Adaptiivinen vakkari ja kaistavahti voivat olla vaarallisia

Anonyymi

Adaptiivinen cruise voi aiheuttaa vaaratilanteen. Kun edellä ajava auto siirtyy toiselle kaistalle ja hidastaa, oman auton vakkari saattaa yllättäen hiljentää vauhtia viereisen kaistan auton nopeuden mukaiseksi.

Vastaavasti adaptiivinen cruise saattaa luulla tien reunassa ajavan pyöräilijän tai mopoilijan olevan ajoradalla ja jarruttaa äkilisesti.

Törmäyksenestoavustin voi hätäjarrutuksella aiheuttaa takana tulevan auton peräänajon. Jos kiihdyttää voimakkaasti lähtiessään ohitukseen, avustin voi luulla, että, että auto on törmäämässä ohitettavan auton perään, ja aiheuttaa äkkijarrutuksen. Tätä ei takana tuleva välttämättä havaitse.

Kaistavahtikin voi aiheuttaa kauhun hetkiä. Eräälle autoilijalle kävi seuraavasti: mutkassa vastaan tuli erikoiskuljetus, joka ulottui osittain vastaantulijan kaistalle. Väistettäessä leveää kuljetusta lähemmäs tien piennarta, avustin halusi korjata ajolinjaa ja tempaisi voimakkaasti tien keskiviivan suuntaan ja oli vähällä aiheuttaa törmäyksen vastaantulevaan ylileveään kuljetukseen.

Lähde: Taloustaito, Juha Partasen kirjoitus.

12

1330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätähän moitittiin juuri TM testissä että skodassa ei pelaa oikein ja volkkareissa sama vika.
      Tojoa taas kehuttiin että nuo pelasi loistavasti.

      • Anonyymi

        Itäatoissa ei turvatekniikka haittaa, kun se kytkeytyy viileällä kelillä pois päältä! (koska tuulilasin anturit huurteessa)

        Vrt. lämpimällä ja aurinkoisella säällä itäautoissa palaa aina etusumuvalot. Mutta pimeää vesisadetta -> takavalot sippaa kokonaan. Perse pimeänä ajavat melkein poikkeuksetta itäautoja.


      • Anonyymi

        Auton laitteita pitää osata käyttää. Kun haluaa vaihtaa kaistaa niin silloin pitää käyttää vilkkua ja se ohittaa jarrutus toiminnon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itäatoissa ei turvatekniikka haittaa, kun se kytkeytyy viileällä kelillä pois päältä! (koska tuulilasin anturit huurteessa)

        Vrt. lämpimällä ja aurinkoisella säällä itäautoissa palaa aina etusumuvalot. Mutta pimeää vesisadetta -> takavalot sippaa kokonaan. Perse pimeänä ajavat melkein poikkeuksetta itäautoja.

        Sumivalotko, poika ne on päiväajovalot ja niitä on ollut jo vuosia, että voisit päivittää tietosi.
        Takavalojen käyttö on kuljettajan vastuulla, ei auton vika jos kuski ei hoida hommiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itäatoissa ei turvatekniikka haittaa, kun se kytkeytyy viileällä kelillä pois päältä! (koska tuulilasin anturit huurteessa)

        Vrt. lämpimällä ja aurinkoisella säällä itäautoissa palaa aina etusumuvalot. Mutta pimeää vesisadetta -> takavalot sippaa kokonaan. Perse pimeänä ajavat melkein poikkeuksetta itäautoja.

        Parempi että kytkeytyy pois päältä kuin että jarruttelee yms miten sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton laitteita pitää osata käyttää. Kun haluaa vaihtaa kaistaa niin silloin pitää käyttää vilkkua ja se ohittaa jarrutus toiminnon.

        Näin.mutta eihän konserniauton kuskit sitä tiedä että asiat voi tehdä oikein.


    • Anonyymi

      Toivottavasti nuo auton hallintalaitteisiin puuttuvat "avustimet" voi kytkeä pois päältä. Jos tietokone tai sen joku anturi menee epäkuntoon, sehän voisi kääntää rattia ties minne ja sitten käy kuten Boeingille 737 Maxin kanssa...

      (Boeingin joku anturi meni epäkuntoon ja tietokone käänsi anturin antaman virheellisen tiedon perusteella lentokoneen nokan syöksyyn kohti maata tappaen satoja ihmisiä kahden koneen rysähtäessä maahan)

    • Kaukaa haettua ongelman luontia. En ole moiseen törmännyt.

      • Anonyymi

        Selvä. Ongelmaa ei ole, koska sinä et ole sellaista kokenut. Pää pensaaseen.


    • Anonyymi

      Kahdeksan vuoden ja lähes 200tkm matkan aikana olen käyttänyt adaptiivista cruisea ja muita em kuljettajan avustimia ja ainoastaan kerran auto aloitti jarrutuksen, koska edessä oleva auto kääntyi vasemmalle ja aioin ohittaa sen oikealta yksikaistaisella ajoradalla, jossa oli tilaa tarpeeksi.
      Automaattiset törmäyksenestovarustukset tulevat pian pakolliseksi kaikissa uusissa autoissa, joten niitä on vaan totuttava käyttämään.
      Viime keväänä julkaistiin testi, jossa oli joukko citymaastureita. Volvo, Toyota ja Mitsubishi estivät aina törmäyksen jalankulkijanukkeen. BMW tappoi nuken aina jarruttamatta, Audi useimmiten törmäsi nukkeen, joten se siitä saksalaisesta laadusta.

      • Anonyymi

        Saksalaisilla on sukupolvien kokemus siitä tapattamisesta, Audi Buchenwald-malli.


      • Anonyymi

        BMW tappaa aina, olipa ohjaimissa mulkku ihmiskuljettaja tai auton mulkero tietokone.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      69
      2291
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1762
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1440
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1437
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      242
      1383
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1232
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1205
    8. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      370
      1185
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1175
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      338
      1137
    Aihe