Adaptiivinen vakkari ja kaistavahti voivat olla vaarallisia

Anonyymi

Adaptiivinen cruise voi aiheuttaa vaaratilanteen. Kun edellä ajava auto siirtyy toiselle kaistalle ja hidastaa, oman auton vakkari saattaa yllättäen hiljentää vauhtia viereisen kaistan auton nopeuden mukaiseksi.

Vastaavasti adaptiivinen cruise saattaa luulla tien reunassa ajavan pyöräilijän tai mopoilijan olevan ajoradalla ja jarruttaa äkilisesti.

Törmäyksenestoavustin voi hätäjarrutuksella aiheuttaa takana tulevan auton peräänajon. Jos kiihdyttää voimakkaasti lähtiessään ohitukseen, avustin voi luulla, että, että auto on törmäämässä ohitettavan auton perään, ja aiheuttaa äkkijarrutuksen. Tätä ei takana tuleva välttämättä havaitse.

Kaistavahtikin voi aiheuttaa kauhun hetkiä. Eräälle autoilijalle kävi seuraavasti: mutkassa vastaan tuli erikoiskuljetus, joka ulottui osittain vastaantulijan kaistalle. Väistettäessä leveää kuljetusta lähemmäs tien piennarta, avustin halusi korjata ajolinjaa ja tempaisi voimakkaasti tien keskiviivan suuntaan ja oli vähällä aiheuttaa törmäyksen vastaantulevaan ylileveään kuljetukseen.

Lähde: Taloustaito, Juha Partasen kirjoitus.

12

1701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätähän moitittiin juuri TM testissä että skodassa ei pelaa oikein ja volkkareissa sama vika.
      Tojoa taas kehuttiin että nuo pelasi loistavasti.

      • Anonyymi

        Itäatoissa ei turvatekniikka haittaa, kun se kytkeytyy viileällä kelillä pois päältä! (koska tuulilasin anturit huurteessa)

        Vrt. lämpimällä ja aurinkoisella säällä itäautoissa palaa aina etusumuvalot. Mutta pimeää vesisadetta -> takavalot sippaa kokonaan. Perse pimeänä ajavat melkein poikkeuksetta itäautoja.


      • Anonyymi

        Auton laitteita pitää osata käyttää. Kun haluaa vaihtaa kaistaa niin silloin pitää käyttää vilkkua ja se ohittaa jarrutus toiminnon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itäatoissa ei turvatekniikka haittaa, kun se kytkeytyy viileällä kelillä pois päältä! (koska tuulilasin anturit huurteessa)

        Vrt. lämpimällä ja aurinkoisella säällä itäautoissa palaa aina etusumuvalot. Mutta pimeää vesisadetta -> takavalot sippaa kokonaan. Perse pimeänä ajavat melkein poikkeuksetta itäautoja.

        Sumivalotko, poika ne on päiväajovalot ja niitä on ollut jo vuosia, että voisit päivittää tietosi.
        Takavalojen käyttö on kuljettajan vastuulla, ei auton vika jos kuski ei hoida hommiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itäatoissa ei turvatekniikka haittaa, kun se kytkeytyy viileällä kelillä pois päältä! (koska tuulilasin anturit huurteessa)

        Vrt. lämpimällä ja aurinkoisella säällä itäautoissa palaa aina etusumuvalot. Mutta pimeää vesisadetta -> takavalot sippaa kokonaan. Perse pimeänä ajavat melkein poikkeuksetta itäautoja.

        Parempi että kytkeytyy pois päältä kuin että jarruttelee yms miten sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton laitteita pitää osata käyttää. Kun haluaa vaihtaa kaistaa niin silloin pitää käyttää vilkkua ja se ohittaa jarrutus toiminnon.

        Näin.mutta eihän konserniauton kuskit sitä tiedä että asiat voi tehdä oikein.


    • Anonyymi

      Toivottavasti nuo auton hallintalaitteisiin puuttuvat "avustimet" voi kytkeä pois päältä. Jos tietokone tai sen joku anturi menee epäkuntoon, sehän voisi kääntää rattia ties minne ja sitten käy kuten Boeingille 737 Maxin kanssa...

      (Boeingin joku anturi meni epäkuntoon ja tietokone käänsi anturin antaman virheellisen tiedon perusteella lentokoneen nokan syöksyyn kohti maata tappaen satoja ihmisiä kahden koneen rysähtäessä maahan)

    • Kaukaa haettua ongelman luontia. En ole moiseen törmännyt.

      • Anonyymi

        Selvä. Ongelmaa ei ole, koska sinä et ole sellaista kokenut. Pää pensaaseen.


    • Anonyymi

      Kahdeksan vuoden ja lähes 200tkm matkan aikana olen käyttänyt adaptiivista cruisea ja muita em kuljettajan avustimia ja ainoastaan kerran auto aloitti jarrutuksen, koska edessä oleva auto kääntyi vasemmalle ja aioin ohittaa sen oikealta yksikaistaisella ajoradalla, jossa oli tilaa tarpeeksi.
      Automaattiset törmäyksenestovarustukset tulevat pian pakolliseksi kaikissa uusissa autoissa, joten niitä on vaan totuttava käyttämään.
      Viime keväänä julkaistiin testi, jossa oli joukko citymaastureita. Volvo, Toyota ja Mitsubishi estivät aina törmäyksen jalankulkijanukkeen. BMW tappoi nuken aina jarruttamatta, Audi useimmiten törmäsi nukkeen, joten se siitä saksalaisesta laadusta.

      • Anonyymi

        Saksalaisilla on sukupolvien kokemus siitä tapattamisesta, Audi Buchenwald-malli.


      • Anonyymi

        BMW tappaa aina, olipa ohjaimissa mulkku ihmiskuljettaja tai auton mulkero tietokone.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1409
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      323
      1008
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      875
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      35
      673
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      147
      672
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      607
    7. 52
      561
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      548
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      508
    Aihe