Muikut sisälmyksineen

Anonyymi

Ostin pieniä muikkuja, keskisormen mittaisia, tarjouksesta, ei ihan neulasia, mutta melkein. Tusasin niitä tunnin, kun otin sisälmykset pois. Miten paha olisi, jos vaan paistaisi pitkään kokonaisena. Jos ostan markkinoilla herkullisia neulamuikkuja, ei niitä ole perattu, samat suolet ja paskat sisällä. Miten te muut?
Kun olin vielä töissä, esimies tarjosi lounaan kokkioppilaitten koulutuspaikassa, silakoita päineen, oli kyllä sisälmykset poistettu. Söi suurella halulla, minäkin sitten, herkullisia olivat. Ettei vain kalan aivoissa olisi minullekin jotain elixiiriä.

16

1795

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pyörittelet ruisjauhoissa suolalla maustettuina, ja paistat öljy-voiseoksessa paistinpannulla.
      Hyviä ovat!

• Kyllä minä perkaan niinsanotut neulamuikut.
      Käristän pekonia tai possua ja heitän ne muikut sekaan,tietty sipulia ja kokonaista pippuria ja vettä,että kaikki peittyy ja miedolla lämmöllä keitän puolisen tuntia ja tirripaistos on hyvää perunamuusia kanssa
      Kala tarvitsee kypsyyttä hiljaa pienellä lämmöllä,kunnioittaa sen kalan elämää.
      Minä siunaan jokaisen kalan,ennenkuin teurastane.
      Kala pitäisi perata seisaaltaan kertoi minulle eräs uskova kalastaja.

• Anonyymi

Onko tuo ns. patakukkoa. Nam. Kylmänäkin ruisleivän päällä.

Minä kyllä pikkumuikuista vääntäisin päät irti ja poistaisin sisälmyksiä sen verran kuin mukana tulee. Kastaisin munakermasinappimönjään pyörittelisin ruisjauhoissa ja uudestaan puljauttaisin mönjään ja korppujauhoittaisin ja paistaisin voissa rautapannulla. Eriti nam.

Beng

• Anonyymi

Miten paljon sinun "neulojasi" oli kun sait aikaa menemään noin paljon?
      Jos välttämättä haluat perata niin , kokoon katsomatta muikkujen puhkominen on varsin nopeaa.
      Itse suolaan neulamuikut sellaisenaan tai/ja, jos on suotuisat olosuhteet ja paikka, niin kuivaan ne.

• Kun oikeaan paikkaan muikun kidus kohdalla peukalo- etusormi otteella puristaa, niin tulee kaikki suolistoroippeet tulevat yhdellä vetäisyllä mukaan, se haluaako pään jättää on makuasia.
        Itse en tykkää jos kalan silmät pistävät silmään syödessä eli pois otan pääkin.

Muikkujen puhkominen on helppoa ja nopeaa puuhaa.

• Anonyymi

Helppoa on ruikkujen perkaus, pää irti ja siitä evien alta peukaloa ja etusomea
      käyttäen irrota evät ja vedä suolet ulos.
      Halkaistun ruislevän väliin paitettua muikkua ja pekonia uunin
      hetkeksi, että leivästä tulee rapeaa niin hyää on

• Neulamuikkuja en ole ostanut milloinkaan, kun en kalaa suolineen syö.
      Onhan muikku hyvä kala, mutta hankala siivota, kun on niin pieni kala, ja mulla isot kädet, paksut sormet.
      Ei kai muikun päässä sen suurempaa harmia, vaikka sen syö, mutta ne suolet, ei ole hinkua maistella, miltä muikunuloste maistuu.
      Lähden muuten just tältä istumalta laskemaan talviverkot jäänalle.
      Olis pari astetta pakkasta, niin olis jotenkin parempi tunnelma.

• Anonyymi

Ostan muikut fritattuina.

Hyvä kala, kovin pieniä joskus, neulamuikut kyllä hyviä. Ei hajuakaan, miten frittimuikut perattu, ei kai oikein mitenkään. Vielä jokin vuosi sitten sai kaupoista ostaa mätimuikkuja. uskomattoman halpaa mätiä, tuli kaupan päälle, muikun kilohinnalla. Ilmeisimmin jotain kalastusrajoitteita tullut, enää niitä ei kaupoissa ole.

Mutta silakkaa valmistan aika usein, Hieno ja monipuoinen kala. Valmisfilettähän sitä tulee ostettua, perkaaminen vähän epämiellyttävää, vaikka helppoa. Sanovat, koneperkaus huuhteluineen vähentää aromeja. En tiedä, käsinperatessakinhan kalta kyllä huuhdellaan.

Nyt on eines silakkapihvejä saanut suorastaan halvalla. Mun mielestä itetehdyt on paljon parempia. Mutta kun on tota laiskuutta. Jonkin aikaa suunnitellut silakkarullia tomaattisoossissa, pitänee tehdä joskus. Vaikka en joulua vietäkkään, teen kyllä nytkin suutarinlohta.

Särkeä oppi kakarana pitämään kananruokana. Särki hyvä kala, aika ruotoinen. Löysin säilykesärkeä. Jäi mökille, uskon kuitenkin sen olevan hyvää. Mutta vaikka raaka-aine halpaa, menekki pientä, eikä ole halvinta säilykekalaa-

Koitin muistella. Yks tuttu ukkeli kalasti mukua ja teki siitä säilykettä ite. Oli muuten pirun hyvää. Säilöminen ei mitenkään ihmeellistä hommaa, näin muutaman kerran sen sitä tekevän. Mun muistin mukaan se kyllä poisti päät ja suolesti. Se kai siinä hommassa työläintä oli. Siis verkkohommien jälkeen.

Muikkuja erikokoisia, neulamuikkujen perkaaminen kuulostaa vaan jotenkin joutavalta näpertelyltä. Kun kalan paskassahan sitä usein uidaan ja kalanpaskavettä juodaankin.

=DW=

• Anonyymi

Särkeä ( ja muitakin kaloja, mutta särki ehdottomasti paras) säilön iltasella, suomustan, poistan pään ja "niskaluun", poistan sisälmykset ja leikkaan evät poies, sitten pilkon kalat parin sentin siivuihin. Lataan lasipurkkiin pohjalle sipulisilppua ja sitten vuoroon särkeä, suolaa ja kuivattua tilliä, joskus myös sitruunapippuria. Päälle lorautan öljyä, ja välillä myös ketsuppia, vaihtelun vuoksi. Kannet purkkeihin ja purkit kylmään uuniin, uuni päälle ja lämpöä 150 pariksi tunniksi, jonka jälkeen pudotan lämmön himpun verran yli sataan ja annan kalojen muhia siellä yli yön, mielellään n. 10 tuntia. Sammutan uunin ja avaan luukun pienesti raolleen. Sitten kun on kuulunut yhtä monta napsahdusta kun on purkkejakin niin laitan ne viileälle alustalle viilenemään ja sitten jääkaappiin. Teen aina täyden uunillisen kerrallaan ja aina olen ehtinyt syömään satsin ennen kuin on vanhaksi ehtinyt mennä, en tiedä kuinka pitkään säilyvät, mutta kaveri kertoi että oli yksi purkki unohtunut johonkin kylmiön perälle ja yli vuoden kuluttua oli vielä täysin priimaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Särkeä ( ja muitakin kaloja, mutta särki ehdottomasti paras) säilön iltasella, suomustan, poistan pään ja "niskaluun", poistan sisälmykset ja leikkaan evät poies, sitten pilkon kalat parin sentin siivuihin. Lataan lasipurkkiin pohjalle sipulisilppua ja sitten vuoroon särkeä, suolaa ja kuivattua tilliä, joskus myös sitruunapippuria. Päälle lorautan öljyä, ja välillä myös ketsuppia, vaihtelun vuoksi. Kannet purkkeihin ja purkit kylmään uuniin, uuni päälle ja lämpöä 150 pariksi tunniksi, jonka jälkeen pudotan lämmön himpun verran yli sataan ja annan kalojen muhia siellä yli yön, mielellään n. 10 tuntia. Sammutan uunin ja avaan luukun pienesti raolleen. Sitten kun on kuulunut yhtä monta napsahdusta kun on purkkejakin niin laitan ne viileälle alustalle viilenemään ja sitten jääkaappiin. Teen aina täyden uunillisen kerrallaan ja aina olen ehtinyt syömään satsin ennen kuin on vanhaksi ehtinyt mennä, en tiedä kuinka pitkään säilyvät, mutta kaveri kertoi että oli yksi purkki unohtunut johonkin kylmiön perälle ja yli vuoden kuluttua oli vielä täysin priimaa.

Toi on kyllä niin hyvä särjen säilöntäresepti,että kiitos siitä.
        Todella me voisimme kertoilla hyviä ja tietty halpoja elossa pysymis konsteja

• Anonyymi

Muikkujen perkaaminen käy sukkelaan, mutta pienet meinaa hajota käsiin, käytin pieniä teräviä saksia. Kyllä siinä aikaa meni, kun raavin paskan peräpäästä ja huuhdoin. Näin teen silakalle ja muikulle aina. Joku kertoi että suolet lähtee vetämällä kun ottaa kiinni oikeasta kohdasta. Osaan sen, mutta se paska ei tule mukana.
      Tässä näitä rapeuksia nyt kylmänä maistelen, rukiissa pyöritettyjä ja voissa paistettuja. Ihania ovat kympin lenkin päälle. Olen iloinen että jaksoin tusata eilen, seisaallaan perkasin, mutten joka kalaa siunannut, kuten tuolla joku kertoi. Oli pitkä lasi punaviiniä vieressä ja siinä pilli. Olin täydessä hiljaisuudessa ja nautin. En taida enää ostaa pikkumuikkuja, vastenmieliseltä sisukset tuntuu. Kun nyt aloin asiaa ajatella, saavat myös friteeratut neulamuikut markkinoilla jäädä syömättä.

• Anonyymi

Syön vain perattuja kaloja, pään joskus jätän, mutta kidukset poistan aina. Niitä valmiiksi fritattuja pikkumuikkuja en kyllä suuhuni laittaisi, enkä suolavedssä olevia neulamuikkujakaan. Ei muikkujen perkaaminen ole hankalaa, pyydä että joku osaava näyttää kuinka se käy joutusasti.

• Anonyymi

Eri vesistöissä on hieman eri kokoista muikkua.
        Saimaalla on yleisesti melko keskikokoista, josta itse tykkään. Syön paistetun muikun kaikkinen ruotoineen, jotka on perattu ja jauhotettu sekä voissa pannulla paistettu.
        Iso muikku on erilainen syötävä, ruodittava.

• En ole vuosikausiin ite pyytänyt verkoilla muikkuja, joskus 70-luvulla oikein innokkaasti 5 verkolla, Verkkojen koot oli 14 mm - 19 mm,19 mm tarttu tosi isot ettei pannulle mahtunut kovinkaan montaa muikkua, pyynti tapahtui keskikesän jälkeen aina marraskuun alkuun jolloin oli kutu.
      Pyynti syvyys jopa pinnasta kohojen kanssa tai yli 20 m syvyyestä, välivedestäkin mut de oli hankalampaa.
      Ruokoo monenlaista mut en kehtoo siitä nyt sen enempää, hyvveee on tiiän kokemuksesta.

• Anonyymi

Minun tulee ostettua muikut marketin kalatiskiltä, josta on ollut hyvä saatavuus pääkaupunkia myöten.
        Muikkua tulee aika laajalta alueelta, ja erikokoista mikä näkyy hinnassa.
        Säkylän Pyhäjärven iso muikku on monesti hinnakkain, ja Kuusamon tai Saimaan pikkuinen halvin.
        Hintaan vaikuttavat kaupan omat kriteerit, sillä se on usein tarjoustuote.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun tulee ostettua muikut marketin kalatiskiltä, josta on ollut hyvä saatavuus pääkaupunkia myöten.
        Muikkua tulee aika laajalta alueelta, ja erikokoista mikä näkyy hinnassa.
        Säkylän Pyhäjärven iso muikku on monesti hinnakkain, ja Kuusamon tai Saimaan pikkuinen halvin.
        Hintaan vaikuttavat kaupan omat kriteerit, sillä se on usein tarjoustuote.

Savon mualla liikkui joitakin vuosia sitten huijari muikkukukon myöjä, möi onttoja kukkoloita ilman muikkuja jopa piäkaupunkiseudulla asti, savon muan asukkaat nosti metelin, lehdet kirjoittelivat kilvan tämä ei passaa " myyvä nyt onttoja muikku kukkoja ilman muikkuja " loppui huijarin kaapustelu, sai kiittää luojaansa ettei jiännä kiinni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      36
      12261
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      89
      4158
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      108
      3941
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3628
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      53
      3298
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      111
      3251
    7. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      34
      2129
    8. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      38
      2102
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      26
      1925
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      11
      1603
    Aihe