Lääkäreiden moraali ei kohtaa potilaiden tarpeita

Anonyymi

En ole oikein koskaan ollut mitään mieltä Suomen sairaaloiden palveluista tai julkisista lääkäripalveluista., mutta kun täytin 50 vuotta niin johan rupes rattaat pyörimään. Ja kaikki lähti viattomasta ajokorttia varten suoritettavasta lääkärintarkastuksesta.

Ensimmäinen lääkäri kyseli että onko mitään ongelmia ja minä vastailin että polvinivelet alkaa olla jo kuluneet joten maratonit voi jättää sikseen. Se minkä lääkäri löysi oli korkea verenpaine. Ja siitä paikasta vaihtoehtoina olivat joko ensiavun kautta osastolle lepäämään tai ajo-oikeus pois. No, kiristyksen uhrina minä valitsin amerikkalaisen koululääketieteen holististen konsulttien ehdotuksen. Eli siis, lääkehoitoon. No, paino nousi 10kg kuukaudessa jonka seurauksena ruvettiin etsimään sokeritautia, hienommalta nimeltään "kakkosyypin diabetestä". Mutta kun sokerit olivat rajoissa jopa syödyn aamupalan jälkeen (kukaan ei varoittanut ettei saa syödä aamulla) niin se ei sitten ollutkaan sokeritautia.

No, sitten etsittiin sydämen vajaatoimintaoa mutta kun kuvauksissa ja scannauksissa kävi selville että valtimoiden seinämät eivät ole kalkkeutuneet tai rasvoittuneet lainkaan eikä sydämen seinämänvahvuudessa ole kuin 1mm muutos (vaikka lääkäri lausumansa jälkeen kirjoittikin papereihin 2mm) niin sekin oli pois suljettu.

Sitten lähetettiin uniapneatutkimuksiin ja sielähän todettii vaikealaatuinen uniapnea. Voi voi sentään. Ja kotiin kiikutettavaksi annettiin vuokralaite joka maksaa yhteiskunnalle ihan ...keleesti euroja. Ja kun sen laitten käyttö aiheutti enemmän väsymystä, silmien kirvelyä ja nukahtelua kuin ilman konetta niin sen palautaminen olikin sitten ...keleen vaikea homma. Kolme kertaa sitä piti palauttaa ennenkuin löytyi taho joka otti sen vastaan. Eikä sekään olisi ottanut mutta kun jätin sen pöydälle.

Ja kun loppujen lopuksi lopetin verenpainelääkkeiden käytön niin kaikki palautui entiselleen. Lääkärit kautta osastojen hurrasivat ja heittivät kärrynpyörää että "vihdoin, monen vuoden jälkeen, potilas on saatu parannettua". Ilo lässähti nopeammin kuin ilmapallo puhkeaa kun sain sananvuoron ja ilmoitin että minä vain lopetin verenpainelääkkeet. Lääkräiden viha oli käsin osketeltavissa. Mutta minä olin koko ajan kertonut mitä oireita mikäkin lääke aihetutaa ja miten ne näkyvät elimistössä. Esim. yhden verenpainelääkkeen jälkeen en pystynyt nousemaan kuin neljä askelmaa. Ja sitten piti pysähtyä hengittelemään että jaksoi seuraavt neljä. Ja lääkärien mukaan se oli mahdotonta että lääke noin olisi vaikuttanut.

Nyt sitten kun olen käynyt yksityisellä niin sielä saadun kokemuksen mukaan minulla on vain pari litraa pienemmän keuhkot kuin kokoisillani keskimäärin. Eli siitä johtuu pidempi unentarve sekä kohonnut verenpaine.

Mutta että TAYS:issa jokaisella lääkärillä on tarve löytää oman erikoistumisalansa sairaus vaikka väkisin jokaiselta potilaalta. Eikä ketään voida jättää rauhaan koska silloinhan lääkäreillä ei olisi töitä eikä palkkaa. Eikä varsinkaan jonoja.

Härskeimmät ehdotukset tulivat hoitavilta lääkäreiltä jotka yhteiskunnan palkkalistoilla tarjosivat omia palveluitaan yksityisvastaanotolla. Operaatioita ja hoitoja "lyhyemällä jonotusajalla". Erona olisi vain omavastuu. Mutta kun en näihin ehdotuksiin suostunut, niin sen jälkeen aina kaikki vaikeutui.

Teille lääkäreille sanon: Me "potilaat" jotka tunnemme olevamme terveitä: Jättäkää meidäta rauhaan. Sielä on ihan riittävästi jonoissa niitä rahastettavia. Kyllä mekin tulemme aikanaan potilaiksi, se on varmaa., Mutta nyt pitää tehdä töitä ja olla yhteiskunnan tuottavina yksiköinä, vielä kun pystymme.

Ja turha on 60:senä tarjota suonikohjuleikkauksia. Kyllä näillä jaloilla maaliin päästään. Silloin 30:senä olisin halunnut mutta silloin sanottin "Voi, ei niitä näi nuorilta leikata". Ne ovat yhtä pahat kuin silloinkin, mutta olen jo liian vanha toipumaan moisesta. Sama silmäluomien kanssa. Kun 40:senä olisin halunnut luomet leikttaviksi niin eihän se sopinut. Yksityistä vaan suositeltiin jos näkökenttä rajautun. No, nyt hämärällä puolet pupillista on luomen takana. Ja saa olla siihen asti kunnes kuolen.

Lääkäreiden moraali ei kohtaa ptilaiden tarpeita. Ne viat joista potilas kertoo, ne eivät ole lääkärien mielestä vakavia. Vaikka juuri ne ovat niitä jotka haittaavat potilaan elämää. Mutta kaikkia muita kyllä löydetään ja niihin tuhlataan yhteiskunnan verovaroja.

Niin että hyvää joulua ja itsetutkiskelua kautta koko lääkärikunnan.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      OHO, eikös se ole hyvä, kun rattaat alkoi pyörimään, sillä niiden pyörimättömyydestä, josta itsekin toisin osin kritisoit täällä etupäässä valitetaan.

      • Anonyymi

        Rattaat pyörivät, mutta miksi väärinpäin?


    • Anonyymi

      Eikös se ole pääasia, että pyörivät?

    • Anonyymi

      Ne viat joista potilaat valittavat eivät merkitse mitään jos ne eivät ole näkyviä.
      Ei ihminen itse voi sanoa missä vikaa milloinkin. Tuntuu olevan tällainen käsitys.
      Minä olen niin kyllästynyt kun on vaivoja enkä kohta enää jaksa, mutta mullahan ne vaivat on, ei muiden tartte välittää niistä.....

    • Anonyymi

      Tekoäly tulee ehkä korjaamaan asioita, jos asia toteututetaan niin, että tekoälylle annetaan tiedot todellisista oireista ja tutkimustulokset tulkitsee sama tekoäly puolueettomasti.

      Tekoäly on ihmistä huomattavasti tarkempi esimerkiksi RTG-kuvien tulkitsemisessa.

      Nykyään kun käy pkl:lla sairaalaassa, niin tuntuu siltä , että muu ei siellä kinnosta kuin päästä potilaasta eroon

      Toivottavasti lääkärimielivallalle tulee loppu kehittyvän teknologian ansioista.

      • Anonyymi

        Musta kyllä pääsee eroon ennen sitä vaihetta kun joku tekoäly tulee ihmisen tilalle. Siihen menee kuitenkin aikaa vielä.

        Toisaalta tekoäly-juttu olisikin ehkä miellyttävämpi, kone ei voi valita mitä mieltä on potilaasta tai potilaan taustoista jne. Eli silloin kohtelu olisi kaikille samanlaista. Mielenkiintoista....


    • Anonyymi

      Verenpaine ei ole sairaus vaan se kertoo mitä elimistössä on meneillään Ja
      verenpaine vaihtelee luonnostaan ( juostessa korkeampi ja levätessä matalampi) ja
      verenpainetasot ovat yksilöllisiä.

      Jos verenpainetta alennetaan liikaa, ihmisen kone hidastuu....ei jaksa.

      Se on se lääketeollisuus.

    • Anonyymi

      Entäpä verenpainetauti? Eikö sekään ole sairaus?

      • Anonyymi

        Kyllä se on luokiteltu sairaudeksi. Ja onhan pitkäaikaisella korkealla verenpaineella riskinsä, voi tulla sydän- ja verisuonisairauksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2464
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      284
      2118
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2050
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1771
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1681
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      109
      1259
    Aihe