Sähköautojen latauskielto parkkihalleissa

Anonyymi

Kielto tulee.

"Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin parkkihalleihin"
Yle
https://yle.fi/uutiset/3-11094547

43

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jotkuthan tuollaisia kieltoja toivoo ihan muista syistä kuin paloturvallisuus, mutta onpahan lillukanvarsi mihin tarttua vaikka bensa-autoja palaa vähintään ihan yhtä "hyvin".

      • Anonyymi

        No sattuneesta syystä-bensa autoja ei tankatakkaan maanalaisissa halleissa!

        Teille sähköautohörhöillehän edes turvallisuus ei ole este "unelman toteuttamiselle". Viis siitä, että muutama sata ihmistä kuolee tulipaloissa, kunhan saadaan olla "mukavihreitä".


      • Anonyymi

        Patteriautoilla on yhtä suuri oikeus palaa kuin bensiksillä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sattuneesta syystä-bensa autoja ei tankatakkaan maanalaisissa halleissa!

        Teille sähköautohörhöillehän edes turvallisuus ei ole este "unelman toteuttamiselle". Viis siitä, että muutama sata ihmistä kuolee tulipaloissa, kunhan saadaan olla "mukavihreitä".

        NO osuit just asian ytimeen hyvä !


      • Anonyymi

        Bensa-auton palon sammutukseen riittää hapen saannin estäminen. Peitetään auto esim. vaahdolla. Näissä uusissa akuissa on happi valmiina akun sisällä. Litium on erittäin kuumalla liekillä palava alkuaine. Sähköauto on mahdoton sammutettava. Ainut keino on koko auton upottaminen veteen, jossa se jatkaa palamista, mutta tuli ei pääse leviämään ympäristöön.

        Fyysikko Turusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensa-auton palon sammutukseen riittää hapen saannin estäminen. Peitetään auto esim. vaahdolla. Näissä uusissa akuissa on happi valmiina akun sisällä. Litium on erittäin kuumalla liekillä palava alkuaine. Sähköauto on mahdoton sammutettava. Ainut keino on koko auton upottaminen veteen, jossa se jatkaa palamista, mutta tuli ei pääse leviämään ympäristöön.

        Fyysikko Turusta

        Hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensa-auton palon sammutukseen riittää hapen saannin estäminen. Peitetään auto esim. vaahdolla. Näissä uusissa akuissa on happi valmiina akun sisällä. Litium on erittäin kuumalla liekillä palava alkuaine. Sähköauto on mahdoton sammutettava. Ainut keino on koko auton upottaminen veteen, jossa se jatkaa palamista, mutta tuli ei pääse leviämään ympäristöön.

        Fyysikko Turusta

        Sammuuhan se kun kusee päälle!

        Woodoopappi Afrikasta


    • Anonyymi

      Aivan oikea että kielletään, sillä sähköpalo on kokanaisuudessaan erittäin vaarallinen.

    • Anonyymi

      Pitää koskea kaikkia parkkihalleja. Ei yksin maanalaisia.

    • Anonyymi

      Taloyhtiöissä pitää kieltää patteriautojen lataaminen talleissa, autokatoksissa.

      • Anonyymi

        Olen juurikin samaa mieltä, meillä talossa esim. on meidän asunnon alapuolella autotalli ja jos siellä syttyy jonkun sähköauto tuleen niin mekin ollaan liemessä!


      • Anonyymi

        No ei välttämättä tarvitse edes kieltää. On jo nykyään kielletty vakuutusyhtiön vakuutusehdoissa. Eli vaikka laki salliikin, niin vakuutusehdot ei.

        En ainakaan usko, että vakuutusyhtiö hyväksyisi lataamista asuinrakennuksen yhteydessä olevassa tilassa. Autokatoksessa ehkä, jos kytkennät on tarkistettu ja roska-katoksen ja autokatoksen välissä on paloturvallinen seinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen juurikin samaa mieltä, meillä talossa esim. on meidän asunnon alapuolella autotalli ja jos siellä syttyy jonkun sähköauto tuleen niin mekin ollaan liemessä!

        Ehdottomasti olette, ja vetyfluoridikaasut tunkevat ilmanvaihtokanavien kautta hengityselimiinne. Kuten muistamme, 10 milligrammaa vetyfluoridikaaasua hengitettynä tappaa heti. Akkuja on sähköautoissa ainakin alkaen 30 kiloa. Vetyfluorideiksi muunnettuna vaarallinen alue ilmatilana on noin 20 miljoonaa kuutiometriä.
        Siinä aihetta miettiä millaista ilmaa hengitätte.
        Onnekseni asun omakotitalossa tällaisen hörhöily ja idiotismi -yhteiskunnan aikana.


    • Anonyymi

      Tuota olenkin odottanut miten paloviranomaiset suhtautuvat noihin latauksiin.
      Kyse on paljon suuremmista virroista ja tehoista, kun bensa auton akunlataus on.
      Toisekseen miten huolimattomasti noita autonlämmitys ja akunlataus johtoja käsitellään nyt käytössä olevien autojen vuosi kestävän käytön aikana.

    • Anonyymi

      Jos lataaminen oikeasti niin paljon jännittää, niin älkää sitten ladatko mitään sisätiloissa, edes kännyköitä. :D

      • Anonyymi

        Hoh hoijaa, toi oli kyllä niin huono vertaus...kännyköitä latauksessa voi tarkkailla mutta jos jonkun auto syttyy tuleen ilman että ketään on vahtimassa ennenkuin on liian myöhäistä niin voi mennä koti ja omaisuus, pahimmassa tapauksessa henkikin, monelta ihmiseltä!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoh hoijaa, toi oli kyllä niin huono vertaus...kännyköitä latauksessa voi tarkkailla mutta jos jonkun auto syttyy tuleen ilman että ketään on vahtimassa ennenkuin on liian myöhäistä niin voi mennä koti ja omaisuus, pahimmassa tapauksessa henkikin, monelta ihmiseltä!!!

        Huonosti käsitellyt likaiset latausjohdot ja pistokkeet ovat suuri riski huono kosketus aiheutta kuumenemista ja palon syttymisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoh hoijaa, toi oli kyllä niin huono vertaus...kännyköitä latauksessa voi tarkkailla mutta jos jonkun auto syttyy tuleen ilman että ketään on vahtimassa ennenkuin on liian myöhäistä niin voi mennä koti ja omaisuus, pahimmassa tapauksessa henkikin, monelta ihmiseltä!!!

        Avaruusromuakin voi tipahtaa niskaan millon vain ja vaikka mitä. Kännykkäni latautuu useimmiten nukkuessa, enkä vielä kertaakaan ole hengiltä palanut. Mutta hyvä veruke se on kun kyse on ihan muista syistä ja lukkiutuneista käsityksistä johtuva sähköautojen vihaaminen. Jos totta puhutaan, niin todennäköisyys sähköauton palolle on kuitenkin aika pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaruusromuakin voi tipahtaa niskaan millon vain ja vaikka mitä. Kännykkäni latautuu useimmiten nukkuessa, enkä vielä kertaakaan ole hengiltä palanut. Mutta hyvä veruke se on kun kyse on ihan muista syistä ja lukkiutuneista käsityksistä johtuva sähköautojen vihaaminen. Jos totta puhutaan, niin todennäköisyys sähköauton palolle on kuitenkin aika pieni.

        En minä sanonut vihaavani sähköautoja vaan otan turvallisuusseikat huomioon! Mitä tulee kännykänlataukseen niin minä lataan sitä vain hereillä ollessani ja voidessani tarkkailla sitä.

        Kuten sanoin, meidän asunnon alapuolella on autotalleja eikä olisi kiva huomata että omakin asunto on tulessa jos siellä syttyy joku sähköauto palamaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä sanonut vihaavani sähköautoja vaan otan turvallisuusseikat huomioon! Mitä tulee kännykänlataukseen niin minä lataan sitä vain hereillä ollessani ja voidessani tarkkailla sitä.

        Kuten sanoin, meidän asunnon alapuolella on autotalleja eikä olisi kiva huomata että omakin asunto on tulessa jos siellä syttyy joku sähköauto palamaan!

        Sanoisin että vähintään yhtä suuri riski paloon on muillakin autoilla jos ei polkuautoja lasketa. Kai sitten sähköpaloturvallisuuden maksimoimiseksi otat vielä pääkytkimestä kaikki pois ennen nukkumaan menoa? Jääkaappipakastimistakin on joskus paloja lähtenyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaruusromuakin voi tipahtaa niskaan millon vain ja vaikka mitä. Kännykkäni latautuu useimmiten nukkuessa, enkä vielä kertaakaan ole hengiltä palanut. Mutta hyvä veruke se on kun kyse on ihan muista syistä ja lukkiutuneista käsityksistä johtuva sähköautojen vihaaminen. Jos totta puhutaan, niin todennäköisyys sähköauton palolle on kuitenkin aika pieni.

        Saattaa olla vähän eri mittakaavassa ne sähköauton palossa syntyvät myrkkykaasut.

        75 kwh akustolla varustetun auton akku vastaa reilua 9000 kännykkää. Toki kannattaa olla yhtä huolissaan jos sulla on makkarissa yli 9000 kännykkää latauksessa!


    • Anonyymi

      Todennäköisyys palolle kasvaa, jos ja kun patteriautot lisääntyy.

      • Anonyymi

        Niin ja muut autotkin ovat kaikkein paloturvallisimpia jos niitä ei olisi ollenkaan.


    • Anonyymi

      Kun kännyköiden lataus pienellä virrallakin aiheuttaa tulipaloja, niin isojen akkujen lataus on paljon suurempi riski. Pelkästään jo autoilijoiden huolimattoman käsittely johtojen ja pistokkeiden rikkoontumisen ja likaantumisen takia.

    • Anonyymi

      Edes sähköfillaria ei saa ladata pyöräkellarissa.

      • Anonyymi

        Sähköfillareista lähteneet tulipalot muistaakseni ajoivat sähköfillarikauppiaan lopettamaan toimintansa. Massiiviset korvaussummat ja velvoitteet kai..


    • Anonyymi

      Komulaisen rivariyhtiö paloi ja vakuutus ei kirvaa.

      Millä sähköauton sähkö yehdää..
      Puhtaalla gukisim tsernebyl ydin voimalla ja hiili päästöollä.

      • Anonyymi

        Jokatapauksessa suurimmaksi osaksi puhtaammin kuin bensalla ja dieselillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokatapauksessa suurimmaksi osaksi puhtaammin kuin bensalla ja dieselillä.

        Sähköauton, uusien pistorasioiden ja akkujen rakentamiseen tarvitaan kobolttia, nikkeliä, kultaa ja hiiltä moninkertaisesti perinteisiin autoihin verrattuna.

        Noiden metallien louhinnassa tulee kymmeniä kertoja enemmän päästöjä tavalliseen autoon nähden, kuten esimerkiksi valtion pyörittämän Talvivaaran grafiittiliuskeen päästöistä tiedetään.

        Siten sähköauton valmistus aiheuttaa suurimmat päästöt. Niillä pitää ajaa 50 000 –70 000 kilometriä, jotta pääsee tasoihin biodieselauton päästöjen kanssa.

        Globaalin "ilmastonmuutoksen" hidastamisen suhteen sähköauton vaikutus on olematon. Paremminkin sen valmistuksen päästöt kasvattavat hiilidioksidista johtuvaa taakkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokatapauksessa suurimmaksi osaksi puhtaammin kuin bensalla ja dieselillä.

        Miljoonan sähköauton valmistus ja käyttö Suomessa olisi vakavin ympäristötuho sitten toisen maailman sodan jälkeen. Tästä johtuen sähköautojen hiilineutraalisuus toteutuisi vasta kymmenien vuosien käytön myötä jos sittenkään.

        Harvoin tuodaan esiin sitä, että sähköauto akkuineen on kolme kertaa polttomoottorikäyttöistä kalliimpi. Lisäksi sen rakentamiseen tarvitaan hyvin paljon energiaa metallien louhimisessa kaivoksista koboltin ja grafiitin saamiseksi. Edelleen hintaa nostaa kalliiden osien rakentaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miljoonan sähköauton valmistus ja käyttö Suomessa olisi vakavin ympäristötuho sitten toisen maailman sodan jälkeen. Tästä johtuen sähköautojen hiilineutraalisuus toteutuisi vasta kymmenien vuosien käytön myötä jos sittenkään.

        Harvoin tuodaan esiin sitä, että sähköauto akkuineen on kolme kertaa polttomoottorikäyttöistä kalliimpi. Lisäksi sen rakentamiseen tarvitaan hyvin paljon energiaa metallien louhimisessa kaivoksista koboltin ja grafiitin saamiseksi. Edelleen hintaa nostaa kalliiden osien rakentaminen.

        Tietysti nykyisenkaltaiset ajettaisiin loppuun, eikä ehjiä vanhoja autoja romutettaisi, vai niinkö olette kuvitelleet? Mutta kehitys kehittyy edelleen, eikä ole pysähtynyt. Ei mahda mitään vaikka kuinka juntti haluaisikin olla. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti nykyisenkaltaiset ajettaisiin loppuun, eikä ehjiä vanhoja autoja romutettaisi, vai niinkö olette kuvitelleet? Mutta kehitys kehittyy edelleen, eikä ole pysähtynyt. Ei mahda mitään vaikka kuinka juntti haluaisikin olla. :)

        No eikös se ollut juuri tuo Sanna Marin joka kovin uhosi viime kesänä että hakee autot vaikka ihmisten pihoilta jos eivät kanslaiset itse vie autojaan romutettaviksi.


    • Anonyymi

      Patteriautoja vaativat ovat vaarallisia terrrrrrrrroristeja,
      joiden tarkoitus on vaan ajaa liikenne kaaokseen ja koko maa sekasortoon.

      Esim. KanaHjallituksessa TaistolaisVihrheä OhiSuoli ja Ass Dee Peen Sariini-Marin

    • Anonyymi

      Malmilla koko Kauppakeskus Novan parkkihallit
      ja päällä olevat liikkeet ovat täysin alttiina ladattavien patteriautojen myrkkykaasuille oikosulun sattuessa.

    • Anonyymi

      Hyvä että sähköautoja tulee ja edelleen kehittyy paremmiksi hinnoiltaan, toimintamatkoiltaan, latauspaikkojen suhteen jne. Ei ole ollut tarkoituskaan, että kaikki kerralla vaihtaisivat, eikä ihan kaikille ainakaan vielä sopisikaan, on syinä sitten käytännön syyt, ideologisuus tai muuten vaan lukkiutuneet käsitykset.

    • Anonyymi

      Tämähän on hauska uutinen.

      Sähköautot on ladattava uimahalleissa.

    • Anonyymi

      Patteriautojen parkissa pitää joka toinen ruutu jättää tyhjäksi.

    • Anonyymi

      Onneksi patteriautoja saa ladata polttomoottori käyttöisellä agregaatilla.
      Näitä agregaatteja aletaan hinaamaan ees taas teillä, jotta simahtaneet patteriautot saadaan liikkeelle.

      • Anonyymi

        Joka patteriautoon vaan oma agregaatti hinaukseen niin matka jatkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka patteriautoon vaan oma agregaatti hinaukseen niin matka jatkuu.

        Mökillä ainakin pitää olla agregaatti.


      • Anonyymi

        Yhtä tyhmää on päästää akku loppumaan keskelle ei mitään kuin päästää polttoainekin loppumaan. Vai onko se niin, että polttoaineen loppuminen on kuskin vika ja akun loppuminen auton vika?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä tyhmää on päästää akku loppumaan keskelle ei mitään kuin päästää polttoainekin loppumaan. Vai onko se niin, että polttoaineen loppuminen on kuskin vika ja akun loppuminen auton vika?

        Kymmenen kilometrin välein pitää saada patteriauton latausparkkeja. Parkkialueella pitää olla myös patteriauton upotusallas.


    • Anonyymi

      Miks?
      Eikös polttomoottoriautotkin liiku tulenaralla polttoaineella, joten kielletään sit kaikki jos pitää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe