En halua elää punastumisongelmani kanssa

huonoihminen

Minulla on todella paha punastumisongelma ja jännitän juuri sen takia aivan käsittämättömästi. olen 18 vuotias poika ja tunnen itseni niin nollaksi kuin ihminen vaan voi. tuttavapiirissäni en pahemmin punastele tai jännitä, mutta vähänkää tuntemattomammassa niin paljon että haluaisin kuolla.

punastuminen ja sen aiheuttamat helvetillisen nolot ja pelottavat tilanteet ovat aiheuttaneet todella pahan masennuksen ja elämänhalut ovat tiessään. Ainoa asia joka toisi valon pimeyteen olisi rakkaus, mutta siitä nyt on turha edes uneksia ainakaan molemminpuolisesta. olen ollut rakastuneena varattuun ja se on tuskallisempaa kuin kidutus. Olen kyllä ainakin omasta mielestäni ihan komea ja suhteellisen lihaksikaskin, mutta en ikinä uskaltaisi tehdä aloitetta kun pelkään punastuvani, joka on todennäköistä vaikka kuinka keräisin rohkeuteni. Haluaisin vain että tämä elämisestä kaiken hyvän vievä punastumisongelma loppuisi että pääsisin taas masentavasta noidankehästä.

Olen käynyt lääkärissä puhumassa, mutta ei mitään apua. antoi jotain mietoa lääkettä jännittämiseen joka ei auttanut paskanvertaa. Myös vanhempani vähättelevät ja halveksivat ongelmaani ja solvaavat tahtomattaan minua koska olen niin epäsosiaalinen. Lopetin lukion ongelmani takia, koska esiintyminen oli täysin mahdotonta ja ongelman oireet alkoivat olla päivittäisiä ja sietämättömiä. Opettajat eivät ymmärtäneet oloani paskaakaan vaan huusivat kurssien keskeyttämisistä ja sain monta hylättyä kun en voinut pitää esitelmää. lukio ei ole minunlaisilleni mahdollista! Ihmettelen vaan miksi esiintymispelkoiset pakotetaan esiintymään ja joutumaan kymmenien ihmisten halveksinnan kohteeksi kun ei esim lentopelkoisia pakoteta lentokoneeseen, vaikka yhtä vakavasti otettavia fobioita molemmat ovat!!

Olen lukenut sellaisesta stressihermon salpauksesta tai vastaavasta ja olin innoissani että paranen ja elämäni jatkuisi, mutta sen hinta oli jotain 3000e eikä minulla ole mitään mahdollisuuksia saada sellaista summaa ilman lain rikkomista.

Vaikka kuinka typerältä ja luuserimaiselta kuullostaa niin tuntuu että VAIN alkoholi/huumeet auttaisivat ongelmaani. Ette voi tietää miltä minusta tuntuu jos ette ole kokeneet samaa, joten älkää alkako valistamaan tai päätä aukomaan muuten, koska valistusta olen elämässäni tarpeeksi saanut.

Kuulin hiljattain hypnoosihoidosta ja hypnoosiäänitteistä. jos niistä on ollut apua niin PLIIIS kertokaa minulle, haluan elää taas.

Kiitos että jaksoit lukea surkean tarinani, ja kerrothan jos tiedät mikä ongelmaani auttaisi.:)

43

15391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mira

      Älä tressaa moisest..jokainen punastelee joskus..
      toisaalta punasteleva poika on tosi söpö:)

      • Sydän kurkussa

        henkilö joka ei välttämättä tiedä mitä jännittämisongelma voi pahimmillaan olla.Voihan se näyttää söpölle kun joku punastelee mutta siitä on söpöys yhtä kaukana kuin länsi on idästä.Ihmisiä on ajautunut jopa itsemurhiin pelkästään jännitämisen takia.Itsekin olin hyvin lähellä tappaa itseni.Hakeuduin lopulta hoitoon mutta terapiasta ja lääkehoidosta huolimatta en helpotusta ongelmaani saanut.Parin viime vuoden ajan olen itseopiskellut sitä miten se ihmismieli oikein toimii.Saadakseen jännittämisongelman hallintaan(jännittämisestä ei kokonaan koskaan pääse eroon,mutta sitä voi oppia hallitsemaan)on ensiarvoisen tärkeää oppia tuntemaan psyyken toiminta.Olenkin pikkuhiljaa alkanut saada väljempää suhtautumista jännittämiseen.Punasteleminen on lähes loppunut mutta kaikki kontaktit edelleen jännittää liikaa.Prosessi etenee hitaasti mutta pienikin edistyminen antaa pontta jatkaa eteenpäin.

        Kaikille jännittäjille sanon että hankkikaa kirjallisuutta ja opiskelkaa - se kannattaa.
        Tässä pari kirjavinkkiä.
        Edmund J. Bourne: Vapaaksi ahdistuksesta
        Antero Toskala: Pelot ja niiden voittaminen


      • mummeli
        Sydän kurkussa kirjoitti:

        henkilö joka ei välttämättä tiedä mitä jännittämisongelma voi pahimmillaan olla.Voihan se näyttää söpölle kun joku punastelee mutta siitä on söpöys yhtä kaukana kuin länsi on idästä.Ihmisiä on ajautunut jopa itsemurhiin pelkästään jännitämisen takia.Itsekin olin hyvin lähellä tappaa itseni.Hakeuduin lopulta hoitoon mutta terapiasta ja lääkehoidosta huolimatta en helpotusta ongelmaani saanut.Parin viime vuoden ajan olen itseopiskellut sitä miten se ihmismieli oikein toimii.Saadakseen jännittämisongelman hallintaan(jännittämisestä ei kokonaan koskaan pääse eroon,mutta sitä voi oppia hallitsemaan)on ensiarvoisen tärkeää oppia tuntemaan psyyken toiminta.Olenkin pikkuhiljaa alkanut saada väljempää suhtautumista jännittämiseen.Punasteleminen on lähes loppunut mutta kaikki kontaktit edelleen jännittää liikaa.Prosessi etenee hitaasti mutta pienikin edistyminen antaa pontta jatkaa eteenpäin.

        Kaikille jännittäjille sanon että hankkikaa kirjallisuutta ja opiskelkaa - se kannattaa.
        Tässä pari kirjavinkkiä.
        Edmund J. Bourne: Vapaaksi ahdistuksesta
        Antero Toskala: Pelot ja niiden voittaminen

        Mulla loppu 30-vuotiaana. Oon nyt 60 ja muistelen kauhulla nuoruuttani, se rajoitti liikaa. Nyt jos voisin hypätä aikakoneeseen ja palata taaksepäin, menisin psykiatrille (naama punaisena tietenkin), puhuisin suoraan asiasta ja pyytäisin propral-reseptin.


    • Saman kokenut

      Itse kärsin samasta vaivasta 16v-22v välillä, nyt olen 25v ja "parantunut". Mulle auttoi säännöllinen Aurorix lääkitys jota määrätään sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Myös Propral beetasalpaaja auttoi tarvittaessa siihen ettei sydän tykyttänyt. Kannattaa puhua lääkärille.

    • anselmi

      saman olen kokenut nuoruusvuosina , toisaalta tälläisiä ihmisiä on paljon,itselläni lisäksi vielä couperosa-iho ongelma eli aina punainen kuin kukko, eli kasvojen alueella hius suonet pinnassa aiheuttaen jatkuvan punoituksen,nyt olen jo vanhempi ihminen, vaan kun luin tuota, kerron oman tarinani, oli pakko hakeutua lääkäriin aikanaan ja sain sellasta lääkettä kun xanor,koska minulla oli yleistä jännittämistä joka paikassa ja on vieläkin niin se lääke kävi ainakin minulle koska välittäjä aineissa häikkää, minä en nuorena saattanut siitä puhua kellekkään joka teki asiasta tosi vaikean, olin työ elämässä ja määrättiin sairas lomaa vaan en uskaltanut jäädä, koska ihmiset olisivat kauhistelleet(-70 luvulla)sitten pinnistelin ja sain ruveta käymään terapiassa, jonka senkin salasin omalta perheeltäni ja kaikilta,(olin silloin n.20v.)vasta nyttemmin olen asioistani voinut puhua, käyn taas terapiassa elämässä sattuneiden muiden vaikeiden asioiden vuoksi ja edelleen olen se punakka ihminen mutta vanhemmiten sitä ei ehkä ajattele niin paljon kuin nuorena joka on tosi ymmärrettävää,toivon että asiasi järjestyvät

    • minä

      Tässä käytännön neuvoja joilla me hoidetaan sun punastelu pois päiväjärjestyksestä. Ensiavuksi tilaat itsellesi "meikkiä", jolla saat punastumisen piiloon. Joo, tiedän.. olet poika ja pojat eivät käytä meikkiä, mutta tämä aine on tarkoitettu arpien, tatuointien ja sellaisten piilottamiseen, joten kyllä sinäkin sitä voit käyttää. Uskoisin, että kun saat punastumisen piiloon, alkaa punastuminen vähetä vähitellen kun saat rauhassa punastella ja tiedät, ettei se kuitenkaan näy. Sitten on aika pureutua itse ongelmaan, eli jännittämiseen. Varaat ajan hypnoterapeutille, psykologille tai jollekin sellaiselle, joka auttaa tällaisissa asioissa. Ja tee tämä kaikki nyt heti, koska hukkaat vain aikaa jos annat asioiden jatkua entisellään, sillä en usko, että sun tapauksessa jännittäminen/punastelu loppuisi itsestään. Jos kiinnostuit, niin annan osoitteen mistä tilata peiteainetta (todella halpaa, etkä tarvi luottokorttia tilaamiseen!) sekä ohjeet mitä tilaat.

      • ....

        voisitko kertoa sen osoitteen josta voi tilata. kiitos.


      • minä
        .... kirjoitti:

        voisitko kertoa sen osoitteen josta voi tilata. kiitos.

        http://www.meikkitaide.fi

        Tuote on nimeltään Camouflage make-up peiteväri ja se on Grimasin valmistama. Hinta on 7,50 euroa. Muista tilata myös puhdistusaine, joka on tarkoitettu kyseisen peitevärin poistoon, tavallisella puhdistusmaidolla ei varmasti lähde pois.


      • zxz.

        Punastuminen on sisäinen tunne, ei siinä meikit auta.. Jännittäminen ja punastuminen on taas eri asia. . Jännittäjää vapisuttaa, ja tulee ennemmin kalpeaksi...Punastuja tuntee syyllisyyttä jostakin.


    • ankka

      Että kaikkiin normaaleihin ongelmiin ollaan heti ensimmäisenä suosittelemassa avuksi lääkkeitä.

      Itselläni oli samanlainen tilanne rontti vuosi sitten.. Menin kouluterveyden hoitajalle ja hän passitti minut terapeutille. Kävin siellä kerran viikossa muutaman kuukauden ajan ja johan rupesi oireet helpottumaan.

      Sain kyllä itsekin terapian yhteydessä käytettäväksi masennuslääkettä joka nosti mielialaani. Lääke yhdistettynä säännölliseen terapiassa käyntiin on järkevin keino alkaa purkaa ongelmaa. Pikkuhiljaa tulet tietoisemmaksi siitä mitä kropassasi tapahtuu ja alat hallita pelkojasi.

      Tämä on minun neuvoni ja suosittelisin todella kokeilemaan sitä, on mielestäni hölmöä koittaa löytää jotain onnellisuuspillereitä joita syömällä ongelmat olisivat yhtäkkiä tipotiessään! Ei ne sillä parannu, muutos pitää tapahtua myös korviesi välissä.

      tsemppiä, kyllä se siitä :)

      • Paloauto

        Hei!

        Itse aloin kärsiä punastumisesta yläasteella, josksu 15-vuotiaana, eikä asiaa ainakaan auttanut kaverieni ilkeämielinen vihjailu, tyyliin, onks sulla menkat tänään, taitaa olla kun muutuit ihan punaiseksi. Sitä ennen olin aina nauttinut esiintymisestä, halunnut näyttelijäksi isona ja viitannut ahkerasti oppitunneilla.

        Viittaaminen loppui kuin seinään lukiossa. Kaiken maailman kepulikonsteja käytin, että olisin välttynyt esitelmiltä jne. Lintsasin paljon, sain huonompia numeroita koska en ollut "tuntiaktiivinen", mistä opet tietysti huomautteli. Nielin kaiken kiltisti, mutta olin koko ajan hyvin ahdistunut ja ajattelin kuolemaa, valvoin lähes koko lukioajan yöt, enkä vieläkään tiedä miten siitä selvisin (taustalla siis myös masennus, vaikeat lapsuudenkokemukset, ei ystäviä jne.). Selvisin kuitenkin, mutta yliopistossa tuli taas aika pitää esitelmiä ja seminaareja, joista lintsasin, sain valehdella enkä saanut tarvittavia kurssisuorituksia. Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden terveystarkastuksessa vastasin rehellisesti kaikkiin psyyken hyvinvointia koskeviin kysymyksiin, jonka jälkeen terveydenhoitaja passitti mut lääkäriin. Pelkäsin aivan armottomasti lääkäriin menoa, olin kuolla häpeään ja ajattelin että saan vain osakseni ivallista vähättelyä. Lääkäri oli kuitenkin todella empaattinen, ymmärtäväinen ja ehkä pelasti henkeni, sillä itsetuhoiset ajatukseni olivat jo varsin vakavia. Hän määräsi minulle masennukseen, jatkuvaan ahdistuneisuuteen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon Efexor Depot lääkettä, ja vaikka aluksi sainkin siitä ikäviä sivuoireita, kuten ruokahaluttomuutta, pahoinvoitia, tärinää, unettomuutta jne. se vei jatkuvan ahdistukseni kuin taikaiskusta. Elin yht'äkkiä elämäni onnellisinta aikaa, sillä ahdistus oli huomaamattani ollut niin voimakas, että koko kehoni paino tuntui ikään kuin kevenevän. En pelännyt sos. tilanteita enää niin hullun paljon, ja vaikka punastelu jatkui siitä huolimatta (tosin ei tod. niin voimakkaasti) ennen kaikkea lääke "auttoi" mua suhtautumaan siihen rennommin, eli ei enää itsemurha-ajatuksia ja itseinhoa. Lisäksi otin Propralia (beetasalpaaja) esiintymis jne. tilaisuuksia ennen ja aloitin prosessin päästäkseni kelan korvaamaan (yksityiseen)terapiaan, jossa olen nyt ollut vuoden ajan ja todella onnellinen tästä mahdollisuudesta. Sitä ennen oli aika huonoja kokemuksia julkisen puolen psykologeista ja sairaanhoitajista, sillä heidän koulutuksensa tai yksi 45 min. viikossa ei tuntunut riittävän mihinkään.

        Paljon sain apua uusilta ystäviltä, joilta sain positiivista palautetta itsestäni, eli itsetuntoni ehkä parani hieman. Vaikka lääkkeen annosta on nostettu 150 mg ja olen syönyt sitä nyt 1.5 vuotta (aiemmin suhtauduin tosi negatiivisesti kaikenlaisiin psykkenlääkkeisiin) olen ihan tyytyväinen. Välillä tuntuu pahalta olla kemia keinotekoisen avun alainen, mutta masennus ja ahdistuneisuus on sairaus siinä missä vaikkapa syöpä, ja kaikkien kohdalla sen hoitoon ei pelkkä keskustelu riitä. Se hetki, jolloin lääkitystä vähennetään ja lopetetaan pelottaa tietysti tosi paljon. Nyt käyn terapiassa 2 kertaa viikossa, ja luulen että se auttaa vähitellen punastumiseen sitä kautta, että yltiönegatiivinen ja vääristynyt käsitykseni itsestäni vähentyisi. Jos itsetunto paranee, on punastuminen ehkä vähemmän todennäköistä. Olen myös päättänyt puhua asiasta ääneen ja paisutella sitä kaikille tyyliin "jokos mä punastuin" tai "punastun ihan just tai voidaanko sammuttaa valot sillä taidan punastua". Olen tehnyt siitä ääneen ison numeron, ja kun huomaan että se ei toisia haittaa sen enempää kuin että pitää kysyä miksi punastuit tai olet ihan punainen (nämä ovat sinäänsä ihan viattomia kysymyksiä, mutta tiedän itse niin hyvin kuinka sietämättömiä!) on mua ainakin helpottanut se, että kelpaan kaverksi ja opiskelijaksi punastelusta huolimatta.

        Tiedän että vaiva on tosi veemäinen ja rajoittaa elämää. Hae apua lääkäristä (satsaa vaikka yksityiseen psykiatriin kerran jos terveyskeskuksesta et saa ymmärrystä) ja vaadi päästä terapiaan niin pitkään että onnistuu. Kela korvaa sitä sillä perusteella, että terapian tarkoitus on parantaa ja ylläpitää opiseklu-tai työskentely kykyä, joka sun tapauksessa on selvästi alentunut, kun lopetit lukion ongelman vuoksi. Saattaa vaatia todellista taistelua se terapiaan pääseminen ja myös hyvin pitkäjänteistä työskentelyä, joskus useita vuosia ilman näkyviä tuloksia , mutta se kannattaa, sillä kyse on niin isosta asiasta, joka vaikuttaa tulevaisuuteen. Jos itse olisin tiennyt saavani asiaan apua, olisin tehnyt sen jo 7 vuotta aiemmin ja elänyt paljon onnellisempaa elämää ilman kuolema-ajatuksia. Ole rohkea ja vaadi apua, todella ansaitset sen! Onnea elämään!


    • ulla

      Olen juuri ihastunut kaltaiseesi mieheen. Hän aina punastuu. Itse olen puhelias ja eloisa enkä punastu. Tämän ihastukseni kohde on ujo ja menee usein hämilleen. Kaikki nämä piirteet ovat todella viehättäväiä. Välillä hän menee jopa puhekyvyttömäksi EI HAITTAA MITÄÄN Minusta se on viehättävää. Siitä näkee, että hän on herkkä tunneihminen. Ei kaikkien tarvitse olla ylpeitä,ylimielisiä ja itsevarmoja. Lisää vaan tällaisia miehiä. Ole sinäkin vain ylpeä herkkyydestäsi, vielä joku ihastuu sinuunkin hullun lailla.

    • OTTER

      Terve ujo tyttö 18 v.

      Tuskinpa pystyn auttamaan mitenkään, mutta kuitenkin tarinasi oli tosi koskettava ja siitä paljastuu tuskasi. Itse olen 45 vuotias mies, naimisissa ja pari lasta ja voin sanoa, että edes lähimmäiset eivät huomaa ujouden tuskaa (vaimo). En edes appivanhempien luona pysty olemaan kahvipöydässä ilman täydellistä punastumista ja paniikkia. Tuota tunnetta ei tarvitse selittää "kohtalotoverille".
      Itseasiassa tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, en vain kestä huomion kohteena olemista hetkeäkään. Pidän ehä liikaa kaikista ihmisistä.
      Nyt olen viisi vuotta ollut nuorten urheiluvalmentajana, nuorten kanssa tulen hyvin toimeen, vanhempien kanssa on tuskaista, enkä pysty pitämään mitään esitelmää seurassa, vaikka valmennustaito on aika hyvä.
      Yksinäinen opiskelu on myös sopinut itselleni hyvin. Kaksi loppututkintoa on suoritettuna. Seminaarin esittäminen oli todella tuskaista. En oikeastaan saanut sanaa uustani, änkytin vain jotain sekavaa, jossain vaiheessa kuitenkin rentouduin ja oikeastaan tuntui aika mukavalta esiintyä. Itse oli 18 vuotias vuonna 1977 ja silloinkin vaadittiin esiintymistä ja opettajat olivat aika vaativia eivätkä yhtään ymmärtäneet ujoutta. Toivon sinulle voimia jatkaa elämäsi ensipoluilla. Oikeastaan kyse on siitä, että ujot antavat vain tunteiden vaikuttaa liikaa elämäänsä ja kaikkeen muuhunkin.

    • toinen huono

      onpa satuttavaa tekstiä, osu kohdalleen...
      olen kanssa samanlainen punasteleva poika. eikä oireilu johdu pelkästä jännittämisestä, siihen vaikuttaa mm. lämpötilat. ei tästä ole poispääsyä. ei kenelläkään olis käteviä itsemurhavinkkejä?

      • parantunut

        Koin kirjoituksesi hätähuutona ja haluaisin olla edes pienenä oljenkortena, jotta saisit elämääsi toivoa. Tuntuu pahalta, että sinulla ei ole ihmistä, jolle kertoisit ongelmastasi, jaksa kuitenkin vielä katsoa tämäpäivä ja ehkä huominenkin... Kyllä sinä tulet saamaan avun, joskus se kestää, mutta tulee, hae sitä, älä luovuta, vakuutan se kannattaa. Haluaisin kertoa omasta selviämisestäni.
        Kun itse kärsin punastelusta, niin ajattelin aivan samoin, että olen huonompi kuin muut ja voisin tappaa itseni, onneksi minulla oli kristillinen kasvatus, ja käskyissä sanotaan, ÄLÄ TAPA (koskee myös itseä, koska et ole itse saanut aikaan sitä hienoa kokonaisuutta, joka olet).
        Sain itse punasteluun avun Timo Telarannan tekemästä leikkauksesta, saat ko. leikkauksesta tietoa internetistä ja toivon, että maksaja löytyisi, ellet itse pysty maksamaan.
        Itse olen maksanut vuosien varrella suuret summat hypnotisoijille (joka on kyllä aivan turhaa hommaa/hädässä olevien ihmisten rahastusta),
        käyttänyt rauhoittavia lääkkeitä, joista menee vain vähäinenkin järki ja näitä huu haa- hoitojahan on tarjolla jos minkäläista. Ei kannata juosta kaikkien perässä. Ja kaikki ne kirjat, mitä olen lukenut, jotka käsittelevät ko. ongelmaa, kattaisivat varmaan psykologin koulutustason, tuntuu, että kaikki on aivan turhaan, totuutta niistä ei löydä, menee aika hukkaan.

        Vaikeudet jalostavat luonnetta, toivon sinulle sydämestäni kaikkea hyvää ja parantumista, rohkeutta hakea oikeaa apua, olet kuitenkin niin tärkeä ja ainutlaatuinen ihminen


      • Nyt Simo teit virheen, kun yhteystietojasi tänne laitoit! Pyydinpä ylläpitoa poistamaan ne!

        Mitä parhainta punastelun jatkoa sinulle :)


    • ongelma..

      mullakin.. kävin nyt psykiatrilla ja se määräsi mulle lääkettä sosiaalisten tilanteiden pelkoon.. en tiedä vielä auttaako ne, ei ainakaan vielä..
      mutta tästä näät, että meitä on paljon samanlaisia.. valitettavasti vaan lähi tuttavapiiriin ei satu samanlaista henkilöä.. muut katsoo ihan hulluksi kun punastelee jokapaikassa. mulla on kanssa vieraiden ihmisten seurassa tuo ongelma.. ja just kahvipöytä on yks pahimmista paikoista, kun kaikki tuijottaa. mullakin jäi koulu kesken.. olen jo 19 enkä ole saanut elämässäni mitään aikaan. aina jännittää mennä joka paikkaan kun mietityttää, että entä jos taas punastun. moni varmaan nauraa vaan että ompa teillä pienet ongelmat, mutta ei ne sitä ehkä ajattele sitten jos omalle kohdalleen sattuisi.. ei sitä kukaan tajua miten inhottavaa tämä on. ja on se itselläkin käyny mielessä että ois parempi kun tappais itsensä niin pääsis tästä.. mutta kaipa se siitä joskus.. ehkä.. pitää nyt vaan kahtoo auttaako nuo lääkkeet mitään.. jaksamista vaan teille kaikille..!

    • ent.punast.

      Tunnistin itseni noista kirjoituksista, itse aloin punastelemaan n. 17 vuotiaana. Kahvipöydässä olosta ei koskaan nauttinut, kun tiesi, että kohta lehahtaa aivan punaiseksi. Tuli sellainen tunne, että pitää paeta koko tilanteesta, mutta poikkeuksetta joka kerta punastuin ja sen jälkeen tuli hikoilukohtaus. Punastumisen jälkeen halveksin itseäni ja tunsin olevani aivan nolla. Hain monenlaista apua, hypnoosista ei ollut mitään apua. Lääkkeistä ei ollut apua (oli rauhoittavia ja propranolia 80 mg) Sitten kuulun stressihermoleikkauksesta, joita tri Telaranta tekee. Tilasin ajan tälläiseen leikkaukseen, se tehtiin minulle v. 1997, sen jälkeen en ole kärsinyt punastelusta ja jännittäminen on myös pois, joskus on ihan sopiva kyllä vähän jännittääkin, riippuu asioista. Leikkauksen joutuu itse maksamaan, mutta hinnasta huolimatta se kyllä kannattaa, elämä muuttuu elämisen arvoiseksi ja tulee huomaamaan, ettei ole sen huonompi ihminen kuin muutkaan. Toivon sinulle rohkeutta, että haet apua ja että voit elää täysipainoista elämää ja ehkä aloitat lukio-opinnot uudelleen iltalukiossa sen jälkeen kun olet käynyt leikkauksessa.
      Kirjoittele!

      • ...

        sama on ongelma. nyt jo niin paha että tekee mieli vain satuttaa itseä. puhuit siitä stressihermon leikkauksesta. kerrotko lisää siitä ja paljonko se maksaa? olen melko vähärahainen enkä kyllä mistään löydä tähän hätään rahaa leikkaukseen josta voin vain kuvitella kuinka paljon tulisi maksamaan... mutta kiitos silti


      • punastuja

        Nimimerkille ent.punast.

        kertoisitko kokemuksia tästä stressihermon salpauksesta? Mille tasolle se tehtiin? Mitä sivuvaikutuksia olet huomannut? Onko kesäisin hikoiluoireet kasvaneet? Olisiko mahdollista keskustella kanssasi sähköpostin välityksellä tästä operaatiosta, koska itse olen harkinnut meneväni salpausleikkaukseen ja kiinnostaisi omakohtaiset kokemukset.


      • Mitäs ihmettä? edellisessä yhteystietoviestissäsi nimesi oli Simo, nyt olet Pekka? Yhtä kaikki, ylläpito tulee siirtämään viestisi roskakoriin!

        Hauskaa ujouden jatkoa :)


    • esiintymiskammoinen

      Oon aivan samaa mieltä sun kanssas siitä että miks esiintymis kammoisia pakotetaan pitämään esityksiä ja puhumaan luokan edessä! Se on niin vääriin! Itelläni pitäisi olla kahden viikon päästä esitelmän pito ja en todellakaan aijo pitää sitä esitelmää, mieluummin otan hylätyn koko kurssista kuin nolaisin itseni luokan eessä!

    • jepsistä

      Enpä yleensä seuraa näitä keskustelupalstoja, mutta nyt sattui vastaan näin itseään koskettava aihe niin pistetäänpäs jotain.
      Minulla on aivan sama ongelma punastumisen kanssa. Olen 18-vuotias poika ja naama muuttu puolukan väriseksi aina kun muiden huomio kohdistuu minuun. Istun joskus muiden kavereiden kanssa, mutta en uskalla sanoa mitään, koska pelkään punastuvani.Vähän ajan kuluttua hiki virtaa ja naamaa kuumottaa. Punoitusta ei saa loppumaan ja pahinta on kun sen tuntee ja tietää että naama punoittaa. Tytöille on turha edes yrittää puhua, vaikkakin ikinä ei ole äänen kanssa ongelmia jännittävissä tilanteissa.
      Ja tuossa edellä taisi tulla joltain kommentti, että punastelu on söpöä, mutta kun koko naama on kirkkaan punainen se on tuskaa.

      • kokenut

        Päädyin tänne keskustelupalstalle kun olen kuullut radiosta näitä paniikinhoitojuttuja enkä muistanut mikä se lääke oli mitä mainostettiin..olen ylioppilaspoika ja kohta pitäisi juhlat pitää. Pahin mitä jännitän on se että tulee liian kuuma ja naama virtaa märkänä..ehkä se on ongelmani..kehoni reagoi herkästi lämpöön..yritän peittää sitä huomiota herättämättä ja siitä seuraa paniikki. Se ainakin häiritsee eniten tällä hetkellä..lukiossa tuli esitykset "pidettyä" ja paniikkikohtaus oli läsnä aina kolmanteen vuoteen saakka esityksissä kunnes aloitin käyttämään propralia..se laski pulssin sieltä kahdestasadasta ainakin sataan. Toi itsevarmuutta mutta aina ei voi tietää mihin tilanteisiin joutuu. Käytän propralia hyvin harvoin.

        Olen kuullut jostain tällaisen vertauskuvan paniikkikohtauksen saajasta. "Olen iso moottori jolla on pienet jäähdytinvarat." Se on jotenkin jäänyt mieleen. Eli olisiko jollain jotain hyvää jäähdytysnestevinkkiä? Mulla liittyy tohon sairaus ja ujous että niitä on turha alkaa tässä selittään..ihmiset ovat niin monimutkaisia eläimiä että pitäisi kirjoittaa kirja siitä millainen olen.

        Eli lyhyesti onko jotain helppoa ratkaisua kellään?


    • Miitzi

      Itse olen jo 35- vuotias, ja punastelen enemmän tai vähemmän kokoajan! Minulla on kaksi tutkintoa, ensimmäinen ammattikoulusta, jonka suorittaminen oli jäädä kokonaan juuri punastelun takia. Käsi- ja taideteollisen selvitin myös, mutta kärsien kokoajan kaikkien esitelmien, tiimitöiden, näyttelyiden ja varsinkin lopputyön esittelyn takia jota pelkäsin koko sen kolme vuotta. Enkä muutenkaan uskaltanut panna parastani, näyttää mihin olisin todella pystynyt jos ongelmaani ei olisi. Sama juttu on jatkunut kokoajan. Pätkätöitä toistensa perään, koska punastelun takia en uskalla pysyä kauaa samassa paikassa. Täysin vieraitten ihmisten kanssa, esim kauppajonossa on helppo jutella, ajattelen että eihän nuo oikeasti tiedä miten helposti punastun, silloin on helpompaa. Mutta usein oman miehen, äidin ja muiden tuttujen seurassa on vaikeaa. Kaikki yhteiset ruokailut esim.töissä ja kursseilla on piinaavaa. Tai kun kadulla kävelen, yksin, ja vastaan tulee miehiä, mietin että mihin liikkeeseen tai suuntaan pakenen, tai leikin puhelimella! Tai julkisissa tiloissa odottelu, esim. lääkärille, pankkiin, juna-asemalla, yms. Mutta nyt olen pikkuhiljaa ruvennut opettelemaan toisenlaisia käytösmalleja! Leiki todella itsevarmaa ihmistä; kävele selkä suorana, katso ihmisiä silmiin ja tilaisuuden tullen hymyile, sano jotain pientä, avaa naisille ovi, vitsaile. Kun itse uskot 'rooliisi' ei kukaan edes osaa kuvitella että sinä punastut. Ennen en tosiaan meinannut päästä kaupasta ulos kun en voinut mennä kassalle, mutta se lörpöttely tuntemattomien kanssa on auttanut! Julkisilla paikoilla pysähdy rohkeasti peilin eteen 'korjaamaan tukkaa' ja ajattele 'olenpa komea'! Ja jos jossain rupeaa naamaa kuumottaa, älä ajattele sitä, sillä silloin se vaan lisääntyy, vaan kiinnitä huomiosi kokonaan johonkin muuhun, esim. nojaudu taaksepäin, purist lujasti pikkusormeasi ja etsi katseellesi jokin kiintopiste. Tämä toimii mulla, kehittele itsellesi jokin toinen. Ja usin ajattelen Pelle Miljoonan laulun sanoja *olen kaunis, olen rohkea, olen vapaa, syntynyt voittamaan*. Ja aattele kuinka kauan mä olen tästä kärsinyt, nyt sulla on vielä kaikki edessä. Kun pikkuhiljaa huomaat että punastelu vähenee, itsetuntokoin kohoaa ja tytöt rupeaa huomaamaan sua, eikä sun tartte silloin katsella varattujen perään, vai mitä! :) Kaikkea hyvää sulle jatkossa!!!

    • alias paloauto

      mulla on ihan sama juttu. kaverit nauravat sekä kaikki muutkin. porukat väheksyvät asiaa ja sanoo että älä punastele. ei se kivaa oo, toiset nauttii esiintymisestä ja mä suoraan sanoen inhoon! riparilla sain uuden nimen paloauto ja koulussa sama ja tomaatti on toinen. en tiäi mihin kouluun uskallan mennä tämän takia. olis ihana tietää joku halpa ja toimiva ratkaisu tähän punastelemiseen! ei käy ketään kateeks kuka muuu tästä kärsii. haluaisin niin tän punastumisen pois tai EDES vähemmäks! etten punastuis nii pienistä!!

      • mievaintässä

        Erittäin tuttu tunne. Tänään tuli hyvä ohjelma jännittämisestä inhimillisessä tekijässä. Auttaa aina jaksamaan eteenpäin kun näkee elävänä jännittäjiä jotka ovat onnistuneet voittamaan pelkonsa.

        Itselleni on kaikki jännityksen muodot tuttuja (vatsaoireet, tärinä, voimakas punastelu, hikoilu, joskus jopa lievä änkytys, paniikkikohtaukset). olen silti päättänyt jatkaa normaalia elämää hinnalla millä hyvänsä, enkä ole valmis jättämään mitään pois normaalista arjesta!

        Olen siis 19 ja pian olisi taas kesätyöt edessä. täytyy myöntää että hieman olen pohdiskellut minne sitä hakisi töihin, sillä kaupankassalle en uskaltaisi ikinä mennä punastelemaan. toivottavasti löydän jonkun itselle sopivan vaihtoehdon!

        Tsemppiä kohtalotoverit.

        Olisi hauskaa kuulla mitä punastelevalle pojalle nykyään kuuluu:)


    • kukkapurkki

      Minä ainakin valitsin sellaisen poikaystävän, joka oli ujo, juuri siksi, että pidän ujoudesta.

      Olen itsekin yhtä ujo kuin kirjoittaja, usein on tuntunut juuri siltä, että ujostuttaa niin paljon että haluaisi kuolla. Mutta se on osa nuoruutta ja häviää suurimmaksi osaksi iän myötä. Sitä paitsi tulee koko ajan vahvemmaksi, kun on sellaisia vaikeita tilanteita ja niistä selviää.

      Muista, että meillä tytöillä on sydän. Ei ole vastassa mitään sydämettömiä olentoja. Tai jos jotkut ovat sydämettömiä, niin muista että Sinä olet oikea prinssi etkä piittaa moisista tytöistä.

    • tsemppaaja 78

      tiedän että se on hankalaa ja varmaan miehelle vielä pahempi juttu..
      Tunnen kuitenkin herkästi punastuvia miehiä ja minusta se on ihan suloista.
      Kertoo että ihminen on aito, eikä mikään kovaksi keitetty pelimies.
      Itsekin punastun melko herkästi ja nuorempana kärsin siitä, mutta olen huomannut että siitä vitsaileminen auttaa.
      Että jos joku esim tulee mulle juttelemaan ja punastun, niin heitän siitä huumorilla että "heh, mä punastun tässä."
      Yksi asia, mikä on tuntunut auttavan, on että kun tunnen punan tulevan, niin alan hengittää hyvin hitaasti sisään ja ulos, sillä punastuessaan ihminen ei huomaa lopettavansa hengittämisen tai hengittävänsä liian kiihkeästi.
      Toinen vinkki on että pidät ittes oikeen ruskeena;) Näin kesällä se onnistuu hyvin ja talvella käytä itseruskettavaa voidetta, niin punastusta ei huomaa ihan niin helpolla.
      Kokeile noita vinkkejä ja muista, älä tee siitä numeroa vaan vitsaile siitä vapaasti.

    • punastelu seis

      Tässä nyt ihan yleisesti kaikkiin näihin kirjotuksiin ; itsekin kärsin aikoinani, ollessani 15-16v punastelusta. Sitten menin lääkärin pakeille ja pyysin betasalpaajia, joita sitten jännittävällä hetkellä otin (esim. koulussa esitelmän pito, tms ahdistusta ja jännitystä aiheuttava tilanne). Ne todella auttoivat. Puolentoista vuoden ajan noin käytin niitä, kunnes en enää tarvinnut niitä :) Esitelmän pitokin sujui hyvin ilman punasteluja. Psykologian tuntemisesta sekä uusista kavereista oli paljon apua. Jos punastelu vaivaa, suosittelen betasalpaajia :) Toki kannattaa myös puhua asiasta toiselle ihmiselle. Tsemppiä kaikille punastelusta kärsiville, se on voitettavissa!

      • aki84

        ai täälähän olikin jo tälläinen kirjoitus ..suonette anteeksi, avasin tonne uuden punastumiskeskustelun..


      • aki84
        aki84 kirjoitti:

        ai täälähän olikin jo tälläinen kirjoitus ..suonette anteeksi, avasin tonne uuden punastumiskeskustelun..

        Tulipahan vielä mieleen, että punastelu aiheuttaa muissa ihmisissä ihmeellisiä pohdintoja.
        Työpaikalla jokainen ruoka ja kahvitunti tai palaveri on omanlaisensa taistelu..
        omassa pöydässä on jotenkin helppo olla mutta kun joku puolituttu kysyy minulta jotain viereisestä pöydästä, on pakko tietenkin vastata ja silloin keskustelusta tulee julkinen 10 ihmistä kuulee sen, yleensä vedän aika punaiseksi ..Näin ongelmastani on tullut julkinen..työpaikan äippähahmot puhuvat kuinka ujo ja kiltti se Aki oikein on ja miettivät että onkohan sillä ketään yms muuta..
        olen seurustellut jo kauvan, kiltti voin kyllä olla sehän on ihan kai positiivinen ominaisuus, tuskin nyt todellisuudessa nyt olen mitenkään normaalia suomalaista keskiverto miestä kiltinpi..

        Tahdon siis sanoa että kun on tälläinen ongelma, niin ihmiset alkavat omissa päissään olettamaan kaikenlaista. ja siitä että tyttöjen mielestä punastuminen on söpöä ei ole ainakaan ollut minulle mitään lohtua, haluaisin vain koko piinasta eroon...


    • Tomaatti24/7

      Valitettavasti tiedän just miltä susta tuntuu.. Eikä valitettavati ole mitään neuvoja. Löysin itteni tänne palstalle googlaamalla "hoitoa punastumiseen" heh.

      Itse en edes pysty olla rento koulussa olevan kaveriporukan kanssa. Olen lähes 24/7 punainen.. ainakin lievä punastuminen naamalla lähes koko ajan. Häiritsee aivan helvetisti.

      Terkkarin kanssa puhunnu asiasti jonkin verran, sanoi vain että ehkä se menee iän kanssa pois tai sitten alkaa ottaan rauhottavia lääkkeitä.. Mutta ajatus lääkkeistä kuulostaa jotenkin niin säälittävältä.
      Itse olen alkannut käydä nuorisopoliklinikkalla. Niin alku vaiheessa ettei ei ole vielä auttanut mitään mutta terkkari ehdotti että se voisi autta että sielä käyn. Ala asteen kiusaamisen uhrina oleminen johti masennukseen ja hain apua päästä lopullisesti masennuksesta irti (masennus huomattavasti hiipynny mutta jotain oireita on vielä niin ajattelin että apua siihen tarvii, saa nyt nähä toimiiko).

      Kuitenkin, kaikkea onnea sulle ja kaikille kenellä on tämä punastumis ongelma, toivottavasti se menee ohi meillä kaikilla.

      PS. Huomasin just että tää on vuodelta 2005..
      Nojoo ei voi mitää *lähetä*

    • Punatauti

      Kirjoituksesi oli just kuin minun nuoruudestani. Olin sairaaloisen ujo ja punastelin muitten seurassa aina.
      Oli aivan karvan varassa, etten tehnyt itsaria, niin paljon vitutti käytökseni. Sitten typäätyneenä olotilaani
      ja pakotin itseni tilanteisiin jossa joutui olemaan ihmisten kiiluvien katseiden alla. Kävin laulamassa karao-
      kea, vaikka aluksi tunu aivan kamalalta, niin totuin siihen ja nykyään jopa nautin siitä, vaikkei ääneni
      kummonen olekkaan. Olen opetellut tietoisesti unohtamaan itseni tarkkailun ja vitut välitän, vaikka pitäisi
      kuninkaan eteen mennä solkkaamaan. Joku sisäinen raivo pitää naamani kalpeana. Tärkeää on myös hengittää rauhallisesti jos punatauti yrittää iskeä. Olen melko onnelinen mies s.1965.

    • Toivoa on!!!

      Mulla oli kans tää, ainakin omasta mielestäni, sosiaalisten tilanteiden pelko (oireet tuntemukset täsmää). Kuvaan kuului jatkuva punastelu myös. Olipa hirveää. Alkoi kun olin 13 ja kesti pahana 15v asti, lievempänä 18v asti, nyt siitä edelleen 5v kuluttua on pieniä muistoja...
      No, tää pääpointti: Silloin olin niin syvällä siellä häpeässä kuin vaan voisin kuvitella pystyväni ylipäätään olemaan. Ja mitä on jäljellä nyt? Hyvä jos edes muistan, että saattaisin pelätä! ...Esiintyminen joukon edessä jännittää kyllä... Mutta niinhän se jännittää suurin piirtein kaikkia. Hieman.
      Harmit ja totista totta, harvempaa kiinnostaa miettiä miten sellaisessa tilanteessa olevaa voisi auttaa. AP, VAADI APUA. Tulosta tämä viestiketju ja jos sinua ei uskota kun puhut, pyydä lukemaan mitä täällä kirjoitetaan. Ei koko elämän tarvitse mennä pilalle parannettavissa olevan vaivan takia. Apua on olemassa ja ansaitset sen!
      ...Itse pääsin pois ensin koulusta ja sitten kotiseudulta, se auttoi. Eipä tee edelleenkään mieli nähdä niitä vanhoja naamoja, kun eivät auttaneet vaan halveksivat vain..!

      • Toivoa on!!!

        Juu olipa vanha :) Mut ehkä samoja juttuja mietitään edelleen!


    • Kärsivä

      Laittakaa kohtalontoverit s-posti osoitteita tänne, niin voin ottaa yhteyttä, oon punastumisen ääripää, olisi kiva vaihtaa kuulumisia ja jakaa kokemuksia, yritetään yhdessä päästä eteenpäin, ennenkuin annetaan kokonaan periksi, ei tää piina salailemalla parane...

    • Laura 25

      Moikka,

      minäkin kärsin nuoruudessani kovasti punastumisesta ja erilaisista jännittämisoireista. Ylä-aste ja lukio oli kaikkein pahinta aikaa. Pelkäsin hirveästi kaikkia sosiaalisia tilanteita etenkin esiintymistä. Rippileiri oli tuskaa, kun oli vaikea olla ryhmässä. Minulla on kuitenkin ollut läpi aikojen muutama hyvä ystävä, jotka pysyivät rinnalla vaikeinakin aikoina.

      Itse rohkaistuin, kun pääsin baari-ikään. Kävin kavereiden kanssa yökerhoissa ja tutuistuin uusiin ihmisiin. En koskaan ole käyttänyt alkoholia paljon, mutta baari oli kuin eri maailma. Siellä oli helpompi tutustua "pimeässä" ja estottomampana uusiin ihmisiin. Kun jää oli rikottu, oli helpompi tavata päivävalossakin. Ja eihän se niin kamalaa ollutkaan. Tapasin tavallisia mukavia kaksilahkeisia. Yhden helmen kanssa olen nyt naimisissa ja seurusteltu on jo viisi vuotta.

      Oma ohjeeni on, että menkää ihmiset tilanteisiin, jotka ovat omalla epämukavuusalueellanne. Puhukaa ja punastelkaa, mutta älkää välittäkö siitä. Ajan kanssa se kyllä helpottaa. Ei sen takia kannata ranteita aukoa. Ei ketään loppupeleissä kiinnosta, minkä värisiä olette.

      Tiedän, että se ei ole helppoa. Mutta ainakin itse olen siinä kehittynyt. Punastelen itsekin edelleen usein. Välillä on vieläkin vaikea istua metrossa ihmisten tuijotettavana tai kahvipöydässä. Esiintymiset ovat edelleen tuskaa ja alku on aina epävarman näköistä. Mutta olennainen ero on, että en jaksa enää miettiä sitä sen pidempään.

      Asiakaspalvelutyö on ollut minulle kasvattava kokemus. Olen nyt ollut neljä vuotta töissä kaupassa ensin elintarvikekaupassa ja sitten erikoisliikkeessä. Voin sanoa, että olen kasvanut omassa työssäni. Nuorempani pelkäsin mennä asiakkaana kaupan kassalle, mutta nyt olen jo melko luontevasti toisella puolella. Suosittelen vaan menemään punaisena tilanteisiin, ei se tressihermosto jaksa koko ajan aktiivisena olla. Pahin virhe on vältellä tressaavia tilanteita, koska pelko jää vain kummittelemaan. Mitä sitten, jos mokaat. Elämä jatkuu. Isä rakkaani neuvoi minua ajattelemaan esitelmiä pitäessäni, että yleisö on vaan kaalinpäitä ja sehän helpotti. Samanlaisia ihmisiä ne on kuin itsekin on.

      Pyydän anteeksi tekstini sekavuutta. Toivon kaikille ujouden ja punastumisen kanssa taisteleville rohkeutta. Kyllä se aurinko vielä paistaa :)

    • hiljainen läski

      Olen 13v tyttö ja mua ärsyttää tosi paljon se etten saa koskaan suutani auki. En pysty puhumaan tuntemattomille tai edes puolitutuille. En voi tutustua uusiin ihmisiin ongelmani vuoksi. Minulla on vain pari kaveria. Hekään eivät ymmärrä minua. Sanovat vain että miksi et voi olla kuin muut. Ja perheeni sanoo samaa. Lisäksi olen ylipainoinen joten itseluottamuskaan ei ole kunnossa. En halua enää olla tässä maailmassa. Olen aina ollut ujo ja hiljainen ja jo pari vuotta harkinnut itsemurhaa. Mistä apua??

    • alyssaaaj

      Oon niin onnellinen että mun punastelu alkoi vasta lukiossa. Sain koko ala-yläasteen olla suupaltti, huomion keskipiste, luokan suosituin, juhlien järjestäjä, tukari yläasteella jnejne. RAKASTIN olla huomionkeskipisteenä ja tavata ystäviä niin paljon kuin mahd. en ollut juuri koskaan yksin! Sitten lukion ekalla kuin sähköiskusta alkoi oravan pyörä, punastelu ja punastelun pelko. Sain lukion suoritettua ja pääsin ylioppilaaksi. Olin joskus pois ryhmätyötunneilta, jos tiesin entuudestaan että sellaisia olisi tulossa. Nyt komeilee ylioppilaskuva kirjahhyllyssä, olen niin ylpeä itestäni! Yks etappi edes saavutettu, jes! Punastelu rajoittaa kuitenkin nykyään todella paljon elämää nykyään, korkeakouluun siirtyminen jännittää ihan vietävästi ja tulevat ryhmätyöt ymsyms......... Tsemppiä kaikille! Ehkä voisimme järjestää jonkun tapaamisen punastelijoiden kesken joskus? Jossain pimeässä tilassa tms. Mitäs mieltä porukka olisi tuollaisesta? Saataisiin keskustella "samanlaisten" kanssa täysin vapaasti.

    • sdsdf

      Ensinnäkin, punastumiseen on olemassa hyvä lääkitys. Minkä lääkityksen lääkäri sinulle määräsi? Kerro nimi. SSRI lääkitys esim..tehoaa melko hyvin, itselläni tehosi cipralex..MUTTA siinä menee hiukan aikaa. Mitään taikatemppua tähän ei ole. Olet luultavasti samanlainen kuin minä, tarkkailet itseäsi tuhottoman paljon. Oletko perfektionisti?

      Mene uudelleen lääkäriin, pyydä päästä terapiaan ja saada kunnon lääkitys (esim..SSRI).

      Itsellä oireet alkoivat 16-vuotiaana, sain cipralex reseptin ja kaikki oireet katosivat. Nyt 25-vuotiaana oireet ovat taas palanneet traumaattisen kokemuksen jälkeen..Minulla on tällä viikolla aika lääkäriin, pyydän cipralexia, terapiassa ja suggostoterapiassa käyn jo. Suggestoterapia ei ole mikään taikakeino,on hiukan lievittänyt jännitystä mutta ei tarpeeksi. Lääkitys ja terapian yhdistäminen on avainasemassa. Alkoholi (ja huumeet) pahentavat ongelmaa pitkälläaikavälillä ja muutamien vuosien kuluessa huomaat ettet pysty kohtaamaan ihmisiä selvinpäin, jos siis sille tielle lähdet.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe