Arkkipiispaa on toteltava!

Anonyymi

Arkkipiispa on kirkon johtaja, ja hänen sanansa on laki. Ohessa Arkkipiispan mielipide, jolla on laki takanaan.


https://yle.fi/uutiset/3-10850083

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Arkkipiispa on paitsi kirkon johtaja, myös sen arvojohtaja. Tuon arkkipiispan kanta, se on myös kirkon virallinen kanta.

      Roma locuta, causa finita.

      • Anonyymi

        Arkkipiispa myös sanoi että Päivi Räsäsen vaino on väärin.


      • Anonyymi

        Pidä sinä johtajana arkkipiispaa, Lutheria tai vaikka paavia. Mutta kristityillä ei ole muuta johtajaa kuin Kristus. Profeetta Muhammed kuoli ja haudattiin. Hänen seuraajanaan ja muslimien johtohahmoina on toiminut kalifeja. Mutta Kristus nousi kuolleista ja elää! Hän voi ja todella myös paimentaa kristittyjä itse. Mitä tulee viranomaisiin, kristityt kunnioittaa esivaltaa ja antavat "keisarille mikä on keisarin", mutta palvonta kuuluu Jumalalle ja Kristukselle. Jos on jokin ristiriita Jumalan täydellisen ja hyvän tahdon sekä maallisten vallanpitäjien välillä... hallitsijana totellaan tietenkin Jumalaa enemmin kuin ihmistä. Kristus on kuitenkin kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra, hänen edessään pitää jokainen polvi notkistuman. Toiset tekevät sen jo nyt rakkaudesta Herraan, toiset pelosta vasta Kristuksen tulemuksen pakottamana. Jokainen kuitenkin sen joutuu tekemään.


    • Anonyymi

      Arkkipiispa on oikeassa. Kirkon pitää kehittyä ajan mukana.

    • Anonyymi

      Tuossa jutussa todetaan:
      "Kirkolliskokouksen silmissä avioliitto on edelleen miehen ja naisen välinen.

      Tämä on myös arkkipiispa Luoman henkilökohtainen näkemys."

      • Anonyymi

        Ymmärsit väärin.

        Juu, arkkipiispa on sitä mieltä, että avioliitto on edelleen miehen ja naisen välinen, mutta kyse ei ollut siitä. Aloituksessa tarkoitettiin, että kun arkkipiispa arvelee, että tässä asiassa seurataan muita pohjoismaita, niin aloittajan mielestä näin pitää tapahtua. Pitäähän kirkon tämäkin virhe tehdä sen vuoksi, että näin on tehty joissakin muissakin maissa.


      • Anonyymi

        Niin mut tarkoitin vain sitä otsikkoa, enkä arkkipiispan mielipidettä.


    • Anonyymi

      Pappi vihki homoparin, ja kirkko varoitti pappia - oikeus linjasi, ettei kirkolla ole oikeutta varoittaa pappia homoparin vihkimisestä. Ensimmäisenä asiaa linjannut Pohjois-Suomen hallinto-oikeus katsoo, että kirkon kanta avioliittoon on vielä sääntelemätön, joten papille ei voi antaa varotusta. Kotimaa.

    • Anonyymi

      Årpåd Kovåcs ei ole ainoa pappi, joka toimiin tuomiokapituli on puuttunut. Pappi Kai Sadinmaa sai vakavan moitteen Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulilta vihittyään homopareja.

    • >>Kirkolliskokouksen kanta muuttuu kuitenkin vasta kun asian taakse saadaan kirkolliskokouksen enemmistö, eli kolme neljäsosaa kirkolliskokouksen 109 jäsenestä. <<

      Naispappeuden taakse saatiin kirkolliskokouksen 3/4 enemmistö maanittelemalla ja uhkailemalla 30 vuotta.

      Saman sukupuolisten vihkimisen taakse ei saada, ei maanitella, eikä uhkailla. Kirkon virallinen kanta asiaan ei muutu, ei vuosikymmeniin.

    • Anonyymi

      Yksittäisen papin on kuitenkin kuunneltava omaatuntoaan eli vihittävä homoparit kun omatunto niin käskee. Taantumukselliset tahot menkööt vapaakirkkoihin.

      • Eikös papin pitäisi noudattaa omaa pappisvalaansa?

        "Pappislupaus[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
        Papiksi vihittävät antavat vihkimistoimituksen yhteydessä pappislupauksen, jonka sanamuoto on seuraavanlainen:
        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon.""


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Eikös papin pitäisi noudattaa omaa pappisvalaansa?

        "Pappislupaus[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
        Papiksi vihittävät antavat vihkimistoimituksen yhteydessä pappislupauksen, jonka sanamuoto on seuraavanlainen:
        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon.""

        Hän siis vastaa noudattamisestaan Jumalan ja ihmisten edessä, ei erityisesti sinun tai Patmoksen edessä. Tätä et tainnut tuosta kaavasta huomata?

        Voit siis jättää asian kirjaimellisesti Herran haltuun.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Eikös papin pitäisi noudattaa omaa pappisvalaansa?

        "Pappislupaus[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
        Papiksi vihittävät antavat vihkimistoimituksen yhteydessä pappislupauksen, jonka sanamuoto on seuraavanlainen:
        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon.""

        Pitäisiköhän pappisvalakin muotoilla jo uudestaan?

        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän "tieteen" edessä, että toimittaessani "pappisvirkaa", jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä maailman tahdossa ja siihen perustuvassa liberaaliteologisen kirkon opetuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa setan sanaa ja jakaa hyväksyntääni "synneille" maailman kulloisenkin tahdon mukaan. Tahdon noudattaa "jumalattomien" maallista tahtoa ja järjestystä sekä johdattaa alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita kadotukseen. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä "alakerran isännän" ja ihmisten edessä. Tähän liberaaliteologia minua auttakoon.""


    • Anonyymi

      okei.en onneksi ole pappi ja tähän!menkööt vapaakirkkoihin"on myös luterilaisuus!ku erosi martti lutterin kautta katolilaisuudesta!?et oo sen kummempi ku vapaa kirkkolainen.ota selvää lahkostas ku se on luterilainen lahko!ok.

    • Anonyymi

      Ei se arkkipiispa kirkon asioista päätä vaan kirkolliskokous.

      • Juu, arkkipiispa on vain vaikutusvaltaa omaava keulakuva ja käytännössä ainoa henkilö jolla on mandaatti edustaa koko kirkkoa ulospäin.


    • Anonyymi

      Se on totta. Miksi kirkolle johtaja ylipäätään valittaisiin, jollei hänen sanansa mitään paina? Arkkipiispan kanta sateenkaarivihkimisiin on selvä. Eläkäämme sen mukaan! :-)

    • Anonyymi

      Arkkipiispa on tuomittava, samalla mitalla takaisin.

    • Anonyymi

      "Oli lopputulos mikä tahansa, joku todennäköisesti pettyy, Luoma toteaa.

      – Se kuuluu tällaisen arvokeskustelun luonteeseen."

      Kirkko voi päättää kuka pettyy? Se kirkossakävijäkö ja kirkon tilaisuuksia tarvitseva vai se joka ei kirkosta mitään piittaa?

    • Anonyymi

      Ap. t. 5:29
      "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä.

      se mitä maailma, ja ne jotka homostelevat, ei ole mitä tulevaisuus tuo kaikille ilmeiseksi, ja sen takia sitten Jumalan Sana ja teko, joka sitten tekee mitä sen on tarkoitus tehdä.
      Joten, jos olet pahantekijä, elät vääryydessä ja valheessa sekä petoksessa:

      TEE PARANNUS, sillä se mitä on ennustettu on oven edessä, enkeli on valmiina puhaltamaan pasuunaan ja ylienkeli on valmis antamaan, käskyhuudon.
      ' Tulkaa Karitsan häihin, Morsian joka on itsensä valmistanut!'


      Nyt arkkipiispa, ihminen, aivoittelee:
      "– Vaikea sanoa mitään aikamääreitä. Mutta oma arvioni on, että ennen pitkää myös meillä samaa sukupuolta olevien vihkiminen tulee mahdolliseksi."

      "– Kirkko on kahden tuhannen vuoden aikana aina löytänyt tavan tulla toimeen muuttuneessa ajassa. Uskon siihen, että Jumalaan turvautuvina ihmisinä me löydämme tavan keskustella vaikeistakin asioista."

      se mitä ihminen aivoittelee on turhuutta, se mitä Jumala SÄÄTÄÄ ja MÄÄRÄÄ on aina etusijalla.

      Tämä kansan kirkko ja suuri osa sen jäsenistä ei usko eikä tottele Jumalaa.
      MUTTA
      tulee aika ja jo on, Kun Pyhä Henki, todistaa maailmalle:
      Joh. 16:
      9 synnin, koska he eivät usko minuun;
      10 vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
      11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.

      Kirkko ei usko joten se on epäuskon vallassa ja sen vaikutus on kaikkinainen paha, pimeys ja synti.

      Mutta tulee tuomio, sillä tämän maailman ruhtinas on tuomittu.
      Mutta jokainen joka huutaa avuksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä pelastuu.

      Tuomiot jotka on jo julistettu, niitä seuraa RANGAISTUS ja rangaistus alkaa Jumalan huoneesta (seurakunta ja kirkot) ja niistä jotka, ovat uskossa ja mukamas uskossa ja näin saavat Jeesuksen Nimen herjattavaksi.

      1. Piet. 4:17
      Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?

      Joten tässä on myös. "viimeinen" mahdollisuus, pahan ja väärin tekijöille:

      Kun he näkevät että Jumalan huoneen, palvelijat saavat rangaistuksen, heillä on hetki aikaa katua syntejään ja näin pelastaa sielunsa.

      Jos OMATUNTOSI soimaa sinua, Jumalan Pojan VERI, puhdistaa sen kun käännyt Jumalan puoleen ja lopetat pahan tekemisen!

      Kukaan ei pääse itseään, eli omaatuntoaa pakoon! eikä väärintekijät eikä syntiset, Jumalan ja Karitsan vihaa!

      Mutta, ole valmis sillä:

      7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.

    • Anonyymi

      Jo arkkipiispakin kannattaa tasa-arvoista avioliittolakia! Sanoo, että sen toteutuminen kirkossa on vain ajan kysymys.

    • Anonyymi

      Arkkipiispallekin: "Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä."

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe