Morsiusmystiikka ja sen analogia

Kristillisen morsiusmystiikan mukaan Jumala on sulho ja ihminen (sukupuolesta riippumatta) hänen morsionsa. Jos ihmismorsio ei suostu jumalansa kosintaan, tämä toimittaa morsion helvettiin.

Voisiko tätä verrata maalliseempaan tilanteeseen: sulhanen kosii morsiantaan, mutta tämäpä antaakin pakit, seurauksena sulho sulkee morsionsa kellariinsa rakentamaansa kidutuskammioon, missä rääkkää tätä sanoinkuvaamattomilla tavoilla.

Tai todelliseen intialaiseen tapaan heittää petturirakastajattaren naamalle voimakasta happoa.

17

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastaus luterilaisten puolesta

      Nainen, vaimo seurakunnan symbolina: Ef 5.
      Ei niin, että joka uskova ryhtyy Jeesuksen vaimoksi.

    • Anonyymi

      Nykyinen käytäntö mennä naimisiin silkasta rakkaudesta ja intohimosta ei ole verrannollinen entisaikain käytänteisiin. Ennen yleensä suvut solmivat avioliitosta jo ennen kuin tuleva sulho ja morsian kävelöä tai puhua, naimakaupat lyötiin lukkoon ja sitten vanhemmalla iällä kun lapset olivat jo varttuneet siihen vajaan parinkympin naimaikään järjestettiin komea juhlaseremonia jolla jo ennaltasovittu kihlaus vahvistettiin. Morsiammen ja sulhasen mielipidettä ei edes kysytty haluavatko he olla yhdessä vaan avioliitto oli aina nimenomaan järjestetty eikä avioliittoa voitu enää siinävaiheessa peruuttaa kun sulhanen jo koputteli morsiammen ovea.

      Tuo morsiusmystiikka sen sijaan on "varastettu" juutalaisilta. Juutalaiset oppineet, kuten Talmundit osoittavat, puhuvat hyvin vastaavin ilmauksin tulevasta messiaasta joka on sulho ja jonka morsian Israelin kansa on. Koska juutalaisilla ja kristityillä on lähes sama ja peräti identtinen morsiusmystiikan muoto, epäileekin suurinosa tutkijoista että morsiusmystiikan taustalla on Laulujen laulut eli Korkein veisu jossa sulho ylistää morsiantaan hyvinkin eroottisin sävyin. Kuitenkin moersiusmystiikkaan liittyvässä hääateriassa voidaan havaita silti selvin ero, nimittäin siinä missä Kristuksen hääaterialla syödään karitsaa, nautitaan juutalaisten oppineiden mukaan Israelin hääaterialla Leviathanin ruhoa jonka Jumala itse on kalastanut merestä ja valmistanut Israelilleen.

      • Anonyymi

        Tuo siis tarkoittaa että meitäkö odottaa pakkoavioliitto Jeesuksen kanssa tahdoimme sitä tai emme, sillä kunko liitto on jo ennalta sovittu emmekä voi enää antaa sulholle pakkeja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo siis tarkoittaa että meitäkö odottaa pakkoavioliitto Jeesuksen kanssa tahdoimme sitä tai emme, sillä kunko liitto on jo ennalta sovittu emmekä voi enää antaa sulholle pakkeja?

        Miten tämä Jeesukseen liittyy tai hänen opetuksiinsa?! Koko juttu on Paavalin evankeliumista:

        2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; MINÄHÄN OLEN KIHLANNUT TEIDÄT MIEHELLE, yhdelle ainoalle, ASETTAAKSENI KRISTUKSEN ETEEN PUHTAAN NEITSYEN.

        1. Kor. 4:15 Sillä VAIKKA TEILLÄ OLISI KYMMENENTUHATTA KASVATTAJAA KRISTUKSESSA, EI TEILLÄ OLE MONTAA ISÄÄ; SILLÄ MINÄ TEIDÄT SYNNYTIN evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.

        Gal.1:16 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun MINUN JULISTAMANI EVANKEIUMI ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

        Kaikki perustuu Paavali-uskoon. josta syntyy kristuskusko, mutta sillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen ja hänen opetustensa kanssa. Jeesuksen opetus taivasten valtakunnasta meissä ja meidän ympärillämme, oli konkreettista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tämä Jeesukseen liittyy tai hänen opetuksiinsa?! Koko juttu on Paavalin evankeliumista:

        2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; MINÄHÄN OLEN KIHLANNUT TEIDÄT MIEHELLE, yhdelle ainoalle, ASETTAAKSENI KRISTUKSEN ETEEN PUHTAAN NEITSYEN.

        1. Kor. 4:15 Sillä VAIKKA TEILLÄ OLISI KYMMENENTUHATTA KASVATTAJAA KRISTUKSESSA, EI TEILLÄ OLE MONTAA ISÄÄ; SILLÄ MINÄ TEIDÄT SYNNYTIN evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.

        Gal.1:16 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun MINUN JULISTAMANI EVANKEIUMI ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

        Kaikki perustuu Paavali-uskoon. josta syntyy kristuskusko, mutta sillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen ja hänen opetustensa kanssa. Jeesuksen opetus taivasten valtakunnasta meissä ja meidän ympärillämme, oli konkreettista.

        Paavali-usko on täysin erilaista kuin uskoa Jeesusta, johon uskomiseen tarvittiin korvia, eikä Aabrahamin lapsiuhreja vaatinut Jumala ollut Jeesuksen puhuma taivaallinen Isä edes, vaan hän vastusti tuota oppia, josta syystä hänet tapettiinkin.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16112304/mita-evankeliumia-paavali-julistaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tämä Jeesukseen liittyy tai hänen opetuksiinsa?! Koko juttu on Paavalin evankeliumista:

        2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; MINÄHÄN OLEN KIHLANNUT TEIDÄT MIEHELLE, yhdelle ainoalle, ASETTAAKSENI KRISTUKSEN ETEEN PUHTAAN NEITSYEN.

        1. Kor. 4:15 Sillä VAIKKA TEILLÄ OLISI KYMMENENTUHATTA KASVATTAJAA KRISTUKSESSA, EI TEILLÄ OLE MONTAA ISÄÄ; SILLÄ MINÄ TEIDÄT SYNNYTIN evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.

        Gal.1:16 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun MINUN JULISTAMANI EVANKEIUMI ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

        Kaikki perustuu Paavali-uskoon. josta syntyy kristuskusko, mutta sillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen ja hänen opetustensa kanssa. Jeesuksen opetus taivasten valtakunnasta meissä ja meidän ympärillämme, oli konkreettista.

        Kyseiset vertaukset ovat Jeesuksen opetusta hänen evankeliumistaan:
        Vertaus kymmenestä neitsyestä Matt. 25:1-13
        Vertaus suurista pidoista Matt. 22:1-14 ja Luuk. 14:15-24


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali-usko on täysin erilaista kuin uskoa Jeesusta, johon uskomiseen tarvittiin korvia, eikä Aabrahamin lapsiuhreja vaatinut Jumala ollut Jeesuksen puhuma taivaallinen Isä edes, vaan hän vastusti tuota oppia, josta syystä hänet tapettiinkin.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16112304/mita-evankeliumia-paavali-julistaa

        Juuri niin. Paholainen itse asui Paavalissa joka kirosi Jeesuksen ristille. Sen myös Paavali itse omaksi vahingokseen ja tuhokseen huomaamatta myöntää. Jeesusta ja hänen omiaan vihaava Saatanan Synagoga vainosi ja raateli heitä, mutta se ei pysäyttänyt Jeesuksen oikeamielisen opetuksen leviämistä joka haudattiin Saharan hiekkaan piiloon pahoilta voimilta jotka halusivat hävittää Jeesuksen opetuksen ja pyyhkiä hänen omansa maan päältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseiset vertaukset ovat Jeesuksen opetusta hänen evankeliumistaan:
        Vertaus kymmenestä neitsyestä Matt. 25:1-13
        Vertaus suurista pidoista Matt. 22:1-14 ja Luuk. 14:15-24

        Jeesuksen Isä ei ole lapsiuhreja ja verta vaatinut Jumala eli Saatana jonka lapsia juutalaiset ovat. Paavali tekeytyi Jeesuksen seuraajaksi ja roskajoukkoineen yritti tuhota sen sisältä päin mutta ei onnistunut sillä Jeesuksen alkuperäinen opetus kätkettiin Saharan hiekkaan piiloon niiltä pahoilta voimilta jotka jotka halusivat repiä Jeesuksen kappaleiksi ja kirota hänet ristille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseiset vertaukset ovat Jeesuksen opetusta hänen evankeliumistaan:
        Vertaus kymmenestä neitsyestä Matt. 25:1-13
        Vertaus suurista pidoista Matt. 22:1-14 ja Luuk. 14:15-24

        Evankeliumit ovat saarnaajien tuotosta tutkijoiden mukaan, Niiden autenttisuudesta ei ole siis mitään tietoa, että mikä on Jeesuksen sanomaa ja mikä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen Isä ei ole lapsiuhreja ja verta vaatinut Jumala eli Saatana jonka lapsia juutalaiset ovat. Paavali tekeytyi Jeesuksen seuraajaksi ja roskajoukkoineen yritti tuhota sen sisältä päin mutta ei onnistunut sillä Jeesuksen alkuperäinen opetus kätkettiin Saharan hiekkaan piiloon niiltä pahoilta voimilta jotka jotka halusivat repiä Jeesuksen kappaleiksi ja kirota hänet ristille.

        Nimenomaan näin, kuten edellä kirjoitat Jeesuksesta ja hänen opetuksistaan - onneksi oli laitettu turvaan - muuten emme voisi todistaa totuudesta tänä päivänä, ja evankeliumit myös muokattiin Paavalin oppiin sopiviksi vuosisatojen kuluessa kirkon toimesta.


    • Anonyymi

      " Jos ihmismorsio ei suostu jumalansa kosintaan, tämä toimittaa morsion helvettiin."

      Se kuka ei suostu kosintaan, häviää aikanaan olemattomiiin.
      Synnin palkka on kuolema.
      Jlan armolahja on iankaikkinen elämä.

      Kuolema tarkoittaa häviämistä, kadotusta, olemisen loppumista, ei mitään kidutusta jossakin kuumassa paikassa.

    • Anonyymi

      "Kristillisen morsiusmystiikan mukaan Jumala on sulho ja ihminen (sukupuolesta riippumatta) hänen morsionsa. "

      Ei, vaan Jeesus Kristus on sulhanen ja hänen seurakuntansa on morsian. Sinäkin voit vielä pelastua, jos kadut syntejäsi ja uskot Jeesukseen. Tee se jo tänään. Koskaan ei tiedä milloin aikasi loppuu.

      • Jaahas, helvettiin menettekin koko seurakunnalla.


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Jaahas, helvettiin menettekin koko seurakunnalla.

        Lyhykäisyydessään tuo oppi on juuri niin - he ovat Lutherin ja Paavalin mukaan synteineen vihanlapsia, jotka eivät armoa ole edes ansainneet, ja juuri niin tuo oppikin on tehty - se ei koske muita.


      • Anonyymi

        <<Sinäkin voit vielä pelastua, jos kadut syntejäsi ja uskot Jeesukseen.<<

        Ei Jeesus käskenyt uskoa häneen, vaan häntä.


    • Anonyymi

      Jeesushan kertoo hyvän vertauksen viisaista ja tyhmistä morsiusneidoista. Neidot lähtivät sulhasta vastaan. Osalta loppui lampuista öljy kesken matka ja he kääntyivät takaisin sillä eivät olleet varanneet riittävästi öljyä mukaansa, mutta ne jotka olivat osanneet varata öljyä kohtasivat viimein sulhasen ja pääsivät hänen juhliinsa. Se miten noita tyhmiä morsiusneitoja rankaistiin oli näistä juhlista paitsi jääminen kuten myös vertauksessa kuninkaan juhla-ateriasta. Jeesus kertoo myös nimittäin vertauksen kuninkaasta joka päätti järjestää juhlat ja kutsui paikalle kaikki virkamiehet ja ylhäiset mutta kukaan ei tullut. Sitten kuningaskutsui juhliin kodittomat ja vähäosaiset, jolloin myös virkamiesten ja ylhäisten kiinnostus heräsi, mutta kuningas ei päästänyt heitä enään sisään sillä he eivät olleet vastanneet kuninkaan lähettämään kutsuun.

    • Joo

      He Heh Heh hee 😝
      Itse en ainakaan voisi kuvitella morsiameksi kenenkään parina.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1183
    Aihe