Olen työskennellyt lähes 30 v. Käytettyjen autojen myyjänä ja haluan antaa neuvoja niitä tarvitseville ostaja kandidaateille, että he onnistuisivat parhaalla mahdollisella tavalla kaupoillaan. Voit myös kysyä neuvoa niin vastaan parhaan kykyni mukaan.
Aloitetaan erittäin tärkeällä asialla:
1)Ota Mukaan Joku Joka Ymmärtää Autoista Jotakin (jos ei mahdollista, niin uhraa vähän rahaa ja vie kuntokartoitukseen.)
Ei niin tarpeellista, jos auto on lähes uusi ja taluu voimassa.
2) Jos Mahdollista Tee Taustatyötä Ja Katso Hintataso Valmiiksi Välttääksesi Maksamasta Kovasti Liikaa. Katso Myös Nykyisen Autosi Hintaluokka Nettisivustoilta. Mitä Lähemmäs Pääset Keskihintaa Vähennettynä 2000 eurolla, Niin Ollaan Jo Lähellä.(luonnollisesti halvoissa autoissa ei voida vähentää 2000, koska autosi myydään kuitenkin kauppureille liikkeestä)
Huomenna Lisää
NEUVOJA KÄYTETYN AUTON OSTOON
36
72
Vastaukset
- Anonyymi
Mielenkiinnotonta lukea,
kun yliviisaat ja kaikkitietävät kommentoivat,
fiksua kirjoitustasi.- Anonyymi
Hyviä neuvoja! Noita aina tarvitaan. Aloitus ihan oikein!
Valtaosa ensimmäisen auton ostajista eivät ole niin fiksuja kuin sinä!
Siitä syystä juuri he tarvitsevat niitä ketjun aloittajan antamia neuvoja.
Oman autosi hankinta lienee tyssännyt rahanpuutteeseen - sori vaan!- Anonyymi
Niin, eipä tuo mitään rakettitiedettä ole ja oikeita ohjeita on netti väärällään,
kysymys kuuluukin miksei he noudata niitä??
Kuuntelevat aina ja iankaikkisesti,
sitä ja tota ,
jolla oli sellainen ja tälläinen ongelma ,
ja näissä on aina
ja kaikissa tämä ja toi vika jne.
Ei tyhmää voi neuvoa kun ei ota vastaan ja pelkää ihan kaikkea , ei luota mihinkään eikä kehenkään , saati itseensä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, eipä tuo mitään rakettitiedettä ole ja oikeita ohjeita on netti väärällään,
kysymys kuuluukin miksei he noudata niitä??
Kuuntelevat aina ja iankaikkisesti,
sitä ja tota ,
jolla oli sellainen ja tälläinen ongelma ,
ja näissä on aina
ja kaikissa tämä ja toi vika jne.
Ei tyhmää voi neuvoa kun ei ota vastaan ja pelkää ihan kaikkea , ei luota mihinkään eikä kehenkään , saati itseensä.No mutta aloittajahan neuvoi ottamaan jonkun mukaan joka ymmärtää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, eipä tuo mitään rakettitiedettä ole ja oikeita ohjeita on netti väärällään,
kysymys kuuluukin miksei he noudata niitä??
Kuuntelevat aina ja iankaikkisesti,
sitä ja tota ,
jolla oli sellainen ja tälläinen ongelma ,
ja näissä on aina
ja kaikissa tämä ja toi vika jne.
Ei tyhmää voi neuvoa kun ei ota vastaan ja pelkää ihan kaikkea , ei luota mihinkään eikä kehenkään , saati itseensä.Ei kai kaikki, jotka autoista ei tiedä, silti tyhmiä ole. Mun mielestä pikemminkin he jotka haukkuvat muita osoittaa jonkun asteista vajaavuutta. Mä ainakin tarviin neuvoa ja apua.
- Anonyymi
Lisää Neuvoja
3) saavut liikkeeseen jos myyjä vaikuttaa aktiiviselta, niin jatka kaupantekoa. Mikäli saat avaimet ja lumiharjan lisäksi käden heilautuksen saatesanoin " se löytyy tuolta) niin vaida myymälää.
4) myyjän vietyä teidät auton luo pyydä että saatte ensin itse rauhassa katsella. Tutki auton paperit erittäin tarkkaan rekisteriote ja huoltokirja. Vältä ns. Kaksikilpistä uudelleen rekisteröityä autoa, se kielii auton aiemmin vaurioituneen , poikkeuksiakin on.
Huoltokirjan takasivuilta löytyy usein tietoa vaihdetuista osista kuten mittaristo.
Lisää Seuraavalla Kerralla - Anonyymi
En luota kirjoittajaan joka ei osaa kirjoittaa oikein isoja kirjaimia.
Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.
Pelkästään viestin kirjoitusasusta voi päätellä aika paljon.
Jos puhut puhelimessa esim. myyjän kanssa, on parempi, ellei keskusteluun
lainkaan sisälly V:llä alkavia sanoja!
Olen aikaisemminkin puhunut asiasta tällä palstalla ja julkituonut, että kirjallista ilmaisua voidaan pitkälti pitää kirjoittajan käyntikorttina.
Useimmat eivät koskaan ole nähneet käyntikorttia, eivätkä näin ollen ikävä kyllä edes tiedä, mikä se on.- Anonyymi
No niin paperit on tarkistettu huolella ja voidaan siirtyä tutkimaan autoa ennen koeajolle lähtöä.
5) aloita tarkastelemalla auton maalipintaa kuitenkin ymmärtäen, että käytetyssä on aina virheitä. Tarkista ettei ole suurempia lommoja myöskään puskureissa, niiden alustoissa, sivuhelmoissa. katso ettei ole epämääräisiä hitsaussaumoja, tiivisteissä maalia ovien saranoiden ja etulokasuojien ruuveissa jälkiä irroituksesta. ei tietenkään ole maata kaatavaa, jos niitä on irroitettu ja vaihdettu, mutta poikkeuksetta mikäli ei jo ole niihin tulee sävyero johtuen maalipinnan paksuudesta (tätä on vaikea havaita hallissa olevasta kiillotetusta autosta).
6) takakontista tarkista, että autoon kuuluvat työkalut, varoituskolmio sekä vararengas/paikkauspullo, kompressori on tallella. konepellin alta tarkista öljymäärä (jos huollosta onjo kilometrejä ja öljy aivan ylärajassa on syytä miettiä. Jos taas aivaan alarajassa, niin ei ole hyvä sekään, mutta puolen välin tienoilla on periaatteessa hyvä(kaikissa ei ole mittatikkua). Tarkista jäähdytysneste , pitää olla kirkasta ehdottomasti ja minimin yläpuolella kylmässä moottorissa lämpöisessä max rajassa. vilkaise saamalla jarrunesteen määrä pitää olla max. Tarkista myös silmämääräisesti akun kunto. Mikäli kovin hapettuneet navat ja kovin likainen niin ei hyvä. Auton on syytä lähteä käyntiin ilman lisävirtaa selityksistä, että joku jättänyt jotain päälle huolimatta koska aivan tyhjä akku ei enään herää hyväksi.
jatketaan taas Järjestys on väärä!
Miksi kukaan neuvojista ei ymmärrä tarkistaa, vuotaako auto öljyä, eli onko auton alla lammikko - pienempi tai suurempi!
Jo pieni riittää siihen, että EI!
Vaikka tiivisteet ovat halpoja, autoa joutuu usein aika paljon avaamaan, ennen kuin pääsee toteamaan mistä ja kuinka paljon vuotaa!- Anonyymi
Sääntö numero 1: Älä osta Kamuxilta
Sääntö numero 2:Kierrä myös muut isonteltanväen firmat kaukaa
Sääntö numero 3:Älä osta Kamuxilta- Anonyymi
Sääntö nro 1. Älä lue katellisten kirjoituksia.
- Anonyymi
Huomaan, että koet itsesi kovin petetyksi Kamuxin toimesta, mutta vika voi myös löytyä peilistä. Käytetyn auton kaupassa osti sen sitten mistä vain, pitää olla erittäin tarkka joka suhteessa. Se on onnistumisen avain. Kuluttariitalautakunta ei ole takuu ja sen päätös ei ole tuomio vaan suositus myöskään se ei kovin usein suosita rikkoutumis tilanteissa myyjää maksamaan koko laskua vaan useimmiten selvästi alle puolet usein vain 10-20 prosenttia. Vilppi ja petos tilanteissa tilanne on toinen ja pitääkin olla. Kamuxia jatkuvasti haukkuvan on myös syytä tietää, että määrätietoinen toimintasi voi helposti johtaa käräjille ja tuomio on aika selvä. Tämä olkoon myös käytetyn ostajalle neuvoksi.
- Anonyymi
Hyvähän se on tehdä mitä sattuu, sunnuntaina käy pyytämässä synnit anteeksi ja puhtaalta pöydältä saa jatkaa taas maanantaina.
- Anonyymi
Jälleen jatketaan
7) tarkista auton kaikki lyhdyt edestä ja takaa ettei ole halkeamia ja haalistumia.
pinnat on useimmiten kyllä hiottavissa, mutta maksaa sekin korjaus. Tarkista tuulilasi kuluneisuus/sameus, halkeamat ja kiveniskut, joista halkeamat lähtevät sitä nopeammin, mitä alempana ovat. myös reunan tummassa osassa olevat on tärkeää huomioida vaikka eivät olekkaan näkökentässä. Mahdollinen lasikatto on syytä tarkistaa erittäin tarkkaan hiushalkeamilta (kallis uusia ja kantavaa rakennetta).
8) on aika pyytää myyjä paikalle ja siirtyä koeajoon. Anna myyjän siirtää auto hallista ulos ja katso jäikö lattialle mitään nestettä, jos jäi niin älä usko myyjän sanomaa, että ne on edellisen auton jäljiltä. (vihreä ja punainen jäähdytysnestettä, puhdas öljy kellertävä tai punainen vaihteisto/perän öljyä, tumma öljy on moottoriölyjä.
9) istukaa autoon ja testatkaa kaikkien katkaisijoiden toiminta, myös kaikki ikkuna nostimet ja keskuslukitus. Auto alkaa lämmetä ja sisään tulee ummehtunut haju johtuu lämmityslaitteiston kennon ja putkiston sammaloitumisesta (on pestävissä aika edullisesti alle 50 euroa), autoon tulee makea haju, johtuu jäähdytysnesteen vuodosta (kenno, vesiventtiili, letkut/putket) useimmiten kalliskorjata. Näkyy joskus myös tuulilasin rasvaisena sisäpintana, ilmastointi laite, laita napista päälle ja pois kuuntele että naksaahtaa ja kierrokset hivenen putoaa, jos näin ei tapahdu, niin vähintään täyttöhuolto edessä, mutta voi myös järjestelmä vuotaa tai olla muita vikoja (usein kallis korjata).
10) sitten lähdetään liikkeelle ja aivan ensimmäiseksi koita kytkintä, jos täristää tai ottaa myöhään, niin edessä arvokas kytkin remontti, jos normaalin oloinen niin hyvä. Aja mielellään yli 50 km koeajoa myös isollatiellä ja huonolla selvittääksesi ylimääräiset kolinat ja suoraankulkemiset sekä tärinät isommissa nopeuksissa. (n.80 Km/h alkaatärinä ja loppuu n. 130 Km/h on kyse renkaiden tasapainoituksesta, mutta jos tärisee vain, niin kyse on vetonivelistä/kardaanista). Testaa vakionopeuden säätimen toiminta .Seuraa moottorin lämpöjä, että pysyy vakaana ja oikealla tasolla. Koeajon lopulla kannattaa etsiä paikka jossa mahtuu ajamaan ympyrää vetonivelten eheyden havaitsemiseksi (jos naksuu tai tärisee on viallisia muista ajaa molemmin päin)
Koita vielä jarruja , jos poljin painuu syvälle on etupalatlevyt kuluneet mikäli seisontajarru nousee ylös on takapalat/levyt kuluneet, Voi tietysti olla jotain vakavampaakin. myöskin jos jarruttaessa raatti tärisee on etu jarrulevyt vialliset, jos taas tuntuu persuksissa, niin taka levyt vialliset. koita myös vanteet/renkaat ajamalla n.10-20 Km/h ja anna ratin olla vapaana mikäli ratti tekee edestakaista liikettä on etuvanteessa vikaa taas jos tuntuu persuksissa niin taka vanteessa.
11) tarkista koeajon päätteeksi vielä äänimerkin pissapoja ja pyyhkijöiden toiminta niin edessä kuin takanakin. Nosta konepelti ylös ja tarkista, ettei näy mitään vuotoja missään. vielä ajovalojen polttimoiden tarkistus, että toimii halogenit halvempia, mutta Xenon ja Ledi valot kalliimpia ja niissä usein voi olla muukin, kuin polttimo vika. katso vielä, että ajovalojen korkeussäädöt toimivat ja mahdollisuuksien mukaan lasien lämmitykset.
Nyt on koeajo suoritettu ja mieti tarkkaan , mitä havaitut viat tulisi maksaamaan ja mitkä viat voisit mahdollisesti hyväksyä sekä muista , että käytettyyn autoon voi tulla vikaa heti oston jälkeen ja kuluttasuoja tai takuu ei läheskään kaikkea korvaa, joten varaa ihan min. 500 euroaa yllätyksiin. Kun teet kauppaa niin pyydä ensin tarjous ja aloita vasta sitten keskustelu järkevissä määrin havaitsemista vioista, muuten maksat ne välirahan tai kauppahinnan muodossa itse.
MUISTA ETTÄ HUONOA EI KANNATA OSTAA VAAN KATSO RAUHASSA HYVÄ TUOTE , VAIKKA MYYJÄ VAKUUTTELISI KUINKA KAIKKIEN OLEVAN SAMANLAISIA. KAIKISSA KÄYTETYISSÄ KUITENKIN ON JOTAIN KULUNUTTA, MUTTA EI VÄLTTÄMÄTTÄ RIKKIOLEVAA.
Tässä joitain tärkeitä asioita käytetyn ostosta, mutta ei tietenkään kaikkia elementtejä. Toivotan onnistuneita kauppoja. Kysy jos et tiedä se tulee halvemmaksi.- Anonyymi
Ai niin unohtui yksi tärkeä asia.
12) Älä osta kamuksilta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai niin unohtui yksi tärkeä asia.
12) Älä osta kamuksiltaVälttyäksesi kyseisen kaltaiselta liikkeen moittimiseltä Käytä Asiantuntijaa Apuna
- Anonyymi
No9 missä autossa nykyään on vesiventtiili ehkä -90 autossa.Mutta hyvät ohjeet muuten
- Anonyymi
Älä osta "liikkeestä", jonka mainoksen bongasit yleisen käymälän seinältä tai marketin ilmoitustaululta.
Käymälä on kyllä aivan tavallinen suomenkielen sana!
Et ole sitten kauas kotikylästä päässyt, koska "vessa" on korkeintaan puhekieltä jossain
päin Suomea.
Käymälöiden sijainti esim. kauppakeskuksissa ilmoitetaan englanninkielisellä kirjainyhdistelmällä WC, (Water-Closet). Maailmalla voi sitten törmätä sellaisiin
ilmaisuihin kuin Restroom (USA) ja Toilet (Ranska).
- Anonyymi
Vielä yksi neuvo. Älä usko kaikkea, mitä sinulle uskotellaan. Varsinkaan sellaisilta, jotka mukamas antavat sinulle neuvoja.
- Anonyymi
Jos kuvittelet ettei oston jälkeen ole kuluja, erehdyt, lue tämä :
Tälle ressukkasukupolvelle ,
joka on syntynyt ja tottunut ihan kaikkiin ilmaisiin pailveluihin
, ilman vastetta saamaan kaikki ilman, mistään kun ei joudu maksaan,
tekemättä mitään,
kaikki mitä joutuu omasta pussista maksaan on nykyään heidän mielestä väärin,
ihan sairas opittu asenne ,
joka ei tietenkään toimi vanhojen autojen kanssa tietenkään,
valitetaan ja kuvitellaan , että minulle kuuluu kaikki ja auton kulut sen myyjälle.
Tästä tämänkin palstan jatkuva valitus,
ja sairas ihmeellinen opittu pikkulasten itkeminen johtuu.
Kun olet ostamassa niin varaudu maksamaan korjausesi itse, omasta pussistasi. - Anonyymi
Olet oikealla asialla mutta ikävä kyllä myöhässä.
Nykyään jokaisessa iltapäivälehdessä on joku asiantuntia joka tietää kaiken,
Ja suosittelee mistä kannattaa ostaa ja suosittelee oikein liikkeen nimen. Mutta tavallinen normaali ja rehellinen autokauppias joutuu maksamaan täyden hinnan ilmoituksestaan, - Anonyymi
Tärkeintä on ensin soittaa ja kysyä tiukka hinta. Sitten koeajo ja katsotaan mitä negatiivista löytyy ja tingitään reilusti lisää. Kun hinta lopulta saatu tuntien vääntämisen jälkeen kohdalleen tarjotaan lopuksi oma auto vaihdossa. Tämä paras taktiikka.
- Anonyymi
Luuletteko silloin saavasi auton halvemmalla.
Käytä nyt hieman järkeä,ei se kauppiaskaan ihan tyhmä ole. - Anonyymi
Tässäpä varsinainen niksipirkka. Meidän liikkeessä kaltaisesi ohjataan kohteliaasti jatkamaan matkaa ja toivotetaan onnea bilikan ostoon.
- Anonyymi
Ja sitten kun tietty emmit kaupantekoa vielä sen suomenhalvimmantiukanhinnan kuultuasi, sanot että pitää vielä neuvotella vaimon kanssa.
- Anonyymi
Hyvä tekniikka on tinkiä ja tinkiä, mutta sitten , kun annat oman autosi vaihdossa, onkin automyyjän vuoro alkaa tinkiminen.
- Anonyymi
Nämä olivat varsin hyviä'ä vinkkejä aloittajalta. Lisäisin vielä pari
- katso renkaiden kulutuspinta, mahdolliset nastapuutteet ja halkeilut ja valmistusajankohta, myös siitä sarjasta joka ei ole auton alla. Jos molemmat menevät pian uusiksi, rahaa kuluu reippaasti
- tarkista milloin jakohihnan vaihto ajankohtainen, jos sellaisella varustettu
- testaa sähköiset ikkunahissit, keskuslukko kaikista ovista ja luukuista ja tankinkannesta
- katso etumaskin taakse taskulampun kanssa, jos siellä näkyy mitään neste/möhnävuotoja tai pahaa hapertumaa, niin edessä työläitä = kalliita ilmastoinnin tai jäähdytyksen korjaustoimenpiteitä
- pyydä avustajaa polkaisemaan kaasua ja tarkkaile itse mahdollisia moottorin kuluneisuudesta vihjaavia savun pöllähdyksiä - Anonyymi
11 vuotta korjaamoa yrittänyt antaisi sellaisen vinkin, että osta mahdollisimman vanha auto mihin saa vielä osia eikä ole ruosteessa.Sen korjaaminen ja huoltaminen on ainakin viisi kertaa halvempaa jos ei 10 verrattuna tämänpäivän autoon.Jos ei ole tuttua kenen kanssa lähteä auto kaupoille varaa aika jollekkin korjaamolle tarkastusta varten pyydä olla seuraaamassa tarkastusta ja aina pitää pyytää myyjäliikkeen suostumus. Sekin kertoo jo jotain jos lupaa ei tule.
- Anonyymi
Ja ennen kaikkea aja koeajo ja huolella esim. Onko vetonivelt ehjät eli pakki päälle ja ratti ääriasentoon vasemalle ja oikealle sillä rikkinäiset ilmoittaa heti, pakokaasutesti, sillä jos moottori on väljä tulee kallis remontti, jarrut kunnolla pohjaan jos puoltaa lisää..........
- Anonyymi
Muistan Espoon autotalon myyjän kun ostelin uutta autoa, niin hän kysyi että, kerro paljonko sulla on rahaa, niin mä kerron millä autolla sun pitää ajaa. Kun kerroin summan, niin hän sanoi, että voit ajaa millä vain, no sitten toivotin hänelle menestystä uralle ja jatkoin matkaa.....
- Anonyymi
Jatkoa edelliseen....... Kun olin jatkanut matkaa toiselle paikkakunnalle, niin soitin veljelleni ja ehdotin hänelle, että vaihtaisi kaikki autot ja ostimme 11 kpl uusia henkilöautoja ja 3 paketti autoa, että se siitä myyjän kysymyksestä joka luuli omistavansa koko maailman. Se oli kertomus pikku asiakaspalvelusta, nykyisin sama koskee kiinteistövälittäjiä.
- Anonyymi
ostakaa tarkastus palvelu vieraasta liikkeestä
- Anonyymi
Hyviä perusasioita. Toki pitää muistaa hinta-taso, onko ostamssa parin tonnin kesä-autoa vai 20000 euron kakkosautoa perheelle. Halpaan hintaan on yleensä joku syy, ikä, kilometrit, tekninen kunto, merkin maine jne.
Minua ei ole kusetettu autokaupoissa kuin kahdesti. Ensimmäinen oma auto oli Hankkijalta ostettu Fiat Uno, uusi tuliterä auto. Perskutarallaa, oven kahva jäi käteen, vitonen ei pysynyt silmässä, toinen ajovalo pimeni kerran viikossa jne jne. Meni vaihtoon 3 kk päästä, tunsin itseni totaalisen kusetetuksi, miten tommosta romua voidaan edes uutena autona myydä.
Toinen kerta oli kun menin ostamaan parin tonnin auton, joka oli ns kolarikorjattu. Auto itsessään toimii hyvin vieläkin, mutta ruosteensuojaus oli unohtunut. Minulla oli aiemmin ollut 2 samanlaista, joten oli kai huolimaton. Auto oli kolmen vuoden jälkeen ajokiellossa ruostevaurioiden takia. Nyt on lapsilla pelto-autona. Ilmastoinnit, vakkarit ym ym kaikki pelaa, hemmetin ruosteen takia vein kilvet konttorille.
Hassulta tuntuu että ihmiset ostavat autoja näkemättä verkkohuutokaupoista. No, toiset elää sillä että nyppii rahat pois tyhmiltä...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1885468- 1004989
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?954512Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1182744Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1412738- 442257
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian322174Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2281923- 921907
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni121831