Luterilaisen kirkon pappisvalan uudistaminen.

Pappisvala on päässyt sanamuodoltaan jo pahasti vanhenemaan modernissa ajassa, lienee jo kovasti ajankohtaista pappisvalan päivittäminen. Aikooko kirkko ryhtyä toimeen ja nykyaikaistaa pappisvalan sanamuodon vastaamaan nykytilannetta. Voisiko uusi pappisvala mennä vaikka näin.

(nykyinen vanhentunut sanamuoto)
"Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."

(uusi nykyaikainen pappisvala)
"Minä N. N. lupaan kaiken sallivan "rakkauden" edessä, että toimittaessani "pappisvirkaa", jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä maailman tahdossa ja siihen perustuvassa liberaaliteologisen ajattelun mukaisessa opetuksessa. Julkisesti julistan ja levitän sekä salaisesti edistän ja suosin Raamatun sanaa vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Setan sanaa ja jakaa hyväksyntääni "synneille" maailman kulloisenkin tahdon mukaan. Tahdon noudattaa "jumalattomien" maallista tahtoa ja järjestystä sekä taluttaa rauhallisesti seurakuntaa ja sanankuulijoita kadotukseen. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä median ja ihmisten edessä. Tähän liberaaliteologinen ajattelu minua auttakoon.""

22

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikö kukaan kannata pappisvalan modernisointia?

      • Kuuluuko Jumalan Pyhään Sanaan esim. Jumalan käsky kivittää pienistäkin asioista lähimmäinen? Ja saako tehdä kuten Salomo teki, että piti satoja vaimoja? Onko Raamattu lakikirja kaikilta osin?


      • sage8 kirjoitti:

        Kuuluuko Jumalan Pyhään Sanaan esim. Jumalan käsky kivittää pienistäkin asioista lähimmäinen? Ja saako tehdä kuten Salomo teki, että piti satoja vaimoja? Onko Raamattu lakikirja kaikilta osin?

        😅😂🤣 ei voi olla todellista. Katso niistä jo kymmenistä saamistasi vastauksista.


      • sage8 kirjoitti:

        Kuuluuko Jumalan Pyhään Sanaan esim. Jumalan käsky kivittää pienistäkin asioista lähimmäinen? Ja saako tehdä kuten Salomo teki, että piti satoja vaimoja? Onko Raamattu lakikirja kaikilta osin?

        # Ja saako tehdä kuten Salomo teki, että piti satoja vaimoja?#

        Älä ehdota tuota vaimollesi. Mooseksen laki ei ulotu enää enää pakanuudesta kristinuskoon kääntyneisiin. kts. AP 15.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        # Ja saako tehdä kuten Salomo teki, että piti satoja vaimoja?#

        Älä ehdota tuota vaimollesi. Mooseksen laki ei ulotu enää enää pakanuudesta kristinuskoon kääntyneisiin. kts. AP 15.

        Vaimoni on niin huumorintajuinen että voin ehdottaa vaikka mitä.

        Ihmeellistä kun VT:n Jumala ei sama Jumala kuin UT:n Jumala. Sinun jumalasi on siis Paavali.


      • sage8 kirjoitti:

        Vaimoni on niin huumorintajuinen että voin ehdottaa vaikka mitä.

        Ihmeellistä kun VT:n Jumala ei sama Jumala kuin UT:n Jumala. Sinun jumalasi on siis Paavali.

        Jeesuksen tulon myötä me elämme uuden liiton aikaa, josta jo Vanha testamentti kertoo

        Jer. 31
        »Tulee aika», sanoo Herra, »jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. 32Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
        33
        »Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 34
        Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: ’Oppikaa tuntemaan Herra!’ Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään.»


      • usko.vainen kirjoitti:

        😅😂🤣 ei voi olla todellista. Katso niistä jo kymmenistä saamistasi vastauksista.

        Hah, paraskin kehoittaja. Kysyit minulta eilen anonyymina varmaan 100 kertaa samaa kysymystä.


    • Mikäli kuulut kirkkoon on sinulla mahdollisuus tehdä tuosta aloite kirkolliskokoukselle. Ellet voi kerätä vaikkapa adressin ja yrittää vaikuttaa sitä kautta.

      Tällä palstalla asia ei kuitenkaan etene.

      • No älä ole noin negatiivinen, hiotaan hieman tekstiä ja laitetaan korjausehdotus menemään kirkolle ja eihän sitä tiedä kuka tätä palstaa lukee?


      • ArtoTTT kirjoitti:

        No älä ole noin negatiivinen, hiotaan hieman tekstiä ja laitetaan korjausehdotus menemään kirkolle ja eihän sitä tiedä kuka tätä palstaa lukee?

        Hyvä se on noinkin, ei muuta kuin adressi.com:iin. Vai pitääkö tämäkin tehdä puolestanne? Tekoja nyt höpinän sijaan.


      • a-teisti kirjoitti:

        Hyvä se on noinkin, ei muuta kuin adressi.com:iin. Vai pitääkö tämäkin tehdä puolestanne? Tekoja nyt höpinän sijaan.

        No älä nyt hätäile sulatellaan nyt hetken vielä.


    • Anonyymi

      ArtoTTT meni hijaseksi.

      • Anonyymi

        Pitääkö täällä olla koko ajan?


      • Tosiaan ei voi olla täällä koko aikaa.


    • Anonyymi

      Hyvin muotoiltu tuo uusi versio.
      Totahan se nykyään on, niin kauan asia harmitti että erosin kirkosta.
      Viimeksi kun näin vilaukselta moskeija ja kaupunki lehteä, tais olla jotain tylypahka juttua.
      Siis kuinka alas voi kirkko vajota?Noituutta seurakuntalehdessä?
      Toivottavasti näin väärin.

      • No kirkko ja kaupunki lehti ei kyllä luottamusta herätä.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        No kirkko ja kaupunki lehti ei kyllä luottamusta herätä.

        Ei herätä luottamusta sinun ja usko.vaisen kirjoittelu. Oman pään tulkinnat ovat niissä päällimmäisenä esillä. Ilman todellisuuden käsitystä.


      • sage8 kirjoitti:

        Ei herätä luottamusta sinun ja usko.vaisen kirjoittelu. Oman pään tulkinnat ovat niissä päällimmäisenä esillä. Ilman todellisuuden käsitystä.

        Onko sinulla parempia teologisia näkemyksiä?


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Onko sinulla parempia teologisia näkemyksiä?

        Minun mielestäni on.


      • sage8 kirjoitti:

        Minun mielestäni on.

        Ehkäpä sitten esittelet tietämystäsi?


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Ehkäpä sitten esittelet tietämystäsi?

        Minusta Raamattu on suurimmaksi osaksi mytologiaa. Enkä usko että sinun käsitykseen, että kaikki siellä on Jumalan sanaa.

        Missä teologian maistereita koulutetaan, siellä kuulemma pohditaan, mikä on Raamatussa myytti ja mikä on tosi. En usko siihenkään.


      • sage8 kirjoitti:

        Minusta Raamattu on suurimmaksi osaksi mytologiaa. Enkä usko että sinun käsitykseen, että kaikki siellä on Jumalan sanaa.

        Missä teologian maistereita koulutetaan, siellä kuulemma pohditaan, mikä on Raamatussa myytti ja mikä on tosi. En usko siihenkään.

        Jos ajatellaan Jeesuksen opetuslapsia, tiesivätkö he kaiken, eivät, ymmärsivätkö he kaiken, eivät, uskoivatko he kaiken sokeasti, eivät, mutta he vastasivat kutsuun seurata Jeesusta myöntävästi, jos kuulee kutsun siihen voi vastata myöntävästi omasta vajavaisuudesta ja heikosta uskosta huolimatta tai sitten voi kieltäytyä kutsusta tekosyitä ja selityksiä keksimällä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      383
      1470
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1200
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1082
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      967
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      806
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      90
      784
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      671
    Aihe