Adaptiivinen cruise voi aiheuttaa vaaratilanteen. Kun edellä ajava auto siirtyy toiselle kaistalle ja hidastaa, oman auton vakkari saattaa yllättäen hiljentää vauhtia viereisen kaistan auton nopeuden mukaiseksi.
Vastaavasti adaptiivinen cruise saattaa luulla tien reunassa ajavan pyöräilijän tai mopoilijan olevan ajoradalla ja jarruttaa äkilisesti.
Törmäyksenestoavustin voi hätäjarrutuksella aiheuttaa takana tulevan auton peräänajon. Jos kiihdyttää voimakkaasti lähtiessään ohitukseen, avustin voi luulla, että, että auto on törmäämässä ohitettavan auton perään, ja aiheuttaa äkkijarrutuksen. Tätä ei takana tuleva välttämättä havaitse.
Kaistavahtikin voi aiheuttaa kauhun hetkiä. Eräälle autoilijalle kävi seuraavasti: mutkassa vastaan tuli erikoiskuljetus, joka ulottui osittain vastaantulijan kaistalle. Väistettäessä leveää kuljetusta lähemmäs tien piennarta, avustin halusi korjata ajolinjaa ja tempaisi voimakkaasti tien keskiviivan suuntaan ja oli vähällä aiheuttaa törmäyksen vastaantulevaan ylileveään kuljetukseen.
Lähde: Taloustaito, Juha Partasen kirjoitus.
Adaptiivinen vakkari ja kaistavahti voivat olla vaarallisia
12
1598
Vastaukset
- Anonyymi
Tätähän moitittiin juuri TM testissä että skodassa ei pelaa oikein ja volkkareissa sama vika.
Tojoa taas kehuttiin että nuo pelasi loistavasti.- Anonyymi
Itäatoissa ei turvatekniikka haittaa, kun se kytkeytyy viileällä kelillä pois päältä! (koska tuulilasin anturit huurteessa)
Vrt. lämpimällä ja aurinkoisella säällä itäautoissa palaa aina etusumuvalot. Mutta pimeää vesisadetta -> takavalot sippaa kokonaan. Perse pimeänä ajavat melkein poikkeuksetta itäautoja. - Anonyymi
Auton laitteita pitää osata käyttää. Kun haluaa vaihtaa kaistaa niin silloin pitää käyttää vilkkua ja se ohittaa jarrutus toiminnon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itäatoissa ei turvatekniikka haittaa, kun se kytkeytyy viileällä kelillä pois päältä! (koska tuulilasin anturit huurteessa)
Vrt. lämpimällä ja aurinkoisella säällä itäautoissa palaa aina etusumuvalot. Mutta pimeää vesisadetta -> takavalot sippaa kokonaan. Perse pimeänä ajavat melkein poikkeuksetta itäautoja.Sumivalotko, poika ne on päiväajovalot ja niitä on ollut jo vuosia, että voisit päivittää tietosi.
Takavalojen käyttö on kuljettajan vastuulla, ei auton vika jos kuski ei hoida hommiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itäatoissa ei turvatekniikka haittaa, kun se kytkeytyy viileällä kelillä pois päältä! (koska tuulilasin anturit huurteessa)
Vrt. lämpimällä ja aurinkoisella säällä itäautoissa palaa aina etusumuvalot. Mutta pimeää vesisadetta -> takavalot sippaa kokonaan. Perse pimeänä ajavat melkein poikkeuksetta itäautoja.Parempi että kytkeytyy pois päältä kuin että jarruttelee yms miten sattuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton laitteita pitää osata käyttää. Kun haluaa vaihtaa kaistaa niin silloin pitää käyttää vilkkua ja se ohittaa jarrutus toiminnon.
Näin.mutta eihän konserniauton kuskit sitä tiedä että asiat voi tehdä oikein.
- Anonyymi
Toivottavasti nuo auton hallintalaitteisiin puuttuvat "avustimet" voi kytkeä pois päältä. Jos tietokone tai sen joku anturi menee epäkuntoon, sehän voisi kääntää rattia ties minne ja sitten käy kuten Boeingille 737 Maxin kanssa...
(Boeingin joku anturi meni epäkuntoon ja tietokone käänsi anturin antaman virheellisen tiedon perusteella lentokoneen nokan syöksyyn kohti maata tappaen satoja ihmisiä kahden koneen rysähtäessä maahan) Kaukaa haettua ongelman luontia. En ole moiseen törmännyt.
- Anonyymi
Selvä. Ongelmaa ei ole, koska sinä et ole sellaista kokenut. Pää pensaaseen.
- Anonyymi
Kahdeksan vuoden ja lähes 200tkm matkan aikana olen käyttänyt adaptiivista cruisea ja muita em kuljettajan avustimia ja ainoastaan kerran auto aloitti jarrutuksen, koska edessä oleva auto kääntyi vasemmalle ja aioin ohittaa sen oikealta yksikaistaisella ajoradalla, jossa oli tilaa tarpeeksi.
Automaattiset törmäyksenestovarustukset tulevat pian pakolliseksi kaikissa uusissa autoissa, joten niitä on vaan totuttava käyttämään.
Viime keväänä julkaistiin testi, jossa oli joukko citymaastureita. Volvo, Toyota ja Mitsubishi estivät aina törmäyksen jalankulkijanukkeen. BMW tappoi nuken aina jarruttamatta, Audi useimmiten törmäsi nukkeen, joten se siitä saksalaisesta laadusta.- Anonyymi
Saksalaisilla on sukupolvien kokemus siitä tapattamisesta, Audi Buchenwald-malli.
- Anonyymi
BMW tappaa aina, olipa ohjaimissa mulkku ihmiskuljettaja tai auton mulkero tietokone.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on1209935- 1039795
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä349101- 217901
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1776284Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?
Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist585488Onnettomuus
Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?104952Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.304802- 394438
- 404425