Manuaalivaihteisto on paras kaupungissa ja paljon ajavilla. Säästää rahaa.

Anonyymi

Automaattilaatikko kuluu paskaksi ja korjaaminen on sikahintaista. Tavallinen manuaalilaatikko kestää 400 000 km ongelmitta.

43

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mummo oli auton kyydissä ja katseli ajamistouhua. Sanoi sitten kuljettajalle:

      "keskity sinä siihen ratin kääntelyyn, niin minä voin hämmentää sitä laatikkoa".

      Automaattia ei tarvitse hämmentää.

    • Anonyymi

      Onko manuanaali noussut aamuvuoroon kun ajatukset eivät ole vielä selkiintyneet ?
      Manuaalilaatikko ehkä vaivoin kestää moiset kilometrit, mutta kytkin sippaa jo pari kertaa tuolla matkalla.
      Automaateista sen verran on kokemusta, että ajelin sillä 460 tkm ja vein sen jälkeen ehjänä vaihtoon. Tarvitsee vain huolehtia edullisesta öljynvaihdosta.
      Tietysti jos on DSG, niin se rikkoutuu jo paljon aikaisemmin, mutta sehän onkin todellisuudessa reistailevan mekatroniikan ohjaama robottimanuaali.
      Jos ajaa taajamassa manuaalilla tuollaisia suuria kilometrimääriä, niin se on todellinen Via Dolorosa eli kärsimysten tie. Ainoa oikea vaihdelaatikko taajamaan on automaatti. Sen ovat valmistajatkin oivaltaneet jo kauan sitten ja automaattien tarjonta vain laajenee kaikilla valmistajilla.

      • Anonyymi

        Poislukien DSG nytkyttimet ja varsinkin kuivakytkin sellaiset kun eivät kestä ryömittämistä eikä valoissa odottelua vaihde päällä. Mekatroniikka kuuluu olevan ongelmallista ja peruuttaminen ylämäkeen haasteellista. Käyttövirheriski on väistämätön paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poislukien DSG nytkyttimet ja varsinkin kuivakytkin sellaiset kun eivät kestä ryömittämistä eikä valoissa odottelua vaihde päällä. Mekatroniikka kuuluu olevan ongelmallista ja peruuttaminen ylämäkeen haasteellista. Käyttövirheriski on väistämätön paikka.

        Näitä kaksoiskytkinvaihteistoja on yllättävän monella automerkillä. Sinäkin todennäköisesti ajat sellaisella.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksoiskytkinvaihteisto


    • Anonyymi

      Ei nyt ihan heti tulisi mieleen vaihtaa Toyotan täydellisesti toimivaa portaatonta laatikkoa minnekkään historialliseen käsivatkaimeen. Kehitys vaan on kehittynyt eikä paluuta menneeseen enää ole. Lankapuhelinkin oli ja meni ja käsivälitteiset keskukset, oletko huomannut? Höyrykonekin on jo museossa !

    • Anonyymi

      manuaalilla kulkee tasaisesti, ei ole hajoavia osia.

      Manuaalilaatikko kestää varmasti yli 400 000km . Kytkinlevy on kuluva osa.

      Mutta laatikoissa ei ole mitään kallista osaa joka kuluu tai rikkoontuu.

      • Anonyymi

        Voi voi, manuaalit kyllä hajoaa ja kuluu, mutta ketä kiinnostaa jotkut 400tkm poljettu paskat.
        Köyhien ja idioottien juttuja nuo manuaalit nykyaikana.


      • Anonyymi

        Riippuu autosta. Yleisesti autot joissa on kunnon momentinmuunninautomaatti, kestää sen minkä manuaalikin, tosin ilman manuaalivaihteisen kytkinremontteja.

        Opel Vivaron manuaalilaatikkohan kestänee noin 100 tkm ja jotkut vw DSG-automaatit ei sitäkään.

        Minulla on ollut paljon autoja 30 vuoden aikana, sekä manuaaleja että automaatteja. Yhteensä olen ajanut noin 900 tkm. Autot on ollut yleensä vanhoja ja.paljon ajettuja, nyt ollut pari uutta.

        Yhden kerran on 30v aikana vaihdelaatikko hajonnut, auto oli Ford Escort Express vuosimalli 1997. Myös uudehkon manuaalivaihteisen Vivaron vm 2008 myin pois kun mittarissa oli 80 tkm ja laatikko alkoi pitämään ääntä.
        Paljon oli myös yli 10 v vanhoja ja yli 300 tkm ajettuja autoja mutta ei niissä mitään ongelmia vaihteiston kanssa ollut.

        Eli. Jos ostat vanhan auton etkä valitse sellaista jossa on tunnetusti ollut heikkolaatuinen vauhteisto, niin minusta vaihteiston suhteen ei kannata huolta kantaa, olipa se sitten manuaali tai automaatti paitsi jos on dieseli niin manuaaleissa kalliiksi tuleva kaksoismassavauhtipyöräkin on kallis kulutusosa ainakin vaihtotöineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu autosta. Yleisesti autot joissa on kunnon momentinmuunninautomaatti, kestää sen minkä manuaalikin, tosin ilman manuaalivaihteisen kytkinremontteja.

        Opel Vivaron manuaalilaatikkohan kestänee noin 100 tkm ja jotkut vw DSG-automaatit ei sitäkään.

        Minulla on ollut paljon autoja 30 vuoden aikana, sekä manuaaleja että automaatteja. Yhteensä olen ajanut noin 900 tkm. Autot on ollut yleensä vanhoja ja.paljon ajettuja, nyt ollut pari uutta.

        Yhden kerran on 30v aikana vaihdelaatikko hajonnut, auto oli Ford Escort Express vuosimalli 1997. Myös uudehkon manuaalivaihteisen Vivaron vm 2008 myin pois kun mittarissa oli 80 tkm ja laatikko alkoi pitämään ääntä.
        Paljon oli myös yli 10 v vanhoja ja yli 300 tkm ajettuja autoja mutta ei niissä mitään ongelmia vaihteiston kanssa ollut.

        Eli. Jos ostat vanhan auton etkä valitse sellaista jossa on tunnetusti ollut heikkolaatuinen vauhteisto, niin minusta vaihteiston suhteen ei kannata huolta kantaa, olipa se sitten manuaali tai automaatti paitsi jos on dieseli niin manuaaleissa kalliiksi tuleva kaksoismassavauhtipyöräkin on kallis kulutusosa ainakin vaihtotöineen.

        "Kunnon momentinmuunnin" hähähäröröhöhöhö. Momentinmuuntimessa moottorin kierrokset nousee mutta auto ei liikahda mihinkään. Öljy vain vatkaantuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kunnon momentinmuunnin" hähähäröröhöhöhö. Momentinmuuntimessa moottorin kierrokset nousee mutta auto ei liikahda mihinkään. Öljy vain vatkaantuu.

        No joo, kyllähän ne vanhai isot jenkit tosiaan tuntuu tottumattoman käsissä yhtä oudoilta kun cvt vaihteistotkin mutta vähän nykyaikaisemmat ei jenkkilotjan momentinmuunninvaihteistot on ihan huippuja, muilla ei ole lähellekään yhtä hyvää jos otetaan huomioon sekä kestävyys että ajomukavuus.


    • Anonyymi

      Polkupyörä säästää vielä enemmän ja pienessä yksiössä syrjäkylillä asumalla säästää lisää.
      Jos ei itse osaa ruokaa laittaa niin pirkka-maksalaatikkokin on edullista ja hanasta vettä ruokajuomaksi.

      Toisille penninvenyttäminen on suorastaan pakkomielle, toisille ei.

    • Anonyymi

      Automaatteja on valtaosa maailman henkilöautoista. Automaatit ovat kyllä manuaaleja kestävämpiä, poikkeuksena lienee ollut muutama dsg-versio takavuosilta.

      Itse asiassa onkin hyvä kysymys mikä on automaattivaihteisto. Rajanveto ei ole ihan helppo.
      Onko esim robotti, jossa on kaikki samat vempeleet kuin manuaalissakin, mutta robotti vain ’vatkaa vaihdekeppiä’? Ei minusta, siinä kyse on automatisoidusta manuaalivaihteistösta. Siinä vain tylsä mekaaninen vaihtamistyö on ulkoistettu robotille.

      Nimenomaan kaupunkiajossa ja ruuhka-ajossa yleisemminkin automaatti on ylivoimainen. Pidemmässä matka-ajossahan on jokseenkin yksi ja sama onko automaatti vai manuaali.

    • Anonyymi

      Hyvä jos tiedostat sen mihin sinulla on varaa ja mihin ei.

      • Anonyymi

        Minäkin haluaisin säästää.
        Kumpi tulee kalliimmaksi, manuaalivaihteisen auton vaihtaminen automaattivaihteiseen vai lapsen hankkiminen.

        Terv. Nuori mies valintojen edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin haluaisin säästää.
        Kumpi tulee kalliimmaksi, manuaalivaihteisen auton vaihtaminen automaattivaihteiseen vai lapsen hankkiminen.

        Terv. Nuori mies valintojen edessä.

        Lapsi vie rahasi ainakin 18 vuotta, mieti sitä.


    • Valitsin vuosikymmenien aikana aina manuaalin, koska se oli uutena halvempi ja automaatit ainakin siihen aikaan kuluttivat aina 0,5 l / 100 enemmän.
      Nyt olen ajanut yli 10v automaateilla - 500 sarjan BMW ja E-sarjan MBtä - enkä missään tapauksessa enää haluaisi mitään manuaalivaihteista autoa.
      Lisäksi kytkinremontit 200 tkm välein jäävät pois, kun huolehtii autosta ja vaihtaa esim. öljyt vaikka ehkä ei tarvitsisi.

      • Anonyymi

        Manuaali on paska mersuissa ja bemareissa, muissa merkeis ei ole havaittu ongelmia, kuin käyttö mukavuudessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manuaali on paska mersuissa ja bemareissa, muissa merkeis ei ole havaittu ongelmia, kuin käyttö mukavuudessa?

        Googleta M32 ja viisastu. Kyseessä on Opelin lahja maailmankaikkeudelle. Manuaaliloota, johon tehdään 2000 € remontteja alle 100 tkm ajettuna, koska osa lootista tulee tehtaalta liian kireille laakerivälyksille säädettynä. Tyhmempi luulisi, että kyseessä on tyyppivika, mikä kuuluu valmistajan maksettavaksi... vaan artisti nämä lähes aina maksaa, kun takuu on ummessa.


    • Anonyymi

      Olet väärässä. Manuaalivaihteistossa on nykyään usein kaksoimassavauhtipyörä joka on kulutustavaraa ja harvoin kestää mitään 400tkm lukemia.
      Automaattivaihteisto kyllä kestää 400tkm jos kuski ei omilla toimillaan hajoita vaihteistoa ennenaikaisesti esim. pitämällä autoa paikallaan vaihde päällä ja jarrupoljin pohjaan painettuna kymmenien minuuttien ajan aiheuttaen vaihteiston ylikuumenemista. Automaattivaihteiston öljyt vaan pitää muistaa vaihtaa sen 60-90tkm välein jotta vaihteisto kestää pidempään. Autovalmistajan tai maahantuojan väite siitä että automaattivaihteistoöjy kestäisi koko auton käyttöiän on täyttä potaskaa jonka tarkoituksena on aiheuttaa vaihteiston rikkoutuminen auton takuun päättymisen jälkeen ja saada asiakas vaihtamaan autoa uudempaan muutaman vuoden välein.

      Vikaherkimpiä vaihteistoja ovat lähinnä 2007-2012 VW DSG kaksoiskytkinvaihteistot, useimpien muiden merkkien hihnalliset tai ketjulliset CVT vaihteistot lukuunottamatta Toyotan e-CVT vaihteistoa.

      • Anonyymi

        Mutta Toyotan e-CVT vaihteiston toiminnassa ei olekaan ketjua tai hihnaa eikä toimintaperiaate ole milläänlailla muiden CVT vaihteistojen kaltainen.
        e-CVT vaihteisto on oikeastaan vain planeettapyörästö. Erittäin hieno keksintö tuollaiseen käyttöön.

        Myös Toyotan CVT- vaihteisto on parempi kuin CVT.t yleensä koska siinä on momentinmuunnin toisin kuin monilla muilla.
        Toyotan e-CVT on siit kaikissa Toyotan hybrideissä ja tavallinen CVT momentinmuuntimella on kaikkien uudehkojen Toyota- henkilöbensa-autojen automaattina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Toyotan e-CVT vaihteiston toiminnassa ei olekaan ketjua tai hihnaa eikä toimintaperiaate ole milläänlailla muiden CVT vaihteistojen kaltainen.
        e-CVT vaihteisto on oikeastaan vain planeettapyörästö. Erittäin hieno keksintö tuollaiseen käyttöön.

        Myös Toyotan CVT- vaihteisto on parempi kuin CVT.t yleensä koska siinä on momentinmuunnin toisin kuin monilla muilla.
        Toyotan e-CVT on siit kaikissa Toyotan hybrideissä ja tavallinen CVT momentinmuuntimella on kaikkien uudehkojen Toyota- henkilöbensa-autojen automaattina.

        Ja myös melko onneton sytös.


      • Anonyymi

        Vai automaatin öljynvaihto 60-90 tkm, älä nyt liioittele. 100-120tkm on realistisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai automaatin öljynvaihto 60-90 tkm, älä nyt liioittele. 100-120tkm on realistisempi.

        Aisinissa (Tojo) öljyn vaihtoväli on juuri tuo 60 tkm ja jos öljynvaihdot on tehty, niin laatikko kestää satoja tuhansia. Hynyssä huoltoväli laatikolla on vielä lyhyempi eli 45 tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja myös melko onneton sytös.

        Toimii erittäin pehmeästi enkä ole kuullut yhdenkään menneen rikki, miksi se siis sinusta on onneton sytös, onko sinulla parempaa tietoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimii erittäin pehmeästi enkä ole kuullut yhdenkään menneen rikki, miksi se siis sinusta on onneton sytös, onko sinulla parempaa tietoa?

        Lue vaikka autolehtien testejä aluksi, niin saat tietoa sen puutteellisesta toiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aisinissa (Tojo) öljyn vaihtoväli on juuri tuo 60 tkm ja jos öljynvaihdot on tehty, niin laatikko kestää satoja tuhansia. Hynyssä huoltoväli laatikolla on vielä lyhyempi eli 45 tkm.

        Tojo rahoittaa toimintaansa ja ylimitoitettuja hyvityshintojaan kalliilla huolto-ohjelmalla. Kyllä muiden laatikot kestää yhtä hyvin järjellisimmillä huolloilla, eli tuplakilsoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue vaikka autolehtien testejä aluksi, niin saat tietoa sen puutteellisesta toiminnasta.

        Autolehtien näkemys muutaman kilsan koeajon perusteella versus hybridi toyotalla ajamani noin 60tkm uskon enemmän itseeni.
        Eikä lehdetkään sitä toimimattomaksi tai epäluotettavaksi ole väittäneet, joitain ei tietenkään miellytä se että nostaa kevyehkössäkin kiihdyttäessä helposti isot kierrokset. Siksi se voi häiritä konservatiivista automiestä koska se ei kuullosta johdonmukaiselta vanhan automiehen korvaan.
        Auton meluisuus ei minua miellyttänyt joten vaihdoin sen Kia Niroon, jossa on kaksoiskytkinautomaatti, eli laite johon en luota, mutta pitkän takuun ja huolenpitosopimuksen turvin uskalsin ottaa, eikä vielä ole mitään moitittavaa ( 61000 nyt ajettu) mutta eihän tämä mikään vag automaatti olekaan.
        Olen silti lähes varma että toyotan hybridi on samoilla kilometreillä vasta sisäänajettu kun tämä kaksoiskytkinhässäkkä tulee tiensä päähän. Minua se ei haittaa kun en kuitenkaan aio uutta autoa paaliin asti ajaa.


      • Anonyymi

        Myös polkuauton kytkin on kulutustavaraa. Väärällä käytöllä (vanhukset) menee rikki jo alta 100 tkm eikä taatusti kestä 200 tkm asti, jos koko ajan ajeteen kaupunkiajoa. Ne "400 tkm ilman remonttia" on kontattu korpitaipaleilla, missä liikennevaloja on nähty vain telkkarista.


    • Anonyymi

      Takseissa on poikkeuksetta automaattivaihteisto. Vähän sotii aloittajan tietämättömyyttä ja asennetta vastaa, vai mitä.

    • Anonyymi

      Mulla on automaatti ja manuaali enkä oikein tiedä kumpi on parempi? Ehkä aitomaatti kun on helpompi syödä samalla kun ajaa.
      Automaatissa ei taida olla kuin yksi puute, sitä ei voi risteyksissä valuttaa taakseppäin jos on ajanut liian pitkälle.

      • Anonyymi

        Kun on 15 vuotta ajanut ensin manuaalilla ja saman verran oikealla automaatilla, niin vaaka kallistuu hetkeäkään epäröimättä automaatin valintaan. Varsinkin kun asuu taajamassa.
        Ei mitään vatkausta vaan siirtelet vain kengän kärkeä välillä kaasulta jarrulle ja takaisin.


      • Anonyymi

        Dieseleissä automaatti on kätevä koska moottorin vetoalue on niin lyhyt että manuaalilla ajaminen olisi kaupungissa aikamoista vatkaamista. Maantiellä taas ohittaminen kovin vaivatonta kun kick-down laittaa pienempää pesään. Jos kovin kiire tulee niin voi tietysti jeesata laatikon logiikkaa tiputtamalla pienemälle manuaaliläpysköistä ennen ohitukseen lähtöä.

        Tuosta syömisestä en tiedä kun minun autoissa ei syödä eikä tupakoida. Risteyksistä ajan ohi kovin harvoin ja automaateissa on myös peruutusvaihteet jotka toimivat myös tasamaalla ja alamäessä. Kannattaa kyllä katsoa peiliin ennenkuin alkaa valuttelemaan...


    • Anonyymi

      Hauskoja nämä uskonasia aloitukset ja jutut kuinka joku kestää 400 000 km ongelmitta. No kun kestoa ei voi kuin arvailla ja kuka nykyaikana tuollaisia edes miettii, no köyhä joka ajaa vain muitten loppuun polkemilla lintoilla.

      • Anonyymi

        > Hauskoja nämä uskonasia aloitukset ja jutut kuinka joku kestää 400 000 km ongelmitta.

        Aatteen mies (tai dementikko, mikä on pitkälti sama asia) ei tietenkään laske (muista) kaikkia korjauksia ... tai tojopapathan ei edes korjaa, vaan kyseessä on pelkkä huolenpito.

        Tätä huolenpitoa edustaa mm. polkuauton kytkinremontti. Jonka ihan varmasti joutuu tekemään, jos autolla ajetaan muutakin kuin 70 km/h syrjäisiä maanteitä körötellen.


    • Anonyymi

      Autoilija ei voi hyödyntää monia nykytekniikan mahdollisuuksia kuten adaptiivisita vakionopeuden säädintä, joka on loistava turvallisuutta lisäävä apuväline. Sen avulla voi ajaa helposti satoja kilometrejä mihinkään polkimeen koskematta jos vain rakko ja takamus kestävät.
      Lähes 10 vuoden kokemuksella kirjoitan.

    • Anonyymi

      manulouta on köyhälle kaikkein varmin valinta. Luuletteko että kukaan varakas ostaa käytettyjä autoja?

      • Anonyymi

        Köyhä joutuu tyytymään siihen, mitä saa. Kurjimmilla alueilla tyypillinen auto on itäauto, esim. Pirmera tai korollaattori. Luonnollisesti polkuautoversiona. Syy piilee siinä, että nämä olivat lamavuosina kaupungeissa yleisiä autoja ja ne ovat nyt halpuuttuneet alle tonnin hintaluokkaan ja päätyneet kurjimmille alueille.

        Tyypillistä on sekin, että selitetään pihlajanmarjat happamiksi. Emmää uutta olisi halunnutkaan, emmää mitään automaattia tai ilmastointia olisi halunnutkaan. Käsin tiskaten tulee puhtaampaa kuin koneella jne.


    • Anonyymi

      Miksi taksit on poikkeuksetta automaatteja?

    • Anonyymi

      Sähköauto on yliveto, lähteekin kuin hauki rannasta. Ei nytkyttele eikä mölyä.

      • Anonyymi

        Jos vähänkään enemmän joutuu ajelemaan kaupungissa, niin silloin hybridi-Tojota on ainoa järkevä vaihtoehto. Siinä ei ole ollenkaan varsinaista vaihteistoa, joten voimansiirrossa ei mikään voi mennä rikki. Se on kaupunkiajossa erittäin taloudellinenkin, koska jarrutusenergia saadaan talteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vähänkään enemmän joutuu ajelemaan kaupungissa, niin silloin hybridi-Tojota on ainoa järkevä vaihtoehto. Siinä ei ole ollenkaan varsinaista vaihteistoa, joten voimansiirrossa ei mikään voi mennä rikki. Se on kaupunkiajossa erittäin taloudellinenkin, koska jarrutusenergia saadaan talteen.

        Rikkaimurilta näyttävä itäauto - ei kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vähänkään enemmän joutuu ajelemaan kaupungissa, niin silloin hybridi-Tojota on ainoa järkevä vaihtoehto. Siinä ei ole ollenkaan varsinaista vaihteistoa, joten voimansiirrossa ei mikään voi mennä rikki. Se on kaupunkiajossa erittäin taloudellinenkin, koska jarrutusenergia saadaan talteen.

        Vai että ainoa järkevä vaihtoehto on TOJOTA? Ja huumorin kukka on se kaunein kukka.


    • Anonyymi

      Kokemukseni on automaattilaatikoista on Jaguar-Honda-Ford-2xSkoda, joista on edellleen ajossa 4 kpl. Ei ole ollut ongelmia. Öljyt vaihdatan huolto-ohjelmaa paljon tiheämmin. Kaikissa huolto-ohjelmissa ei edes ole vaihtoväliä. Suomessa on automaatilla vaikea moottoria rääkätä äärirajoille, joten käytettynä automaatti on oikeastaan parempi ostettavaksi . tv PT

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      197
      5938
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2807
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2287
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2029
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2001
    6. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      229
      1375
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      76
      1352
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1277
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      4
      1217
    10. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

      Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      283
      1203
    Aihe