikolla kun tili on plussalla.
Voi olla etten kerkeä tänään vielä sähköpostia lukea, riippuu kuinka lapset nukahtaa mutta viimeistään aamulla luen.
Aloittaja.- Anonyymi
Olet ihana äitykkä! Minäkin otan selvää tässä kylässä, mihin voisin viedä tavaraa,
jota en itse tarvitse. Tähän asti olen tyytynyt antamaan naapurille, mutta kannustit minua ulottumaan kauemmas. Miehesi ja lapsesi ovat onnellisia kaltaisesi vaimon ja äidin seurassa.
Minä olen iloinen, että muistutit hetkellisestä piukkuudesta ja miten voi auttaa muitakin.
Hyvää "tenttituulta" näin koekautta ennen! :-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ihana äitykkä! Minäkin otan selvää tässä kylässä, mihin voisin viedä tavaraa,
jota en itse tarvitse. Tähän asti olen tyytynyt antamaan naapurille, mutta kannustit minua ulottumaan kauemmas. Miehesi ja lapsesi ovat onnellisia kaltaisesi vaimon ja äidin seurassa.
Minä olen iloinen, että muistutit hetkellisestä piukkuudesta ja miten voi auttaa muitakin.
Hyvää "tenttituulta" näin koekautta ennen! :-)Kiitos. <3
Meillä viedään joitain mm. Työttömien kirppikselle sekä myös seurakunnan. Jos olet facessa katso onko siellä päin apuryhmiä, meillä on muutamia joissa ihmiset jakaa joko vaatteita, tavaroita tai ylijäämäruokia. Hitaasti näin maalla toimii mutta edes jotenkin! Parempina aikoina itsekkin facen avustusryhmän kautta ylijäämäruokia jakanut. Nykyisin onkin vakiomummo jolle joskus saan vietyä kun liiaksi keitetty vaikka soppaa.
Ehkäpä se karma iski minuunkin kun tuli niukat ajat niin apua sain!
Aloittaja
- Anonyymi
ei misään tapauksessa minkäälaista pidä ottaa apu vastaan nämä lastensuojelu työntekijät korpit painavat täysillä onko joku saanut hienon kuvan näistä korpeista te varokaa mustia korppeja nämä ovat yli jumalia kohta nepsy lapset huostataan - sijoitetaan nyt kun suomi vaurastuu miljardeja haisemaan nepsylapsesta kuumaa kamaa täälä jyväskylässä tulkaa tänne muuttakaa tulkaa jyväskylään niin näette
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi982550Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302345Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen192088Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663931672- 1121547
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1621287Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2651095- 71994
- 79946
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920