Järki palaa vähitellen, kun tosiasiat tulee julki

Anonyymi

”Käytettyjen dieselautojen hakumäärät ovat tippuneet jyrkästi suhteessa bensiiniautojen hakumääriin jo vuodesta 2016 alkaen. Kuluvan vuoden maaliskuusta alkaen dieseleiden haut ovat kuitenkin kasvaneet tasaisesti joka kuukausi, selviää Autotalli.comin käytettyjen henkilöautojen hakudatasta.

Autotalli.com tilastoi diesel- ja bensiiniautojen suhteellista hakumäärää, josta käy hyvin ilmi kahden toistaiseksi yleisimmän käyttövoiman keskinäinen suosituimmuus. Markkinapaikan hakumääristä voi päätellä, mitkä käyttövoimat kiinnostavat kulloinkin suomalaiskuluttajia.

Vielä vuoden 2016 tammikuussa dieselhakujen suhteellinen prosenttiosuus bensiinihakuihin nähden oli 88, eli sataa bensiiniauton hakua kohti etsittiin 88:aa dieselautoa. Prosenttiosuus on tullut tasaisesti alaspäin vuoden 2019 maaliskuuhun asti, jolloin dieselautoja haettiin enää vain 36 prosenttia bensiiniautojen hakuihin suhteutettuna.

Maaliskuusta alkaen dieseleiden hakumäärät ovat kuitenkin kasvaneet tasaisesti joka kuukausi, ja lokakuussa dieselhaut ylittivät jo 50 prosenttiosuuden bensiiniautojen hakuihin nähden.

Dieseleitä on lyöty julkisessa keskustelussa viime vuosina varsin kovaa. Paljon ajavalle dieselkäyttöinen auto on edelleen sekä taloudellinen että mukava vaihtoehto. Lisäksi moderneissa dieselmoottoreissa päästöt on onnistuttu pitämään hyvin maltillisina, ellei jopa lähes olemattomalla tasolla, Autotalli.comin liiketoimintapäällikkö Aleksi Alppi toteaa.

Uutisoimme alkuvuodesta, kuinka Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon kokoamasta esityksestä kävi ilmi CO2-päästöjen kehitys uusien autojen kohdalla Saksassa. Volkswagenin päästöskandaalin jälkeen vuodesta 2016 alkaen keskimääräiset päästöt lähtivät jyrkästä laskusta uudelleen nousuun.

Vuosina 2016, 2017 ja 2018 Autotalli.comin dieselhakujen osuus on loppuvuotta kohden kasvanut joka vuosi, mutta trendi on ollut pitkällä aikavälillä tasaisen laskeva. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että kiinnostuksen lasku dieselautoja kohtaan olisi nähnyt jo pohjan.

Autonostajat ovat fiksuja ja osaavat löytää omiin käyttötarkoituksiinsa parhaan käyttövoiman. Dieselautoilijat pystyvät jo nyt vaikuttamaan oman liikkumisensa aiheuttamiin päästöihin tankkaamalla autoonsa kotimaisen valmistajan tuottamaa uusiutuvaa dieseliä, Alppi jatkaa.

Hänen mukaansa on myös mahdollista, että käytettyjen dieselautojen hinnat ovat laskeneet suhteessa bensa-autoihin, mikä on ollut omiaan nostamaan kiinnostusta dieseleitä kohtaan. Alppi myös arvelee, että moni paljon ajava ja mahdollisesti bensiinikäyttöiseen autoon viime vuosina vaihtanut on saattanut tulla katumapäälle, ja harkitsee parhaillaan paluuta takaisin edullisempien kilometrien dieseliin.

Autotalli.comin hakudatassa käytettyjen kaasu- ja sähköautojen absoluuttiset hakumäärät ovat edelleen bensiini- ja dieselautoihin nähden pieniä, mutta kasvuprosentit suuria. Kiinnostus kaasuautoja kohtaan kasvoi jopa täyssähköautoja nopeammin. Kaasuautojen hakumäärät ovat kasvaneet kuluvan vuoden tammikuusta lokakuuhun 49,5 prosenttia. Samaan aikaan täyssähköautojen hakumäärät ovat kasvaneet 28,0 prosenttia ja hybridiautojen 33,5.

20

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ihmiset nyt tyhmiä lopultakaan ole. Demonisointi saattaa vaikuttaa hetken aikaa, mutta vähitellen kuitenkin sen merkitys kokee inflaation ja kun faktat väistämättä nousee kuitenkin esiin jossain vaiheessa, niin silmät aukeavat. Näin on aina ennenkin käynyt...

      Tosin Suomessahan ei dieselien suosio ole missään vaiheessa menettänyt suosiotaan, onhan niiden osuus koko ajan noussut autokannassa. Uusien myynti on notkahtanut, jos verrataan vuosien 2008-2009 kaikkien aikojen huippuvuosiin, joka oli seurausta verohelpotuksista.

    • Anonyymi

      Ja mitä tähän kommentoi täällä päivästä toiseen riehuva dieseldemonisoija?
      Ei vielä ole toipunut...

    • Anonyymi

      " Lisäksi moderneissa dieselmoottoreissa päästöt on onnistuttu pitämään hyvin maltillisina, ellei jopa lähes olemattomalla tasolla"

      Aina kun jotain palaa jossain, syntyy vääjäämättä hiilidioksidipäästöjä. Ja vaikka ei jotain edes palaisi, niin niitä syntyy, kuten esim. uloshengittämästäsi ilmasta, joten tuo lainattu lause on pelkkää typerien mainosmiesten höpinää. Vai ovat muka päästöt lähes nolla tasoa polttomoottorissa, kun keuhkosikin niitä päästöjä tuottaa uloshengittäessäsi! Kaikkea paskaa sitä nykyään viitsitään edes sepustaa.

      • Anonyymi

        Kyse lienee siitä, että niitä päästöjä tulisi mahdollisimman vähän. Nollaan ei koskaan päästä eikä missään ihmisen toiminnassa, jos kaikki päästöt lasketaan.


    • Anonyymi

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/volkswagenin-paastohuijauksen-oikeuskasittely-alkoi-saksassa-kanteessa-mukana-lahes-puoli-miljoonaa-autonomistajaa/7570422#gs.7jzfa7

      miten suomiomistaja saa korvaukset tuodusta autosta?

      eikös peugeot kärähtänyt juuri ja mersedes myös?

      • Anonyymi

        Ei ole Peugeot kärähtänyt vieläkään. Eikä muutkaan Ranskalaiset.


      • Anonyymi

        Ei ole Euroopassa kukaan saanut mitään korvauksia.


    • Anonyymi

      koitappas saada hyvää vaihtoarvoa dieselautolle?

      jos saman vuosimallin bensiiniauton vaihtoarvo on 10000e niin vastaavasta dieselistä saat 3000e

      mene liikkeeseen ja kysy jos et usko

      • Anonyymi

        Puolittain totta, 1,5 vuotta sitten vaihdoin diiselin uudempaan diiseliin. Vanhasta sain 3000 . Bensaversioita oli myytävänä 2000 -6000. Ei ole uskon asia tämä.


    • Anonyymi

      Näitä kommenteistakin näkyy demonisoijien kasvava huoli heiile lähes elämäntehtäväksi tulleen dieseldemonisoinnin valuvan vähitellen hukkaan. Noita samoja tarinoita, kun on vuosikausia täällä toistellut ja sitten alkaakin meno muuttua.
      Turhautuminen ja jopa pelkokin elämäntehtävän murenemisesta alkaa jo käsinkosketeltavaa. Noin väistämättä aina tuppaa käymään, kun homma perustuu tietämättömyyteen ja disinfoon faktatiedon sijasta.

      • Anonyymi

        Olispa kiva keskustella ton agitaattoria kanssa livenä. Olen yrittänyt kuvitella miltä noin katkera ihminen näyttäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olispa kiva keskustella ton agitaattoria kanssa livenä. Olen yrittänyt kuvitella miltä noin katkera ihminen näyttäisi.

        Otapa peili käteen, siitä näkyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olispa kiva keskustella ton agitaattoria kanssa livenä. Olen yrittänyt kuvitella miltä noin katkera ihminen näyttäisi.

        Otapa peili käteen, siitä näkyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olispa kiva keskustella ton agitaattoria kanssa livenä. Olen yrittänyt kuvitella miltä noin katkera ihminen näyttäisi.

        No kukin näkee asioita omista lähtökohdistaan, asiapuolen osalta häviöllä oleva katkeruutta ja voitolla oleva vahingoniloa. Näinhän se yleensä menee.


    • Anonyymi

      Uudet dieselit ovat puhtaita. Tänä päivänä markkinoille tulevat, uusinta mahdollista tekniikkaa edustavat dieselautot päästävät putken päästä äärettömän vähän mitään myrkyllistä tai vaarallista, ja todella vähän hiilidioksidia, jonka päästömääristä pitäisi myös olla huolissaan.

      • Anonyymi

        mitä haittaa siitä on jos diesel moottorit lopetetaan?
        onhan parempiakin ja puhtaampia energian lähteitä kun diesel.
        tämä diesel hommeli on sama asia kuin"merkki fanaattisuus", sori vaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitä haittaa siitä on jos diesel moottorit lopetetaan?
        onhan parempiakin ja puhtaampia energian lähteitä kun diesel.
        tämä diesel hommeli on sama asia kuin"merkki fanaattisuus", sori vaan

        Ei kai mitään, jos tilalle saadaan parempi. Tällä hetkellä sellaista ei käytännössä vielä ole. Massiivinen disinformaatio on johtanut osaltaan siihen, että dieseleitä vaihtuu vielä huonompiin bensa-autoihin. Tämä onkin jo johtanut päästöjen kasvuun juuri siellä missä näin on isommin käynyt. Se on se huono asia, joka haittaa.

        En tiedä missä mielessä näet tässä ’diesel hommelissa’ samaa kuin merkkifanaattisuudessa. Fanaattisuutta kyllä noiden dieseldemonisoijien keskuudessa täällä kovastikin esiintyy, mutta en keksi yhtäläisyyttä ’merkkifanaattisuuden’ kanssa, ei ainakaan kirjoituksissa täällä kukaan fanaattinen antidieselpropagoija ole ilmoittautunut minkään automerkin ’kannattajaksi’.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai mitään, jos tilalle saadaan parempi. Tällä hetkellä sellaista ei käytännössä vielä ole. Massiivinen disinformaatio on johtanut osaltaan siihen, että dieseleitä vaihtuu vielä huonompiin bensa-autoihin. Tämä onkin jo johtanut päästöjen kasvuun juuri siellä missä näin on isommin käynyt. Se on se huono asia, joka haittaa.

        En tiedä missä mielessä näet tässä ’diesel hommelissa’ samaa kuin merkkifanaattisuudessa. Fanaattisuutta kyllä noiden dieseldemonisoijien keskuudessa täällä kovastikin esiintyy, mutta en keksi yhtäläisyyttä ’merkkifanaattisuuden’ kanssa, ei ainakaan kirjoituksissa täällä kukaan fanaattinen antidieselpropagoija ole ilmoittautunut minkään automerkin ’kannattajaksi’.

        ainakin eräs nuori jannu huusi että bensa autossa ei vääntö riitä kyläajeluun ja siksi 3 litran diesel ja eräs tietty merkki se vain olla pitää, eli hän ei puhunut vähistä päästöistä mitään vaan väännöstä ja eräästä merkistä joita näkee 90 pros iltaisin "kylänpinassa"
        eli häneltä menee"maine"jos ei ole iso diesel ja se eräs merkki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ainakin eräs nuori jannu huusi että bensa autossa ei vääntö riitä kyläajeluun ja siksi 3 litran diesel ja eräs tietty merkki se vain olla pitää, eli hän ei puhunut vähistä päästöistä mitään vaan väännöstä ja eräästä merkistä joita näkee 90 pros iltaisin "kylänpinassa"
        eli häneltä menee"maine"jos ei ole iso diesel ja se eräs merkki

        taitaa se nuor jannu tarvita alapäähänsä vähän enemmän "vääntöä" että suku voi jatkua ;=)
        sitten myöhemmin tulee se "vääntö" yläpäähän kun järkeistyy :D


    • Anonyymi

      Dieselin kuolema tulossa pian.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe