Adaptiivinen cruise voi aiheuttaa vaaratilanteen. Kun edellä ajava auto siirtyy toiselle kaistalle ja hidastaa, oman auton vakkari saattaa yllättäen hiljentää vauhtia viereisen kaistan auton nopeuden mukaiseksi.
Vastaavasti adaptiivinen cruise saattaa luulla tien reunassa ajavan pyöräilijän tai mopoilijan olevan ajoradalla ja jarruttaa äkilisesti.
Törmäyksenestoavustin voi hätäjarrutuksella aiheuttaa takana tulevan auton peräänajon. Jos kiihdyttää voimakkaasti lähtiessään ohitukseen, avustin voi luulla, että, että auto on törmäämässä ohitettavan auton perään, ja aiheuttaa äkkijarrutuksen. Tätä ei takana tuleva välttämättä havaitse.
Kaistavahtikin voi aiheuttaa kauhun hetkiä. Eräälle autoilijalle kävi seuraavasti: mutkassa vastaan tuli erikoiskuljetus, joka ulottui osittain vastaantulijan kaistalle. Väistettäessä leveää kuljetusta lähemmäs tien piennarta, avustin halusi korjata ajolinjaa ja tempaisi voimakkaasti tien keskiviivan suuntaan ja oli vähällä aiheuttaa törmäyksen vastaantulevaan ylileveään kuljetukseen.
Lähde: Taloustaito, Juha Partasen kirjoitus.
Adaptiivinen vakkari ja kaistavahti voivat olla vaarallisia
12
1506
Vastaukset
- Anonyymi
Tätähän moitittiin juuri TM testissä että skodassa ei pelaa oikein ja volkkareissa sama vika.
Tojoa taas kehuttiin että nuo pelasi loistavasti.- Anonyymi
Itäatoissa ei turvatekniikka haittaa, kun se kytkeytyy viileällä kelillä pois päältä! (koska tuulilasin anturit huurteessa)
Vrt. lämpimällä ja aurinkoisella säällä itäautoissa palaa aina etusumuvalot. Mutta pimeää vesisadetta -> takavalot sippaa kokonaan. Perse pimeänä ajavat melkein poikkeuksetta itäautoja. - Anonyymi
Auton laitteita pitää osata käyttää. Kun haluaa vaihtaa kaistaa niin silloin pitää käyttää vilkkua ja se ohittaa jarrutus toiminnon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itäatoissa ei turvatekniikka haittaa, kun se kytkeytyy viileällä kelillä pois päältä! (koska tuulilasin anturit huurteessa)
Vrt. lämpimällä ja aurinkoisella säällä itäautoissa palaa aina etusumuvalot. Mutta pimeää vesisadetta -> takavalot sippaa kokonaan. Perse pimeänä ajavat melkein poikkeuksetta itäautoja.Sumivalotko, poika ne on päiväajovalot ja niitä on ollut jo vuosia, että voisit päivittää tietosi.
Takavalojen käyttö on kuljettajan vastuulla, ei auton vika jos kuski ei hoida hommiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itäatoissa ei turvatekniikka haittaa, kun se kytkeytyy viileällä kelillä pois päältä! (koska tuulilasin anturit huurteessa)
Vrt. lämpimällä ja aurinkoisella säällä itäautoissa palaa aina etusumuvalot. Mutta pimeää vesisadetta -> takavalot sippaa kokonaan. Perse pimeänä ajavat melkein poikkeuksetta itäautoja.Parempi että kytkeytyy pois päältä kuin että jarruttelee yms miten sattuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton laitteita pitää osata käyttää. Kun haluaa vaihtaa kaistaa niin silloin pitää käyttää vilkkua ja se ohittaa jarrutus toiminnon.
Näin.mutta eihän konserniauton kuskit sitä tiedä että asiat voi tehdä oikein.
- Anonyymi
Toivottavasti nuo auton hallintalaitteisiin puuttuvat "avustimet" voi kytkeä pois päältä. Jos tietokone tai sen joku anturi menee epäkuntoon, sehän voisi kääntää rattia ties minne ja sitten käy kuten Boeingille 737 Maxin kanssa...
(Boeingin joku anturi meni epäkuntoon ja tietokone käänsi anturin antaman virheellisen tiedon perusteella lentokoneen nokan syöksyyn kohti maata tappaen satoja ihmisiä kahden koneen rysähtäessä maahan) Kaukaa haettua ongelman luontia. En ole moiseen törmännyt.
- Anonyymi
Selvä. Ongelmaa ei ole, koska sinä et ole sellaista kokenut. Pää pensaaseen.
- Anonyymi
Kahdeksan vuoden ja lähes 200tkm matkan aikana olen käyttänyt adaptiivista cruisea ja muita em kuljettajan avustimia ja ainoastaan kerran auto aloitti jarrutuksen, koska edessä oleva auto kääntyi vasemmalle ja aioin ohittaa sen oikealta yksikaistaisella ajoradalla, jossa oli tilaa tarpeeksi.
Automaattiset törmäyksenestovarustukset tulevat pian pakolliseksi kaikissa uusissa autoissa, joten niitä on vaan totuttava käyttämään.
Viime keväänä julkaistiin testi, jossa oli joukko citymaastureita. Volvo, Toyota ja Mitsubishi estivät aina törmäyksen jalankulkijanukkeen. BMW tappoi nuken aina jarruttamatta, Audi useimmiten törmäsi nukkeen, joten se siitä saksalaisesta laadusta.- Anonyymi
Saksalaisilla on sukupolvien kokemus siitä tapattamisesta, Audi Buchenwald-malli.
- Anonyymi
BMW tappaa aina, olipa ohjaimissa mulkku ihmiskuljettaja tai auton mulkero tietokone.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1356169- 292170
- 1872039
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101193Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.701171- 731027
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241017Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24942Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42917Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12785